Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Ewa Farna v klipu vyzývá Poláky, aby nezapřeli svou národnost

Populární zpěvačka Ewa Farna se stala tváří polské menšiny v březnovém sčítání lidu. V novém spotu říká, že je dobré být sama sebou, tedy v jejím případě Polkou. Nabádá tak krajany,aby se neopomenuli přihlásit k polské národnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Aldobah

Vzkaz vlade: Reste podstatne, ne vase penize

Slezsko patrilo zemim Ceske Koruny od 12.stoleti do 18.stoleti, pote Prusku (Nemecku po spojeni). Pod Polsko bylo zacleneno az ve 20.stol. Nechapu, kde se v polacich bere ta drzost a nevyspelost si narokovat toto jako sve historicke uzemi a navic se snazit presvedcit svet, ze zbyla cast Slezska jim vlastne taky patri, protoze tam ziji nejaci polaci... Impotence nasi vlady se tomuto tematu venovat je zarazejici.

Az bude scitani lidu v Polsku, tak bych ve Slezsku spolecne s Nemeckem rozjel kampan, aby se slezane prihlasili k slezske narodnosti, pripadne ceske nebo nemecke narodnosti... :-D Koneckoncu se jim v historii z pohledu demokracie a ekonomie darilo lepe nez nyni.

Nerad bych byl povazovan za xenofoba, ale jestli me neco rozciluje, tak zcela neopravnena a nesmyslna rozpinavost polaku!

[>-]EU

0/0
13.4.2011 10:13

Jan9002

Slezký jazyk není formou polského jazyka.

OSN ho uznalo jako samostatnou řeč. Ewa neuměla přeložit v televizi českou větu do polské. Prostě celé je to jenom fraška. Pro ty, co si myslí, že jsem xenofobní: Pocházím z Hrádku ve Slezsku a moje první řeč byla Slezčina.

0/0
4.3.2011 11:06

Circle

Toxicita kosmetiky

Evička si za české dukáty nakupuje šminky, které jí evidentně rozežírají neurony. [>-]

0/0
4.3.2011 1:57

aleš-

aleš

Mě to připadá jako kdyby to psali lidi co nemají žáný rozum.Jak někdo může napsat větu:

"Připomínáme, že těšínské nářečí je formou polského jazyka, a

tedy vyzýváme, že každý, kdo mluví ''po našymu'', ať uvede jako mateřskou

řeč jazyk polský,"Ten člověk co to napsal by se měl nad sebou samým zamyslet, a dát si pár facek!!Nejsem žádny rasista ale když chce polská menšina větších práv dosahnout tímhle žvástem, tak u nás nemají co dělat. Ať jdou do polska.Napsat že kdo mluví ponašymu je polák!!!! To nemá obdoby.;-O

0/0
3.3.2011 21:59

Kurt Hýbl

Re: aleš

Bylo by zajímavé, kdyby ze sčítání vzešla statistika, kolik uživatelů po našymu se považuje za poláky, kolik za čechy a slezany. ;-D

0/0
4.3.2011 11:02

Jan9002

Re: aleš

Já osobně se považuji za Slezana.

0/0
4.3.2011 11:07

Kurt Hýbl

Re: aleš

Rozum mají, akorát ho sofistikovaně používají k manipulaci, které se dopouštěli i sčítací komisaři za Rakouska-Uherska, když všechny uživatele po našymu zařadili účelově mezi Poláky.

0/0
4.3.2011 11:15

beda venerabilis

Chcemy być sobą

http://www.youtube.com/watch?v=hl637uB1k8U

0/0
2.3.2011 17:37

beda venerabilis

Chcemy byc sa

0/0
2.3.2011 17:36

Tobinka

národnost

Právě jsem si na stránkách scitani.cz přečetla, že si můžete zapsat národnost jakoukoliv, třeba hotentotskou, můžete vypsat i dvě a nebo nechat políčko volné.

Takže pokud někdo chce, může tam napsat "česká, polská" Pokud se tedy cítí Čechem i Polákem. A nebo spíš slezská, polská, asi.

0/0
2.3.2011 16:10

Tobinka

z jiného soudku

Tak mě napadá, napíše si někdo do formuláře slezskou národnost? 

0/0
2.3.2011 15:14

Lokýt

Re: z jiného soudku

No jéje :)

0/0
2.3.2011 15:29

Tobinka

Re: z jiného soudku

Aby vás neodveli do wehrmachu, jako mého pradědu. Bacha na to ;-D

No, jestli je národnost moravská, měla by být oficiálně i slezská.

0/0
2.3.2011 15:32

Lokýt

Re: z jiného soudku

Oficiálně?!

0/0
2.3.2011 15:39

Tobinka

Re: z jiného soudku

No, do určitého roku, pokud jste napsal národnost moravská, počítala se vám jako česká.

Teď už se vám počítá jako moravská, takže předpokládám, že i slezská se bude počítat jako slezská.

Jde mi jen o to sčítání.

0/0
2.3.2011 15:42

Lokýt

Re: z jiného soudku

No na úředním postoji státu jako takového ("slezská ani moravská národnost neexistuje") se nic nezmění - kolonek pro ně ve statistických tabulkách sice přibude, ale vláda má názor, že je rozdíl mezi údaji o lidech, kteří deklarují nějakou národnost, a údaji o lidech, kteří ji opravdu mají :(

0/0
2.3.2011 15:48

Tobinka

Re: z jiného soudku

mně šlo čistě o to sčítání

0/0
2.3.2011 15:51

Lokýt

Re: z jiného soudku

No tak tam se Slezani a Moravani psali zvlášť už minule - trochu jsem s těmi tabulkami pracoval a najít si kterýkoliv údaj zvlášť pro Slezany tam není problém. Jediný rozdíl podle mě bude, že se teď bude ČSÚ snažit, aby se M. a S. častěji objevovali vedle Č. i v materiálech, které vydává na základě dat z ČSÚ někdo jiný.

0/0
2.3.2011 16:00

Tobinka

Re: z jiného soudku

Moravská národnost se začasla započítávat poprvé při sčítání v roce 1991. Do té doby se automaticky počítala za českou.

0/0
2.3.2011 16:08

Lokýt

Re: z jiného soudku

Jo, no to jo, no. Předtím ani nebylo možné ji tam napsat - komisař by to rovnou přepsal nebo vrátil k přepsání, prostě na statistický úřad nesměl formulář s takovým "nesmyslem" ani dojít.

0/0
2.3.2011 16:13

Jean-Luc Picard

tohle bývá málokdy ku prospěchu obou stran

Občas touto cestou začínají různé národnostní třenice a snahy o "znovupřipojení" k rodnému národu. Konrád Henlein by mohl o sudetských němcích hodně vyprávět. Přeci nikdo nikoho nenutí žít v zemi, kde se cítí být cizincem. Na druhé straně je od takového "cizince" dost bezohledné vynucovat si "svůj" jazyk, zvyky a kulturu v zemi kde žije. I němci si něco podobného zažívají s Turky, Francouzi s Alžířany a Angličané s muslimskou všehochutí.

Máte právo se hrdě hlásit ke své rodné zemi, ale nemáte nárok chtít abychm vám vytvářeli podmínky jaké jste měli doma (jazyk, školy, náboženství). 

0/0
2.3.2011 15:03

Lokýt

Re: tohle bývá málokdy ku prospěchu obou stran

To ovšem mluvíte o lidech, kteří jsou někde cizinci a nejsou tam doma. Čeští Poláci tu cizinci nejsou a doma ano.

0/0
2.3.2011 15:11

0x1x2

Polskost

Nevim, proč ještě v dnešní době tolik lidí prožívá dělení lidí podle národností a původů.

Národnosti jsou různé, stejně tak náboženská vyznání, světonázory, životní filosofie atd. Různost a multikulturalita přece obohacuje všechny lidi, menšinu i většinu. Stejně většina lidí v ČR neřeší, že Ewa F. je polka, jsme přece občané. Bohužel jsou vidět ojedinělé výkřiky některých netolerantních jedinců, kteří mají zřejmě problém sami se sebou. Jsem Čech narozený a žijící v Praze a srdečně zdravím Poláky a Slezany na Těšínsku. R^:-)

0/0
2.3.2011 13:46

Lokýt

Re: Polskost

R^

0/0
2.3.2011 13:48

Fikus 1

Re: Polskost

šovinisti se rádi schovávají za multikulturalismus. Klidně to zopakuju, toc co už jsem tady napsal. zde je příklad jak se část polské menšiny dívá na Česko. Pokud neumíte polsky stačí se podívat na fotografie a poznáte které období neustále řeší. 

http://www.zaolzie.org/

Za pozornost zejména  žluté pole... Tak witaliśmy na Zaolziu w pamiętnym roku 1938 naszych wyzwolicieli - z marszałkiem E. Śmigłym-Rydzem, gen. W. Bortnowskim i min. J. Beckiem na czele ... překlad: Takto jsme na Záolší vítali naše vysvoboditele v památném roce 1938. Pouze připomínám že, v roce 1938 Polsko východní část české části Těšínska vojensky obsadilo a anektovalo. Následuje odkaz na film kde je zobrazeno vyvěšování polských vlajek na českém území. Konkrétně např. hotel Piast v Českém Těšíně. Buhužel lidi, kteří tohle píší jsou oficiálními představiteli polské menšiny v česku.

0/0
2.3.2011 13:54

Tobinka

Re: Polskost

jenže někdo tu psal, že to není většinový polský názor

že to jsou nějací extrémisté

0/0
2.3.2011 13:55

Fikus 1

Re: Polskost

To určitě není většinový názor v polské menšině, ale bohužel oficiální představitelé polské menšiny u nás k těmto extremistům patří. A jsou to oni kdo vymýšlejí dvojjazčné nápisy nově teďka polskost.

0/0
2.3.2011 14:13

Lokýt

Re: Polskost

No tak dvojjazyčné nápisy nevymysleli představitelé menšiny, ale parlament, a z vymyšlení polskosti už bych se je neodvážil obviňovat teprve... :)

0/0
2.3.2011 14:16

Jan9002

Re: Polskost

Dvojjazyčné nápisy nevymyslel parlament, ale EU.

0/0
4.3.2011 11:10

beda venerabilis

Re: Polskost

Ta pani Alicja Sęk, která stojí za tím zaolžanským serverem, opravdu není žádný oficiální představitel zdejších Poláků. Na první straně dojatě ukazuje vítaní osvoboditelů, kteří je navrátili do rodné země v roce 1938, ale v dalším obsahu vypotřebovávají spoustu energie na důkazy toho, že Beneš jim vydal Zaolší dobrovolně a nikdo ho k tomu nenutil. Za co jsou tedy těm vysvoboditelům tak vděční?

Ještě jeden detail. Všichni lokální patrioti mají vždy ve velké úctě místní nářečí a dělají hodně pro to, aby zůstalo zachováno. Tihle zaolžané ale považují "po naszymu" za odporný žargon, který je nutno co nejrozhodněji vyhnat alespoň dětem z hlavy. Z toho usuzuji, že jsout o takoví salonní nacionalisté.

0/0
2.3.2011 17:27

Tobinka

Re: Polskost

Však taky nikdo neříká, že z toho něco vyplývá.

Prostě se jí ptají, jaký je její mateřský jazyk (jak na ni mluvila maminka) a ona odpoví polština.

Neznamená to, že se chce postavit na barikádu a založit si svůj stát :-P

Já odpoví čeština. Manžel mojí kamarádky napíše slovenština. Máma mojí nejlepší kamarádky napíše němčina. Pan Nguyen ze stánku na náměstí napíše vietnamština.... A co?

0/0
2.3.2011 13:54

barnaked

Re: Polskost

Problem je jiny, jejich matersky jazyk neni polstina ale slonski jezyk neboli jazyk slezsky, Mimochodem tak se oznacuji Polaci z druhe strany hranice Slonzaci a jezyk slozski, a gorale jim nerozumi. Slovem gorale myslim polaky mimo Slezsko (centralni Polsko, Stetin a tak)

0/0
2.3.2011 14:38

Lokýt

Re: Polskost

Jejich mateřský jazyk je skutečně některá forma slezského nářečí, ale oni tenhle jazyk považují za variantu polštiny. Jak si jazyk pojmenujete, to je záležitost identity, ne vnější skutečnosti. Pro Čechy z Těšínska, kteří tak ještě mluví, je to zase varianta češtiny - a je to taky v pořádku. A pro Slezany je to opravdu varianta slezštiny.

0/0
2.3.2011 14:48

Tobinka

Re: Polskost

naši Poláci nemluví normální polštinou?

0/0
2.3.2011 15:08

Lokýt

Re: Polskost

Slezským nářečím. Jazyk od spisovné polštiny dost rozdílný, se spoustou společných znaků s češtinou (pro ilustraci: necvičenému Pražákovi obvykle zní polština a těšínské nářečí stejně, necvičenému Varšavákovi zase zní stejně těšínské nářečí a čeština).

To je jazyk, kterým se mluví vždycky mimo rozhovor s Čechy a oficiální příležitosti, píšou se v něm SMSky, soukromé maily, internetové diskuze :), mluví se ve škole o přestávce. V spisovné polštině se píšou knihy, noviny, dopisy neznámým lidem (zase samozřejmě pokud nejsou Češi) mluví se při veřejných příležitostech, ve škole při vyučování. Ale jen menšina českých Poláků spisovnou polštinu ovládne na stejné úrovni, na jaké mluví nářečím; jejich mateřský jazyk je skutečně to nářečí.

0/0
2.3.2011 15:18

Tobinka

Re: Polskost

Ono je to vlastně celkem logické...

0/0
2.3.2011 15:29

Tobinka

Re: Polskost

a nechcete nechat na nich, jaký je jejich rodný jazyk?

0/0
2.3.2011 14:48

basniklidu

Re: Polskost

no jo, prazak multikulti nejspis zaryty pravicak a kapitalista co proda zemi za kus zvance a libive pozlatko. az se budes klanet v mesite tak nezapomen ze az budes zase krast hrozi ti useknuta pracka ... ale ty to budes nejspis brat jako darwinuv prirozeny vyvoj a budes se podivovat ze se to nekomu zase nelibi.

0/0
2.3.2011 14:00

Lokýt

Re: Polskost

Co mají čeští Poláci a Slezané společného s islámem?!

0/0
2.3.2011 14:02

Tobinka

Re: Polskost

A proč za to zase můžou Pražáci?;-D

0/0
2.3.2011 14:06

basniklidu

Re: Polskost

Podivej ... reagoval jsem na nazor prazaka tvrdici ze jina nabozenstvi a filosofie ( mimo jine) nas obohacuji ... ale dobra pripominka ... myslim ze radsi necham zabrat cele uzemi teto zeme polaky nez abychom se stali muslimskou zemi zrovna proto ze s islamem nic nemaji.

0/0
2.3.2011 14:06

Lokýt

Re: Polskost

Jo, máte pravdu, teď jsem se nechal unést tématem. Omlouvám se.

Ale jinak (ad Poláci a muslimové) - aspoň že tak :)

0/0
2.3.2011 14:08

Tobinka

Re: Polskost

No, Poláci jsou rozhodně lepší než muslimové, ale připadá mi to tak, že zlomená ruka je lepší než zlomený vaz. :-P

Radši bych tu kocábku zkusila řídit tak, jak je. S Čechy, Moravany, Slezany, Slováky a pochopitelně našimi Poláky ;-D

0/0
2.3.2011 14:11

Lokýt

Re: Polskost

Ono to ani jinak moc fungovat nemůže :) Tak, jak to je, to zkrátka rozhodná většina lidí i chce.

0/0
2.3.2011 14:12

basniklidu

Re: Polskost

dobre ... polske napisy jsou myslim proti pozyvani jinych nabozenskych skupin jako nepodstatna prkotina.

0/0
2.3.2011 14:27

Lokýt

Re: Polskost

Další "aspoň že tak" :)

0/0
2.3.2011 14:34

basniklidu

abych to zakoncil ...

ja zit v Polsu trebas i s rozsahlejsi ceskou komunitou tak si na obchod se specifickymi ceskymi potravinami, nebo ceskou restauraci pojmenuji v polstine a urcite bych se nesnazil primet urady at si to musim psat take v cestine ... jinak mi to prijde jako chameleonstvi a schizofrenie ... nebo vycuranost.

0/0
2.3.2011 13:46

beda venerabilis

Re: abych to zakoncil ...

V pozadí jednoho z těch videí z vítání polské armády na Těšínsku je vidět nějaké níťařství, kterému chybí třetina vývěsního štíu. Můj soukromý odhad je, že majitelka v okamžiku odtržení od Československa takhle odstranila nenáviděné -ová za příjmením, které tam z úředně uložené povinnosti muselo být.

0/0
3.3.2011 14:40

Brigáda socialistické práce

Ta má teda zájmy v 17 letech

To člověk zírá. Ještě nemá ani volební právo a už se míchá do politiky. Kdyby raději šla někam s klukama randit aby si užila své mládí tak udělá líp.

0/0
2.3.2011 13:20

Tobinka

Re: Ta má teda zájmy v 17 letech

do jaký politiky?

jenom říká, že je polské národnosti...

Oni se jí na to totiž v tom formuláři ptají.

Když donutil všude vykřikuje, že je Brňák (který žije, hraje a vůbec funguje v Praze ;-D) , tak se to bere za roztomilé.

0/0
2.3.2011 13:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.