Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za tragédii ve Studénce mohou otřesy od vlaků, hájí se obžalovaní

Ostravský soud vyslechl obžalované v případu vlakového neštěstí ve Studénce. Pracovníci stavebních firem přičítají větší díl zodpovědnosti vždy té druhé firmě. Shodují se ale v tom, že vinu nesou i České dráhy. Otřesy způsobené vlaky podle nich narušily statiku mostní konstrukce. České dráhy se proti nařčení důrazně ohradily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pearmen

Zapoměli ještě na déšť, vítr, slunce, tmu.....

Každý, komu bylo prokázáno spoluzavinění měl dostat aspoň 10 natvrdo!

0/0
21.6.2011 16:30

Mysel

Re: Zapoměli ještě na déšť, vítr, slunce, tmu.....

Kdyby na tyhle faktory nezapominali, podnikali by v zemedelstvi (zdimanim statu a EU na nesmyslnych dotacich).

0/0
21.6.2011 17:30

FrantaKibyc

Pomalá jízda

jako obhajoba? Když už, tak by tam musel být úplně zastavený provoz. Nebo si jako někdo představuje, že když most spadne na pomalu jedoucí vlak, tak ti, co budou zrovna ve vagónu pod mostem, se jen tak trošku přikrčí a pohoda, za 5 minut jedeme dál?

0/0
21.6.2011 15:54

lopenik III - duveryhodny ctenar

x

;-D vinikem je gravitace...

0/0
21.6.2011 15:50

radim36

Vina padá na současný systém odpovědnosti.

V dnešním systému je zodpovědný někdo jako ředitel, protože všechno podepisuje, potom projektant, protože to má znát a zavést do papírů, potom stavbyvedoucí, protože to měl, tak, jak to je předepsáno, udělat, potom kontroloři, protože to měli  zkontrolovat , potom šéf té realizační party, který to se svými podřízenými prováděl a možná by se ještě našli další. Každý z toho řetězu spoléhá na všechny ostatní v řetězci, že to udělají dobře a že pokud on sám udělá chybu, někdo z těch ostatních to pozná a chybu spraví.

Tak existují projekty, kde všichni to dělají správně a ve kterých je potom spousta zbytečné pracovní a kontrolní duplicity. Pokud se ale sejdou špatní lidi, na projektu, se kterým nemají zkušenosti, tak ti nezkušení  spoléhají na ostatní, že jejich chyby a nedostatky opraví. Tady zdá se, byli všichni v tom řetězci nezkušení ....... nebo lajdáci.....

Navíc v současném systému subdodávek se tento "zodpovědností řetěz" ještě rozšiřuje o příslušné lidi subdodavatelské firmy.

0/0
21.6.2011 15:47

mbau

a odskáče to

jediný dělník, který je společně s šéfy souzen ;-D;-D

0/0
21.6.2011 15:37

LeniLuki

Re: a odskáče to

Dají mu pár miliónů, aby mlčel a všichni viníci budou z obliga...

0/0
22.6.2011 10:29

comm

Všechno co uvádějí na svou obhajobu je pravda.

Myslel jsem, že mezi obžalovanými bude i ten kdo zavinil, že na trati nebyla snížena rychlost (případně výluka). Trochu to připomíná srážku tramvají ve Vřesině. Odsouzen byl pouze řidič tramvaje, ale ten kdo povolil jezdit tramvajím po jednokolejné trati prakticky bez zabezpečení je bez viny.

0/0
21.6.2011 15:00

cassul

Re: Všechno co uvádějí na svou obhajobu je pravda.

To je něco jiného. Tam je jedna kolej dlouhodobý stav, se kterým řidiči tramvají měli počítat a být na něj zaškolení. U toho mostu šlo o krátkodobý problém, během té manipulace s mostem. Souhlasím s tím, že někdo měl informovat dráhy, že by bylo vhodné snížit rychlost...  Těžko někdo může shazovat odpovědnost na provozovatele vlaků, že něco poškozuje nebo ohrožuje, když jezdí po provozní koleji povolenou rychlostí...

0/0
21.6.2011 15:15

comm

Re: Všechno co uvádějí na svou obhajobu je pravda.

Jezdit ve 21. století po jedné koleji obousměrně bez zabezpečení a spoléhat pouze na řidiče - to by mělo být hodnoceno jako pokus o vraždu. Byla jen otázka času, kdy se něco takového stane. Ve Studénce to vypadá taky na to, že domluva o snížení rychlosti nebyla, protože všem vyhovoval status quo.

0/0
21.6.2011 15:30

stefi_ul

Re: Všechno co uvádějí na svou obhajobu je pravda.

Jed se tam na to misto podivat, nez budes mutrovat...

Bud jim tam bude jezdit tramvaj jednokolejne, nebo budou presedat na smradlavej autobus. Po cely ty delce proste udelat dvojkolej nejde. Castecne projizdi mezi barakama, castecne lesem po naspu. Je to tam tak leta a vystavba dvoukoleje by znamenala neumerny naklady. Jenze to neni jedina jedkolejna trat v republice. Udelal proste chybu a tim to pada. Jezdi se tam takhle uz leta a porad to funguje.

0/0
21.6.2011 15:34

comm

Re: Všechno co uvádějí na svou obhajobu je pravda.

Dvojkolejka nebyla třeba. Stačilo automatické zabezpečení. Namontovali ho až po nehodě.

0/0
21.6.2011 15:40

FrantaKibyc

Re: Všechno co uvádějí na svou obhajobu je pravda.

Co je pravda? Že kdyby ten most spadnul na pomalu jedoucí vlak, mohlo to dopadnout i hůř, protože vagón pod mostem by to úplně rozdrtilo?

0/0
21.6.2011 15:45

comm

Re: Všechno co uvádějí na svou obhajobu je pravda.

Nebo by ten most vůbec nespadl.

0/0
21.6.2011 15:53

FrantaKibyc

Re: Všechno co uvádějí na svou obhajobu je pravda.

Takže jsme zpátky u toho, že stavěli most přes trať, ale nikoho nenapdalo, že tam jezdí vlaky... Prostě machři.

0/0
21.6.2011 15:58

comm

Re: Všechno co uvádějí na svou obhajobu je pravda.

Vypadá to, že ten kdo měl zajistit snížení rychlosti, chybí na lavici obžalovaných. Ale to už jsem psal.

0/0
21.6.2011 16:02

radim36

Re: Všechno co uvádějí na svou obhajobu je pravda.

Ten most ale v době, kdy spadl, nebyl nad tratí. Možná byl trošku nad kolejí, nad kterou se nejezdilo, jinak ale byl na kraji vyvýšení silnice na příborské straně. Rozhodně nebyl nad kolejí, po které potom přijel ten rychlík. Tam teprve sjel po vozících a po svahu , když padal ze silnice na koleje.

0/0
21.6.2011 20:26

falda

To si snad dělajísrandu, ne?!

Nikdo nepočítal s železniční dopravou pod mostem? To je opravdu div, že pod mostem, vedoucím nad železnicí (mimochodem jednou z nejzatíženějších v ČR), jezdí vlaky! Že kdyby se vlakům snížila rychlost, k nehodě by nemuselo dojít? A to si jako ti odpovědní pracovníci myslí, že SE vlaky tam budou zpomalovat samy od sebe? Já vidím problém hlavně v naprosto nedostatečné komunikaci, bohužel velmi příznačné pro tuto zemi v posledních letech. Dnes, kdy má každý nejméně jeden mobil a služební auto, se lidé nedohodnou. V dobách, kdy komunikační technika téměř neexistovala, se dohodli. Není to náhodou celkovou povrchností dnešní doby a nezájmem odpovědných lidí? Vždyť se nakonec skoro všechno ututlá nebo to odnese ten poslední, kdo by na tom mohl nést vinu, tak nač se vzrušovat, že?

0/0
21.6.2011 14:25

Kidkid

Re: To si snad dělajísrandu, ne?!

Plně s Vámi souhlasím. Přece projektant musí brát v úvahu všechny vlivy, které budou na konstrukci působit. Nejen otřesy od vlaků, ale i vliv povětrnosti (vítr). A pokud byla potřeba snížit rychlost vlaků, tak to měl na ČD požadovat, nejméně po dobu přesunu konstrukce a nebo provést přesun v noci v době výluky.

Jistě, že teď nikdo nebude chtít být viníkem a stavaři si budou vinu přehazovat mezi sebou jako horký brambor. Kdyby přemýšleli a konali včas nedošlo k žádné nehodě, jen by měli o něco menší zisky.

0/0
21.6.2011 15:38

radim36

Re: To si snad dělajísrandu, ne?!

Dříve musel člověk do sekretariátu, nechat si vytočit na stabilní lince číslo, chytit toho druhého u telefonu a teprve potom mohl mluvit. Pouhé dosažení telefonického hovoru mohlo být na hodiny. Služební cesta, vypisoval se formulář pár dní dopředu, aby člověk získal auto, obvykle s řidičem. Každý výkres nebo dokument, který se takhle dovezl někde na projednávání, vyžadoval až hodiny studia .... A den potom šéf žádal nejméně dvoustránkovou cestovní zprávu, co se projednávalo a povedlo se a co ne a v příloze třeba zápisy z jednání závazně podepsané oběma stranami.

Dneska se zvedne mobil, vyťuká číslo a volá. Dokument se pošle v příloze mailu nebo pokud je objemný přes internetové úložiště. Mluví se jen per huba, nepořizují se zápisy podepsané jednajícími stranami, pokud se nejedná o smlouvy. Spousta jednání je skončena s tím, že se jednající strany nesjednotily na konkrétním stanovisku a dál se nejedná...nechává se to "vyhnít"

0/0
21.6.2011 16:01

petr____22

Kdyz za to nikdo nemuze

Rozdelil bych mezi zucastnene rovnym dilem jak uhradu zpusobene skody, tak odskodne pozustalym a rentu vsem zranenym. A za nesmyslne vymluvy bych jim jeste pridal.

0/0
21.6.2011 14:13

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Magnusek je taky expert, co?

"Nejsem si vědom, že bych v této souvislosti cokoliv porušil. Pád mostu ve Studénce zapříčinilo to, že nikdo nevzal v úvahu železniční dopravu," uvedl Magnusek.

Nikdo nevzal v potaz? Z neměl by to vzít v potaz projektový manažer a projektant? A kdo je projektový manažer? Tady čtu, že nějaký Magnusek. Takže? ;-)

0/0
21.6.2011 14:04

FrantaKibyc

Re: Magnusek je taky expert, co?

R^

0/0
21.6.2011 15:47

malich

Projektant= obětní beránek

Když se o neštěstí v roce 2008 psalo, bylo jasné -  že stavební firma předložila požadavek na snížení rychlosti- ale dráhy  chtěly proplatit omezení rychlosti vlaků po stavební firmě a ta se šprajcla. Tak k omezení nedošlo.

Projektant podle mne s omezením vlaků počítal. A teď to na něj  chtějí hodit.

0/0
21.6.2011 13:37

BMG

Re: Projektant= obětní beránek

Pokud to dal do podmínek v projektové dokumentaci, je z obliga, pokud ne, má smůlu.

0/0
21.6.2011 13:47

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Projektant= obětní beránek

R^ přesně tak.

0/0
21.6.2011 14:05

falda

Re: Projektant= obětní beránek

No, ono je taky problém, že se na každé stavbě podílí spousta firem, mnohdy i protichůdných zájmů, a jedna kolikrát ani neví o druhé. Koordinace je mizerná nebo nulová. Holt ony ty velké podniky, které prováděly stavby prakticky od A do Z a furt někde nespekulovaly, jak na čem ušetřit, taky měly něco do sebe!

0/0
21.6.2011 14:31

radim36

Re: Projektant= obětní beránek

Velké podniky, co dělaly "velké stavby", tak i dříve měly ty velké stavby plné subdodavatelů. Jenže tehdy nebyl problém udržovat oddělení, jehož lidi všechno tohleto koordinovali. Taky takovou koordinaci nemůže dělat každý, je to hodně specifická a hodně na stres i na znalosti náročná práce.

Dneska si šéfové firem, co vyhrají státní zakázky, "upečou" spousty subdodavatelských smluv, aby stavbu zneprůhlednili a měli jak ulít peníze, přitom takové koordinátory ve firmě buď  nemají nebo jsou kvůli úsporám katastrofálně přetíženi. A když se pak objeví taková problémová obtížná subdodávka, jako byl tento most, nikdo nekoordinuje ani práce, ani bezpečnost, všichni tak spoléhají hlavně na ty druhé, že to zařídí a ve výsledku se věc staví "sama".  A když to míří do průšvihu, to vzpříčení vozíků bylo už den předem , nikdo to nezastaví, věc jede do katastrofy samospádem......

0/0
21.6.2011 16:13

Naked and petrified

Jak vina rychlych vlaku? Snad vedeli, ze tam jezdi a meli

stavet tak, aby jejich dilo bylo bezpecne, nebo tak stavet nemohli a pak melo byt postupovano smerem, aby drahy tu rychlost snizit musely. Na opravdu nejiste dny, v jistych fazich, pak vyluku.

Ja tedy nevim, jak stavbu ridi Borek & Krysa, ale mne by to prislo nanejvys prirozene.

Pokud firma na bezpecnost prdela (to zni dost zlovestne, kdyz vim, ze pode mnou svisti vlaky) a ted se divi, co se stalo, a jeste se tak imbecilne haji, meli by ty kretiny zavrit uz jen za ten prikry rozpor jejich mysleni s realitou.

0/0
21.6.2011 13:28

Andrea1

Tak soudruzi z firmy ODS (Ostravské dopravní stavby)

si nevšimli, že staví most nad železniční tratí. Asi si mysleli, že dělají další potřebný přechod pro medvědy, kteří se budou chovat zodpovědněji než vlaky.

Takto se, prosím, vyjadřují vrcholní manažeři a jejich právníci, zřejmě si myslí, že stádo jim to všechno spolkne.

0/0
21.6.2011 13:12

Amper77

BÖGL a KRÝSL, k.s.

Za to určitě nemůže. Jak vím, tak mají certifikát na řízení kvality ISO 9001 !

0/0
21.6.2011 12:51

Chytrakz hospody

Re: BÖGL a KRÝSL, k.s.

No pokud maj ISO, tak to určitě zavinil ten, co ISO neměl;-D;-D;-D

0/0
21.6.2011 14:13

kamor

Cituji:

"Pád mostu ve Studénce zapříčinilo to, že nikdo nevzal v úvahu železniční dopravu..." Kdo tu stavbu prováděl? Upozornil někdo z firem provádějících stavbu předmětného mostu lidi z ČD, aby na tomto úseku snížili rychlosti projíždějících vlaků? Pánové obžalovaní si poněkud protiřečí. Železniční dopravu měli vzít do úvahy především oni!

+1/0
21.6.2011 12:27

Zabr-Ali Mubarak

Re: Cituji:

Prostě z té výšky mostu si nikdo nevšiml, že jsou pod ním natažené koleje.

0/0
21.6.2011 12:29

hustotles

Re: Cituji:

R^

myslím že míra sarkasmu obsažená v tvém příspěvku, jejich výmluvu komentuje poměrně přesně

0/0
21.6.2011 12:58

Mychal.B.

Re: Cituji:

Nemluvě o tom, že svádět část viny i na ČD je pěkná minela. Když už, tak SZDC.

0/0
21.6.2011 13:11

Výstřik do tmy IV.

Nakonec za tu bude odsouzen ten strojvůdce

že nepředvídal a nezabrzdil vlak včas před padajícím mostem.

0/0
21.6.2011 12:25

Lánik

Re: Nakonec za tu bude odsouzen ten strojvůdce

no jasně a co se divíš, za prvý řvou jak maj malý platy při té zodpovědnosti za cestující a za druhý máš jet tak, aby jsi byl schopen zastavit na dohledovou vzdálenost.

0/0
21.6.2011 12:33

Lánik

Re: Nakonec za tu bude odsouzen ten strojvůdce

jinak pro nechápavé to myslím samozřejmě ironicky

0/0
21.6.2011 12:33

Adalbert Kolínský

Pan Magnusek má štěstí, že neprojektuje mosty v Číně.

To už by stál před popravčí četou.

+6/0
21.6.2011 12:24

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Pan Magnusek má štěstí, že neprojektuje mosty v Číně.

spíš bych řekl, že popravčí četa by už před dvěma lety vystřelila ;-)

0/0
21.6.2011 14:09

kladnyhrdina

skutečný důvod, proč nebyla omezená rychlost

Omezení rychlosti vlaků podle charakteru prováděných prací je součástí opatření, která schvaluje při povolování stavby Drážní úřad. (Tedy nikoliv ČD.) Za mimořádná opatření investor platí - je to logické, omezení rychlosti má velký vliv třeba na spotřebu energie, zpoždění apod. Při úplné výluce i náklady na autobusovou dopravu nebo jízdu odklonem. Placení je logické i z toho důvodu, aby kvůli práci na pár dní někdo nebrzdil dopravu půl roku.

Jenže investorům se platit nechce. Proto bylo zvykem dodávat tak zpracovanou dokumentaci, aby nařízených omezení bylo co nejméně a dala se otahat za fusekli. Například se napíše, že omezení rychlosti bude vyžádáno operativně pouze pro dny práce přímo nad tratí. Stavba se povolí, omezení se pak ale nevyžádá a ušetří se peníze. To by  měl ovšem kontrolovat nějaký státní dozor. Pokud to stavební firma nenahlásí, pracovníci ČD nemají šanci se dozvědět, že zrovna v tuto chvíli se  někde nějací dementi snaží strefit mostem nad trať.

0/0
21.6.2011 12:22

tor11

Re: skutečný důvod, proč nebyla omezená rychlost

naprosto souhlasim, ma to jen jeden hacek.. to by musel byt statem narizeny dozor na kazde stavbe, protoze i pri rekonstrukci bytovyho domu muze dojit ( a cas od casu dochazi) k havarii pri ktere zemrou lide.. staci blbe zbourat zed... no a dozorce bude zase jenom clovek, ktery muze udelat chyby..   dle me jsou takoveto havarie nevyhnutelne, proste je to jen pravdepozobnost..

0/0
21.6.2011 12:28

centaur gama

Re: skutečný důvod, proč nebyla omezená rychlost

Pracovníci Drážního úřadu jsou pověřeni výkonem státního stavebního dohledu a mají plné právo kontrolovat, zda jsou na stavbě plněny podmínky stavebního povolení. Občas to také dělají.

0/0
21.6.2011 12:30

Zabr-Ali Mubarak

Re: skutečný důvod, proč nebyla omezená rychlost

Nevíš, kolik má cca ten úřad zaměstnanců s kompetencí kontroly? Tím nikterak neoponuji, jen by mě to zajímalo. Dík?

0/0
21.6.2011 12:35

Zabr-Ali Mubarak

Re: skutečný důvod, proč nebyla omezená rychlost

Bez otazníku na konci, sry...

0/0
21.6.2011 12:36

centaur gama

Re: skutečný důvod, proč nebyla omezená rychlost

Pražská pobočka asi deset, ono se to mění v čase.

0/0
21.6.2011 13:01

tor11

Re: skutečný důvod, proč nebyla omezená rychlost

ale jiste, jenze to by znamenalo ze pracovnik drazniho uradu by na stavbe musel bydlet a to je blbost..   takze pokdu DU provadi kontrolu, provadi ji nejspis v dobe kontroliho dne.  KD bejva jednou za tejden.

0/0
21.6.2011 12:37

centaur gama

Re: skutečný důvod, proč nebyla omezená rychlost

Na KD Drážní úřad zpravidla nechodí, tam se probírají věci, které jsou mimo něj. Navíc byla tato stavba mimodrážní a DÚ se pouze v rámci stavebního řízení (které vedl někdo jiný) vyjadřoval, za jakých podmínek jí lze realisovat. Pokud si neprohlédnul dokumentaci a nenařídil sníženou rychlost pak podle mého názoru nese spoluvinu.

0/0
21.6.2011 13:03

centaur gama

Re: skutečný důvod, proč nebyla omezená rychlost

Pokud nebylo jasně definováno, jaká dopravní omezení si stavba vyžádá, neměl Drážní úřad vydat stavební povolení.

0/0
21.6.2011 12:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.