Diskuze

Existence opery a baletu jak v Národním divadle, tak ve Státní opeře Praha je anomálie

V české metropoli nyní fungují dvě operní scény - jedna pod hlavičkou Národního divadla, druhá jako samostatná Státní opera Praha. Vznikl plán, jak „dvojopernost“ Prahy ukončit. Co to může přinést?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Si0 po třetím zákazu

15. 2. 2011 9:51
Pokud by měla opera vypadnout z budovy Národního,

tak ať zase vypadne činohra z budovy Stavovského. Ať je to fér.

0 0
možnosti

Krč

13. 2. 2011 13:12
Pro idnes

Vážení,

není mně úplně jasné, z jakého důvodu vydáváte totožný text během tohoto měsíce již podruhé ( poprvé to bylo 3.2.2011 ). Dostane za něj snad paní Drápelová zaplaceno dvakrát ? Nebo snad není schopna po dvou týdnech napsat odlišný text na téma "tristní úroveň opery ND a SOP" ?

0 0
možnosti

Jeremiae

13. 2. 2011 11:39
Vážená paní Drápelová,

věci, co zde píšete, byly již kolikrát řečeny z okolí MK. Místo poznámek na zbytečnost dvou operních domů byste se raději měla pozastavit nad tím, proč jsou v takovém stavu. Podle mě by obě divadla mohla patřit mezi vyhlášené evropské operní domy, kdyby nebyly tak podfinancovány. Podmínky, za kterých zde umělci působí, jsou ostudné. A čí je to vina? MK přiznává,  že je samo podfinancovává. Je tu též špatné hospodaření řady ředitelů. ALE ředitele jmenuje MK, které také každoročně kontroluje a schvaluje jejich účetnictví. Zde by se tedy měla vyvodit odpovědnost! Stát by měl konečně začít vytvářet podmínky pro vytvoření oné kulturní elity a do té doby je jeho povinností zajistit chod kulturních institucí! Navíc lidé na MK mají tak nízký morální kredit, že je těžko uběřitelné, že by zrovna jejich transformace přinesla zlepšení. A proto zatím nepřišli za čtyři měsíce s žádnými číselnými podklady. Vaše články jsou trapné, stejně jako často osobně hluboce zaujaté kritiky. 

0 0
možnosti

Jeremiae

13. 2. 2011 11:47
Re: Vážená paní Drápelová,

U obou domů by stačilo kvalitní vedení, které určí jasné priority a dramaturgickou linii - což tu dosud nebylo. A u překrývajících se titulů taky trošku spolupracovat, aby se opět naschvál neuváděly stejné tituly - ovšem to byla zase práce ministerstvem dosazených lidí. S dobrým vedením je tu pro dva operní soubory místa až dost.

Také nesouhlasím s Vaším tvrzením, že pro mladé zpěváky není už vůbec prestižní vystupovat na scénách SOP a ND. Nevím, koho konkrétně máte na mysli, ale Ti nejlepší z mladé generace s Vaším názorem rozhodně nesouhlasí. Určitě to neplatí o všech inscenacích, ale Vaše katoegoricky dané hodnocení je zcestné. Takže pište za sebe a ne za jiné, a nevymýšlejte si, jako náměstek Radek Zdráhal.

0 0
možnosti

RonnieV

13. 2. 2011 9:02
Souhlas - částečně

Naprosto souhlasím s tím, že co se dnes v Praze vydává za operu, je smutné. Nicméně některé opery, například Smetanovy, jsou s Národním nerozlučně spojeny. Stejně tak mozartovské staggiony ve Stavovském jsou sice dobrý nápad, jenže hrozí tím, že se ze Stavovského stane  turistická atrakce, ne živé divadlo. Už dnes je to znát, zvlášť právě na těch Mozartech - kolik je v publiku cizinců, kteří přišli v džínech a jen proto, že to měli v programu zájezdu a včas neutekli k Flekům. A pro lidi, co přišli skutečně na Mozarta,  se občas pak horor odehrává nejen na jevišti, ale i v hledišti. Myslím, že bude potřeba ještě hodně, hodně zvažovat a rozmýšlet, ačkoli jinak proti myšlence výhradně operního a KVALITNÍHO divadla nemám ani to nejmenší, naopak.

0 0
možnosti