Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Existence opery a baletu jak v Národním divadle, tak ve Státní opeře Praha je anomálie

V české metropoli nyní fungují dvě operní scény - jedna pod hlavičkou Národního divadla, druhá jako samostatná Státní opera Praha. Vznikl plán, jak „dvojopernost“ Prahy ukončit. Co to může přinést?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Si0 po třetím zákazu

Pokud by měla opera vypadnout z budovy Národního,

tak ať zase vypadne činohra z budovy Stavovského. Ať je to fér.

0/0
15.2.2011 9:51

Krč

Pro idnes

Vážení,

není mně úplně jasné, z jakého důvodu vydáváte totožný text během tohoto měsíce již podruhé ( poprvé to bylo 3.2.2011 ). Dostane za něj snad paní Drápelová zaplaceno dvakrát ? Nebo snad není schopna po dvou týdnech napsat odlišný text na téma "tristní úroveň opery ND a SOP" ?

0/0
13.2.2011 13:12

Jeremiae

Vážená paní Drápelová,

věci, co zde píšete, byly již kolikrát řečeny z okolí MK. Místo poznámek na zbytečnost dvou operních domů byste se raději měla pozastavit nad tím, proč jsou v takovém stavu. Podle mě by obě divadla mohla patřit mezi vyhlášené evropské operní domy, kdyby nebyly tak podfinancovány. Podmínky, za kterých zde umělci působí, jsou ostudné. A čí je to vina? MK přiznává,  že je samo podfinancovává. Je tu též špatné hospodaření řady ředitelů. ALE ředitele jmenuje MK, které také každoročně kontroluje a schvaluje jejich účetnictví. Zde by se tedy měla vyvodit odpovědnost! Stát by měl konečně začít vytvářet podmínky pro vytvoření oné kulturní elity a do té doby je jeho povinností zajistit chod kulturních institucí! Navíc lidé na MK mají tak nízký morální kredit, že je těžko uběřitelné, že by zrovna jejich transformace přinesla zlepšení. A proto zatím nepřišli za čtyři měsíce s žádnými číselnými podklady. Vaše články jsou trapné, stejně jako často osobně hluboce zaujaté kritiky. 

0/0
13.2.2011 11:39

Jeremiae

Re: Vážená paní Drápelová,

U obou domů by stačilo kvalitní vedení, které určí jasné priority a dramaturgickou linii - což tu dosud nebylo. A u překrývajících se titulů taky trošku spolupracovat, aby se opět naschvál neuváděly stejné tituly - ovšem to byla zase práce ministerstvem dosazených lidí. S dobrým vedením je tu pro dva operní soubory místa až dost.

Také nesouhlasím s Vaším tvrzením, že pro mladé zpěváky není už vůbec prestižní vystupovat na scénách SOP a ND. Nevím, koho konkrétně máte na mysli, ale Ti nejlepší z mladé generace s Vaším názorem rozhodně nesouhlasí. Určitě to neplatí o všech inscenacích, ale Vaše katoegoricky dané hodnocení je zcestné. Takže pište za sebe a ne za jiné, a nevymýšlejte si, jako náměstek Radek Zdráhal.

0/0
13.2.2011 11:47

RonnieV

Souhlas - částečně

Naprosto souhlasím s tím, že co se dnes v Praze vydává za operu, je smutné. Nicméně některé opery, například Smetanovy, jsou s Národním nerozlučně spojeny. Stejně tak mozartovské staggiony ve Stavovském jsou sice dobrý nápad, jenže hrozí tím, že se ze Stavovského stane  turistická atrakce, ne živé divadlo. Už dnes je to znát, zvlášť právě na těch Mozartech - kolik je v publiku cizinců, kteří přišli v džínech a jen proto, že to měli v programu zájezdu a včas neutekli k Flekům. A pro lidi, co přišli skutečně na Mozarta,  se občas pak horor odehrává nejen na jevišti, ale i v hledišti. Myslím, že bude potřeba ještě hodně, hodně zvažovat a rozmýšlet, ačkoli jinak proti myšlence výhradně operního a KVALITNÍHO divadla nemám ani to nejmenší, naopak.

0/0
13.2.2011 9:02

eSATA

Re: Souhlas - částečně

Si pamatuji jak nás na průmyslovce někdy v prváku nahnali se třídou do divadla na operu. 15letý kluky na operu! Hrozná otrava. Ději jsem vůbec nerozuměl a akorát jsem sledoval hodinky kdy už ta hloupost skončí a budu moci jít domů. Úplně mi tím divadlo znechutili. Přitom stačilo tak málo a vybrat z repertoáru něco co je chlapeckému srdci bližší. Představení u kterého by se bavil a které by odpovídalo jeho věku.

0/0
13.2.2011 9:18

I-va

Re: Souhlas - částečně

Nesouhlasím vůbec. Operní divadlo de facto máme ve Státní opeře (bývalé Německé divadlo). Národní divadlo se kromě činohry vždy více soustřeďovalo na balet a pouze české opery a v Nosticově se zpočátku hrála hlavně činohra. V těchto případech se nemůže mluvit jen o penězích, protože za chvíli by se finančně nevýhodné mohlo stát osvícení Pražkého hradu. Stačí, že pro Čechy je pomalu zapovězena Malá Strana, ze které se stalo politické teritorium doplněné obchody s matrjoškami a rádoby luxusními restauracemi. Takže teď je na řadě Nosticovo divadlo. Navrhovala bych pro lepší rentabilitu divadla pronajmout podloubí a náměstí za divadlem čínským trhovcům a bude to dokonalé.

0/0
13.2.2011 9:41

Ivocakul

Re: Souhlas - částečně

Co to pravíte, vy diletante. V historické budově od založení v roce 1881 a znovuotevření v roce 1883 bylo provedeno více jak 500 operních premiér. Divadlo je pro operu relativně naopak velmi vhodné, protože jeviště je prostorné a hluboké. Jsou lživá tvrzení, že jeviště SOP je větší. Na šířku ano - o 1 m... Národní divadlo vždy zahajovalo provedením operního představení. Tuto národní historickou budovu si nelze bez opery vůbec představit. Naopak činoherci zde mají poněkud problém, protože ne všechny hlasy je v hledišti kvalitně slyšet, aniž by činoherec musel řvát. Jeviště je přeci jen velmi prostorné.

0/0
16.2.2011 0:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.