Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pochopit vtip, obout se, mít nápady. Dobeš sepsal, co má zvládnout předškolák

Chytnout míč, napsat své jméno, zachytit hlavní myšlenku příběhu. Příklad dovedností, které by měl zvládat předškolák. Ministerstvo školství se rozhodlo sepsat, co všechno by se děti měly naučit v mateřské školce. Seznam dovedností má mimo jiné pomoct v bezproblémovém přechodu do první třídy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

slavka1

A jak by to paní Wejmelková řešila???

Je hezké, že "Řešit by se měla pozornost, protože předškoláci pracují v

mateřských školkách pouze dvakrát dvacet minut a pak nastoupí do

školy na pět hodin. To je podle mě důležité, na to by se měli zaměřit", ale doufám, že to nemyslí tak, že děti v mateřinkách by měly pracovat víc času. Školka  správně vývojově respektuje, že malé dítě neudrží pozornost dlouhou dobu. Podle mě je to právě škola, která by neměla prvňáčky hned přetěžovat a nahustit do nich, co se dá. Protože jediný efekt, který to má, je ten, že po prvním pololetí se z dětí, které byly natěšené na školu a nedočkavé, kdy už do ní půjdou, stávají apatičtí flegmatici, kteří berou školu jako nutné zlo, které je potřeba nějak přežít...

0/0
24.6.2011 20:03

Bug02

no

Panu Dobešovi ministrování evidentně vlezlo na mozek a ztratil kontakt s realitou - už se těším co přijde příště, to zas bude sranda

0/0
9.5.2011 11:52

petrucciani

Pochopit vtip, obout se, mít nápady. Dobeš sepsal, co má zvl

Jeste v tom seznamu chybi, ze predskolak musi byt i politicky angazovany, pravicoveho strihu s konzervativnim nazorem. ;-)

0/0
9.5.2011 11:44

korzár

Pan ministr se probudil

Vážení, před lety byl ve školkách jistý režim. Byť tehdy "socialistický", ale měl svá pravidla, kde bylo dáno, co a kdy se děti UČÍ. Po "revoluci", stejně jako v ostatních vzdělávacích stupních, se zavedla víceméně volná výuka. Avšak starší učitelky, pořád vědí, že učit v mateřské školce není jenom hlídat děti a umožnit jim, aby si hrály, jak je jim libo. Měli jsme, ne-li nejlepší, pak jedno z nejlepších školství ve světě. To co s ním dokázali udělat "reformní" ministři se svými zcela nekompetentními přisluhovači, je prostě zločin. Totální degradace školství od mateřských školek po školy vysoké. Pak se divíme, že začínáme být národ blbců. Přítelkyně je učitelka na MŠ, moje matka 40 let učila na ZDŠ. Vím, o čem mluvím. 8-o[>-]

0/0
9.5.2011 8:41

kOBLICH

Re: Pan ministr se probudil

Mluvit nestačí. Běžte a něco s tím dělejte. Nebo mlčte...

0/0
9.5.2011 11:24

Awathorn

To je dobré

Ministr připravil dobrý materiál, má to hlavu a patu. A může to mít velmi pozitivní dopad, jde jen o to aby byly tyhle "notičky" správně použity. A to tak, že je budeme aplikovat nikoliv na předškolní děti ale na poslance.

0/0
9.5.2011 7:15

emtel

Re: To je dobré

Taky mne ta "prirucka"od ministra neprijde az zas tak hloupa. Hlavne pro zacinajici ucitelky muze byt prakticka.  Urcite by mely byt nejake osnovy, ktere by mely dodrzovat vsechny skolky. Coz ve skutecnosti, tak neni. Od svych kamaradek vim, ze jsou mezi skolkama velke rozdily. Chudaci prvacci, kteri meli ve skolce vetsinou  jenom volne hrani a pak najednou musi v 1.tride 4-5 hodin sedet a poslouchat a domu si nesou hromadu uloh. To je pak ten prechod hodne velky a chapu je, ze do skoly chodi neradi. takove ty ruzne smycky a kolecka a carky co maji prvacci za ulohy, ty by se uz klidne mohli ucit uz i v predskolni tride ve skolce. Samozrejme bez uloh a  bez znamek. Skolka hrou.  A urcite by to vetsina deti zvladla a bavilo je to.  Ono taky hodne zalezi na pani ucitelce jaky ma pristup ke sve praci. Jestli si tam jen odsedi 8 hodin a nebo ji ta prace s predskolaky fakt bavi a zalezi ji detech - nastesti se takove taky jeste najdou.

0/0
22.5.2011 12:03

dino_na_idnes

Hmmm...

"za hlavní problémy dětí v prvních třídách byly označeny problémy v komunikaci, v socializaci a přijímání role v kolektivu dětí, v soustředění a udržení pozornosti, v sebeobsluze a samostatnosti"

Pokud jsou toto hlavní problémy, jaké jsou ty vedlejší? Jak to tak čtu, přijde mi, že je tam vyjmenované vše, co by kdo od prvňáčka mohl chtít...

0/0
8.5.2011 16:48

Fai Rodis

Re: Hmmm...

Jo, to taky ziram...vzdyt to jsou vubec zakladni predpoklady k tomu, aby nejake to vzdelavani mohlo vubec zacit.8-o

0/0
8.5.2011 17:03

Sidonie_11

Napsat své jméno?

Vždyť děti se snad učí psát až v první třídě, ne?

0/0
8.5.2011 10:55

Dagiss

Re: Napsat své jméno?

jméno už ve školce,křestní a za mne to bylo taky taky,abychom mohli maminkám podškrtnout přáníčko apod.Jedno,jak to vypadalo,hlavně že to bylo čitelné.

0/0
8.5.2011 12:03

veš na pleši

Re: Napsat své jméno?

To mne překvapuje, my měli před nástupem do školy pouze umět "obtáhnout" tvary písmen, ale znát jsme je nemuseli.

0/0
8.5.2011 22:00

Rodnok

všechno,

co potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce. Takže Dobešovu iniciativu vítám :)

0/0
8.5.2011 10:41

r.o.m.a.n.

Mě se to nelíbí...

Já si myslím, že bychom se měli více orientovat na originalitu dětí, než na uniformování a škatulkování, že ten, kdo neumí stát na jedné noze není úplně "ready" pro školu.. Vždyť je to úplná blbost. Nehledě na to, že už nyní škola sama o sobě uniformuje děti, které se každé vyvíjí v něčem jiném různým tempem. Prostě teď se naučíš vyjmenovaná slova a basta! Nezájem, že bys maloval nebo hrál na něco jak bůh, byl super sportovec, kdybychom nejdřív rozvíjeli tvé talenty. A k těm ostatním věcem bys taky došel, protože bys časem nechtěl být zaostalý za ostatními... Já bych navrhoval minimálně do 3.třídy se snažit rozvíjet talenty dětí, preferovat to, co jim jde a k ostatnímu je nutit jen zlehka, spíše nějak motivovat (podívej, Anička umí to a to, chceš to taky zkusit? třeba ti s tím pomůže...).

0/0
8.5.2011 10:39

veeger_x

Re: Mě se to nelíbí...

R^ Myslím si to samé, a jsem rád, že to dokázal někdo takto srozumitelně definovat i zde. Když jsem si článek přečetl, okamžitě jsem si vybavil to množství outsiderů, v nichž ale ve skutečnosti dřímá konkrétní talent, který přesahuje dispozice všech ostatních dohromady. A pak také - jak v důsledku "génia" nějakého úředníka v nich ten talent zase umlátíme mokrým hadrem jen proto, že se nevyjadřují a se světem nekomunikují na základě těch povinných, často přitom ale falešných norem, společenských zákonitostí a vzdělávacích pravidel.

0/0
8.5.2011 13:33

jacksax

Re: Mě se to nelíbí...

To co píšete je nesmysl, rozvoj talentů je mimoškolní záležitost. škola je tu proto, aby garantovala státem určenou kvalitu a kvantitu znalostí. Škola nikdy nebude schopna suplovat povinnosti rodiny.

0/0
8.5.2011 14:39

Fai Rodis

Re: Mě se to nelíbí...

Presne. Skola ma poskytnout akulturacni a vzdelavaci zaklad pro vsechny. A kdyz v nekom rozpozna talent, tak vyrozumet rodice (kdyby si nevsimli) a doporucit treba prechod na skolu s nejakym specifickym zamerenim.

0/0
8.5.2011 17:06

sphagnum

Re: Mě se to nelíbí...

Jako teorie dobrý, ale fakticky píšete nesmysly. Talent nebo originalita je nástavba - stát na jedné noze nebo si trefit prstem na nos je základ, který je společný všem mentálně neretardovaným lidem. Existují vývojové etapy, které máme v genech a probíhají u všech více méně stejně jen s drobnými odchylkami - a právě těch se týkají ony požadavky. Že dítě umí stát na jedné noze znamená, že už má hotové nervové spoje zajišťující koordinaci končetin. Talent a originalita je až v tom, jestli bude lépe koordinovat nohy a hrát fotbal, nebo ruku a vládnout štětcem nebo smyčcem.

On je potřeba i ten "hloupý" dril - zvětšuje se s ním mozková kapacita využitelná právě pro individuální talenty. Vyjmenovaná slova nejsou důležitá ani tak sama o sobě, jako jejich vliv na rozvoj kapacity paměti - která se bude hodit třeba talentovanému zpěvákovi, kterému nebude nic platné rozvíjet božský hlas, když si nebude schopný zapamatovat jednoduchý text.

0/0
8.5.2011 22:45

veš na pleši

No nevím,

když jsem šla do první třídy, své jméno, vzhledem k tomu, že je dlouhé, jsem napsat opravdu neuměla. Kdybych byla Hana nebo Jana, pak asi ano. Moje mamka se velmi pečlivě snažila, abych se sama neučila číst a ve škole se pak nenudila. Je zrovna tohle opravdu dobré kritérium?

0/0
8.5.2011 10:34

Sprintujici.stonozka

Re: No nevím,

není, já díky starším sourozencům šla do první třídy znalá čtení, psaní a počtů, takže jsem prožila první třídu ve třetí, kde jsem si četla, abych se nenudila,jelikož učitelka byla tvor nedůvěřivý, tak jsem vždycky v poledne musela říci obsah knížky a ona byla naštvaná, že nejen že mám přečteno, ale si to i pamatuju ;-D

0/0
8.5.2011 10:38

Fai Rodis

Re: No nevím,

Ale ja si myslim, ze ucitelka dobre cinila - coz kdyby treba nekdo predstiral cetbu a pod touto zaminkou ignoroval vyucovani.  A opakovani matka moudrosti.

I ja stravila mnohe skolni hodiny s knihou pod lavici, ale trpeli mi to akorat v cestine na stredni skole. :-)

0/0
8.5.2011 17:08

veš na pleši

Re: No nevím,

Já jsem se naučila i bez předchozí znalosti číst velmi rychle a pak jsem v hodinách čtení trpěla, protože ostatní děti slabikovaly a já měla knihu přečtenou :-) Bohužel moje učitelka pro to neměla pochopení a sázela mi poznámky za nepozornost, že nesleduji výuku apod. Ale to je o lidech, ne o Dobešovi :-)

0/0
8.5.2011 22:05

amigos

Co Dobeš dosud vypustil

z "úst", to byla hovadina největšího kalibru, no tohle naneštěstí není vijímkou :-/R^

0/0
8.5.2011 10:11

duchacek to zaridi

A proč si myslíte, že je to tak špatný nápad?

Nechcete napsat nějaký důvod. Takhle je to prostě jen plácnutí..

0/0
8.5.2011 10:29

martin119

Re: Co Dobeš dosud vypustil

Jaká že jímka? To se zas eviděntně k věci vyjádřil znalec :-)

0/0
8.5.2011 10:33

YesusFist

Re: Co Dobeš dosud vypustil

to jo, a hlavně k otázce školství! :-) no hned je vidět, že reforem je třeba

0/0
8.5.2011 11:37

Oerteplur

A musí se tomu vtipu i povinně zasmát

nebo může jeho zábavnost dokonce samostatně vyhodnotit ? ;-D

0/0
8.5.2011 9:34

Sprintujici.stonozka

Re: A musí se tomu vtipu i povinně zasmát

nejlépe formou eseje

0/0
8.5.2011 10:38

dino_na_idnes

Re: A musí se tomu vtipu i povinně zasmát

Obávám se, že musí, protože je to předpisově jediná možnost, jak poznat, že dítko vtip pochopilo. No a pokud nějakému duševně vyspělejšímu předškolákovi vtip bude připadat příliš banální na to, aby se zasmál, tak mu dají roční odklad školy... Leda že by se dítko obhájilo rozborem hlouposti onoho vtipu a uvedením lepšího, to by se pak snad mohla sejít komise k posouzení, zda je do první třídy přece jen nepustit, i když nereaguje podle příručky.

0/0
8.5.2011 16:54

Pivo Bugman, pivo Trolobijců

Já nevím...

Mě napadaj jenom sprostý vtipy a vtipy o menšinách. ;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
8.5.2011 9:10

CCblue

Re: Já nevím...

Zřejmě máš dost omezený rozhled. Co se dá dělat ... :-(

0/0
8.5.2011 10:24

Pivo Bugman, pivo Trolobijců

Dobešovi definitivně hráblo....

Stát na jedný noze??? LOL Ne, že by to byla úplná blbost, ale kolik děcek to dneska dá???? 8-o

0/0
8.5.2011 9:09

duchacek to zaridi

Re: Dobešovi definitivně hráblo....

proč by to neměly ty děcka dát?? 8-o8-o

0/0
8.5.2011 9:13

Alka1

Re: Dobešovi definitivně hráblo....

No.. docela jsem se divila, když učitelka chválila dcerku, že uměla přejít jako jediná ze třídy otočenou lavičku (nízká kladina.. trámek široký cca 10 cm... Jediná ze třídy..... Spousta dětí neumí kotrmelec a obecně cvičí dost nerday...

Ano vtipy ze školky nosila často.. třeba, jaký je rozdíl mezi vrtulníkem a heikoptérou... ? (helikoptéra je samice);-D

0/0
8.5.2011 9:19

eat da poo poo

Re: Dobešovi definitivně hráblo....

Dobrej forek R^;-D Ale dat tohle Dobes do testu, tak ja bych asi neprosel :-))

0/0
8.5.2011 10:00

Fai Rodis

Re: Dobešovi definitivně hráblo....

Tak s tou lavickou je to dost tristni. A ze neumeji stat na jedne noze? Za meho detstvi jsme po jedne noze poskakovaly a skakaly "panaka". A jeste se pri tom musel spickou nohy postrkovat kaminek. Jo, to byla koordinace...

0/0
8.5.2011 17:17

kocour67

Re: Dobešovi definitivně hráblo....

No už by to školství měl dát někdo do pořádku. Když se místo slova "umět" používá slovo "dát" tak to o něčem svědčí.

0/0
8.5.2011 12:07

dino_na_idnes

Re: Dobešovi definitivně hráblo....

Svědčí to leda o tom, že se jazyk vyvíjí, zrovna tohle se školstvím příliš nesouvisí.

0/0
8.5.2011 16:58

halagajda

Nevidim problem

Nas kluk jeste loni skoro vubec nemluvil(ma lehce autisticky), ale dreli jsme s nim a zvlada rozhodne vice nez Dobes pozaduje a to mu jeste neni 5. Skolka je dulezita(a ja si nasi nemohu vynachvalit), ale nejvice zalezi na rodicich.

0/0
8.5.2011 8:43

halagajda

Re: Nevidim problem

*je lehce autisticky, omlouvam se za cestin:-)

0/0
8.5.2011 8:44

vanastr

Bachař

Dobeše je jen bachař a zůstalo to v něm. Přesto - měl bych hezký vtip pro testování:

   "Maminko, co ti říkal tatínek, když jste se poprvé milovali?"

   "Neboj, maličká, vem si čokoládu."

A teď jedna věcná otázka. Neudělají-li studenti státní maturitu, je to jasné - opakovat anebo konec. Co se stane, když dítě v páté nebo deváté třídě neudělá ty srovnávací testy? Bude to stát taky tolik peněz anebo to bude ještě dokonalejší? Testy budou zakonspirovány jako Julius Fučík? A taky navrhuji, aby si to zaplatili rodiče pěkně natvrdo.

0/0
8.5.2011 8:21

duchacek to zaridi

a co takhle se nad tím trochu zamyslet než začnete někomu

nadávat a říkat bachař?? Co je špatného na tom, že se řekne, co je cílem MŠ??

Testy budou zakonspirovány ... to spíš vy vymýšlíte různé konspirační hlouposti.

0/0
8.5.2011 9:03

smile01

Dobrá myšlenka

Jako budoucí učitelce v MŠ se mi to docela líbí, je to takové doplnění RVP PV.

Ale na druhou stranu už podle praxí, které jsem absolvovala, vím, že všechno se nemůže hodit na učitele (jak ve školce, tak na základce). V mnoha věcech mají poslední slovo rodiče, i co se týče odkladu. Učitelka jim např. doporučí odklad, doporučí to i pracovník z pedagogicko psychologické poradny, ale pokud se rodiče šprajcnou, tak s nimi nikdo nepohne. A z těch argumentů pro odklad to nebývá kvůli tomu, jestli dítě udrží rovnováhu na jedné noze, ale např. kvůli špatné řeči, kvůli tomu, že neudrží pozornost, že není emocionálně vyzrálé apod.

A ještě k té řeči. Návštěvu logopeda doporučuje pediatr a může i učitelka ze školky, přibližně v 5 letech věku dítěte. Tam rodiče většinou ještě zajdou. Ale problém je v tom, že to s dítětem už neprocvičují doma, nebo to procvičí jednou - těsně před další návštěvou logopeda.

0/0
8.5.2011 8:15

smile01

Re: Dobrá myšlenka

Je dobře, že klíčové kompetence RVP PV a tyhle standardy nejsou pro děti z MŠ závazné. Ani by být nemohly. Každé dítě je individuální a k tomu by se mělo také přihlížet.

A upřímně jsem ráda, že si Dobeš rozmyslel to testování a srovnávání

dětí z MŠ. Učitelky zaznamenávají vzdělávací pokroky dětí a tohle

frontální testování by bylo jen zbytečnou ztrátou času a hlavně peněz.

0/0
8.5.2011 8:15

brita

Re: Dítě si má ve školce především hrát

Moje milá, stejně jako mnoho rodičů přesní ví, co má dělat učitel(ka), Vy přesně víte, co má dělat rodič. Nedivte se, že se nedomluvíte. Mám dvě děti, každé je jiné. Na logopedii chodíme, ale když si naše zlatíčko postaví hlavu, tak se můžeme všechny tři (skvělá učitelka, skvělá logopedka i já) tak akorát ... Teď jsme byli na testech školní zralosti, to co předvedlo naše dítě, přivedlo učitelku k slzám: "My s ní opravdu pracujeme! To vypadá, jako bychom s ní nic nedělali." No, to vypadá, jako bych s ní nic nedělala ani já. Každé dítě dospívá jinak - u nás jsou to skoky. Dlouho nic, a pak se nestačíme divit nad pokrokem během týdne. Mám pocit, že se všichni zbláznili. Vysoká chystá pro život, střední pro vysokou, druhý stupeň na střední, první stupeň na druhý, školka pro základku. Nikde se neučí a nevychovává jen pro ten stupeň, kde dítě je. A pokud propadneme v mezinárodních testech, tak ty děti vyzkoušíme, čímž vyřešíme jejich nedostatečnost. Za chvíli budeme rodit "blbý" novorozence

0/0
8.5.2011 17:07

brita

Re: Dítě si má ve školce především hrát

jo, a ještě jedna drobnost: pokud jsem sledovala úvahy pana ministra, šlo o to, že chce zařídit, aby těch odkladů bylo méně. Podle něj jsou učitelé i rodiče vedle, když prosazují odklad (nojo, děcka půjdou o rok později makat, a stát to stojí peníze) - a ne že se rodiče šprajcnou proti osvícenému učiteli.

0/0
8.5.2011 17:18

chrchel

vtip:

Doma neustále opakuji tento vtip- Kalousek a Dobeš jsou moudří muži co rozumí své práci- nikdo se nesměje. Mám je nahlásit, aby opakovali školu?

0/0
8.5.2011 8:12

chrchel

vtip:

0/0
8.5.2011 8:10

duchacek to zaridi

Jak si čtu příspěvky některých diskutujících skoro bych řekl

že Dobeš vydal závazný tlustopis, podle kterého budou pomalu přijímačky na ZŠ. A přitom, nic takového tam nebylo - proč vám přijde tak hrozné, že pedagogický ústav, školní inspekce a zástupci učitelek sepsali návodný dokument, který jednak pomůže k lepší provázanosti MŠ a ZŠ a jednak poslouží jako začínajícím učitelkám jako jakési měřitko. (Samozřejmě vždy konzultovatelné se zkušenějšími kolegyněmi).

Opravdu reakce některých nechápu... 8-o8-o

0/0
8.5.2011 7:32

velkamadam

Re: Jak si čtu příspěvky některých diskutujících skoro bych řekl

Myslím, že to všechno dělá ten nadpis, kde je to prezentováno tak, že "Dobeš sepsal"

0/0
8.5.2011 7:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.