Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vládní komise představí návrh na vyrovnání státu s církví v květnu

Vládní komise připraví do konce května nový návrh na majetkové vyrovnání s církvemi. Informoval o tom ministr kultury Jiří Besser. Variantou je vrátit více majetku na úkor peněz, komise však zvažuje více možností. S navrácením více majetku souhlasí arcibiskup Dominika Duka i předsedkyně Sněmovny Miroslava Němcová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

venenum

princip kolektivní viny

uznáním pohledávek církví vlastně naše vláda souhlasí s uplatněním principu kolektivní viny (viz sudetští Němci)

0/0
6.5.2011 22:53

horší než komunisti

to zas bude rozkrádačka...

0/0
6.5.2011 11:57

Marelzwareli

Nemorální stát?

Ani 20 let po předání moci není předán majetek církve ze spárů zlodějského státu nazpět ochráncům víry. Obehraná písnička, nekonečný příběh, neukončené příkoří. Bez diskuze je to ohavné! Ale zkusme se projít historickými materiály a položit si otázku: Jakpak asi církev ke svým majetkům přišla? To nikdo poněkud neřeší, vždyť je to tak dávno. Ale pole, louky, pozemky, městské domy, byly církve odjakživa? Chovala se církev ke svým ovečkám uctivě? Co takhle: nepůjdeš s námi, budeš upálen za čarodějnictví a celý tvůj majetek propadne církvi! Nebo: Za tvé kacířské bludy půjdeš do vězení a tvůj majetek bude konfiskován! Neokradl zloděj zloděje? Je dobro opravdu jenom církev a zlo stát? Za toto rouhání půjdu jistojistě do pekla, ale s tím už jsem se smířil:-)

0/0
5.5.2011 13:54

Menetekel

Kdyby byla KDU-ČSL parlamentní stranou

tak bych tyto snahy možná chápal. To, že má některá z dalších politických stran v ČR  vazby na Vatikán jsem doposud netušil. Snad jedině, že by vznik takovéto komise inicioval osobně exbratr Kalousek, dnes uklizený v TOP09. Bylo by možná zajímavé vědět, kdo tuto stranu spolu s knížetem vlastně financoval ;-) 

0/0
2.5.2011 18:32

majkl1

Nad řadou příspěvků je mi smutno.

Naprosté (či úmyslné) nepochopení principu odškodnění státem okradeného. Pokud by okradeným byl pan X.Y., titíž přispěvatelé by zde horlili, že mu má být majetek vrácen, nebo má být odškodněn jinak. Jenom to ukazuje na hloubku morální devastace, způsobenou 40ti letým "panováním" srpu a kladiva. Krádež, třeba "posvěcená" státem, krádeží zůstane. Stejně jako nemorální zákony zůstanou nemorálními zákony. Obojí se dá jen odsoudit.

0/0
2.5.2011 15:22

zdeseny obcan

Re: Nad řadou příspěvků je mi smutno.

Cirkev okradala lidi po cela staleti. Ze ji tu nekonecnou zlodejinu komunisti zatrhli bylo jen dobre.

0/0
2.5.2011 17:34

majkl1

Re: Nad řadou příspěvků je mi smutno.

Asi byste si měl něco o historii církví nejprve přečíst. A konkrétně k oné římsko-katolické: církev majetek získávala na základě darů, ať už panovníků, šlechty, nebo prostých občanů, případně koupí. Daleko spornější bod jsou pak poplatky za její služby věřícími. Nicméně nikoho neokrádala, jak se zde pokoušíte proklamovat! Do světského práva nemohla církev zasahovat. Bolševik se zmohl na jediné - ukrást a zdevastovat. Podívejte se jen na stav církvi ukradených nemovitostí - historických památek, o půdě a ostatních statcích nemluvě. Řada z nich přestala během 40ti let komunistické správy existovat, ač před tím fungovala po stovky let. Je vidět, že jste těžce nakažen komunistickým jedem propagandy pro nemyslící a kořistníky. Zničením každé památky je národ chudší o část své historie. Na tom nic nezmění všechny téze komunistické "svaté" trojice M+E+L.

0/0
2.5.2011 18:58

mbau

přestaňme plati mzdy

všem církevním hodnostářům s okamžitou platnosti ke dni podpisu smlouvy (když už tato vláda chce okrást svůj národ)

0/0
2.5.2011 7:23

venenum

Re: přestaňme plati mzdy

Jestliže církvi připadnou náhrady ve výši 270 000 000 000, bude to znamenat, že po dobu 60 let každý občan této země (včetně kojenců, důchodců, invalidů atd...) bude ročně přispívat částkou zhruba 5.000,- Kč - bez ohledu na vyznání.

Peníze samozřejmě půjdou z daní ekonomicky aktivních osob (o tuto částku však bude nutné snížit výdaje státu např. v sociální oblasti nebo třeba na opravy silnic, léčbu nemocných....).

Pikantní je na tom, že křesťanům takto zprostředkovaně budou platit i muslimové pracující v ČR.

0/0
6.5.2011 21:48

marmota

Majetek církví

Budu hovořit o pozemcích (lesních). Při první pozemkové reformě ČSR 1919 byl církvím odňat pozemkový majetek, dopilováno to bylo dodatkem z roku 1923. Církvím zůstalo ve vlastnictví okolo 5500 ha. Rozhodnutím vlády ČSR pak část pozemkového majetku byla dána církvím do užívání, tedy nikolivěk do vlastnictví. K 25.2.1948, tedy rozhodného data restitucí, církev vlastnila okolo 5500 ha. Takže, o čem je vlastně řeč? 

K víře v Boha netřeba církví, pokud má někdo potřebu víru provozovat organisovaně v nějakém "institutu" vykladačů víry s danými rituály a liturgií, nechť ofěry platí. Církve sice hlásají cnost chudoby (...spíše velbloud projde uchem jehly, nez bohatec do království nebeského...), ale hodnostářům jde vždy o prachy a komží honosnosti. Je to na dlouhé dišputace. Někdo berličku instituce potřebuje (nechť si tedy instituci honoruje), jiný ji nepotřebuje, je to jeho právo. Chovatel králíků se také může rozhodnout, zdali bude, či nebude honorovat "bobkaře". A nyní do mne, agnostika.

0/0
2.5.2011 4:52

mbau

Re: Majetek církví

R^R^R^

0/0
2.5.2011 7:20

proLogos

Re: Majetek církví

1630 - dohoda mezi Církví a císařem, v níž se Pražské arcibiskupství zavázalo nevymáhat restituci předhusitského stavu (1/3 půdy byla církevní), Císař jí za to odvádí 15 krejcarů z každé bečky soli dovezené do Čech. 1723 Karel VI zakazuje Církvi získávat nemovitosti, Marie Terezie daní dary na provoz kostela, centralizuje + germanizuje školství, Josef II ruší kláštery, jejich majetek zčásti zestátňuje, zčásti zřizuje Matici na financování Církve s vrchním státním dozorem. Po revolučním 1848 se situace uvolňuje.

Pozemkovou reformou 1919 se Církev ztrácí asi 16% svého pozemkového vlastnictví. Nejvyšší správní soud dne 14.4.1927 rozhodl, že stát není vlastníkem půdy podléhající záboru, ale nepřevedené na nové vlastníky.

Těsně před únorem 1948 bylo k pozemkové reformě podle 142/1947 přihlášeno 177 673 ha církevní půdy, zůstat mělo 5 203 ha. Po komunistickém puči se ale postupovalo podle zákona 46/1948, kterou se konfiskovala prakticky veškerá zemědělská a lesní půda.

0/0
2.5.2011 10:01

Menetekel

Re: Majetek církví

tzv. navrácení majetku církvi (nikoliv církvím, protože mj.i o tom jednala papežova delegace při návštěvě ČR) je skutečně velkým podvodem, který se vymyká všem restitučním zákonům, platným v ČR. Vatikán má zřejmě v Česku doposud své zájmy a jeho finance využívá některá ze současných parlamentních stran. a jak známo, nic není zadarmo ;-)

0/0
2.5.2011 18:36

libynn

Církevní restituce

jsou jen dalším krokem k ožebračování našeho národa touto nekopetentní mafiánskou vládou! Ač jsme většinou ateisté a bez těch sektářů se dost dobře obejdem, máme platit! Další zásadní rozhodnutí proti vůli většiny a pokračující rozkrádání země!

0/0
1.5.2011 23:01

svatáDala

Krádež církvi??

Pro financování na základě zákona č. 218/1949 Sb. všech výše uvedených církví a náboženských společností byly v zákonech o státním rozpočtu do roku 2007 každoročně schvalovány finanční prostředky na činnost registrovaných církví a náboženských společností v členění na šest závazných ukazatelů:

platy duchovních,pojistné duchovních,platy administrativy,pojistné administrativy,prostředky na věcné náklady církví a náboženských společností,prostředky na údržbu církevního majetku. Po té se sjednotily jen na platy duchovních včetně pojistného,provozní náklady CNS,opravy církevního majetku.

Zde je vidět, že Komunisté je podporovali finančně. To, že jim zestátnili farnosti, pole a lesy, je stejné, jako zestátnění zemědělské půdy a statků lidem či fabriky soukromníkům. Od toho byla privatizace. Proč se to netýkalo také církve, nevím. Dnes, po 21 letech si Kalousek vzpomene na odškodnění? V době finančního šetření na obyčejných lidech? Co za to??

Kdo jim to vzal, ať to navrátí = komunisté!!

0/0
1.5.2011 22:54

OskarPokorny

Re: Krádež církvi??

Tak to máš smůlu, protože komunistům (a dalším organizacím na ně navázaných) byl majetek zabaven po roce 89. Všechno si však naprosto ukázkově rozkradli exponenti tehdejších vládních stran.

0/0
1.5.2011 23:25

zberanek

Re: Krádež církvi??

JIstě, v Česku politici ukradli co mohli, ale za to nemohou daňoví poplatníci. Vždy se dají jednoduše zjistit ti, kteří si nakradli ze společného majetku. Konfiskace jejich majetku to pak částečně kompenzuje. Pochopitelně je třeba vymáhat od těchto zlodějů i lichvářský úrok. A je lhostejné od kterého lapky to bude stát vymáhat. Jinak, církev může v Česku hodně bodovat už tím, že bude vymáhat pouze to, co jí patří a právem náleží. Je toho ale nenažraná církev v Cesku schopna?

0/0
1.5.2011 23:44

proLogos

Re: Krádež církvi??

Komunisté se zavázali půdu zabavovanou v pozemkové reformě vykupovat za průměrné ceny posledních deseti let - 46/1948 (Církve nic nedostaly), následně se stát zavázal převzít financování Církví - 218/1949 (po té, co jim bez náhrady vyrušil nezávislé financování). Také se se zavázal převzít zabezpečení majetku - 218/1949 (patronát a obročí přechází na stát) - tady si komouši pomohli likvidací mnoha kostelů. Přiznání platu duchovnímu předcházelo udělení státního souhlasu s činností - 218/1949 (tady si stát pomáhal i fyzickou likvidací duchovních).

Ze současných expertýz navíc vyplývá, že z výnosů zabaveného majetku šla nazpět zhruba 1/3 (odtud devastace kulturních památek)

0/0
2.5.2011 10:31

medvedbalu

Bavíme se o nesmyslu

Já myslel, že církev je skromná, nic nepotřebuje a od nikoho nic nechce. Lidé věřící nepotřebují nic - stačí jim jejich víra v Boha, která je udržuje a která jim dodává energii se protloukat dál životem. Přežitky jako je kostel s tlustým farářem, který měl nejlepší dům ve vesnici a farskou zahradu, chrámy, hodnostáři. Vždyť je to úplně zbytečný. Já jsem vždycky myslel, že pro víru stačí jen klid a mír, sluníčko nad hlavou a úsměv. A vy hned vrácení majetku, kostely, polnosti, lesy, baráky... se vám to nějak zvrtlo asi - nemyslíte?V

0/0
1.5.2011 20:29

iacobau

Re: Bavíme se o nesmyslu

Založte toto náboženství a žijte tak, když vás to bude bavit. Anebo si přečtěte aspoň nějaké to evangelium, případně katechismus katolické církve, ať víte, jak to funguje.

0/0
1.5.2011 20:32

medvedbalu

Re: Bavíme se o nesmyslu

já nepotřebuji zakládat náboženství - to už někdo založil přede mnou - ta církev se nějak jmenuje, lidé žijí skromně a pouze pomáhají ostatním. Kupodivu jich je nejméně ze všech ostatních církví - katolíci to vzali za druhý konec.

0/0
1.5.2011 20:34

medvedbalu

Re: Bavíme se o nesmyslu

a o katechizmu se přede mnou prosím nevyjadřujte - stačil mi pohled na jeho obhájce pana Talíře a dodnes se mi zvedá žaludek.

0/0
1.5.2011 20:39

zberanek

Re: Bavíme se o nesmyslu

Naopak, Vy byste si měl přečíst Bibli.

0/0
1.5.2011 23:34

medvedbalu

A ještě jedna věc...

Jak hluboko do minulosti se v tom vracení majetků budeme pohybovat? Jen kolem roku 48 nebo, aby to bylo spravedlivější, i o pár let dopředu? Já jen, aby se díky této absurditě nevynořilo spoustu žalob, podložených tehdejšími zápisky o malých zlodějinách církve, o otročení pro pana faráře a další vrchnost o "dobrovolném" darování majetku a podobně.

0/0
1.5.2011 20:02

iacobau

Re: A ještě jedna věc...

Bavme se jen o tom, co sebrali komunisti.

0/0
1.5.2011 20:14

medvedbalu

Re: A ještě jedna věc...

z jakého důvodu posuzovat jen co sebral extra zloděj ultra zloději...? Faráři a jiní církevní zaměstnanci dostávají plat z rozpočtu - tedy jim ho platím třeba i já. Já, který se na kostel podívám jen, že se mi líbí architektura, ale rozhodně s církví nechci mít nic společného - takže třeba i tyto peníze by se měly zohlednit....

0/0
1.5.2011 20:16

iacobau

Re: A ještě jedna věc...

Kostel, jehož architektura se vám líbí, musí někdo udržovat a opravovat. Teď církve financuje stát, z čehož by logicky vyplývalo, že opravy kostela platí stát. Ale to je omyl. Stát výjimečně zaplatí opravu celou, ale většinou přispěje jen zlomek a někdy ani to.

Církev měla donedávna tři zdroje financování - nejvíce dostávala od majitele panství, pak z výnosů majetku (lesů a polností) a nejméně z darů věřících.

0/0
1.5.2011 20:20

medvedbalu

Re: A ještě jedna věc...

chápu tedy správně, že církev dostávala finance od

1. majitele panství - ten si peníze čaroval nebo je měl od lidí na svém panství formou svých daní nebo desátků či jak se tomu říkalo - dohromady se to jmenovalo robota

2. lesy a polnosti - omlouvám se všem pobožným, ale nikdy jsem neviděl např. kněze nebo mnichy, jeptišky na poli - tedy opět poddaní

3. milodary v kostele - pokud nedáš, je to hřích a ten se ti kamaráde někam zapíše...

0/0
1.5.2011 20:24

iacobau

Re: A ještě jedna věc...

1. ano, je to stejné jako když majitel fabriky dá něco na charitu - ve skutečnosti mu tu hodnotu vytvořili zaměstnanci

2. jestli jste něco neviděl, neznamená, že to neexistuje. Zkuste se podívat na historii mnišských řádů.

3. to je báchorka pro ateisty. Milodary jsou dobrovolné a není neobvyklé, že někteří věřící, učastníci bohoslužby, ze zásady nic nedávají.

0/0
1.5.2011 20:30

medvedbalu

Re: A ještě jedna věc...

1. to není stejné. Majitel fabriky je můj zaměstnavatel a já mu můžu dát výpověď. Majitel panství vlastní pozemek na kterém mám chalupu a já mu "musím" dávat desátky, protože jsem tam povinně v robotě. To je asi ten rozdíl. Tedy byl - robota už není.

0/0
1.5.2011 20:38

ensing999

Re: A ještě jedna věc...

Komunardi obrali celej narod, nikoliv pouze cirkev!! Lide dodnes cekaji na svuj majetek, protoze jim ho komanci odmitaji pod ruznyma zaminkama vydat a zkorumpovane soudy jim v tom vesele pomahaji. Nevidim duvod vracet cirkvi ani o haler vic, nez jim bylo zabaveno, takze jenom nemovitosti, jako ostatnim..Rv

0/0
1.5.2011 20:18

medvedbalu

Re: A ještě jedna věc...

osobně v tom vidím, že nejde o vrácení majetku církvi, ale o typickou kalouskovinu. Tedy - něco prosadit a dostat za to love...

0/0
1.5.2011 20:21

Menetekel

Re: A ještě jedna věc...

ani netušíte, jak jste blízko !

0/0
2.5.2011 18:38

iacobau

Re: A ještě jedna věc...

Takže i lesy a polnosti.

0/0
1.5.2011 20:22

medvedbalu

souhlasím s vrácením,

ale aby to bylo opravdu spravedlivé, tak bych v tom rád započítal i to k čemu církev přišla podivným způsobem, peníze co nás církev stála a stojí, co se do církevního majetku zainvestovalo na údržbě a podobně. A co zbyde, to si klidně mohou vzít zpátky, přičemž jim stát (jakékoli církvi) nebude přispívat ani korunu. Od toho mají ovečky nebo třeba Vatikán.

0/0
1.5.2011 19:58

Two-by-four

Re: souhlasím s vrácením,

Tohle je primo debilni argument.  To je jako by se zlodej auta, ktereho by treba chytli az po 2 letech dozadoval penez za udrzbu  (napr. vymena oleje ap.)   toho autaco ukradl.  Kdyby komunisti cirkevni majetek neukradli, nikdy by do nej nemuseli investovat.  Cirkev by nas nic nestala, kdybyt to tak komanci nezaridili.  Tim netvrdim, ze cirkev se nikdy nezachovala spatne, ale to je jine tema.  Zde se bavime o navraceni majetku puvodnimu majiteli, tedy majetku ktery byl komunisty ukraden a spravne ma patrit cirkvi.  Samozrejme stejne tak by mel stat vratit jakykoliv jiny majete ktery byl komunisty ukraden, a dosud se tak jeste v mnoha pripadech nestalo.   

0/0
1.5.2011 20:49

godays

konečně....

doufám že to není další vládní lež.....jinak by mně zajímalo, jak jsou daleko s přímou volbou prezidenta....:-)

0/0
1.5.2011 19:26

ensing999

Ja bych jim dal vsechny pozemky a kostely co jim

komanci ukradli a vic ani vindru. Klidne at si pak treba prodavaji odpustky, ale ani flok od statu!!R^

0/0
1.5.2011 19:25

medvedbalu

Re: Ja bych jim dal vsechny pozemky a kostely co jim

komanči jim to ukradli - to beru a je to pravda. jen ale nevím, jestli v tomto ojedinělém případě neokradl zloděj zloděje.

0/0
1.5.2011 19:59

Oerteplur

Církev o svůj majetek přišla již v r.

Marie Terezie vystavila církev pod přísný státní dozor a Josef II. ji zbavil prakticky veškerého majetku. ..."Když papež dostal zprávy, že Josef II. chce zabavit všecky církevní statky, psal císaři výhrůžný list 1782: "Církvi a kněžím statky odejmouti jest dle učení církevního bezbožnost. Kdo tak činí, stává se vinným bludu Valdenských, Viklefovců, Husitů atd. Nemůžeme Vašemu Veličenstvu zamlčeti onen text, kde stojí, že všechny ty, kdo rukou svých vztahují po církevním jmění, stihne táž kletba, která zachvátila Ananiáše a Safiru, jejichž tělo dáno satanu, aby duše jejich byla zachována v den soudný." ;-D;-D;-D

0/0
1.5.2011 19:02

OskarPokorny

Re: Církev o svůj majetek přišla již v r.

A čerti ho budou do zadnice píchat vidlema;-D;-D

0/0
1.5.2011 19:07

Oerteplur

Re: Církev o svůj majetek přišla již v r.

nejlepší však byla jeho odpověď papeži, že je mu to jedno ;-D

0/0
1.5.2011 19:18

OskarPokorny

Re: Církev o svůj majetek přišla již v r.

Oni ty osvícenci byly samí slušní lidé.R^

0/0
1.5.2011 19:22

Suska

Re: Církev o svůj majetek přišla již v r.

no to vite, zahrnovani lidi laskou neco stoji... tenhle papez to evidentne myslel hodne uprime

0/0
1.5.2011 22:48

Bijec modrých zlodějů

ANO vrátit .. nechat rok a pak ani ká ze státního !!!

Ať si to platí členové tohoto zájmového kroužku sami! Nevidím příliš rozdílu mezi nimi a mnou - členem záj. kroužku mariáše... ONI chodí v neděli do kostela JÁ do restaurace, ONI se modlí JÁ hraju karty, ONI svému guru za víno a sušenky platí málo neb vůbec, JÁ hostinskému vždy  Hostinský musí svůj chrám udržovat ze svých oveček, tak ať si farář udržuje kazatelnu taky za svoje NEVIDÍM žádný rozdíl !!!!!!

0/0
1.5.2011 18:52

svatáDala

Re: ANO vrátit .. nechat rok a pak ani ká ze státního !!!

;-D;-DR^R^R^R^

0/0
1.5.2011 22:40

Suska

Re: ANO vrátit .. nechat rok a pak ani ká ze státního !!!

no masivni rozdil je v tom, ze krouzek mariase je asi tak bilionkrat smysluplnejsi

0/0
1.5.2011 22:51

godays

stát církev okradl, tedy má povinnost jí majetek vrátit...

:-)

0/0
1.5.2011 18:51

ČeStNý PřEdSeDa

Re: stát církev okradl, tedy má povinnost jí majetek vrátit...

Ale nejdříve by měl vrátit zabavený majetek, který komanči zabavili emigrantům !!!!

0/0
1.5.2011 18:55

godays

Re: stát církev okradl, tedy má povinnost jí majetek vrátit...

to taky....:-)

0/0
1.5.2011 18:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.