Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jižák, Jižák, město snů. Zejména pro vychytralé devolopery a politiky

Čím je tak výjimečné pražské Jižní Město kromě toho, že jde o největší sídliště v Česku? Místní politici tam mají pod palcem volné obecní parcely za stamiliony přímo v centru čtvrti. Ty se nestačily zastavět, když sídlištní komplex v 70. letech vznikal. Kvůli své výhodné poloze jsou nyní cenné a bojují o ně developeři.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

maatsina

Opatov a Litochlebáč

No, už jste někdo někdy vystoupili z metra nebo busu na Opatově - hnus - ať už tam někdo něco postaví (cokoliv) - všechno lepší než ten bordel, keře a cesty nikam .... A Litochlebský náměstí? To je vlastně velkej kruháč - ale fakt s honosnym názvem ....

Bydlim na Jižňáku, a jsem ráda, že se konečně našel někdo, kdo to řeší ... A celá kauza kolem? Že by Mlejnskej někomu šlápnul na kuří oko?

0/0
2.2.2011 20:28

george009

Prodali park i památník padlým... za 1700 Kč/m2!

Asi nevíte, o čem mluvíte. Místo není hned u metra, ale cca 400 m od něj. Na pozemku na Litochlebském náměstí, který radnice prodala za cca 1700 Kč/m2 pro účely výstavby cca 90 metrové budovy, se nyní nachází park a pomník padlým z obou světových válek. Zrovna toto místo bych jako hnus neoznačoval.

0/0
5.2.2011 22:09

Antonín, topič

Co to?

" pak je tu fakt, že sídliště prostě nežijí svým autentickým životem jako ty Vinohrady nebo Žižkov, na sídlišti se nikdo neprochází po ulici z volné chvíle, nejde si sednout do zahradní restaurace, aby sledoval přirozený ruch ulice. Na sídlišti jen každý spěchá od autobusové zastávky do svého kutlochu a maximálně se cestou staví v Bille "

Tak my máme na sídlišti restaurací dost, takže svým životem žijí. A vskutku mám raději výhled do Rakous, než na oprýskaný protější činžák.

0/0
2.2.2011 15:47

JIŽAN2

OS HEZKÉ JIŽNÍ MĚSTO

Měl by se také někdo zaměřit na zmiňované8-o OS HEZKÉ JIŽNÍ MĚSTO8-o, které se pravidelně odvolává a upozurňuje na nekalosti, ale jakmile dostane od Developera projektu (sponzorský dar)!. Na odvolání už záhadně  zapomene!! A rázem se zaměří na nový projekt. O tom nejvíce vědí Radka Soukupová, Jiří Štyler, Zdeněk Kvítek.

0/0
2.2.2011 15:06

danax

koupím, dám i 2000 za m2

.... prodaj?prd, už maj nasměrovanej tunel......

0/0
1.2.2011 18:59

Big.M

Njn

proti gustu žádný dišputát, sebeluxusnější byt obklopený davem paneláků :-P

0/0
1.2.2011 18:57

kaktusak

Jižní město je hezké

Havel ho sice ze své vily pomlouval, ale to jen dokazuje, že vlastně nebylo v té době co kritizovat.

0/0
1.2.2011 18:00

Sir Humphrey Appleby

Re: Jižní město je hezké

8-o

0/0
1.2.2011 18:09

Shal

Re: Jižní město je hezké

;-D;-D;-D;-D Dobrý vtip :D

0/0
1.2.2011 18:14

J i ř í

Re: Jižní město je hezké

To mi připomíná Orwelovu knihu 1984, kdy hlavní hrdina nakonec miloval Velkého bratra. Lidem odchovaným 40 lety socializmu se Jižní město asi opravdu líbí...

0/0
1.2.2011 18:55

žluto

Re: Jižní město je hezké

JM se stalo civilním městem.Je zde moderní knihovna,nová pošta,nový kostel,několik kulturních domů /Opatov,Zahrada,Chodovská tvrz/,domov důchodců,nákupní centra,hřiště,začala-konečně-výstavba plaveckého bazénu,je zde mnoho zeleně,funguje metro.Ještě před 30 lety se zde nacházely prázdné samoobsluhy,nefungující telefonní budka,žádné chodníky,zeleň,hřiště,nedostačující autobusová linka od metra,problémy s lékařem,poštou,nákupy.Pan Havel v r. 1990 toto sídliště odsoudil.A dnes se společnost nestydí prodávat zde byty za milióny a tím jsou pro rodiny s dětmi nedostupné.Nájmy jsou tlačeny do neuvěřitelných výšin /nadstandartní bydlení/!Kde by bydlely ty tisíce rodin s dětmi i staří lidé?A v bytech je samozřejmostí kabelová či digitální TV,přípojka na net,signál na mobil. Jižní město je hezké! :-)R^

0/0
1.2.2011 20:15

Ruka trhu řádí jak Černá ruka

Na Jižáku je potřeba stavět

Chce to hlavně pořádnou koncepci dostavby a okamžitě nakopat každého, kdo bude chtít chránit každou větvičku jen proto, aby se tam už nikdy nic nepostavilo. Jižák je skutečně nedostavěný a chybí mu to hlavní - přirozené centrum. Je mi jedno, kdo vlastní stavební parcely a jaký developer na tom vydělá (od toho developeři jsou), důležité je, aby se jižák konečně dostavěl! R^

0/0
1.2.2011 17:53

Sir Humphrey Appleby

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

kdyby jsi si to přečetl, zjistíš že se tam staví jen a jen další byty.....  kousek o jižáku jsem vyrostl, strávil tam část mládí páč tam bydleli spolužáci ze střední, pak jsem tam sám půl roku přechodně bydlel a můžu říct že to je fakt hrůza. Poku i zbývající zelené plochy zastaví dalšímy domy, bude to hřebíček do rakve - už dnestam nejde vůbec parkovat, kultura veškerá žádná atd atd.... fakt noclehárna....  nechce se mi věřit že za 80m2 byt chtějí přes 4 mega, nekoupil bych ho tam ani za půlku....

0/0
1.2.2011 17:58

Ruka trhu řádí jak Černá ruka

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

největším nepřítelem sídlišť je právě přemíra volného prostoru a zeleně. Když srovnáte různé typy zástavby - historickou zástavbu center měst, blokové čvrti 19. a 20. století, zahradní města a vilové čtvrti a sídliště tohoto typu...které je vám nejpříjemnější na pobyt? Někdo si potrpí na centrum, někdo na čtvrti typu Vinohrady nebo Dejvice, někdo zase rád Hanspaulku. Málokdo ale miluje Jižák, Stodůlky nebo Prosek. A přitom tato sídliště ze všech druhů zástavby vycházejí jako ta s nejmenší hustotou zástavby a největšími podíly veřejného prostoru a veřejné zeleně ;-)

0/0
1.2.2011 18:05

QWERTZCZ

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Samozřejmě by se dala zpochybnit Vaše vycucaná statistika o tom, kde je největší podíl veřejného prostoru a zeleně, ale myslím, že zvrácená je Vaše argumentace už v základě (mimo to znám lidi, kteří milují Jižák, takže zde si opět jen něco vycucáváte). Problémem např. Jižního města je spíše to, že se zde o tu zeleň moc nedbá. Ono je rozdíl, pokuď je ta zeleň plnohodnotný park nebo louka s půlmetrovou trávou. A hlavně myslím (skutečně jen myslím, nebudu si to vymýšlet jako Vy), že ať se zeptáte lidí kdekoli, budou chtít mít nedaleko svého bydliště nějakou udržovanou zeleň.;-)

0/0
1.2.2011 18:11

Ruka trhu řádí jak Černá ruka

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Pokud vám zeleň tvoří víc jak 50% ploch veřejného prostoru na tak velkém území, tak není v silách žádné samosprávy udržet ji trvale v dobrém stavu. Leda za ceny obrovských nákladů, které si většinou městské části nemohou dovolit. V tom je právě průšvih sídlišť - v přemíře zelených ploch. A nezkoušejte mě z otázek urbanismu, dovolím si tvrdit, že o tom víc než vy (mám namysli podíly ploch veřejných prostorů a zeleně oproti zastavěnosti) ;-)

0/0
1.2.2011 18:15

QWERTZCZ

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

To těžko mohu soudit, podle Vašich příspěvků to tak spíš nevypadá, podobné statistiky si mohu vymyslet taky, ale opravdu nevím, co jste zač.:-)

0/0
1.2.2011 18:18

Ruka trhu řádí jak Černá ruka

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Tak se podívejte na Prahu třeba v Google Maps a srovnejte Jižák s jinou - vám příjemnou čtvrtí. Zjistíte, že i na pohled je Jižák bezkonkurenčně nejzelenější a kdybyste si spočítal plochy, které zabere zástavba, došel byste k číslům řádově nižším. Nedokážu vám teď rychle vygooglovat patřičný dokument, možná ještě nějaký najdu, ale věřte mi, že je to hlavně o podílu veřejných ploch (resp. zeleně) a zastavěných ploch.

0/0
1.2.2011 18:24

Sir Humphrey Appleby

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

a dokážeteochopit že ta malá skrvnka jednoho paneláku má třeba 12 pater plných pidibytů a tak ve finále v jednm vchodě bydlí více lidí nežli v hostivaři v celé ulici? :))) 

0/0
1.2.2011 18:28

QWERTZCZ

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

A to je další věc;-)

0/0
1.2.2011 18:30

Ruka trhu řádí jak Černá ruka

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Já ale nemluvím o hustotě zalidnění, ale o hustotě "města". Vysoká hustota města, jak ji známe z tradičních historických měst, dává prostorům menší měřítka a lidštější charakter. Lidi tam radši tráví čas. Sídliště jsou lidem odporná hlavně proto, že kamkoliv se podíváte, vidíte desítky, stovky metrů daleko, jsou to neintimní, nudné prostory, které nežijí. A to nemluvím o tom, že sídliště jsou i klimaticky nepříjemná pro pobyt. V létě jsou to velké vyprahlé plochy trávníků, v zimě zase chladné a větrné. V tradičním městě vám v létě ulice poskytuje stín a v zimě chrání před chladem  :-)

0/0
1.2.2011 18:38

QWERTZCZ

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

No tak jsem to skutečně pomocí Google Maps udělal a nemáte pravdu. Chápu, že Vám to mohla zkreslit nedostatečná znalost oblasti, ale všechny větší zelené plochy jsou už za hranicí Jižního města. Co se týče samotné zástavby, tam se to samozřejmě srovnává hůř, ale s výjimkou centra (Praha 1) řídčeji rozhodně nepůsobí.

0/0
1.2.2011 18:30

Ruka trhu řádí jak Černá ruka

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

vzdávám to, musím pracovat... ;-D

0/0
1.2.2011 18:49

Sir Humphrey Appleby

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

"problém sídlišť je přemíra zelených ploch" - fakt by mne zajímalo kde jste ten urbanismus studoval - každopádně se modlím za to aby jste žádné projekty nikdy neplánoval :)))

0/0
1.2.2011 18:19

tripik

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

no vzhledem k tomu ze jsem byl treba na zelandu a te zelene je tam mnohem vice nez v pze a presto je krasne udrzovana........tak se pletete

0/0
1.2.2011 20:26

Sir Humphrey Appleby

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

to že nemají rádi jižák, stodůlky nebo prosek není mírou zeleně ale naprosto nulovou občanskou vybaveností, neexistencí normálních podniků (a v neposlední řadě tím že jsou to hnusná betonová sídliště). To fakt není tím že je tam více zeleně (které je v přepočtu na počet rezidentů ve skutečnosti prakticky nejméně).  Jinak - nechtěl bych bydlet na vinohradech, dejvicích (maximálně na ořechovce:) ani v jiné takové čtvrti. Ideálěm je hostivař, strašnice (jihovýchodní část), některá místa v záběhlicích atd...  druhý břeh vltavy nehodnotím, nikdy mne to tam netáhlo, ale třeba divoká šárka, nebo hlubočepy hned u prokopského údolí asi taky nejsou špatné bydlení....

0/0
1.2.2011 18:17

Hroznej_puberťák

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Klasické rozdělení pravý a levý břeh? :-)

0/0
1.2.2011 18:20

Sir Humphrey Appleby

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

to má 99% pražáků - holt moc velký město a přeprava přes řeku pokud není metrem a nebydlíte přímo u ní je na dlouho - já vždycky říkám že prahy jsou dvě - východní a západní.  Ta východní je samozřejmě lepší, máme tu lesopark, přehradu, žižkov a hospody, zatímco zápaďáci maj jen letiště a smíchov ;)

0/0
1.2.2011 18:26

[[ antimultikulturista vz. 58 ]]

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

;-DR^ kdyz nad tim tak premyslim tak je to pravda, taky bydlim  na "vychode" a na zapad sem jezdil akorat do motola ;-D ale prokopsky udoli je hezky, to se musi nechat. jo a jeste dzban je dobrej :-) ale nad riegrace neni R^

0/0
1.2.2011 20:13

Hroznej_puberťák

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Vzhledem k tomu, že jsem rodilej levobřežák, tak ta východní není lepší ani omylem :-P

A když se od tohoto dělení oprostím a proberu lokality, kde bych byl ochoten trvale bydlet, na levém je jich skutečně o dost víc. Na pravém jsou to tak Hodkovičky, Troja, a tím to pomalu hasne...

0/0
1.2.2011 23:34

QWERTZCZ

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Je vidět, že dané problematice skutečně nerozumíte. Ano, Jižní město je skutečně nedostavěné, na tak obrovskou masu lidí tu nenajdete ani pořádnou kavárnu, takže je pro místní obyvatele stejně lepší zvolit cestu do jiných částí Prahy. A to nemluvím o ostatních věcech. Problémem je, že místní politici si tu dostavbu vyložili tak, že zlikvidují jakoukoli zeleň a na jejím místě vystaví v lepším případě byty, v horším kanceláře. Kdo na Jižním městě bydlí, ví, kolik prázdných administrativních budov zde je. Tím se jen zvětší ta masa lidí, zhorší se už tak příšerné podmínky např. pro parkování a občanská vybavenost zůstane stejně slabá. Přitom jinak je to hezky situované místo, dvacet minut metrem od centra, ale zprzněné nejprve komunisty a teď lidmi jako Mlejnský a Janeček.

0/0
1.2.2011 18:07

Ruka trhu řádí jak Černá ruka

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Pořád nevím, o jaké zeleni to mluvíte. Staví se výhradně na místech, která jsou k tomu dle územního plánu určená, a která měla být zastavěná už dávno. To, že mnohdy nevyhovují stavby typologicky, že se staví spíš administrativní centra než polyfunkční domy, bytovky a obchody, to je věc druhá...

0/0
1.2.2011 18:12

QWERTZCZ

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

No vidíte a tady se ukazuje, že o té problematice opravdu nic nevíte. Za prvé vždy se na těch místech nestaví, jako příklad mohu uvést zastavění okolí Milíčovského lesa, aniž by to tam územní plán dovoloval, což nedávno potvrdil i soud. V jiných případech jako je Litochlebské náměstí došlo ke změně územního plánu ze zeleně na stavební parcelu až těsně před prodejem a po prodeji došlo ještě 2x ke změně územního plánu, aby se zde dovolila vyšší stavba (v konečném důsledku až 23 pater vysoká). Pro příště by bylo dobré si o tématu něco zjistit, než ho začnete komentovat.;-)

0/0
1.2.2011 18:16

Ruka trhu řádí jak Černá ruka

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Dobře, dávám vám za pravdu, že někde se ÚP měnil, ale přesto jsem přesvědčený, že je to spíš ku prospěchu. Litochlebské náměstí by se vůbec nemělo nazývat náměstím, protože nic takového nepřipomíná. Je to klasická bezbřehá neohraničená a chaotická plocha sídlištních trávníků. Vytvoření přirozeného centra a obestavění prostoru do intimnějšího a člověku příjemnějšího útvaru může Litochlebskému "náměstí" jen pomoct. Zástavba u Milíčovského lesa mě netrápí, do samotného lesa nezasahuje a opět jen využívá pustých nevyužívaných ploch, které jsou morem českých sídlišť ;-)

0/0
1.2.2011 18:31

QWERTZCZ

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Skutečně Litochlebské náměstí příliš náměstí nepřipomíná, ale jeho "dovytváření" zatím funguje tak, že se zde postavila administrativní budova Skansky, která je dnes poloprázdná a je v plánu zde stavět další administrativní budovu, tentokrát 90 metrů vysokou, což asi 3x převýší okolní zástavbu. Mimochodem tato stavba se plánuje na jediném skutečném parčíku, který na Jižním městě byl už dávno předtím, než zde vyrostlo sídliště. Je zde asi třicet 90 let starých vzrostlých lip a pomník obětem druhé světové války. Jestli něco působí alespoň jako malé náměstí, pak je to tato plocha. Radnice má představu, že lépe jí bude představovat ona 90 metrů vysoká budova. Vůbec je směšné, že se v tomto tématu dohadujeme o nějakém dobudovávání, když nikdo z místních politiků tuto stránku neřeší a jde o jasný případ skryté korupce.

0/0
1.2.2011 18:40

QWERTZCZ

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Co se týče Milíčovského lesa, pak jsem akorát mluvil o tom, že zde

došlo k porušení územního plánu, kterým jsem argumentoval. Rozhodně ale

nesouhlasím, že tento prostor je nějakým morem sídliště. Nachází se vlastně už za jeho hranicí, kde sídliště končí a začíná les. Takže určitě zde není třeba nic dostavovat, spíše se rozšíří prostor bez občanské vybavenosti. A samozřejmě staví se v chráněné oblasti, což samo o sobě vypovídá o mnohém. Byť místní mokřady nejsou příliš krásné, ikdyž unikátní:-)

0/0
1.2.2011 18:42

Allexx

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

V něčem bych s vámi i souhlasila, ale jak je vidět z tohoto příspěvku, tak o problematice územního plánu máte také velmi zkreslené informace - území Milíčova i Litochlebkého náměstí jsou zastavitelnými území podle stávajícího územního plánu již od jeho schválení v roce 1999 (škoda že na magistrátních stránkách již v grafické části není jeho původní podoba, ale kdybyste si dal tu práci a projel změny, tak ty o kterých mluvíte tam nenajdete) - v těchto územích došlo ke "změnám" ale těmi nebyla změna z nezastavitelného území na zastavitelné, ale tzv. úpravy územního plánu tj. navýšení kódu míry využití území ... je to složité někomu vysvětlovat a vyvracet, protože novináři si u tohoto tématu bohužel často pletou pojmy s dojmy.

0/0
2.2.2011 12:04

Nadulan

Re: Na Jižáku je potřeba stavět

Zcela s Vámi souhlasím, bydlím na Jižáku 30let, po té co jsme tu chodili v bahně za komunismu:-/, protože se jaksi zapomělo na chodníky, u doktora čekali 3h, jsme ještě dostali exclusiv radnici. Zaparkovat je složité, že jdu k autu i 10minut není vyjímkou. Poslední akce kontejnerové stání, doteď nejsou dodělána a začalo se již před volbami!Radnice se opravdu moc nepředvedla a ten slavný bazén bude stát možná na svatýho Dindy:-P

0/0
2.2.2011 22:03

Hroznej_puberťák

Betonová džungle

Město snů? Ano. Špatných snů...

0/0
1.2.2011 17:52

kaktusak

Re: Betonová džungle

Špatné sny, to jsou Vinohrady, Žižkov, Smíchov, Holešovice a podobné čtvrti z 19. století. To jsou kamenné džungle, kde člověk vidí leda na protější dům.

0/0
1.2.2011 18:02

Ruka trhu řádí jak Černá ruka

Re: Betonová džungle

Pletete se, to je právě to, co člověk přirozeně vyhledává. Nejlépe se žije v ulici, která má třeba jen 12m šířky, úzkou vozovku, dole v parteru obchody a restaurace, nahoře bydlení. Málokdo chce bydlet v domě, kde je mezi fasádami 50 a víc metrů, protože je to prostě nudné a člověk se ve volném otevřeném prostoru přirozeně necítí dobře. A pak je tu fakt, že sídliště prostě nežijí svým autentickým životem jako ty Vinohrady nebo Žižkov, na sídlišti se nikdo neprochází po ulici z volné chvíle, nejde si sednout do zahradní restaurace, aby sledoval přirozený ruch ulice. Na sídlišti jen každý spěchá od autobusové zastávky do svého kutlochu a maximálně se cestou staví v Bille ;-D

0/0
1.2.2011 18:10

Peťulák

Re: Betonová džungle

Málokdo chce bydlet v domě, kde je mezi fasádami 50 a víc metrů, protože je to prostě nudné a člověk se ve volném otevřeném prostoru přirozeně necítí dobře.

Mluvte za sebe. Já naopak za těch 50m budu vděčná, protože mi nidko nebude čumět hned do okna.

Pokud argumentujete normální městskou zástavbou, tak si taky uvědomte, že ve městě jsou domy tak kolem 4 nebo 5 pater. Když je kolem vás všechno vysoké 12 a více pater, potřebujete to vyvážit volnou plochou kolem. Rozhodně ne dalšími ještě vyššími domy, přes které už nebude nikam vidět a kde se ztratíte a budete si připadat jak mravenec.

Víte, proč je tak populární Manhattan? Ne pro úzké ulice a vysoké domy nalepené na sobě, ale pro Central Park. Je tam zeleň, kolem kavárny, je kam si jít odpočinout od města.

0/0
1.2.2011 19:39

Hroznej_puberťák

Re: Betonová džungle

Ty Vinohrady a Žižkov, když už nic jiného, nejsou aspoň jen nacpaná noclehárna, kde nic jiného není. Ale to vše je v článku zmíněno... Pravda, ani v těch vyjmenovaných bych nechtěl bydlet, především kvůli špíně a smradu, co tam je.

0/0
1.2.2011 18:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.