Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letounu CASA vypověděl poslušnost autopilot, stroj přes minutu strmě klesal

Do velkých problémů se dostal při cvičném letu armádní letoun CASA C-295. Autopilot navedl v tříkilometrové výšce stroj do devadesátistupňového náklonu, po němž následoval střemhlavý let ve spirále. Pilotům se podařilo dostat letoun pod kontrolu až v patnácti stech metrech, poté bezpečně přistáli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

emil123

Viděl to někdo???

Spousta řečí, ale zásadní věc chybí. Viděl tuto událost někdo jiný než piloti? Zdá se mně, že tady bylo více nesrovnalostí, než se uvádí. Výška 3000 m? Pád o 1500 m? V blískosti letiště? Já bych si dovolil tvrdit, že to bylo o dost více a jinde (tedy podle toho, co jsem viděl). e

0/0
13.2.2011 10:11

stonkeeper

zase lzi

To uz neni normalni, co se tady pisou za lzi;-€

Jak si vubec pan Gazdik dovoli takovou lez napsat?

http://www.acr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/reakce-na-clanky-redaktora-jana-gazdika-51740/

0/0
10.2.2011 17:44

CubA21

Re: zase lzi

taky jsem byl překvapen, asi by měl prověřit své armádní zdroje.

0/0
10.2.2011 18:53

vvena

Nedůvěryhodné zpravodajství

Myslím, že autor článku opět přestřelil a veřejnosti podstrkuje nepravdivé a smyšlené informace. Viz http://www.acr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/reakce-na-clanky-redaktora-jana-gazdika-51740/ .V poslední době je to již několikátý článek, kde se vyskytují falešné a nepodložené myšlenky. Tento stav nepřispívá k důvěryhodnosti tohoto zpravodajského serveru. Majitelé by měli s tímto pisálkem již něco udělat, pokud nechtějí ztratit důvěru čtenářů.Rv

0/0
10.2.2011 7:14

krystofc

oni totižto jsou novináři a "novináři"

cituji ze serveru Aeroweb: "Letoun se nenaklonil o 90 stupňů křídlem dolů a nepadal 1,5 kilometru, ale samovolně v letu zvýšil náklon na levou stranu. V průběhu několika vteřin byl letoun znovu stabilizován a neztratil více než řádově 30 metrů výšky," uvedla dnes k nejasnostem ohledně odstavení českých letounů Casa mluvčí kbelské letecké základny Zuzana Špačková."...poslední dobou je idnes takový bulvární lovec senzací a katastrof

;-DRv;-(

0/0
9.2.2011 21:31

nejdůvěryhodnější diskutér

Možná neselhal jen autopilot, ale i autopilot.

Oslovení odborníci se proto domnívají, že se na palubě letounu CASA neselhal jen autopilot. „Klidně se také mohlo stát, že autopilot odmítal předat letcům řízení,“ prohlásil jeden z expertů...

0/0
8.2.2011 12:59

barb.udo

Tak děsně strmé to zas nebylo ...

... klesal nějakých 16 m/s ...

... ten Polák před Smolenskem v mraku a ve výšce pod 200 m klesal 8 - 12 m/s ...

0/0
8.2.2011 12:30

Mitchell

Jak už tu někdo psal,

bylo lepší koupit Herculesy:

http://www.military.cz/usa/air/in_service/aircraft/c130/c130.htm

O něco větší nosnost, o něco větší dolet, al ehlavně je to prověřený stroj a vyšel by nás podstatně levněji. Dokonce i nové by stály méně než podmáznutá španělská zakázka.

Co se týká příčiny, nechci spekulovat. Ale pokud opravdu nešel vypnout autopilot, tak je v tom letadle hodně velká krpa.

0/0
8.2.2011 9:35

10 nových životů

Re: Jak už tu někdo psal,

...už to tady někdo psal.......američané moc žvaní (viz. kauza Tatra).

0/0
8.2.2011 9:38

Mitchell

Re: Jak už tu někdo psal,

Podle jedince bych nesoudil všechny. ... A i kdyby žvanili, tak aspoň vyleze případná korupce na světlo.

0/0
8.2.2011 10:02

Chytrakz hospody

Raději bych od zákázky "CASA" odstoupil

Střemhlavý let ve spirále, tomu se lidově říká vejvrtka, je jedním z nejnebezpečnějších letových režimů. Letoun se do něj přivede tak, že se stahne plyn na volnoběh, přitáhne se knipl a vyšlápne se se pedál (teorie=praxe a udělá bez problému každý). Vybere se taky "jednoduše", vyšláne se druhý pedál, aby se zastavila rotace, přidá mírně plyn a pomalu se přitahuje páka ručního řízení (teorie jednoduchá, praxe mnohem složitější a ne každému se to povede). Řada letounů ho má zakázaný přímo výrobcem. Běžně ho dělaj akorát akrobati. Pokud letoun do tohoto režimu přešel samovolně, tak v tomto případě zpět s ním do vývojeRv

0/0
8.2.2011 9:33

Blamik

Re: Raději bych od zákázky "CASA" odstoupil

Tak já nevím, z popisu je celkem jasné že se jednalo o kroužení ve spirále s náklonem 90° se ztrátou výšky z 3.000 metrů do výšky 1.500 metrů který trval 1,5 minuty. To znamená co 10 vteřin to ztráta 100 metrů, to je sice švuňk, ale rozhodně ne vývrtka.

Kdyby to byla vývrtka byl by to pád a trval by jen pár desítek vteřin. Pádová rychlost střemhlav letícího stroje, nebo stroje ve vývrtce by těch 1,5 km výšky ztratila set sakra rychleji.

Dovedu si představit husto v kabině... jen aby pak vyšetřování neodhalilo žře se piloti vlastně přetahovali s autopilotem a ten pak korigoval jejich zásahy stejně jako u havírie toho dopravního stroje kam kapitán pusti syna za knipl... Detaily už si ale nepamatuji...

0/0
8.2.2011 9:51

231

Re: Raději bych od zákázky "CASA" odstoupil

To bylo jednoduché. Pilotům nikod neřekl, že když se přetahují s autopilotem, tak autopilot se BEZ UPOZORNĚNÍ částečně deaktivuje. Mám dojem, že stejná příčina byla ještě nejmíň u jedné havárie.

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10158090296-letecke-katastrofy/207382540560015-chlapec-v-kokpitu/

0/0
8.2.2011 10:09

Blamik

Re: Raději bych od zákázky "CASA" odstoupil

Do vyšetření události to je stejně jen spekulování, ale nevidím jako rozumné soudy že za vše může stroj. Chyby obvykle dělají lidé. Mohlo jít o chybně naprogramovaný letový plán. Vzpomeňme si na pád přídavných nádrží z L159 před necelým rokem. Tam šlo o chybu pilota který právě nekorektně nastavil parametry letu. Nechci říkat že ano, ale i tady může jít o podobný problém.

CASA nejsou špatná letadla. Jde o světovou třídu stejně jako jiná letadla tohoto typu. To že zakázka nebyla asi moc košér se nchci přít. Ale říkat že ten stroj je apriori špatný je hloupost. Kdyby byl špatný nepoužíval by se a jeho výroba by nejspíš nepokračovala od funkčních předprodukčních strojů.

Spíš se obávám že bude chyba v provozní dokumentaci která nemusí obsahovat nějakou konkrétní vlastnost na kterou při letu piloti narazili...

0/0
8.2.2011 10:30

modrá straka kradačka

Re: Raději bych od zákázky "CASA" odstoupil

To s tím, že si pilot na L-159 odhodil baky nemá nic společného.Prostě mechanici daly baky na jiné saně (kde byl přepnut ovladač na bomby).Samozřejmě se dají baky odhodit i "úmyslně"po vyčerpání petráku. Ani náhodou nejsou CASY nějakou světovou třídou.Naopak ve své kategorii silně pokulhávají. hlediska řady parametrů (např.i v unifikaci kontejnerů NATO). Viz i země jejich použití.Krom cca 3 států EU- jwen po pár kusech, většinou je mají rozvojové země.

0/0
8.2.2011 12:24

Jabella

Re: Raději bych od zákázky "CASA" odstoupil

A sakra..tady je zase "pilotů" a děsně chytrých.Směju se až se za břicho popadám.

0/0
8.2.2011 11:26

Schmouddle

Re: Raději bych od zákázky "CASA" odstoupil

Tak tak, dát rovnítko mezi spirálu a vývrtku může jen ten, co v letadle nikdy neseděl nebo při pozemním výcviku chrápal....;-D

0/0
8.2.2011 12:46

marmota

Sojuz něrušimij

Rusové s TU 134 to přistáli u Jaroměře do pole. Vylezli bosí a mého kolegu (jebli mu to éro za barák) požádali o kořalu. Co naděláte, casa nebo tůčko.

0/0
8.2.2011 9:32

Mitchell

Re: Sojuz něrušimij

Tak posadit velké letadlo do pole a vylézt z toho po svých, tak si dám taky panáka. :-)

0/0
8.2.2011 10:03

meteon

Re: Sojuz něrušimij

Nebylo to Tu-134, ale Tu-154, a k té nehodě došlo kvůli požáru na palubě, který nebyl způsoben závadou na letadle. Posádka nic jiného dělat nemohla, zachránili se, i když letadlo bylo na poli rozfofrované.

0/0
8.2.2011 10:23

marmota

Těchnika...

Ona ta těchnika někdy může selhat.Jsem starej ajťák, kolikráte jsem s kompem zápasil. A to jsem nebyl v luftu, jako ti piloti. Když se vám software v éru zblázní, můžete být Blériot, kormidelní lanka tam nemáte. Rád se nechám poučit.

0/0
8.2.2011 9:21

231

Re: Těchnika...

Jenže v palubních počítačích není WINDOWS.

0/0
8.2.2011 10:22

kalusan2

využít se dá

  Nejužitečnější mise tohoto letadla by byla,kdyby přistálo na střeše úřadu vlády

0/0
8.2.2011 9:14

MORTONEK

ještě budou vzpomínat na

" zastaralý ANTONOV"  kterému se tohle za  desítky let jistě nestalo.

lituju ty piloty že musí létat s takovými herkami z EU produkce.

každému je přece jasné že čím více elektroniky tím větší pravděpodobnost poruch.

právě armádní stroje by měly být co nejjednodušší aby k takovéhle situaci nemohlo  vůbec ani teoreticky dojít už jen  toho důvodu že tam taková  elektronika prostě nebude.chudáci piloti.a antonovy někdo jistě prodal za tučné peníze někam do dalších států. nebo kampak

se poděly?

0/0
8.2.2011 8:57

ivoš

Re: ještě budou vzpomínat na

Tak Antonovy za tučné peníze těžo někdo prodal, jsou už prostě "dolétané" a mají cenu šrotu, ona každá věc má svoji životnost. Jejich spolehlivost je ovšem bez debaty, i když dnes není vhodné o ní mluvit, stejně jako o tom, že ty "zastaralé" Tu-154 sloužily bez problémů anebo že nejspolehlivějšími stroji z tohoto útvaru jsou vpravdě muzeální Jaky 40. Jen mi to připomnělo pozemní armádu, která koupila - konečně! - za stařičké UAZy Land Rovery, aby zjistila - že UAZ má lepší průchodnost terénem...;-D

0/0
8.2.2011 9:15

Mitchell

Re: ještě budou vzpomínat na

Elektronika je zpravidla několikanásobně jištěná. Moderní letadlo se bez ní neobejde, zvlášť vojenské. Dokonce i při výpadku elektroniky se dá s letadlem nouzově přistát.

0/0
8.2.2011 10:06

Blamik

Re: ještě budou vzpomínat na

No nechci vás zklamat ale podíl elektroniky v armádních letounech roste geometrickou řadou. Zvlášť od zavedení systémů Fly By Wire. Dokonce by se dalo říct že bez těchto elektronických systémů by byly mnohé z armádních letounů prostě neřiditelné. To se týká například druhé a třetí generace armádních stíhacích letounů. Které se konstruují právě tak aby jejich vlastností byla spíše neovladatelnost. U řady dopravních a transportních letadel je to sice o trošičku odlišné, ale v zásadě velmi podobné.

Když ještě Willy Messerschitt stavěl letadla používaly se funkční aerodynamické prvky pro zvýšení stability stroje. Například pro směrovou stabilitu, prodloužení směrovky kýlem ke kabině apod. Tehdy ještě byla konstrukční škola striktně aerodynamická. Dneska lítá elektronika a posilovače, takže se na podobný aerodynamický konstrukční prvky prdí, proto se pak letadlo chová bez motoru jako kámen s klouzavostí cihly.

0/0
8.2.2011 10:23

karlosdruhy

Kšefty ODS a Bartáka

Nejdražší a nebezpečné letouny v režii ODS. Bezva. Takhle se utrácí. Ale za všechny naše dluhy  podle ods mohou maminky s dětmi, invalidé, nemocní atd..

0/0
8.2.2011 8:47

pteryx

chce to asi doladit

pár detailů v softwaru, jinak na fotce to letadlo vypadá fakt dobře ;-D

0/0
8.2.2011 8:42

Mitchell

Re: chce to asi doladit

Až na tu cenu ...

0/0
8.2.2011 10:06

shane

fanatičtí kalouskovci

To jsem zvědav fanatití kalouskovci, jak se s tímto vyrovnáte. Není to tak dávno, co jste tu lynčovali každého kritika tohoto nákupu, že prý ta letadla nutně potřebujeme a že nám budou loužit desítky let. Upozornění, že se jedná o stroje, které jsou jinak neprodejné, žádná jiná armáda NATO je nechce a že provize pro kalouskova Hávu musela činila 2 - 3 miliardy jste zesměšňovali. Provize pro Omnipol odpovídá částce, která je potřeba letos pro lékaře.

0/0
8.2.2011 8:39

conoco

uf

Padat 1500 metru, to bych si asi zablatil trenky. ;-)

0/0
8.2.2011 8:18

10 nových životů

Re: uf

...já mysle, že zbláznil radostí.;-D;-D;-D

0/0
8.2.2011 9:41

Mitchell

Re: uf

No a od toho by byly ty trenky ... :-)

0/0
8.2.2011 10:07

Jen Aby

asi jsme to koupili po odpočtu provize se slevou

a navíc: v práci se nemá chlastat

0/0
8.2.2011 8:10

oracle29

Místo CASA by se ji mělo říkat RAKEV

;-D

0/0
8.2.2011 7:47

Hanyz01

no

mám zkušenosti s tím, jaký mají Španělé postoj k práci, takže mě to až tak neudivuje. Co mě udivuje víc je to, že jsme tahle nepotřebná letadla vůbec koupili (a ještě za takové prachy).

0/0
8.2.2011 7:31

barb.udo

Re: no

... myslíte, že autopilot byl španělské výroby?

0/0
8.2.2011 7:42

Hanyz01

Re: no

nevím, autopiloty do letadel pokud vím dodává povícero firem (nebo jinak řečeno - montují se ve více zemích). Ale ona to taky nemusela být nutně jen chyba autopilota, byť se nám to vševědoucí redaktor idnesu snaží podsunout. Jsem docela zvědavý, jestli vojáci zveřejní oficiální technickou zprávu z prohlídky letadla.

0/0
8.2.2011 7:52

barb.udo

Re: no

... tak nějak ... prostě se letadlo z nějakých důvodů silně naklonilo a nechtělo s tím přestat ...

... doufám, že se to řádně vyšetří ...

... aby nám někde v Práglu nevytvořili caza muerta ...

0/0
8.2.2011 8:02

Simona super kočka

Zlaté České ručičky.

Jsem hrdá že jsem Česká, hlavně Pražačka.[>-]

0/0
8.2.2011 7:05

jakub7

Re: Zlaté České ručičky.

Tak to ty jsi s tim pristala?

0/0
8.2.2011 7:25

Miki123456

Vrátit výrobci

Vrátit výrobci a požadovat peníze zpět.

0/0
8.2.2011 6:58

krakra

Re: Vrátit výrobci

To je nejlepší řešení.

0/0
8.2.2011 7:15

pomocný učitel Václav Poustka

Re: Vrátit výrobci

I ty provize?

0/0
8.2.2011 8:24

Rafaelou

strmé klesání...

Strmé klesání pod úhlem 90°je pád po čumáku dolů.Gratuluji pilotům,že to zvládli vybrat.Doufám,že to náležitě oslavili.Chybička se vloudí i u lepších strojů než jsou tyto.Ještě že to skončilo jen takto.R^

0/0
8.2.2011 6:00

Chytracisko

Re: strmé klesání...

o 90% se naklonil, to znamená doleva nebo doprava o 90% (a až pak ve spirále k zemi) těžko by se naklonil střemhlav dolu, to jo ovádina.

0/0
8.2.2011 6:27

employee

Re: strmé klesání...

...kdo kde psal o procentech? Nebo si snad myslíš, že 90° je to samé, co 90%???

Potom tedy doporučuji nějakou tu literaturu faktu..., a doplnit základní vzdělání! ;-D

0/0
8.2.2011 6:55

jakub7

Re: strmé klesání...

Slo o naklon 90° (a i o tom se da celkem pochybovat) a prechod do spiraly..

0/0
8.2.2011 7:26

Bajlajfik

Re: strmé klesání...

Autoři článku nejsou piloti , proto taková zvláštní terminologie. Ale že to musel být mazec to je jistý.

0/0
8.2.2011 7:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.