Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Historik v monumentálním slovníku opěvuje Franka, Španělé se bouří

Španělsko opět řeší ožehavé dědictví generála Franciska Franka. Vyšlo najevo, že jeho biografické heslo do monumentálního akademického slovníku sepsal stařičký obdivovatel muže, kterého řada Španělů považuje za krvavého diktátora.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hardox

Rudý Zapatero jak jej neznáte...

http://www.lidovky.cz/v-madridu-proti-potratum-demonstrovalo-pres-milion-lidi-peq-/ln_zahranici.asp?c=A091017_184528_ln_zahranici_mtr ;-D

At žije Franco. Arriba Espaňa - una !RvEURv

0/0
2.6.2011 13:58

Skeptik Pavel

je mi na blití

zdejší obdiv některých diskutérů k Pinochetovi je možná dán jen tou anonymitou diskuzí. Nicméně se s krizí zastupitelské demokracie, EU, s krizí politiky, zneužití sociálního státu, s negativy globalizace a s narůstající nedůvěrou ke všemu cizímu  objevuje kohorta "odhodlaných vlastenců a bojovníků za národní zájmy" a vše "čisté a hlavně naše", za přehledný, tak trochu maloměšťácký svět . Jak příznačně se pak objevuje morální relativismus jako  nedílná argumentační rekvizita. Až z toho mrazí. A je taky až neúprosně příznačné,když pak dějiny udeří, jak se po těchhle bojovnících vždycky slehne zem. Za to se pak dějinná scéna jen hemží přestrašeným malým českým človíčkem,  zdatným to análním turistou. Dějiny se opakují v kruzích  a my jsme nepoučitelní. :-P

0/0
2.6.2011 11:21

Hardox

Re: je mi na blití

než mafiánský a parazitický kosmopoplita - to je i měšták oporou civilizaceRv

0/0
2.6.2011 13:59

Skeptik Pavel

Re: je mi na blití

máte pravdu, humanismus a solidarita je omyl, ať žije sociální darwinismus a s vaničkou klidně můžeme vylévat dítek, kolik se nám zamane. Tak už vidím, jak u nás v Čecháčkově vítají všichni s otevřenou náručí osvícenou diktaturu. Ale v tom případě milý čecháčku - malý dvorek a bič na tebe. Ono  je u nás v módě být navenek vnímán jako zásadový pravičák abych nepatřil mezi "socky" a lůzu s cílem působit jako úspěšný občánek střední vrstvy, i kdyby mě měla tahle póza strhat. Vždycky mi tenhle typ lidiček přpadal jak z té karikatury C.K. úředníčka, co cpal rypák do řiti svého šéfa a hystericky se vozil po svých podřízených. Známá to protichůdná směska lokajství a přičinlivě vynalézavé vychcanosti. ;-D

0/0
3.6.2011 14:59

slon75

Re: je mi na blití

Pinochet zachránil Chile před občanskou válkou a totálním zchudnutím.

Těžko říct, zda by levicová diktatura, které zabránil, zapříčinila smrt více než Pinochetových 3500 lidí, ale vzhledem ke zkušenostem ve VŠECH zemích, kde se dostali k moci rudí revolucionáři, se to zdá velmi pravděpodobné.

0/0
3.6.2011 15:34

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Franko byl frajer, stejně jako Pinochet

Oba zachránili své země od nástupu komunismu, který tam exportoval SSSR. Ano, oba měli nevybíravé metody, ale za španělské občanské války popravovaly a mučily obě strany. NAvíc jsou zdroje, které říkají, že socialisti a komunisti se zvěrstvy začaly a byli o dost krutější. 

                                                                                                                                                                                                           

Každopádně po komouších se dá jít tvrdě jen do okamžiku než se dostanou k moci. Pak už popravují, mučí a zavírají jen oni. Proto mají oba pánové jasný R^

0/0
2.6.2011 4:28

Pinocheat

Re: Franko byl frajer, stejně jako Pinochet

Po komunistech se nejen dá jít tvrdě, ale především MUSÍ jít tvrdě, protože jsou rakovinou každé slušné společnosti

0/0
2.6.2011 8:09

Rodogon

Re: Franko byl frajer, stejně jako Pinochet

Právě toto nes,yslné pojetí dějin je celý ten problém. Vlastně už i pojetí světa jako takového: třeba zcela nevydefinovatelný termín "slušná společnost". Co to jako má být? V každé historické epoše a zeměpisné oblasti se pohled na společnost jako takovou velmi lišil a to i uvnitř samotné této společnosti. Tudíž operovat takovými termíny je ahistorické a irelevantí. Rakovinou společnosti apriori není ta či ona skupina čoi třída, ale vždy a všude jsou to antagonismy, které plynou z protichůdného charakteru zájmů těchto tříd. Tyto antagonismy se vyvíjejí spoontánně v procesu rozvoje výrobních sil a od něho odvozených společenských a ideových změn! Tudíž v dějinách jsme mohli mnohokráte číst obdobná dnes už nic neříkající prohlášení typu: "Kacíři jsou nepřáteli křesťanstva", "Zednáři jsou nepřáteli krále a vlasti" apod. Jsou to historicky podmíněná prohlášení, vztahující ke konkrétní době a zemi a vyjadřující zájem konkrétní třídy a současně se neztotožňující s pohledem tříd jiných ...

0/0
2.6.2011 9:33

Petr Kubík

Re: Franko byl frajer, stejně jako Pinochet

Při vyjmenovávání atributů slušné společnosti bychom nejspíš dali dohromady takové, které platily vždy.

0/0
2.6.2011 10:23

Hardox

Re: Franko byl frajer, stejně jako Pinochet

R^

http://www.youtube.com/watch?v=OyaLKFT3MKU

!!

0/0
2.6.2011 14:23

Skeptik Pavel

Re: Franko byl frajer, stejně jako Pinochet

No nevím, jak bys mluvil v té době,  jsa být Kataláncem. 8-o

0/0
3.6.2011 15:28

Hardox

Nové akční drama o životě zakladatele OPUS DEI...

asi soudruhy rozzuří ještě víc - trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=z17OEqbrOOQ&NR=1&feature=fvwp

Viva Cristo rey !

;-)

0/0
1.6.2011 21:17

Rodogon

Re: Nové akční drama o životě zakladatele OPUS DEI...

Docela protipind - totiž je to tak, že vlastně ten Kristus je soudruh - tedy přítel člověka. Králové jsou nepřátelé lidí, takže Kristus jím být nemůže. To církev se z něho snažila udělat jakéhosi "soudruha krále" - pána nad všemi lidmi i králi! Kristus ale nehovořil o nějakém iluzorním Nebi jednou kdesi, ale o panství míru a spravedlnosti tady na Zemi! To on vytyčil jasný program společnosti, kde "první budou posledními a poslední prvními" a kam "spíše projde velbloud uchem jehly, než bohatec"! Takže je to celý pánbíčkářství ve smyslu vynucené pokory a poslušnosti chudých a bezmocných majetným a mocným nějaký postavený na palici, ne?

0/0
2.6.2011 9:06

Petr Kubík

Re: Nové akční drama o životě zakladatele OPUS DEI...

Proč by králové byli a priori nepřátelé lidí?

0/0
2.6.2011 10:30

slon75

Re: Nové akční drama o životě zakladatele OPUS DEI...

To jste podal komunistický výklad evangelií, ale tento výklad se příčí Kristovým výrokům jako celku i celé křesťanské tradici.

0/0
3.6.2011 15:36

Hardox

gen. Franco se postavil proti zednářsko -liberálnímu teroru

v USA byl - kupodivu - dokončen vynikající film "Cristiada" , podívejte se na trailer:

http://www.cristiadafilm.com/

Jsem zvědavý, zda se film bude promítat i ČR...

XVX

0/0
1.6.2011 20:40

Jeffy

Re: gen. Franco se postavil proti zednářsko -liberálnímu teroru

Ano, jelikož liberální ideje jsou stejné jako fašisticko-nacistické....

0/0
1.6.2011 23:34

Hardox

Zapaterova politbyro by chtělo předělávat dějiny.

Španělé se nebouří, jen staří komunističtí teroristé a jistě ipár salonních komunistů, kteří během současného bankrotářského Zapaterova režimu dostalo tyčné prebendy ve státní správě a na VŠ. A pobouřen (povinně) je samosebou i komsomol MFD

Viva Francesco Franco y Bahamonde !

Barcelona:

http://www.youtube.com/watch?v=_wvWRfh-3-U

RvEURv

0/0
1.6.2011 20:37

Rodogon

Re: Zapaterova politbyro by chtělo předělávat dějiny.

Co stojí výše o relativitě postojů dle konkrétních zájmů jednotlivých tříd v různých zemích a epocách svědčí i opačné videjko, ukazující Barcelonu a její okolí jen několik let před událostimi zobrazovanými v prvním klipu. Tady zase platí postoje prostých rolníků a bezzemků či městského proltariátu, jenž nehodlal již více poslouchat pro ně reakčnímu hýkání a slibům reakčních kleriků o nebeské sprvedlnosti. Jejich zvolání proto znělo jinak:

Viva Durruti!

Barcelona:

http://youtu.be/0MJbhMmG-EM

RvEURv

0/0
2.6.2011 9:41

Hardox

Re: Zapaterova politbyro by chtělo předělávat dějiny.

jak víte nic jim to nebylo platné, nakonec všichni volali Viva Cristo rey, Viva caudillo.

Mimochodem naposledy asi před rokem se v Madridu sešla 2 milionová demostrace a její motto bylo stejné - Viva Cristo rey. V našich bolševických médiích (MFD) pochopitelně ani zmínka...těch demo bylo několik.

http://www.lidovky.cz/v-madridu-proti-potratum-demonstrovalo-pres-milion-lidi-peq-/ln_zahranici.asp?c=A091017_184528_ln_zahranici_mtr

0/0
2.6.2011 13:54

Mallinali

Inu

Článek je drobátko tendenční, určitě se totiž nebouří všichni španělé, ale levičáci a mnozí katalánci se pak bouří proti všemu kastilskému. Na Franka je opravdu nejednoznačné mít správný pohled, ono i to zařazení mezi fašisty je problematické a spíš dané tendencí dnešní doby házet vše do jednoho pytlu (všichni vidíme stírání rozdílu mezi fašismem a nacismem, kde je ovšem rozdíl naprosto zásadní).

0/0
1.6.2011 20:07

Pinocheat

Re: Inu

No sláva, konečně to někdo dokázal popsat jedním krátkým odstavcem. Naprosto s Vámi souhlasím.

0/0
2.6.2011 8:07

Rodogon

Re: Inu

A který článek není tendenční, absolutizující? Samozřejmě že fašista být nemohl, jen to byli jeho spojenci - ať italští či domácí falangisté. Nacismus byl německou formu fašismu - tedy populistické, všelidové ideje hlásající formy diktatury krajně reakčníxch sil monopolistického kapitálu. A to je důležité - nikoliv prapory, názvy, osobnosti jednotlivců, jakkoliv mocných! Vždy jde jen o plnění úlohy, jakou těmto politickým silám přisoudí vzájemný boj tříd - tedy dialektika dějin lidstva, jež nejsou ničim jiným než dějinami třídních bojů ...

0/0
2.6.2011 9:17

slon75

Re: Inu

Dejte pokoj s těmi marxistickými pindy, dneska už zní dost směšně.

Zásadní rozdíl mezi fašismem a nacismem je např. v tom, že integrální součástí fašismu není rasismus.

0/0
3.6.2011 15:40

nespokojeny_obcan

Zajímalo by mě,

zda se bouří Španělé nebo španělští židé, romové, komunisté....

0/0
1.6.2011 20:02

Generál Ugarte - inmortal

Re: Zajímalo by mě,

Proč by se měli bouřit Židé?

0/0
1.6.2011 20:18

Hardox

Re: Zajímalo by mě,

R^;-D

0/0
1.6.2011 21:17

OskarPokorny

Re: Zajímalo by mě,

A cyklisté

0/0
1.6.2011 20:20

Jeffy

Re: Zajímalo by mě,

Co příznivci utopické teorie o demokracii?

0/0
1.6.2011 23:33

Rodogon

Re: Zajímalo by mě,

Bouří se především proletáři a těch je drtivá většina - těch co už toho všeho maj dost! Ovšm spíše proti systému, ne proti personě samotného Franca. Nakonec to byla jen loutka reakčních tříd statkářů, bankéřů a kapitalistů, podorovaná reakčními šosáky a církví! I proto že mnozí Španělé prošli vzdělávacím procesem, při kterém je utvářely krajně reakční ideje vzešlé ze zájmů těchto tříd, zdaleka neodsuzují toho, jenž pro mnohé tvůrce těcht idejí nesorným hrdinou, tak jak to odpovídá jejich falešnému metafyzickému výkladu dějin, který přikládá nesmyslně zveličenou úlohu jednotlivých lidí na chod společnosti !

0/0
2.6.2011 9:12

Hardox

Re: Zajímalo by mě,

jděte si vaše bolševické sentence přednášet Grrebeníčkovi. Ono na Vás dojde komunističtí zlodějiRv

0/0
2.6.2011 13:56

duhacenzor3

Překlad:

historik si dovolil napsat o Francovi pravdu, komunisté se bouří a požadují stažení "závadného" textu - o pravdě v dějinách rozhodiují jen oni.

0/0
1.6.2011 18:16

bezdůvodně_smazaný_popáté

Re: Překlad:

No jo, nakonec i ten Hitler byl taky fajn, protože neměl rád komunisty. Nezapomeň že taky Usáma bojoval proti sovětům. Takže to jsou vlastně naši kámoši. A kdo neskáče, není Čech. Není nad to, vidět svět jako malej jarda.;-)

0/0
1.6.2011 18:22

VentreSaintGris_X6

Re: Překlad:

Nacionální socialista Hitler byl s internacionálními socialisty jako Stalin povětšinu doby jedna ruka. Nacisté rádi přijímali do svých řad komunisty (Freisler), stejně jako komouši po válce rádi přijímali do svých řad bývalé nacisty.

0/0
1.6.2011 18:29

william brennan

Re: Překlad:

Ještě raději je posílali na popraviště a do koncentráku.

0/0
1.6.2011 19:24

Jeffy

Přesně jsem to čekal

;-D;-D;-D Jakmile výjde zpráva o nějakém fašistovi, náckovi či komunistovi, stačí jít do diskuze na idnes a hned najdete hlupáky co je budou bránit do krve. ;-D Uf, ještě že svět neřídí lúza z internetových diskuzí....

0/0
1.6.2011 17:22

2Mac7

Re: Přesně jsem to čekal

uf, ještě že neřídíte svět ;-D

0/0
1.6.2011 19:17

Spalovač_šancí

A na takové ptákoviny vyhazujou tolik peněz

8-o

0/0
1.6.2011 16:35

Fracek62

Spanelsko

to neni nic lepsiho o cem ve spojitosti se Spanelksem psat? Stydte se media. Strach z moci je taky korupce. Nebo to mate prikazem o tom nepsat? Cucate si tady clanky o "nicem" a pritom ignorujete mozny politicky zlom v Evrope.... fuj, hnus. Kdyby to bylo nekde v Amazonii to by toho byly plne noviny.

0/0
1.6.2011 16:23

upír Nosferatu

HELP SPANISH REVOLUTION!

http://www.youtube.com/watch?v=mT9HbYiRQlw R^

0/0
1.6.2011 16:08

Si0 po 4. zákazu

Franco byl pro Španělsko menší zlo, než by byli komunisti.

0/0
1.6.2011 16:02

grandaunt

Re: Franco byl pro Španělsko menší zlo, než by byli komunisti.

Menší zlo taky zlo. Možnost, že by režim nastolený republikány (které komunisti ovládli až během války, mimochodem) byl horší, než režim Frankův, je jedna věc, metody používáné Frankem, je věc druhá. Masakry a vyvražďování v dobytých městech, hromadná znásilňování maurskými žoldáky, nic z toho nebylo k poražení krajní levice nutné. Po válce pak drastické odtrhávání dětí od rodin i řadových republikánů a jejich převýchova v přísně katolických internátech, atd.

Jinak Franco se naprosto otevřeně hlásil k nacismu a Hitler jeho spojenectví fakticky odmítl jednak proto, že si Frnaco kladl přehnané požadavky a jednak nproto, že Mussolini intrikoval, protože nechtěl ve Středozemí konkurenci.

0/0
1.6.2011 16:17

Si0 po 4. zákazu

Re: Franco byl pro Španělsko menší zlo, než by byli komunisti.

Tváří v tvář komunistickým bestialitám se stali z demokratů nacisté ledaskde: třeba v Pobalí a já je naprosto chápu, byla to obdobná situace. A tehdy neexistovala možnost rovnovážné a stabilní situace mezi protichůdnými zájmy jako třeba dnes, platilo, že kdo není s námi, je proti nám a je nepřítel. Tak musíme chápat tehdejší činy, se kterými bychom v dnešních poměrech nesouhlasili. Zlo bylo přítomno všude a nešlo mu zabránit bez toho, aby člověk nepřišel k úhoně.

Proto považuji frankismus za lepší řešení, protože jeho jedinou tehdejší alternativou ve španělských poměrech byl naprosto nepřijatelný komunismus. Občanský a demokratický stát by komunisti nepřipustili.

0/0
1.6.2011 16:39

grandaunt

Re: Franco byl pro Španělsko menší zlo, než by byli komunisti.

Toť otázka. Ono těch bestialit před pučem ještě tolik nebylo. Vláda byla oficiálně středolevá. Po komunistech v té době ještě ani vidu, ani slechu, to až když vláda přijala nabídku pomoci od Stalina. Excesy tam nepochybně byly, hlavně ze strany anarcho-syndikalistů, (což je jistě tak krajní levice, o tom žádná) - vražda pravicového politika, divoké kolektivizace pdůy, útoky na kláštery, apod., ale s tím, co spustil Franco hned v prvních dnech puče se to prostě srovnat nedá.

Jinak doba byla jiná, podle dnešních hledisek to jistě hodnotit nelze.

0/0
1.6.2011 16:59

william brennan

Re: Franco byl pro Španělsko menší zlo, než by byli komunisti.

No hlavně že ho připustil Franco. A i kdybych přistoupil na to, že frankistický režim byl menší zlo než republikánský (nebyl), proč potom Franco zachovával diktaturu i desítky let poté, co byla levice poražena? A proč se ze Španělska stala hned po jeho smrti příkladně demokratická země?

0/0
1.6.2011 17:02

Generál Ugarte - inmortal

Re: Franco byl pro Španělsko menší zlo, než by byli komunisti.

Říká Vám něco jméno "Miguel Primo de Rivera"?

0/0
1.6.2011 17:07

grandaunt

Re: Franco byl pro Španělsko menší zlo, než by byli komunisti.

Další pučista

0/0
1.6.2011 17:11

Generál Ugarte - inmortal

Re: Franco byl pro Španělsko menší zlo, než by byli komunisti.

Další dočasný zachránce Španělska. :-P

0/0
1.6.2011 17:14

grandaunt

Re: Franco byl pro Španělsko menší zlo, než by byli komunisti.

Připusťme, že přinejmenším omezil brutalitu na minimum, narozdíl od Franka. Připusťme, že jsou diktátoři a diktátoři. Španělsko mezi válkami byl jeden velký politický chaos a rejdiště krajní levice, o tom není sporu. Primo de Rivera dočasně zemi stabilizoval, ale žádná diktatura nesmí trva déle, než je nutné. Každopádně se aspoň zdržel výroků, že je nutné fyzicky zlikvidovat čvrtinu mužské poplace ve Španělsku a následné realizace takového plánu

0/0
1.6.2011 17:19

Generál Ugarte - inmortal

Re: Franco byl pro Španělsko menší zlo, než by byli komunisti.

Ano, trochu jste naťukl, proč jsem do diskuse zatáhl M.P. de Riveru. Od chvíle, kdy převzal moc, říkal, že je to pouze dočasně, než se situace stabilisuje. Hned, jakmile rezignoval, toho sockomunisté využili a provedli převrat. Právě toho si byl Franco vědom, když zůstal diktátorem ta dlouhá desetiletí.

0/0
1.6.2011 17:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.