Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zaostřeno na reaktory: Japonce 65 let po válce opět děsí radiace

Jediná země na světě, která v minulosti zažila jaderné bombardování, opět úzkostlivě hypnotizuje dozimetry. Japonci v posledních dnech ze všech sil zalévají reaktory, kterým selhalo chlazení. Zorientujte se v dění ve čtyřech ostře sledovaných elektrárnách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kajak v zakoně

navrhuji vyslat experta na radiologii MUDr. Engela..

0/0
14.3.2011 18:30

Big.M

Re: navrhuji vyslat experta na radiologii MUDr. Engela..

;-D tak volno má ......

0/0
14.3.2011 18:34

Depresivní Robot Marvin

1000 microSievert je OK

Konečně nějaká čísla. Pokud je absorbovaná dávka za hodinu ozáření 1,2 miliSievert, tak je to v pohodě. Když v tom ale zůstanete 1000 hodin (což je 42 dní), tak dostanete úhrnnou dávku 1,2 Sievert, po čemž asi budete zvracet, ale s vysokou pravděpodobností to přežijete. Ty hodnoty jsou malé. Přístroje jsou hodně citlivé a normy přísné.

Tuhle jsem to studoval na Wikipedii (en) kvůli ozáření astronautů, takže rozhodně nejsem expert, ale alespoň trošku poučený laik.

0/0
14.3.2011 18:26

Manstein

Re: 1000 microSievert je OK

No, 1.2mS/h je docela dost, chodit do prace na takove misto bych nechtel. Jenze co ma znamenat to "pristroje zaznamenaly i ..." ?  To vypada, ze je to nejvyssi namerena intenzite ze vsech detektoru, tedy patrne nekde uvnitr v kontejnmentu, kam pojistne ventily obcas upousteji paru primo z primarniho okruhu. A tam do prace nikdo nechodi, takze to opet nic nevypovida o tom, jak jsou nebo nejsou ohrozeni lide.

0/0
14.3.2011 18:43

Depresivní Robot Marvin

Re: 1000 microSievert je OK

Já bych tam taky do práce nechodil. Ale když se v klidu spakuju a během hodiny odjedu, tak se mi nic nestane. Asi tak jsem to myslel.

0/0
14.3.2011 19:01

Rubik1

Běžná radiace

Jestliže někdo byl zasažen zářením o síle desetiny celoroční průměrné dávky, tak to je kolem 36 mrem. Tolik ale dostane člověk zhruba během 72 hodin letu letadlem (takovým, co lítá v 10 km výšky), tedy například během 4 letů přes Atlantik. Takových lídí, co takhle a dobrovolně lítá je spousta, nemluvě o pilotech a letuškách. Takže dokud je tam radiace takováto, jsou všichni v bezpečí.

0/0
14.3.2011 17:20

tonyla1

opravdu zajimave

http://www.topky.sk/?sid=11&cid=1244911&a=hlasuj&odp=2&anki d=7682

http://diskuze.najdise.cz/prispevek/1013108

http://www.google.com/search?q=technol%C3%B3giu+HAARP&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:cs:official&client=firefox-a

8-o

0/0
14.3.2011 17:07

Generál Ugarte - vivido

Re: opravdu zajimave

Tak tak, HAARP máme už v poslední fázi testování. :-)

0/0
14.3.2011 17:09

Lobo - krotitel nanotermitů

Re: opravdu zajimave

Copak HAARP, ale PRAHA!!

0/0
14.3.2011 17:16

Generál Ugarte - vivido

Re: opravdu zajimave

No jo! TO jsem si nikdy neuvědomil, že je to anagram z PRAHA. No, tak to bude zase tunel století. ;-D

0/0
14.3.2011 17:18

Gottfried

Re: opravdu zajimave

docela síla, o tech. záležitostech pomlčím, ale američtí zednáři židovští magnáti dávno usilují o ovládnutí Japonska, nic nového..

0/0
14.3.2011 17:24

pes Muki

Re: opravdu zajimave

Podivej se do dejepisu a budes prekvapen, ze ti dotycni co jmenujes vedli valku proti Japonsku a ovladli ho a dodnes jsou tam americke okupacni jednotky. Jesli mi neveris, tak se to stalo za udalosti,ktere se take rika druha svetova valka, neplest si to se Stars Wars

0/0
14.3.2011 19:19

Lobo - krotitel nanotermitů

A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Když se tak blbě rozkládá na kyslík a vodík... Myslím perspektivně, je mi jasný že teď s tím nic jinýho nenadělají.

0/0
14.3.2011 16:53

xxxiksiksiks

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Ledem? ;-) :-P

0/0
14.3.2011 16:56

Lobo - krotitel nanotermitů

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Zda! Voda jako voda:-P

Tak kdysi se experimentovalo s reaktory chlazenými olovem nebo sodíkem, ale asi se to nějak neosvědčilo:-P

0/0
14.3.2011 17:02

Generál Ugarte - vivido

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

http://ojs.ujf.cas.cz/~wagner/popclan/transmutace/rychlereaktoryrok2010.htm

Budoucnost patří natriu!

0/0
14.3.2011 17:07

Lobo - krotitel nanotermitů

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Jo, něco takovýho jsem myslelR^

Ale nedělalo by to bordel, kdyby jim do toho šplouchla tsunami?

0/0
14.3.2011 17:11

Generál Ugarte - vivido

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Řekněme, že kdyby jim do toho šplouchla tsunami, byl by onen výbuch z pátku takovou dětskou prskavkou. :-)

0/0
14.3.2011 17:16

Lobo - krotitel nanotermitů

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Jo, tenhle experiment jsem dělal už na zš:-P

0/0
14.3.2011 17:26

Generál Ugarte - vivido

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

:-)

Není nad to, když střepiny ze zkumavky spolu s koncentrovaným NaOH letí po laboratoři.

0/0
14.3.2011 17:27

Lobo - krotitel nanotermitů

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

NaOH ještě jde, ale zkumavka s močí, to je hotová apokalypsa;-D

0/0
14.3.2011 17:30

bernstein1

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

sodík se odstěhoval do humpolce!;-D

0/0
14.3.2011 17:44

Generál Ugarte - vivido

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Jinak, vidím, že Tě konečně přeložili Z Eyjafjallajökull k nám na biologický výzkum. :-)

0/0
14.3.2011 17:17

Manstein

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Delalo. Hlavne je to uz trochu minula budoucnost, delalo se na tom pred mnoha lety, pak to docela usnulo (krome par ruskych rychlych reaktoru), protoze rychle reaktory jsou (zatim) ekonomicky nevyhodne.

Ale jsou i plunem chlazene reaktory (CO2 nebo helium), experimentovalo se i s ruznymi organickymi latkami. Jenze kouzlo obycejne vody je v tom, ze je to technologicky tak jednoduche, ze se na tom nema moc co pokazit, voda funguje jako chladivo i moderator a ma spoustu vyhodnych vlastnosti (uz klasicke parni stroje pouzivaly jeko medium vodu a osvedcilo se to :-)

0/0
14.3.2011 17:17

Generál Ugarte - vivido

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Nehledě na to, že i člověk používá jako chladící, disociační a transportní medium vodu a taky se to osvědčilo. :-)

0/0
14.3.2011 17:19

Generál Ugarte - vivido

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Jinak, o té ekonomické nevýhodnosti vím, ale to je prozatím způsobeno nízkou cenou uranu, až Čína spustí svůj jaderný program, to budeme čumět.

0/0
14.3.2011 17:20

Lobo - krotitel nanotermitů

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

No právě, myslím že na sodíkovej reaktor fungovala stará ssn Seawolf a taky pár ruských ponorek, ale nikdy to moc nefungovalo.

0/0
14.3.2011 17:25

Stoura

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Problémů je tam několik:

Ve výměníku musí těsně vedle sebe proudit látky, které když se smísí, udělá to velké BUM. (voda a sodík)

Sodík je za běžné teploty tuhý (taje  při necelých 100°C), takže opravy reaktoru či výměníků musejí být spojeny s jeho vyčerpáním.

Má mnohem nenší tepelnou kapacitu než voda

Výhodou je naopak vyšší teplota, se kterou se dá pracovat, a proto také vyšší účinnost elektrárny

0/0
14.3.2011 19:35

MiroTR

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Budoucnost patří spíše olovu, nebo plynovému chlazení.

0/0
14.3.2011 17:29

Lobo - krotitel nanotermitů

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Co když to zatuhne? Neumím si představit, jak by se to pak dostávalo z trubek:-P

Jak tak čtu tohle - http://www.osel.cz/index.php?clanek=3568 , tak se mi nejvíc líbí ten plyn:-P

0/0
14.3.2011 17:33

MiroTR

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Zatuhnout to nemůže dřív, než se spotřebují palivové tyče. A stačí je včas vyměnit.

0/0
14.3.2011 17:37

Manstein

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

Mne se vzdycky moc libily nemecke vysokoteplotni reaktory s kulovymi palivovymi clanky, chlazene heliem - elegantni reseni, vysoka ucinnost ... jenze oba (prototyp v Julichu i THTR-300)  jsou uz mimo provoz ...

0/0
14.3.2011 17:42

kajak v zakoně

Re: A nešlo by to chladit něčím jiným než vodou?

podle mého se tam ten vodík nevytváří z vody..

0/0
14.3.2011 18:32

xxxiksiksiks

Co to znamená, že jim "palivo uniká na zem"?

Tak mají nebo nemají poškozený obal?

0/0
14.3.2011 16:41

Manstein

Re: Co to znamená, že jim "palivo uniká na zem"?

Znamena to, ze autor nevi, o cem pise. Ale to je normalni. Proto si to musime prelozit. Varianta c.1 : palivo unika z aktivni zony na dno reaktorove nadoby (jako na TMI2). Varianta c.2 (velice nepravdepodobna) : palivo unika nejakou zahadnou hvezdnou branou z primarniho okruhu na dno kontejnmentu. Obal poskodili, uz kdyz reaktor vybalovali z krabice.

0/0
14.3.2011 16:45

xxxiksiksiks

Re: Co to znamená, že jim "palivo uniká na zem"?

Děkuji. Zjevně rozumíte jaderným elektrárnám, pokud se můžu zeptat: bouchne jim vodík v třetím reaktoru? Myslíte, že to uchladí?

0/0
14.3.2011 16:50

Manstein

Re: Co to znamená, že jim "palivo uniká na zem"?

Prilis siroky pojem. Uz to neuchladili. Kolik toho jeste neuchladi se da tezko rict, kdyz nevime, kdy se obnovi normalni dodavky elektriny a jestli se jim po tom vsem i s dodavkami elektriny podari nahodit na kazdem bloku aspon jedno cirkulacni cerpadlo pro standardni dochlazeni aktivni zony.

Vodik muze bouchnout kdykoliv kdekoliv, tim prisunem vody a zaroven odvadenim plynu si ho tam sami dodavaji. Ale uz si vyzkouseli, ze kontejnmenty takovy vybuch vydrzi, tak je to asi mensi zlo.

0/0
14.3.2011 16:56

xxxiksiksiks

Panika se stejně šíří

:-/ každý chce jodové tablety. Blázní Skandinávie, USA i Austrálie :-/

0/0
14.3.2011 16:29

bernstein1

Re: Panika se stejně šíří

ať jedí slanečky, tam je jódu dost:-P

0/0
14.3.2011 16:30

xxxiksiksiks

Re: Panika se stejně šíří

:-P

0/0
14.3.2011 16:31

Gottfried

V reaktoru 2 nastalo nekontrolovatelné jaderné štěpení

http://www.tagesanzeiger.ch/ausland/die-tsunami-katastrophe/Kernschmelze-in-Reaktor-2-wahrscheinlich--USCrew-durchfaehrt-Strahlenwolke/story/25790549?dossier_id=885?dossier_id=885!!?

0/0
14.3.2011 16:22

Manstein

Re: V reaktoru 2 nastalo nekontrolovatelné jaderné štěpení

Kde tam je neco o nejakem nekontrolovatelnem stepeni ?

0/0
14.3.2011 16:25

Antonín, topič

Re: V reaktoru 2 nastalo nekontrolovatelné jaderné štěpení

Ale nic, Němci zas hysterčí.

0/0
14.3.2011 16:32

Manstein

Re: V reaktoru 2 nastalo nekontrolovatelné jaderné štěpení

Ale nic o nejakem nekontrolovatelnem stepeni tam nepisou, tak nevim, kdo tady hysterci vic.

0/0
14.3.2011 16:34

Antonín, topič

Re: V reaktoru 2 nastalo nekontrolovatelné jaderné štěpení

No počítám, že Gottfried je německý jméno.;-)

0/0
14.3.2011 16:35

Manstein

Re: V reaktoru 2 nastalo nekontrolovatelné jaderné štěpení

jo, takhle to dava smysl ;-D

0/0
14.3.2011 16:36

Gottfried

Re: V reaktoru 2 nastalo nekontrolovatelné jaderné štěpení

Tagesanzeiger je švýcarský portál, jeden z velmi důvěryhodný, žádný bulvár.

0/0
14.3.2011 16:38

Manstein

Re: V reaktoru 2 nastalo nekontrolovatelné jaderné štěpení

Ale ja nezpochybnuji, co je v clanku. Jen se uz potreti ptam, kde je tam neco o nejakem nekontrolovatelnem stepeni.

0/0
14.3.2011 16:41

Gottfried

Re: V reaktoru 2 nastalo nekontrolovatelné jaderné štěpení

konkrétně tenhle text (viz link) se o tom nezminuje, ale včera tam byl rozhovor s jedním švýcarským atom. fyzikem, hledat vám to nebudu, těch textů jsou tam mraky, na rozdíl od i. dnes

0/0
14.3.2011 17:12

vipeeer5

Re: V reaktoru 2 nastalo nekontrolovatelné jaderné štěpení

Otázka zněla jinak, kde to tam píšou?

0/0
14.3.2011 16:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.