Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NERV: Učte děti už od mateřské, zlepší se tím bídné výsledky školství

Ekonomové sepsali náměty, jak zlepšit bídné výsledky českého školství. Začít se podle nich musí už v předškolním věku. Děti by se tak na budoucí studijní a posléze pracovní úspěchy absolventů připravovaly už v mateřské škole.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

12mmmm12

NERV to asi nebude CLM že ne?

;-D;-D;-D;-D

0/0
2.3.2011 9:28

jenpockejzajici

Národní ekonomická rado - zklidni hormón

...patent na vše, už má DĚDA Z HRADU;-D[>-]Rv

0/0
1.3.2011 16:51

venenum

vzorové asijské školství

Cituji: ".....je podle expertů patrný rozdíl mezi tím, co a jak se naučí děti ve zdejších školách, a tím, co dokážou.....

v této souvislosti opakovaně zaznívala jména ASIJSKÝCH ZEMÍ, například KOREJE."

Kdesi se psalo, že v asijských zemích dost dají na DRIL. Tak nevím.... ?!

0/0
1.3.2011 15:25

bože

!!!

....ekonomové začínají kecat do školství!! ŠVP se asi neosvědčilo, že? A stálo to mnoho peněz a hlavně nervů pro kantory!! To je neštěstí v naší zemi!!;-D

0/0
1.3.2011 15:25

avlida

Školství jsme měli na úrovni

Takové nesmysly, které se píší v článku, nemá cenu číst. Naše školství bylo kvalitní, naši studenti vyhrávali na mezinárodních soutěžích. Dnes je tomu jinak. Proč? Většin a učitelů nechce biflování a snaží se učit nově a nabádá děti k logickému myšlení. Jenže...Proč by se děti měly snažit. Ví, že bez přijímaček se na střední školy dostanou i se čtyřkami, že smějí propadnout jen 1x na 1. stupni a 1x na druhém stupni. I v tomto případě pak smějí požádat o dokončení devítky. Ze špatných známek si nic nedělají, navíc dost rodičů snižuje úlohu učitele atd. Kde je tedy chyba?

0/0
1.3.2011 15:23

nezavislypolitologamater

Re: Školství jsme měli na úrovni

..proč chyba je to záměr, vládnoucí elita nechce vzdělané lidi ona chce mít hloupé nádeníky.

0/0
1.3.2011 18:53

Cynyc_

Fakt super

Tentýž expert zároveň navrhuje, aby učitelé měli jenom bakaláře, a to z libovolného oboru (s výjimkou - a to je už úplně z kosmu - učitelů prvního stupně). Jinými slovy, výrazné hloupnutí českých učitelů, zapříčiněné nezájmem o studium učitelství, které plyne z platových podmínek učitelů a obecného postoje společnosti k této profesi (čehož důsledkem je i nezasloužená pověst peďáků), budeme místo snahy o změnu institucionalizovat. Nikdo mě nepřesvědčí, že je to ve střednědobém, neřku-li dlouhodobém měřítku ekonomicky výhodné. Země s nejelpšími výsledky vzdělávacího systému (Finsko, Korea) jsou charakteristické vysokou mírou společenské prestiže učitelů, takže si tento obor volí velmi dobří studenti, kteří u nás místo toho studují dobře placené, ale jinak bezcenné obory - třeba ekonomii.

0/0
1.3.2011 15:11

ralfa

Re: Fakt super

Učitelství 1. stupně ani nyní nemá bakalářskou formu studia. Tento studijní obor má totiž tak široký záběr, že se za 6 semestrů prostě stihnout nedá.

0/0
1.3.2011 16:18

yaru

Schvaluji

Ve Francii se děti učí psát už v poslední třídě mateřské školy. Myslím, že procvičování vlnovek, oválů atd., a nácvik držení tužky už by se mohlo uchytit i u nás!!  Prvňáci tím "ztratí" dost času.. 

0/0
1.3.2011 14:57

barb.udo

Dnešní škola je jen hlídané parkoviště na děti ...

... my jsme v hodinách chemie dělaly všechny pokusy z učebnice a spoustu dalších, třeba vyvolávali fotky ...

... v učebně fyziky byla v každé lavici zásuvka se střídavým i stejnosměrným napětím (asi 12 V), z jakých si modulů jsme montovali elektromotory, zapojovali obvody ...

... ke všem předmětům patřilo i promítání filmů, sice jsme seděli na schodech, ale to nikomu nevadilo ...

0/0
1.3.2011 14:48

radim36

Když se tak rozhlížím do minulosti

tak nás ve škole nejvíc naučili ti učitelé(lky) a profesoři (rky), které to bavilo. A byli to i ti, které bavilo to učivo a byl to jejich koníček, dějepis, zeměpis fyzika, matematika. Ale byli to i ti, které bavilo nám žákům a studentům trochu "přišlápnout krk"  všelijakými častými a často tvrdšími písemkami, zkoušeními a podobně. Přirozeně ale spravedlivě a v mezích.

Jsou dneska na školách nějací, které to baví?

0/0
1.3.2011 13:47

Mychal.B.

Příštím doporučení bude nastávajícím matkám

- předčítejte nahlas v prenatálním stadiu svým dětem spisy antických filozofů. V originále, pochopitelně :-P

0/0
1.3.2011 13:00

Mychal.B.

Hm, ekonom pedagogem

8-o;-D;-D

0/0
1.3.2011 12:57

nataska

vsadila jsem na to...

Vsadila jsem na to, že vzdělání mým dětem nikdo neveme. Raději jim koupím levnější oblečení, něco vyměním s kamarádkami, něco koupím v sekáčích, na něco si vydělají samy. A proto chodí na výtvarku, do hudebky, platím jim angličtináře, chodí do divadla, na výstavy, na výlety na hrady a zámky, čtou...Počítač starší dcera používá celkem často, mladší syn téměř vůbec /mobil ve 3.třídě taktéž nemá a pokud bude chodit i nadále do družiny, tak ho mít nebude/. To že školství jde do pr...., to už vím dávno. Pouze je důležité narazit na dobrého kantora, což se mi   podařilo až u druhého dítěte a holt se musí člověk snažit sám. Směrovat je, nenechat je dívat se na stupidní pořady Novy, ale pouze maximálně na jedničku či na dvojku - omezit televizi, povídat si s nimi, hrát si s nimi, vést je ke sportu....A nemusí mi radit nějaký NERV;-)

0/0
1.3.2011 12:52

nezavislypolitologamater

Re: vsadila jsem na to...

..tak vidíš, jak to máš v hlavě srovnané .........

0/0
1.3.2011 14:24

Scarlett from Scottland

Re: vsadila jsem na to...

docela dobře napsáno. Ale mobil pro třeťáka asi není vhodný, i kdyby do družiny nechodil....

0/0
1.3.2011 14:28

ulkik

do deti se toho cpe moc

takhle to dopada, kdyz do principu vyuky mluvi lide, co nikdy neucili a sami nemaji deti  (nebo si je alejspon nepamatuji, kdyz byli male). Problem ceskeho skolstvi je prave v tom, ze se toho do deti snazi nacpat velice brzy velice mnoho, a pak deti neumi nic. Priklad: od druhe tridy se uci nesmyslna skladba jazyka, podmet prisudek, citoslovce atd. V druhe tride toto nema co delat. Priklad 2: podivejte se na ucebnice historie, dite do ctvrte tridy velice spatne chape historii, protoe to je neco co presahuje jeho obzor, jeho zivotni zkusenost. A v ucebnicich pro 3 tridu se pise neco o rimske risi, o osmanske risi, o otrokarstvi, a to je neco, co deti v tomto veku nemuzou pochopit. Ja si pamatuji, kdyz ve treti tride jsem byl ucen, ze vzdalenost slunce mesic je 356000 km, a KSC zalozena 1924. Dite na to cumi, a nepochopi to, nepredstavi si co to je 1000km, nepredstavi si rok 1924 a nevi, co to je KSC. Proste, do deti se cpou veci, co ty deti nemuzou pochopit, protoze na to jsou male.

0/0
1.3.2011 12:42

radim36

Re: do deti se toho cpe moc

No, já nevím. Mně učili písmenka ještě doma, tak polovinu jsem se stihl naučit ještě před školou. V 6 letech je moje první vzpomínka, jak jsem četl noviny, bylo to rok po okupaci a noviny ještě nebyly "konsolidované" , už nikdy potom za socialismu nebyly noviny tak zajímavé.  Ale jinak, do 5 ročníku na místní vesnické málotřídce jsme se učili mírně ,jen základy, matematiku velkou a malou násobilku, , vlastivědu , češtinu, ruštinu  a dost tělocviku. Za velice podstatný přínos malotřídky, kde nás bylo ve třídě 3 ročníky, považuji dovednost učit se a pracovat v hluku , kdy vedle mně někdo dělá něco jiného. Jinak to ani nešlo, učitel musel dvěma ročníkům vždy na 10 minut zadat nějakou tichou vlastní práci a s jedním ročníkem pracovat přímo a během hodiny to několikrát otočit. Taky je cenné v takové třídě si navyknout učit se, cvičit či jen být společně s výrazně věkově a dovednostmi odlišnými žáky, stejně jak tomu je potom ve skutečném životě, to je nejlepší prevence proti šikaně

0/0
1.3.2011 13:15

radim36

Re: do deti se toho cpe moc

skutečně rozšířené vědomosti, v dějepise třeba od lidí pravěkých, antického řecka, říma, středověku , v zeměpise světový zeměpis, pokročilejší matematiku, češtinu , fyziku, chemii jsem se naučil až od 6 do 8 třídy základky, aspoň co si pamatuji.

0/0
1.3.2011 13:19

Fai Rodis

Re: do deti se toho cpe moc

A proc to podle vas nemuzou pochopit?

Nevim jak vy, ale mne rodice cetli a sama jsem si uz v predskolnim veku cetla pohadky z Orientu, recke a rimske baje, takze osmanska rise a otrokarstvi nebyly nijak nepochopitelne pojmy.

Vzdyt tem detem ze 3. tridy je devet let - to je idealni doba, kdy jsou schopny vsaknout nejvic faktu o okolnim svete.

Ja v tom veku louskala verneovky a nepotrebovala jsem na to extra encyklopedii.

0/0
1.3.2011 14:23

barb.udo

Re: do deti se toho cpe moc

... mimochodem, KSČ byla založena roku 1921 ...

... když mne maminka ve třech letech přivezla do nemocnice, sestřičky se lekly, když mi do nočního stolku uložila pár knížek. Bály se, že mi budou muset číst. Nemusely, četl jsem si sám ...

0/0
1.3.2011 16:09

ralfa

Re: do deti se toho cpe moc

Bohužel píšete nesmysly. V druhé třídě se nic takového neučí!!!!!!!!!! Druháci se učí dělení hlásek, pravopis di, ti, ni, dy, ty, ny, a dělení slov na slabiky. To, co tady vyjmenováváte, je učivo 4. a hlavně 5.ročníku. Zrovna tak by mě zajímalo, ve které učebnici pro 3. ročník  je uvedeno vámi vyjmenované dějepisné učivo. Možná tak v čítance něco z bájí nebo pohádek.

0/0
1.3.2011 16:15

petrph

to jsou teda znalci

Ono souvislosti můžete hledat zase jenom mezi známými fakty. Učit se jenom souvislosti nejde. Takže to co bychom od skutečných expertů chtěli, je nějaký ořezaný zminimalizovaný výčet faktů,které se mají na školách učit a pak mezi nimi souvislosti. S tím že cokoliv nad tyto fakty by se neučilo -protože se to stejně děti nenaučí. Ale takové znalce zase nemáme...

0/0
1.3.2011 12:35

Kru.El

Re: to jsou teda znalci

Oni myslí "učit v souvislostech", tedy že se fakta neřadí uměle ale nějákým logickým propojením. Na to je později větší šance si vzpomenout.

0/0
1.3.2011 13:05

Tyratron

Re: to jsou teda znalci

No to je ovšem objev!! Dovedete si představit vyučovat technické předměty, ale např. i fyziku a matematiku bez souvislostí? Považuji to celé za další z mnoha nesmyslných frází, kterými se zaklínají "reformátoři" (klíčové kompetence, ...).

0/0
1.3.2011 13:17

Kru.El

Re: to jsou teda znalci

Dokážu, středoškolské předměty ala fyzika, matematika, ekonomika a informatika se učí víceméně odděleně a o nějákých souvislostech si bez osvíceného učitele můžete nechat zdát.

0/0
1.3.2011 13:33

radim36

Re: to jsou teda znalci

Učení fakt i souvislostí musí být vyvážené. Učit jedno bez druhého je k ničemu. U souvislostí je problém ten, že různí lidi chápou a učí se souvislosti různě, v závislosti na tom, jak uvažují. Učit někoho souvislosti natvrdi jiným způsobem než ten člověk uvažuje je kontraproduktivní a podstatně horší, než neučit souvislosti vůbec. Na druhé straně kdo učí jen fakta, má naději, že občas některý žák si souvislosti sám uvědomí a naučí se je, opačně to nejde.

0/0
1.3.2011 13:27

Miri

A co takhle vrátit

školství do doby před 20ti lety? Kdy to ještě fungovalo a učitelé i děti něco uměli?

0/0
1.3.2011 12:13

Mak76

Re: A co takhle vrátit

No to by to dopadlo... Problém našeho školství je právě ten, že se od těch dob ještě nedokázalo změnit!

0/0
1.3.2011 12:19

Petyna

Re: A co takhle vrátit

Tak to asi nemáte děti ve škole, já ukončila vzdělávání před 20ti lety a myslím, že mám celkem dobrý rozhled, možná jsem měla štěstí na učitele, každopádně mě to ve škole docela i bavilo a dost mi toho zůstalo v hlavě, moje děti ač mají dobré známky mám pocit, že ze školy nevědí nic a pokud chci, aby měly nějaký rozhled, tak se o to musím postarat sama, jejich moderna v podobě projektových dnů apod. je jen ulejvárna učitelů od nějaké smysluplné práce, možná dobrý nápad ale realize pokulhává. Ani jedno dítě, pokud bychom nechali výuku cizích jazyků na škole, se ani omylem nedomluví, takže chodí na soukromé hodiny, ostatní předměty jim taky moc nedají, je to na nás.

0/0
1.3.2011 12:32

Mak76

Re: A co takhle vrátit

S jazyky souhlasím - ale to je otázka financí. Kvalitního učitele nebude zajímat tabulkový plat na škole. Taky by neuškodilo soustředit se na jeden cizí jazyk (mimo jazykové školy...), aby ho dítě ovládlo kvalitně -  a ne víc jazyků napůl...

0/0
1.3.2011 13:30

pavel64

Re: A co takhle vrátit

A proto jsme za těch dvacet let klesli do podprůměru? Myslím v civilizovaném světě. Že už se blížíme i k Británii a dokonce i k USA?

0/0
1.3.2011 12:53

Mak76

Re: A co takhle vrátit

Právě proto, že se nedokázalo nic změnit... dostávají se před nás země, které dokázali školství změnit.

0/0
1.3.2011 13:29

Fai Rodis

Re: A co takhle vrátit

Tak zrovna takova Britanie sve skolstvi zmenila dramaticky, a to v tom smeru, jako my, akorat driv.

A jeji soucasne zarazeni ukazuje, kam to vedlo.

0/0
1.3.2011 14:25

venenum

Re: JEŠTĚ PSANÍ

Ještě zbývá zavést Comenia Script :-P

0/0
1.3.2011 15:27

radim36

Re: A co takhle vrátit

Padáme do průměru, protože jsme příliš mnoho mladým umožnili získat vysokoškolské nebo jen středoškolské vzdělání, zatímco křivka rozložení  inteligence a z ní odvozené myšlenkové flexibility, obratnosti a kapacity zůstává po desetiletí stále stejná. Ba dokonce by se dalo diskutovat o tom, že kde po několik generací za socialismu i nyní všelijakými mateřskými příspěvky se podporuje plození dětí v první řadě lidmi nižší příjmové skupiny a s tím automaticky lidmi spíš s horšími ukazateli inteligence, tak se inteligenční průměr spíš ještě s časem zhoršuje.

Vysokoškolské vzdělání dnes "musí " úspěšně ukončit i lidi s průměrnou inteligencí a střední i lidi s mírně podprůměrnou inteligencí, aby školství dodrželo potřebnou úspěšnost studia. Jenže lidi s nižší inteligencí nedokáží takové studium optimálně využít, práce těch profesorů a učitelů, kteří jim servírují informace, je z části úplně zbytečná a tito lidi, i když disponují příslušnými diplomy, stahují ostatní do podprůměru.

0/0
1.3.2011 13:40

Kru.El

Re: A co takhle vrátit

V tom to není, ten úpadek se týká i žáků základní školy, kam dneska musí nastoupit všichni stejně tak jako před 20 lety. Chyba je v systému učení, celkového podfinancování a odlivu inteligence.

0/0
1.3.2011 14:10

dolr

NERV

Zdá se, že s jídlem roste chuť a skupinka nikým nevolených (co na to pan prezident?) expertů na ekonomiku (a nemíním zde zpochybňovat jejich ekonomickou erudici, neb nejsem ekonomický odborník) se rozhodla začít řídit společnost i v dalších odvětvích. Přestávám té naší české demokracii rozumět.

0/0
1.3.2011 11:57

svobodná socka

Re: NERV

To jsou ti odborníci,kteří nezaznamenali,že se blíží celosvětová krize.;-D

0/0
1.3.2011 12:02

MirPosp

Nikoliv, změňte přípravu učitelů!

Zajímavé, jak odborníci i neodborníci hledají důvody pro bídné výsledky školství všude jinde, jen ne tam, kde vše začíná a končí - u práce učitele ve třídě. Dokud budou vysoké školy i nadále produkovat tak nekvalitní, na své povolání zcela nepřipravené adepty učitelství, je každé jiné opatření marnost nad marnost.

0/0
1.3.2011 11:53

Scarlett from Scottland

Re: Nikoliv, změňte přípravu učitelů!

chyba je prioritně u rodičů.

0/0
1.3.2011 11:56

venenum

Re: Nikoliv, změňte přípravu učitelů!

ano, chyba je prioritně u těch rodičů, kteří špatně odhadnou, že jejich dítě se pro práci učitele nehodí ;-)

0/0
1.3.2011 15:48

pavel64

Re: Nikoliv, změňte přípravu učitelů!

Problém je v tom, že prakticky nikdo kvalitní nepůjde učit. Na žádný typ škol. Takže se na studium učitelství ani nehlásí. Hlásí se tací, kteří by se před 89 nedostali ani na pořádnou střední školu, tací, kteří mají hluboké neznalosti středoškolské látky v oborech své budoucí aprobace. Podobně jako na spoustě jiných VŠ nelze ani na PdF chtít po studentech ani náhodou tolik, jako před rokem 89. Takže co chcete produkovat. V mnoha případech je taková VŠ ráda, že naučí pořádně studenta to, co měl umět k maturitě.

0/0
1.3.2011 13:00

jedle123

experti

Dovolila bych si shrnout, co jsem se včera a dnes od NERVu dozvěděla: 1) ve školách mají učit učitelé s bakalářským vzděláním, víc není potřeba 2)  jazyky jsou na nic, nutná je jen anj (pochopila jsem, že ideálně i jako jazyk výuky) - s tímto tupým jazykem se totiž nejlépe rozvineme a zřejmě nejdál dojdeme

 3) nutné jsou počítače a finance (finanční gramotnost) - zřejmě prostředek má být i cílem

 4) z podtextu plyne, že humanitní vědy by bylo nejlepší úplně odbourat - společnost je tvořena jen IT a ekonomy

 5) no a děti by měly studovat už od školky (psycholog žasne, pedagog radši neříká nic)

Může mi někdo vysvětlit, odkud ti z NERVu přišli, že si jsou tak jisti svojí genialitou?

0/0
1.3.2011 11:49

Fai Rodis

Re: experti

Proste ma to byt ani pesky, ani na voze, ani oblecena ani naha a ani s darem, ani bez daru.

Nerv to ma zmaknuty.:-P

0/0
1.3.2011 14:18

vlaštovka obecná

pokračování

6.B

 Také velmi neklidná třída.Děti si v obou třídách připravují tanec. Na vystoupení.To možná způsobuje současný neklid.Děti tím velmi žijí a obě třídy měly potřebu mi svůj tanec ukázat.V obou třídách jsem díky velkému neklidu nebyla schopna předat dětem úplně vše, co většinou stihnu.

V 6.B jsem šikanu neobjevila.Čím dál víc obdivuji práci učitelů.

0/0
1.3.2011 11:47

vlaštovka obecná

Nevím, kdo za co může,

ale ráda uveřejním reakci jedné z našich lektorek...(jména změněna)

6.A

Jirka napadal i přede mnou Petra. Ten se drží o přestávce u děvčat. Napadá ho víc chlapců.Začíná to jít pomalu do šikany (několikrát jsem se to snažila Jirkovi vysvětlit).Bude to běh na dlouhou trať.Oba mají zatím podobný problém. Neumějí se ovládnout (vykřikují - Petr ale víc).Je v tom malý rozdíl. Jirka se chce pravděpodobně udělat zajímavým tím, že vykřikuje absurdity - tím dráždí. S Jirkou napadá Petra víc chlapců. Jinak obdivuji děvčata, která vydrží ve třídě takový hluk, který způsobují hlavně chlapci.O učitelích ani nemluvím. Zajímalo by mě jak se jim v těchto dvou třídách pracuje.

0/0
1.3.2011 11:46

vlaštovka obecná

Re: Nevím, kdo za co může,

omlouvám se, v tom spěchu jsem přehodila texty...

0/0
1.3.2011 11:53

Fidel s.r.o

Re: Nevím, kdo za co může,

nic se neděje:-) ovšem co jste nám chtěla sdělit? že děti zlobí? že to učitelé namejí jednoduché? ale tak to bylo vždycky, ne?

0/0
1.3.2011 12:10

Mak76

Re: Nevím, kdo za co může,

S drobným rozdílem. Dřív, když učitel dítě seřval (v ještě dávné minulosti dal jednu rákoskou), tak to dítě ještě náležitě schytalo doma (nemyslím zrovna fyzicky, jde o výchovu...). Dnes rodiče velmi špatně zvládají výchovu a myslí si, že to za ně bude suplovat škola. Já osobně chci, aby se mé dítě do školy chodilo vzdělávat. Vychovávat ho chci sám. Je to ale obtížné, když je ve třídě s několika asociály, jejichž rodiče je zjevně nezvládají...

0/0
1.3.2011 12:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.