Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dvě přihlášky na střední a povinné osnovy Dobešovi na vládě neprošly

Ministr školství Josef Dobeš přinesl na jednání kabinetu novelu školského zákona. Dvě věci mu zatrhli, povinné školní osnovy a dvě přihlášky na střední místo dosavadních tří. Proti povinným osnovám se začali bouřit učitelé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

MeGab

Na vládě?

Redaktoři by si měli „zopáknout čeják“ ze základní školy, aby „na češtině“ nedělali chyby.

0/0
21.4.2011 7:02

eBacil

Problém s přihláškami by se měl řešit jinak

Chápu ministrův návrh na snížení počtu přihlášek, za současné situace škola neví, kolik z přijatých žáků doopravdy nastopí a kolik nenastoupí, protože si vybrali jinou školu, kam se taky dostali. Řešení je ale podle mě jinde: ne snižování počtu přihlášek, ale zavedení přihlašování jednotného elektronického on-line přihlašovacího systému plus povinnost při více přihláškách uvést pořadí preference. Každá škola by výsledky svých přijímacích zkoušek zadala do systému (celý seznam, včetně předběžně nepřijatých). Žák přijatý na školu preferovanou jako č. 1 by automaticky vypadl z pořadí na školy č. 2 a 3 a tím by se mohlo pořadí hned doplnit. Tím by vznikly (skoro) definitivní seznamy v krátké době. Ochrana osobních údajů by se jistě při takovém jednotném systému musela řešit, pokud by ale žáci například vystupovali pod jednotným a zároveň unikátním číslem, řešit by to jistě šlo. Každopádně je to jen drobný a řešitelný technický detail.

0/0
15.4.2011 9:31

Antonín, topič

Re: Problém s přihláškami by se měl řešit jinak

Nemusí dělat žádný systém. Stačí například a) zorganizovat přijímačky b) obeslat uchazeče titulem "vaše pořadí je XXX, v prvním kole bereme YY lidí"  c) uspořádat zápis pro prvních YY lidí, kdo se nezapíše, automaticky vypadává ze hry  d) zveřejnit druhé kolo zápisu pro lidí na pořadí YY+počet nezapsaných e) hotovo.

0/0
15.4.2011 9:49

Antonín, topič

Re: Problém s přihláškami by se měl řešit jinak

Na vysokých školách není počet přihlášek omezen a nemám dojem, že by to působilo neřešitelné problémy.

0/0
15.4.2011 9:50

Caesar

Re: Problém s přihláškami by se měl řešit jinak

Současný problém s přihláškami je trochu jinde. To že si podáte 3 přihlášky a na školáchje chaos je jedna věc. Druhá věc je ale ta, že kvůli rušení přijimacích zkoušek se na gymnázia a střední školy dostávají lidé, kteří tam nemají co dělat, např. děcko se čtverkama. Současná situace 3 přihlášektomu jenom nahrává......

0/0
17.4.2011 23:11

neumisa

no toto ...

... vždyť se jednotné osnovy před pár lety rušily jako komunistický přežitek ... co na tom, že učitelé s tím nesouhlasili, vždyť ti tomu vůbec nerozumí ... a teď by je zaváděli znova? A co ta hromada odvedené práce na ŠVP a RVP? To bylo k ničemu? ;-€

0/0
14.4.2011 16:55

Droosy7

Tohle nechápu, vždyť

Rámcové vzdělávací programy s velkou pompou vznikaly kvůli tomu, aby už žádné osnovy nebyly. A teď je chtějí vracet???

0/0
13.4.2011 15:32

DAVIDIANUS

Re: Tohle nechápu, vždyť

Ale pozor, proti vůli tak 85 % učitelů.....

0/0
13.4.2011 18:06

novakp74

Re: Tohle nechápu, vždyť

Na naší škole je naopak 95 procent proti RVP-ŠVP. A myslím si, že je to obecnější. Žě 300 učitelů něco podepsalo, tak tolik podpisů seženu i na petici pro zdražení chleba.

0/0
14.4.2011 15:59

tonycze

Zavedení osnov kvalitní výuku nezaručí!

Je totiž úplně jedno, jestli se vaše dítě bude učit angličtinu/němčinu podle osnov nebo ŠVP, když učitelka neumí anglicky/německy a kvalitnějšího jazykáře do škol nedostanete.

0/0
13.4.2011 15:24

Droosy7

Re: Zavedení osnov kvalitní výuku nezaručí!

a proč by měl chodit kvalitní jazykář do školy, když si v soukromé sféře vydělá víc a navíc se nebude moci denodenně potkávát s dětskými grázly

0/0
13.4.2011 15:34

SCHOLATUS

UČÍM UŽ PŘES 30 LET NA ZŠ

a osnovy podle mého názoru stoprocentně ANO.....!!!!!!

0/0
13.4.2011 15:02

novakp74

Re: UČÍM UŽ PŘES 30 LET NA ZŠ

Moje řeč. ŠVP je hrůza - četl to někdy nějaký rodič? Asi ne, ale zato se úřadníci mají po čem vozit.

0/0
14.4.2011 16:00

venenum

současný stav

současný stav školství vyhovuje mnoha firmám a podnikavým jedincům, proto je třeba jej zakonzervovat. Divím se, že zatím sehnali jen necelých 300 podpisů

0/0
13.4.2011 12:40

novakp74

Re: současný stav

Je to ptoto, že většina učitelů si naopak myslí, že ŠVP je hovadina, která je stála jen spoustu času. Tanečky, zpívání a tulituli si můžou dělat děti doma. Když se většina času zabije takovouhle "výukou", není se co divit úrovni žáků...

0/0
14.4.2011 16:02

Bug02

no

hlavně že bude nové logo, to je priorita č. 1

0/0
13.4.2011 12:15

felia

Já se za osnovy přimlouvám

Jsem učitel, který si uvědomuje, že naše vzdělávání musí být jednotné. Tvorbou oněch školních vzdělávacích programů si učitelé usnadnili práci a přestali učit obtížnější látku. V naší republice není jediná škola, kde by si učitelé přidali něco navíc přesto, že mohli. Každá škola si zjednodušila výuku. Jedině jednotný vzdělávací systém umožní srovnávat kvalitu učitelů i jejich žáků. Právě toho se moji kolegové obávají, a proto peticují. Dobeš by měl odstranit všechny nešvary, které zavedli jeho hloupější předchůdci. Nešvary, díky nimž jsou naše děti stále méně vzdělané.

0/0
13.4.2011 12:14

blondýna*

Re: Já se za osnovy přimlouvám

R^R^R^

0/0
13.4.2011 12:16

venenum

Re: Já se za osnovy přimlouvám

díky R^

0/0
13.4.2011 12:17

mixle_v_pixle

Re: Já se za osnovy přimlouvám

R^  Konečně učitel s normálním názorem.

0/0
13.4.2011 12:23

kars

Re: Já se za osnovy přimlouvám

Vzhledem k vývoji našeho školství nezbývá, než souhlasit. R^

0/0
13.4.2011 20:32

xixina

Re: Já se za osnovy přimlouvám

Na druhou stranu, vzdělání není jen o tom sedět ve škole, ale i o mimoškolních aktivitách. A s tím osnovy asi moc nenadělají. Dnešní děcka nemají zájem o výuku, ale o to, jak se co nejlíp ulít, o chlast a o to, kdo víc "ztrapní" učitele. Osobně, když vidím, kam to spěje, bych neučila ani za nic. Výuka ve třídě nevychovaných, sprostých a drzých spratků musí stát za to. Netýká se to všech škol samozřejmě, ale podle toho co vidím a slyším, to žádná sláva není..

0/0
14.4.2011 11:58

novakp74

Re: Já se za osnovy přimlouvám

Ano.

0/0
14.4.2011 16:04

IARK - BAN za králíčka.

Problem osnov neni nejdulezitejsi

dulezitejsi je pristup rodicu a zaku, ano osnovy ucitele k necemu donuti, ale taky by se melo zamerit na duvody proc to deti neuci, mnohdy je to lenost, ale mnohdy to je taky aby zaci meli lepsi znamky jinak si tam rodic prijde hned stezovat, ze ho spatne uci, za meho detstvi byla skola ta, ktera dokazala posoudit schopnosti zaka a dat mu znamku, dnes dite ohodnocuje rodic, proto je ve skole plno flakacu a drzounu, vidim to u dcery, kdyz ucitel zesmesnil frajera a trochu ho potrestal, druhy den uz byl na koberecku za to jaktoze si dovoluje poucovat a trestat jeho hodne ditko :-/ kdybych si pred 10 lety doma stezoval ja, tak doma chytnu jednu z prava a druhou od futra

0/0
13.4.2011 11:33

xixina

Re: Problem osnov neni nejdulezitejsi

R^ to co si ti spratci kolikrát dovolí, si nedovolím já na vysoké..

0/0
14.4.2011 12:00

SYETEY-KOTZOUR

zrovna dnes ráno v rádiu

byl rozhovor s ministrem v kterém jasně říká, že modelový vzor osnov je a) nepovinný b) primárně slouží jako inspirace pro ty, kteří měli nebo mají s osnovami potíže a mělo by to trochu zmenšit chaos, který ve školách nastal, když si každý dělá prakticky, co chce.

Tak jsou učitelé fakt takoví ftáci, nebo je to zase akce zaplacených novinářů???Rv

0/0
13.4.2011 11:19

MiroTR

Re: zrovna dnes ráno v rádiu

Novinářů a jednoho procenta "kantorů".  (Ty uvozovky jsou tam schválně)

0/0
13.4.2011 11:21

venenum

Re: zrovna dnes ráno v rádiu

R^

0/0
13.4.2011 12:18

kars

Re: zrovna dnes ráno v rádiu

Nadarmo se novinám neříká "7. velmoc". Jejich schopnost manipulace lidmi je nesmírná... viz třeba probíhající boj o/proti VV.

0/0
13.4.2011 20:35

Z19

Možná to není úplně špatné...

Není to dlouho, co jsem vyšla ze školy a musím přiznat, že občas jsou mezi studenty opravdu velké znalostní rozdíly. Jak je „příjemné“ být ve třídě za hlupáka, jsem poznala hned první hodinu literatury na SŠ. Ač byla má žákovská knížka na ZŠ plná jedniček, hodina literatury končila u čtení knížek (pohádky nejsou moc vhodné čtení pro 15tileté děti). Jaké tedy bylo mé překvapení, když jsme první hodinu začali OPAKOVAT spisovatele, které už z hodin ČJ známe. Ještě větší šok ovšem zažila profesorka, které jsem musela přiznat, že jsme na ZŠ nic takového neprobírali. Do mnohem horší situace se dostal můj kamarád, který při přijímačkách na VŠ zjistil, že v testu z matematiky jsou věci, které vůbec neprobírali (šlo tuším o derivace a integrály). Samozřejmě se na školu nedostal, ačkoliv maturoval s vyznamenáním. Je dobře, že mají učitelé ke studentům individuální přístup a mohou výuku přizpůsobit podle sebe, ale ( je to můj osobní názor) myslím, že nějaké osnovy by měly zůstat zachované.

0/0
13.4.2011 11:13

Z19

Re: Možná to není úplně špatné...

Nerada bych, aby nesprávně nebo nedostatečně sestavené osnovy jednou neumožnili mým dětem studovat školu, kterou si vybrali, jako tomu bylo u mého kamaráda.

0/0
13.4.2011 11:14

venenum

Re: Možná to není úplně špatné...

R^

0/0
13.4.2011 11:15

felia

Re: Možná to není úplně špatné...

Odpusťte,    neumožnily.... vybraly....Proto by měly být osnovy jednotné a povinné. I dříve, když byly osnovy závazné, měl kantor právo 20% upravit podle potřeb svých studentů.

0/0
13.4.2011 12:21

IARK - BAN za králíčka.

Re: Možná to není úplně špatné...

Presne tohle jsem na VS zazil, kdyz tam prisel kluk a koukal na me jak vyorana mys, co to ty derivace a integrace jsou, stejne jako na ZS, kde me nenaucili zaklady AJ a celou stredni se to se mnou i kamosem vezlo (kamos se ucil treba i 10 hodin dene, to jen tak btw)

0/0
13.4.2011 11:16

IARK - BAN za králíčka.

Re: Možná to není úplně špatné...

Ps. hodna preucena rustinarka na vyuku AJ nestaci

0/0
13.4.2011 11:18

MiroTR

Re: Možná to není úplně špatné...

Ano, bohužel úroveň škol klesá.  A co se týká integrálů - já jsem 2 semestry na matfyz vystačil se znalostmi z průmyslovky. ;-) 

0/0
13.4.2011 11:19

blondýna*

Re: Možná to není úplně špatné...

..a nenapadlo te, ze diky zakladnim neznalostem musi uz i ta VS snizit naroky na ty svoje studentiky,  aby to aspon urcite % udelalo, protoze je pak  zle na dekanate?:-)

0/0
13.4.2011 12:19

Hrustic

Re: Možná to není úplně špatné...

Reseni ale prece neni, aby vsechny stredni skoly pripravovaly na vsechny VS. Kdyz vim, ze pujdu spise technickym smerem nebo preste na VS kde se delaji prijimacky i z matematiky, tak si napr. na gymplu dam matematiku jako volitelnou navic.... Neumim si predstavit, ze by se vsichni stredoskolaci meli ucit integraly.

Na VS rozdily vzdycky zpocatku budou - ekonomka vs. obchodka, prumyslovka vs. gympl. To nejde sjednotit a byl by to nesmysl.

0/0
13.4.2011 11:32

Z19

Re: Možná to není úplně špatné...

Oba jsme chodili na průmyslovku technického směru, i když každý na jinou. Myslím, že střední škola by měla své studenty připravit minimálně na přijímací zkoušky na VŠ. Znalosti z různých škol se samozřejmě lišit vždy budou, často záleží i na přístupu jednotlivých učitelů a studentů. 

Souhlasím, že student z obchodní akademie se bude těžko dostávat např. na ČVUT, ale pokud studuji školu technického směru a chci studovat technický směr i na VŠ, myslím, že by mi to osnovy měli umožnit. v tomto případě se jednalo o matematiku, ne o odborný předmět...

0/0
13.4.2011 11:44

Z19

Re: Možná to není úplně špatné...

Navíc si nemyslím, že je to problém jen přijímacích zkoušek na VŠ. Stejný problém je maturita. Maturovala jsem z matematiky a integrály i derivace jsem samozřejmě v maturitních otázkách měla. Nevím,jestli je úplně správné, že na jiné průmyslovce maturanti tuto látku neměli...

0/0
13.4.2011 11:52

IARK - BAN za králíčka.

Re: Možná to není úplně špatné...

co to matlas? Ona nekde rikala, ze to byl zemedelec, ktery sel na technickou VS?  Integrace a Derivace jsme brali jiz ve tretaku, proc nekde na SPS je nebrali vubec? Proto jsem chodil na nejlepsi a nejvehlasnejsi prumyslovku v kraji, abych pak pripadne nebyl za lempla

0/0
13.4.2011 11:52

Hrustic

Re: Možná to není úplně špatné...

No tak slava.... Skoly se lisi a vzdycky budou i kdyby meli osnovy stejne, takze si vyberes tu lepsi podle toho kam smerujes. Kdyz nekdo chce jen maturitu cestou nejmensiho odporu, tak pujde nekam na humanitni vedy ...

0/0
13.4.2011 12:51

kars

Re: Možná to není úplně špatné...

Snad na každé VŠ máš matiku alespoň v prváku. Tedy minimálně na technických...

0/0
13.4.2011 20:39

sudit

Re: Možná to není úplně špatné...

Jo, mně kamarád říkal, že u nich se na nástavbě učí v matice počítat se zlomky

0/0
13.4.2011 11:33

venenum

Re: Možná to není úplně špatné...

Je to mnohem horší - ČVUT bylo nuceno zavést předmět "ZLO", v němž studenty 1. ročníků doučuje počítání se zlomky !!! To je tristní :-/

0/0
13.4.2011 12:21

KarelM

Re: Možná to není úplně špatné...

Derivace a integrály se neberou třeba na humanitních větvích gymnázií, protože se předpokládá, že absolventi nepůjdou na školu technického typu. Nemusí to být tedy chyba školy, že je vás kamarád nevěděl co to je.

0/0
13.4.2011 11:52

IARK - BAN za králíčka.

Re: Možná to není úplně špatné...

jak kamarad jeji, tak jak pisu i muj chodili na technicky zamerenou skolu, kdybych tam mel cloveka ze zemedelky, tak se tolik nedivim

0/0
13.4.2011 11:54

Z19

Re: Možná to není úplně špatné...

Oba jsme studovali průmyslovku technického směru a i z mé třídy se někteří na stejnou VŠ hlásili. Většina jich byla přijata a kamarád měl problémy jen s derivacemi a integrály. Samozřejmě chápu rozdíly mezi gymplem, obchodní akademií, průmyslovkou a jinými školami, zde se ale jedná o stejný tip školy.

0/0
13.4.2011 11:56

kars

Re: Možná to není úplně špatné...

Souhlasím s tebou.R^

0/0
13.4.2011 20:40

raynovotny

Pohled učitele část první

Po předčetní několika příspěvků níže je mi velmi úzko. Pracuji ve školství již 13 let - na rozdíl od mých některých kolegů a kolegyň jsem to vydržel (aby mě potom nějaký primitiv mohl zařadit mezi "línou chátru").

České školství svoje "osnovy" má - nejmenují se tak a jsou napsány v obecnějším pojetí (tzv. rámcový vzdělávací program). Tento RVP každá škola upřesnila konkretizovala a tím vznikl školní vzdělávací program (= vlastní osnovy školy jak se často mylně říká). Prosím, vy, kteří nejste učitelé, nepředstavujte si, že si každá škola dělá co chce - není to pravda. Je nemyslitelné, aby se třeba neučila vyjmenovaná slova nebo lineární rovnice - to všechno každá škola musí, protože jsou to skutečné základy a je to dáno tím RVP. Kromě toho existuje ale spousta faktů a učiva, které v dnešní době nelze do žáků "nacpat" protože je těch faktů nezkonale více než v dobách Marie Terezie a tady je právě prostor pro volbu.

0/0
13.4.2011 11:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.