Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot airbusu byl v okamžiku nehody mimo kokpit, ukazují černé skříňky

Francouzští vyšetřovatelé studují záznamy z černých skříněk airbusu, který se před dvěma roky zřítil nad Atlantikem. Je na nich slyšet, jak se pilot žene do pilotní kabiny a křičí pokyny svým kopilotům. Oproti původním předpokladům se prý piloti snažili bouřce vyhnout.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kocourek25

Opravte si nadpis :

Hlavní pilot...........  Děkuji.;-D

0/0
27.5.2011 18:17

tuba

meranie rychlosti cez gps

vysku merat cez gps problem nie je, dokonca ani bez neho, kedze vsetky lietadla disponuju minimalne systemom GPWS - ground proximity warning system, alebo jeho vylepsenou verziou.

Rychlost ale zmerat len tak jednoducho nejde. Dajme priklad - veje strasne silny severny vietor o rychlosti 200 uzlov (naozaj extrem, kedze je to cez 370km/h). Dajme tomu ze lietadlo leti kurzom presne proti vetru tiez rychlostou 200 uzlov. Pristroje v lietadle ukazu rychlost 200 uzlov - vietor prudi presne proti a generuje vztlak. Z pohladu cloveka na zemi ale lietadlo bude visiet vo vzduchu na jednom mieste a to iste ukaze GPS v lietadle - rychlost 0.

Ak by sa v lietadle riadili rychlostou z GPS, museli by pridat a to +200 uzlov. Ak by chceli letiet beznou cestovnou rychlostou 400 uzlov, pridali by +400 uzlov na vyslednych 600 uzlov co je za konstrukcnou hranicou lietadla - to by zrejme odtrhlo bud kridla alebo horizontalny stabilizator.

0/0
25.5.2011 18:43

tuba

Re: meranie rychlosti cez gps

este som si vsimol ze niekto pouzil GS (ground speed) ... castejsie sa udava TAS - true air speed a IAS - indicated air speed. Aj letovy dispatcher sa riadi tym co oznamje transponder lietadla - IAS, nie jeho TAS voci zemi.

Moze byt opacny pripad, ze lietadlo pri pristati ma vietor "od chrbta" napr. 150 uzlov, bezna rychlost na pristatie je u a330 okolo tejto hodnoty. GPS ukaze rychlost 150 uzlov - vsetko v poriadku az na to ze lietadlo nema ziaden vztlak, lebo leti rovnako rychlo ako vietor.

0/0
25.5.2011 18:49

van de velwideeck

Ten titulok evokuje predstavu...

....že pilot si bol užiť s letuškou. Navyše predpokladám, že ako kopilotov tam nemali šimpanzy...

0/0
23.5.2011 14:37

nexus99

Nikde není psáno, že musí být hlavní pilot

po celou dobu v kokpitu tak nevidím důvod to psát tučným písmem aby to budilo dojem, že to je příčina katastrofy...8-oRv

0/0
23.5.2011 11:26

objektivny

Re: Nikde není psáno, že musí být hlavní pilot

To nic.. iDnes už delší dobu jede bulvárním st\ylem... nepřekvapilo mne to...

0/0
23.5.2011 11:32

Atol

EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

Nehod, kdy z různých důvodů přestaly fungovat Pitotovy trubice nebo výškoměry, popř. obojí současně, bylo v minulosti poměrně dost. Bylo jich tolik, že by jistě stálo zato vyvíjet jiný způsob měření rychlosti a výšky, popř. mít po ruce záložní systém.

Nejsem expert na avioniku, ale jako laik se ptám jestli by tyto údaje nemohla dodávat GPS? Klasická GPS ať už jako turistická nebo autonavigace přeci také kromě polohy udává rychlost pohybu a nadmořskou výšku. Je otázkou nakolik je to přesné, ale snad by to mohlo být dostatečně přesné i v leteckém provozu.

Pokud je tady někdo kdo se v těchto přístrojích vyzná tak uvítám jeho názor.

0/0
23.5.2011 10:13

sittingsnake

Re: EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

Tiež nie som avionik ,ale využívať GPS napr. na meranie rýchlosti u lietadiel nie je namieste, pretože pri lietadlácjh potrebuješ vedieť rýchlosť prúdiaceho vzduchu , t.j. samotná rýchlosť stroja + rýchlosť prúdiaceho vzduchu. Viem , že som to napísal tak kostrbate a neodborne ,ale dúfam , že si pochopil, čo som sa ti snažil vysvetliť.

0/0
23.5.2011 10:20

captain cook

Re: EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

Kdyby to bylo tak jednoduche, uz by to davno delali.

0/0
23.5.2011 10:44

captain cook

Re: EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

Chtel bych dodat, ze vedle podezreni na spatnou funkci pitotek, ktere mely byt podle narizeni Airbusu vymeneny, jeste existuje podezreni na potencionalne vadnou funkci pocitace.

Viz pripad A330 patriciho Qantasu nejakych 8 mesicu pred tim. Nastesti v tomto pripade se podarilo pilotum letadlo vyrovnat a pristat.

http://www.zdnet.com.au/computer-glitch-caused-qantas-drop-339295336.htm

0/0
23.5.2011 10:48

fiorano

Re: EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

Sittingsnake má uplnou pravdu. Pomocí GPS se dá změřit pouze rychlost vůči zemi (GS). Ta je pro letadlo jako takové vcelku k ničemu, důležitá je indikovaná vzdušná rychlost (IAS) a ta se dá zatím měřit pouze podle pitotek. Zkrátka je letadlu jedno jestli se vůči vám pohybuje 5 nebo 5000 knots (samozřejmě přeháním), hlavní je rychlost vzdušné masy obtékající letadlo. Pokus došlo k ucpání pitotek, mohl v nich vzrůst tlak => ukazovaná IAS byla vyšší než skutečná (jednomu známému se stalo, že na jeho Cessně se v pitotce uhnízdil nějaký brouk, nakladl tam vajčka nebo co a když se to začalo líhnout vytvářelo to v pitotce tlak a na zemi v hangáru rychloměr ukazoval cca 80 km/h IAS), na což mohl AP zareagovat snížením tahu. A pokud ze zanesly i výškové sondy - opět vyšší tlak = indikování nižší výšky než skutečné, AP začal stoupat, bohužel v článku nepíšou úhel toho "prudkého stoupání".  Tato kombinace mohla zapříčinit to, že se éro dostalo pod STALL speed a následoval nekontrolovatelný pád.

0/0
23.5.2011 11:54

fiorano

Re: EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

Jinak GPS se v letadlech ke měření GS používá. Jenže GS může, vzlášť v turbulencích se silnými střihy větru, docela dost skokově kolísat. (Při zachování +- stejné IAS). Takže si myslím, že spoléhat se na rychlost vůči zemi z GPS toho moc nevyřeší.

0/0
23.5.2011 12:00

von Kleist

Re: EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

A nemohly by se udaje z GPS (GS, vyska....) (pripadne doplnene daty z akcelerometrickych mereni) pouzit jako ramcove validacni hodnoty? (Mohl by se z nich pocitat treba nejaky model a jeho stavy konfrontovat s udaji z pristroju letadla) Tj. v okamziku zjisteni napadnych odchylek by se vyhlasil nejaky warning a pilote rozhodni se....

0/0
23.5.2011 14:17

barb.udo

Re: EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

... a oni snad netušili, že je něco špatně?

0/0
23.5.2011 14:30

von Kleist

Re: EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

.... asi netusili, presneji receno to nejspis zacli tusit ponekud pozde.....

0/0
23.5.2011 23:41

barb.udo

Re: EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

... myslíte si, že blesk, který utaví letadlu pitotky přehlédnete? Nebo intenzivní námraza, na kterou nestačí rozmražování pitotek se jinde neprojeví?

0/0
24.5.2011 7:21

barb.udo

Re: EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

... a myslíte si, že oni netušili, že je něco špatně?

0/0
23.5.2011 14:34

Atol

Re: EXISTUJÍ ALTERNATIVNÍ PŘÍSTROJE???

Děkuji za fundovaný popis měřených aerodynamických veličin, ale přesto si myslím, že by nemuselo být od věci mít ještě nějaký záložní systém měření výšky a rychlosti pracující na jiném principu, byť méně přesný. Jde o to, že ani vymakaná elektronika není všemohoucí a je třeba se na to připravit. Tím mám na mysli kombinovaný výpadek pitotek a výškových sond, což už mělo na svědomí několik nehod. Nemohu se smířit s tím, že taková letadla jako je např. A 330 může celkem snadno poslat k zemi nefunkční měření rychlosti a výšky.

Možná se mýlím, ale nevím o žádném takovém případu z minulosti u daleko starších letadel s minimeme elektroniky, které piloti po celý let řídili ručně.

0/0
23.5.2011 14:24

Si0 po 4. zákazu

A oni ti kopiloti byli takový dřeva,

že si bez hlavního pilota v té situaci ani neškrtli? To mi nejde přes rozum.

0/0
23.5.2011 9:09

sittingsnake

Re: A oni ti kopiloti byli takový dřeva,

Ja by som bol zvedavý, prečo sa v článku píše v množnom čísle, že pilot náhliaci sa do pilotnej kabíny vydával instrukcie svoji kopilotom ? Ak sa nemýlim ,tak tieto airbusy a skoro všetky moderné dopr. lietadlá pilotujú dvojosádky. Teda cpt. a kopilot, neviem teda kolkým kopilotom vydával kapitán pokyny ???

0/0
23.5.2011 9:52

captain cook

Re: A oni ti kopiloti byli takový dřeva,

protozer na 11 hodinovy let musi byt na palube minimalne 3 piloti. 2 vpredu a treti na stridacku. To jsou regulace. Pokud je mi znamo, na lety pres 12 hodin musi byt kompletni zdvojena posadka.

0/0
23.5.2011 9:57

sittingsnake

Re: A oni ti kopiloti byli takový dřeva,

Ano ,to mi je úplne jasné. Lenže aktívny sú vždy len dvaja piloti.

0/0
23.5.2011 10:07

captain cook

Re: A oni ti kopiloti byli takový dřeva,

ano jsou. V danem pripade byli aktivni 2 kopiloti, zatimco kapitan si podle vseho vybiral svuj regulerni odpocinek. Vzhledem k tomu, ze kapitanje u kontrol letadla na zacatku a konci letu, dava to smysl, ze si vybere odpocinek v jeho prostredni fazi.

Ke katastrofe doslo pribl. kdyz bylo letadlo na ceste 4 a pul hodiny z 11hod letu.ODHADUJI, ze s letadlem to zacalo mavat, to vzbudilo kapitana v crew restu, ktery je za kokpitem a on tedy vbehl do kokpitu.

Neni nic nenormalniho, aby kapitan prevzal veleni nad letadlem v katastroficke situacia nedaval prikazy pilotum, trebaze v tom momente nesedel v sedacce.

0/0
23.5.2011 10:55

sittingsnake

Re: A oni ti kopiloti byli takový dřeva,

Ok, takto to mohlo byť. Ja som vychádzal z predpokladu , že kapitán nakrátko opustil kokpit a odskočil si napr. na wc ko. Preto som sa nad tým pozastavil, že čo tam hladá tretí pilot...

0/0
23.5.2011 11:06

captain cook

Re: A oni ti kopiloti byli takový dřeva,

nekdy, kdyz je situace tak kriticka ze vynecha jeden system za druhym a piloti nedostavaji spolehlive udaje z pristroju, podle nichz maji letadlo kontrolovat, ani ten nejzkusenejsi z nich to nezachrani.

0/0
23.5.2011 9:55

víťula_

ony

ty pitotky možná nepřestaly fungovat, jen začaly indikovat rychlost vyšší než jaká ve skutečnosti byla. A na to mohl reagovat autopilot tím že zvedl příď aby rychlost snížil. Ale i v tomto režimu by autopilot neměl překročit kritický úhel náběhu.

0/0
23.5.2011 8:49

Jsem v Ječný

No, jedno je jistý na 100%!

Ten airbus skutečně přistál na nevhodném místě :-P

0/0
23.5.2011 8:42

Feldkurat Katz

Nedoslo k technicke zavade?

to jsem blazen. Takze zamrznuti Pitotovych trubic neni technicka zavada??????

0/0
23.5.2011 7:55

barb.udo

Re: Nedoslo k technicke zavade?

... a pitotky zamrzly?

0/0
23.5.2011 7:56

jakub7

Re: Nedoslo k technicke zavade?

Rikali to chlapi v hospode a ti jednou videli nad vesnici praskovaci letadlo, takze tomu rozumi.. :)

0/0
23.5.2011 8:58

rytíř Smyl Flek z Nohavic

pilot

a dalších 50 cestujících bylo mimo letadlo!

0/0
23.5.2011 7:49

NTPT_PODRUHY_ZAKAZANY

Letadlo spadlo

protože selhal kontrolní počítač bezpečnostního počítače kontrolujícího  záložní počítač  pomocného počítače hlavního řídícího systému. Aneb tak to dopadne když se věci překomputerizují

0/0
23.5.2011 1:29

tuan3

Re: Letadlo spadlo

.............a byl v tom letadle vůbec nějakej pilot?

0/0
23.5.2011 5:39

nespokojenej

Re: Letadlo spadlo

jojo byl ta, Rampa Me Kvak

0/0
23.5.2011 6:29

Ludek_III

Pokud to byl Francouz

tak zrovna asi stávkoval. A pokud to byl francouzský autopilot, tak stávkoval taky. :-P

0/0
22.5.2011 23:21

BrainWashingtonDreistein

Co se píše skoro ty 2 roky, měli autopilot vypnutý.

Takové tyto cancoury z tisku jsou nanic. :-/

0/0
22.5.2011 22:30

pettyo

Re: Co se píše skoro ty 2 roky, měli autopilot vypnutý.

No to by mě zajímalo jak to někdo mohl vědět bez černých skřínek.

0/0
22.5.2011 23:46

jakub7

Re: Co se píše skoro ty 2 roky, měli autopilot vypnutý.

Diky ACARS

0/0
23.5.2011 3:21

Pete24

To mě nepřekvapuje. Nefungoval rychloměr, autopilot letadlo

nesmyslně zvedal, ale Airbus je naprosto v pořádku a informovali zákazníky. Prostě Frantíci.

0/0
22.5.2011 22:06

barb.udo

Re: To mě nepřekvapuje. Nefungoval rychloměr, autopilot letadlo

... Vy už jste to vyšetřil, že?

0/0
22.5.2011 22:11

Dick Winters

Re: To mě nepřekvapuje. Nefungoval rychloměr, autopilot letadlo

No jistě, chlapi v hospodě tomu rozumí jako nikdo.

0/0
22.5.2011 22:49

tuan3

Re: To mě nepřekvapuje. Nefungoval rychloměr, autopilot letadlo

..................no a po šestým pivu by klidně ukočírovali i raketoplán[]

0/0
23.5.2011 5:42

fsp

Chyba pilotů a autopilotů?

Zatím to vypadá, že došlo k poruše senzorů výšky a rychlosti, autopilot se zbláznil, motory ztratily výkon (možná i zhasnuly) a piloti tak už nedokázali pádu zabránit. To je hodně divné.

0/0
22.5.2011 21:55

jakub7

Re: Chyba pilotů a autopilotů?

Pri ztrate rychlomeru by byl v podobne situaci odepsan kazdy. Ale pockejme alespon na predbezne zavery vysetrovani, spatne prelozeny hystericky clanek "pilot nebyl v okamziku nehody mimo kokpit" v bulvaru je vhodny jen pro hospodske vysetrovatele...

0/0
23.5.2011 3:18

captain cook

Re: Chyba pilotů a autopilotů?

ano. Titulek je vylozene bulvarni a zavadejici. Kdo vi, ze na delsi lety musi byt v letadle vetsi posadka (napr. v danem priklade 3 piloti) proto, ze musi dodrzovat rezim regulovaneho odpocinku a prostridat se ve sluzbe, ten se nedivi. Kdo to nevi, ten se domniva, ze se jedna o nedbalost kapitana, kdyz byl mimo kokpit. To je samozrejme hloupost.

0/0
23.5.2011 9:52

JZD

Na někoho to svést musí tu nehodu.

Nejlépe na nějakého mrtvého.Ten kdo si naivně myslí, že Francouzi přiznají že jejich letadlo francouzské výroby spadlo protože je to šunt co se porouchalo nad oceánem, tak ten se hluboce mílí. I kdyby se v těch jejich letadlech zabilo násobně více lidí tak nikdy neřeknou pravdu aby neohrozili pracovní místa tisíců Francouzů.

0/0
22.5.2011 21:51

deny_ip

Re: Na někoho to svést musí tu nehodu.

o letecky prumysl se hodne zajimam a ani nahodou se urad pro leteckou bezpecnost nepokusi neco zatajit to si proste na triko nevezme A 330 je dobre letadlo a musi se prijit na to co se stalo

0/0
22.5.2011 21:55

Si0 po 4. zákazu

Re: Na někoho to svést musí tu nehodu.

Poláci si v případě Smolenska myslí něco jiného.

0/0
22.5.2011 21:59

fsp

Re: Na někoho to svést musí tu nehodu.

Rusáci neříkají pravdu z principu. V civilizaci to naštěstí probíhá jinak

0/0
22.5.2011 22:02

Si0 po 4. zákazu

Re: Na někoho to svést musí tu nehodu.

Pokud platí, že "ani nahodou se urad pro leteckou bezpecnost nepokusi neco zatajit", tak to buď platí všude nebo nikde. Jinak je tohle tvrzení snadno zpochybnitelné.

0/0
22.5.2011 22:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.