Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čeští žáci jsou chodící encyklopedie, sepsat petici nebo říct svůj názor neumí

Umí školáci sepsat petici? Vědí, jak řešit konflikt? Mají chuť se zapojit do veřejného dění? Podle odborníků při Masarykově univerzitě spíše ne. Zaměřili se proto na učitele a na to, aby pracovali stylem, kdy pouze do dětí "neládují" fakta. Místo toho by je měli učit jednat a říkat své názory.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Le_Chat_Noir

Nevim, čemu se divěj

Není to tak dávno, co jsem vyšla základku a opravdu můžu potvrdit, že ve škole se vůbec neučí, abychom přemejšleli vlastní hlavou. Ne, piš si co diktuju, nauč se to, ale nepřemejšlej u toho - toť motto mnoha učitelů. Někteří z těch mladých už k tomu přistupují jinak, bohužel na mé škole byli všichni silně zasaženi komunismem, kdy nesměl nikdo vyčnívat, jinak by byl zavrhnut. A pročpak asi? Protože ten, kdo moc přemýšlel, byl velkou hrozbou pro režim!

0/0
14.2.2011 16:53

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Re: Nevim, čemu se divěj

A teď je to jiné? Taky je nebezpečný ten, co přemýšlí. To se nezměnilo. ;-) V běžném životě.

0/0
19.2.2011 9:25

Le_Chat_Noir

Re: Nevim, čemu se divěj

Nebezpečný sice je, ale může o tom alespoň svobodně přemýšlet a sdělovat to nahlas (ve většině případech). Navíc třeba už na některých středních jsou i předměty, kdy ten učitel se studenty diskutuje, chce znát jejich názory a rozvíjí tak osobnost člověka. Na základce se ty učitelé snad toho bojej, aby dítě mělo vlastní názor.

0/0
20.2.2011 13:42

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Re: Nevim, čemu se divěj

Chcete mít snad svůj názor a diskutovat o násobilce nebo o vyjmenovaných slovech, nebo o chemii, fyzice???? Tam toho asi moc nenadiskutujete. Je to dané a tečka. A pseudovědy, jako občanskosociální výchova, ty jsou ke kecání, ale raději budu, když mé dítě bude mít matiku, anglinu či čeják a bude něco umět. Bez keců. Až jednou za x desítek let budete mít své děti, budete vědět, o čem tu teď píšu. ;-)

0/0
21.2.2011 18:42

Le_Chat_Noir

Re: Nevim, čemu se divěj

Samozřejmě i v mém zájmu bude, aby mé děti měly dobré vzdělání, ale byla bych nadšená, kdyby za mnou dítě přišlo a řeklo mi, mami tahle básnička se mi nelíbí, i když paní učitelka říkala, že se nám nesmí nelíbit, když my sami jsme nic takového nenapsali. Ne z recese, ale kvůli vlastnímu názoru. Promiňte ale i u takových věd, kde jsou věci dané, je potřeba přemýšlet. A je potřeba, aby ty děti přemýšlely samostatně, protože jinak z nich vyrostou lidé bez názoru, co budou mít sice vše nabiflované, ale takoví lidé lepší budoucnost nevytvoří.

0/0
22.2.2011 16:54

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Re: Nevim, čemu se divěj

Ano, toto je rozumný názor. Bohužel dnešní rodiče (naštěstí ne všichni) na své děti "kašlou" a neučí se s nimi. Dítě si potřebuje popovídat o školním učivu. My zrovna před chvílí probrali planety a teď jdeme na teplotu ve fyzice. ;-)

0/0
24.2.2011 17:15

Fai Rodis

Re: Nevim, čemu se divěj

To je ale smutne, ze Chat noir ceka teprve od skoly, ze ji nauci myslet...;-D

0/0
26.2.2011 15:49

Le_Chat_Noir

Re: Nevim, čemu se divěj

Kdepak, jen jsem říkala, že ve školách ty studenty k tomu vůbec nepodporujou...což si myslim, že by bylo hodně potřeba.

0/0
26.2.2011 19:47

b.aran

To je prece typicky cesky rys!

0/0
14.2.2011 7:18

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Neumí vyjádřit svůj názor,

NEJSOU OVŠEM ANI chodícími encyklopediemi.:-/

0/0
13.2.2011 17:13

barb.udo

Re: Neumí vyjádřit svůj názor,

... psal to novinář ...

... pro něj je i tykev génius ...

0/0
13.2.2011 17:25

Isabelle

Re: Neumí vyjádřit svůj názor,

napsal to cesky novinar, jinde je jinak  ... :-)

0/0
13.2.2011 17:30

certik_bertik

proč

by se měli žáci základní školy, aby z nich byli političtí potížisti?

0/0
13.2.2011 16:51

barb.udo

K čemu petice probůh?

... střílet oběma rukama ...

... to mají umět ...

0/0
13.2.2011 16:51

ježo

Re: K čemu petice probůh?

A jednou zbraní nebo dvěma?

0/0
13.2.2011 17:00

barb.udo

Re: K čemu petice probůh?

... dvěma, aby to bylo něco platné ...

0/0
13.2.2011 17:04

ježo

Re: K čemu petice probůh?

Onehdá jsem to zkoušel,ale mířená střelba dvěma směry je nesmysl.Aby to bylo něco platné,navrhuji brokárnu,tou ale zae bude schopno střílet jen mizivé procento školáků.

0/0
13.2.2011 17:32

Isabelle

Re: K čemu petice probůh?

Proc jsi strilel ? neumis se domluvit ?

0/0
13.2.2011 17:36

ježo

Re: K čemu petice probůh?

Jen jsem reagoval na příspěvek ve vláknu.Preferuji domluvu,kdekoliv a jakoliv.Bohužel jsou mezi námi tací,s kterými není možná jakákoliv domluva.tam už je,bohužel,třeba střílet.

0/0
13.2.2011 17:47

barb.udo

Re: K čemu petice probůh?

... vzpomněl jsem si na starý český film Střílej oběma rukama ...

... u nás se na nějaké petice z vysoka ... hledí ...

0/0
13.2.2011 17:53

Lola Roflova

Druhá

 část nadpisu, že deti neumí říct svůj názor, nebo cokoliv formulovat, platí. Že by studenti měli encyklopedické znalosti, toho jsem tedy nevšimla. ;-(

0/0
13.2.2011 16:29

Chytry.Levicak

článek je nepřesný,školáci prakticky za nic nemohou

že jsou chodící encyklopedie to není nic nového! A biflovaní patřilo minimálně i po celá 90 léta. Proboha třeba žák základní školy, který chodí do té 8 třídy  nemá ve svých zájmech politiku, zapojení se do veřejného dění, vstup v budoucnu do nějaké strany, informovat se o EU nebo jít k volbám. Takových lidí je v tom věku jako šafránu. Většinou je zajímají roštárny atd...Pozoroval jsem to na sobě.  Před 15 lety mě z toho o čem se tu píše nebavilo nic. Pak z ničeho nic po 2O roce jsem se začal aktivně zajímat o politiku...denně čtu zprávy. trvá to dones...je tomu skoro 10 let a pořád mě to baví.volit jsem šel v  18 a ve 20 letech,ale jak jsem viděl,jaké je politika svinsto(její lidé) na volby jsem 8 let rezignoval. Nevím proč podle článku je nutné se zapojit do veřejného dění. Někod má prostě jiné ušlechtilé zájmy a tomu se naplno věnuje. Nebo at se každý svobodně rozhodne zda jít k volbám...je to snad nějaká povinnost? atd atd..

0/0
13.2.2011 16:22

Chytry.Levicak

Re: článek je nepřesný,školáci prakticky za nic nemohou

pokrč:člověk na základce je pořád v telecích letech(někdo je jím i po třicátem věku) nechme těm dětem čas na jejich zájmy přiměřené k tomu věku.

0/0
13.2.2011 16:27

praveverka

Paradox

Prosím vás, tohle je diskuze plebejců a nepedagogů, kteří učili nanejvejš svého psa aportovat a papouška říkat: Jseš dobrej. Zkuste se postavit před 30 děckama a získat jejich pozornost. Potom se vraťte a podělte se o zkušenosti. ;-D ;-D

0/0
13.2.2011 12:47

tejuz

Re: Paradox

já zažil učitele, ketří to dokázali, tak, že je každej na slovo poslouchal, každej hltal učitelovo vyprávění, žák mohl říct svůj názor, a při tom se jich nikdo nemusel bát, nikdy nezvíšili hlas a jejich práce je bavila a měla výsledky. Takže mi netvďte, že to nejde

0/0
13.2.2011 16:45

ježo

Re: Paradox

Ty plebejče,ono naučit zvíře,které ti ausgerechnet nerozumí je docela problém.Pes i ten papoušek je ochoten akceptovat akorát autoritu.Tu buď máš,nebo nemáš.To se nedá naučit.

0/0
13.2.2011 17:10

tre

Zamysleme se co vlastně

dělají ti pedagogové? Děti jim skáčou po hlavách a oni nevědí co s tím. Děti, podle  mezinárodních měření, toho umí stále méně a méně. Na co mají ty vysoké školy, co je tam učí? Vždyť ti pedagogové nezvládají naprosto nic a školství jde od desíti k pěti.Jen pořád melou, že mají nízké mzdy, ale jejich výkony jsou naprosto tragické.

0/0
13.2.2011 9:16

JaJaMilan

Re: Zamysleme se co vlastně

Nyní se to zlepší, dostali 2 mld.

0/0
13.2.2011 9:25

captain cook

Re: Zamysleme se co vlastně

potrebuje to, aby obe strany chtely...ucitele skutecne neco naucit a studenti skutecne chodit do skoly za ucelem ziskavani vedomosti, ne jen delat rotiku. Tuhle rovnici ale znacne ovlivnuje jeste treti strana - rodice. Kdyz rodice ukazi ucitelum, ze maji zajem o to, co se ve skole deje a ze je podporuji v jejich snaze ucit a udrzovat prislusnou studijni disciplinu, kdyz soucasne daji svym potomkum najevo podporu pro skolu a co se od studentu ocekava, je nadeje na uspech. Rodice, kteri svym postojem jen podryvaji autoritu skoly pak nemaji zadny narok si stezovat, kdyz se jejich potomci flakaji a kdyz ze skoly prinesou misto vedomosti velke kulove.

0/0
13.2.2011 9:33

halagajda

Re: Zamysleme se co vlastně

R^

0/0
13.2.2011 9:42

zdeseny obcan

Re: Zamysleme se co vlastně

R^

0/0
13.2.2011 10:55

danny47

Re: Zamysleme se co vlastně

A co se stane pedagogovi, který si dovolí takového "žáka", který mu skáče po hlavě, napomenout, nebo mu nedejbože dát nějaký "trest" (myslím tím úkol navíc), nebo sáhnout k nejúčinějšímu řešení - pár pohlavkům.... ? ?

Dokážete na to, vážený, odpovědět ?

0/0
13.2.2011 12:06

tejuz

Re: Zamysleme se co vlastně

Proč nelepší kantoři které jsem měl nikdy nemuseli pohlavkovat? A to jsme byli banda sígrů!

0/0
13.2.2011 16:48

babacek

Studenti

To mě připomíná film pro pamětníky kdy studenti obchodní akademie na tom byli naprosto stejně ( přiměřeně k té době ). Na název si bohužel nevzpomenu.

0/0
13.2.2011 9:01

JaJaMilan

Džungle před tabulí.

Jak kniha tak film. A zde dnešní žáci mají znalosti enciklopedie. Ha ha ha ti ani nevědí co to encyklopedie je. Samozřejmě že vyjímky jsou.

0/0
13.2.2011 8:59

slv

Tak encyklopedie

to určitě nejsou. Ta totiž má informace. Ti čeští je zcela jsitě nemají.

Takovýhle článek navozuje, že by měli umět ještě méně, ale jen aby tu petici nebo názor řekli, že?

Švanda ovšem je, že k vyslovení názoru člověk něco musí vědět. Jinak je to blábol. Ostatně jako ten článek.

0/0
13.2.2011 8:58

danny47

Re: Tak encyklopedie

R^ !

Zřejmě "odborníci", kteří tenhle průzkum - jistě štědře financovaný ze státních prostředků na školství - provedli, žijí v nějakém paralelním světě.

A NEJlepčí zrpavodajský server to prostě přejme bez jakéhokoli vyjádření a názorů, kterých mají jindy plné hrsti...

0/0
13.2.2011 12:08

enpassant

Nepsat

Autorka v lepším případě nepracuje s fakty, ale s vnitřním pocitem, že by to tak mohlo být, v horším případě si vymýšlí na objednávku. Ať je to tak nebo tak, článek je totální blábol. Rada pro příště: nepsat raději nic.

0/0
13.2.2011 8:56

danny47

Re: Nepsat

Kdo zná ostatní články této "novinářky" se snad ani nemůže divit....

0/0
13.2.2011 12:09

captain cook

skoda, ze tohle nemeli zavedene hned po sametu

" V budoucnu se centrum chystá zaměřit i na dospělé, aby se dokázali zorientovat ve veřejném prostoru, nestali se obětí manipulace a dokázali řešit situace, do nichž se mohou jako občané dostat."

Obcane byli totalitou nauceni ze "strana a vlada" za ne ve vsem rozhodne. Kdyz se politicka situace zmenila, oni i ruzna odvetvi narodniho hospodarstvi se stali obetmi ruznych sibalu a podvodniku s totalitarnimi konekcemi, zatimco pasivne ocekavali, ze vlada za ne automaticky vsechno vyresi v jejich prospech a ochrani je. Lide se predevsim musi naucit samostatne myslet, spolehat sami na sebe a take uvazovat komu daji pri volbach svoji duveru. Musi si take zvyknout ze je treba radne proverit tvrzeni tech, kdo se jim nabizeji jako jejich zastupci ve verejnych funkcich, vyuzivat prava daneho ustavou a chodit radne k volbam. Ne lenossky prohlasovat ''oni jsou vsichni stejni", nevolit, odjet na chatu" a pak drskantit jak to vsechno stoji za velke kulove.

0/0
13.2.2011 6:24

danny47

Re: skoda, ze tohle nemeli zavedene hned po sametu

Tak po tohle se klidně podepíšu!!  R^ 

0/0
13.2.2011 12:11

spojene.staty.evropske

pravy opak je pravda

jsou blbejsi a blbejsi, pry si vsechno najdou na netu...., zas chytrej pisalek;-D

0/0
13.2.2011 0:19

danny47

Re: pravy opak je pravda

oprava: pisálka ... ;-) - jste "gendrově nekorektní"

0/0
13.2.2011 12:10

WelBloud007

Nevím co jsou Čeští žáci

ale vím, že rozhodně nejsou chodící encyklopedie

0/0
13.2.2011 0:14

babacek

Re: Nevím co jsou Čeští žáci

Jak kteří. Některé by neodhal ani na pomocnou školu dle znalostí a některé naopak musím hodnotit jako velice vzdělané přiměřeně k jejich věku.

0/0
13.2.2011 9:03

alikedu

reálný pohled

to je téma spíše pro rodiče. Kdo byl někdy na rodičovské schůzce v rámci ZŠ ví, že učitelé ani většina rodičů neřeší nic tak náročného, jako vzdělávání v tom pravém slova smyslu. Důležitější je velkochov ovcí neschopných a hlavně neochotných se jakkoli  svobodně a iniciativně projevovat. Jde o systém, který nemá sebemenší zájem vzdělávat své budoucí odpůrce tím, že jim v ranném věku začne vštěpovat do hlav například schonost logického myšlení a podobně. Není sebemenší zájem po nějaké solitérní iniciativě a kreativitě. Samotná kreativita je v drtivé většině případů drsně utlumená nebo alespoň svázaná do korzetů stavících na předepsaných a hlavně limitujících předlohách.

Toto však nevyřešíte ani v internetové debatě, ani na ulici, ale pouze soustavnou prací s vlastními dětmi. Hodně štěstí a dobrou noc;-)

0/0
13.2.2011 0:07

Isabelle

Re: reálný pohled

dobrou noc,

chodila jsem do skoly v cesku a pozdeji v Kanade... ten rozdil si ani nepredstavuj ...:-)

0/0
13.2.2011 0:17

captain cook

Re: reálný pohled

nemam zadnou zkusenost se soucasnymi vyucovacimi metodami v cesku. V mych davnych skolnich letech v ce-ese-ser byla vyuka v kazdem predmetu zalozena na biflovani - definic, vzorcu, slovicek, letopoctu. Kdo mel dobrou pamet a schopnost nabiflovanemu materialu porozumet, ten byl premiant. Jednou na SVVSce mi fyzikar dal sardel (petku), kdyz jsem mel momentalni "okenko" a nemohl mu odrikat definici elektromagneticke indukce. Rozumel jsem tomu, umel jsem to odvodit a vedel, ze tim dojdu k definici. Chtel jsem mu to na tabuli predvest, ale on rekl, ze odvozovat nic nesmim, jenom mu musim vysypat definici.

Kdyz pak v zamori chodily do skoly moje deti, nemohl jsem se vynadivit jake odlisne metody jejich skoly pouzivaji. Samozrejme, ze sem tam se neco malo biflovalo(napr. slovicka do hlavy norimberskym trychtyrem vpravit nelze), ale od sameho zacatku v pripravce se po cela skolni leta daval duraz na tvorbu usudku, logicke mysleni, kreativitu, aplikace. Jejich fyzikar by me za muj pristup naop

0/0
13.2.2011 5:13

captain cook

Re: reálný pohled

naopak pochvalil.

0/0
13.2.2011 5:14

danny47

Re: reálný pohled

Jak správně píšeš - základy  (definice, slovíčka.....) se člověk MUSÍ naučit/nabiflovat a pak ještě pochopit vazby mezi nimi....

0/0
13.2.2011 8:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.