Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Největší objev od konce války: na jihu Čech našli německou stíhačku

Torzo letounu Focke-Wulf Fw 190, který se zřítil v srpnu 1944 při letecké bitvě u Jindřichova Hradce, vyzvedli historici ze země na poli u Otína. Unikátní nález, který je podle historiků největší od konce druhé světové války, se podařil i díky práci studenta. Ten pomohl stíhačku lokalizovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kubrtbigboss

Úvodní foto...

Škoda, že ve zhlaví článku je jako ilustrační fotografie použita kořistní Fw 190 z USA s označením namalovaným američany vyfotografovaná až v USA během testů. Myslím, že najít fotografii Fw 190 přímo od německých jednotek z války by nemělo být natolik komplikované...

Badatelům z muzea co vyzvedli trosky Focke Wulfu velmi gratuluju! Ona samotná letecká bitva u Jindřichova Hradce byla velice zajímavou událostí se vztahem k našemu území. Musím se tam někdy podívat, tohle mne opravdu zajímá!

0/0
17.5.2011 10:39

Natramn

Re: Úvodní foto...

Buďme rádi, že tam správně dali Fw 190, tady by se člověk nedivil ani ilustrační fotce s MiGem-21 :-)

0/0
17.5.2011 10:43

Blamik

Re: Úvodní foto...

stačilo by i tohle:

http://www.afwing.com/combat/luftace/skyhawk1_1603.jpg

0/0
17.5.2011 10:53

Mitchell

Zase článek hodný Blesku.

Ten nález je určitě významný, ale v podání autora článku to vypadá, jako by byl naprosto unikátní. A co se týká toho "největšího letadla", tak podle autora asi všichni ostatní létali s RC modely.

0/0
17.5.2011 9:27

Cikánek

Největší objev od konce války ?

Trochu bulvární a hlavně NEPRAVDIVÝ název článku ! Rv

0/0
17.5.2011 8:08

-joe--

Gratulace

Gratulace k parádnímu nálezu! R^

Těším se na návštěvu ve vašem muzeu v Deštné u Jindřichova Hradce :-)

0/0
17.5.2011 7:14

ADix

...

přísně střežen? To vněm našli zlaté cihly, nebo nějaké drogy? ;-D

0/0
17.5.2011 7:07

Waya

Re: ...

jako bys neznal Cechy. Kazdej by chtel kousek na pamatku.....

0/0
17.5.2011 8:14

macacek

mazec - kousek od nas od baraku

jooooo odhalit vse, co se tak skryva pod zemi, by se naslo veci :-)

0/0
17.5.2011 7:06

Hnev lidu

Žádnej unikát ale kupa šrotu

mluvit o nálezu "letadla" je snad trochu moc ne ? Našli pár pokroucených plechů a blok motoru. Nikdy z toho letadlo nebude, ani jako neletový exponát, ani vzdáleně to letadlo připomínat nebude. A že je to největší objev od konce války ? To skončila válka až v roce 1960 ? Protože po skončení války tady bylo mraky dnes unikátních objevů a povalovalo se to běžně na polích a letištích i v nepoškozeném stavu. Objevy celkem zachovalých letadel jsou dnes třeba v Rusku, toto je zveličený nesmysl. ;-O

0/0
17.5.2011 7:01

-joe--

Re: Žádnej unikát ale kupa šrotu

Vy jste zjevně historickou hodnotu toho nálezu vůbec nepochopil Rv

0/0
17.5.2011 7:16

albert10

Re: Žádnej unikát ale kupa šrotu

Já jsem jí taky nepochopil, tak nám to vysvětli. Historická hodnota je podle mne velmi blízká nule.

0/0
17.5.2011 8:13

-joe--

Re: Žádnej unikát ale kupa šrotu

Ta hodnota je daná stářím, ale především výjimečností.

V ČR moc fragmentů z Fw 190 nenajdete, natož něco většího. Akorát tak motor ve Kbelích.

Unikátnost toho nálezu je i v jeho relativní kompletnosti. Obzvlášť když volně spadlo po vyskočení pilota.

 

Kdo chce pochopit, pochopí a ocení. Kdo nechce, pro toho je to pouze trocha starého železa :-/

0/0
17.5.2011 9:56

albert10

Re: Žádnej unikát ale kupa šrotu

Beru, že je to zajímavá kuriozita pro sběratele fragmentů válečné techniky, ale to je vše.

0/0
17.5.2011 11:56

Vatik

Re: Žádnej unikát ale kupa šrotu

Nechci nikterak snižovat hodnotu tohoto nálezu, asi to byla opravdu piplačka určit přesné místo dopadu, ale sami píšete, že jich bylo vyrobeno cca 20 000 ks, tak proč se tolik radujete z nálezu jednoho z nich a navíc naprosto zničeného.

Navíc se ve článku nic nepíše o pilotovi. Vyskočil a zachránil se a nebo se zřítil i se strojem?

0/0
17.5.2011 8:40

mmmm1

Re: Žádnej unikát ale kupa šrotu

tak se na ten článek jukni ještě jednou a dočteš se....

0/0
17.5.2011 8:55

chrobaktruhlik

kdyby

si ex-lidová armáda pořádně uklidila hangáry možná najdou i jeden nepoškozený FW

0/0
17.5.2011 6:53

mlčanlivý boban

Re: kdyby

Keď som ešte slúžil v Přerove na Letisku, tak tam v chroští (skratka k TO) bol trup Síbla C-3 (vraj dosť rarita), ďalej kopa rozsekaných Mig-15 (nejedno múzeum a fajnšmeker zberateľ by oblízali všetkých desať) o starých Su-7 ani nehovoriac.

Fokouša asi nie, ale možno nejakého mezka (v úprave S-199)  by sa ešte niekde podarilo nájsť.

0/0
17.5.2011 9:02

mmmm1

osvobození...

proč se říká den osvobození.... když si nás jen předali z okupace D pod okupaci R  ...  to by byl den osvobození až 17.listopad 89...ale teď nás okupuje zase PS...nevíte co jsou zač;-D

0/0
17.5.2011 6:44

procurator

Re: osvobození...

Oni nás Rusové okupovali od čryřicátého pátého8-o??? To jsem asi chyběl v dějepisu....

0/0
17.5.2011 6:46

mmmm1

Re: osvobození...

to že tady neměli tanky neznamenalo, že si nás na Jaltě nepřivlastnili.... jen to dali najevo až v roce 1968....myslím, že oni to tenkrát chápali úplně jinak než Vám to bylo podáno v dějepise....  já když bral dějepis tak, Jánošík a Žižka taky ještě nebyli komunisti.... a byli to hrdinové.....;-D   dneska už jsou to loupežníci a lapkové... ten dějepis bych nebral , tak vážně neb dějiny píší.... politici ;-D

0/0
17.5.2011 8:04

Jan Motůrek

Re: osvobození...

kdybyste jste si za ty tečky za slovem "osvobození " doplnil od čeho, nemusel jste nad tím tak dumat a tak divně se ptát.

0/0
17.5.2011 7:53

Vatik

Re: osvobození...

Měli jsme tu PRUSA, potom RUSA a teď USA. ;-D

0/0
17.5.2011 8:32

Eso_Rimmer

Re: osvobození...

Tak to nás čeká za chvíli SA - Saudská Arábie ;-D 

0/0
17.5.2011 9:29

Eso_Rimmer

Re: osvobození...

A nakonec A - Armageddon ;-D

0/0
17.5.2011 9:30

procurator

Kdyby tak našli něco takového:

www.youtube.com/watch?v=jueDXiuU6aM

... to by bylo jiné kafe...

0/0
17.5.2011 6:27

Krokodyl1

Dotaz

To se sestřelená stíhačka zaryje 7 m pod zem nebo to byl nějaký nepřístupný terén a k tomu navršení zeminy došlo jiným způsobem???

0/0
17.5.2011 1:03

biggles

Re: Dotaz

není to nijak neobvyklé, letoun který se zřítí ve střemhlavém letu se často opravdu zaryje tak hluboko. 

0/0
17.5.2011 4:16

-joe--

Re: Dotaz

Krom toho tam tenrén je prý dost měkký - takže byly trosky hluboko a se toho dost zachovalo.

0/0
17.5.2011 7:18

Blamik

tak co?

je to zluta 2? hadi? zluta brada? sem s tim... detaily, podrobnosti, barvy...

http://www.afwing.com/combat/luftace/skyhawk1_1603.jpg

jestli si tu nekdo tropi soufky... FW190A v Bitve o Britanii? Co je to za nesmysl? Fw190 v casne vyrobni variante A byl v roce 1941/2 nejlepsi stihackou nad kontinentem. Ani Spitfire Mk.Vb na nej proste nemel. Ale letadla se vyvijeji a s lety se zlepsuji. Pro Brity byl po jistou dobu velmi neprijemnym prekvapenim. Ac byl az do varianty A5 nebezpecny vic vlastnim pilotum (problem s prehrivanim motoru) jeho vykony zejmena stoupavost, vyzbroj (2x 12,6mm kulomet, 2x20mm kanon, 2x30mm kanon) a snadna ovladatelnost z nej udelaly legendu. Pozdni verze rady A uz pak nestacily s dechem na upravene varianty stroju jako Mustang, Spit, Thunderbolt, ale v polni vyzbrojni uprave Fw190 A8/R2 bych se mu do cesty nepletl. O tom piloti bombarderu vedeli sve. Pozdejsi radove varianty D s motory Junkers jsou legendou. Byt uz trochu ve stinu Tankova Fockewulfu Ta152....

0/0
17.5.2011 0:52

strasnej.prujem

Re: tak co?

tusim, ze v tech letech 41-42 bylo za nejlepsi stihacku brano - rusky Mig3

0/0
17.5.2011 7:15

Blamik

Re: tak co?

Já nevím, těžko hodnotit. Ruské stroje měly mnoho světlých stránek, ale při doktríně jednorázového používání techniky a nevhodného taktického použití takového stroje se jakákoli výhoda rychle měnila v nevýhodu. Jednoznačně ale Nemečtí piloti uváděli u FW190A v letech 1941/2 značnou výhodu ve stoupavosti, střemhlavém odpoutání z boje, stejně jako prudkým přechodem do vertikální vývrtky oproti ostatním letounům té doby se kterými se na frontách setkávali. Př taktice udeř a zmiz to byly nesporně výhody, které navyšovaly bojovou hodnotu strojů FW proti soupeřům.

Mig 3 byl výtečný ve velkých výškách, ale v nízkých výškách měl značné problémy. Vzhledem k používání na východní frontě kde se souboje odehrávaly v malých výškách kde zase dominoval FW nebo Messr, je těžké říct že Mig 3 jim byl alespoň důstojným soupeřem. Tedy u těchto strojů o jeho dominanci nad ostatními typy rozhodovalo spíš jeho použití, než papírové vlastnosti.

0/0
17.5.2011 10:19

-joe--

Re: tak co?

Focke Wulfy se bitvy o Británii rozhodně neúčastnily.

Spitfire Mk. V na Fw 190 něj rychlostně nestačil, proto vznikl Spitfire Mk. IX - osadili silnější motor Merlin 60 s dvoustupňovým kompresorem a udělali pár dalších menších úprav.

Jinak původní záměr evoluce Spitfire vedl přes Mk. VIII, ale příchod Fw si vynutil rychlou reakci. Na základě Mk. VIII pak později vznikl Mk. XIV s motorem Griffon a pětilistou vrtulí.

 

Dovolím si ještě malou korekci. Fw 190A byl typicky vyzdrojen dvojicí kulometů 7,92 mm (později 13mm) a čtyřmi 20 mm kanony.

0/0
17.5.2011 7:38

Blamik

Re: tak co?

pravda, pravda, omluva za tu ráži, nevím proč ale nějak mi více utkvěla v paměti ráže Browningu, než MG131. Což jsem si mohl ale odvodit sám. A ano, A8 měla ve výzbroji 2x MG131/13mm a 4x MG151/20mm. Tedy alespoň v základní konfiguraci. Protože polní přezbrojovací sady obvykle demontovaly vnější kanony a úložný prostor využívaly pro zásobníky podkřídelních kanonových gondol pro dva nebo čtyři 30 mm kanony MG 108/103. Tedy u variant A8/R2-R3. Každopádně palebná sila takto vyzbrojeného letounu byla strašlivá. Mnou uváděná varianta výzbroje se vztahovala k verzi A7/R2, za což se omlouvám.

S tím Spitem, jasně. Každá akce vyvolala reakci, stejně jako Kurt Tank byl nucen později vyvynout výkonější výškový stroj proti bombardérům a spojeneckým stíhačkám protože hvězdicové motory BMW neměly dostatečný výkon právě tam. Proto nakonec vznik Dory a Ta152. A tak by se asi pokračovalo do nekonečna. Po nich by následovala britská rekace na vlaštovky a vrabčáky a tak by se trumfovali dál a dál

0/0
17.5.2011 10:39

intago

Re: tak co?

FW Ta 152 byla až na konci války a do bojů moc nezasáhl, byl ale výtečný. Zato dlouhé čumáky FW D9 si zabojovaly fest. Tyhle dvě stihačky by byly objevem, klasických FW190 bylo jak much. Víte, že se tu po válce létalo ma Mezcích 109? Dali jim ale motory z bombardérů a nestálo to za moc.

0/0
17.5.2011 7:49

roxxor

Re: tak co?

To je tezky, kdaz nekdo zapalil skladiste plny originalnich motoru. Vznikla proto Avia S199 ale opravdu nemela dobre vlastnosti. Proto se tomu rikalo "Mezek"

0/0
17.5.2011 8:49

Krysator

Re: tak co?

jj, účastníci akce od Gesher ad Halom by mohli vyprávět...

0/0
17.5.2011 10:25

Blamik

Re: tak co?

jasně, protože ve Waltrovce se JUMO 211 za války licenčně vyráběly. Proto jich bylo v čechách dostatek. Zatímco DB60x se v čechách jen ladily a generálkovaly. Proto s jejich výrobou nebo spíš s obnovou výroby by byl značný problém. A nepoškozených draků Bf 109 G bylo na území republiky haba kuk... Zatímco FW 190 obyčejně němečtí piloti či pozemní personál před předáním spojencům či čechům nevratně poškodili. Proto se vlastně od války dochovalo více "Mezků" než 190tek.

Mimochodem pojem mezek se vžil pro BF109 obecně (nejen S199 ale i S99). A to protože se letoun při startu i přistání choval díky úzkému rozvoru podvozku jako janek. Navíc to byla česká zkrácenina jména výrobce Messerschmitt.

Jedna S199 je ve Kbelích a pokud vím tak pár jich je v několika muzeích a na podstavcích v Izraeli kam jsme všechny zbylé české mezky (stejně jako spity) vyvezli.

0/0
17.5.2011 10:51

analytik05

Kecy jako z blesku

Tak bud mám z toho všeho  dojem, že se tady vlastně skoro vůbec neválčilo a nebo z nás někdo dělá blbce. Největší unikátní  nález, největší letadlo z největší letecké bitvy, jedna z nejlepších stihaček, mimořádná historická hodnota......Unikátní student coby nálezce. Přísně střeženej vrak ....Kecy jako z blesku......8-o

0/0
17.5.2011 0:30

ybes

Re: Kecy jako z blesku

Proč jen jako.....;-D

0/0
17.5.2011 8:54

Tyčový Kluzák Tošihira Takedy

Proč to utajení?

Letadla se přeci nedělají z mědi, ne?

0/0
16.5.2011 23:54

BMG

Re: Proč to utajení?

Vedle toho, co jsou někteří sběratelé ochotni dát za válečné artefakty bledne i výkupní cena mědi.

0/0
17.5.2011 0:25

www.mises.cz

Výborně...

Výborně R^...

0/0
16.5.2011 23:34

ašant překrásný, Luny jasnější..

šaškárna pro šašky...

 v české kotlině náporem  Svobodné Evropy zblbnutým šaškům ..  (RFE = CIA).

0/0
16.5.2011 23:08

JanictooN

Re: šaškárna pro šašky...

A ty si utekl z jaký klece ? Cirkus, Bohnice ?

0/0
16.5.2011 23:35

freshgrind

Re: šaškárna pro šašky...

:))

0/0
16.5.2011 23:43

vransen

FW 190 a Bitva o Británii

Nějaké odkazy pro místní inteligenty

http://de.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf

Dovolil bych si upozornit, že ne všechny národy vidí konec Bitvy o Británii dnem 31. října 1940

http://de.wikipedia.org/wiki/Luftschlacht_um_England

0/0
16.5.2011 23:05

-joe--

Re: FW 190 a Bitva o Británii

On ten 31. říjen je spíš oficiálně stanovené datum ze strany Britů. Podobně jako začátek 10. července 1940.

Jsou ta samozřejmě odhady, resp. vybrané dny, protože to přesně nějakou zlomovou událostí určit moc nejde (hlavně ten konec).

0/0
17.5.2011 7:47

TondaN

zírám..:-)

0/0
16.5.2011 23:04

jahodove_ticho

proč s tím dělají takový tajnosti???

to projížděj čechama gangy se zájmem ukrást spadlou stíhačku?

0/0
16.5.2011 22:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.