Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letové dispečery v USA posedla „spavá nemoc“, úřady bijí na poplach

V americkém státě Nevada muselo přistát letadlo bez asistence řídicí věže, protože letový dispečer dvě hodiny po půlnoci usnul. Letos je to už čtvrtý případ, kdy obsluha řídící věže podlehla únavě. Problém řeší ministr dopravy i americká organizace pro leteckou dopravu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

OskarPokorny

Kdo ví

Tak bůhví jak to bude. Vzpomeňme si na ten případ havárie letadla kdy pilotka aby vůbec měla co jíst (měla hrozně nízký plat a dluhy z VŠ a pilotní licence) měla ještě druhou práci v nějakém fastfoodu jako servírka a taky usnula vyčerpán a letadlo havarovalo. - aby to tady nebylo taky tak tzn. nucené přesčasy, nízký plat který toho jedince nutí hledat si druhou práci atd...

0/0
14.4.2011 19:06

pacino

Jsem v šoku

ze zrušených diskuzí pod politickými tématy. To myslíte iDnes vážně?

0/0
14.4.2011 17:33

Mumrli (perzekuovany za pravdu)

Jenom jestli zase nekecaj.

Dady bez dalšího ověření jinde neberu vážně už ani větu "Čtvrtek, 14. dubna 2011. Svátek má Vincenc.", co je nad vyhledávacim checkboxem.

0/0
14.4.2011 17:19

epox9nda3

Tak to mě se stává zcela běžně

a většinou i mnohem dřív než ve dvě po půlnoci.

0/0
14.4.2011 16:50

Noli tangere circulos meos

prechod na letni cas

hodne prescasu, je hlavni pricina.

0/0
14.4.2011 16:32

Kimi.Rsen

Dneska se ukazuje pravda

moje reakce opět přidána k jinému příspěvku...

0/0
14.4.2011 16:29

bernys2

Prosím MF Dnes o vysvětlení cenzury politických témat

1) co Vás k tomu vede?

2) čeho se bojíte?

??!!!?

0/0
14.4.2011 16:24

rew1

Re: Prosím MF Dnes o vysvětlení cenzury politických témat

chtěl jsem si přečíst diskuzi a nikde nic  !?

0/0
14.4.2011 16:46

maxikiwi

IDNES nás ( diskutéry ) nepotřebuje?

Rv

0/0
14.4.2011 16:24

MC MC

hm

Lake Tahoe je krásný letiště ... takový dovolenkový. Kousek od kasín, kousek od jezera ...

0/0
14.4.2011 16:18

Noli tangere circulos meos

Re: hm

a co letiste jako letiste? snad chces rici okoli letiste a ani to by nebyl dobry popis. ;-D

0/0
14.4.2011 16:34

Lanta 2004

Vážená redakce,drazí admini

Nebylo by už načase konečně Vaším věrným čtenářům nenásilnou formou vysvětlit co znamená to vaše dnešní divadlo s tím rušením diskusí?

Ptám se jako letitý čtenář zdejšího serveru (od roku 2004 prakticky denně) a myslím,že zcela slušně a dle všech regulí diskutéra. Očekávám od Vaší redakce stejně slušné vyjádření např. formou krátkého článku či informace v blogu. Pokud mažete diskuse,pak by mě také velmi zajímalo jak je myšleno u těch apolitických témat,že o názory čtenářů velmi stojíte. Začínám o tom silně pochybovat. Přesvědčíte mne(a jak vidno evidentně nejen mne) o opaku? :-/

0/0
14.4.2011 16:14

toxxik

Re: Vážená redakce,drazí admini

dávám ti 10, maximálně 20 sekund... :-(

0/0
14.4.2011 16:17

kajak v zakoně

Re: Vážená redakce,drazí admini

prohrál jsi..

0/0
14.4.2011 16:20

Kimi.Rsen

Re: Vážená redakce,drazí admini

Děkuji Vám velice za ten dotaz. A Vy pane Dvořáku, pokud jste chlap a ne zbabělec a přisluhovač nového, ale jak mám dojem, stejného režimu jak před r. 89, postavte se k otázce čelem! Děkuji Vám předem.

0/0
14.4.2011 16:19

GrAnToR

Re: Vážená redakce,drazí admini

náznak hledej třeba tady: http://hofirekjan.blog.idnes.cz/c/187097/Diskuze-zavrit-muzete-pravdu-ne.html

0/0
14.4.2011 17:04

Podrazza

No bóže...

já bych kvůli nějakejm 3 lidem v letadle taky nevstával :-)

0/0
14.4.2011 16:08

OskarPokorny

Re: No bóže...

Jasně - kdyby Bůh chtěl abychom létali dal by nám křídla:-P:-P:-P:-P:-P

0/0
14.4.2011 19:11

Mik8

rozšíření cenzury

Vidím, že vedle těch, o kterých se tu už dávno nesmí mluvit, se nově nesmí mluvit ani o vládní krizi. :-)

0/0
14.4.2011 16:07

kajak v zakoně

Re: rozšíření cenzury

mno asi se nesmí mluvit jako kanál.. (dnes už se používá jako Kočí)

0/0
14.4.2011 16:15

oldas7

Diskuse

Proč je v článcích pojednávájících o vládní krizi zakázána diskuse?

0/0
14.4.2011 15:55

Generál Ugarte - vivido

Reagan by jim měl zase vyprášit kožich.

:-)

0/0
14.4.2011 15:51

KarelV

Malá letiště mají 1 dispečera

velká jich snad mají několik... vždyť to známe z filmů... Navíc je tam takový cvrkot, že by usnul jedině ten, kdo by měl skutečnou spavou nemoc... :-P

0/0
14.4.2011 15:45

Kazeasch

Trochu haluz

Snažila se ho kontaktovat obsluha letiště, patnáct minut nereagoval, ale nikoho nenapadlo zvednout řiť a jíse za ním podívat. No jasně , vždyť mohl třeba dostat infarkt a pak by to musel ten co ho najde někomu okecávat, tak ho tam rači necháme ať ho najde ranní směna. Super

0/0
14.4.2011 15:41

ivoš

Ještě takovej blbej nápad,

na lokomotivě je tlačítko "živák". Pokud ho v určitém intervalu nestlačíte, ani po poplašném signálu, zapojí se záchranná brzda. Existuje něco takového i v této profesi (řídící letového provozu)?

0/0
14.4.2011 15:28

hujersehlasi

Re: Ještě takovej blbej nápad,

jakoze by se to letadlo ve vzduchu zastavilo a pockalo az se dispecer vzbudi....?

0/0
14.4.2011 15:44

Wandys1

Re: Ještě takovej blbej nápad,

no 120 decibelů by stačilo.

0/0
14.4.2011 15:51

Labaro

Re: Ještě takovej blbej nápad,

Ale no tak, stačí zapojit hlavu. Jednoduše se spustí alarm a ostraha se jde do kontrolní věže podívat ne?

0/0
14.4.2011 15:52

jmen0.prijmeni

Re: Ještě takovej blbej nápad,

V podstatě máte dobrý nápad. Ale. To, že řídící usne je až krajní situace. Většinou jsou řídící, piloti, řidiči kamionů atd. ve fázi usínání, tzn. nespí, řídí, jsou schopní mačkat "živák", ale nejsou schopni udržet pozornost. A hranici mezi hlubokým spánkem a bdělostí neustále překračují. Stačí, aby odmáčknul "živák", deset vteřin na to usnul a měl letadlo na finále. Mezi druhou a čtvrtou hodinou ráno je krize největší. Kdo si to nezkusil, tak nepochopí. Když se mi chce hodně spát v autě, tak zajedu ke kraji, zastavím, projdu se, zacvičím si. V letadle ale musíte řídit a jediné co vám zbývá je vnitřně se přesvědčovat, abyste neusnul. A spánku nezabrání ani vědomí toho, že vám a cestujícím jde o život. Fakt se to nedá ovládnout. Ne všechna letadla umožňují pilotům projít se po kabině a protáhnout se v uličce.

0/0
14.4.2011 16:18

ivoš

Jo ták,

oni už uvažují, že budou dvojité směny? Na místě, kde jde o životy desítek lidí? To se jim ty úspory začínají prodražovat, že?? -Já to nechápu, slouží JEDEN dispečer, bez kontroly, a když navede, resp. nenavede správně letadlo, to může skončit třeba ve městě? Promiňte, oponenti, ale mě to rozum nebere.

0/0
14.4.2011 15:25

iq-222,5

Re: Jo ták,

nejen dispečeři jedou na dvojité směny, ale třeba i lékaři, hasiči, cenzoři...

0/0
14.4.2011 15:45

strangespot

To je tak, když zaměstnávají šlechtu z top09

0/0
14.4.2011 15:15

Jan Motůrek

Delete

Taky se vám stalo, že jste usnuli a omylem položili hlavu na delete? Mě tedy ne. Ale když se to stane, tak se může cokoliv smazat, klidně všechno co kdo napsal. Někdy se může stát, že to pak vypadá, že to mažete schválně, ale ono je to omylem. A může to někoho stát hodně dukátů. Takže spavá nemoc je nebezpečná.

0/0
14.4.2011 15:14

Jan Motůrek

Re: Delete

... dodatek: spavá nemoc může být nebezpečná i pro tzv. demokracii. Protože se může smazat něco, co jste nechtěli.

0/0
14.4.2011 15:20

Já, Claudius

Re: Delete

Není třeba, na to mám kočku.

0/0
14.4.2011 16:18

Neznám špinavé peníze

No to je tím

že ti dispečeři mají tak nízké mzdy, že pro uživení má většina z nich další zaměstnání a usínají na dispečinku z únavy a přepracování.

0/0
14.4.2011 15:14

dedamraz

jak dlouho byli v praci?

by me docela zajimalo, jak dlouho uz byli ti chlapci v praci? a jasne, pokud si sel nekam vedle do kanclu lehnout, tak je to zanedbani povinnosti, ale pokud proste vytuhnul v kresle u monitoru, tak moc nevim, co s tim mohl delat....kdo nekdy musel ridit deset dvanact hodin v kuse s vyjezdem  nekdy v podvecer tak vi, o cem mluvim...v urcitou chvili proste uz nemas sanci udrzet ty oci otevreny, at delas, co delas...kola, kafe, red bull, nic nepomuze, jen zastavit a chvili spat...

0/0
14.4.2011 15:04

jmen0.prijmeni

hmm

Takže pilot přistál na řízeném letišti bez povolení? Tak to ho snad zavřou, ne? Dělám si legraci. Pokud se pilotovi nepodaří navázat oboustranná komunikace s řídícím, postupuje podle předpisů pro let při ztrátě spojení. V podstatě se vůbec nic neděje. V USA je většina letišť neřízených. Resp. většina z nich je řízených pouze v určitou pracovní dobu. V noci fungují jako neřízená letiště a létá se na ně. U těchto neřízených letišť si pilot z letadla pomocí zaklíčování může rozsvítit přistávací dráhu a regulovat jas osvětlení. Toto může být problém u řízených letišť když usne řídící. Pilot není schopen si zapnout osvětlení dráhy a pokud nejsou zapnuta alespoň některá dráhová světla, tak nepřistane. Tady jak je vidět světla byla v provozu. Takže se vůbec nic nestalo. V USA je pořád podstav v sektoru řízení letového provozu. Ty spáče nikdo nevyhodí, protože za ně nemají náhradu.

0/0
14.4.2011 15:03

piErcE

Re: hmm

Tak zrovna Reno Tahoe mezi nerizena letiste nepatri. Nerizena letiste samozrejme nejsou specialitou USA.. Naproste vetsina letist ve svete je nerizena. I v CR (5 rizenych letist a nekolik mnoho desitek nerizenych).

Postupy pro ztratu spojeni ovsem tuto situaci tak uplne neresi. ty situaci resi tak, ze letadlo bez spojeni leti v souladu se svym letovym planem a (typicky) po priletu na letiste je mu povoleni k pristani dano svetelnymi signaly.

0/0
14.4.2011 15:22

jmen0.prijmeni

Re: hmm

Na Reno Tahoe jsem ještě neletěl, takže neumím posoudit jeho velikost. Ale překvapilo mě, že na US mezinárodních letištích několikanásobně překračující velikostí a provozem ruzyňské letiště jeden řídící zastane tolik práce, na co v praze mají čtyři lidi.

S těmi letovými signály máte částečně pravdu. Taky jsem slyšel o tom, že se můžou používat. Ve škole nás to učili a na úřadu u zkoušek vyžadovali. Ale ve skutečnosti to nikdo nepoužívá. Ptal jsem se kolegů a většina z nich se shodla na tom, že si pamatují světelný signál pro zákaz přistání, ale ten zbytek vypustili z hlavy.

Při ztrátě spojení se pokračuje podle letového plánu. Ale pokud je porucha na letadlové stanici (ani jedna z vysílaček v letadle nefunguje), přistane se. Vychází se z předpokladu, že pilot může vysílat, ale nemůže přijímat. Proto svůj postup hlásí na frekvenci věže a na nouzové frekvenci. Předpokládáme, že řídící nespí, na radaru vidí nekomunikující letadlo a odklání ostatní provoz.

0/0
14.4.2011 15:58

jmen0.prijmeni

Re: hmm

V situaci, kdy vysílačky fungují a řídící spí se postupuje jinak.

Pokusím se rada kontaktovat na všech dostupných frekvencích. Pokud se to

nepodaří, použiju běžně používanou frekvenci, budu hlásit co dělám a

provedu přistání. Pokud bude na přiblížení, resp. na okruhu více letadel, tak ty samozřejmě mezi sebou komunikovat můžou a domluví se i bez řídícího. Ale světelné signály se opravdu už nepoužívají.

0/0
14.4.2011 16:03

jmen0.prijmeni

Re: hmm

Napadá mě opravdu jen jediná možnost, kdy by se mohly použít světelné signály. Bylo by to někde v rusku, kde jsou letiště daleko od sebe, není možnost divertovat a na letišti vypadnou všechny komunikační prostředky. To by pak piloti (a nejspíš i řídící) vytáhli příručku a jeli světelné příkazy podle knížky.

0/0
14.4.2011 16:06

piErcE

Re: hmm

Jenže to popisujete situaci na neřízeném letišti. Nikoli na řízeném, kde se vám neozývá zem.

0/0
14.4.2011 16:29

jmen0.prijmeni

Re: hmm

Ale z logiky věci, pokud se na řízeném letišti neozývá zem, tak se jedná o letiště neřízené ;-)

Schválně, co byste udělal, kdybyste byl nad letištěm, kde řídící nekomunikuje (ať rádiem, světlem, světlicemi, kouřovými signály nebo tamtamy) a neměl palivo na přelet na alternate? Já bych asi do rádia řekl, že jdu na přistání a prostě bych tam za zvýšené pozornosti sednul.

0/0
14.4.2011 16:37

piErcE

Re: hmm

Situace, že jsi nad cílovým letištěm, a nemáš palivo pro let na alternate, je dost nepravděpodobná  a je to flagrantní porušení předpisů. Takže i kdyby jsi krásně přistál,  tak stejně spadneš do spáru místního leteckézho úřadu, takže už je v podstatě jedno, že jsi na tom letišti nepředpisově přistál. Vyšetřován budeš tak jako tak.

V situaci, která je mnohem pravděpodobnější - a to, že palivo mám, je v celku přirozené navázání spojení s jiným pracivštěm řízení provozu (např. s posledním - což by v tomto případě byl APP) a následný let na náhradní letiště.

Ona celá ta situace je  dost komplikovaná - řekněme, že to vyhodnotíš jako ztrátu spojení na své straně. Hodíš 7600 a letíš v souladu s předpisem. Totéž udělá deset dalších letadel...  Průser. Postup, který jsi zvolil, bych udělal tak možná na letišti s hustotou provozu na úrovní Karlových Varů.

Přistání bych zvolil tak možná v okamžiku, kdy už bych dostal povolení k přistání a k problému došlo někdy v této fázi.

0/0
14.4.2011 16:54

jmen0.prijmeni

Re: hmm

Světelná signalizace je na řízených letištích povinná, ale nikdo ji nepoužívá. Teda alespoň já si ty signály už nepamatuju a piloti v mém okolí také ne. Asi špatný ročník ;)

Jak jsem psal výše, existují i letiště u ktrých neexistuje možnost použít záložní letiště.

A situace, kdy letadlo přistane a s vyčerpanou rezervou na divert nastávají častěji, než byste čekal. Je to ale o papíry, proto se všichni v takových situacích modlí, aby se na to nepřišlo.

Navázání kontaktu s jiným pracovištěm řízení provozu (např. s posledním) může být problém. Často se mi stávalo, že mě APP nebo DEP předal jinému centru protože jsem se jim začal ztrácet. Takže se přeladí na jinou frekvenci, tam se snažím navázat spojení. To se mi v případě, že řídící spí nepodaří ale už jsem mimo dosah předchozí stanice. Tak letím naslepo a snažím se navázat spojení. Otočení a let zpátky do míst, kde jsem měl naposledy kontakt je proti předpisům a dost blbý nápad.

0/0
14.4.2011 17:11

jmen0.prijmeni

Re: hmm

Možná jste ale myslel přejít z místního APP na TWR. Ale v nočních hodinách na amerických letištích obě služby (včetně DEP, DEL, GND, CLR, atd.) zastává jedna osoba. Ale ta spala.

V praxi to opravdu není tak jednoduché jako na vašem simulátoru.

0/0
14.4.2011 17:13

piErcE

Re: hmm

Krom toho, světla se stále používají :)

0/0
14.4.2011 16:55

BajnyPhoenix

Myslici clovek

pochopi okamzite. Chamtivci dotlacili cloveka na meze prirozenosti v honbe za ziskem. U nas to zname od ridicu kamionu.

0/0
14.4.2011 14:58

opportunity

Re: Myslici clovek

Zaměstnavatel ho nutí, ale postih dostane řidič.

0/0
14.4.2011 15:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.