Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Statik nepočítal s fyzikálními zákony, hodnotí znalec most ve Studénce

Na další nešvary při zasouvání mostní konstrukce ve Studénce, která pak spadla do kolejiště před přijíždějící mezinárodní rychlík, upozornil expert na hydrauliku Miroslav Chromečka. Statik podle něj nepočítal s fyzikálními zákony, podpůrná konstrukce byla na hranici únosnosti a ani hydraulický systém nebyl ideální.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

x.time

ti jsou bohati

ti vyvaznou max s podminkou ceske soudy is je nedovoli poslat do vezeni

0/0
30.6.2011 9:04

pvl1

To je nesmyslný nadpis.

Samozřejmě počítal s fyzikálními zákony. Nebo se most řídí nějakými jinými?

0/0
29.6.2011 18:53

barb.udo

Re: To je nesmyslný nadpis.

... zákonem akce a redakce ...

0/0
30.6.2011 9:06

osk

No počítat s ideálním případem

nebude to pravé ořechové,  jsou to často pro potřeby praxe hodně nepřesné aproximace pokud dotyčný neví kdy a jak je muže použít.

0/0
29.6.2011 16:35

sanborn

ten kdo schválil manipulaci za provozu je největší viník..

taková akce se dělá např. po půlnoci kdy je klid anebo v neděli dopoledne a ne za provozu...šílenost Rv,ale nemyslím,že by byly na vině dráhy...Rv

0/0
29.6.2011 15:50

jural

Re: ten kdo schválil manipulaci za provozu je největší viník..

Takova akce se pomerne bezne dela za plneho provozu a zvlaste nad paterni komunikaci. Jen je jaksi zvykem informovat spravce te komunikace aby zajistil zpomaleni provozu. Ono prece jenom, je jaksi vetsi pravdepodobnost, ze most spadne na trat, nez ze spadne primo na pod nim projizdejici vlak. A kdyz bude na te trati, kde bude omezena rychlost, strojvudce si toho vsimne tak, aby zvladl zastavit.

Pokud vim, stavitel s mostem ten den manipuloval, ale neinformoval SZDC. V predchozich dnech pri manipulacich SZDC informoval a ta snizila v miste behem manipulaci s mostem tratovou rychlost.

0/0
29.6.2011 17:34

common sense

obetni beranci

Obzalovani jsou obetni beranci. Mezi viniky chybi Ceske drahy - sefove a take vic lidi z kraje!!

0/0
29.6.2011 14:55

barb.udo

Re: obetni beranci

... a co s tím měly ČD?

0/0
29.6.2011 15:10

Manstein

Zakony statiky prestavaji stacit,

kdyz se most chova ponekud dynamicky ...

0/0
29.6.2011 14:53

Santa1

Re: Zakony statiky prestavaji stacit,

Asi tak.

0/0
29.6.2011 18:15

hafusak2

Kolikrát v životě jsem slyšel:

Hele nestraš, však to nějak dopadne - uvidíš, víš kolik by to stálo peněz navíc?, teorie ze školy zapomeň v praxi se dělá všechno jinak, ještě chvíli zdržuj nějakými předpisy a jsem bez prémií všichni,        .......      Myslím, že tohle všechno bylo i tady.

0/0
29.6.2011 14:47

Nalim27

Re: Kolikrát v životě jsem slyšel:

Hele nestraš, však to nějak dopadne...

No a vidite, ti co to rikali meli pravdu - most opravdu dopadl .

0/0
29.6.2011 15:22

blebleson

To je docela blbé, když statik nepočítá s fyzikálními

zákony.

Jak je vůbec možné, že někdo takový může legálně a oficiálně pracovat jako statik?8-o

0/0
29.6.2011 14:28

rqmark

Re: To je docela blbé, když statik nepočítá s fyzikálními

Hmm, statika je práce jako každá jiná a pracují v ní dobří pracovníci i špatní. V dnešní době se ale do toho všeho zapojuje jěště jedno známé pořekadlo - Zadarmo ani kuře nehrabe. Ano, na takovýto most se dá vypracovat vědecká práce v oboru statiky, ale Vy si jako statik musíte především vydělat alespoň na slanou vodu. Pro lidi co se v tom orientují je spíš otázka - s jakými fyzikálními zákony se nepočítalo?

0/0
29.6.2011 14:38

blebleson

Re: To je docela blbé, když statik nepočítá s fyzikálními

Jasně, že detailnost a rozsah práce odpovídá honoráři. Nicméně, možná věc vidím naivně, ale předpokládám, že snad existuje (mělo by existovat) také i něco jako stavovská čest a dále schopnost odborně zhodnotit minimální nutný rozsah požadovaného díla.

Já situaci vidím tak, že pokud zadavatel nabízí natolik malou odměnu, že tomu odpovídající moje práce by byla stručná natolik, že by nesplňovala nutné minimální bezpečností parametry, tak holt takovou zakázku by statik snad měl odmítnout a vůbec se do ní nepouštět a když už se do ní přece jen pustí, tak by holt měl odvést kvalitní práci bez ohledu na honorář - spokojenost s odměnou si měl sám se sebou rozebrat ještě předtím než na zakázku kejvnul.

0/0
29.6.2011 14:49

rqmark

Re: To je docela blbé, když statik nepočítá s fyzikálními

To co popisujete je ideální svět - v realitě do to ho vstupují potřeby člověka uživit sebe a rodinu, zaplatit veškeré výdaje a další, a proto se kývne na zakázky, které jsou jak náročné tak špatně honorované. Opakuji, ne se všemi fyzikálními zákony se počítá, a proto je spíš důležité jaké byly zanedbány - než že některé byly zanedbány. O něčem vypovídá v článku uváděné zanedbání vodorovných sil, ale ...

0/0
29.6.2011 15:02

jural

Re: To je docela blbé, když statik nepočítá s fyzikálními

silny offtopic a omlouvam se pripadne pamatce obeti zeleznicniho nestesti.

Kdyz statik nepocita s fyzikalnimi zakony, stane se nekde nestesti, kdyz s fyzikalnimi (a pro poradek navic s ekonomickymi)  zakony nepocitaji politici, jako nyni v Nemecku, zavani to rozsahlou katastrofou.

Horsi je, ze politiku jen tezko hrozi byt souzen za ignorovani fyzikalnich zakonu.

0/0
29.6.2011 17:40

pteryx

v praxi není nic ideální

Všichni žijeme v neideálních podmínkách. Nechci se příliš zastávat inženýrů co to zprasili a způsobili tak tragédii. Ale mělo by se přihlédnout k tomu, že narozdíl od různých "tunelářů" tu tragédii způsobit nechtěli. Taky je otázka, jestli neměly ČD aspoň na určitou dobu při přesunu mostu přerušit provoz na trati.

0/0
29.6.2011 13:59

barb.udo

Re: v praxi není nic ideální

... jistěže měly ...

... jenže ten den se s mostem manipulovat nemělo ...

0/0
29.6.2011 14:05

Tomáš.Michael

Re: v praxi není nic ideální

Těžko se mohl zastavit provoz na trati, když na ten den žádná požadovaná výluka ze strany stavbařů nebyla. Podle plánu se nic nebezpečného pro provoz na trati ten den dělat nemělo. Že to někdo chtěl urychlit, je věc druhá.

0/0
29.6.2011 14:20

blebleson

Re: v praxi není nic ideální

Domnívám se, že o tom, jestli ČD má zastavit provoz pod mostem, nebo jestli provoz může pokračovat, příp. za jakých podmínek... měl snad rozhodovat právě statik, ne?8-o

Kdo jiný má kvalifikaci na to určit co je na staveništi bezpečné a za jakých podmínek to bezpečné je?8-o

ČD přece nemohou samy svéholně na základě svého vlastního laického názoru přerušit provoz pokud to po nich nikdo, kdo má k tomu kvalifikace, nepožaduje, nebo se mýlím?

0/0
29.6.2011 14:32

Králík z klobouku

Re: v praxi není nic ideální

Jakou by mělo logiku, že by jeden z dopravců přerušil provoz na trati? To jako že na vlak jiného dopravce by most spadnout nemohl?

0/0
29.6.2011 17:21

obcanek

To je zase čeština

Soud v Ostravě rozplétá okolnosti jedné z největších železničních katastrof od minulého pondělí . Tato věta má podle pravidel ten význam, že soud se zabývá jednou z největšík katastrof, ke které došlo  od minulého pondělí. Chápu, že autor měl na mysli , že soud probíhá od minulého pondělí, nikoliv že je to největší neštěstí od minulého pondělí, ale, do pihéle temného, kdyby řemeslníci pracovali tak, jako novináři przní jazyk, nebo kdyby , nedejbože takto praovali lékaři, to by bylo hned po nezaměstnanosti. Správný slovosled je ůSoud v Ostravě rozplétá od minulého pondělí ..... atd. Styďte se . Peroutka, Čapek, Vančura, Tigrid a další se musí obracet v hrobě. Jste nedouci.

0/0
29.6.2011 13:52

Králík z klobouku

Re: To je zase čeština

Věta v tebou navrhovaném slovosledu odpovídá na otázku: "co rozplétá soud v Ostravě od minulého pondělí"? Redakce ovšem správně zařadila slova "od minulého pondělí" na konec věty jako jádro výpovědi. Jiná věc je, že gramaticky je taková věta dvojsmyslná, ovšem pokud jeden z gramaticky možných významů zjevně není míněn, tak to není na závadu.

0/0
29.6.2011 17:19

svobodnik Halik

euro

Všechno co má v názvu "euro" je podvod.....Tyhle "euro" firmy se snaží tvářit prestižně a "západně" ...kvalita je však na úrovni Běloruska

0/0
29.6.2011 13:48

barb.udo

Re: euro

... ale dříve se to jmenovalo ODS ... záruka kvality ...

0/0
29.6.2011 14:04

halagajda

Re: euro

R^;-)

0/0
29.6.2011 14:12

Worff

Takže nyní soud vydá nepodmíněné tresty

a ty se po odvolání změní na podmínku. Takto soudy dnes rozhodují (viz dnešní zpráva o H-Systému)Rv

0/0
29.6.2011 13:47

BořekŠikula

Re: Takže nyní soud vydá nepodmíněné tresty

Jenže hoši z H-systému to dělali s úmyslem se nakapsovat, zatímco tady je prvotní příčinou neochota investora zaplatit ČD výpalné za výluku na trati.

0/0
29.6.2011 14:46

jural

Re: Takže nyní soud vydá nepodmíněné tresty

aaaa, pan o tom hodne vi.

Zjistete si, komu ta trat patri a kdo o omezenich na ni rozhoduje. Prosim.

0/0
29.6.2011 17:44

753BC

no nic

z hlediska logiky věci do toho firma /nyní Eurovia/ šla s tím, že pod mostem budou jezdit vlaky jako by se nechumelilo, tudíž tomu faktu měla přizpůsobit projekt a nese vinu.

v praktické rovině je otázka, zda bylo něco takového reálné a zodpovědné

0/0
29.6.2011 13:42

pteryx

Re: no nic

Každý se snaží podlézt konkurenci cenou. Různé tlaky existují nejen u mostních konstrukcí.

0/0
29.6.2011 14:01

SHL

Pořád to samé.

V této dikusi se to objevilo několikrát, ale záladem je, že se pod mostní konstrukcí žádný vlak neměl objevit. Minimálně ne při přesunu mostu. Myslím, že je toto byla úkol pro zhotovitele stavby. A ten dle mého názoru chtěl ušetřit za výluku (není levná). Tak ušetřil... Pro mnohé bohužel a nenávratně... Je pak jedno, zda jel vlak 10 nebo 100 km/hod, o hodinu dřív nebo později. Neměl tak v tu dobu co dělat. Neměl být na tuto kolej vpuštěn.

0/0
29.6.2011 13:35

Doubleblue

Re: Pořád to samé.

Přesně tak....v poslední řadě jde především o peníze...o peníze šlo když se dimenzovalo,o peníze šlo při přerušení dopravy....a o peníze půjde i při náhradě škod a odškodnění pozůstalým...bohužel.

0/0
29.6.2011 13:38

ntk_

Re: Pořád to samé.

přesně

0/0
29.6.2011 13:39

svobodnik Halik

Re: Pořád to samé.

na této trati není výluka možná....Leda tak na spoje mezi Suchdolem resp.Veřovicemi a Studénkou,kde je možná autobusová přeprava.

0/0
29.6.2011 13:52

SHL

Re: Pořád to samé.

Nic není nemožné...  Bylo by to potom asi velmi drahé. Nejsem místní a situaci přesně neznám. Nejsem ani dráhofil. Píši jen jak to cítím.

0/0
29.6.2011 14:02

Tomáš.Michael

Re: Pořád to samé.

Ale šlo by to. Přes den samozřejmě ne, ale na pár hodin v noci udělat nickolejný provoz by takový problém nebyl. Jenže je to všechno o penězích...

0/0
29.6.2011 14:23

Rubik1

Re: Pořád to samé.

A nebyla tam po nehodě ta výluka tak jako tak? A to navíc mnohem déle než kdyby byla plánovaná.

0/0
29.6.2011 15:48

SHL

Re: Pořád to samé.

Smutná a pravdivá argumentace. Také mne to mohlo napadnout.

0/0
29.6.2011 17:07

pipi02

Chtěl bych vidět znalce, který zpochybní vyjádření Studničky

Tím nechci říct, že Studnička je neomylný. Ale jenom to, že zpochybnit názor profesora vysoké školy s dlouholetými zkušenostmi v oboru může zase jenom někdo, kdo je hodně kovaný v kramflecích. A to nějaký obhájce rozhodně nebude.

0/0
29.6.2011 13:32

ntk_

Re: Chtěl bych vidět znalce, který zpochybní vyjádření Studničky

pana profesora nikdo nezpochybňuje jistě je to kapacita... ale jeho

názor ať už jakýkoliv neovlivní jeden fakt, že ten vlak tam neměl co

pohledávat... a za to nemůže statika, dynamika fyzika ale prach sprostá

ziskuchtivost...

0/0
29.6.2011 13:38

pteryx

Re: Chtěl bych vidět znalce, který zpochybní vyjádření Studničky

Jde o jednu z nejfrekventovanějších železničních tratí v ČR. Všichni chceme aby to fungovalo. Bylo to velké neštěstí, ale riziko je součástí života.

0/0
29.6.2011 13:56

username

Re: Chtěl bych vidět znalce, který zpochybní vyjádření Studničky

To víte že to budou obhájci zpochybňovat. Co jiného by měli dělat, oni tam jsou od toho. Mimochodem by mě spíš zajímalo, kde to ti stavbyvedoucí a projektanti studovali - tj. zdali náhodou za to nemůže i nějaký profesor VŠ, který takovým ... dal glejt

0/0
29.6.2011 14:00

ntk_

nevím co pořád tolik řeší a snaží se to zamést pod koberec..

proč soud nerozlišuje 2 věci; 1 je ta co teď zkoumá proč most spadl, špatná statika, špatné vedení stavby, nedodržení bezp.předpisů atp... selhání materiálu, selhání lidského faktoru... zjistí příčinu proč most spadl...a za to by měli nést zodpovědnost stavební firmy a dostat trest ale důvod a proč se tam zabili lidi ? proč došlo k nehodě s vlakem? to je věc druhá a za to může někdo jiný... nechápu jak může někdo pod rozestavěnou konstrukcí se pohybovat jakoby nic. přece když je jen pro přirovnání primitivní lešení tak pod něj neparkuji autem, nebudu se tam promenádovat s kočárkem s dítětem, ale raději jdu druhou stranou na chodníku..

0/0
29.6.2011 13:17

ntk_

Re: nevím co pořád tolik řeší a snaží se to zamést pod koberec..

proč ? protože je to staveniště a dokud stavba není hotová, tak se může stát cokoliv, samotná stavba není pevná stejně když je hotová, nebo stačí  aby upadlo kladivo z druhého patra zedníkovi a dostal někdo po hlavě kladivem... proto se já ptám proč je možné vůbec možné, že tam ten vlak mohl vůbec být ? proč alespoň nebyla snížena rychlost vlaku ale nechali jej jet plnou povolenou rychlostí bez omezení ? vždyť možná i toto byl důvod proč ten most spadl... otázkou času už bylo jen na který vlak to zrovna spadne... takže trest pro stavební firmy protože spadl most který stavěli, a trest pro lidi to povolili (či spíše) neomezili dopravu po dobu stavby za to že se tam zmařili lidské životy, jejich vinnou a ničí jinou !!!

0/0
29.6.2011 13:17

Doubleblue

Re: nevím co pořád tolik řeší a snaží se to zamést pod koberec..

Faktorů je tam spousta..Taky by jste mohl říct,že za nehodu mohou dráhy protože měl 10minut zpoždění a spadnul by v době,kdy by byl vlak už dávno pryč.Stejně tak můžete říci,že kdyby projížděl vlak 30ti km rychlostí,tak třeba mohl spadnout most přímo na jeden z vagónů...kolik by potom bylo mrtvých? Nechtěl bych být v roli soudce...

0/0
29.6.2011 13:33

ntk_

Re: nevím co pořád tolik řeší a snaží se to zamést pod koberec..

ten vlak tam neměl co hledat a tečka... pořád se dohaduje o statice a dalších věcecech co nemají nic společného s tím, že ten vlak tam vůbec neměl co hledat.. nevím co je na tom tak složitého...

0/0
29.6.2011 13:36

Doubleblue

Re: nevím co pořád tolik řeší a snaží se to zamést pod koberec..

Ano neměl a kdo o přerušení dopravy měl požádat? Firma...proč to neudělala? Protože by to prodražilo stavbu...kdo je vinen? Zhotovitel stavby...

0/0
29.6.2011 13:41

ntk_

Re: nevím co pořád tolik řeší a snaží se to zamést pod koberec..

to nemá moc logicku, přece objednatel platí zakázku zhotoviteli... snad tlačil objednatel na cenu dodavatele ? donutil jej to udělat tímto způsobem.. přeci zhotovitel si sám sobě neplatí... to nemá logiku... vidím že někdo tu chtěl ušetřit a to byl objednatel zadavatel zakázky.... tomu není jedno jestli to bude za 10 korun nebo za 50... zhotoviteli snad ano...

0/0
29.6.2011 13:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.