Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Waldorfské školy ve státních maturitách uspěly, testy ale kritizují

Výrazným úspěchem skončily státní maturity pro waldorfské školy. Pražské lyceum se mezi středními odbornými školami umístilo první v celém Česku, lyceum v Semilech získalo primát v Libereckém kraji. Zástupci alternativně zaměřených škol ale výsledek nepřeceňují, maturity naopak považují za velmi sporné měřítko kvality.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

tanik65

pokud je to sporné měřítko kvality , tak co je tedy správné

měřítko kvality?

0/0
2.7.2011 10:44

polpot1

Školy...

maturita není patent na rozum je to jen určítá indície,jak dál??:-P

0/0
2.7.2011 10:10

petrph

Re: Školy...

Ale právě že je.přesně ve významu toho slova patent. Škola se státem ti ten patent ve formě maturitního vysvědčení  po maturitě vydávají. A na základě toho pak můžeš vykonávat pro někoho práce základní duševní povahy. Bez toho "patentu" tě nikde nevezmou.

Řekněme že ty schopnosti přece máš, takže uspěješ sám, třeba v podnikání.Ale když jsi nedokázal udělat ani tu státní maturitu, tak nevím nevím jak uspěješ v konkurenci...:-(

0/0
2.7.2011 11:08

Lev_666

Dávat děti do Waldorfské školy je zločin

Dětem se tam zakazuje osvojovat si racionální a logické myšlení a jsou mrzačeny esoterickými bláboly. Výsledkem jsou jedinci snadno manipulovatelní sektáři, jakým byl Rudolf Steiner.

0/0
2.7.2011 10:07

villík

Mám stejný pocit a kdo umí slovensky:

http://www.tyzden.sk/tyzden-kauzy/alternativne-skoly/clanky/antropozofia-a-skola-bludov-stodola-2.html

0/0
2.7.2011 10:14

odlesasel

Re: Dávat děti do Waldorfské školy je zločin

Znám několik absolventů zahraničních i českých waldorfských škol, různého věku i profesí, shodou okolností s VŠ vzděláním, každý z nich je všestranný člověk, řemeslně zdatný, občansky aktivní, schopný velmi dobře spolupracovat s ostatními, ochotný vyměňovat si s ostatními názory, k žádné sektě se nehlásí. Buď se tito lidé (a jejich spolužáci, o kterých se někdy bavíme) waldorfským školám nepovedli, nebo lžete. A lhát sice není zločin, ale je to hřích ;-D

0/0
2.7.2011 22:06

petrph

to zase ne

Styl vzdělání ve  stylu "cvičená opice" byla ta stará maturita  30 témat  ke každému tak A4ku k povídaní, kdo se to dokázal našprtat, byl za vodou.

U státní maturity musejí mít páni študenti všeobecný přehled z celé látky a ještě je otázka formulovaná tak, že nestačí na ní odpovědět naučenou frází z učebnice, ale student se skutečně musí zamyslet co znamená a odvodit si logicky odpověď. Což bohužel většině z nich dělá neskutečné problémy...:-(

0/0
2.7.2011 9:22

kurako

Re: to zase ne

R^R^R^

0/0
2.7.2011 9:43

franta-t

Re: to zase ne

S tímto já osobně nesouhlasím. Kdo není schopný se našprtat ani takové minimum jako je 30 stran A4 textu, nemá na střední škole co dělat. A z vlastní zkušenosti - k státnicím na VŠ bylo potřeba se našprtat mnohokrát víc stran (a to ještě nepočítám skripta a publikace) a neexistovalo před komisí říct nějaký výplod studentova mozku (podobně i u zkoušek v semestrech, za to se vyhazovalo. Bylo potřeba se naučit čistě to, co po nás vyučující chtěli); každopádně díky dobré mechanické paměti jsem si odnesl magisterský červený diplom z učitelství pro ZŠ.

0/0
2.7.2011 10:33

síma25

Re: to zase ne

A tím se jako chlubíte, nebo se litujete?

0/0
2.7.2011 10:52

franta-t

Re: to zase ne

Já se s tímto chlubím, jelikož se po nás vyžadovala důslednost a kvalitní a pokud možno přesná prezentace učiva.

0/0
2.7.2011 11:00

petrph

Re: to zase ne

Tady je  právě ten rozdíl mezi tím našprtat se ke zkoušce určité okruhy a rozdíl mít zažitý dobrý všeobecný a široký přehled o veškeré přednášené látce za celou dobu studia. Řekněme že to první bylo pro spoustu studentů jednodušší. Na to stačilo pár týdnů před maturitou. Kdežto, celkový přehled už se dohnat nedá.Jako velice trapný příklad (omlouvám se), jedna otázka ze státním maturit "Byl rabbi Löw muslim nebo žid".Jak správně tušíte,nebylo potřeba se naučit životopis této velké postavy středověké Prahy, ale pouze znát význam slova rabín.a to, skutečně nikoliv pouze jako význam  slova ale hlavně jakou součást chápání historie a kultury naši evropské civilizace, založené na židovsko-křesťanských základech.To se našprtat o svaťáku nedá, to mají vstřebávat od první třídy základní školy...

A právě tohle státní maturity nyní zkoušejí. Tu "odbornou část" znalostí  si mohou (nebo spíše měli by) učitelé odzkoušet v odborné části maturity.

0/0
2.7.2011 11:03

MiroTR

Re: to zase ne

No a to patří do češtiny ? 8-o  Pokud by to byla maturita z dějepisu, pak bych to bral.

0/0
2.7.2011 11:14

petrph

Re: to zase ne

Je to otázka z všeobecného přehledu. Kdyby šlo o  dějepis, klidně stačilo si přečíst Staré pověsti české a nebo zhlédnout tisíckrát reprízovaného Císařova pekaře s Werichem.

Bohužel, musím to připomenout ještě jednou. státní maturita není odborná maturita , tu ať si vedou školy podle své odbornosti. Státní maturita je o tom, zda 18 letý  člověk, po víc  jak 10 letech studia vůbec chápe svět kolem sebe...

0/0
2.7.2011 11:28

franta-t

Re: to zase ne

Takže vy byste u maturity zkoušel něco, o čem se student na škole neučil a prakticky tím pádem ani neslyšel? 8-o

0/0
2.7.2011 11:40

MiroTR

Re: to zase ne

No ano - z všeobecného přehledu.  Proto do otázek z češtiny nepatří.  Pokud bude část maturity z všeobecného přehledu, pak tam ta otázka patří.  Možná dnešní a ti budoucí maturanti budou mít jakýsi všeobecný přehled, ale co s tím, když nebudou znát ani rodný jazyk ?

0/0
2.7.2011 12:03

MiroTR

Re: to zase ne

A mimochodem - co se týká všeobecného přehledu, tak vidím ty rozdíly mezi maminkou, co dělala maturitu za první republiky, mnou, mým synem a dnešními maturanty.  A není to moc radostné srovnání.

0/0
2.7.2011 12:10

roy_batty

Re: to zase ne

otázka jestli byl "rabbi Löw muslim nebo žid" je stejně nesmyslná jako se ptát jestli byl

Mustafa Kemal Atatürk hinduista nebo turek. Muslim = vyznavač islámu, žid = národnost. Takže správně by otázka měla znít jestli byl rabbi Löw arab nebo žid, případně muslim nebo judaista.

0/0
3.7.2011 21:36

petrph

Re: to zase ne

Mimochodem protože jsem tou VŠ prošel taky, tak si vzpomínám, jak rádi nám někteří profesoři, potom co jsme pracně vypotili své těžké našprtané znalosti k odborné otázce, dávali jen tak navíc "zcela jednoduchou logickou otázku"....málokdo v tom okamžiku dokázal vyplodit jednoduchou myšlenku...:-(

0/0
2.7.2011 11:23

E.T. odletěl, zamáčkněte slzu.

Re: to zase ne

Aha, takže nemyslet, opakovat co napsali jiní. Rv

O státních maturitách nic nevím, ale jdou-li opačným směrem, tedy k větší samostatnosti myšlení, tak je to dobře.

Já absolvoval VŠ, kde naopak použití vlastní hlavy bylo základem všeho a literatura je zdroj, se kterým se pracuje. Nu každý svého štěstí strůjcem.

0/0
2.7.2011 12:41

kurako

Re: to zase ne

No, je rozdíl mezi našprtáním se zpaměti a mezi pochopením či naučením... měli jsme na gymplu spolužáky, kteří se našprtali, ale povídat si o tom, kterém tématu neuměli (většinou děvčata). K čemu to je?

0/0
2.7.2011 13:22

MiroTR

Re: to zase ne

Jsem absolvent takových škol a jako cvičená opice si nepřipadám.  Základy se v každém předmětu musíte naučit, bez toho to nejde.  A já si většinu těch "našprtaných" věcí pamatuji, na rozdíl od některých žáků dnešních škol.

0/0
2.7.2011 10:45

petrph

Re: to zase ne

Ono přece nejde o to jak si připadáte dneska, ale jakým způsobem jste se připravoval kdysi na maturitu. Jestli jste si udržoval všeobecný přehled v látce za celé 4 roky, a a nebo jste se před maturitami nazpaměť naučil maturitní okruhy. Jak to bylo??

0/0
2.7.2011 11:19

MiroTR

Re: to zase ne

U maturity byly otázky z látky za celé 4 roky (a v případě češtiny vlastně od první třídy ZŠ).  Ano, bylo řečeno, co se může v otázkách objevit, ale nikdo nevěděl, co do nich ministerstvo nakonec dá.

0/0
2.7.2011 12:08

Fai Rodis

Re: to zase ne

Kdyz to vezmu osobne, tak ja se nemuzu nasprtat nic, cemu nerozumim avsak na nektere veci se musim nasprtat zaklady, aby potom mohla logicky vyvozovat.

Takze mi z toho vyplyva, ze bez sprtani neni pochopeni. Prazdna hlava logicky nevydedukuje nic.

+1/0
2.7.2011 12:40

E.T. odletěl, zamáčkněte slzu.

Re: to zase ne

Základy asi ano, ale vlastní myšlení by mělo převažovat nad naučenými znalostmi. Jinak

- se nic nepohne z místa (asi vnímáte, že úspěšné ekonomiky jsou ty, kde se přichází stále s něčím novým - a to musí někdo vymyslet, znalosti nestačí)

- nebudete během života pobírat všechno nové, co bude přicházet.

Znalosti jsou jen materiál, na kterým se člověk učí myslet a řešit cokoliv dalšího, co přijde.

0/0
2.7.2011 13:06

Dunja

Re: to zase ne

A nemělo by to být správně tak, že nejdřív si má člověk osvojit znalosti a pak o nich přemýšlet a zpracovávat je. A zřejmě to je kámen úrazu, učíme nejdřív přemýšlet a diskutovat, ale když nejsou znalosti není o čem a podle toho vypadá třeba naše politika a současná žurnalistika.

Jak by se vám líbil diskutující lékař, který neví např, jaký je rozdíl mezi tepnou a žilou. Třeba v medicíně bez učení a to celoživotního nic nedokážete. 

Prošla jsem otázky z ČJ a přišlo mi to jako dobrý zmatek a spíš test pro všeobecných znalostí třeba pro přijímačky na střední školy humanitního směru.:-/

0/0
5.7.2011 14:11

E.T. odletěl, zamáčkněte slzu.

Re: to zase ne

Však ano, máte pravdu. Píšem oba totéž, jen obráceně :-) Nestačí znalosti, je třeba myslet X nelze myslet bez znalostí... Já ale reagoval na toto:

A z vlastní zkušenosti - k státnicím na VŠ bylo potřeba se našprtat mnohokrát víc stran (a to ještě nepočítám skripta a publikace) a neexistovalo před komisí říct nějaký výplod studentova mozku (podobně i u zkoušek v semestrech, za to se vyhazovalo. Bylo potřeba se naučit čistě to, co po nás vyučující chtěli); každopádně díky dobré mechanické paměti jsem si odnesl magisterský červený diplom z učitelství pro ZŠ. (franta-t)

A tím se jako chlubíte, nebo se litujete? (síma25)

Já se s tímto chlubím, jelikož se po nás vyžadovala důslednost a kvalitní a pokud možno přesná prezentace učiva. (franta-t)

No jestli toto je vysokoškolák, který bude učit moje děti na ZŠ, tak PánBůj pomáhej...

0/0
5.7.2011 14:49

ujko.straka

Re: to zase ne

Hihihi. Logicky odvodit odpověď. Tak teď jsem se nasmál. Vy jste ty testy asi neviděl ani z rychlíku. Právě naopak. Nesmíte přemýšlet nad smyslem otázek ale mechanicky zaškrtnout tu nejvhodnější odpověď protože při detailním logickém rozboru zjistíte že jsou otázky kdy skutečně správná odpověď není ani jedna. Komiku.

0/0
2.7.2011 11:43

petrph

Re: to zase ne

Ale jo, otázky jsem viděl a taky jsem se na pár zadrhnul protože byly nejednoznačné odpovědi. Tahle maturita byla bohužel právě pod odborné stránce naprosto zfušovaná. Jen jsem konstatoval jaký je jejich princip. To že náš stát zvoře všechno co dostane do rukou, na to už jsme si snad zvykli...:-(

0/0
2.7.2011 11:56

username

pěkné

tohle je dobré "Kritici jim například vyčítají, že si žáci příliš hrají a zaostávají ve znalostech." - zjevně když ty školy dopadly na prvních místech ve znalostním testu - maturitě, tak jsou asi ti kritici ehm...

Já tyto maturity moc vítám - teď nejsou ještě tak důležité, ale až se bude testovat i na vstupu (resp. na výstupu ze ZŠ) a tedy bude možné rozlišit které školy dobře vyučují a které jen nabrali chytré studenty, tak doufám, že už se budou žebříčky zveřejňovat a že se budou i dávat peníze školám podle výsledků, podobně jako v jiných zemích.

Už teď doufám, že prověří školy, které dopadly špatně a dal bych nejhorším 20% školám v každém oboru a v každém kraji na vědomí, že když se to bude příští rok opakovat, že bude vážně zvažováno jejich zrušení (resp. odebrání státní podpory, ať si pak učí třeba za peníze, když do tak špatné školy někdo bude chtít chodit).

0/0
2.7.2011 8:56

rracek

Re: pěkné

Sama jsem také pro státní maturity, jsem z oboru, ale naprosto ne pro to, co maturitami bylo nazváno letos. V českém jazyce a literatuře se netestovaly znalosti (tedy v základní úrovni, kterou si vybralo asi 97% všech studentů), ale porozumění testu, studijní předpoklady. To nechť testují VŠ nebo ať je to předmětem jiné části maturitní zkoušky. Navíc na to, že se maturity připravovaly 14 let je zarážející, jak podivné a často nejednoznačné otázky v testech byly.  Také není normální, že stejnou maturitu skladájí gymnazisté a učni s maturitou - když ti první mají minimálně 4 hodiny češtiny týdně a ti druzí dvě. Mnohá gymnázia tak prostě jen podlezla laťku, když přiměla své studenty, až jdou do základní úrovně. A naopak - učni (a hlavně nástavby) - si asi nezaslouží stejný certifikát nazvaný maturita, prostě to má být jakási závěrečná zkouška...Jakou úroveň skládali studenti waldorfských škol - netuším. pokrač. dále

+1/0
2.7.2011 9:26

rracek

Re: pěkné

pokrač.:

Dále je bohužel falešné říkat, že jde o objektivní státní maturity - když písemnou práci(1/3 zkoušky) opravuje sám vyučující (jeden, ani na dva nebyly peníze), ústní zkoušky (opět 1/3 zkoušky)skládají studenti opět před vlastními vyučujícími. Sama jsem byla zděšená, jak to na některých školách vypadalo, jen aby školy uspěly... A bohužel největším zklamáním pro mě bylo, když jsem se dověděla, že i u didaktických testů (ta poslední třetina státní zkoušky) - složitě rozvážených po republice a odesílaných do Prahy - dokázaly některé školy opět podvádět. Je to nastaveno špatně. Žebříčky předhozené veřejnosti ještě nemusejí nic znamenat...

0/0
2.7.2011 9:26

InkognitoX

Re: pěkné

Nevím jak na jiných školách, ale konkrétně na té naší se žádnému učiteli nedostala slohová práce jeho žáka. Bylo to rozdělené tak, že práce šly nezaujatým učitelům a i tak jsme jako třída prošli všichni. Nic to však nemění na tom, že státní maturita v této podobě nestojí za nic. Konkrétně já neumím německy pořádně ani pozdravit a po sečtení všech částí mi vyšla výsledná 3. Něco je zde evidentně špatně.

0/0
2.7.2011 10:06

rracek

Re: pěkné

Bohužel na menších školách to nešlo jinak, než že opravovali i svým žákům. Ale nejde o to, kdo na té škole opravoval - prostě to dělali vlastní učitelé, kteří věděli, že když jejich škola dopadne špatně, může to mít na ně i školu fatální dopad, protože se restrukturalizují střední školy - žáci nejsou, školy se slučují či zavírají. Kde je nějaké měřítko, když si 2/3 státní maturity škola hodnotí sama??

A ještě perlička: část pracovních listů do cizích jazyků přišla z centra, tiskla se těsně před ústními zkouškami a učitel je de facto viděl až při zkoušení: jaké bylo zděšení našich angličtinářů, když při zkoušení odhalovali v zadáních formální i jazykové chyby!! To se připravovalo 14 let? Stejně jako když se zpětně uzná, že některá otázka v didaktických testech byla nejednoznačná, má více řešení a tudíž se to vyřešilo tak, že se všem uzná. Ale co když nad tou hloupou otázkou strávil student právě proto mnohem více času a nezbyl čas na ostatní?Na kontrolu nebylo dost peněz!?

0/0
2.7.2011 10:19

ralfa

Re: pěkné

To vyčítají především základním školám. Proto takové obavy ze srovnávacích testů v 5. a 9. ročníku.

0/0
3.7.2011 18:47

simyr

Úspěch?

Nevšiml jsem si, že by byly tyto školy nějak na ,,špici,,. A pokud se porovnávají se SOŠ a maturitou- tak jednooký mezi slepými králem.....

0/0
2.7.2011 8:54

venenum

Re: Úspěch?

přesně tak, jejich bodové ztráty proti gymnáziím, např. PORGu byly velmi výrazné.

Přitom lyceum bývalo obvykle považováno za přípravku ke studiu na VŠ stejně, jako gymnázium.

Čili srovnání by bylo vhodné spíše s toto skupinou škol, ne se středními odbornými školami, které připravují pro práci v konkrétních oborech.

Možná jde přímo o úmysl waldorfské školy jaksi glorifikovat.

0/0
5.7.2011 13:47

myryjam1

úryvek

Školy, které disponují učiteli, kteří dokážou žáky nadchnout a pozitivně motivovat k učení

... mluví za vše...

0/0
2.7.2011 8:49

E.T. odletěl, zamáčkněte slzu.

Re: úryvek

v jakém smyslu?

0/0
2.7.2011 12:46

Voborník

proč nemalé peníze???

Kdysi ještě za pomlouvaných komunistů jsme všichni absolvovali povinné státní maturity. Pokud se pamatuji, škola vypracovala otázky k ústním maturitám z maturitních předmětů, byl to souhrn znalostí z celého studia. Jelikož byly jednotné osnovy, na všech školách byly skoro stejné požadavky. Otázky se týkaly toho, co se učilo. Žádné kravské otázky, kdy se nezjistí, co člověk zná, jako v současných, tam nebyly, Já osobně bych nyní neodmaturoval a myslím, že naše gymnázium bylo velmi kvalitní a dostalo se nám rozsáhlého vzdělání.  Tedy v češtině literatura, gramatika, rozbory vět, pochopení stavby jazyka atd., matematika příklady, geometrie atd. Otázky jsme předem obdrželi, vypracovali si písemné odpovědi a naučili se je. Tedy podle píle a kdo co uměl z minula. Pak jsme napsali písemné práce a šli na ústní. Z češtiny byly písemné práce jednotné, z rozhlasu nahlásili témata práce, snad jich bylo pět, vybírali jsem jednu. Na učňáku žádné  maturity nebyly, měly naučit praxi. A to bylo dobře.

0/0
2.7.2011 8:35

janduben

Re: proč nemalé peníze???

tak to se mas cim chlubit ze bys dnes nedomaturoval, obecne sla obtiznost dolu, staci se podivat na testy ke statnim maturitam

0/0
2.7.2011 8:43

kurako

Re: proč nemalé peníze???

Nevím o jaké době mluvíš, ale za komoušů vznikly učiliště s maturitou...

0/0
2.7.2011 9:56

Fai Rodis

Re: proč nemalé peníze???

Ano, byly ucebni obory s maturitou, v zasade neco jako trochu "nizsi" prumyslovka s vice praxi.

Nekteri lide, co meli problemy s tridnim puvodem volili tuto cestu a pak sli treba na techniku.

0/0
2.7.2011 12:33

kurako

Re: proč nemalé peníze???

No, myslím, že tam víc chodili děti, které se neučily moc dobře a na střední školu je nevzali, nebo si na ni děti netroufly. Tyto učňáky byly pětileté, proto byla větší šance, že je zvládnou i slabší jedinci :-P

0/0
2.7.2011 13:15

E.T. odletěl, zamáčkněte slzu.

Re: proč nemalé peníze???

"Žádné kravské otázky, kdy se nezjistí, co člověk zná, jako v současných, tam nebyly ... Otázky jsme předem obdrželi, vypracovali si písemné odpovědi a naučili se je. Tedy podle píle a kdo co uměl z minula."

Aha. O současných státních maturitách nic nevím, ale váš příspěvek naznačuje, že jdou správným směrem. Pokud nepodporují přístup "pilně dělám, co se po mě chce" (naučím se předem danou látku a pak dokážu, že jsem se ji naučil) ale vyžadují schopnost vyřešit vlastní hlavou problém, před který mě někdo postaví, tak je to v pořádku.

Každé "znalosti" jsou za pár let zastaralé, svět zrychluje. Buď se člověk naučí myslet a pak během života pobere to nové, co přijde, nebo chodil do školy zbytečně.

Jinak souhlasím se závěrem: "Na učňáku žádné maturity nebyly, měly naučit praxi. A to bylo dobře." Současné státní maturity ale předpokládám nezavádějí to, že na učňácích jsou maturity - naopak její výsledky na učňácích začínají poukazovat na to, jaký je to nesmysl...

0/0
2.7.2011 13:00

semi2

Zajímavost

Otázkou je kdo u maturit hlídal, to už nikdo neřekne, na dálkovém studiu projdou všichni na dením 2/3??????????

0/0
2.7.2011 7:13

Zefram Cochrane

Re: Zajímavost

Tak s tím zkušenost nemám, ale na VŠ školu dokončila 1/3 dálkařů.

0/0
2.7.2011 7:55

janduben

Re: Zajímavost

a na jake skole? tam kde studuji dalkove ja pokracuje do druheho rocniku ze 120 lidi 26

0/0
2.7.2011 8:40

;-)

Jsou maturity vůbec třeba?

V řadě zemí žádné maturity mají. A nemám pocit, že by například Japonský vzdělávací systém kvůli tomu nějak trpěl. Za studenty mluví známky nasbírané v průběhu celého studia, a to, jak kvalitní školu absolvoval. Vzhledem k tomu, že co půl roku jsou žáci hodnoceni na vysvědčení, jde snad o dostatečné zhodnocení. S vyšší vypovídací schopností, než výsledek z maturity, který záleží spíše na náhodě u losování otázek a na náladě učitele. Navíc maturity stojí nemalé peníze. Přitom jsou vlastně zcela zbytečné.

0/0
2.7.2011 6:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.