Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ve Fukušimě naměřili smrtelné množství radiace, unikala ze dvou míst

V jaderné elektrárně Fukušima na severovýchodě Japonska naměřili rekordní stupeň radiace: 10 sievertů za hodinu. Zařízení poškodilo březnové zemětřesení a následná tsunami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hnev lidu

Já jsem klidný

Drábová říkala že to není nebezpečný ;-D

0/0
2.8.2011 15:16

petr.n_22

Jen by mě zajímalo...

...jako škodu na technologii udělal ten výbuch vodíku. Vlastní reaktor bych očekával ve velmi podobném stavu, jako TMI2.

PS: TMI2 by měl být v likvidaci, namá někdo zdroj o tom, jak pokračuje ?

0/0
2.8.2011 15:01

Manstein

Re: Jen by mě zajímalo...

TMI2 je cela davno rozebrana, dekontaminovana, nataceji se tam akcni filmy a vodi turisti.

Fukushima je na tom hur, reaktor je v podobnem stavu, ale je to BWR, takze voda, prochazejici reaktorem, konci ve strojovne a kvuli dlouhodobemu vypadku napajeni odeslo vsechno, co na chladicich okruzich odejit mohlo, takze se to stale chladi provizorne, musi se zpracovavat tisice tun radioaktivni vody apod. Likvidace bude o hodne slozitejsi, nez na TMI.

0/0
2.8.2011 15:06

petr.n_22

Re: Jen by mě zajímalo...

To mi je samozřejmě jasné. Jinak, nemáš nějaký zdroj k té likvidaci, celkem by mě zajímali detaily.

Také jsem zvědavý na černobyl, zda se skutečně začne rozebírat po stavbě nového "sarkofágu".

0/0
2.8.2011 15:12

Manstein

Re: Jen by mě zajímalo...

Webovy zdroj s nejakym shrnutim nemam, na webu IAEA bys musel precist asi stovku clanku, aby sis udelal obrazek. Ale na te wikipedii (viz nize) je to docela rozumne v kostce shrnute.

Co bude s cernobylem? Cert vi, resp. u Ukrajincu asi ani ten cert nevi. Jakakoliv akce tam bude stat spoustu penez, ktere nemaji, tak prezentuji uzasne plany, aby jim na ne nekdo ty penize dal. Kazdopadne soucasny stav moc uspokojivy neni. Ale kdyz si clovek uvedomi, ze do stejne budovy, jen za zdi, na 3. bloku lide jeste skoro 15 let normalne chodili do prace a vyrabeli elektrinu ... proste trochu jiny pristup, nez v USA, Evrope nebo Japonsku.

0/0
2.8.2011 15:22

petr.n_22

Re: Jen by mě zajímalo...

Uspokojivý rozhodně není. Také se obávám, še by nebyl moc dobrý nápad nechat to jen na ukrajincích, už jen kůli proslulému sověckému slendrijánství. Stačí se nem podívat, co vyváděli na jaderných ponorkách. Docela by mě to zajímalo, škoda, že teď namám moc čas (neměl bych být ani tady :))..

0/0
2.8.2011 15:27

brekebrekeke

Re: Jen by mě zajímalo...

chces rict, ze ta havarie cernobyylu, 30 let stara, jeste stale ohrozuje europe? 8-o

0/0
2.8.2011 16:20

brekebrekeke

Re: Jen by mě zajímalo...

pro oba dva - ja vim, ze zdejsi rychlokurz jaderne fyziky neni dostacujici ;-), tj stejne, jako kdybychom tady delali rychlokurz mediciny ;-). jenze panove, proc nesmi marinaci z okinawy porad do japonska? proc je cela oblast neustale merena armadami nekolika zemi? proc se jistym zpusobem selektuje lov ryb? a to nemluvim o tom, ze stale jezdi dozimetrem po kazdem japoncikovi!

0/0
2.8.2011 16:28

petr.n_22

Re: Jen by mě zajímalo...

Ano, černobyl je stále hrozbou pro evropu. Podle mého názoru větší, než fukušima, právě proto, že se tam nic moc neděje, sarkofág je ve velmi špatném stavu, dnes už po projektované životnosti. Kdyby bylo byť malé zemětřesení tam, je otázka, zda vydrží.  Jak to tam vypadá ? http://www.youtube.com/watch?v=PDaP0UZVbE0 

Jinak, ona se radiace trochu přeceňuje, třeba já jsem teď letěl 2x přes atlantik a statisticky jsem dostal více, než průměrný obyvatel prefektury fukušima. Také se podívej, jak na tom video "běhají" kolem zbytků reaktoru, pravda, moc paliva už tam není (a dodnes se neví, kde výrazná část je). Ale ty rozhrázené regulační tyče a grafitové šachty stojí zato.

Mám kamaráda, který byl vystaven docela silnému a záblesku velmi trvdého neutronového záření, a nic. Teda tvrdí, že to může za jeho plešatění, ale to bude jinak :-).

0/0
2.8.2011 16:45

brekebrekeke

Re: Jen by mě zajímalo...

shocking :-/ ale diky za video. rekneme, ze ciste teoreticky to mam bliz do fukushimy. ceka ji to, co jsem videl na videu o cernobylu nebo veris, ze to zvladnou lip? a proc ukrajina a eu nechava cernobyl tak? to se neda zalejt betonem? nebo to neni vhodne?

0/0
2.8.2011 17:05

petr.n_22

Re: Jen by mě zajímalo...

Zalívání betonem vhodné není, je potřeba mít přístup. Mělo by být postaven nový: http://www.youtube.com/watch?v=jvEDVuGOJ6Y

a poté by měl být 4. blok postupně rozebrán.

Situace ve fukushimě je určitě lepší, už jen proto, že reaktor a konteiment je uzavřený, a většina toho, co uniká, jde do vody. Čermobyl byl úplně rozervaný, bylo možná si ze vzduchu prohlížet hořící palivo, které šlo s kouřem rovnou do atmosféry. Navíc rusové, jak známo, na čistotu si moc nepotrpí. Navíc, jak znám japonce (s několika jsem pracoval), nepochybuji, že si s tím s pomocí svého důvtipu a nasazení bez větších problémů poradí.

Ona ta TMI 2 podle mého zas tak odlišná nebyla, a jak tu píše polega, je prakticky zlikvidovaná.

0/0
2.8.2011 17:14

Seeker-M

Re: Jen by mě zajímalo...

TMI: považujete Wikipedii za dostatečně dobrý zdroj? http://en.wikipedia.org/wiki/Three_Mile_Island_accident#Cleanup - ve zkratce: palivo je odvezené, ale kontaminovaná voda se vsákla do betonu, ze kterého se radioaktivní částečky velmi obtížně odstraňují, takže byl ponechán na místě, protože radioaktivita se z něj neuvolňuje.

Výbuchy vodíku uškodily hlavně v tom smyslu, že v reaktorových budovách udělaly nepořádek, který byl posléze kontaminován, což velmi ztěžuje jakékoliv práce tam.

0/0
2.8.2011 15:09

vransen

Re: Jen by mě zajímalo...

Wikipedie není zdroj, což je poměrně častý omyl. Jde jenom o zpracování odkazů, které jsou uvedeny. Zdroj jsou ty odkazy, takže váš dotaz by měl spíš znít, jak dobré jsou ty odkazované materiály.

0/0
2.8.2011 15:32

Seeker-M

Re: Jen by mě zajímalo...

Chápu, že nelze uvést Wikipedii jako zdroj ve vědecké práci, ale mou ambicí nebylo napsat vědeckou práci. Jde to snadno poznat, nejsou splněna některá formální kritéria :)

0/0
2.8.2011 15:42

brekebrekeke

rekli by pravdu?

rekli by. ze se jim to tavi i s tim obalem a ze nejsou schopni to chladit?

0/0
2.8.2011 14:29

Manstein

Re: rekli by pravdu?

A) to nemuzou vedet, B) proc by to nerekli, kdyby to vedeli, C) odkdy se chromniklova ocel tavi pri 80 - 130 stupnich Celsia (teplota vody v nadobach) ?

0/0
2.8.2011 14:32

brekebrekeke

Re: rekli by pravdu?

ja ti verim, ale mam zaroven jsem z te jejich fukushimy znacne nervosni :-/ mam k tomu jiste duvody a hlavne jim, jim!!! tedy neverim naopak vubec!

0/0
2.8.2011 14:34

petr.n_22

Re: rekli by pravdu?

Tak to buď rád, že jsi ve své době nevěděl, co se dělo v černobylu.

0/0
2.8.2011 14:37

brekebrekeke

Re: rekli by pravdu?

;-) jsem rad, bylo mne pet

0/0
2.8.2011 16:22

Manstein

Re: rekli by pravdu?

No, ono je to prave spis tim, ze oni spoustu veci vedet nemuzou. Otevrit reaktory a kontejnmenty v soucasne situaci proste nejde, uroven radiace je tam prilis vysoka a (castecne roztavene) zony jeste nejsou dochlazene. Takze nejakou inspekci tam jeste hodne dlouho nikdo neudela. A Japonci si davaji pozor, aby uvadeli jen to, o cem bezpecne vedi. Takze je spousta lidi podezira, ze neco zamlcuji. Je fakt, ze rada veci byla temer jista nebo vysoce pravdepodobna driv, nez je oznamili. Jde o to, jestli by bylo lepsi malovat ruzne katastroficke scenare bez potrebnych informaci. To muzeme delat my tady, ale provozovatele by za to nekdo mohl zle popotahovat.

0/0
2.8.2011 14:42

Seeker-M

Re: rekli by pravdu?

Někdy v březnu uveřejnilo TEPCO výsledky měření, které bylo chybou navýšeno cca milionkrát. Asi si od té doby dávají větší pozor :)

0/0
2.8.2011 14:55

Vanguard

Re: rekli by pravdu?

Takže jinými slovy: Nevíme, co se v reaktoru děje, neumíme to nijak ovládat, ale doufáme, že to bude bezpečné...

0/0
2.8.2011 15:20

petr.n_22

Re: rekli by pravdu?

Fyzika funguje i v poškozeném reaktoru. Jasně se ví, co je a není možné, a co je a jak pravděpodobné.

0/0
2.8.2011 15:23

Vanguard

Re: rekli by pravdu?

Mannstein ale napsal, že spoustu věcí vědět nemůžou...a on tady vystupuje jako odborník v jaderné energii.

0/0
2.8.2011 15:32

Manstein

Re: rekli by pravdu?

Ovladat tam uz neni co, reaktor je odstaveny. Co se tam deje je dost jasne, spis jde o to, co se deje kolem - kam vsude natekla voda s casteckami zniceneho paliva, kde jsou jake urovne radiace a co vsechno je kontaminovane. Bude trvat dlouho, nez se odklidi trosky kolem, nez nejaci roboti zmonitoruji situaci kolem kontejnmentu, nez se zjisti, co vsechno je treba utesnit nebo dekontaminovat ...

0/0
2.8.2011 15:32

brekebrekeke

Re: rekli by pravdu?

delas zasluznou vec, ze udrzujes klid R^ jsi vazne dobry, bez legrace. nekdy je lepsi psat co nehrozi, nez co hrozi ;-)

0/0
2.8.2011 16:32

petr.n_22

Ale postup prací nikdo nenapíše.

Chladící okruh 1 a 2 je funkční. Probíhá postupně odstraňování trosek z poškozaných hal a přípavava plastové (tedy žádný beten) krycí konstrukce.

0/0
2.8.2011 14:16

Manstein

Re: Ale postup prací nikdo nenapíše.

No, ten "chladici okruh" bych chladicim okruhem nenazval. Princip je v tom, ze vodu, kterou pumpuji do reaktoru, uz neberou z vnejsich zdroju, ale cisti tu vodu, kterou cerpaji ze strojoven a kondenzatoru turbin. Takze je to uzavreny cyklus, zadna radioaktivni voda v elektrarne nepribyva, ale pokud jde primo o reaktorove bloky, tam je okruh stale otevreny - pumpuji vodu do reaktoru a ta castecne vyteka do kontejnmentu a do strojovny.

0/0
2.8.2011 14:20

petr.n_22

Re: Ale postup prací nikdo nenapíše.

Podle JAIF by měl být v provozu 2 tlakové okruhy....

0/0
2.8.2011 14:23

petr.n_22

Re: Ale postup prací nikdo nenapíše.

Tak přesný dokument, kde to psali asi nenajdu :-(

0/0
2.8.2011 14:27

Manstein

Re: Ale postup prací nikdo nenapíše.

Okruhy fakt ne.

http://www.nisa.meti.go.jp/english/press/2011/08/en20110802-1-2.pdf

0/0
2.8.2011 14:30

brekebrekeke

pata ventilacniho sloupu??? kde je manstein?!

ja myslel, ze to palivo je nadobach, ty jsou v obalu a dalsim sarkofagu nebo v cem. co to je za ventilacni sloup? kvuli privodu vodiku? tohle uz vypada, na nekterych cizineckych serverech, totiz uz na paniku. uz se rika, ze to bouchne

0/0
2.8.2011 13:57

brekebrekeke

Re: pata ventilacniho sloupu??? kde je manstein?!

*privod vody, srry

0/0
2.8.2011 14:01

Manstein

Re: pata ventilacniho sloupu??? kde je manstein?!

Vojaj mne nekdo?

Klasicka otazka : Proc ma atomova elektrarna komin?

Jde skutecne o ventilacni kominy (ne sloupy), pro ventilaci reaktorove haly. V pripade havarie s unikem nejakych plynu se v nich ty plyny naredi a vyfouknou vys nad teren. Tenhle prusvih je podle zpravy TEPCO u napojeni potrubi, slouziciho pro havarijni odvadeni plynu, na komin. To potrubi je zavrene, do vzduchu se nic nefouka, kdyz je v halach vysoka uroven radiace, ale nekde v nem asi bude dirka ...

0/0
2.8.2011 14:03

brekebrekeke

Re: pata ventilacniho sloupu??? kde je manstein?!

ano, ja volal a diky za odpoved R^ priznavam, ze jsem spis skepticky, ze jim to palivo nezrizene nekde prosakuje a ze to jednoho krasneho dne bouchne

0/0
2.8.2011 14:25

petr.n_22

Re: pata ventilacniho sloupu??? kde je manstein?!

nebouchne. I kdyby došlo "někde" k nahromadění velkého množstní paliva, k výbuchu nedojde. Reakce by se sice možná rozběhla, ale vlivem uvolněné energie by doslo k tzv. rozvalení, prostě ta masa by se v dostatečném množsví neuržela pohromadě. To vyl mimo jiné také jeden z velkékých problémů projektu Manhattan.

0/0
2.8.2011 14:33

brekebrekeke

Re: pata ventilacniho sloupu??? kde je manstein?!

diky za prispevek, jste dobri panove pres jadernou fyziku R^ ale edgy z te fukushimy stejne jsem :-/

0/0
2.8.2011 14:36

Antonín, topič

Re: pata ventilacniho sloupu??? kde je manstein?!

No, nejenom z ní, že.

0/0
2.8.2011 14:59

Vedoucí kolotočář

Reaktory se tavi, to je jiste.

Pravda je takova, ze uvnitr tech reaktoru se zazehla sekundarni reakce, jejimz dusledkem je zvysovani podilu radiace v okoli v case, namisto aby dochazelo ke snizovani. V Chernobylu ke sekundarni reakci nedoslo, diky piscitemu podlozi, ktere se promenilo ve sklo a vytvorilo pod reaktorem nadobu na zadrzeni taveniny. V Japonsku je situace zrejme mnohem horsi a roztavena jadra reaktoru se proziraji skrze podlozi a reaguji s horninou, na jejimz zaklade a strukture se do ovzdusi uvolnuji nejruznejsi radiacni izotopy.

0/0
2.8.2011 13:16

Manstein

Re: Reaktory se tavi, to je jiste.

Zapomnel jsi na jestirky. A dinosaury, zkamenele v podlozi.

0/0
2.8.2011 13:20

kali gandaki

Re: Reaktory se tavi, to je jiste.

Romane, ty už jsi zase tady?

0/0
2.8.2011 13:23

Manstein

Re: Reaktory se tavi, to je jiste.

S tim panem, co planovite likviduje CEZ, opravdu nemam nic spolecneho.

0/0
2.8.2011 13:25

kali gandaki

Re: Reaktory se tavi, to je jiste.

Nemáš, Roman je tvé křestní.

0/0
2.8.2011 13:27

Manstein

Re: Reaktory se tavi, to je jiste.

Fakt? Tak to je blby, ze mi to maminka za skoro 50 let meho zivota jeste nerekla ...

Jeste, ze mam Vas ...

0/0
2.8.2011 13:29

kali gandaki

Re: Reaktory se tavi, to je jiste.

Brno je svérázné.

0/0
2.8.2011 13:33

Manstein

Re: Reaktory se tavi, to je jiste.

Hm. To jako ze Brnaci zbourali Fukushimu?  Neni nad plodnou diskusi, co se dneska jeste nedozvim ...

0/0
2.8.2011 13:35

Seeker-M

Re: Reaktory se tavi, to je jiste.

Éeeeeee? Nechcete se raději místo jaderné fyzice věnovat kolotočům?

Pokud se reaktory skutečně taví, palivo je už dávno rozředěné ve slitině s ocelí z reaktoru a vzhledem k nepřítomnosti moderátoru (v roztaveném palivu moc vody nebude) je jakákoliv řetězová jaderná reakce prakticky vyloučena. Mimochodem reaktory se samozřejmě netaví, přinejmenším ne až do země, to by těžko byly tunely pod reaktorovými halami plné vody. S podložím tedy nic nereaguje a do ovzduší se v důsledku toho nic neuvolňuje, což byste se dozvěděl, kdybyste si přečetl víc než jen titulek.

0/0
2.8.2011 13:32

Manstein

Re: Reaktory se tavi, to je jiste.

Nejen tunely, voda je i v kontejnmentech primo kolem reaktoru a stale je cerpana i primo do reaktoru. Ovsem do ovzdusi se stale neco malo uvolnuje. Nesouvisi to ale se stepnou reakci.

0/0
2.8.2011 13:39

Seeker-M

Re: Reaktory se tavi, to je jiste.

To je samozřejmě pravda. Ale uváděl jsem tunely schválně, protože přítomnost vody v tunelech vyplývá z úniků kontaminované vody do oceánu. O stavu kontejnmentu nás informuje TEPCO a pochybuji, že tak seriózní lidé, jako Vedoucí kolotočář věří tak pochybné firmě, jako je TEPCO.

Do ovzduší toho z elektrárny již uniká jen zanedbatelné minimum (viz http://www.jaif.or.jp/english/). Ale v souvislosti s reakcí roztaveného paliva s podložím do ovzduší neuniká naprosto nic, jak jsem napsal prve. :)

0/0
2.8.2011 13:49

brekebrekeke

Re: Reaktory se tavi, to je jiste.

do ovzdusi unika, ne ze neunika. ja chci vedet, jestli to bouchne? :-/

0/0
2.8.2011 14:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.