Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Propadáme. Má vinu reforma, či nereforma?

Co asi tak uvidíte, případně uslyšíte, když se přijdete podívat do školy na vyučování? Troufám si tvrdit, že převážně vyjmenovaná slova, větný rozbor, literární dějepis a rovnici o dvou neznámých. Jen výjimečně narazíte na moderní a pro život užitečnou hodinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kopakopa

Úžasné pojednání:

také souhlasým, že pro žáki je zbitečné se byflovat vijmenovaná slova...

0/0
15.12.2010 0:29

werox

čemu se dívíte?

ten cár papíru, kterému se nadává maturitní vysvědčení, se rozdává na potkání, na vš se dostane každý, rodičové dětem vždy dopřejí první poslední a to za nic. Děti zkrátka nemají motivaci a školu berou jako jednu velkou buzeraci

0/0
13.12.2010 12:59

ralfa

To je zase blábol

Tak nevím, buď autor článku neví o čem píše, nebo školu neviděl několik let. Vyjmenovaná slova - to je snad vyučovací metoda?  Můžu ujistit, že nad sepisováním nových osnov ztrávili učitelé hodin a hodin. Jak může někdo říct, že opsaly staré, vždyť výstupy jsou úplně jiné. Víc takových konzultantů a pak se nedivme, že naše školství se ubírá tam, kam nechceme.

0/0
12.12.2010 20:57

certik_bertik

a jaký

je konkrétní návrh?

0/0
11.12.2010 17:29

Meggie_

Možnost C

A co takhle možnost C? A tedy rodiče? Zeptám se jinak, usměrnil by Igor Hnízdo ty svoje žáčky, kdyby si za ním či za ředitelem pořád chodili stěžovat rodiče, jak je strašně ubližováno tomu jejich hodnému a milému synáčkovi?

0/0
9.12.2010 13:37

danax

teď si představte

jak naštvaná romka vleče dítko do školy a nadává mu, že co si myslí, že kvůli jeho docházce a přístupu učitelky přijde o sociální dávky.....no já bych teda fakt šla učit

0/0
9.12.2010 14:00

our_city

Re: Možnost C

není co dodat. Z učitelů se udělali bezmála nepřátelé dítek, do nichž se může strefovat kdekdo - rodiče, média. Za každou věc, která se nelíbí rodičům, následuje okamžitá stížnost,třeba za dvojku z písemky, která by normálně byla na 4. Rodiče se nestydí řešit své domnělé křivdy páchané na jejich dítku i před dítětem. Proč ne, ta nula učitelská nemá nárok ani na základní lidskou důstojnost. A Dobeš chce další ptákoviny, i když přiznal, že reforma se nepovedla. Slibuje si zázraky od nastupujících, na ty starší hodil bobek. Jestli ovšem někdo přináší něco nového, jsou to ti zkušení - mají čas, jsou ve větší pohodě, nemají nemocné malé děti. A hlavně je nebaví stále stejně mechanicky mlet to samé, takže pořád kdesi lezou a vzdělávají se. jen zoufalci mohou psát, že komunistické učitelky učí pořád stejně - je to nepodložený blábol.

0/0
9.12.2010 19:52

eltanin

Re: Možnost C

Teda i když moc nesouhlasím se zvýhodňováním mladých učitelů na úkor těch starších, tak v tomto případě jde možná o předvídavost pana ministra. Staří jsou nenahraditelní, OK, ale za pár let půjdou do důchodu a pak je někdo bude muset nahradit. Takže možná pan ministr doufá, že se mu podaří dnešním zvýhodňováním mladých snížit zítřejší počet děr ve sborovnách, když by dneska všichni mladí z učitelství prchli a nechali tam jen ty staré kádry.

To se teď, myslím, děje v Německu, že staří odchází a mladých není dost. A tady je další kámen úrazu. Mladí jsou pružnější a bylo by pro ně snažší odejít do toho Německa za lepší peníz a nechat tu ty staré sborovny, takže já myslím, že pan ministr možná uvažuje i takto.

0/0
9.12.2010 20:12

our_city

Re: Možnost C

Přestaňte se chovat ke kantorům jako k nulám, přestaňte je nazývat

vyžírky a mlet o délce prázdnin, o tom to fakt není. Jen netuším, jak

převychovat generaci současných rodičů, porevolučních dětí, které mají

pocit, že si mohou dovolit všechno.

0/0
9.12.2010 19:56

jol

Re: Možnost C

R^

0/0
9.12.2010 21:41

our_city

Re: Možnost C

Přestaňte financovat školy podle

počtu žáků, aby ředitelé nebyli podělaní, když matička kdejakého sígra

vyhrožuje převedením dítka na jinou školu - to nemůže kvůli prachům

ředitel připustit. Tak raději potopí kantora a vleze rodičům do pr/do

hyždí!Na to stačí dva tři rodiče a jedna petice.

0/0
9.12.2010 19:56

pavlik12

Re: Možnost C

R^

0/0
10.12.2010 12:17

k.a.r.e.l.

nesmysly..

kdyby se v českých školách učilo stejně jako před dvaceti-třiceti lety, byli bychom stále na špici...bylo to sice méně liberální, ale neslo to výsledky...takhle má každý plnou hubu stále relativnější svobody, ale skutek utek...školství za komunismu nebylo vůbec špatné, mělo pouze tu vadu, že se vezlo na vlně ideologie...

0/0
9.12.2010 13:23

JagaJaguska

Re: nesmysly..

No nevím, jestli je to otázka posledních 20-30 let - já bych řekla, že úroveň vzdělání klesá postupně už od první republiky - opravdu pořádně se učilo tak v době Cesty do hlubin študákovy duše...

0/0
9.12.2010 13:50

JagaJaguska

Proč je pro život užitečnější

umět zahrát novinovou zprávu jako drama než poznat ve větě podmět a přísudek, tomu skutečně nerozumím. Podle mě je pochopení větných členů a schopnost porovést větný rozbor k nezaplacení například pro studium cizích jazyků nebo při sestavování složitějších větných celků v psaném projevu. Řekla bych, že lidé mající blízko k literatuře nebo matematice by zase dokázali prokázat užitečnost historického přístupu k literatuře a rovnic o dvou neznámých. O praktičnosti zanlosti vyjmenovaných slov snad ani autor článku nemůže vážně pochybovat.

0/0
9.12.2010 13:22

b arbudo

Dnešní mládež si myslí, že vystačí se čtyřmi písmeny ...

... g, o, l, e ...

0/0
9.12.2010 13:09

tappat

vsechny ty kecy o "pro zivot uzitecnych hodinach"

jsou presne to, co vratilo nase vzdelavani o 50 let zpatky (a mozna i vic).

0/0
9.12.2010 13:05

danax

demografický vývoj

rodí se stále více obtížně vzdělávatelných blbců a méně dětí z bezproblémových rodin... a zkuste pak do Deža nalejt velkou násobilku

0/0
9.12.2010 12:56

Kartony

Za všechno může naše školství

Neumí připravit žáky na praktický život, což je cílem základní školy. Hlavní vinu má feminizace našich škol, která způsobuje, že chlapci jsou znevýhodnˇováni vzhledem k děvčatům. Dneska už každý ví, že ženy jsou výmluvnější a mají lepší paměť a naopak muři mají lepší logické uvažování a smysl pro techniku a zkoumání. Tento rozdíl není ve škole respektován a proto je takový nával na humanitní obory a nedostatek uchazečů na technické obory. Při tom technické obory produkují rozvoj a nejen že si na sebe umí vydělat, ale ještě generují finance, kdežto humanitní obory naopak spotřebovávají finance, protože si na sebe neumí vydělat a proto jsou dotovány státem. Jen málo žen se proslavilo svými objevy a vynálezy, o Nobelových cenách ani nemluvě (cenu za mír a ekonomiku nelze považovat za pravou Nobelovu cenu)

0/0
9.12.2010 12:18

b arbudo

Re: Za všechno může naše školství

... ovšem feminizace školství je důsledkem toho, že učitel vydělá sotva na byt a stravu ...

0/0
9.12.2010 12:34

Nenecháme se okrádat kapitalisty

Re: Za všechno může naše školství

ano, naše školství, ovšem ti učitelé musí dávat sakra velký pozor aby nebyli napadáni našimi bijci za lidská práva.

Proto potom se z celý třídy za hodinu nikdo nic nenaučí, protože ten rozmazlenej smrad v poslední lavici celou hodinu vyrušoval a hrál si se svým novým iPhonem a učitelka s ním po dobrém nic nezmohla

0/0
9.12.2010 12:51

danax

s logikou

jsou v naší rodině muži na štíru... s orientačním smyslem je to tak půl napůl... ale různá dogmata je zbytečné neustále vysvětlovat...

0/0
9.12.2010 12:57

danax

malé množství žen s nobelovkou

je dáno tím, že musely vychovávat jejich nositele

0/0
9.12.2010 12:58

tappat

Re: malé množství žen s nobelovkou

;-D vtipne, lec nepravdive. Dnes uz to tak neni a stejne nevidim zastupy zen nominovanych na nobelovku. Proste to tak je. Tecka. Neni to diskriminaci, je to predpokloady a ochotou se obetovat pro vyzkum.

0/0
9.12.2010 13:09

danax

za každou nobelovkou

hledej lidi, které jeho nositele podporovali....

0/0
9.12.2010 14:02

danax

asi tatínkové málo své dcerušky podporují

v nedogmatické cestě vědy a výzkumu

0/0
9.12.2010 14:03

jardahorak

Reforma?

Nechapu jaka reforma by mela prijit. Celospolecenskym problemem je postupna degenerace. Obecne. Prilisna orientace na informacni technologie, degenerace projevu verbalniho i psaneho. Vse smeruje k usnadneni, ziti s co nejmene prekazkami. To je celkovy trend, s tim nic reforma neudela...

Podivejte se na uroven pisalku. Hrubky, ze by se za to zacek ctvrte tridy obecne skoly stydel. Ale novinarum je uplne jedno, ze nezvladaji svuj zakladni pracovni nastroj. Jak to chcete resit? Kdyz je, dle vas, autore, vyuka vyjmenovanych slov zbytecna a zastarala?

0/0
9.12.2010 12:17

tejuz

Re: Reforma?

autor nepsal, že vyjmenovaná slova jsou zbytečná, spíš je třeba si uvědomit, že školy nereagují na vývoj okolního světa, nedokážou člověka naučit využít a interpretovat množství dnes, díky technice, dostupných informací.

K čemu se dodnes učí na základce dějepis formou: rok, osoba, událost. Kolik z těch tisíců letopočtů si dneska pamatujete. Já tak maximálně ty základní, ale vím kde hledat a dokážu pochopit co chtěl autor mnou hledané informace říct a to nás před lety na základce učil "Pan Učitel", jeden z nejlepších pedagogů, co jsem kdy žažil, bylo mu jedno, že je úplně mimo osnovy, naučil nás něco co jsme dokázali využít

0/0
9.12.2010 12:34

jardahorak

Re: Reforma?

"K čemu se dodnes učí na základce dějepis formou: rok, osoba, událost." protoze jsou to v ramci dejepisu stezejni informace? Co chcete ucit? "Tak, mile deti. Kdysi davno zil jeden kral a tem mel dva syny. Po kralove smrti ten jeden ze synu prevzal kralovstvi a druhy padl v boji. Tak a pristi hodinu si rekneme neco o svetovych valkach". Koho to zajima, ten si na internetu dohleda o jakeho krale a jake syny slo.

Kdyz se nebudete ucit rok, osoba, udalost jak se zorientujete v casove ose? A v linii kdo co kdy udelal?

V zemepise je zbytecne srotit se nazvy statu, kde lezi a jak se jmenuji jejich mesta, ze jo? Stejne se to co chvili meni. "Mile deti, tamhle nekde u more, neurcite svetove strany, protoze je zbytecne umet rozeznavat svetove strany, lezi jedna moc hezka zeme. Lide se tam maji hezky, maji more, ve kterem se koupou, vali se na plazi, oblbuji turistky a pestuji banany. Tak a ted si ukazeme par fotek te zeme, stahnutych z Google"...

0/0
9.12.2010 12:47

danax

protože

když klekne internet, máš jen to, co ti zbylo v hlavě nebo v knihovně

0/0
9.12.2010 13:00

tejuz

Re: Reforma?

Učit souvislosti, politickou situaci, kdo s kým jak a proč, klidně říct tohle bylo na začátku 14. století a ne 1306. Říct kde se vzali a jakým způsobem se dostali k moci jací vládci. Říct proč byly prosazeny některé listiny a ne jen co obsahovaly, ukázat žákům, že ta historie není nic nudnýho, ale něco hodně zajímavýho. Já se víc o dějinách naučil v hospodě, kde jsme s jedním historikem jen tak tlachali, než za celou základní školu, kde jsem se akorát tak dozvěděl, že Husiti v roce 1420 vypálili to a to město, už jsem se nedozvěděl co byli zač, jak vypadaly bitvy, proč se to událo. Prostě to celé vyprávět tak trochu jako obsáhlejší pohádku a ne učit dějepis v bodech. A to že se dějepis podle vás nemůže obejít bez přesných dat, která si stejně nakonec nikdo nepamatuje, dokazuje to že se učí špatně,protože vše navazuje na vše a pokud ne tak přesná časová souvislost tam nehraje roli.

0/0
9.12.2010 13:02

danax

ty jsi nějaký dějepisomilec

ale děti musí taky míchat fujtajbly, vyvíjet živočišstvo a nakonec i ty trpné rody vytrpět

0/0
9.12.2010 13:08

jardahorak

Re: Reforma?

"Učit souvislosti, politickou situaci, kdo s kým jak a proč, klidně říct tohle bylo na začátku 14. století a ne 1306." super. Takze kdyz chcete vylicit dej historicke udalosti, ktera se stala v prubehu treba 30 let, vystacite si s pojmem zacatek 14. stoleti. "A ten kral vydal listinu, kterou se ti dva kralove smirili a ukoncili dlouholete valceni, na zacatku toho 14. stoleti. O neco drive nez ten druhy kral zemrel, ale zase o trochu pozdeji nez v Evrope radila ta velka morova epidemie. Ta radila hned pote, co ten kral prevzal trun po tom svem bratrovi, co zemrel". Uzasne, zni to velmi prehledne. Hlavne bacha, zadna data. Jsou nezapamatovatelna. Jedinym, kdo myslel na dusevni zdravi skolaku byl Jara Cimrman... 

0/0
9.12.2010 13:24

tejuz

Re: Reforma?

je vidět že jste mě nepochopil, vy prosímvás neučte protže i s letopočty by to byl takový chaos, že by to asi nepochopil nikdo

0/0
9.12.2010 13:34

jardahorak

Re: Reforma?

Ne, nepochopil. Ale muzete dat priklad. Treba jak s pouhym vyrazem prvni polovina 20. stoleti vysvetlit prubeh 2. svetove valky. Vcetne vyznacnych zvratu...

0/0
9.12.2010 13:45

Bob-an

Re: Reforma?

Ucit se stylem, datum, osoba, udalost je opravdu na dve veci...... jednak to ze vite ze se neco stalo v dany rok je vam uplne na nic, ale hlavne 99% tech veci clovek rychle zapomene ..... mnohem lepsi je ucit dejiny stylem : nadhodi se nejaka vyznamna udalost a diskutuje se o moznych priinach, dusledcich apod.... clovek si toho zapamatuje vic a taky to nejak rozviji mysleni cloveka, coz biflovani se x jmen a letopoctu rozhodne ne... prave kvuli uceni se stylem biflovani milionu faktu, ma spousta lidi brutalne zkreslene predstavy o dejinach, protoze krome tech letopoctu co stejne zapomeli se nic nenaucili

0/0
9.12.2010 15:36

blikandblik

otázka je, co je špatného na zastaralých metodách

předpokládám, že - vzhledem ke svému věku - jsem byl vyučován za pomocí těch tzv. zastaralých metod. moji mladší kolegové však - což potvrzují - měli výuku podstatně jinou, než jsme zažili v té době my.

a teď bych rád slyšel odpověď na otázku, proč tedy tito mladší kolegové ani neumí česky. číst jejich pracovní e-maily je buď k smíchu nebo k pláči, záleží na úhlu pohledu. nejde jen o vyjmenovaná slova, mnohdy se jedná o obyčejné skloňování atd. a když zabrousíme do obecných znalostí z jakéhokoliv předmětu, pak člověk zjišťuje, že neznají ani to, co by měl znát průměrný středoškolák, který byl podroben zastaralým metodám výuky. a přitom to vůbec nejsou hloupí lidé, spíše naopak. tak co je tak špatného na těch "zastaralých" metodách.

0/0
9.12.2010 12:12

jardahorak

Re: otázka je, co je špatného na zastaralých metodách

"tak co je tak špatného na těch "zastaralých" metodách." jsou narocne. Nuti ucit cloveka "zbytecnym" vecem. Trenovat pamet. A to boli...

0/0
9.12.2010 12:19

jardahorak

Re: otázka je, co je špatného na zastaralých metodách

"tak co je tak špatného na těch "zastaralých" metodách." jsou narocne. Nuti ucit cloveka "zbytecnym" vecem. Trenovat pamet. A to boli...

0/0
9.12.2010 12:21

tejuz

Re: otázka je, co je špatného na zastaralých metodách

jde o to, že dřív se dost času trávilo nad knížkou, časopisem apod, to spoustě dnešní mládeže chybí, takže je třeba je naučit, jak chápat psaný text.

Dle mého názoru jde o chybu pedagogů i rodičů, pokud dítě doma vidí, že je normální číst knížku a že to je dokonce zábava, tak bude pravděpodobně číst taky. Ve škole je zase problém, že se sestavují nevhodné seznamy doporučené literatury, žáci proto raději než aby četli knihu, která je nebaví, někde přečtou obsah, charakteristiku postav aj. Dle mého názoru je lepší pokud si přečtou alespoň nějakou knihu, i když vyučujícím nepřijde moc hodnotná, než aby nečetli vůbec

0/0
9.12.2010 12:26

blikandblik

Re: otázka je, co je špatného na zastaralých metodách

jistě. ale to je individuální. u nás se vždycky četlo a zatímco naši starší potomci knížku občas do ruky vzali a vezmou, tak ten náš nejmladší ji vezme jen náhodou a to ho zajímají spíše obrázky než text. ale snad se v tomto směru ještě vyvine :-). já sice začal "žrát" knížky už když mi bylo o dva roky méně, než je teď jemu, ale snad se chytne. bohužel - to se nedá donutit.

0/0
9.12.2010 12:33

tejuz

Re: otázka je, co je špatného na zastaralých metodách

on je třeba dobré pokud mu nějaký vrstevník řekne: "Teď jsem čet knížku, no to byla pecka" Protože narazí na spoustu knih, které nekdo starší považuje za dobré, ale jeho začnou bavit až za pár let.

0/0
9.12.2010 12:37

blikandblik

Re: otázka je, co je špatného na zastaralých metodách

jó, tak to asi jako rodič těžko ovlivním :-)

0/0
9.12.2010 12:39

tejuz

Re: otázka je, co je špatného na zastaralých metodách

bohužel

0/0
9.12.2010 12:47

danax

buď jsou dobří v tom co dělají

nebo dobře ukecali toho, co je zaměstnal.... a co ty, kam tě dostala znalost pravopisu

0/0
9.12.2010 13:02

TrueRobos

Hmmm

Zastaralé metody = dobré výsledky. Nové metody = horší výsledky. Kde v tom je problém, to bude asi hodně vědecký...

0/0
9.12.2010 11:59

danax

dřív měly bezproblémové rodiny 2 a více dětí

najdi mi takovou dnes... nebo už přestala genetika fungovat

0/0
9.12.2010 13:03

Kejhal

Re: dřív měly bezproblémové rodiny 2 a více dětí

Ja mam tri.

0/0
9.12.2010 13:44

danax

dřív to byl standard

dnes jsi vyjímkou... mimo oblast Chanova apod....

0/0
9.12.2010 14:04

janepa

Testování

Jako ředitel ZŠ mám s testováním v 5. a 9. třídách zásadní problém. Zatímco u maturity je složení zkoušky společný zájem učitele i žáka u ZŠ ne - naprosto chybí motivace¨. Střední školy se o žáky perou. Pokud by se výsledky testování použily místo přijímaček, tak by to teprve mohlo mít smysl. Problémů je ale mnohem více. Kdo rozliší výsledky třídy se seskupenými slabými žáky od jiné s nadprůměrnými. Běžně to zažívám mezi ročníky.

0/0
9.12.2010 11:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.