Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vyšetřování tragédie u Smolensku ukázalo na polské chyby i špatné osvětlení

Polská vyšetřovací komise představila závěrečnou zprávu o vyšetřování letecké havárie u Smolensku. Z tragédie, při které minulý rok v dubnu na palubě vládního speciálu zahynul polský prezident Lech Kaczynski a dalších 95 lidí, viní chyby ruské strany i své vlastní. Po zveřejnění zprávy rezignoval ministr obrany.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

milla

Děs běs!!!

Když  je   kapitán  a posádka  polského  vládního  letadla hlavy státu  nezkušená  a nedostatečně vycvičená, tak  jak  to  asi  vypadá  u  ostatních   letadel polských  leteckých  společností???? Tam  to  bude ještě nezkušenější  personál.  A že by  vládní  letadlo komunikovallo  pouze   rusky (?) prostřednictvím  jediného  muže na palubě? No  jasně, tady už  to  někdo  nazval  prqvým  jménem. Bordel na polské  straně. 

A ještě jedna poznámečka, v prvních  zprávách  o nalezených  záznamech  černé  skříňky  se mluvilo  sáhodlouze o  tom, že tam  je další  hlas, který  pilotům  diktuje, co  dělat. Nějaký  voják, sám  Kačinsky, prostě někdo. To jako  nebyla  pravda?

0/0
30.7.2011 12:50

biggles

Re: Děs běs!!!

píšete nesmysly - nemám vám to za zlé, informace o nehodě, ke kterým jste přišel na těchto stránkách vám nic jiného ani neumožňují. Pravda je taková, že poměry v polské vládní letce jsou naprosto katastrofální - posádka v sestavě která pilotovala tragický let, by se v civilním provozu k řízení tohoto typu letounu vůbec nedostala, (ani polských aerolinkách). Některým členům chyběla doporučená praxe na daném typu letadla a všem chybělo školení a předepsaný výcvik zvládání krizových situací.

Lampasák v kokpitu pomáhal posádce s obsluhou staršího přístrojového radiovybavení, se kterým měla o generaci mladší posádka rozmazlená systémy jako ILS aj. málo zkušeností.  Záznam ho z podezření z nátlaku očišťuje, věta pronesená ke kapitánovi letu "rozhodnutí je na tobě" je výstižná. Na vině je především atmosféra strachu ve vládní letce, za kterou je plně zodpovědný bývalý polský prezident - jiného pilota za rozhodnutí nepřistát v nebezpečných podmínkách nechal vyhodit a zcela mu zničil kariéru..

0/0
30.7.2011 17:27

Pán z Koaly

Někdy člověk musí přiznat omyl

Mám rád Poláky a nesnáším Rusáky. Přes to, že jsem si myslel něco jiného, tak musím uznat, že vina je 50/50. Totální bordel je na obou stranách. Osobně jsem znal zesnulého prezidenta a věřím, že ve své povaze byl schopen dát úpně nemyslný rozkaz. Nedával přání, ale rozkaz!

0/0
29.7.2011 21:34

pučmidrát

Re: Někdy člověk musí přiznat omyl

Hm., já bych se tím moc nechlubil, a s tím poměrem jsi to lehce přehnal! Jak to že se nezahlušil týden předtím polský premier Tusk, když na tu panychidu jel s Putinem??Jak to že se neroztřískalo letadlo novinářů (Jak-40), které ve Smolensku přistávalo pár minut před Kačerem??

0/0
29.7.2011 22:02

hives

A podrobnější informace nebudou?

Zpráva má 328stran a 5 příloh a závěry v článku jsou shrnuty do několika vět. To z té zprávy nejsou dostupné podrobnější informace?

0/0
29.7.2011 20:05

pilot Čkalov

Část živého vystoupení MV

které vysílala ČT24(a špatně překládala), byla spíše určena polské laické veřenosti.A asi by to neustáli, kdyby se nadalo kydnout i na Rusáky. V daném souběhu událostí nemělo dráhove osvětlení žádný význam.Letadlo klesalo nekolik stovek metrů vedle osy dráhy za husté mlhy.Totéž stromy v překážkové rovině dráhy. V místě kde si TU 154 urazilo křídlo strom vysoký cca 15 metrů, tak mělo mít výšku cca 200-300 metrů nad terénem. Letadlo neprovedlo při nezdařeném pokusu o přistání, klasický přístrojový postup, tj.neopakovalo přiblížení přes 2 rádiomajáky (NDB) - dálna a bližná. Zda si posádka vyžádala radarové vektorování není známo (jestli tam vůbec radar je). Pod 300 metrů se již  na letišti této kategorie řídí posádka vlastní navigací. Jak mohl navigátor správně nastavovat nav. přístroje, když nerozuměl rusky?Tj.tlak, vzduch, dohlednost, vítr a směr, dráhu v používání a pod.Tyto informace tedy musel primárně přijímat kapitán letadla......

0/0
29.7.2011 18:00

krkavec běžné velikosti

Re: Část živého vystoupení MV

pokud američané přistáli na Měsíci a po 40ti letech takhle přistane vládní letadlo,tak je něco asi opravdu špatně...

0/0
29.7.2011 18:11

pilot Čkalov

Re: Část živého vystoupení MV

.....je vysoce pravděpodobné, že min. ten přiopilý velitel letectva seděl na nouzové sedačce v kabině posádky, neboť bylo v letadle o 5 osob více, než bylo zabudováno sedadedel, a uvedeno v letové příručce. V normálních civilizacích se za toto odebírá pilotní licence. I když díky min.počtu zavazadel nebyla překročena váha. Tupolev byl po celkové GO a v dobré kondici(viz. bláboly Petrušky). Byl vybaven nejmodernějším  GPS zařízením s 3D projekcí. Bohužel bez mapových podkladů této oblasti. Zmiňované zařízení TAWS které varovalo v angličtině před blízkostí  země není třeba nijak zvlášť nastavovat. Prakticky stačí když se zapne. Tak jako jiné zařízení které ve vzduchu varuje před nebezpečným sblížením. Již jen fakt, že si dovolili kapitánovi narvat do letadla o pět  osob více svědčí o situaci v této vládní letce, a zřejmě i v Polsku.

0/0
29.7.2011 18:17

krkavec běžné velikosti

...

špatné osvětlení - pokud byl vítr a ty louče zhasly,tak kdo za to může?

0/0
29.7.2011 16:12

fouly

V těchto

krajích mě tato havárie ani nepřekvapuje!

0/0
29.7.2011 16:06

pakunc

"Polští vyšetřovatelé ale žádné důkazy, že piloti byli

k přistání nuceni, nenašli." A kdyby je našli, nebyli by na tom jako ten pilot, který kdysi neuposlechl a kterého vyhodili? Pravda, žije - a asi si myslí své.

0/0
29.7.2011 14:59

pettyo

Re: "Polští vyšetřovatelé ale žádné důkazy, že piloti byli

Ono se to co se děje v pilotní kabině jaksi nahrává. Takže kdyby posádku někdo nutil přistát tak by to tam bylo slyšet.

0/0
29.7.2011 15:30

angr

Re: "Polští vyšetřovatelé ale žádné důkazy, že piloti byli

pokud si ho sám nejvyšší nezavolal z kabiny ven...., pak je nahrávka v poho..

0/0
29.7.2011 17:13

pilot Čkalov

Re: "Polští vyšetřovatelé ale žádné důkazy, že piloti byli

Hm.,v kabině se nahrává jen to, když si zaklíčuješ a mluvíš do mikrofonu, nebo obráceně, když nějaká stanice ve vzduchu na tvé frekvenci zaklíčuje a hovoří. Když si sundáš sluchátka, a někdo ti to říká do ucha, tak to nahráno není (na rozdíl od některých novějších letadel, kde mikrofon ještě snímá celý kokpit.)

0/0
29.7.2011 18:25

Kryštof D.

Kde jsou ti polákofilové,

co tu obhajovali to jejich domněle neohrožené papaláštvo?

0/0
29.7.2011 13:36

slejberg

Konečně

někdo dal polákům ťafku. Té nenávisti, té žluči, pomluv vulgarismů a urážek Ruska po té tragédii, to stojí za zmapování. A bratr toho poského skřeta bude znovu řvát, jak je komis nezodpovědná. Já být teď těmi rusy, tak jim natrhnu zadek špičkou dobře okované ekonimicko-naftové boty. Mimochodem, rusové už to udělali, postavili si s němci ropovod přes Balt a poláky vyšachovali ze hry. Už jim netečou prachy za tranzit. Proto taky tak zuří.

+3/0
29.7.2011 13:34

pakunc

Re: Konečně

Ale ne. Polsko je mezi dvěma kontinentálními mocnostmi a Poláci si neumějí vybrat, kterou víc nenávidět.

0/0
29.7.2011 15:02

Poborskiii

Re: Konečně

A ono snad lze si mezi nimi vybrat? Snem Rusů a Němců už po několik staletí je mít společnou hranici, jenže Poláci jim v tom překáží, tak je válcují z obou stran, dělí mezi sebe jejich území. Ne že by Poláci byli nějací svatoušci, spočítal už někdo, kolik sami vyvraždili Židů za těch několik století, ještě před nacisty?

0/0
29.7.2011 15:37

grimosa

nesmysl

pilot je primárně zodpovědný za bezpečnost letu a má si zjistit veškeré informace o letišti, na kterém přistává. O to spíš když nepřistává na civilním mezinárodním letišti ale na nějaké zastaralé vojenské základně. Když mu ještě řídící věž doporučí odletět jinam a on to nerespektuje tak mi připadá dost divné se vymlouvat na vysoké stromy a špatný stav osvětlení.

0/0
29.7.2011 13:04

dannny

Moc zajímavé, když porovnáte ostatní zdroje

a vyznění článku na Idnes. Všechna ostatní média vypočítávají kritické nedostatky na polské straně - jen jeden člen posádky rozuměl rusky, navigátor neměl kvalifikaci pro používání systému TAWS, proto jeho varování nikdo nebral v potaz, let byl špatně připraven a na piloty byl vyvíjen nátlak. Idnes jako hlavní příčinu vidí špatný stav až 30% osvětlení letiště a nedostatečně prořezané stromky v jeho okolí. Napsat na základě zprávy, která je jasným přiznáním celé řady pochybení na polské straně takovýto článek, to zvládnou jen mistři...

+2/0
29.7.2011 12:42

lrkfa1

Prostě nejdůvěryhodnější zpravodajský server idnes.cz

jak jinak. A v televizi ČT to jistila Petruška Šustrová, to byla legrace.;-D;-D;-D

+2/0
29.7.2011 12:45

dannny

Re: Prostě nejdůvěryhodnější zpravodajský server idnes.cz

Byla báječná, úplně mě dojala. Ještě bych to zakončil večer s Drtinovou a budu kultůrně zcela saturován.

0/0
29.7.2011 13:10

CART09

Re: Moc zajímavé, když porovnáte ostatní zdroje

Jsem pouze laik, ale není mezinárodním jazykem v letecké dopravě angličtina?

0/0
29.7.2011 12:56

dannny

Re: Moc zajímavé, když porovnáte ostatní zdroje

Samozřejmě. Mezinárodním jazykem na mezinárodním letišti je angličtina. Ta se obvykle nepoužívá jako standardní jazyk na ruských záložních vojenských letištích. Stejně, jako se anglicky nemusíte domluvit na bývalém svazarmovském letišti v Bohuňovicích. A od tamního řízení letového provozu zvyklého na UL také nečekejte bezvadné navedení proudového dopravního letounu za zhoršené viditelnosti.

0/0
29.7.2011 13:08

grimosa

Re: Moc zajímavé, když porovnáte ostatní zdroje

nemáte úplně pravdu, důležitý je jazyk, kterým hovoří pozemní stanice. Velká mezinárodní letiště samozřejmě poskytují službu v angličtině, pilot má za úkol si toto ověřit.

0/0
29.7.2011 13:58

dannny

Re: Moc zajímavé, když porovnáte ostatní zdroje

Díky za upřesnění.

0/0
29.7.2011 14:13

pettyo

Re: Moc zajímavé, když porovnáte ostatní zdroje

Ne není. Angličtina příp. jiný jazyk je pro letecké společnosti poskytovaná služba letištěm.

0/0
29.7.2011 14:15

intago

hrůůůza kecy

Podle čeho vlastně šli na přistání? Asi namátkou., Šli úplně mimo dráhu. Když ji nevidím očima ani na budíkách, tak mě ani pistole u hlavy nedonutí přistát. Mlha je svině.:-/

0/0
29.7.2011 12:03

intago

Re: hrůůůza kecy

a kdyby chtěl někdo přistát, řeknu mu, že může vyskočit:-/

0/0
29.7.2011 12:08

intago

na Novinkách

už jsou výsledky vyšetř.havarie francouzského letadla. To je taky případ! Nacpal bych je do era, zakryl budiky a kabinu a naučte se lítat podle zadku, holoto! Bez počítačů jste vyřízení!

0/0
29.7.2011 13:47

AsistentprofParkinsona

Re: na Novinkách

No to můžeš tak na Cesničce  a ne na ajrbusáku, tam to je jak, když sedíš u PC.;-D

0/0
29.7.2011 14:02

intago

Re: na Novinkách

padat 4 minuty, přitom stačilo povolit, nebo pustit řízení. Tři vteřiny stačí. Neumějí řešit pády ani vývrtky

http://www.marecek.cz/view.php?cisloclanku=2005013101

a pak to dopadá jak Katastrofa Pulkovo 612:Okamžik pádu http://www.youtube.com/watch?v=chow4bXFHi0&feature=related

Animace závěrečné fáze letu http://www.youtube.com/watch?v=9uJHIzXQWXk&feature=related

Další animace http://www.youtube.com/watch?v=1QpHNELieBQ&NR=1

0/0
29.7.2011 14:29

AsistentprofParkinsona

Re: na Novinkách

Díky za odkaz, byla to k AF. Mně bylo divné, že takovou dobu padali a nenahlásili problémy.  U Polákků to bylo jednoznačné, tady měli rozkaz přistát nebo se jen chtěli vytáhnout. Tak to kluci zkusili a holt přistáli v lese. Bolševik je v tomto případě bez viny

0/0
29.7.2011 15:52

Jerry7650

To jsou zas polské žvásty

To letiště bylo vojenské a v podstatě nepoužívané... Tak co se proboha diví jeho stavu!!! Operátoři jim nezakázali přistát a nezavřeli letiště, protože to prostě nebylo potřeba. Na tom letišti mělo v podstatě přistát jen to jedno letadlo. A mlha se mění co 5minut, takže klidně to mohlo být bez problému...

Zcela 100% vina je na polské straně a zejména pilotech... Přistávat za husté mlhy na nevybaveném letišti a neustále klesat, i když s velkou pravděpodobností vůbec neviděli zem je magořina...

0/0
29.7.2011 11:38

JBetak

Re: To jsou zas polské žvásty

Účel té zprávy není určit viníka, má popsat všechny okolnosti, nejde ji tedy hodnotit jako žvásty. Jinak samozřejmě s Vámi souhlasím. Pilotovi muselo být jasné, že za daných okolností nepřistane.

0/0
29.7.2011 12:05

TarasBulba

No jo, Poláci

Když se rozbil Kubica s Fabií, tak za to taky mohli Češi.

0/0
29.7.2011 11:37

MarkoSX s banem

Re: No jo, Poláci

nic jsem o tom neslyšel a Vy taky ne, tak nelžete:-P

0/0
29.7.2011 11:39

babca

Re: No jo, Poláci

jo tak to je tvrdej fakt, hned se v polských "gazetách" probíralo, jak je Fabia nebezpečné auto... Je to diwnej národ...

0/0
29.7.2011 11:41

TarasBulba

Re: No jo, Poláci

http://sport.idnes.cz/fabie-jsou-nestabilni-pise-polsky-tisk-po-kubicove-havarii-pa8-/motorsport.aspx?c=A110207_133141_motorsport_jok

0/0
29.7.2011 11:41

babca

logicky

oni to přece Pšonci nemohou nechat jen na sobě, že to byla od a až do z blbost pilotů, politiků a doprovodu. tak aspoň trocha viny se hodí na Ruse... Prostě maj co chtěli, strašně spíchali, tak teď už nemusija... ponechám-li kolem a kolem fakt, že letadlo samo už mělo (slušně řečeno) svá nejlepší leta za sebou...

0/0
29.7.2011 11:33

Rudla01

Re: logicky

Nemyslím, že chyba byla v letadle...

0/0
29.7.2011 11:36

babca

Re: logicky

to nikoliv, ale s novými letouny se dají dělat inší věci, než se 40let starým vehiclem...

0/0
29.7.2011 11:39

Rudla01

Re: logicky

S žádným letadlem nemůžete naprat v 400 km/h do země, aby to přežilo :-)

0/0
29.7.2011 11:51

TarasBulba

Re: logicky

Z toho, co už bylo o tomhle neštěstí napsáno mi vychází víc než pravděpodobné, že do toho karambolu nahnali hlavouni ty svoje piloty sami.

0/0
29.7.2011 11:40

babca

Re: logicky

šak o tom píši, politici chtěli a piloti se nechali...

0/0
29.7.2011 11:41

TarasBulba

Re: logicky

Já jsem o tom nechtěl polemizovat. Navíc mám dojem, že jsem odpověděl na jinej příspěvek, než jsem původně chtěl, tak sorry

0/0
29.7.2011 11:44

babca

Re: logicky

to se sem tam stává:-)

0/0
29.7.2011 11:47

xchickox007

nechci se zastávat Rusů, ale

tady byla jednoznačně chyba na Polské straně: Pokud totiž řídící letového provozu doporučí jiné letiště z důvodu nepříznivých podmínek, je bez diskuzí aby pilot otočil a, mazal na jiné letiště....

Světla, a další drobnosti jsou sice možná ruské pochybení, ale ne natolik závažné aby vedlo k tomu co se stalo.. Další věc, pokud letím s tak důležitou delegací, tak si zjistím v jakém stavu to letiště vůbec je (ILS, vyškolení kontrolorů, podmínky pro přistání tak velkýho letadla.... a pod..)

Zpráva je kus papíru o tom, my sme to totálně zvrtali (Poláci) ale aby sme nebyli za takové hlupáky tak najdem pár drobností i u nich...

+2/0
29.7.2011 11:32

proost

CHyby

Ono totiž záleží na tom, jakým způsobem je zpráva interpretovaná...

Pokud poláci kladou za vinu rusům stav letiště, jeho osvětlení a porost okolo, tak to "brečí dobře, ale na špatném hrobě". Pokud si dobře pamatuju, tak to letiště není civilní ale vojenské a pokus se rozhodli tam přistát, tak měli zvážit KDE přistávají a měli si udělat dobrý obraz o kvalitách toho letiště. V tomhle bych zrovna hlavní problém neviděl. Druhá věc - dispečeři - pokud vím, tak dispečeři piloty varovali, že jim neřekli "ne, nesmíte přistát" - dokážu si představit, co by z toho bylo za mezinárodní hukot, dskriminaci poláků a šikanování polské delegace. Prostě dokážu pochopit, že při příletu takovéhoto letadla se dispečeři chovali tak, jak se chovali. Každopádně piloti mohli mít prokazatelně docela dobrou představu o tom, jaké počasí na letišti panuje (od dispečerů i od letadla, které přistávalo před nimi.

0/0
29.7.2011 11:26

proost

Re: CHyby

Na druhou stranu na jejich straně byla zřejmě nedostatečná kvalifikace pilotů, nedostatečné ovládání palubních přístrojů, ignorace bezpečnostních zařízení na palubě (automatické varování před malou výškou), možná ještě něco dalšího.

Takže - nevím, ale mně to vychází dost podstatně v neprospěch poláků.

0/0
29.7.2011 11:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.