Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před nehodou, při níž zemřelo šest lidí, jelo BMW podle svědka velmi rychle

Tmavé BMW, které při středeční nehodě v Prostějově přeletělo přes svodidla do protisměru a srazilo se s felicií, jelo podle svědka před nehodou velmi rychle. Soudní znalec navíc vyloučil, že by mezi příčiny jedné z nejhorších nehod za poslední roky, při které zemřela i jedenáctiletá dívka, patřilo náledí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Henry Okoun

konstrukce vozovky

V tomto místě je silnice směr od Brna je výš cca o 20-30 cm než silnice od Prostějova na Brno. Svodidlo je tam postaveno na směr Brnov asi v předepsané výšce, ale  a tím pádem je nižší o ten rozdíl ve vyšce obou vozovek směrem od Brna. Pokud se toto neopraví, myslím si, že každá další podobná nehoda bude mít taky takové děsivé následky.

0/0
12.2.2011 10:04

kocourek25

Re: konstrukce vozovky

Je to o něčem jiném než o konstrukci vozovky. Je to o lidském rozumu řidičů , PŘIZPŮSOBENÍ  řízení vozidla stavu vozovky . Zdá se to fráze ale realita je taková.

Silnice kdy byla vybudovaná, se nepřekládalo , že se bude jezdit tak jak se jezdí : rychle, bez rozumu a BEZOHLEDNĚ. Navíc si myslím , že tato řidička tu cestu asi

moc dobře znala nebo neznala ? Hlavní úlohu této nehody hrála  únava a mikrospánek. Svědčí o tom to ,že tam nebyla žádná brzdná dráha.

Uvidíme jak dopadne vyšetřování a posudky soudních znalců. 

0/0
13.2.2011 10:55

Antonín, topič

Omezení důsledků

chyby někoho jiného, to je také účel omezené rychlosti. Dnes cestou z práce: najedu do připojováku na šestiproudovku, přede mnou felda. Připojovák vede od nájezdu průběžně ke sjezdu na D1. Felda jede furt připojovákem, blinkr nula. No tak dám levej, kouknu jestli něco nejede a vjedu na čtyřproudovku. Felda furt jede připojovákem, furt nebliká. Míjím výjezd, felda furt rovně po zebře, furt nebliká. No paráda. Tak kouknu a uhýbám ještě víc, aby tento tajemný řidič nebyl v mé blízkosti. Pak dojedu dom, máme parkování v řadě částečně na chodníku. Přede mnou parkuje nějaká menší potvůrka, tak stojím dost daleko, jakože v klidu počkám.  No nekecám, to auto chcíplo 15x, než to ten člověk za volantem dostal na místo. A to nebyla žádná skulinka, před za zbejval metr. Kdyby to auto mohlo, tak tu osobo lískne airbagem... Co takoví lidi dělaj za volantem, to nechápu.

0/0
11.2.2011 18:55

Inž.ZABABA

o kolik ji ručička tachometru přesáhla

Děsný klišé - a co by napsali o mě? Tacho mám displej, jen otáčky jsou ručička ;-) Jo a ještě teploměr a palivo - Civic

0/0
11.2.2011 17:48

barb.udo

Tak další příklad ...

... a tentokrát rychlosti 130 a 150 km/h ...

... jakou rychlostí narazí to rychlejší?

0/0
11.2.2011 15:08

barb.udo

Re: Tak další příklad ...

... bude to nad 75 km/h ?

0/0
11.2.2011 18:22

Antonín, topič

Barbudův příklad

Zanedbají-li se prodlevy (řidič, brzdy) - vychází rychlost nárazu na 48 km/h

Započítají-li se prodlevy a/nebo nelinearita brzd, vychází rychlost nárazu nad 50 km/h

0/0
11.2.2011 13:49

ježo

Re: Barbudův příklad

To nemá cenu,za chvíli bude bazírovat na čárkách ve větě.Hezký den a na shle.

0/0
11.2.2011 13:52

barb.udo

Re: Barbudův příklad

... ovšem při reakci oko - brzdy 0,1 s je to pořád nad 50 km/h ...

0/0
11.2.2011 13:58

Antonín, topič

Re: Barbudův příklad

Já to vím :-)

0/0
11.2.2011 14:18

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Malý fyzikální příklad...

Z důvodu (údajně) nejasného výkladu zadaní mi dovolte doplnit zadání:

... jedou dvě stejná (IDENTICKÁ) auta po stejné (IDENTICKÉ) silnici, jedno 50km/h, druhé 70 km/h ...

... jedou stejným směrem a když jsou vedle sebe, oba řidiči současně uvidí překážku, ZAREAGUJÍ STEJNĚ RYCHLE a začnou stejně naplno brzdit ...

... pokud je překážka tak daleko, že ten, co jel 50 km/h zastaví před ní ...

... pak ten, co jel 70 km/h do ní narazí rychlostí přesahující 50 km/h ...

0/0
11.2.2011 13:00

ježo

Re: Malý fyzikální příklad...

To snad ani nebylo třeba.On i ten (údajně )nejasný výklad byl zcela jasný všem.

0/0
11.2.2011 13:03

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Malý fyzikální příklad...

já vím, ale jednomu to jasný nebylo a diskuse už se stávala pro samé reakce dost nepřehledná.;-)

0/0
11.2.2011 13:06

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

???

Vždyť díky odsazování příspěvků je maximálně zřejmé, kdo na koho reaguje. Aspoň mě to tak připadá.

0/0
11.2.2011 13:09

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

Takhle obecně to samozřejmě neplatí. I ten, co jel 70 km/h může zastavit před překážkou. Záleží jak daleko překážka bude od místa začátku brzdění, resp. od místa, kde zastaví auto jedoucí 50 km/h. Pokud třeba 1 km, tak...

.

Aneb chce to víc myslet, když už máš potřebu vytvářet podobné všeobecně platné konstrukce.

0/0
11.2.2011 13:05

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Malý fyzikální příklad...

aha, takže zadání není dokonalé, takže "ten co jel 50km/h zastaví před překážkou ve vzdálenosti 1 milimetr :-P

0/0
11.2.2011 13:08

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

...pak bude rychlost nárazu 48 km/h a to ještě za předpokladu, že by byl brzdný účinek lineární, tedy stejný od začátku brzdění do konce. Což není, zvyšuje se.

0/0
11.2.2011 13:10

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Malý fyzikální příklad...

no a co zase nechápeš na tomhle?

Na začátku procesu bude pokles rychlosti menší než na konci, protože pro snížení rychlosti z 70 na 60km/h musís "odebrat" 13x více energie než při snížení rychlosti z 10 na 0 km/h. Protože brzdy brzdí celou dobu stejně, tak na začátku se úbytek rychlosti menší než na konci, tedy úbytek rychlosti se zvyšuje.

0/0
11.2.2011 13:15

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

No já to právě chápu. A proto říkám, že ona výsledná rychlost nárazu bude menší než oněch 48 km/h, která by odpovídala lineárnímu brzdnému účinku z rychlosti 70 km/h. A poněkolikáté, i kdyby ten brzdný účinek byl stejný po celou dobu zpomalování, jako na jeho začátku, a auto tedy narazilo do překážky při 48 km/h, tak IMO rychlost 48 km/h je pořád méně než "rychlost více než 50 km/h"...

.

Možná, že i tohle je pro tebe příliš složité, když ti připadá složité i přehledné grafické členění příspěvků...

0/0
11.2.2011 13:19

ježo

Re: Malý fyzikální příklad...

Máš pravdu v tom,že 48 je skutečně méně než50+.Smekám,jak jsi dokazál během 5minut  spočítat chybu ve výsledku a následně se nám vysmál;-)

0/0
11.2.2011 13:26

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

Tak sláva. Trvalo ti jen hodinu a půl, než jsi pochopil, že 48 je méně než 50+. Nic jiného jsem ve své první reakci nesdělil.

0/0
11.2.2011 13:33

barb.udo

Re: Malý fyzikální příklad...

... znáte pilota a auto s reakcí oko - brzda pod 0,1 s?

0/0
11.2.2011 13:45

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Malý fyzikální příklad...

těžko přesvědčit někoho, kdo si trvá na svém omylu tak zatvrzele.

Brzdy vyvíjí nějaký tlak a jsou schopny snížit rychlost auta. (odeberou kinetickou energii vozidla a přemění ji na tepelnou), protože jde o úbytek energie, tak je závislost kvadratická. Takže je-li rychlost větší 2x je brzdná dráha delší 4x.

Na 8,5 metrech auto z rychlosti 70km/h na 50km/h neubrzdíš (alespoň ne auto z našeho příkladu).

0/0
11.2.2011 13:26

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

A kdes vzal 8,5 metru? Odpovím za tebe: z naprosto nesmyslného předpokladu reakční doby 1s a jednoho ze dvou možných výkladů zadání, tedy toho, že řidiči nezačali brzdit na stejném místě.

.

Chápu, že pro člověka, kterému dělá problémy orientace v graficky naprosto přehledně členěném textu, je snadné se v problému ztratit.

0/0
11.2.2011 13:32

Antonín, topič

Re: Malý fyzikální příklad...

Ano, dokonale jsi se ztratil.

0/0
11.2.2011 13:45

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Malý fyzikální příklad...

už mě začínáš urážet, z toho dovozuji, že ti začíná téci do bot. ;-)

podívej se sem: http://fyzweb.cz/materialy/aplety_hwang/Reaction/index.html a otestuj si, jak to je při rychlosti 50 km/h a při rychlosti 70km/h při tvé reakční době.

Zkus tam kliknutím nasimulovat reálnou reakční dobu těch 0,6s (kliknou myší a předělat nohu na pedál jsou totiž dvě různý věci)

(původně jsem vycházel z tohoto: http://cs.autolexicon.net/articles/brzdna-draha je-li rychlost 50km/h a reakční dráha 14m tak se snadno dopočítáme 1s jako reakční doby.)

0/0
11.2.2011 13:47

Antonín, topič

Re: Malý fyzikální příklad...

Netrapte ho. Původně se Barbudovi vysmál, jak je ostatně jeho zvykem (a jak barbudo předpokládal). Teď se drží těch 48 km/h jako stébla. ;-D

0/0
11.2.2011 13:50

ježo

Re: Malý fyzikální příklad...

Já končím.Dík za plodnou diskusi,oprášil jsem si některé informace.

0/0
11.2.2011 13:50

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

Třeba co znamená výše a co níže ;-D?

0/0
11.2.2011 14:02

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

Teď nevím, co máš na mysli tím urážením. Jen jsem zopakoval to, cos sám napsal....

Tvůj odkaz jsem zkusil. Z 10 pokusů jsem měl jeden nad 0,3s, ostatní kratší. Že by reakce nohou byla o 0,7 vteřiny pomalejší? ;-D

.

Nehledě na fakt, že google ti jk v českých tak zahraničních zdrojích vyplivne reakční doby oko-noha nejčastěji v rozmezí 0,3-0,6s. Tomu s prominutím věřím více než tobě.

0/0
11.2.2011 14:01

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Malý fyzikální příklad...

http://cs.autolexicon.net/articles/reakcni-doba-ridice

k tvým výsledkům v klikání si přičti, že na rozsvícení právě čekáš a že kliknout na myš je něco jiného než předělat nohu z plynového pedálu na brzdový a taky samotný pedál a systém brzd vnáší jisté zpoždění.

(jinak jsem měl na mysli to o neorientaci v odkazech)

0/0
11.2.2011 14:09

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

Díky za link potvrzující má slova.

.

"(jinak jsem měl na mysli to o neorientaci v odkazech)" - v odkazech? Já jsem někde psal něco o odkazech v souvislosti s tebou? Nerozumím...

0/0
11.2.2011 14:13

Antonín, topič

Re: Malý fyzikální příklad...

Zvyšuje-li se absolutní hodnota zrychlení se snižující se rychostí, pak je nárazová rychlost tím vyšší, čím je tento efekt významnější.

0/0
11.2.2011 13:17

vItava

Re: Malý fyzikální příklad...

A k čemu je tento malý fyzikální příklad dobrý?

Dálnice je nejbezpečnější způsob automobilové dopravy, přestože je na ní nejvyšší povolená rychlost.

K dopravním nehodám se smrtenými následky docházelo i v době kočárů a bryček.

0/0
11.2.2011 13:34

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

Taky nevím. A udivuje mne, jak dlouho někdo vydrží s pokusy přesvědčit druhé, že 48 je více než 50....;-D.

0/0
11.2.2011 13:36

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Malý fyzikální příklad...

nepřeme se o to, jestli je 48 < 50, to je jasné každému. Diskutujeme, zda je to pravda nebo není. Za předpokladu linearního průběhu vyjde 48, ale protože lineární průběh není a toto zjednodušení vnáší do výsledku chybu  a to právě tu, že tak vyjde rychlost nižší než by ve skutečnosti byla. Ve skutečnosti by zadání bylo potvrzeno ;-)

0/0
11.2.2011 13:56

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Malý fyzikální příklad...

abych byl přesnější, nemáme jednotný názor na to zda je pravdivé tvrzení v příkladu či není.

0/0
11.2.2011 14:00

ježo

Re: Malý fyzikální příklad...

Máte brilantní slovosled.R^

0/0
11.2.2011 14:06

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Malý fyzikální příklad...

teď  nevím, jestli je to urážka nebo pochvala ;-)

hele, neříkals že končíš? :-)

0/0
11.2.2011 14:11

ježo

Re: Malý fyzikální příklad...

Za prvé,jednoznačně pochvala,za druhé končím s diskusí se smějícím se.

0/0
11.2.2011 14:15

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Malý fyzikální příklad...

tak dík. A z druhé poloviny věty tvé si vezmu příklad ;-)

0/0
11.2.2011 14:31

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

Pochvala za takhle zpackanou větu s chybějící interpunkcí? Vy dva jste se tedy našli ;-D.

0/0
11.2.2011 14:34

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

...tak si přečti, cos napsal a bude ti to jasné...

0/0
11.2.2011 14:15

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

Škoda, že opak je pravdou. Pokud by velikost zrychlení byla po celou dobu shodná, jako na začátku, vyšlo by 48. Ale protože je progresivní, bude výsledná rychlost ještě menší.

Tedy nezbývá než zopakovat to, co říkám už cca 2 hodiny a proti čemu tu za pomocí různých fantasmagorií a domýšlení bojujete: že původní výrok o nárazu rychlostí 50+ km/h je nesmysl.

0/0
11.2.2011 14:06

barb.udo

Re: Malý fyzikální příklad...

... a čo si predstavujete pod tým henoným progresývny, Kefalín?

0/0
11.2.2011 14:10

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

Progresivní je progresivní. Pokud nerozumíš textu, nezapojuj se do diskuse.

0/0
11.2.2011 14:14

barb.udo

Re: Malý fyzikální příklad...

... jako pokrokový?

... jako že roste s rychlostí?

... nebo klesá?

... nebo že brzdy vadnou s časem brždění?

... nebo co, Kefalín?

0/0
11.2.2011 14:18

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

Zeptej se někoho dospělého ve svém okolí, co v daném kontextu znamená slovo progresivní. Já ti vzdělání suplovat nebudu.

0/0
11.2.2011 14:22

barb.udo

Re: Malý fyzikální příklad...

... no, mne by zajímalo, co si pod tím představujete Vy, protože mám neodbytný pocit, že se mýlíte ...

... a s mým vzděláním si opravdu starosti dělat nemusíte ...

... dál už to nejde ...

0/0
11.2.2011 14:29

Nahlas se ti směju 2

Re: Malý fyzikální příklad...

Aha, tak to se, pane "myslím si o sobě, že jsem vševědoucí", omlouvám... ;-D;-D;-D.

0/0
11.2.2011 14:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.