Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na jezu u Olomouce se utopila učitelka a žák, instruktor bojuje o život

Tragédií skončil výlet školáků z Nového Jičína na raftech po Mlýnském potoce v Olomouci. Během plavby se začal topit jeden z chlapců. Na pomoc mu skočila učitelka i instruktor z raftu, ale voda je strhla také. Učitelka i žák utonuli, instruktora se záchranářům podařilo resuscitovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A/D

instruktor

bez házečky???? hmmm....

0/0
14.6.2011 13:56

janacz

Ten jez dobře znám

pocházím z Olomouce. Na první pohled vypadá nebezpečně že jsem jej Zdaleka s dětmi obcházeli. :-(

0/0
14.6.2011 9:18

nisar

Nebezpečný jez

Na tom jezu se utopilo už několik lidí. Kde je zábradlí? Kde je výstražná cedule?

Kdo měl a nezajistil velmi nebezpečne místo? To bych se zeptal.

0/0
12.6.2011 8:19

Honza13

Re: Nebezpečný jez

Kde je zábradlí podle železničních tratí, podle silnic, na skalách?

0/0
15.6.2011 22:54

Creed

Re: Nebezpečný jez

občas je třeba používat i vlastní rozum ( ..a mít ho):-/

0/0
16.6.2011 7:29

aloisq

za svoji hloupost se potrestali sami

ale je to velka tragedie. Instruktori nebyli vubec zkuseni, kdyz skakali do jezu jenom tak bez zajisteni. V podstate slo o sebevrazdu v zoufalstvi te situace. Rozhodne to nejsou hrdinove, jak si mnozi mysli. Dat si prestavku se skakanim do vody u rozvodneho jezu je opravdu dobry napad. Muj nazor je ten, ze je to jednoznacna odpovednost tech - vsech - instruktoru co tam s nimi byli. Takze pokud to nejaky instruktor prezil tak bude mit velke problemy.

+2/0
12.6.2011 7:16

Censors will be assimilated999

Mohl by nekdo ten clanek napsat jako clovek??

Zacina to ze se kluk utopil behem plavby na raftu a taktez ze instruktor z toho raftu pro neho skocil. Na konci je pak psane, ze meli prestavku u brehu pod jezem a kluk skakal ze brehu...8-o8-o Klidne se mohli jit vykoupat na Podebrady. Sice jsem se milionkrat koupal u splavu v Horce, nebo na Hynkove, ale uz Olomouce uz ta voda je hnus..Rv

0/0
10.6.2011 23:03

Rexrothak

Re: Mohl by nekdo ten clanek napsat jako clovek??

Nemyslím si,že šlo o to se vykoupat.Byl to podle mě hec mezi klukama na tom výletě.Sedmá třída to už se chcou předvádět a ještě někde psali,že snad jich většina byli sportovci.Tak to beru,že se mezi sebou hecovali a né koupačka.Je to tragedie už na to nemyslet.

0/0
11.6.2011 18:24

gazda2

Těchto jezů s bubnem se postavilo docela dost.

Docela mi chybí názor, že by se prostě měly stavět tak, jako starší jezy, tedy  bez bubnů. Do jednoho "hodného " bubnu jsem si před mnoha lety spolu s dalšími lidmi skočil. Samozřejmě mě vyhodil spodem, ale to byl takový jez, že by mě vyhodil i vrchem. Ale docela si pamatuju, jak jsem ztratil orientaci, plaval u dna  a vyhodilo mě to desítky metrů pod jezem, kde bylo jenom trochu vody.

0/0
10.6.2011 19:30

Inkvizitor Johny

Re: Těchto jezů s bubnem se postavilo docela dost.

jj, taky nerad vzpomínám. Asi nejhorší na tom je, že člověk ztrácí orientaci.

0/0
11.6.2011 12:26

bsf

A D1 není nebezpečná?

Vždycky, když se přihodí na vodě nějaká tragédie, tak všichni píšou, že by to okamžitě zakázali, protože je to nebezpečné. Na vodu jezdím každý rok a v 99% případů se to stane na jezech, před kterými jsou lebky a cedule nebezpečí utonutí. Ty jezy nevypadají smrtelně a dokonce třeba ve Strakonicích jsem viděl, že se u něj děti koupaly, ale stačí o půl metru víc vody a je konec. http://sokolovsky.denik.cz/multimedia/galerie/2359853.html?section=1,1

0/0
10.6.2011 11:29

Volejbalové kladivo

provaz

to tam neměli provaz. Jediná šance jak někoho zachránit, je přivázat se a jít pod jez, aby tě mohli vytáhnout. Obrovská chyba instruktora. Už to že jim dovolí skákat do vody pod jezem je totální blbost.

0/0
10.6.2011 10:57

Duduna

Re: provaz

Obávám se, že ani provaz vám nemusí být nápomocen. Respektive vám samotnému jako zachránci velmi pravděpodobně život ochrání (pokud bude na břehu jeden a ještě lépe více silných jedinců, kteří vás budou schopni vytáhnout zpod silného proudu, pokud ztratíte kontrolu nad sebou samým), ale pokud se tonoucí dostane pod splav a nebo jen ztratíte přehled, kde se právě nachází (což je při zvýšeném stavu kalné vody základ), pomoci mu bude i s lanem velmi obtížné. X

0/0
10.6.2011 11:42

gyul

bezpečný jez vypadá jinak

prý že místo nepatří ke zvlášť rizikovým. to je opravdu špatný vtip

http://www.nebezpecnejezy.cz/jez-Reka-Morava-ricni-km-2371-Povodi-Moravy.aspx?ID=74

0/0
10.6.2011 10:32

pettyo

Re: bezpečný jez vypadá jinak

Při běžném stavu vody nepatří k nebezpečným.

0/0
10.6.2011 10:37

horal3

Re: bezpečný jez vypadá jinak

Bez vody nebude nebezpečný žádný jez... Ale včera tam vody bylo dost. A kdo jiný než instruktor se znalostí místa by měl vědět, že byl včera jez nebezpečný...

0/0
10.6.2011 10:59

jozicka

po celou dobu raftu

Meli mit vsichni na sobe plovaci vesty.

..

A jestli se ptate, jak by skakali do vody v plovacich vestach? Inu v tom je ta pointa, proste by neskakali...

0/0
10.6.2011 10:32

pettyo

Re: po celou dobu raftu

Pointa je v tom, že ta vesta by mu v tom válci vůbec nepomohla. A za druhé pokud se to stalo o přestávce tak nevím proč by na břehu  měli mít plovací vesty. Prostě jim neměli povolit skákat do vody.

0/0
10.6.2011 10:39

téniska

Re: po celou dobu raftu

R^R^

0/0
10.6.2011 11:17

Duduna

Re: po celou dobu raftu

Nezlobte se, ale jak můžete tvrdit takový nesmysl, že by mu ta vesta vůbec nepomohla?!

Samozřejmě, že nemůžete očekávat, že sama vesta vás automaticky vytáhne i z toho nejprudšího "vracáku" nebo pokud jste již tlakem vody zapasován pod jezem. Nezapomeňte ale, že pokud se topíte v kalné vodě, voda vás mele dokola, jste v šoku a jen mácháte rukama a nevíte kam, právě tato vesta vám může skvěle posloužit v tom, že vám ukáže směr, kudy na hladinu. Tudíž nebudete ztrácet čas a drahocenou energii v "plavání" někam. A i vyčerpanému člověku může právě tato vesta, která mu nadlehčí o pět, deset kilo tělesné hmotnosti být velkým pomocníkem a tatáž vesta vám může pomoci v tom, abyste nebyl proudem vody pod jez zapasován, ale třeba jen se točil ve válci, odkud je mnohem snažší si/vám pomoci X

0/0
10.6.2011 11:36

pettyo

Re: po celou dobu raftu

Nesmysl. Z vodního válce se dá uniknout pouze spodem po dně. A tomu vesta dost brání. Navíc v tom vývařišti pod jezem, kde je zpěněná voda, vesta ani nefunguje tak jak má, protože hustota vody je tam menší. Prostě z vodního válce se dá lépe dostat bez vesty jak s vestou.

0/0
10.6.2011 12:31

barracuda666

Re: po celou dobu raftu

Tu poslední větu myslíš/myslíte vážně??? Nikdy nesundavat vestu ve válci!!! Nejen, že správně upevněná vesta může pomoct vyplavat tím správným směrem, ale umožní i případným zachráncům bezpečně Vás vytahnout (např. za ramínka), poskytne jistý tepelný komfort a ochrání tělo před nárazy! Teorii o sundavání vesty ve válci a teorii o tom, že z válce se dá uniknout jen spodem, by Ti/Vám vyvrátil každý alespoň trochu zkušený vodák... Jsou to bohužel velmi rozšířené mylné představy a přeju Ti/Vám, abyste se nikdy ve válci neocitla...

0/0
10.6.2011 14:10

Czech-fan

Re: po celou dobu raftu

ale on má pravdu s tou posl. větou. Uniknout se dá jen spodem a dolu vás právě vesta nebude chtít pustit ...

0/0
10.6.2011 14:30

Duduna

Re: po celou dobu raftu

Teorii úniku z vodního válce spodem znám. Už jste to někdy zkoušel? Je to totéž, jako když dostanete v autě v zatáčce smyk a vy musíte zareagovat správně - nebrzdit, dát nohu z plynu a případně sešlápnout spojku, natočit kola ve směru jízdy, ale ani je příliš nepřetočit. Předpokládám, že stres a šok když se topíte bude větší, takže podél dna by úmyslně vyplaval jen trénovaný potapěč. K té hustotě vody se ani raději vyjadřovat nebudu, nevíte co píšete. X

0/0
10.6.2011 14:22

pettyo

Re: po celou dobu raftu

Ona zpěněná voda vzduchovými bublinami nemá menší hustotu? A z fyziky jsi měl co? Pokud je voda zpěněná tak prostě vesta nenadnáší v tom místě kde by to bylo nejvíce potřeba a nadnáší přesně tam kde to potřeba není.

0/0
10.6.2011 14:51

orwelg

ředitel aby tam skočil taky

Té učitelce se nedivím, že tam skočila. Ono uhlídat kupu dětí u vody je hodně těžké. Dnešní děti při své kázni jsou schopni se zranit kdekoli - rodiče pak často školu žalují o odškodné. To jaký by měla učitelka průšvih, že neuhlídala děti si dokážu představit - zřejmě by skončila u soudu. Teď u soudu zřejmě skončí ředitel školy. Pokud schválil program výletu, jízdu na raftech. Předpokládám, že neschválil skákání do jezu - to bude muset prokázat. Teď budou zajímavé tahanice, jestli je vina na straně agentury či školy. No, kdo pracuje s dětmi, tak si musí uvědomovat jaký kousek je od kriminálu. Vzpomínám na případ ředitele, kterého odsoudili za smrtelný úraz žáka při skoku do dálky8-o

0/0
10.6.2011 10:12

pettyo

Re: ředitel aby tam skočil taky

Dnešní děti při své kázni? Myslíš, že dřív to bylo jako jiné jo? Nebylo. Úplně stejné. Když si vzpomenu co jsme dělali my za voloviny tak se divím, že se nám nic nestalo. Ovšem z naší školy si pamatuji v 80.letech, že se taky dvě děcka utopili pod jezem.

0/0
10.6.2011 10:17

opeth

Re: ředitel aby tam skočil taky

taky si pamatuji na nektera umrti, zabiji nejvic voda a elektrina. Utopila se kamaradka, a kamarad ktery ji zachranoval, vycerpanim. Sestru spoluzaka zabil elektricky proud, dalsiho kluka zabila elektrika kdyz sel pro mic do vymeniku... jiste i kazdy znas se ocitl v situaci kdy bylo k smrti blizko. Pad ze stromu, lehke pritopeni atd atd. Zivot je riziko

0/0
10.6.2011 10:20

pettyo

Re: ředitel aby tam skočil taky

Já jsem za ZŠ spadl ze stromu do místa ze kterého jsem před tím než jsem vylezl na strom odsunul kámen. To mi asi zachránilo život. Skončilo to "jen" vyraženým dechem. Jednou jsem se i topil v řece. Z vody mě vytáhl strýc.

0/0
10.6.2011 10:26

pettyo

Re: ředitel aby tam skočil taky

Ředitel nikam nepůjde. Takovéto výlety se dělají pouze s písemným souhlasem rodičů. Pokud byl tedy někdo zodpovědný tak instruktor.

0/0
10.6.2011 10:23

orwelg

Re: ředitel aby tam skočil taky

to máte dost naivní představy, souhlas rodičů nikoho nezbavuje odpovědnosti, pomoci by mu mohla jen dobře napsaná smlouva s agenturou - pak by měl odpovědnost instruktor. Jenže u nás se to všechno dělá dost partizánsky. Nechce se mi však věřit, že by učitelka a instruktor, žákům povolili skákat do takového jezu. Musel tam určitě skočit přes zákaz.

0/0
10.6.2011 10:28

pettyo

Re: ředitel aby tam skočil taky

Nezbavuje zodpovědnosti učitelku a instruktora. Ředitele ano.

0/0
10.6.2011 10:30

opeth

Re: ředitel aby tam skočil taky

proc reditel< nemel by tam jit rovnou ministr skolstvi??? nebo snad premier vlady?

0/0
10.6.2011 10:25

orwelg

Re: ředitel aby tam skočil taky

protože ředitel je odpovědný za všechno - tak je to u nás nastavené - věř tomu, že vím o čem mluvím.

0/0
10.6.2011 10:29

Petr65

Re: ředitel aby tam skočil taky

Jedno je jisté:

Učitelé jsou v podstatě jednou nohou v kriminálu neustále. A pokud se to nezmění zákonem (nebo jinak, nevím...), tak časem školní akce úpně zaniknou. Není v silách učitele ochránit žáky ve škole, natož na akcích. Vždyť to často nedokáží ani vlastní rodiče !

Zkuste jet na 2 denní výlet, mít na starosti 15 dětí. V rámci úspor, nejsou peníze na doprovod (i když legislativně musí být, ale obchází se to). Hlídat musíte 48 hodin - nepřetržitě ! 

Kolik hádek už jsme kvůli tomu doma měli. Jen trnu, aby se něco podobného mé drahé polovičce nestalo.

0/0
10.6.2011 10:37

pettyo

Re: ředitel aby tam skočil taky

Souhlas. Moje švagrová je učitelka na MS a taky si myslí, že je v podstatě jednou nohou v kriminále.

0/0
10.6.2011 10:40

Antonín, topič

Re: ředitel aby tam skočil taky

To jsou i autobusáci, mašinfírové, někdy svářeči, konstruktéři. Generální řiditelé zřídkakdy.

0/0
10.6.2011 11:15

opeth

je tu zase jedna tragicka udalost

tak si snad vsichni budou zase nejaky cas davat pozor, zejmena o prazdninach. Bohuzel zivot samotny je riziko a stejne vzdy konci smrti. Nejaka jina tragedie se zase stane, predchazet tomu nejde, ke ztrate zivota staci hodne malo..

0/0
10.6.2011 9:57

Suska

general po bitve

taky jsem vzdycky nejchytrejsi po nestesti.... ale aspon tu svoji demenci neventiluju verejne

budte rad, ze jste se v ty situaci nemusel rozhodovat vy. Ta ucitelka zasluhuje obdiv, kdyz po tom co mel problemy instruktor sla na pomoc i ona.

Nejhorsi vetsinou neocekavate a snazite se zachranit mnohem vic nez je mozne (napriklad pomoci driv nez by vam trvalo najit provaz, nebo neco obdobneho)

0/0
10.6.2011 9:53

Suska

Re: general po bitve

to mela byt reakce na jozicka

0/0
10.6.2011 9:54

pettyo

Re: general po bitve

Řekl bych, že instruktor na vodě by měl mít u sebe něco čím se dá člověk z vodního válce vytáhnout. Skákat pro tonoucího do vodního válce je v podstatě sebevražda.

0/0
10.6.2011 9:56

jozicka

Re: general po bitve

No to je prave ta otazka, zda obetovat 5 minut hledani a pripojeni lana (u instruktora bych ocekaval, ma lano s karabinama, takze behem 30 sekund je ready) a nebo riskovat a skocit do vody, kde maji problemy i zdatnejsi jedinci (pripad ucitelky).

Kdyby v te vode byl elektricky proud, tak to taky risknete a skocite tam? (protoze kazda minuta rozhoduje)

0/0
10.6.2011 10:10

opeth

Re: general po bitve

jezis to jsou ale totalni domnenky, vubec nevis jak se to stalo, jak dlouho trvalo nez si vsimli ze ten kluk nevyplaval, nevis dalsi dulezite podrobnosti te dane situace takze o lane s karabinama se mozna doctes v nejaky knizce prvni a posledni zachrany na jezu, ale ve skutecnosti to je proste uplne jinak. dal nema cenu rozebirat

0/0
10.6.2011 10:12

jozicka

Re: general po bitve

Ano, bohuzel v zivote to ma kazdy na haku a na bezpecnostni pravidla kasle...

..

Z toho duvodu mohu pridat jeste jednu nultou chybu : 0 - Rodice - ze pustili deti na takovy vylet..

0/0
10.6.2011 10:15

opeth

Re: general po bitve

protoze nejlepsi je sedet doma a nic nedelat

0/0
10.6.2011 10:16

jozicka

Re: general po bitve

Argumentovat extremni situaci je blahove..... ale jestli mam na vyber jen mezi temito dveme extremy, tak radeji budu sedet doma a nic nedelat, nez se topit pod jezem.

0/0
10.6.2011 10:21

jozicka

prilis mnoho chyb

a) meli detem zakazat koupani

b) instruktror se mel privazat lanem k nejake tyci nebo stromu a pak teprve se pokusit o zachranu.

c) ucitelka nemela vubec skakat do vody, mela na starost i ostatni deti.

.

Pro mne porad plati, ze skakat do vody bez rozmyslu neni hrdinstvi, ale blahovost. Je to stejne jako se pokouset holyma rukama odtrhnout nekoho od elektrickeho proudu....

0/0
10.6.2011 9:41

Petr65

Smutno je mi...

Ahoj, je to opravdu smutné. Je potřeba si vzít ponaučení a mít respekt před živly. Na vodu jezdím spoustu let a vím co dokáže. Kdo to nezažil na vlastní kůži nepochopí. Četl jsem zde o lanech, lidském řetězu, vestách. Jsou situace, kde ani tyto prvky nepomůžou. Třeba vesta ve válci je spíše na škodu. Je potřeba se z ní dostat a podél dna se pokusit dostat co nejdál od jezu. A tohle dokáže jen ten, kdo má zkušenosti, nezpanikaří a má dost síly a vytrvalosti. A kolik takových je mezi námi? Lano funguje, ale musí se hodit, chytit a udržet . To vše ve stresu, spěchu atd. Je to opravdu hodně těžké. Na tomhle jezu jsem nikdy nebyl, ale záběry nejsou hezké. Místům, kde "vaří vodník" je potřeba se vyhnout. Někdy stačí vzít na lano vestu či kus většího dřeva, vhodit pod jez a pak se divit a zírat co se to děje.

Upřímnou soustrast všem.

+2/0
10.6.2011 9:03

Petr65

Re: Smutno je mi...

P.S.: Jen doufám, že školy budou dále brát děti na adrenalin sporty a výcviky. Na tyto akce se pak hezky vzpomíná.

(pro rýpaly - někdy ve špatném - já vím :-()

0/0
10.6.2011 9:04

Baywatchnights

Re: Smutno je mi...

Řekl bych, že spíš naopak - teď si na takové akce školy netroufnou.

0/0
12.6.2011 12:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.