Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Firma přivezla k soudu maketu mostu. Ukáže, proč u Studénky spadl

U soudu, který projednává železniční neštěstí u Studénky z 8. srpna 2008, se objevila padesátikilogramová maketa osudné mostní konstrukce. Stavební firma Eurovia (dříve ODS - Dopravní stavby Ostrava) na ní ukazuje, jak se most nad tratí zasouval a proč spadl na trať. Do zřícené konstrukce narazil projíždějící rychlík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

astrix01

Podíváme-li se do nedávné minulosti jak

se Správa dopravní železniční cest chová na poukazované nedostatky na tratích, tak se ani nedivím že ten most spadl.

0/0
23.6.2011 9:00

kaplanvogo

názory

vážení, je tu dost názorů jak by to mělo být, či nebýt. Od toho je diskuze, jenže, co to tahle nechat na obhájcích a žalobcích, ti musí dokázat nevinu či vinu. Soud pak posoudí. Pak bude zase diskuze, zda soudil dobře či špatně, ale tam ta diskuze bude mít podle mého větší relevanci diskuze této. Tak, a teď se pusťte do mne.;-)

0/0
22.6.2011 13:54

barb.udo

Re: názory

... ano, i rozhodnutí soudu bude jistě zajímavé ...

... není ovšem od věci znát také pravdu ...

0/0
22.6.2011 15:47

hornik Miska

Re: názory

jo, pravda. Tak tady otazník, ona totiž pro každého je jiná. Jakmile jednou most spadnul, pak jsou pravdivé i hypotézy, a od toho jsou jak žalobci, tak soudci.

0/0
22.6.2011 17:34

rafol

Dalsi vinik na scene

Tak a mame dalsiho potencialniho vinika, ktery by mel sedet na lavici - MS kraj!

0/0
22.6.2011 12:37

Milovnik cdROMU

Re: Dalsi vinik na scene

tak nevím jak ten kraj na tu lavici podaděj, any to holka vydržela

0/0
22.6.2011 13:06

kocy

Za to můžou komunisti.

0/0
22.6.2011 12:15

Posel z Liptákova II.

Re: Za to můžou komunisti.

ne, za to může ODS!

0/0
22.6.2011 13:59

Posel z Liptákova II.

Vidím to na obvinění strovůdce!

...nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu a povaze kolejí. Tomu už pomůže jen osoba blízká! 8-o

0/0
22.6.2011 11:53

rafol

Re: Vidím to na obvinění strovůdce!

To ne. Meli udelat objizdku pres louky u Odry ;-). Ale to by jim nepovolili ekologové :-(

0/0
22.6.2011 12:39

Posel z Liptákova II.

Re: Vidím to na obvinění strovůdce!

a to nemluvím o tom, jestli měl strojvůdce v pořádku lékárničku !

0/0
22.6.2011 12:58

tarten

Re: Vidím to na obvinění strovůdce!

Možná vlaku nesvítil reflektor, takže most nevěděl, že nesmí spadnout a je v tom nevinně. :-D

0/0
22.6.2011 13:06

Dýzl

Re: Vidím to na obvinění strovůdce!

Lékarnička byla po expiraci, takže vina je jasná.

0/0
22.6.2011 13:25

Posel z Liptákova II.

Re: Vidím to na obvinění strovůdce!

všichni mohli žít... ;-(

0/0
22.6.2011 14:01

barb.udo

A co model žádosti o výluku na den montáže mostu ...

... ten mají taky?

0/0
22.6.2011 11:43

Posel z Liptákova II.

Re: A co model žádosti o výluku na den montáže mostu ...

Netřeba, "stavba nemá vliv na provoz vlakové dopravy" :-P

0/0
22.6.2011 14:11

Jozin aus dem Moor

Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

...denně se totiž setkáváme se značením buď  "pozor výjezd vozidel ze stavby + omezená rychlost" nebo "práce na silnici + omezená rychlost" - jak je vůbec možné,že tam mohl ten vlak jet tak rychle?Vždyť na takové stavbě se může stát cokoliv !!a neštěstí je na světě.V tomhle případě byly každopádně porušeny veškeré bezpečnostní předpisy!Vlaky v tomto úseku měly jezdit např. max 40 km/h a v době zásunu mostu nad trať tam neměl žádný vlak co pohledávat.Tohle kdyby bylo dodrženo tak tam ten most mohl spadnout hned třikrát zasebou - ano stálo by to mnoho peněz  - ale nikomu by se nic nestalo a ty lidi by zůstali naživu !!Odpovědnost nesou bezpečnostní pracovníci.Tečka.

0/0
22.6.2011 11:41

jannes

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

Prosím tě, než tady začneš horlit, přečti si diskuzi... na toto téma je tady asi 150 příspěvků... A šetři vykřičníky, ty tečko. Konkrétně ten den se na stavbě nemělo dít nic, natož pososuvat most, byla to černota.

0/0
22.6.2011 11:46

Zabr-Ali Mubarak

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

Tak to by neměl být problém dohledat ve stavebním deníku včetně příslušných podpisů.

0/0
22.6.2011 11:53

xs123

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

Má pravdu. I když se tam ten den nic nemělo dělat, tak vlak projížděl staveništěm a měla tam být ta omezená rychlost na cca 40km/hod,.

0/0
22.6.2011 12:10

tarten

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

A tu rychlost měl snížit kdo? Na čí zodpovědnost? Nebo si smí rychlost snížit kdokoli, kdo umí vzít barvu a namalovat takovou ceduli? Na silnici taky?

0/0
22.6.2011 13:00

wercza

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

Ano? A kde je to nařízené?

0/0
22.6.2011 13:47

vita.nek

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

U nás doma jsem někdo (někdo by měl vynést koš, někdo by měl opravit šuplík .....) Po válce je každý generál a termín "se mělo" se dobře hodí do hospody k pivu (možná ani tam ne). Důležité je pro tento moment, zda byla dodržena bezpečnost dle předpisů, norem a zákonů a pokud nebyla tak z toho vyvodit pro konkrétní osobu důsledeky. Ale říct že se mělo bez patřičných znalostí o tom kdo to vlastně udělat má a svádět vinu na dopravce, který s tím nemá absolutně nic společného je do nebe volající hloupost....

0/0
22.6.2011 14:34

Jozin aus dem Moor

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

Psal jsem o bezpečnostním technikovi - to jsou ti lidé kteří chodí po stavbě a dohlížejí na to,zda jsou dodržovány všechny předepsané normy a zákony,zda se veškeré práce provádějí přesně podle bezpečnostních předpisů.Tyto normy a předpisy jsou dány předem (nevytvářejí se po neštěstí v hospodě),a nekontroluje je na stavbě dopravce jako takový (samozřejmě ale kontrolovat může)ale hlavně bezpečnostní technik,neboli stavební dozor.Takže na začátku a na konci svého příspěvku jsi zcela mimo mísu.

0/0
22.6.2011 15:09

vita.nek

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

Já jsem taky nereagoval na Váš příspěvek, ale na příspěvek od xs123, který háže v ostatních příspěvcích vinu na ČD a i zde nenapsal, kdo podle něj měl podat žádost o zastavení, nebo omezení provozu, což teda musím přiznat, že konkrétní osobu, která by tohle měla dělat uníká i mě. Já osobně normy stavebnictví neznám, ale tak jako u ostatních staveb, zřejmě nebude potřeba, aby u každého úkonu byl bezpečnostní technik. No a právě pátráním a výslechy odpovědných osob by se mělo přijít na to, proč tam omezení nebylo a kdo je zodpovědný za práce, při kterých došlo k nehodě a které si z pochopitelných důvodu jednotliví zůčastnění přehazují jak horký brambor.

0/0
22.6.2011 15:20

Jozin aus dem Moor

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

No Tys mi to teda dal.Moc se Ti omlouvám.

0/0
22.6.2011 14:57

Zabr-Ali Mubarak

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

Tak nějak to je. Firma mohla požádat SŽDC o snížení rychlosti i výluku, ale to by musela uhradit Českým drahám vzniklé ztráty, které by nebyly zrovna malé, tak se na to vykašlali. Nicméně, na každé stavbě musí být stavební dozor a ten měl v takovém případě zakázat pokračování ve stavbě z bezpečnostních důvodů. Pokud to neudělal, je značný díl viny na něm.

0/0
22.6.2011 11:51

hbf

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

To je furt dokola. Stavebník musí požádat o výluku, neb správce kolejí nemá křišťálovou kouli, aby mu bylo jasné, kdo kdy kde bude co nacvičovat u kolejí.

Pokud stavebník oznámí nasouvání mostu na den D a uzná, že při přípravných pracích v D-1 se s mostem nebude hýbat a není tedy třeba žádných omezení, pak je to tak nějak na něm.

A ještě jedna věc - má se zastavovat provoz na železnici / silnici pokaždé když nad ní přelétá letadlo? Spadnout na ní může raz dva, vizte TU134 v Karelii, letadlo je kráva srovnatelná s tím mostem ....

Co si představíte pod pojmem "bezpečnostní pracovník"? Poliši? Měšťáci? Regionální inspektorát bezpečnosti práce?

0/0
22.6.2011 11:54

xs123

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

Všichni. ne , že za to nikdo nemůže, naopka, vč´šichni za to můžou.  Policajti, dráhy, stavební firmy, město. Aby si všichni jednou pro vždy zvykli, že mají používat vlstní mozek a ne spoléhat, že v tom bordelu se každý ze všeho vyvleče.

0/0
22.6.2011 12:08

žíznivej velbloud

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

Jistě čím víc otazníků tím lépe ;-O;-€

0/0
22.6.2011 12:31

wercza

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

To samé platí pro smajlíky....

0/0
22.6.2011 13:48

livingproof

Re: Vůbec není důležité jak a proč ten most spadl ...

No kdyby se tam jezdilo pomaleji, tak se zase zvyšuje riziko, že ten most spadne přímo na ten vlak a to se obávám, že by placatých bylo víc než 8.

0/0
22.6.2011 12:18

Vins

Už teď to smrdí

Jestli tomu dobře rozumím, byla bezpečnost v sázce kvůli větším výdělkům stavebních firem, které nechtěly ČD zaplatit. Kolik dostanou, jeden dva roky?

0/0
22.6.2011 11:35

tarten

Re: Už teď to smrdí

Snad si nemyslíte, že se kvůli výlukám ČD nebo ostatním dopravcům něco platí? Ti mohou být rádi, že možná nemusí platit za projetí tratě, kterou projet nešlo.

0/0
22.6.2011 13:10

vita.nek

Re: Už teď to smrdí

rozumíte tomu špatně, jasně se tam uvádí, že náklady s výlukou nechtěl zaplatit investor (kraj?, řsd? ..... )

0/0
22.6.2011 13:46

Vins

Re: Už teď to smrdí

Máte v tom bordel, není na investorovi o tomto rozhodovat.;-)

0/0
22.6.2011 13:49

swampy1977

proc

stavi maketu, kdyz to slo vymodelovat na pocitaci?

0/0
22.6.2011 11:30

Posel z Liptákova II.

Re: proc

protože vizualizace nikdy není tak názorná jako fyzický model. Architekti vědí...

0/0
22.6.2011 11:47

swampy1977

Re: proc

to je pravda, spise mi slo o to az se bude dokazovat spadnuti mostu zda takovy model muze byt bran jako dukaz

0/0
22.6.2011 11:55

xs123

Re: proc

To bych ten model chtěla vidět. Jestli je ze stejného materiálu jako originál, jestli jsou splněny třecí podmínky atd. taky by pod tím měl jet ten vláček stejnou rychlostí jako originál a odpovídat hmotnostně a materiálově. Až to by byl model, který se dá použít jako důkaz.

0/0
22.6.2011 12:06

barb.udo

Re: proc

... tohle zjevně není model kvůli nějakému fyzikálnímu dokazování ...

... to by ho nevyráběla obžalovaná strana ...

... to je názorná pomůcka, aby bylo jasné, o čem je řeč, až budou vykládat, kdo a co udělal ...

0/0
22.6.2011 12:20

juki

..

vinnikem je samozrejme strojvedouci, ktery namisto aby se prekazke na trati vyhnul, tak do ni napalil.

0/0
22.6.2011 11:09

ViFry

Re: ..

Co to hulíš za kvalitní matroš ? 8-o

0/0
22.6.2011 11:31

jannes

Re: ..

Že by to byl fór, co myslíš...? :-)

0/0
22.6.2011 11:33

Zabr-Ali Mubarak

Re: ..

Kvalitně dlouhé vedení. Měl bys ho dát do sběru...;-D

0/0
22.6.2011 11:42

kaplanvogo

Re: ..

a má jet takovou rychlosti, že na vzdálenost na kterou vidí má včas zastavit. Nemyslels to tak ;-D;-D;-D?

0/0
22.6.2011 11:34

tarten

Re: ..

Jasně, souhlas! :-D A to samé u letadel. Když pilot vidí, že by to mohl napálit do jiného letadla, ať zastaví a je to. :-D

0/0
22.6.2011 13:05

lolek77

Kdo jen trochu rozumí postupu u takových staveb ví, že

projektant musí v technické zprávě uvést, zda je možné provést práce za provozu nebo ne. Případný vliv projíždějících vlaků by měl být ve statickém výpočtu zohledněn. Pokud to opomene projektant musí se na něj odborný zhotovitel  obrátit se žádostí o doplnění projektu. Zhotovitel má za povinnost písemně stanovit rizika v technologickém postupu a uvést jaká opatření provede pro jejich eliminaci. Jsou zde uvedeny a podepsány odpovědné osoby a promítá se zde bezpečnost dělníků i tratě. Pokud takový postup neexistuje zhotovují se modely, platí právníci a vlastní znalci, protože soudce tyto znalosti nemá a je třeba jej oblbnout. SŽDC i ČD jsou v tomto případě mimo. Pouze pokud by se prokázalo, že je zhotovitel požádal o konkrétní součinnost a tu neposkytly. I tak je to problém zhotovitele, aby nezahájil práce dokud nejsou všechny bezpečnostní podmínky splněny. Prostě Ostrava kraj razovity. U nás se tomu říká diletanti.

+9/0
22.6.2011 11:06

Ten co odhlasil předplatne MF

Re: Kdo jen trochu rozumí postupu u takových staveb ví, že

Konečně řádné sdělení - děkuji.

0/0
22.6.2011 11:09

jannes

Re: Kdo jen trochu rozumí postupu u takových staveb ví, že

Ale to se ti snažilo vysvětlit už pár lidí předtím....:-)

0/0
22.6.2011 11:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.