Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ani sekretář fotbalistů nepřežil leteckou havárii, let dostal darem

Druhou oběť si vyžádala letecká havárie, která se stala v sobotu 16. července u Lipenské přehrady na jihu Čech. V pátek zemřel v nemocnici spolucestující – čtyřicetiletý muž z Jihlavska. Pracoval jako sekretář fotbalového oddílu v Rantířově. Vyhlídkový let ultralightem dostal jako dárek ke svým čtyřicátým narozeninám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

komár.

tak

to hriste nebude?

0/0
23.7.2011 11:03

japík

nesmrtelnost

Je smutné, že přišel při takovém neštěstí o život člověk, ale nadpis článku "Ani sekretář fotbalistů nepřežil leteckou havárii, let dostal darem" na mě budil dojem jako kdyby sekretáři fotbalistů  byli nesmrtelní a běžné tragedie, kterých je každý den  spousta se jich netýkaly. Stačilo by vynechat slůvko ani, ale nad tím asi autor tak nějak neuvažoval.

0/0
23.7.2011 9:10

Toranoko

Re: nesmrtelnost

To ani tam bude zrejme proto, ze predtim uz zemrel pilot. Neprezil tedy pilot, ANI sekretar.

Naprosto v poradku.

0/0
23.7.2011 10:47

Sprintujici.stonozka

Re: nesmrtelnost

takže nepřežil pilot, ANI cestující, naprosto neprofesionální titulek, ostatně jako 99% zde

0/0
23.7.2011 18:05

vetchý stařík

LIDÉ

kdyby chtěl Stvořitel abychom létali, rodili by jsme se s křídly......asi nechtěl, tak občas padnem na hubu , nooo.

0/0
23.7.2011 6:02

tuan3

Re: LIDÉ

..............jo,jo,a kdyby chtěl aby se rodili jen chytří,nebyl bys na světě.Ale on je tolerantní a máme tu všehochuť ! ;-D

0/0
23.7.2011 7:08

KdysiBedlam

jj

Kdyz letet letadlem, tak jedine poradnym Boeingem made in USA a ne nejakym pochybnym letadylkem slepenym z plastu.....:-/

0/0
23.7.2011 5:27

sun.alex

Re: jj

Ano, Vám bude navždy cizí zkusiti si sám volnost, nezávislost a svobodu...:-P Ty woe...Boeing...Vždyť je to takový létající autobus;-D Zkuste si někdy sám pilotáž - třebas větroně ( jasně , že pod dohledem pilota) a hned Vám bude jasné, proč lidé létají a Bohu žel i umírají, v takových pochybných letadélká...Boeing;-D

0/0
24.7.2011 13:39

BlueFlash

Ultralighty (+další malá letadla) vs. auta

Docela by mne zajímalo. na kolik km (dál-li se to počítat i v letectví) je jeden mrtvý člověk. Na silnicích zemře každý den cca 2-3 lidí, jenže kolik lidí jezdí autama a kolik lidí lítá touhle létající rakví (a budu-li morbidní) či rovnou krematoriem.

A další věc - zatímco autem se většinou jezdí protože se člověk potřebuje dostat z místa A do bodu B, tak letadlem se spíše bude létat samoúčelně. Nevím, ale nedokážu si představit, že by se dal UL prakticky a rentabilně využít při cestě z Prahy do Brna a pod.

0/0
23.7.2011 4:43

kiv

Re: Ultralighty (+další malá letadla) vs. auta

Věřte tomu, že více lidí se denně utopí ve vaně, zmrtví pádem za štaflí  a jinými kuriózními způsoby, než létáním. Je to sport a zábava a jako každý jiný obor lidské činnosti  má svá rizika.

Z 95% se jedná o chybu pilota  ať už přímou vinou chybné pilotáže nebo nepřímou , že např. vlětěl  do počasí, kde neměl co dělat ... Dnes  jsou SLZ neboli UL na úrovni bežné pro dospělá letadla . Což je paradoxně trochu chyba , neboť  piloti UL pak trochu zapomínají na technická omezení daná touto kategorií. Další a dost zásadní chybou je, že pokud pilot UL předtím nebyl alespoň plachtař, má naprosto nulové zkušenosti např. s vývrtkou, protože na UL se vývrtka necvičí, resp. ani nesmí. Když se pak do ní UL pilot dostane /ať už vlastrní vinou nebo z nějakých tech. důvodů/ nemá šanci správně reagovat ...

+1/0
23.7.2011 8:09

humanitární bombardér havel

jj kupte si zážitek

a máte zámrtvek

0/0
23.7.2011 1:56

pilot Čkalov

No po první vlně leteckých nadšenců, kdy se

začali stavět různá udělátka s motory z trabošů, favoritů, subaru a pod., tak  ruzné kraksny byly  převážně díky konstrukci, malým náletem hodin, i nově "sebe-jmenovaných" instruktorů. Ve druhé fázi se vrhli na tento sport různí zbohatlíci, protože byli (na rozdíl od golfu nebo tenisu) ještě více IN.Ti už začali létat na seriově vyráběných UL, v první chvíli dovažených ze zahraničí, později se začali objevovat "sportovní létající zařízení" domácí konstrukce, mnohdy daleko lepší než zahraniční. Bohužel se někteří naši "podnikatelé" začali chovat ve vzduchu tak jako v podnikání nebo na silnici. Často nerespektovali, světské, boží, příp. aerodinamické zákony. Ostatně u "sportovního létajícího zařízení" si  n e m ů ž e t e  koupit "Vyhlídkový let"!! A kdo vám dá do ruky tiket s nazvem" Letenka" je ...., který ztratil pud sebezáchovy. Pilot vás může svézt, pouze jako "další osobu na palubě", nebo jako seznamovací let "potenc.uchazeče o piloťák, kdy mu přispějete nějakým penízem na náklady.

0/0
22.7.2011 23:53

LUF4

Re: No po první vlně leteckých nadšenců, kdy se

Viděl jsem v USA se vyrábí ultralight, který má vzadu nouzový padák na kterém může bezpečně dopadnout celé letadlo. Jestli se tohle rozšíří, tím by se prakticky definitivně  vyřešila bezpečnost ...

0/0
23.7.2011 0:10

macarát

Re: No po první vlně leteckých nadšenců, kdy se

Zrovna případy pilotů, kteří blbnou v nízké výšce, padák moc nevyřeší.

0/0
23.7.2011 0:17

pučmidrát

Re: No po první vlně leteckých nadšenců, kdy se

Záchranný raket. systém se u nás montuje min. 15 let. Je to pouze otázka peněz. Padák přebaluje a vyměňuje raketu pouze autor.firma.Amíci ho montují již i do některých turistických letadel.

0/0
23.7.2011 0:18

pučmidrát

Re: No po první vlně leteckých nadšenců, kdy se

A souhlasím s kolegou nad tebou. Někeré seriové UL mají již lepší vybavení než jejich větší konkurence. Běžně je v některých i autopilot spojený s GPS. Bohužel dělat průlet ve psí výšce, tak to snad  pomůže jen katapult!

0/0
23.7.2011 0:22

grimosa

Re: No po první vlně leteckých nadšenců, kdy se

"Někeré seriové UL mají již lepší vybavení než jejich větší konkurence" není úplně pravda, ULL jsou většinou vybaveny levnou necertifikovanou variantou. Je to z důvodu ceny a ULL smí létat pouze za podmínek VMC tak proč tám dávat certifikovaný horizont pro IFR.

Dost častou příčinou pádu SLZje nezkušenost pilotů, kdy na dospělá letadla dostanete piloták až po návštěvě ULZ a min 45 hodinách výcviku, na SLZ vám stačí hodin 20. Další problém ULL je překročení hmotnosti, spousta pilotů "vylepšovatelů" si narve do svého Eurostaru těžké vybavení a pak se diví že dva 80kg chlápci zapříčiní přetížení letadla.

0/0
23.7.2011 22:22

pučmidrát

Re: No po první vlně leteckých nadšenců, kdy se

No znám UL, které jsou vybaveny certifikovanými odpovídači, autopilotem a zabudovaným GPS. Ale je pravda, že při dvou.čl.posádky a plnou bandou to má co dělat. Na druhé straně mají některé UL  motory silnější než u Z-126.

0/0
24.7.2011 16:08

barnabas_666

Re: No po první vlně leteckých nadšenců, kdy se

Já četl, že když se zřítí letadlo, jediná věc, která to přežije bez úhony, je roztomilá panenka. A z toho materiálu se teď mají stavět ULL. :-P

0/0
23.7.2011 1:22

Salada

Re: No po první vlně leteckých nadšenců, kdy se

Chcete říct, že se si nemohu objednat let přeba v Blaníku nebo jiném sportovním letadle? Měl jsem dojem, že to závisí jen na pilotově pilotní licenci (musí mít licenci obchodního pilota).

0/0
23.7.2011 7:18

pučmidrát

Re: No po první vlně leteckých nadšenců, kdy se

Let si samozřejmě objednat můžete, i se soukr. pilotem (PPL), ale nikde to nemůže být evidováno jako "vyhlídkový let".Viz.další osoba na palubě, případně seznamovací let a pod. Bohužel většina Blaníků už nesmí létat, díky rozhodnutí protileteckého úřadu EU v Hamburku. Němci,Rakušáci a spol. se potřebovali zbavit starých dřevěných dvousedadlovek ze šedesátých let, které se prodávají za 3500-4000 Eu., a aby se mohlo v ČEZku cvičit žáky tak se sem tahají. Technicky je to oproti Blaníkům krok zpět. Jinak na ultralajtu(sportovní létající zařízení) nesmí provádět vyhlídkové lety ani obchodní pilot.

0/0
23.7.2011 18:03

Scarlett O Hara

Smutné. Jak teď asi musí být tomu,

kdo mu ten let k narozeninám daroval...:-(

0/0
22.7.2011 23:05

LUF4

Re: Smutné. Jak teď asi musí být tomu,

Nevíš s jakým úmyslem mu ho daroval

0/0
23.7.2011 0:07

LUF4

Zajímavé že oba doběhli k přehradě

a pak umřeli. Většinou je to naopak, člověk je po nehodě polomrtvý a časem se buď probere nebo ne

0/0
22.7.2011 23:03

prying

Re: Zajímavé že oba doběhli k přehradě

Tak to prostě je. Zajímavé to může připadat pouze někomu, kdo o tom nic neví.;-)

0/0
22.7.2011 23:17

macarát

Re: Zajímavé že oba doběhli k přehradě

Asi pilot dokázal přistát poměrně měkce a osudným jim byl ten oheň. Na popáleniny se holt neumírá hned.

0/0
22.7.2011 23:17

spelec

Re: Zajímavé že oba doběhli k přehradě

proc to ale nepolozil rovnou do te prehrady, asi (spekulace) si myslel, ze na teren to bude bezpecnejsi... kruci, asi by to chtelo povinne hasici pristroj, pry v polsku je povinnou soucasti vozidla...

0/0
23.7.2011 0:03

pučmidrát

Re: Zajímavé že oba doběhli k přehradě

Poté co zachytil o dráty, tak již to byl neřízený pád!

0/0
23.7.2011 0:06

kiv

Ano, stala se nehoda

avšak do doby než vyjde závěrečná ofi  zpráva Úřadu pro zjištování příčin  leteckých nehod  si tu jen každý citnáme pentli a boostrujem ego  ...:-/ Počkejme si chlapci v klidu, a pak tu zprávu komentujme. Do té doby je to celé pouze a jen v rovině diskuze o govnu ...:-/

0/0
22.7.2011 22:53

spelec

Re: Ano, stala se nehoda

kdy a kde bude tato zprava? Sem uz se link asi nedostane

0/0
23.7.2011 0:04

kiv

Re: Ano, stala se nehoda

Bývá zveřejměna cca 4- 6 měs po nehodě na jejich stránkách

http://www.uzpln.cz/ v záložce "závěrečné zprávy"

To už však žádného bulvárního pisálka nezajímá, tím méně zdejší diskutéry ...:-/

0/0
23.7.2011 7:56

dudlop

Zvykněme si

Léto nekončí-takových nehod bude... Ultralighty? NEBRATRv

0/0
22.7.2011 21:18

piErcE

Re: Zvykněme si

Ultralajty za to bohužel nemohou... V obdou dvou případech je problém někde jinde. Ale právě kvůli blbcům, kteří za tyhle nehody můžou jsou teď do jednoho pytle házeny všechny ultralajty ...

0/0
22.7.2011 21:26

Krisík

Re: Zvykněme si

A kde je problém? Nehoda je v šetření, ale pánuž ví, pán je .... .

0/0
22.7.2011 21:41

piErcE

Re: Zvykněme si

V obou dvou případech je podle předběžného výsledku vyšetřování (z oficiálního zdroje, nikoli z hospody) na vině hrubá nekázeň pilota. A to velmi hrubá nekázeň. Dokonce taková, že LAA (jako že to už dlouho neudělala, pokud vůbec někdy) zastavila veškerý výcvik, dokud instruktoři nebudou proškoleni.

Na té lipenské nehodě pilot proti předpisům letěl ve velmi nízké výšce (čímž porušil minimálně dva předpisy) a vletěl do drátů vysokého napětí. Následnou nouzovou situaci nezvládl.

Na té rokycanské nehodě pilot krom letu  ne zrovna v předpisové výšce také prováděl prvky, které předpisy ULL výslovně zakazují. Jeden z těchto prvků nezvládl.

Bohužel. Lidská chyba ve formě chyby pilotáže je na vině v 90% případů. Zbytek jsou nehody způsobené technikou.

0/0
22.7.2011 21:56

barnoch

Re: Zvykněme si

Neměl byste odkaz na informaci o zastaveni výcviku? Mimochodem i podle mých informací šlo o hrubou nekázeň.

0/0
22.7.2011 22:14

piErcE

Re: Zvykněme si

www.laacr.cz je to přímo součástí předběžné zprávy, co je tam na titulce ke stažení.

0/0
22.7.2011 22:14

Jardajar

Re: Zvykněme si

Problém je fakt jinde a to v motoru. Je to blbý, ale když se podíváte na již vyšetřené nehody na webu uzpln, tak je to často chyba motoru (například těsnění olejového okruhu). Samozřejmě, že lidský faktor, výška a terén potom ovlivní následky poruchy. Jinak sám nedám na sportovní letectví dopustit, tohle je realita.:-(

0/0
22.7.2011 21:49

piErcE

Re: Zvykněme si

Ani zdaleka. Probleém není ani v motoru - celkově činí procento  nehod zapřičiněných technickou závadou cca 10% všech ULL nehod. Krom toho, i v případě poruchy motoru a následné nehody je vina z částí na pilotovi. Přímo ultralehký předpis pilotovi ULL předepisuje, že je po celou dobu letu povinnen letět tak , aby byl v dokluzové vzdálenosti na plochu vhodnou k nouzovému přistání. Což mimochodem minimálně pilot toho ULL na lipně nesplňoval ani zdaleka.

Voda není plocha vhodná k nouzovému přistání. A létat 10m nad vodou může s prominutím jen imbecil.

0/0
22.7.2011 21:52

Jardajar

Re: Zvykněme si

Kde se dá sehnat tahle statistika? Nemyslím to ironicky, docela by mě tohle zajímalo. To co jsem řekl není samozřejmě ověřené, je to jen to, co jsem zjistil z vyšetřovacíh zpráv, kterými se občas v rámci studia musím prodírat.

S tou vinou pilota souhlasím, často někteří ULL i PPL piloti opomíjí základní předpisy. To samé při přeletu obydlených oblastí...

0/0
22.7.2011 22:43

piErcE

Re: Zvykněme si

Nemám odkaz na přesnou statistiku :) Možná to není 10%, ale třeba 15%. Jen to vychází z toho, že vcelku se zaujetím pročítám závěrečné zprávy a snažím se z nich poučit. A zatímco na problém letadla člověk narazí sporadicky (např. samba nebo lambáda - či co to bylo, která se rozpadla vlivem působení flutteru).

A jinak? Co zpráva o něhodě, tak to porušení předpisů, nezvládnutí pilotáže, porušení předpisů, alkohol, počasí a podobně...

0/0
22.7.2011 22:51

Jardajar

Re: Zvykněme si

Rozumím... a po dlouhé době jsem tu narazil na komunikaci na úrovni.R^

0/0
22.7.2011 23:03

Jardajar

Re: Zvykněme si

Přečetl jsem si ten bulletin na LAA, máte recht, tyhle zprávy budou mít asi jiný obsah, než jsem myslel.:-/

0/0
22.7.2011 22:49

bk89322

Re: Zvykněme si

Pokud je to tesnenim olejoveho okruhu, tak IMHO pilot zanedbal obhlidku letadla pred vzletem. Kdybych videl, ze nekde kape neco, co kapat nema, tak me do kokpitu nikdo nedostane. Stejne tak se pred kazdym letem kontroluje mnozstvi oleje, jestli jsou funkcni oba okruhy zapalovani apod a pokud je cokoliv divne, tak se proste neleti.

Resp. ja mam zkusenosti jen z Tecnam P92JS, tj. s UL primou zkusenost nemam, ale P92JS je de facto jen po konstrukcnich zmenach certificiovany P92Echo, ktery je UL.

0/0
23.7.2011 9:53

dudlop

Re: Zvykněme si

Dobře-UL za to prý nemůžou. V tom případě létá samý... Hrajeme si na Ameriku? Každý pan úspěšný své letadlo? Letadlo vypadá jinak-taky víc stojí...ale v českých poměrech to na "omámení" obecenstva zřejmě stačí:-P.

Nijak nezatracuji nadšence, co už za komárů létali na rogalu s motorem Tráboše, a dnes mají UL. Ale ti ostatní "piloti"??

0/0
22.7.2011 21:54

piErcE

Re: Zvykněme si

ALe vůbec ne. Spousta lidí na ULL lítá, prože klasické malé letadlo (cessna, zlíny, apod.) jsou dvakrát, třikrát dražší. A ani zdaleka neplatí, že každý má své letadlo. Letadla se normálně pronajímají.

0/0
22.7.2011 21:57

dudlop

Re: Zvykněme si

Nejlepší je Mosquito, P-51...V

0/0
22.7.2011 22:01

Jardajar

Re: Zvykněme si

Kam se mám přijet proletět?;-D Nechtěl bych to živit.

0/0
22.7.2011 22:46

kiv

Re: Zvykněme si

Létáš?

Pokud nikoli, tak se drž motyky, míchačky nebo nejspíš ovladače od TV Nova a nekecej do něčeho, čemu evidentně ani zbla nerozumíš ...:-/

0/0
22.7.2011 22:56

djbeat

Line after line

Zřejmě drobná pomsta....já bych na takový vyhlídkový let nešel. Ne, že bych neměl důvěru k pilotovi......i když to bude asi ten problém :-P Takhle skočit bungee to jo

0/0
22.7.2011 20:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.