Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nová tramvaj ForCity se stala terčem kritiky, podle řidičů prý většinou neoprávněně

Prahou začal jezdit nový typ tramvaje - ForCity 15T. Pražanům se líbí. Ti, co se už svezli, si ji pochvalují. Opoziční TOP 09 ale poukázala na některé její nedostatky. Kritiku Dopravní podnik i samotní řidiči tramvají z velké části odmítají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Gonzales_sx1

Koukam,

ze TROP 007 jsou sami odbornici na kolejova vozidla.

0/0
22.2.2011 12:38

ktv

design

huuuuu, ta tramvaj ma ale zlej kukuc! :-D

0/0
22.2.2011 11:32

danny47

Odborník...

Panu zastupiteli Hudečkopvi na 100 % věřím - on je totiž "renomovaný technik se specializací na kolejová doprvní vozidla a dlouholetými zkušenostmi v oboru".... takže má určitě pravdu  ;-D ;-D ;-D

0/0
22.2.2011 9:47

fsp

Jakpak to asi je s míjením T15 na některých místech

Třeba v 90° zatáčkách v centru bych se jako tramvaják asi hodně bál

0/0
21.2.2011 15:58

u.boat

Re: Jakpak to asi je s míjením T15 na některých místech

S míjením problém asi nebude, 1) je to to první co se u nového typu ověřuje.

2) a to hlavně - podívej jak to má krátký (téměř nulový převis vpředu i vzadzu. Tahle tramvaj moc vybočovat nebude.

0/0
21.2.2011 17:10

leos.maslo

Re: Jakpak to asi je s míjením T15 na některých místech

Vzhledem k podvozkům na koncích to přece nepřečuhuje vubec, maximálně tak prostředek, ale i to je lepší jak T3.PLF ;-) Ze všech tram v praze to má nejideálnější průjezd obloukama )

PS: je to 15T a ne T15 ;-)

0/0
21.2.2011 17:23

dogi1

Ten chybějící

bankomat mě fakt dostal! Skutečně k ničemu jinému není tramvaj třeba, než aby v něm stála fronta na výběr peněz. Když už něco, tak by byla zcela jistě vhodnější možnost platby platební kartou.

0/0
21.2.2011 15:54

fsp

Re: Ten chybějící

Když Tě chytne revizor,  s výmluvou na nedostatek hotovosti neuspěješ ;-D

0/0
21.2.2011 15:59

wenous

Re: Ten chybějící

V civilizovanym svete je to naprosto samozrejme vec v Tram a metru mit bankomat. V nemecku to maji vsechny novejsi typy tramvaji.

0/0
21.2.2011 16:06

fsp

Re: Ten chybějící

a není to náhodou úplně k ničemu?

0/0
21.2.2011 16:11

Vosta Jindra

Re: Ten chybějící

to neni bankomat, ale automat na jízdenky, co přijímá i bankovky. To by mělo být v metru, ale nevím, proč by to sebou měla vláčet tramvaj.

0/0
21.2.2011 16:14

tnarezub ej roznec

Re: Ten chybějící

Protože v metru jsou automaty na jízdenky na každé stanici, což se o stanicích tramvaje nedá říct ani náhodou?

0/0
21.2.2011 16:20

Vosta Jindra

Re: Ten chybějící

to mi ale přijde lepší tím osadit tramvajové zastávky než to rvát do každé tramvaje. Nicméně ani v metru nejsou automaty na bankovky, a to je chyba, když uvážíme cenu lístků.

0/0
21.2.2011 16:23

u.boat

Re: Ten chybějící

na zastávkách je to volně na pospas živlům (ani ne tak těm přírodním , problém jsou spíš živly kriminální ;-D)

0/0
21.2.2011 17:11

chytrak20

Re: Ten chybějící

hm, další "pokrok" za socíku tam ty měničky na bankovky byly :-D btw. ale určitě jdou lupenu koupit za bankovky ve většině trafik a ty téměř v každý stanici sou :-)))8-o;-O

0/0
21.2.2011 20:34

denny006

Re: Ten chybějící

hodně trafik jízdenky neprodává.

0/0
23.2.2011 7:34

vítr_v_zádech

Re: Ten chybějící

Možná jsem pozadu v Německu jsem byl, ale tohle je blábol. Bankomat v metru? No budiž, fajn. Ale v dopravním prostředku? Třeba platební terminál na kartu taky beru. A co záchod? Není nutno do české tramvaje? Aby se ti z civilizovaného světa nepos... když tam nebudou mít bankomat.

By mě zajímalo jak tam doplňují hotovost do toho pojízdného bankomatu v civilizovaném světe. Není to zbytečně složité?

0/0
21.2.2011 16:26

Chytracisko

Re: Ten chybějící

1) v tramvaji nemusíte stát frontu na bankomat, můžete frontu na bankomat sedět

2) může se jednat o vhodné využití jinak nevyužitého času během cesty

3) bankomaty v MHD jsou stejně nesmysl, kdo to kdy slyšel ;-D

0/0
22.2.2011 3:11

dogi1

TOP 09,

TOP 09... Nejsou to náhodou ti Čunkovi pohrobci? No, to pak jó, každý má několik občanek a k tomu ještě kupu keců!

0/0
21.2.2011 15:47

vasidiv

Re: TOP 09,

R^R^R^R^R^;-D

0/0
22.2.2011 8:19

danny47

Re: TOP 09,

Dosti přesná charakteristika... R^

0/0
22.2.2011 9:51

Vosta Jindra

Já bych jí taky nezatracoval

jednak oproti 14T je skutečně lepší, je skutečně nízkopodlažní a řekl bych, že se k Praze i docela hodí. Klimatizace v tramvaji je pojmová blbost, když tramvaj téměř co minutu otevírá všechny dveře a větrat může za jízdy, aspoň doufám. Navíc vstoupit z rozpálené ulice do chladného vozu je pro mnoho lidí vstupenkou do špitálu.

0/0
21.2.2011 15:30

mazlikuzlik

Re: Já bych jí taky nezatracoval

Právě že s tím větráním za jízdy je problém, vzhledem k tomu že na snímcích, které k této tramvaji byly zvěřejněny (z Prahy), jsou okénka vyklápěna dovnitř vozu - tedy stejně jako u 14T.

0/0
21.2.2011 15:40

dogi1

Re: Já bych jí taky nezatracoval

Ono asi není jiné řešení, neb vyklápěcí okénka ven nemohou být z bezpečnostních důvodů, zasunovací pak z důvodů obdobných, neb takto přišlo v minulosti o hlavu pár idiůtků. Jak zmiňuji dříve, klimatizace je nesmysl z důvodu častého otevírání a zavírání dveří.

0/0
21.2.2011 15:57

Grossak

Re: Já bych jí taky nezatracoval

Klimatizace v tramvaji není blbost. Zkuste navštívit třeba Curych, kde jsou klimatizované tramvaje.

Je třeba si uvědomit, jaký problém má klimatizace v tramvaji řešit. Tím je teplota uvnitř vozu, která je při letním slunečném počasí výrazně vyšší než teplota venkovní. Ta vzniká hlavně přímým slunečním svitem, dále od elektrických zařízení ve voze a také od cestujících. Se všechny těmito faktory se potýkají i "zavřené" vozy v dálkové dopravě. Vliv otevírání dveří není tak zásadní, zvláště když si uvědomíme, že je žádoucí vnitřní teplotu srovnat s tou vnější, případně ji mít o něco nižší. Není žádoucí ji mít výrazně nižší. Stějně jako není žádoucí mít v tramvaji průvan.

Troufnu si říct, že kvalitní větrání + přiměřená klimatizace je vhodným řešením toho, aby se dalo v letních vedrech cestovat v tramvajích.

0/0
21.2.2011 16:21

Vosta Jindra

Re: Já bych jí taky nezatracoval

Já si dovolím nesouhlasit. Mám zkušenost z příměstských vlaků. Dokud tam jezdily ty staré herky (žabotlamy), tak měly v létě otevřená okna a vevnitř se to dalo docela dobře vydržet (s výjimlou situace, kdy vlak zkysnul někde na trati na přímém slunci a z větráků proudil jen další horký vzduch). Byl v tom hluk, ale dalo se dýchat. Nové jednotky 471 sice mají klimatizaci, ale nemají vůbec otervíratelná okna, a výsledkem je, že je tam v létě kolem 20 stupňů, někdy i méně a to je skutečně nepříjemné a zdraví nebezpečné. Bojím se, že by to bylo stejně, byť regionální vlak s tramvají zcela srovnatelný není. Na rozpálené ulici v létě je často přes 40 stupňů, to by tak klima musela být nastavená na 30, ale je otázka, zda se to pak přeci jen lépe a výrazně levněji nevyřeší větráním.

0/0
21.2.2011 16:32

Grossak

Re: Já bych jí taky nezatracoval

V Elefantech v létě bývá někdy zima, ale to není principiální chyba klimatizace, ale Elefantů, které mám rád. Je třeba teplotu vhodně regulovat. Troufnu si říct, že o kulturním cestování v žabotlamu ve vedru a nalepený na koženku, byť se všude otevřenými okny, se mluvit nedá. 40 stupňů v Česku venku nebývá (měříme ve stínu). V tramvaji občas ano. Venku můžeme mít 35 st., v tramvaji se s klimatizací snad dostaneme na stejnou, možná o něco nižší teplotu.

A ještě bych upozornil, že pokud je teplota vzduchu vyšší než 37 st., což je teplota lidského těla, tak větrání takovým vzduchem člověka neochladí. A ze střechy takový rozpálený vzduch může jít.

Myslím, že doprava by měla vyhovět potřebám lidí. A pokud se podíváte, jak málo lidí jezdí tramvají, když je vedro, tak to opravdu vyžaduje nějaké řešení. Jak říkám, po zkušenostech ze zahraničí bych lehkou klimatizaci viděl jako přínos.

0/0
1.3.2011 18:02

Lízal

Na pohled krásné, ale nepraktické pro cestující!

Uvnitř je málo místa díky dvojsedadlům. Zcela zbytečné - je potřeba, aby se do vozu vešlo co nejvíce cestujících a měli prostor k vystupování. Sedadla jsou nutná v podstatě jen pro starší nebo invalidy.

Špatné větrání lze předpokládat, je-li vůz řešen pro klimatizaci, tak se bez ní v létě upečeme.

Souprava je příliš těžká, bude patrně způsobovat vyšší opotřebení kolejí.

Ach jo, kdo tohle za ty nesmyslné miliardy vymýšlí? Asi televizák Dvořák anebo horolezec Bém?! Proboha, podívejte se po světě - všude jsou jednoduché vozy, takovýhle rádoby komfort je zcela zbytečný. Asi jako Opencard za miliony místo papírového lístku za haléře !!

0/0
21.2.2011 15:24

AAA2

Re: Na pohled krásné, ale nepraktické pro cestující!

"jen" pro starsi a invalidy... pockej az taky jednou budes starsi...

0/0
21.2.2011 15:35

zlababa.dvur

Re: Na pohled krásné, ale nepraktické pro cestující!

ono je taky celkem rozdíl, jestli člověk tou linkou jede 3 zastávky, a nebo jestli má na trubce viset 40 minut

0/0
21.2.2011 16:47

Lízal

Re: Na pohled krásné, ale nepraktické pro cestující!

Starší jsem a také si rád sednu. Ale tramvaj není na vyhlídkové jízdy, ale na přepravu co největšího počtu cestujících.

0/0
21.2.2011 17:51

Grossak

Re: Na pohled krásné, ale nepraktické pro cestující!

1) Když jsou nutná sedadla jen pro starší a invalidy, proč většina cestujících prvotně obsazuje místa k sezení, nikoliv ke stání? :) Místa k sezení souvisí s komfortem cestování a byť si dovedu představit přední část jen o 2 řadách, nevídím 3 řady jako problém. Navíc méně míst k sezení = vyšší hmotnost vozu, kterou také kritizujete. :)

2) Klimatizace chybí, souhlas. I tady se by se bohužel zvýšila hmotnost.

3) 15T je o něco málo těžší než 14T, ale má o 33% více podvozků, takže na jedno kolo je hmotnost nižší. Navíc díky otočným podvozkům lze očekávat snížení bočního opotřebení kolejnic.

4) Do světa je potřeba se podívat, než budete vynášet podobné soudy. Jsou nepochybně moderní a jednodušší tramvaje, ale jsou i na pohled luxusnější vozy. Tím neřikám, že se nedají nějaké drobnosti vypustit.

0/0
21.2.2011 16:11

chytrak20

Re: Na pohled krásné, ale nepraktické pro cestující!

to je snad dobře, že se prvně obsazujou msíta k sezení, si představte, že prvně zapnlníte uličku a pak až teprve cchete obsazovat ty sedadla.... jinak já souhalsím taky s jedním sedadlem.... právě většinou do druý řady vedle "někoho" si lidi moc rádi nesedaj..a tím víc je paknarvaná ulička a sedadla volný a to mi stojí i ch8-o;-Olupy....

0/0
21.2.2011 20:42

leos.maslo

Re: Na pohled krásné, ale nepraktické pro cestující!

Pane Lízale, než vynesete soud o tom, že je 15T moc těžká, vydělte si, prosím, hmotnost (vámi zřejmě oblíbené) obyčejné T3 počtem jejich podvozků a porovnejte s hmotností na jeden podvozek u 15T. Dojdete k zajímavému poznání ;-)

0/0
21.2.2011 17:31

Lízal

Re: Na pohled krásné, ale nepraktické pro cestující!

Pánové, díky za odborné vyjádření k mé skepsi. Věřím a doufám, že Vaše stanoviska vyhrají a my se všichni pohodlně a bezporuchově svezeme.

Já jen, když tak jezdím světem, vidím všude vesměs jednoduché vozy. Curych, Toronto, Berlín... Ty naše mi přijdou moc komfortní, což jak známo, se projeví hlavně na ceně a na opravitelnosti závad. Kolik například stojí to ohromné čelní sklo?

0/0
21.2.2011 17:48

nowas2

Re: Na pohled krásné, ale nepraktické pro cestující!

T3  8 tun, 15T 10.5 tuny, vskutku zajímavé poznání, že má Lízal pravdu.

0/0
21.2.2011 18:19

leos.maslo

Re: Na pohled krásné, ale nepraktické pro cestující!

Taky je ale potřeba počítat s tím, že vůz bude obsazený a hlavně můžete porovnávat rekonstruované typy a nikoliv původní T3 a jejich mutace, které jsou lehčí, protože brzo z vašich pražských kolejí zmizí.

Jelikož se v průměru vejde do 15T míň lidí než do dvou T3, nejsou hmotnosti na jednu nápravu zase až tak moc rozdílný. Jako máte pravdu, že je O NĚCO MÁLO těžší, ale zas to neni tak hrozný! No a když budou tratě uzpůsobený, když zmizej na prach rozbitý BéKáVéčka, který držej pohromadě jenom díky kolejnicím, nemůže mít 15T problém:-)

0/0
21.2.2011 23:35

Zly_Soused

Tahle tramvaj

je naprostá světová špička. Splňuje protichůdné požadavky 100% nízkopodlažnost, 100% hnané púodvozky a 100% otočné podvozky. Tyto požadavky jsou velmi důležité pro náročný pražský provoz se spoustou prudkých zatáček a kopců. Na světě není žádná jiná podobná tramvaj, která by to uměla. Blíží se tomu vídeňský ULF.

0/0
21.2.2011 15:17

Lízal

Re: Tahle tramvaj

Asi je to technicky úplný zázrak nad Vltavou...

Ale prakticky to zase bude k ničemu, stejně jako nyní nesmyslné Porsche anebo ty hranaté těžké skřípající rakve! Hlavně, že to rekuperuje, ale jak se v tom vezou lidi, to asi nikoho nezajímá !!

0/0
21.2.2011 15:27

Vosta Jindra

Re: Tahle tramvaj

dneska už bohužel nejsou technici, kteří by vymysleli něco tak skvělého jako byla T3 ve své době. Ale jezdí se v tom líp než v tom nepovedenym Porsche.

0/0
21.2.2011 15:31

Zly_Soused

Re: Tahle tramvaj

T3 ve své době nebyl žádný zázrak, ale okopírovaná americká tramvaj PCC z třicátých let. tahle tramvaj narozdíl od T světová extratřída.

0/0
21.2.2011 16:01

Vosta Jindra

Re: Tahle tramvaj

no je potřeba se dívat, co jezdilo po Evrope začátkem 60. let a to si troufám říct, že T3 skutečně dobrá byla. Nakonec dodneška je zřejmě to nejlepší, co po Praze jezdí, takže prokázala vrchovatě svou životaschopnost.

0/0
21.2.2011 16:13

chytrak20

Re: Tahle tramvaj

no vidíte jak soudruziokopírovali buzžoasní design :-)))

a ty ruský vozy metra to je to samý.... stejný jezdí dodneška v NY:-)));-O8-o

0/0
21.2.2011 20:46

fsp

Re: Tahle tramvaj

U T3 byl povedený design. Vnější i vnitřní. Technické řešení je celkem jednoduché, ale funkční, účelné, efektivní a bylo relativně levné. Na tehdejší dobu unikátní výrobek, ale dneska by se s podobným konceptem neuspělo. Lidé jsou moc rozmlsaní.

0/0
21.2.2011 16:10

Vosta Jindra

Re: Tahle tramvaj

já jsem to taky myslel tak, že kdyby dnes žili srovnatelně kvalitní technici jako tehdy, tak by jistě vyvinuli něco výrazně lepšího než 15T. Ale takoví už halt nejsou a v rámci možností je toto slušné dílo, rozhodně lepší než to, co dnes nakupují dráhy.

0/0
21.2.2011 16:21

chytrak20

Re: Tahle tramvaj

to je ta "zaostalost" tehdejší doby kerou nás furt krměj :-)) ;-O8-o

0/0
21.2.2011 20:47

Fai Rodis

Re: Tahle tramvaj

Ja hlavne ocenuju ta laminatova sedadla u T3. Kam se na ne hrabou ty nove drevene nesmysly, co z nich clovek klouze. Laminaty proste na pr*el dokonale sedi...

0/0
21.2.2011 20:53

Nedos

Klimatizace

S tou klimatizací si děláte srandu?Rv

0/0
21.2.2011 15:16

turista-

Re: Klimatizace

Vyznam klimatizace v situaci, kdy se zastavuje a oteviraji dvere kazde 2 minuty, je velmi diskutabilni.

0/0
21.2.2011 15:27

halagajda

Re: Klimatizace

R^

0/0
21.2.2011 15:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.