Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Žáci nerozumí textům a neumí myslet matematicky. Změnit to má příručka

České děti nezvládají čtenářskou a matematickou gramotnost, což dlouhodobě dokazují mezinárodní srovnání. Podle školní inspekce učitelé často neví, co to "gramotnosti" vlastně jsou a jak je u žáků rozvíjet. V porovnání se zahraničím tráví také žáci nad matematikou či textem méně hodin. Na pomoc míří do škol příručka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

lokýtek

příručka?

neměli by spíš na sobě zapracovat kantoři?

0/0
5.1.2011 10:06

The last boy scout verze 1.7

No tak, dyt to bylo v te brozure..

;-D;-D;-DR^

0/0
26.12.2010 21:54

prony

Michele de Montaigne

Musíš se hodně učit, abys poznal, jak málo víš!

PS:

A proboha!

Neučte se od novinářů ! ! !

0/0
26.12.2010 21:45

Jarcho

Tak dlouho se výuka přizpůsobovala podprůměrným,

až jsou podprůměrní všichni.

0/0
21.12.2010 15:43

CasVyprsel

Re: Tak dlouho se výuka přizpůsobovala podprůměrným,

Přesně tak, tahle klesající úroveň je i produktem pseudohumanismu a integrace slabších žáků do normálních tříd a k tomu potom požadavek, že každý má právo absolvovat úspěšně normální základní školu a mít maturitní vysvědčení i když na to mentálně ani z hlediska vůle nemá. Snaha začleňovat pomalejší žáky do normálních škol a nutnost jim potom přizpůsobovat tempo výuky celé třídy už nese ovoce.

0/0
21.12.2010 16:51

Fai Rodis

Re: Tak dlouho se výuka přizpůsobovala podprůměrným,

No ja nevim. Do skoly jsem zacala chodit v roce 1956 na Zizkove, bylo nas pres tricet.. Spoluzaci byli, jako to ted vidim, docela dobrym vzorkem populace - jen par nas vystudovalo vysokou skolu, par bylo pitomcu, a zbytek plusminus prumer, na ktery byla vyuka zacilena. Ale psat jsme umeli vsichni a cist taky, i kdyz ten opravdu posledni chvost dost mizerne.

Prumerni zaci umeli postavit a resit bezne  slovni ulohy, i kdyz se obcas sekli v te pocetni casti. Pamatuju se, ze se hodne procvicovalo jak v hodine, tak i formou domacich ukolu - sice tenkrat jsem se doma ucit nemusela, ale vzdycky byl nejaky ten ukol k vypracovani.

Ovsem to byly jeste zaostale doby frontalni vyuky a biflovani...;-)

0/0
5.1.2011 9:57

seelen

Učitelům ubrat

a platit podle výsledku jejich práce!!

0/0
21.12.2010 15:34

Leinad

Re: Učitelům ubrat

R^

0/0
21.12.2010 16:20

prony

Re: Učitelům ubrat

Oh proboha!

Opačně!  Vy trdlo!

Učitele je třeba konečně již zaplatit!

Ať už mohou naše děti opravdu učit!

0/0
26.12.2010 21:35

Fai Rodis

Re: Učitelům ubrat

A nebude ono to spis tim zreformovanym skolstvim?

Koneckoncu treba v Britanii jedou taky na ty kompetence a gramotnost a zamestnavatele huhlaji, ze to, co jim skoly posilaji za material neni valne pouzitelne v praxi.

0/0
5.1.2011 10:03

chrtil

hmmmm

příručka na téma jak se naučit snadno a rychle myslet ;-D

0/0
21.12.2010 14:10

Moudry_muz

A kde je problém?

Fakt je ten, že kvalitní materiál, který by na školách mohl učit, tam učit nikdy za ty peníze nebude. Takže zůstanou pouze šikovní blázni, nebo průměrní až podprůměrní učitelé, kteří neumí zrovna nejlépe učit a ani se nezajímají o to, jak nejlépe učit. Co z toho vyplývá? Vyplývá z toho založení soukromých škol s kvalitními kantory, pro vyvolené děti, tedy spíše děti vyvolených ;-) A holotě nezbude nic jiného, než usednout zpátky ke strojům Rv Prostě a jednoduše, přestože Jiřík během prvního stupně prokazoval evidentně vyšší inteligenci než Petřík, rychleji četl, rychleji počítal, lépe chápal zadání úloh, tak je dneska Petřík 10x zaopatřenější a šéfuje Jirkovi. Hádejte čí táta měl na tu lepší školu? Je to možná přitažené za vlasy, ale taková budoucnost nás čeká.

0/0
21.12.2010 13:44

Fai Rodis

Re: A kde je problém?

Problem bude spis v tom, ze v Evrope nebo Sev. Americe za chvili  nebudou ty stroje, ke kterym by slo usednout.

0/0
5.1.2011 9:59

denyma

Myslet matematicky ...

se deti nauci, az ve skolach prestanou pouzivat zjednodusovani a zhovadilosti jako je trojclenka a bude se toho ucit min, ale poradne a na mnoha prikladech ... "A jak budeme poracovat dal s prikladem?" - "Ted se udela trojclenka ... ", odpovi blondyna a stejne ani neni schopna interpretovat, ktera velicina co znamena ... ale kretenismus vetsi je, ze se detem pokrivuje povedomi o vecech jako jsou vzajemne pomery, podily, zavislost jedne veliciny na druhe a nevim co jeste, proste ten "selsky rozum", kterej se tahne celou matematikou, fyzikou, ekonomii, at na ZS, SS nebo VS ...

0/0
21.12.2010 12:29

bruselátor

Re: Myslet matematicky ...

zhovadilosti jako trojčlenka? Trojčlenka je pouhá lineární interpolace vzniklá řešením soustavy 2 rovnic (lineárních) o 2 neznámých. y1=k*x1 a y2=k*x2, kde k je konstanta úměrnosti, která se výpočtem zkrátí. Takže máme např. y2=x2/x1*y1, což není nic jiného, než trojčlenka (pro přímou úměrnost)

Pro nepřímou úměrnost lze odvodit podobný vztah.

0/0
21.12.2010 12:33

denyma

Re: Myslet matematicky ...

Ja nerikam, ze nefunguje :o) Ale podle me detem trochu zatemnuje podstatu problemu prikladu a logiky veci, na kterou normalni clovek prijde behem vteriny ... misto toho se reseni zuzi jen na hloubani, kam ktere cislo dosadit, "aby to vyslo ... " ale on ani nevi co vyslo a nedokazou sestavit odpoved, protoze maj jen to cislo z trojclenky (nebo z jineho robotickeho postupu reseni jine ulohy) ...

0/0
21.12.2010 12:48

barnaked

Re: Myslet matematicky ...

Nejvetsi zhovadilost je kalkulacka a pocitac pro deti na ZS. Vysvetlim proc, dnesni moderni kalkulacky umozni detem vypocist cokoliv a vlastne nevi co a pocitac, vygooglim si reseni, vzdyt je to tak jednoduche. A nakonec ve skole mu to kantor zbasti.  A pak dalsi problem, rodice. Nevedou deti ke cteni a reseni hlavolamu, jednoduchych matematickych uloh (takovych, ktere nenajdete ve skolni ucebnici). Venovat cas diteti je docela fuska, ale rodice by meli byt v prvni rade. Bez nich to nejde, pak by samozrejme meli vyzadovat zmenu skolskeho systemu, ucebnich osnov. Ve skole je dost velka benevolence, coz za me nebylo, pravda uz jsem ze skoly nejaky patek, ale co jsme si my odnaseli ze skoly byla disciplina, ale hlavne znalosti. Dnes ucitel neda zakum spocitat 20 prikladu ze sbirky a rozhodne 10 nejlepsich nedostane vybornou navic. A uz vubec se ve skole necte nahlas a nerozebira se text. Jinak pracuju jako analytik a matematicke mysleni je zaklad a rozbor textu take.

0/0
21.12.2010 13:07

CasVyprsel

Re: Myslet matematicky ...

R^

0/0
21.12.2010 13:10

briza

Re: Myslet matematicky ...

"Ó kolena, kolena nechť přiblíží se k jezeru!" ... "basnik na stara kolena ziva u jezera" :-)

Ale mas naprostou pravdu.

0/0
21.12.2010 13:19

Leinad

Re: Myslet matematicky ...

Počítač či kalkulačka je součástí pokroku, mě moc nevadí samotná existence strojů, jako spíše fakt, že učitelé neumí (či podle osnov a příkazů MŠMT nemohou) pracovat.

Doučoval jsem mladšího kamaráda matiku, zrovna probírali objemy a obsahy. Trochu jsem se zarazil, když jsem viděl "přesný výsledek je přibližně 37,68", ale bylo mi vysvětleno, že tak vypadá výsledek. "12*pi" je totiž podle některých učitelů nespočítaný příklad.

Podobný případ dějepis a referáty - já jsem taky neměl rád knihovny a psaní rukou, raději jsem hledal na netu, tehdy ještě jenom o víkendu (jelikož to bylo vytáčené připojení levnější) - ale ne vždy se mě podařilo odevzdat copypast z wikipedie, mimo jiné protože jsem musel uvádět několik zdrojů informací, které si učitel prošel a ptal se mě na pár detailů, které jsem "četl když je to ve zdrojích".

0/0
21.12.2010 14:59

Fai Rodis

Re: Myslet matematicky ...

Trojclenka je v podstate ten nejpouzivanejsi prvek skolni matematiky, tedy krome plochy ctverce nebo obdelniku (kdyz se pocita spotreba primalexu, dlazdicek nebo vymera koberce).

Zajimave je, ze ja jsem se ten "vzorecek" nikdy nenaucila, stejne jako redici pravidlo v chemii, takze si musim pokazde sestavit ten vztah a z nej tu rovnicku odvodit. Ale vysledek je pak zarucene spravne. ;-D

0/0
5.1.2011 10:07

CasVyprsel

Re: Myslet matematicky ...

Zrovna ta trojčlenka je jedna z věcí selského rozumu i když není jediná, která by se měla na ZŠ učit.

0/0
21.12.2010 12:40

Kimmy

Re: Myslet matematicky ...

souhlasim - jedna z mala veci, ktere dodnes v praktickem zivote pouzivam - narozdil od deskriptivni geometrie nebo integralu...

nevim, jak se uci - ale ucit by se mela 

0/0
21.12.2010 12:51

CasVyprsel

Re: Myslet matematicky ...

To záleží potom na obor v jakém se kdo pohybuje. Samozřejmě trojčlenka je praktická pro život, ale někdy umět si představit co se skrývá pod pojmem integrálu (kumulace nějaké veličiny v zadaném rozmezí) nebo derivace (rychlost změny velikosti nějaké veličiny) je v některých oborech užitečné. Symbolické počítání integrálů nebo derivací už ale zřejmě bude méně využito v praxi.

0/0
21.12.2010 13:04

denyma

Re: Myslet matematicky ...

Ja nevim, vydel sem pocitat deti procenta pres trojclenku - tri pokusy a porad blbe ;o) Co je tezkeho na tom, kdyz auto ujede za 3 hodiny 150km, rict si v duchu, ze za hodinu ujede 50km a za 7h tedy 350km ... proc na tohle pouzivat nejaky univerzalni postup, ktery je sam o sobe slozitejsi nez prosta uvaha ?? Pak jim tam date, ze kazde tri hodiny ma auto prestavku 20 minut a sou v riti ... a stejne to narvou do ty trojclenky, protoze se zamyslet neokazou :o)

0/0
21.12.2010 12:53

denyma

Re: Myslet matematicky ...

Vydel - hmm, to je prela :o) Omlouvam se ...

0/0
21.12.2010 12:55

CasVyprsel

Re: Myslet matematicky ...

Ale ta trojčlenka není o tom nabiflit se dosazování nějakých vstupních proměnných za x1, x2, y1 a y2 ale právě o tom, udělat úvahu jako v tvém uvedeném případě.

0/0
21.12.2010 12:58

denyma

Re: Myslet matematicky ...

Neni, protoze se tam ztraci ta logika - velicina ku jine velicine, nebo jak to napsat - treba ty kilometry za hodiny, nebo pocet zvazadel na cloveka, penez za kus - coz je zase elementarni vec pro dalsi uvazovani ... a verte ze ty deti to nevidi

0/0
21.12.2010 13:08

Fai Rodis

Re: Myslet matematicky ...

Ale vzdyt to se prece pred kazdym resenim vypisuje - nebo se od toho uz upustilo? 8-o Ja porad jako blbec pisu

3 hodiny...................270 km

8h................................x

8:3=x:270 (prima umera)

a uz to jede dal...

0/0
5.1.2011 10:13

bruselátor

Re: Myslet matematicky ...

v tvém příkladu se vzdáleností jsi použil trojčlenku a vydáváš to za prostou úvahu.

0/0
21.12.2010 13:03

bruselátor

Re: Myslet matematicky ...

dokonce 2× jsi ji použil:-)- nejdříve přepočet na 50km a pak na 350km.

0/0
21.12.2010 13:05

barnaked

Re: Myslet matematicky ...

mimochodem jeho reseni vydelit 3 a nasobit 7, je ten nejjednodussi priklad. Nas ucitel matematiky vzdy rikal trojclenka je zaklad, ale musite ji umet pouzit. Takze zase bych ji tak neprudil. Kazdy matematik ji pouzije, tak proc ne zacci a studenti. Prece proc neco delat slozite, kdyz to jde jednoduse. Nejlepsi matematik neni ten, ktery na jednoduchou vec napise to nejslozitejsi reseni, ale ten, ktery ho napise jednoduse a elegantne, ale umi ho vysvetlit.

0/0
21.12.2010 13:11

denyma

Re: Myslet matematicky ...

Souhlasim, ale umet pouzit ... ale ja se spis bavim o didakticke strance veci, to co popisuju jsou elementarni veci, ktere by se mely procvicovat a ne zjednodusovat a tim v podstate vynechavat, to je muj nazor. Nebo se muzou zmenit osnovy a bude se ucit 10 typu slovnich uloh vhodnych pro zivot (urokovani, financnii rozvaha ;o) a 80% zaku se nemusi s matematikou krom nasobilky otravovat ... ja vubec neshazuju elegantni a rychla reseni,a le nechal bych je spise do vyssi matematiky, tam totiz myslet "po selsku" mezi vsema definicema a vetama umi jen malokdo ...

0/0
21.12.2010 13:39

CasVyprsel

Re: Myslet matematicky ...

I ve vyšší matematice je třeba myslet po selsku, už jen proto aby bylo možné porozumět o co v té definici jde.

0/0
21.12.2010 14:30

denyma

Re: Myslet matematicky ...

To jo, ja to spis myslel tak, ze z definice a vet o integralech uz asi selsky neodvodim aparat pro vypocet eliptickych integralu ... spis se ty prevody a vypocy naucim pouzivat  a aplikovat, ale to uz je mimo tema ZS a SS ...

0/0
21.12.2010 14:45

denyma

Re: Myslet matematicky ...

Vy ste ji mozna pouzil, ale ja asi ne ;o) 150 / 3 = 50 a 7*50 = 350 neni dvojita trojclenka ;o) Nebo nevim, mozna ve skrytu je, ale nebavim se jen o trojclence, ale hlavne o tom, ze deti neco ve skolach mechanicky pocitaji a nevi ani co a na sebemensi zmenu zadani neumi zareagovat ...

0/0
21.12.2010 13:17

bruselátor

Re: Myslet matematicky ...

150/3*1 je první trojčlenka, 7*50/1 je druhá trojčlenka, jinak to nevyjdou jednotky:-)

0/0
21.12.2010 14:09

Cynyc_

Re: Myslet matematicky ...

Mýlíte se. Nesměšujte trojčlenku jako metodu výpočtu s úlohou, kterou řeší, tedy přímou úměrností. Tu lze řešit i jinak, například úvahou nebo (a mnohem univerzálněji) rovnicí.

0/0
21.12.2010 13:13

denyma

Re: Myslet matematicky ...

Diky, napsal jste to lepe nez ja, trojclenka je proste metoda vypoctu, navic ma dve zakladni varianty - pro primou a pro neprimou umernost ... sipka sem, sipka tam, je to spise matouci nez uzitecne. A jak pise opet kolega Cynyc, zakladem pro dalsi studium je umet sestavit rovnici, pro kazdou ulohu, ktera neni tak jednoducha, ze se nad ni rozhodujeme mezi uvahou a trojclenkou. A pro sestaveni rovnice uz pomuze jedine uvaha ...

0/0
21.12.2010 13:29

Fai Rodis

Re: Myslet matematicky ...

Sipka neni matouci - sipka ujasnuje, jakym smerem pujde to : 

Tedy aspon mne nemate.

0/0
5.1.2011 10:15

xs123

Takže jsem se dověděla

že gramatiku mají mít děti načtenou, psát se naučí, když budou psát babičce(která bydlí za rohem) pod dohledem rodičů a nabídku z cestovky si mohou přečíst na záchodě, jestli obsah nepochopí, nevadí. Nevím, na co by potom byly hodiny češtiny ve škole.

0/0
21.12.2010 11:58

CasVyprsel

Re: Takže jsem se dověděla

Na biflování se spisovatelů a jejich děl.

0/0
21.12.2010 12:00

opportunity

Re: Takže jsem se dověděla

Taky máš problém s pochopením čteného textu. Pokud si vybereš každou 50. větu, nedoporučuji nic podepisovat bez konzultace s právníkem.

0/0
21.12.2010 12:01

bruselátor

Re: Takže jsem se dověděla

hrdě se hlásím, že mám gramatiku načtenou. Řadím češtinu mezio vizuální jazyky a správnost slov hodnotím stylem "líbí - nelíbí", přičemž ten styl je dán právě čtením.

0/0
21.12.2010 12:13

xs123

Re: Takže jsem se dověděla

Tak jak píšeš? Podle pravidel nebo podle toho, jak se ti to líbí. Západočechovi se třeba líbí slovo híří a rizí, ostravákovi se zase líbí spojení v řyti.

0/0
21.12.2010 12:20

bruselátor

Re: Takže jsem se dověděla

tak, jak si slova, příp.interpunkci apod. pamatuji z knížek. Nemyslím si, že příklady, které jsi vypsala, se v knížkách vyskytují. Pro mne nebyl problém přečíst za den 365 stránek (celou knihu, pohádky) o prázdninách na dovolené s rodiči. Lehnul jsem si na gauč a začetl jsem se

0/0
21.12.2010 12:29

Fai Rodis

Re: Takže jsem se dověděla

Hele, to jsme dva! Ja taky presne nevim proc a jak se co pise, ale mam to obtisknute v hlave. Z knizek. Dva kusy za odpoledne nebyl problem...

Nastesti mi tohle zustalo i v anglictine.

Jo cist, cist, cist a zbytek pujde sam.

0/0
5.1.2011 10:18

barnaked

Re: Takže jsem se dověděla

me jako ostravakovi se libi v řiti (kvuli Vam jsem prepl klavesnici). Na Ostravsku se totiz hovori mnohem spisovneji nez v Cechach. Ale to je zase jina. Gramatika se musi procvicovat a umocnovat ctenim kvalitniho textu. Rozhodne to nejsou dnesni noviny a casopisy. Jak tak vzpominam, protoze jsem vic matematik nez cestinar, tak mi ve skole pomohlo a nejen me, ze jsme delali gramaticky rozbor clanku v novinach, kazdy z nas dostal nejaky a druhy den donest (urcit slovni druhy, urcit podmet, prisudek etc. etc.). Melo to pozitivni vysledky. Ale dnesni kantor ma strach. TO by byla sikana deti. A to porozumeni textu, cela trida jsme v ramci mesice otocili s referatem o knize, kterou jsme precetli a s nasi cestinarkou se to osidit nedalo.

0/0
21.12.2010 13:19

bk89322

Delsi trend

Ucitele jsou dlohodobe mizerne placeni a podle toho vypada kvalita. Stejne tak se zrusily osnovy a nejsou definovane standardy ...

Ono to asi tem nahore vyhovuje, ze lide neumeji interpretovat informace a premyslet, jinak by jim nezrali to jejich divadlo a videli ty jejich levarny ...

0/0
21.12.2010 11:53

barnaked

Re: Delsi trend

ucitele byli, jsou a budou vetsinou spatne placeni a nejen u nas. Je to celosvetovy problem. Ale co by jsme sami mohli zmenit je naucit deti opet ucte ke skole a k ucitelum, dat jim kredit jako v minulosti. Ucitel by mel mit pravo nechat dite po skole, dat mu ulohu navic a vyzadovat kazen a za nedodrzovani dat trest (nejen napsat 100x nejaky text, ale i jine daleko duslednejsi (vzpominam na fyzikarku, ktera k tomu ucelu mel archy s ulohami a ty hrisnici museli prinest vyresene nebo je resili po skole). Bylo to vychovne, ale plnilo to i svuj ucel.

0/0
21.12.2010 13:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.