Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stráský označil na Šumavě stromy k těžbě. Ministr mu to ale nepovolil

Krizový ředitel šumavského národního parku Jan Stráský už nechal v lesích označit stromy, které by měly padnout kvůli kůrovci. Podle Hnutí Duha se jedná o stovky vzrostlých smrků v bezzásahové oblasti Modravsko. Problémem však je, že Stráského kácení ještě ministr životního prostředí Tomáš Chalupa neschválil. Chybí mu některé odborné posudky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pavel.61.

největším škůdcem šumavských hvozdů

jsou ideologicky vedené počiny politického sdružení se zaměřením na "ekologii" s nejasným názvem Hnutí Duha. Jim lidé i živočichové vděčí za obrovské plochy soušek sahajícími za obzor.

0/0
19.4.2011 14:13

log-out

Re: největším škůdcem šumavských hvozdů

Zajímavé je, že stejný názor jako tydle "fanatikové" (který jinak vůbec nemusim, ale to je jiná debata) maj v tomdle ohledu stejnej názor jako vědci z akademie věd, celá Přírodovědecká fakulta v Budějicích, dalších asi deset profesorů biologie snad ze všech dalších českých (ale nejen českých) univerzit, vědců s nižším titulem nepočítaně, i několik mezinárodních vědeckých institucí. Ti všichni se aktivně vyjádřili oproti tomu, aby se v bezzásahových zónách kácelo.

Naopak jsem neslyšel snad jediného vědecky činného biologa, který by kácení podporoval.Jó - kecá se snadno, co kdybyste si nejprve o věci zjistil alespoň zákaldní fakta.

0/0
20.4.2011 19:37

pavel.61.

Re: největším škůdcem šumavských hvozdů

pokud čerpáš informace pouze od "ekologů" tak se nediv. Ti nebudou vyjmenovávat většinu. Je pravda , že pár titulovaných je proti. Někteří jsou aktivisté (tedy vypovídací schopnost nula) někteří ze zahraničí (naprostá neznalost místních podmínek).

Mrkni na tohle a další odkazy již dohledáš sám 

http://neviditelnypes.lidovky.cz/polemika-ad-sumavske-lesy-0y8-/p_veda.asp?c=A101127_214134_p_veda_wag

http://opatrny.bigbloger.lidovky.cz/c/184638/Fukusima-a-Horska-Kvilda-podruhe-priroda-nam-byt-ukradena-nemuze.html

0/0
21.4.2011 14:03

pavel.61.

Re: největším škůdcem šumavských hvozdů

aha popis nize, nevsim jsem si hned

0/0
21.4.2011 14:04

horší než komunisti

Re: největším škůdcem šumavských hvozdů

jasně, např. tohle

http://sumava.drosera.cz/?Kralovsky-Hvozd-poskozeni

0/0
22.4.2011 13:57

Karelnik

to je zase BOMBASTICKEJ titulek...

Stránský osobně pobíhal po lese a značil a značil ;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
19.4.2011 12:34

petrib

Stráského představa o diskusi s vědci.

citace: „Diskuze může být plodní jedině tehdy, když se nám podaří dohodnout se, že kalamita kůrovce překročila meze, které čekaly všechny strany. Ale to je samozřejmě velmi obtížná dohoda a já se jí rád zúčastním,“ dodal Stráský.

aneb : Diskuse je plodná tehdy když uznáte , že jenom já mám pravdu!

0/0
19.4.2011 12:21

J i ř í

Půlka národního parku je za hranicí.

A tam už mají vyzkoušené, jak to dělat, aby příroda netrpěla a lidi ji mohli navštěvovat. Tak to dělejte jako oni a pořád nezkoumejte nějaká česká specifika!

0/0
19.4.2011 8:52

bad dream

Re: Půlka národního parku je za hranicí.

Není to pravda!

Za státní hranicí je vykácená holina na které jen těžko něco vyroste.

Ne vše co je od nás na západ musí být dobré!

0/0
19.4.2011 9:11

tnx

Re: Půlka národního parku je za hranicí.

Jestli to neni vykaceno schvalne, aby skody nebyly jste vetsi.

0/0
19.4.2011 9:23

bechernik

Re: Půlka národního parku je za hranicí.

jakou si dokážete představit větší škodu na národním parku, než když ho komplet vykácíte???

0/0
19.4.2011 10:37

log-out

Re: Půlka národního parku je za hranicí.

Nejen v Bavorsku, ono nás k zachování bezzásahovosti vyzývalo už asi x mezinárodních organizací

http://www.silvarium.cz/?option=com_content&catid=3&id=15493&view=article&Itemid=8&fontstyle=f-smaller

http://nno.ecn.cz/index.stm?apc=ztvr714--&x=85217

0/0
19.4.2011 9:39

pavel.61.

Re: Půlka národního parku je za hranicí.

(opakuji)

oni jsou vědci a vědci. Já se jako technik mohu řídit jen selským rozumem a vybrat si podle svého laického uvážení. Co tohle?

http://opatrny.bigbloger.lidovky.cz/c/184638/Fukusima-a-Horska-Kvilda-podruhe-priroda-nam-byt-ukradena-nemuze.html

0/0
19.4.2011 13:28

log-out

Re: Půlka národního parku je za hranicí.

Aha, takže argumentuješ postojem biotechnologa. Nu, je to sice rozumější argument než co tady většina předvedla, ale obávám se, že biotechnolog má blíže k oboru lesnickému, než k ekologickému - jeho úkolem je využívat biologii a přírodu tak, aby sloužila lidem. Pro něho je "zasahování" do přírody - stejně jako pro lesáka - něčím naprosto normálním.

Usvědčuje ho už samotný blog, citujii: "(NP Šumava) leží v dávno zkulturněné a obytné krajině"

- To je možná pravda o většině NP Šumava, nikoli však o většině bezzásahové zóny.

(pokračování citace) "a měl by být tedy řízen k ochraně ekologické integrity celé krajiny a ve prospěch kulturních potřeb celé společnosti."

- a evidentně nechápe smysl NP. TO, o co se zbylí vědci na šumavě snaží(snažili) bylo právě nikoli přizpůsobit šumavu člověku, ale pokud možno ji vrátit do stavu, kdy by byla na člověku pokud možno nezávislá. Ale právě proti takovému přístupu zbytek vědců i mezinárodní organizace protestují - kulturní krajinu netřeba chránit NP

0/0
20.4.2011 19:57

log-out

Re: Půlka národního parku je za hranicí.

Takže názor tohoto člověka samozřejmě rezonuje s názorem p. Stránského. Většina jiných vědců (a doufám, že např. prof. Pačesa - emeritního předsedu akademie věd za "takyvědce" nepovažuješ") si cenu Šumavy jako území, kde je možné získat nikoli "kulturní", ale +- přirozený ekosystém uvědomují. (odkaz na jejich jména ně jsem tady už xkrát dával).

0/0
20.4.2011 20:00

pavel.61.

Re: Půlka národního parku je za hranicí.

jistě je ochrana přírody meziresortní věcí a nelze chránit jen lýkožrouta na úkor ostatních živočichů. Jakou odbornost mají aktivisté z "ekologických" hnutí? Jsou to sociologové, novináři, teatrologové, religionisté ....tedy s přírodníma vědama neposkvrnění lidé. Tyhle "odborníky" opravdu nemá smysl moc brát vážně

0/0
21.4.2011 14:08

ErikM

proč

si ti modří ideologové nenechají poradit od odborníků?

0/0
19.4.2011 8:47

pavel.61.

Re: proč

máte na mysli "odborníky" z Hnutí tuha? To jsou jen spaecialisti na šíření kůrovce. V lese kde se tito "odborníci" přivazovali ke stromům vzrostl výskyt kůrovce 2x (přímá škoda 12mil Kč). Tam kde se postupovalo lesnicky (strom se pokácel odkůroval a nechal ležet - stejně by nepřežil ale netěžil se, tak to navrhují udělat i dnes) klesl výskyt 4x, což zachránilo okolní stromy i vzácné stromy. Největší škůdci jsou odborníci na množení kůrovce z Hnutí tuha!

0/0
19.4.2011 12:06

petrib

Re: vzácné stromy

myslíte tu smrkovou monokulturní plantáž z nepůvodních druhů v nepůvodních stanovištích?

zkuste si o tom něco přečíst od někoho jiného jako od lesníků a těžařů

http://nno.ecn.cz/index.stm?apc=ztvr714--&x=85217

0/0
19.4.2011 12:26

pavel.61.

Re: vzácné stromy

Vy mi asi řeknete co je špatného na nápadu např po 200let pomalu měnit složení druhové i věkové tak aby se monokultura stala stabilní a pak se vyhlásila bezzásahová zona. Protože ponechat  nestabilní monokulturu kurovci dopadne kalamitně a holina co pak vnikne nebude přírozená. Nálet zase z nepůvodních monokultur a prales možna za 1000let. A co ostatní živočichové? Těm ty soušky také světčí, když už ne lidem?

0/0
19.4.2011 12:57

log-out

Re: vzácné stromy

Problém je, že tam holina nevznike - že za chvíli je tam les znova a v daleko lepší druhové skladbě (prosadí se více listnáčů) jednotlivé stromy budou věkově odlišné, prosadí se kůrovci nejodolnější smrky etc.... A zvěř to rozhodně přežije lépe, než plánované kácení...

0/0
20.4.2011 21:59

pavel.61.

Re: vzácné stromy

Pozor na ideologicky vedenou kampan Hnutí tuha! Kolik je v HT odborníků přírodovědců?

Zkuste si přečíst toto a porovnejte odbornost, pokud jste schopen (tzn nemáte už ideologické brýle a bezmezně nevěříte manipulátorům "ekologům")

http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekologie-omyly-vedcu-v-np-sumava-doe-/p_spolecnost.asp?c=A101102_204158_p_spolecnost_wag

Jinak Němci museli vykácet 0,5km široký pruh aby se k nim kurovec nerozšířil.

0/0
19.4.2011 13:06

log-out

Re: vzácné stromy

Tak si nejprve zjisti, kdo daný článek napsal: - dělá na univerzitě v brně v ústavu ochrany lesů a myslivosti. Jinými slovy, s ochranou přírody nemá nic společnýho, je to klasickej "lesák" - navíc v důchodu...

Naopak proti kácení se staví hromada biologů a ekologů

http://dopis.cspe.cz/index.php?lang=cz&page=signatories

a doufám, že např. takového prof. Pačese z ekologického fantaismu podezřívat nebude....

0/0
20.4.2011 20:02

pavel.61.

Re: vzácné stromy

to klidně může podepsat i zpěvačka. Kdo by neměl rád přírodu. A kdo by nenaletěl ekologistům?

0/0
21.4.2011 14:10

prognostique

Když za každý poražený velký smrk

vysadíte 5 listnatých stromků, které se v dané lokalitě uchytí, tak to beru. Hlavně to s tou těžbou nepřehnat.

0/0
19.4.2011 6:53

A/D

Re: Když za každý poražený velký smrk

jenže tou těžbou se půda natolik poškodí, že tam toho moc neporoste. les nejsou jen stromy.....

0/0
19.4.2011 8:46

pedr64

Re: Když za každý poražený velký smrk

ty stromy se nemají těžit, ty se porazí, odkorní a nechají ležet, to jde i bez techniky a s minimálním zásahem do okolí

0/0
19.4.2011 9:33

bechernik

Re: Když za každý poražený velký smrk

takhle si to ale lesníci, kteří si na to dřevo brousí zuby, jaksi nepředstavují ;-)

0/0
19.4.2011 10:38

pavel.61.

Re: Když za každý poražený velký smrk

máte na mysli asi jiné odborníky. Takhle se totiž v 1. zoně vždy postupovalo a tak to dělají i v Bavorsku

0/0
19.4.2011 12:08

Sarka-3

Tohle přece není národní park

je to uměle vysazená smrková plantáž, původně určená k vytěžení. A po 100 letech jste tuto monokulturu zbožštili. Výsledek : děs a hrůza. Hlavně, že všichni ví, jak to bude vypadat po dalších 100-200 letech.

0/0
19.4.2011 6:34

pavel.61.

Re: Tohle přece není národní park

R^, moc bych se divil pralesodělnému účinku kůrovce. Tomu věří jen odborníci z Hnutí tuha a že to jsou specialisté na slovo vzatí (sociologové, filozofové, novináři a další aktivisté bez přírodovědného vzdělání!)

0/0
19.4.2011 12:10

neandrtálec

Může nás zachránit jedině zázrak :-)

Že jako na takovou opětovnou megalomanskou akci nebudou mít peníze.

:-)

Ale to oni si seženou. Třeba si zase půjčí. Nebo udělají placenou skládku odpadků. Vybudují turistický gorodek pro zahraniční turisty, i s kolotoči a atrakcemi. Koupí muflony do ohrady před svými loveckými sruby. Vezmou dotaci od Unie na něco, prostě na cokoliv...

:-)

0/0
19.4.2011 6:11

log-out

Re: Může nás zachránit jedině zázrak :-)

Nemají peníze??? Ta těžba je dosti zisková.... Proč myslíš, že se do toho tak ženou?

Neni náhodou, že tendle přístup začal, když na místo ministra životního prostředí přišel člověk, kterej se celou dobu připravoval na průmysl a obchod...

0/0
19.4.2011 8:44

pavel.61.

Re: Může nás zachránit jedině zázrak :-)

zajímavý názor. Jistě vysvětlíš proč se za ekologickéhop vedení parku těžilo 60x (to není překlep) více než za hospadaření dřevaské lobby a fachidiotů (jak napsal Just). A také asi víš kolik z tohoto "lupu" dostalo Hnutí tuha sponzorským darem na "ekologii"

0/0
19.4.2011 14:31

pliza27

..

Re: Plešné jezero

Druhy odkaz nefunguje, rpvni napsal hydrolog a o tom ze by kurovec nenapadal mladsi stromy se tam nic nepise.

18.04.2011 16:58tyraelid , skuste se podívat třeba na Lýkožrouta lesklého a severského , ty napadají i mlaziny .

0/0
19.4.2011 6:05

mateusik

nekacet.. jednoznacne

Nejsem odbornik ale prosel jsem si zakazane zony jak z ceske tak i nemecke strany diky specialnim "vyletum" s odbornym pruvodcem (mimochodem jako znalec sumavy jsem byl prekvapen uplne jinou skladbou flory v techto zonach kam clovek proste nemuze) a musim rict ze nemecka strana ktera je od roku 1970 bez zasahu cloveka na prvni pohled vypada mrtve ale na druhou stranu uplne vidite a citite tu silnou vegetaci jak tam rasi. Myslim ze az z tohodle vyrostou stromy za 20 let tak to bude super les... myslim ze bysme se meli poucit od tech zlych nemcouru :) a jit podobnou cestou. Skodajen, ze z ceske strany jsou tam jen ekonomicke zajmy (stransky je dokonalym dukazem) a nejde tam o prirodu.. tak uvidime. Jeste ze sam mam sidlo na chodsku..tam jeste zadneho blba nenapadlo kacet a vykradat lesy :)

0/0
19.4.2011 1:48

josefm

Re: nekacet.. jednoznacne

souhlasím; Šumavu znám také dobře, (biodiverzita v I. zónách ( např.ve Weitf. slatích je opravdu jiná). No a teď přijde Mr. Stráský a jemu podobní Apači, kterým leží v krku ty nevytěžené tuny dřeva a začnou řádit....

0/0
19.4.2011 4:59

Skeptik Pavel

Tedy

demagogie zdejších "odborníků" je neskutečná. Co na tom, že absolutně nemají páru o tom, jak fungují autoregulační procesy lesa. Jistě že vším hledej prachy a lidskou nenažranost, větší kůrovce.

0/0
18.4.2011 23:28

log-out

Re: Tedy

Už poněkolikáté vyzývám: tak svůj názor dolož nějakými relevantními fakty. Já svůj názor dokládám souhlasným stanoviskem akademie věd, několika odborných společností, asi dvaceti profesorů napříč českými univerzitami a hromadou dalších vědeckých kapacit, nejen z české republiky, výzvami zahraničních vědeckých sympozií apod.

(např.) http://dopis.cspe.cz/index.php?lang=cz&page=signatories

Čím svůj názor názor doložíš ty? Obávám se,  že demagogie (tedy hlasité křičeníé názorů a obviňování lidí kolem sebe bez sebemenšího relevantního argumentu, nanejvýš s použitím argumentu ad hominem) je na tvé straně.

S úctou, Log-out

0/0
19.4.2011 8:50

pavel.61.

Re: Tedy

oni jsou vědci a vědci. Já se jako technik mohu řídit jen selským rozumem a vybrat si podle svého laického uvážení. Co tohle?

http://opatrny.bigbloger.lidovky.cz/c/184638/Fukusima-a-Horska-Kvilda-podruhe-priroda-nam-byt-ukradena-nemuze.html

0/0
19.4.2011 13:26

01Kaj01

Šumava

Kdo je nevinen ať hodí kamenem. Stejně se jedná jenom o peníze a o nic jiné. Holt euro je euro.EU

0/0
18.4.2011 20:03

Amora

To je mi novinka

tady si pár ¨odborníků¨ myslí, že se na zemi nic bez člověka neobejde;-D Opravdu si myslíte, že musí člověk naučit stromy, co mají dělat a jak mají růst? A co těch několik miliónů let, co tady chudáci museli živořit bez člověka? ještě že se ten člověk vůbec vivinul...;-) Přeju všem takovým lidem, aby jim do včeho někdo kecal a nemohli nic udělat podle sebe, protože jedině tak je to spravně a tak to ma byt....;-D

0/0
18.4.2011 19:08

log-out

Re: To je mi novinka

R^

0/0
18.4.2011 19:13

pavel.61.

Re: To je mi novinka

on tu byl les přes poslední dobu ledovou??  Lesy v Ëvropě jsou z 98%kulturní. Udělat bezzásahovou zonu v monokultuře může jen ideologií vedený de b.l Proto zase jen kulturním způsobem lze vrátit les do něčeho co si myslíme že je původní, jinak to znamená kalamitu.

0/0
19.4.2011 14:09

A.cooper

Plešné jezero

Já u plešnýho jezera byl a žádnou děs a hrůzu jsem neviděl. Stromy co byly kdysi uměle vysázené jsou suché a pod nima roste nový les. Teď tam budou vidět hlavně ty suché stromy. No a co? Skalku s kytičkama si dělejte na zahrádce u domu. Jestli má být šumava národní park, tak ať si ten les poradí sám. Těžbou se akorát zničí ten mladý les který nastupuje po tom starým mrtvým.

Všechno na světě jednou umře a místo toho příde něco nového. Proto se starý lidi dneska strkají umřít do nemocnice a proto suchý stromy vyvolávají u lidí hrůzu, lidi se bojí smrti a starý lidi a suchý stromy jim jejich smrtlenost připomínají.

Mě jako děs a hrůza přišli části vykácených lesů, rozrytý, všechno zdevastovaný, zvířata co tam byly zřejmě mrtvý....

0/0
18.4.2011 16:17

bechernik

Re: Plešné jezero

R^

0/0
18.4.2011 16:32

tyraelid

Re: Plešné jezero

A jak dosahnete aby kurovec nenapadl i ten novy les, ktery tam podle vas roste na miste toho uschleho? Vzdyt kurovec zije prave ve spadanem dreve a okamzite napadne ty nove vyrostle stromy. Ja tam tedy zadnou obnovu nevidel, naposled jsem byl letos v listopadu a suchy les kolem Plesneho jezera je zase o neco vetsi.

http://www.pocasi-volary.cz/letecka-fotogalerie/letecky-plesne-jezero-7.jpg

0/0
18.4.2011 16:32

bechernik

Re: Plešné jezero

on kůrovec napadá i malé stromky? panejo, to je mi novinka ;-D

0/0
18.4.2011 16:36

tyraelid

Re: Plešné jezero

Tak pokud nevite ze kurovec napada i mlade stromky, nemame se dale o cem bavit. Samozrejme ze napada, zivi se lykem, dokonce napada i semena a duzinu vetvicek - brouk spolecne s houbou rozvrati vodni rezim stromu a ten usycha.

0/0
18.4.2011 16:41

log-out

Re: Plešné jezero

http://www.tyden.cz/rubriky/veda/priroda/kacenim-horskych-smrcin-za-sumavu-uhlednejsi_199276.html

http://www.silvarium.com/zpravy-z-oboru-lesnictvi/mlade-stromky-kurovci-nechutnaji-mf-dnes

http://www.wolf.sk/dok/posobenie_lykozruta.pdf

0/0
18.4.2011 16:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.