Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na gymnázia se dostanou i čtyřkaři a učitelé neumí anglicky, zjistila inspekce

Učitelé neumí na počítačích a nezvládají angličtinu. Revoluce na školách v podobě zavádění vlastních osnov drhne. Na gymnázia se dostanou i čtyřkaři. To jsou některé ze závěrů výroční zprávy České školní inspekce. Dvě stě čtyřicet inspektorů navštívilo během školního roku 2009/2010 celkem 4 843 škol.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

sarah789

Tak se třeba poperte...

Je opravdu zajímavé, že se tu dohadujete nad tím, jak moc jsou či nejsou čtyřkaři dobří. Gymnázium studuji již pátým rokem a další tři mě ještě čekají. Odešla jsem z páté třídy, protože vyučování na základní škole bylo takřka povrchní. Poté jsem chtěla odejít na střední školu se zaměřením na zdravotnictví, ovšem rodiče mi to nedovolili, tudíž jsem musela zůstat na gymnáziu. Z fyziky a matematiky mám 4ku a kvůli tomu mám podle některých jít zametat silnice? Děláte si srandu, že nás budete soudit podle známek? To se můžeme zrovna vrátit do doby kdy se společnost dělila na církev, šlechtu a poddané. A nyní k té druhé části....Učitelé by rozhodně měli umět ten předmět, který vyučují, protože představte si, že při hodině počítačů by se učitelovi z nenadání restartoval počítač a poté ho to enchtělo přihlásit zpět a on by si s tím nevěděl rady.

0/0
28.12.2010 22:38

freemenace

Pokračování

o něřem jiném, Zde se student může již profilovat. ALe zase záleží na jeho snaze a chuti. Mezi námi učiteli je mnoho nadšenců, kteří se snaží i v některých případech za almužnu podávat co nejlepší výkony. Ale je zde i mnoho lidí, kteří již rezignovali a přežívají. Další věc je, že na vzdělávání učitelů nejsou peníze. Pokud chci na nějaký kurz nebo seminář, tak jsem odpálkován slovy: "Nejsou peníze." Další dnešní reforma je na dvě věci: Mnoho keců na papíře, které se musely napsat, ale v realu se učí pořád stejně. Nejvíc mě iritují ale různé články v médiích, ve kterých jsou učitelé vylíčení jako flákači, kteří mají dva měsíce prázdnin a končí v jednu hodinu v práci. Ale co už, doba médií je doba médií. A lidé chtějí senzace a ne fakta.

0/0
20.12.2010 23:53

20/40

Re: Pokračování

Jako čerstvě vystudovaný maturant s vámi souhlasím.

Problém není v podfinancování škol ale vyloženě v podfinancování učitelů. Já jsem studoval na odborné škole, kde stěžejní předměty vyučovali inženýři z oboru (technici). Jejich věkový průměr bych tipoval na 60 let, prostě veterání. Problém byl v tom, že někteří z nich byli opravdu otřesní a byly na ně neustálé stížnosti ze stran studentů a rodičů, jenže škola je nemohla vyhodit, protože nikdo jiný by za ty peníze, co nabízejí, neučil.

Znám případy kdy angličtinu vyučoval trouba, co chodil dva roky na kurz angličtiny a  byl za ty peníze ochoten pracovat. Ale inženýra technického zaměření na takový peníze nenalákáte.

Další problém jsou neochotní, leniví studenti, ale to je podle mě celospolečenský problém, který se odráží ve výchově dětí. Všichni lenivíme.

0/0
21.12.2010 0:42

OskarPokorny

Re: Pokračování

No a tahle vlna studentů se začíná přelévat na VŠ. Demograficky slabé ročníky přicházejí do neustále se zvětšujícího množství VŠ. Tento slabší "kádr" se projevuje v celkové kvalitě studentů, kde čím dál více lidí absolutně nezvládá látku. Vyhozeni být nemůžou, protože se dostávají peníze na hlavu a zažil jsem pedagoga, kterému byla umyta hlava za to, že vyhazuje moc studentů(marně se bránil tím, že stejné nároky má už 20 let).Studenti čím dál více absentují v hodinách(dílem leností a dílem kvůli brigádám aby vůbec uplatili stále se zdražující služby-kolej/menza). Já sem byl taky mladý a taky jsme se někde hrozně zřídili, ale ráno jsem prostě zatnul zuby a i s kocovinou na ten seminář šel - teď mam běžně na semináři 30% lidí i přes to, že je v hodnocení tento seminář studenty hodnocen jako zajímavý. Práce s literaturou je kapitola samo pro sebe-studenti naprosto nic nečtou a to ani doporučenou literaturu (což je na semináři pak smutné, když jeho středobod je debata o nějakém problému).

0/0
21.12.2010 13:01

OskarPokorny

Re: Pokračování

O soukromých VŠ se nemá vůbec cenu bavit v ČR jsou tak 2 které mají cenu a zbylé desítky jsou tiskárny diplomů. Moje manželka se pohybuje v prostředí, kde naráží často na absolventy soukromých VŠ a musím Vám říct, že to čeho jsem byl svědkem mi nikdo z Vás neuvěří. Potkal jsem absolventku soukromé VŠ, která dostala diplom po té co slíbila, že diplomovou práci dodá zpětně (nestalo se tak). Další neuměla psát ve Wordu (takže předpokládám, že tu diplomku taky nedělala). Jeden absolvent ekonomické školy, u kterého jsem do dipl. nahlédl měl v diplomové práci na ekonomické škole stížnosti na to, že láska je na pytel!!!!! (když jsem se ptal co to je -tak ho prý zrovna nechala dívka. Další absolvent zahraničních vztahů zaměření Rusko neuměl žádný jazyk. Zajímavé je, že všichni tyto lidé neměli žádné potíže při uplatnění na trhu práce - protože když už mají tak bohatého tatínka, že jim zaplatí diplom tak jim i zajistí práci (2 z těch slečen dělají personalistky ve velkých firmách).

0/0
21.12.2010 13:14

supernova

Re: Pokračování

;-D Docela jste mě pobavil. I když je to daleko víc k pláči než k smíchu. Mám zkušenost jak s veřejnou, tak se soukromou vysokou školou. Podle mě je dnes kvalita a náročnost požadavků dole všude. Jak říká náš pan profesor, ti dva lidé, kteří by vystudovali VŠ i za první republiky a vešli se tak do té 1% vzdělané špičky, jsou na každé škole. Rozdíl je pak v úrovni průměru. Ten bude zřejmě na soukromých školách o něco horší. Dle mého názoru je to ale dnes více než kdy jindy o tom, co se člověk naučit chce. Požadavky nejsou nikterak drastické, takže se vám může povést proplout jednoduše, poznáním téměř nedotčen, a to na obou typech škol. Pokud se ale něco naučit chcete, z mé zkušenosti rovněž na obou typech škol k tomu máte prostředí. Já jsem dokonce v tomto ohledu se soukromou školou spokojenější. Ale opravdu je to dnes daleko více o vlastní vůli než o regulaci typu "neumíte - nashledanou".

0/0
22.12.2010 13:45

freemenace

STAV ŠKOLSTVÍ

Hledal jsem všude a nějak jsem tu zprávu inspekce ještě nenašel. A to ani na jejich stránkách. Ale situace ve školství je opravdu hrozná. Školy jsou v důsledku nedostatku žáků (demografický vývoj) naplněny někde i na 60%. Každá menší obec si drží školu pro 20 žáků. Zde jsou vysoké náklady a kvalita hodně často pokulhává. Učitelé jsou znechuceni přístupem žáků k výuce - nezájem, nechuť, neúcta atd. Snaha o učení žáků novými metodami (projektové vyučování atd) dopadá na neúrodnou půdu. Na druhou stranu jsou tyto metody opravdu k ničemu. Jeden známý psycholog prohlásil, že 2/3 národa jsou debilní. Promiňte mi, ale musím s ním souhlasit. To co vidím v lavicíh, mě o tom utvrzuje. Dnes jsem suploval angličtinu v šestém ročníku. Anglicky umím celkem slušně (domluvím se slovem i písmem). Ale nechápu, proč se učí někteří žáci angličtinu, když ani po třech letech nejsou schopní přeložit já jsem, oni jsou. A to opravdu není v učiteli. Na základní škole je potřeba dril, na střední škole je to

0/0
20.12.2010 23:42

pavel679

proč by měli potřebovat zvládat počítače a angličtinu?

No a co? Proč by měli učitelé zvládat angličtinu a počítače? Já si myslím, že učitelé mohou získat kvalitní vzdělání a zkušenosti i u nás doma v Čechách a paní inspektroka si může jezdit na stáže sama. Podle mě potřebujeme učitele, kteří budou mít rádi studenty, budou svojí profesi dělat dobře, předají studentům vědomosti a nadchnou je pro vyučovaný předmět a budou dobří profesionálové. Pokud neumí pracovat s počítačem, tak ať je škola proboha vybaví fóliemi a zpětnými projektory, protože nic víc pro to, aby mohli udělat skvělé hodiny,nepotřebují. Podle mě jediný smysl tohoto článku je učitele pořádně zkritizovat, asi aby se jim dobře učilo a aby věděli, jak si všichni jejich práce váží.

0/0
20.12.2010 20:38

benito.juarez

Re: proč by měli potřebovat zvládat počítače a angličtinu?

Na co počítače a angličtina? Stačí břidlicová tabulka a olůvko. A česky se taky domluvíme ledaskde. Kromě u nás, ještě na Slovensku a s thajským králem.

0/0
20.12.2010 20:42

3 x zablokovany exorcista

Re: proč by měli potřebovat zvládat počítače a angličtinu?

Thaiským králem je Ráma IX. Pchúmipchón Adundét a česky neumí ani slovo, to o kom mluvíte je  Norodom Sihamoni a ten kraluje kousek vedle, v Kambodži.

0/0
20.12.2010 21:09

benito.juarez

Re: proč by měli potřebovat zvládat počítače a angličtinu?

Dík, nechtělo se mi zjišťovat kdo to přesně byl.

0/0
20.12.2010 21:14

opportunity

Re: proč by měli potřebovat zvládat počítače a angličtinu?

No, hlavně že umíte angličtinu ;-D

0/0
21.12.2010 13:22

benito.juarez

Re: proč by měli potřebovat zvládat počítače a angličtinu?

Zato bez znalosti kambodžských a thajských králů se fakt neobejdu.

0/0
21.12.2010 19:16

trpaslicek

Re: proč by měli potřebovat zvládat počítače a angličtinu?

tak proč si ty krále bereš do huby?

0/0
22.12.2010 10:41

benito.juarez

Re: proč by měli potřebovat zvládat počítače a angličtinu?

Když vím houby, budu bazírovat na kravinách. Celé naše školství.

0/0
22.12.2010 19:30

keepa

Re: proč by měli potřebovat zvládat počítače a angličtinu?

a jak to muzete vedet, ze zrovna ucitele mohou v cechach ziskat kvalitni vzdelani? bez znalosti ciziho jazyka si ani tento vas skvely vyrok nas pan mily ucitel neoveri. Diky znalosti ciziho jazyka je clovek schopny komunikovat s jinymi lidmi a s nimi konfrontovat sve nazory a zkusenosti. Jak je vidno z vyvoje v CR a ve svete, je pravdepodobne, ze to jinde delaji mnohem lepe. Jenze bohuzel bez znalosti ciziho jazyka se mily pane ani nedovite, kde to je. A VO TOM TO PANE JE!:-D

0/0
20.12.2010 20:50

keyz

Re: proč by měli potřebovat zvládat počítače a angličtinu?

to nemusíme, hlavně že dostaneme přidáno;-D

0/0
20.12.2010 20:57

buranumdopamatniku

kvalita pod psa, po soudruzsky mizerne

Konecne to nekdo napsal, ze cesti ucitele berou penize   a vyucovat to neumi.  Ze mne maji ucitele nemciny strach , ze odhalim jejich  neschopnosti a tak mi jdou z cesty, jak je to jen mozne .)))))

0/0
20.12.2010 20:03

ferata

Inteligence národa.

Novináři zapomněli napsat, že ti čtyřkaři se prezentují většinou z řad zbohatlíků a privatizatérů. ;-O

0/0
20.12.2010 19:42

ouki

Re: Inteligence národa.

to je zas demagogie...Rv

0/0
20.12.2010 19:48

MaC707

Re: Inteligence národa.

Netruchli, třeba se taky vypracuješ. Na čtyřku.

0/0
20.12.2010 20:23

pavel679

Re: Inteligence národa.

Ale ne, prostě je málo žáků, tak školy berou každého. Podle mě na tom, jestli měli studenti čtyřky nezáleží, důležité je aby dostali dobré vzdělání a třeba se seberou.

0/0
20.12.2010 20:41

keepa

Re: Inteligence národa.

to je bohuzel naivni doufani, spis ostatnim ukazou, ze i kdyz jsou lemplove mohou se dostat mezi nejlepsi.V

0/0
20.12.2010 20:51

keyz

Re: Inteligence národa.

jako na doktora?

0/0
20.12.2010 20:58

Hrustic

Re: Inteligence národa.

Brilantni zaver .... ze bychom je zase nejak rozdelili podle toho kdo ma delnicky puvod ?? :-P

0/0
20.12.2010 22:48

dcman

Toto není o známkách.

Opravdu mne zaráží, když někdo soudí dle známek.

Já jsem byl humanitně zaměřený již od základní školy, proto jsem měl na gymnáziu čtverky z fyziky, matematiky a deskriptivní geometrie. A jsou díky tomu horší člověk?

I tak jsem vystudoval dvě vysoké školy a dnes mám práci, kterou jsem chtěl vždy dělat.

Soudit dle známek mohou dle mého názoru jen blázni. Ne každý má "talent" na vše.

0/0
20.12.2010 19:21

eltanin

Re: Toto není o známkách.

Gymnázium je všeobecně vzdělávací škola, takže člověk, který se tam hlásí by měl být tak nějak všeobecně vzdělavatelný. Když má někdo čtverku z matiky v deváté třídě, tak nejspíš bude hrozně zdržovat ostatní spolužáky v gymnaziální matematice. Když je někdo nějak jednostranně zaměřený, tak má jít na nějaký speciální ústav a ne na všeobecně vzdělávací školu.

0/0
20.12.2010 19:43

dcman

Re: Toto není o známkách.

Pokud je tedy někdo takto jednostranně zaměřený (jako například před těmi mnoha lety já), tak má jít kam? Chtěl bych konkrétní typ školy, na který by měl jít.

Pamatuji si paní profesorku z matematiky, byla nás skupinka, kteří to opravdu nechápali a byli jsme za to čtverku rádi... Seděli jsme v posledních lavicích a ostatní neobtěžovali. Nevidím jediný důvod, proč by měl někdo takový ostatní brzdit. Naopak bych pak mohl napsat, že mne brzdili ti, kterým nešel dějepis a podobné předměty. Ale já to nenapíši...V

0/0
20.12.2010 19:54

rizo4

Re: Toto není o známkách.

pokud nekdo projde se ctyrkami a je ctyrka regulerni znamka, tak proc ne, gymnazium by melo byt tezsi v tom, ze ti co by meli ctyrky a trojky na zakladni ci stredni skole by nemeli mit na gymnaziu sanci projit ani se 4kou a to v jakemkoli predmetu

dalsi vec je, ze by nemely byt zadne ulevy pro jednostrane zamerene lidi v jinych predmetech, kdo nechape vubec matematiku, nema na gymnaziu a nasledne vs co delat

0/0
20.12.2010 20:02

eltanin

Re: Toto není o známkách.

No, jeden pan učitel nám říkal, že prý čtyřka je známka, kterou má ten, kdo se buď v předmětu fláká, nebo nemá na daný typ školy. Tzn. pokud máte na gympl, měl byste být schopný vydřít trojku i z předmětu, který Vás zrovna nebaví. Pokud mu věnujete dostatek času a sil. Ale to byl třídní a používl to jako motivační řeč při předávání vysvědčení takovým těm, co měli: matika 1, informatika 1, fyzika 1, čeština 3, dějepis 4 a tvrdili mu, že prostě ten děják nejde, protože oni jsou ti techničtěji zaměření apod. Tak nevím, co na tom je pravdy a co si pan učitel přimyslel. ;-)

0/0
20.12.2010 20:15

rizo4

Re: Toto není o známkách.

proste rikal logicky nesmysl, kdo nema na dany typ skoly, ma preci 5tku, to je znamka ktera znamena nedostatecne-neuspel

na dejepis zadne zamereni potreba neni, jen pamet a trosku zvladat davat veci do souvislosti, to by pro technicky zamerene lidi nemel byt problem, spatna znamka z dejepisu je proste jen nechuti se ucit nazpamet, proto jsem z nej mel casto trojku

0/0
20.12.2010 20:23

MaC707

Re: Toto není o známkách.

Potřeba učení se dějepisu nazpaměť je neschopnost učitele.

0/0
20.12.2010 20:27

rizo4

Re: Toto není o známkách.

dejepis je plny neodvoditelnych fakt, tam je ta potreba vetsi nez napriklad v matice

0/0
20.12.2010 20:29

dcman

Re: Toto není o známkách.

Omyl! :-)

Ta fakta lze odvodit, pokud člověk zná souvislosti a má všeobecný přehled. Znalost historie mi tedy přijde mnohem důležitější, než znalost integrálů a hlavních přímek.

Historie je rozhodujícím faktorem pro budoucnost, jelikož jen z historie se člověk dokáže poučit.

0/0
20.12.2010 20:55

eltanin

Re: Toto není o známkách.

No však on tím jen vyvracel to tvrzení nebohého studentíka, že se ten snažil, co mu síly stačily a ono to nešlo. Netvrdil mu přeci, že čtverka znamená, že nemá na daný typ školy, ale to, že buď nemá na daný typ školy, nebo se tomu dost nevěnoval. Prostě jen říkal, že čtverka v tomto případě znamená, že se na to ten člověk vykašlal, což asi byla v daném případě pravda.

To, v čem váhám, je opačný případ. Tedy jestli člověk, který píše básně, exceluje v jazycích a má čtverku z matiky, by mohl vydřít trojku, kdyby se snažil.

0/0
20.12.2010 20:38

dcman

Re: Toto není o známkách.

Neměl by to však dělat na úkor něčeho, co použije v budoucnu.

0/0
20.12.2010 20:50

dcman

Re: Toto není o známkách.

Takže změna stupnice hodnocení?

Tady se nejednalo o úlevy, testy jsme psali stejné.

0/0
20.12.2010 20:44

eltanin

Re: Toto není o známkách.

Asi nějaký humanitně zaměřený gympl. Tzn. posílená výuka některých předmětů na úkor předmětů jiných a v těch jiných předmětech velmi mírný přístup a nízké požadavky. Jenže to je dnešek, Vy jste musel studovat někdy dřív a to byla asi trochu jiná situace. Soudím podle té "deskriptivy" - ta se dnes povinně učí na gymplech jen když mají zaměření na matiku, což jste asi nestudoval, že? ;-)

0/0
20.12.2010 20:07

dcman

Re: Toto není o známkách.

Matematické gymnázium to tedy nebylo. Bylo to "všeobecné".

Jednalo se náhradu za latinu, kterou zrušili z nedostatku vyučujících.

Soudíte dle toho, co je dnes. Ale ono je to řádku let zpět. ;-)

0/0
20.12.2010 20:46

keepa

Re: Toto není o známkách.

na gymnaziu si mej znamky jake chces. na gymnaziu je dulezity hlavne zajem, ktery je dulezity pro budouci specializaci na vysoke skole.HLavne se dohrabat k maturite, protoze na gymnaziu, clovek souperi se sebou, s pubetrou a s vlastnimi konicky:-) ale na zakladce mit 3 a 4 to je ostuda.

0/0
20.12.2010 20:54

dcman

Re: Toto není o známkách.

Maturita byla "levou zadní". Ve srovnání s první zkouškou na právnické fakultě to bylo opravdu něco, co jsem se tehdy učil k zápočtům. O rigorózních a advokátských zkouškách nemluvě.

Jinak bych zas tak kritický nebyl, často může za známku samotný učitel. Přístup by měl být individuální, ke každému žáku jiný. Kamarád měl na základní škole čtverky například jen proto, že byl dysgrafik a dyslektik. O některých trpících dyskalkulií nemluvě. Máme v rodině speciálního pedagoga, něco jsem si o tom zjišťoval.

0/0
20.12.2010 20:59

xixina

Re: Toto není o známkách.

Jsem tentýž případ, jako Vy. Též studuji právnickou fakultu a mohu jen souhlasit s tím co jste napsal :-)

0/0
21.12.2010 0:18

Kachně

Re: Toto není o známkách.

jenže čtyřka na základce má úplně jinou váhu než na gymplu

0/0
20.12.2010 20:11

pavel679

Re: Toto není o známkách.

Ne ne, v žádném případě kvůli tomu horší člověk nejste. Ve Vašem případě to ale asi byl nedostatek píle a zájmu, protože pokud Vám ostatní předměty šly, tak jste určitě mohl zvládnout i matematiku. Realisticky. Třeba Vás to nebavilo, protože jste měl špatného učitele.

0/0
20.12.2010 20:17

dcman

Re: Toto není o známkách.

Odvážné tvrzení. Bez prostorové představivosti si těžko ty hlavní přímky, stopníky a vše ostatní představíte těžko, že ano?

A neflákal jsem to, ani nepomáhalo doučování od souseda, který učil matematiku a technické kreslení na vysoké škole.

Ještě že se tomu dnes mohu zasmát, ale tehdy to zas taková sranda nebyla.

0/0
20.12.2010 20:48

jenickK

Re: Toto není o známkách.

Přesně tak, na úrovni středoškolského učiva se vysokoškolák naučí cokoliv. Středoškolská matematika je možná trochu přemýšlení, ale hlavně je to praxe a cvik, který se získá po spočítání x desítek příkladů.

0/0
20.12.2010 20:58

dcman

Re: Toto není o známkách.

Neprozřetelné tvrzení.

Já skončil u rovnic, ani nevím kterých. Jinak jak bys řešil třeba takovou prostorovou představivost v případě deskriptivní geometrie? To se opravdu nedá naučit ani procvičováním.

0/0
20.12.2010 21:00

eltanin

Re: Toto není o známkách.

Hm, já na tom s prostorovou představivostí také nejsem nijak dobře, ale to, co se za nás učilo ve středoškolské deskriptivě, se dalo naučit i bez ní. Kterou čáru máte vytáhnout plně, kterou nechat tečkovaně... někdo to viděl na první pohled, já ne, zabralo mi to třikrát tolik času, ale výsledný obrázek jsme měli stejný. Takže něco se tam naučit dá i bez té představivosti. Otázka je, jestli je to k něčemu dobré, protože rozvinout prostorovou představivost mi to nepomohlo.

0/0
20.12.2010 21:43

dcman

Re: Toto není o známkách.

A co průniky těles? Nebo hlavní přímky?

Já ji například nemám vůbec... Někomu jde matematika, někomu fyzika a někomu jdou humanitní předměty. Každý jsme jiný.

Naopak bych raději viděl na středních školách něco jako "teorii práva", ne však v pravém slova smyslu. Do styku s právními normami přijde člověk častěji, než s deskriptivní geometrií.

0/0
20.12.2010 21:47

eltanin

Re: Toto není o známkách.

Jo, ty průniky a tak, to tam taky patřilo. Já nevím, jak moc prostorového myšlení mám, ale dělá mi problémy si představit, když se něco nějak otočí, tak jak to pak vypadá, apod. Možná si něco trochu představím, ale každopádně většina mých rysů ve mně zanechala dojem, že to byla prostě aplikací naučeného postupu a že by nebylo moudré chtít studovat deskriptivní geometrii dál. ;-)

Nějaký základ právního povědomí by měl být v nějaké Občanské výchově, či jak se ta věc jmenuje, ne?

0/0
20.12.2010 22:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.