Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

POLEMIKA: Spisovateli Kohoute, žádný pomník maršála Radetzkého Praha nepotřebuje!

Spisovatel Pavel Kohout by byl rád, kdyby na pražském Malostranském náměstí zase stál pomník maršála Radetzkého - podstatnou část jeho textu z MF DNES najdete v dolní části toho příspěvku. Překladatel Zdeněk Zacpal by byl pro změnu velmi nerad, kdyby Praha takový pomník měla mít. Tady jsou jeho argumenty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vítek z prčice

maršál Radecký

... byl po Janu Žižkovi, blahé paměti, nejúspěšnějším ČESKÝM vojevůdcem a významným ČECHEM. Vydobyl si vyjímečný respekt u císaře Františka Josefa /viz Radeckého pohřeb). Sloužil dlohá destiletí své širší vlasti Rakousko Uherské monarchii. Která neměla nikdy zaniknout. Československo byl Masarykův omyl. Svrhávání pomníků patří k českým necnostem a souvisí s opakovanými pokusy přepisovat historii. Pomník maršála Radeckého proto patří zpět, tam, kde stál. !!

0/0
9.3.2011 10:18

všetička

Směšná diskuse

Polemika o Radetzkém je trapná. Na jedné straně několik autorů, kteří studovali historii, na straně druhé nepoučitelní "hurá vlastenci", kteří by ty slušné nejraději vůbec umlčeli. S touto skupinou diskutovat nelze. Co se týče pomníku, je to až směšné. Radetzky by vám o to stejně nestál. Má už svůj hrob na památném místě Heldenberg (kdo má rád středoevropskou historii, lze najít za Hornem ve směru na Vídeň). Není bez zajímavosti, že desítky soch a sousoší v tomto nádherném Gedenkstatte byly odlity ve slévárnách u Salmů v Blansku. A co se týče dalších rodáků z Česka, kdo je tady podobně jako Radetzky "oceněn"? Vždyť ani objevitel skvrnitého tyfu Prowazek z Jindřichova Hradce není v encyklopediích. Že se za 1.světové války jako vojenský lékař tyfem nakazil a v 37 letech zemřel, koho to zajímá? Vždyť to byl přece Rakušan, tak pryč s ním. A tak bychom mohli pokračovat.

0/0
20.2.2011 20:31

Thatsme

Vraťme Radeckého kam patří

Ať se to komu líbí či ne, za života Josefa Radeckého byly české země součástí Rakouska. Logicky tedy, Josef Radecký, neoddiskutovatelně Čech a skvělý vojevůdce, stál v čele rakouských vojsk. V té době se území nerozdávala. Bylo-li tedy třeba bránit rakouská území dnešní severní Itálie, bylo to pochopitelně svěřeno tomu nejlepšímu, co Rakousko mělo - Radeckému. Fakt, že Rakousko o tato území eventuálně přišlo, nemá s Radeckým a jeho nespornými kvalitami nic společného. Radecký nebyl ani tyran ani katan, byl to voják z povolání, a to pravděpodobně ten nejlepší, jekého české země kdy zrodily. Nebojoval jen v severní Itálii, ale především proti skutečnému dobyvateli našich území, Napoleonovi. Jsem na Radeckého hrdý a je smutné, že většina Čechů o něm nic neví. Chceme snad vymazat 300 let naší historie mezi 1620 a 1918 z paměti národa? To už tu bylo a nebylo to nic moc. Vraťme nádhernou sochu Josefa Radeckého tam, kam ji Pražané původně umístili!

0/0
16.2.2011 23:47

vítek z prčice

Re: Vraťme Radeckého kam patří

R^R^R^

0/0
9.3.2011 10:20

Dalibor Záviš

Chci obnovit sochu maršála Radeckého

Josef Václav Radecký byl jeden z největších českých vojevůdců všech dob a vždy se hlásil k českému národu.  Stačí připomenout jeho vyjímečný podíl na porážce Napoleona v Bitvě národů u Lipska. Byla to natolik zajímavá a inspirující osobnost, že kdyby byl příslušníkem jiného národa, měl by desítky soch a ve škole by se o něm

učily celé kapitoly. Kdyby byl Američanem, točili by o něm filmy - možná s oskarovou nominací. Nevím, kdo se může chlubit tím, že na jeho počest píše slavný Strauss oslavný pochod. Zbourání sochy byla hanebná zbabělost ....ó jak revoluční čin....po

revoluci !  Ty " argumenty " zneuznaného překladatele - žalostné !!  A ten slovník  - co vlastně překládáte pane Zdeňku Zacpale ?  Nevěřím vám však, že myslíte svá tvrzení vážně. Zato parkoviště na tom slavném místě jistě mnohým velmi vydělává. A to je

 zřejmě ten správný revoluční a vpravdě národní pomník !

0/0
15.2.2011 12:32

Pavel Skeptik III

Možná pozdě,

ale jednu otázku bych měl? Vy si opravdu myslíte, že by komunisté v případě konfliktu neposlali Čechy do války pod rudým praporem? 8-o

0/0
13.2.2011 16:57

Imperial_Technocrat

IDIOT

Takovou snůšku nesmyslů už jsem dlouho nečetl. Neví někdo z Vás, co je ten idiot Zacpal vlastně zač. V prvé řadě Itálie byla v té době především rozvrácena válkou předchozí - intervencí Revoluční armády Francouzské republiky pod velením generála Bonaparta a především ohromnou exploatací ze strany republikánské a později císařské Francie. A Rakousko Itálii neokupovalo. To Víděňský kongres potvrdil správu Rakouska nad Severní Itálií a bojovalo proti Rakousku parta Revolučních sil z Piedmontu a Říma. Také je nesmysl, že Rakousko posílalo statisíce Čechů na smrt pro cizí zájem. Cožpak Češi netvořili s Rakouskem protiislámskou hráz vůči expanzivní Osmanské Říši ... To nebylo Českým zájmen, nestat se provincií Osmanů. Podstatná část Maďarska se jím stala a zaplatila za to vyhlazením značné části populace, likvidací Maďarské kultury a ekonomicky se zhroutilo. Nechodili z Moravy dobrovolníci, aby bránili Vídeň proti Osmanskému obležení?

0/0
12.2.2011 23:54

defenzor

Re: IDIOT

Naprostý souhlas s p.Zacpalem,Rakousko bylo od roku 1620 okupační mocnost,která pošlapala všechny svobody,které jsme před Bílou horou měli.Připravili nás o Horní a Dolní Lužici,Slezsko a zničili náboženskou toleranci v Evropě nevídanou.Radecký byl klasický kolaborant ve službách okupační moci,stejně jako rudí generálové po roce 1948,resp.1968.Žádný pomník si nezaslouží,stačí mu ten od vděčných Rakušanů v milované Vídni.Mimochodem v době Radeckého bylo už více než sto let po tureckých válkách;-€

0/0
19.2.2011 15:18

jakub T

Re: IDIOT

Víte, nic ve zlém, ale vaše argumentace  trochu připomíná  Johna Cleese, coby Rage z lidové fronty Judee,  ve filmu Brian''s life, když podobně demagogicky hodnotí římskou nadvládu nad Judeou. Pokud jste to neviděl, vřele doporučuji! 

0/0
22.2.2011 16:11

ježo

Nechci

Nechci pomník pomahače Habsburků,chci pomník Járy Cimermana,který Habsburkům nikdy nepomohl.;-D

0/0
12.2.2011 22:28

vokroj

Radecký prostě do Prahy patří

už tam byl a měl by se jeho pomník na nějaké vhodné místo v Praze opět postavit

0/0
12.2.2011 18:09

jeen

Re: Radecký prostě do Prahy patří

Ano, Stalinův pomník už tu taky, konec konců, byl!!

Rv

0/0
12.2.2011 21:27

Sladek

Dnesni diskuze me pozitvne naladila a jsem hrdy

na to,ze se tu najdou lidi, kteri znaji opravdovou historii Cech a Moravy a ne to co do nas po desetileti hustili cesti nacionalisti a soudruzi.R^[>-]

0/0
11.2.2011 23:26

sojkal

Re: Dnesni diskuze me pozitvne naladila a jsem hrdy

Co si myslíš ty, pomalu sto let poté, je nepodstatné. Rozhodující je to, co chtěli Češi v té době. A ti Rak-Uher zavrhli.

0/0
12.2.2011 15:27

Sladek

Re: Dnesni diskuze me pozitvne naladila a jsem hrdy

Sto let v historri neni az tak moc na to aby se z toho daly cerpat informace pro dnesni dobu.  Nebylo rozhodujici co chteli tenkrat Cesi a Moravaci, ale to co chtela Francie!  Ta si z nas udelala na 20 let protektorat a za pomoci par ceskych nacionalistu nam vzniklo preslavne Ceskoslovensko.  O ta krasa!!

0/0
12.2.2011 22:17

Generál Ugarte - vivido

Re: Dnesni diskuze me pozitvne naladila a jsem hrdy

Kdyby se konalo referendum, tak žádné Československé nikdy neexistovalo. :-P

0/0
12.2.2011 22:55

jirka wesely

2 dotazy

Tolik nacionalistických nesmyslů jsem už dlouho nečetl. Vrcholem je srovnání starého Rakouska s totalitním režimem v ČSSR. Pane Zacpale,mohl byste mi někdy příště říct

1) co dobrého vlastně nacionalismus přinesl (tedy kromě ještě dalších válek, násilného stěhování národů, pohraničních kontrol a utlačování menšin)?

2) Proč tolik protestujete kvůli Radeckému, který, pokud je mi známo, neporušil žádná práva českého státu? Proč raději neprotestujete proti pomníkům prezidenta, který dvakrát předal část našeho suverénního území nepřátelské mocnosti?

0/0
10.2.2011 19:15

jirkas13

Re: 2 dotazy

No přesně. Co je to proboha za vola?

0/0
11.2.2011 23:24

monarchista

Nejde jen o pomník

Vážený pane Zacpale, kdyby v šarvátce na Bílé Hoře byli zvítězili žoldnéři, najatí německy mluvícími protestantskými stavy, jsme dnes v nejlepším případě v situaci Lužických Srbů. Díky Habsburkům jsme se např. nestali součástí velkoněmeckého řešení v polovině 19. století. Naopak nám byl zachován jazyk i kultura, třeba Národní divadlo bylo postaveno jen díky štědrému příspěvku Františka Josefa I. Myslím, že je čas přemýšlet. Když nakonec došlo k politováníhodnému rozvrácení Rakouska-Uherska, český nacionalismu se  rozvinul až do paranoi národně sociální revoluce Edvarda Beneše. Já bych třeba nestavěl tu sošku před Černínským palácem! Naštěstí ubývá lidí, věřících jeko Vy výkladu dějin podle Nejedlého a Jiráska. Dnes již snad není nutno trpět národoveckými komplexy.

Pomník Václava Radeckého byl mimo jiné překrásné umělecké dílo. Vrátit by se měl, ostatně stejně jako Mariánský sloup na Staroměstské náměstí, rovněž zničený "národem" a "revolucí".

 Jan Bárta

0/0
10.2.2011 16:16

Voskovka

Re: Nejde jen o pomník

naprostý souhlas!!!!

0/0
10.2.2011 19:46

Generál Ugarte - vivido

Re: Nejde jen o pomník

R^

0/0
12.2.2011 22:54

Swarog

Z bolsevika mnarchista.

To ti tak bude nekdo verit zide Rv

0/0
10.2.2011 14:17

zlomená lopata

Minulosti si opravdu máme vážit.

Ze stejného důvodu navrhuji vydat sbírku básní Pavla Kohouta z padesátých let. Sešitek mohu dát k dispozici, jejich předčítání na společenských večírcích má vždy obrovský úspěch!

;-D

0/0
10.2.2011 13:40

rsvp

Zbláznil se, nebo si dělá legraci?

Zacpalův článek je neuvěřitelná slátanina národoveckých klišé - je až těžko k uvěření, že by to mohl myslet vážně. Není to jenom parodie na podobné národovecké výlevy jiných nešťastníků, zastydlých mentálně v první půli 19. století ?

Jak si jinak vysvětli např. označení "sociální a duchovní genocida" pro dobu, kdy v Čechách vznikla záplava úžasných barokních staveb, které dodnes obdivujeme jako architektonické skvosty a jezdí je obdivovat lidi z celého světa, kdy vznikala úžasná díla literární i hudební a v Klementinu byl soustředěn výkvět evropské vzdělanosti?

Podobně tvrzení, že "Rakousko za vyspělými zeměmi v úrovni svobod a hospodářství spíše zaostávalo" - v druhé polovině 19. století byly české země jednou z nejrozvinutějších a nejbohatších oblastí v rámci celé Evropy, s takovou mírou svobody, že bychom mohli i teď závidět...

Autorovi taky zjevně uniká, že severní Itálie je známa též pod jménem jižní Tyrolsko a žije tam ještě i dnes dost lidí, kteří se cítí být okupováni Itálií.

0/0
10.2.2011 13:11

Richard Pech

Re: Zbláznil se, nebo si dělá legraci?

.. a z tohoto Jižního Tyrolska pocházel můj pradedeček Bern, který se stal vrchním lesníkem v jednom Benediktinském klášteře v Haliči. Mí předkové pochází z celého Předlitavska, tedy, z rakouské části R-U Monarchie..

Proto se cítím být poddaným českého krále a ne ovčan zkorumpované republiky, která své právo na existenci ztratila v roce 1938, kdy nebyla schopna obhájit svou existenci.

Republika Československá byla založena na lži a neplněných slibech (kantonální uspořádání, obdobné Švýcarsku) dokonce ani Slováci nedostali v Pitsburgu slíbenou autonomii.. Lháři a podvodníci Masařík s Benešem si s Pitsburgskou dohodou vytřeli zadek. Kdyby splnili polovinu svých slibů, Československo by existovalo doposud...

0/0
15.2.2011 11:32

jakub T

národní hledisko?

netuším, z jakého "národního hlediska" autor odpovídá na vcelku rozumný článek Pavla Kohouta, historické hledisko je mu ovšem zjevně zcela cizí.  Už dlouho jsem nečetl takovou kupu národoveckých klišé a nesmyslů. Asi nejúsměvnější je pokus připsat devastaci severní Itálie  rakouské armádě. Milý autore, to co Willam Nassau v dopise popisuje, není výsledek vojenských operací,  to je obraz Itálie, jak vypadala po celé devatenátenácté století. Civilizace, jejíž stopy autor všude nachází, není civilizací, která zanikla s příchodem rakouských vojáků, je to civilizace antická, která , jak snad víte,  zanechala stopy po celé Itálii. A byl to právě bolestný kontrast mezi troskami vysoké kultury římské epochy a bídou Itálie devatenáctého století  , co vzbuzovalo lítost cestovatelů, kteří ji tehdy navštívili. Tento kontras popisuje i řada jiných významných umělců, literátů nebo spisovatelů, nejen Nassau, např. Goethe, Byron, J.M.W.Turner atd..     

0/0
10.2.2011 8:30

Poslední_____Mohykán

Re: národní hledisko?

Možná si tu už špatně pamatuji, ale podle toho, co vím, tak žádná Itálie jako funkční státní útvar v té době prakticky neexistovala, byl to roztříštěný soubor nejednotných enkláv, které na sebe žárlily a prováděly si nejrůznější pikantnosti. Každý, kdo měl na dvorku 12 slepic, byl šlechtic, nic nefungovalo atd. Připisovat tohle rakouské armádě je nesmyslné. Natož Radeckému, který byl prostě úspěšný armádní důstojník. Z Čechů na podobných pozicích v celé historii jednoznačně nejúspěšnější. A podobně lze hodnotit i přetrvávající nesmyslné klišé o 300 letech trpění pod rakouským jhem. Za poněmčování jsme si z velké části mohli sami, zejména měšťanské vrstvy svou servilností, Čechy a Morava zažívaly v podstatě svobodu (v kontextu s podmínkami celé Evropy), snad s výjimkou doby Metternicha a Bacha.I toho "Starýho Procházku" většina lidí milovala, ještě v průběhu 1. světové války se zpočátku neuvažovalo o žádné republice... No nic. Namítat by se dalo mnohé.

0/0
10.2.2011 8:42

Lokýt

"z národního hlediska..."

"Z národního hlediska" (předpokládám, že se má jednat o národ český) jsou Radeckého akce za napoleonských válek naprosto irelevantní, protože se odbývaly před tím, než vůbec moderní český národ vznikl, a Radeckého akce z r. 1848 naprosto "v pořádku", protože Radecký bojoval na téže straně, na jaké stálo i české politické vedení - proti velkoněmeckým a maďarským liberálům, za udržení velikosti a postavení habsburské monarchie.

Takže autorův názor mi připadá trochu zcestný.

0/0
10.2.2011 1:06

beda venerabilis

Re: "z národního hlediska..."

Snad jen dodat, že stejný postoj prezentoval ve svém dopise frankfurtskému sněmu i František Palacký. Ve škole nám sice o tom dopise říkali, že to byla jaksi uhlazenější forma Havlíčkova popěvku "Schuselka nám píše...", ale ve skutečnosti to bylo varování německým nacionalistům, že pokud se rozpadne habsburské Rakousko, propadne střední Evropa Ruským mocenským choutkám. Takřka na den přesně o sto let později dal Vítězný Únor jeho obavám za pravdu.

0/0
12.2.2011 13:23

Totedyne

...

R^ souhlasím s překladatelem. Napsal to velmi pěkně, na rozdíl od mnohých netrpí ztrátou paměti.

Zajímalo by mne, co by se stalo, kdyby někdo nově instalovaný pomník natřel na růžovo. To by taky "hrozil" stejný "trest", jako při natření toho tanku, který měl symbolizovat úctu k osvoboditelům Prahy.

0/0
9.2.2011 21:51

vilný stařec

Re: ...

tak tak!R^R^

0/0
9.2.2011 22:02

jakub T

Re: ...

Bohužel opak je pravdou. Překladatel Zacpal trpí buď  zásadní ztrátou paměti. nebo je zcela na štíru se základními fakty dějin střední evropy. Obojí je smutné, to druhé však smutnější, zvlášť když sebere odvahu napsat k tématu polemický článek.    

0/0
22.2.2011 15:58

la.sicak

Tve co to je?

To snad i propadlik u maturity by sepsla lepis a vyargumantovanejsi....esej...

0/0
9.2.2011 19:43

Lobo - obchodník s mozky

To jsou žvásty

jak z národního obrozeníRv

0/0
9.2.2011 19:13

Dalšínickvpekle7

Sochu Cimrmana

O podobě a umístění jezdecké sochy Járy da Cimrmana již bylo rozhodnuto  . Tak kde to vázne ??

0/0
9.2.2011 18:24

Voskovka

Re: Sochu Cimrmana

R^;-DR^;-DR^;-D, jasně koně Radezkého, jezdce Járu;-)

0/0
9.2.2011 19:04

Lobo - obchodník s mozky

Re: Sochu Cimrmana

Guru Járu?

0/0
9.2.2011 20:15

Voskovka

Re: Sochu Cimrmana

ne, Cimrmana:-P

0/0
10.2.2011 19:47

jirkas13

Re: Sochu Cimrmana

Jdou ve středu za hlídačem parkoviště, který proti tomu údajně nic nemá.

0/0
11.2.2011 23:25

Černoušek Bubu

Proboha, pane Kohout, neexhibujte již.

Fanatický roztleskávač stalinizmu, prohlédnuvší bořič stalinizmu, nadšený obrozovač socializmu, zmoudřelý odsuzovač socializmu, vítězný hrdinný pražský barikádník, brečna za oběti zločinných pražských barikádníků, rubáškový sovětista, přesvědčený antirusákista. Nyní místo československého masarykovce, habsburský nostalgik. Vždy ale u lizu smetany. Ušetřete prosím, nás starší ,Vašich dalších klaunských přemetů ve stylu cirkusového Augusta, protože potom už nepůsobíte pouze jako hlásná trouba svého přebujelého ega, ale jako to samé bez přívlastků.

0/0
9.2.2011 18:14

Totedyne

Re: Proboha, pane Kohout, neexhibujte již.

Přesně tak. Ještě mohli těm hlupákům, kteří Kohoutovi tleskají, ukázat pár jeho básniček z 50. let.

0/0
9.2.2011 21:57

Poslední_____Mohykán

CIMRMAN A ŠMYTEC!

0/0
9.2.2011 18:03

leontýnka

Maršál Radecký nevadí,

patří k historií - a český národ měl za Rakouska nejen vlastní samosprávu, ale také práva a svobody, o kterých se mu za časů republiky ani nesnilo, pravda problém jediný a dost podstatný byl s našimi zkorumpovanými a mocichtivými bafuňáři, kteří neunesli, že je komando měla Vídeń, tak nás oblažili Mnichovem, protektorátem, komunisty a ruskou okupací, abychom si uvědomili, jak to Rakousko-Uhersko bylo "špatné" ;-D

0/0
9.2.2011 17:33

Huffnagellův duch

No a proto všechno, co tady píšete,

je nesmysl stavět pomníky...

0/0
9.2.2011 17:29

hňup

Re: No a proto všechno, co tady píšete,

a ještě větší nesmysl je, když už jsou postavený, je zase bourat.  jak krásně jsme mohli dnes vidět tu hrůzu na letný....ten pomníček, postavenej na věčnou památku velkého stalina.... byla by lepší ukázka platnosti hesla :   všechna sláva- polní tráva ?

0/0
9.2.2011 18:47

felix2010

A ještě:

jako krváceli čeští vojáci za císaře a krále v Itálii, stejně tak krváceli rakouští Němci za slezských válek a při válkách s Turky, které se dotýkaly i českých zemí.

0/0
9.2.2011 17:25

mezizi

tak

jestli bude mít Praha nějaký další pomník je mi úplně jedno - jedno by mi to ovšem nebylo, kdyby se  další poťouchlost financovala z peněz daňových poplatníků.

Mě je osobně proti mysli, že se z veřejných prostředků financuje např. státní filharmonie.

0/0
9.2.2011 17:23

hph

Správně,

žádný Radecký. Na místě pomníku pomahači Habsburků nechť stojí pomník člověka, který Habsburkům nikdy s ničím nepomohl!

0/0
9.2.2011 17:13

Vanguard

Jsem pro pomník

Praha má nedostatek pěkných figurálních pomníků, a Radecký (psát jeho jméno německy je dost trapné) rozhodně patřeí mezi Čechy, na které můžeme být hrdí.

0/0
9.2.2011 17:05

felix2010

Re: Jsem pro pomník

R^R^R^

0/0
9.2.2011 17:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.