- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
vysku merat cez gps problem nie je, dokonca ani bez neho, kedze vsetky lietadla disponuju minimalne systemom GPWS - ground proximity warning system, alebo jeho vylepsenou verziou.
Rychlost ale zmerat len tak jednoducho nejde. Dajme priklad - veje strasne silny severny vietor o rychlosti 200 uzlov (naozaj extrem, kedze je to cez 370km/h). Dajme tomu ze lietadlo leti kurzom presne proti vetru tiez rychlostou 200 uzlov. Pristroje v lietadle ukazu rychlost 200 uzlov - vietor prudi presne proti a generuje vztlak. Z pohladu cloveka na zemi ale lietadlo bude visiet vo vzduchu na jednom mieste a to iste ukaze GPS v lietadle - rychlost 0.
Ak by sa v lietadle riadili rychlostou z GPS, museli by pridat a to +200 uzlov. Ak by chceli letiet beznou cestovnou rychlostou 400 uzlov, pridali by +400 uzlov na vyslednych 600 uzlov co je za konstrukcnou hranicou lietadla - to by zrejme odtrhlo bud kridla alebo horizontalny stabilizator.
este som si vsimol ze niekto pouzil GS (ground speed) ... castejsie sa udava TAS - true air speed a IAS - indicated air speed. Aj letovy dispatcher sa riadi tym co oznamje transponder lietadla - IAS, nie jeho TAS voci zemi.
Moze byt opacny pripad, ze lietadlo pri pristati ma vietor "od chrbta" napr. 150 uzlov, bezna rychlost na pristatie je u a330 okolo tejto hodnoty. GPS ukaze rychlost 150 uzlov - vsetko v poriadku az na to ze lietadlo nema ziaden vztlak, lebo leti rovnako rychlo ako vietor.
....že pilot si bol užiť s letuškou. Navyše predpokladám, že ako kopilotov tam nemali šimpanzy...
po celou dobu v kokpitu tak nevidím důvod to psát tučným písmem aby to budilo dojem, že to je příčina katastrofy...
To nic.. iDnes už delší dobu jede bulvárním st\ylem... nepřekvapilo mne to...
Nehod, kdy z různých důvodů přestaly fungovat Pitotovy trubice nebo výškoměry, popř. obojí současně, bylo v minulosti poměrně dost. Bylo jich tolik, že by jistě stálo zato vyvíjet jiný způsob měření rychlosti a výšky, popř. mít po ruce záložní systém.
Nejsem expert na avioniku, ale jako laik se ptám jestli by tyto údaje nemohla dodávat GPS? Klasická GPS ať už jako turistická nebo autonavigace přeci také kromě polohy udává rychlost pohybu a nadmořskou výšku. Je otázkou nakolik je to přesné, ale snad by to mohlo být dostatečně přesné i v leteckém provozu.
Pokud je tady někdo kdo se v těchto přístrojích vyzná tak uvítám jeho názor.
Tiež nie som avionik ,ale využívať GPS napr. na meranie rýchlosti u lietadiel nie je namieste, pretože pri lietadlácjh potrebuješ vedieť rýchlosť prúdiaceho vzduchu , t.j. samotná rýchlosť stroja + rýchlosť prúdiaceho vzduchu. Viem , že som to napísal tak kostrbate a neodborne ,ale dúfam , že si pochopil, čo som sa ti snažil vysvetliť.
že si bez hlavního pilota v té situaci ani neškrtli? To mi nejde přes rozum.
Ja by som bol zvedavý, prečo sa v článku píše v množnom čísle, že pilot náhliaci sa do pilotnej kabíny vydával instrukcie svoji kopilotom ? Ak sa nemýlim ,tak tieto airbusy a skoro všetky moderné dopr. lietadlá pilotujú dvojosádky. Teda cpt. a kopilot, neviem teda kolkým kopilotom vydával kapitán pokyny ???
ty pitotky možná nepřestaly fungovat, jen začaly indikovat rychlost vyšší než jaká ve skutečnosti byla. A na to mohl reagovat autopilot tím že zvedl příď aby rychlost snížil. Ale i v tomto režimu by autopilot neměl překročit kritický úhel náběhu.
Ten airbus skutečně přistál na nevhodném místě
to jsem blazen. Takze zamrznuti Pitotovych trubic neni technicka zavada??????
a dalších 50 cestujících bylo mimo letadlo!