Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čeští školáci ve srovnání se světem propadli. Horší se hlavně v matematice

Znalosti českých dětí se v posledních letech podstatně zhoršily. Ukázaly to dnes zveřejněné výsledky mezinárodního srovnání, do něhož se zapojili patnáctiletí žáci ze 65 zemí světa. Nejvíce žáci propadli v matematice. Dobře nedopadli ani v dalších dvou testech, z čtenářské gramotnosti a přírodovědy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

JagaJaguska

Testuje

ten test čtenářské gramotnosti porozumění původnímu textu, nebo následným otázkám? Mě úroveň složitosti formulace těch otázek přijde několikanásobně vyšší, než úroveň složitosti původního textu...

0/0
9.12.2010 13:45

tonycze

Zlepšete podmínky vzdělávacího procesu!

60% času vyučovací hodiny věnuje učitel výchově, jen 40% vzdělávání. Ve třídě má průměrně 25 žáků, jeho kolega v Německu max. 16. Vybavenost učeben je katastrofánlí. O platech učitelů v ČR ve srovnání se západními státy nemusím psát. Český učitel je v první řadě úředník a vychovatel. Musí psát ŠVP, RVP, Tématické plány, zprávy komisí, zprávy pro sociální úřad, účastnit se školení... To vše je v praxi k ničemu, ale bere to čas a síly.

0/0
8.12.2010 16:42

Deleter

Re: Zlepšete podmínky vzdělávacího procesu!

Co do toho mícháte západní státy? Mají tu snad prodavačkypolicajtihasičišvadlenyzednícikuchařiautobusáci platy jako na západě? Nemají, tak co si to vůbec dovolujete? Vybavení učeben je dobré, jen musí být schopný učitel, to je to, co je málokdy, stačí si někdy tu svoloč z PedF posledchnout v okolních hospodách.

0/0
9.12.2010 11:24

JagaJaguska

Re: Zlepšete podmínky vzdělávacího procesu!

Ale učitel přece není kuchař - dělí je například maturita a vysokoškolský diplom. Taky zodpovědnost za výchovu dětí je poněkud na jiné úrovni než zodpovědnost za nakřivo ušité kalhoty. 

0/0
9.12.2010 13:54

eltanin

Re: Zlepšete podmínky vzdělávacího procesu!

Pan kolega možná nemyslel srovnání platů absolutní, ale relativní. Tedy ne kolik vydělává učitel v Německu a kolik tady, ale kolikrát víc vydělává učitel v Německu než prodavačka a jaký je ten poměr tady.

A na tom by mohlo něco být, protože pokud se ten poměr bude blížit k jedničce, tak se pak nemůžeme divit, že na ty pajďáky poleze převážně něco, co by patřilo spíš někam k regálu do Tesca. ;-)

0/0
9.12.2010 14:46

tigrakrajtovita

Učení bolí

;-) Nikomu se nechce učit. Když už se někdo velmi učí, vrhne se na něho dav neochotných se učit, chce peníze za studia a vyhání toho "učivého" do ciziny...Češi to mají skvěle zorganizováno : postupně z nich bude národ raně rozvojový :-P

0/0
8.12.2010 14:35

Deleter

Re: Učení bolí

Noblesní příklad míchání jablek s hruškama.

0/0
8.12.2010 14:43

rohovín jednorohý

A není to zhoršování náhodou

způsobeno těmy hloupými experimenty se školou hrou, tím že tady nějací pavdělanci prosazují  že kázeň a námaha při učení že to je móc ošklivé týraní, že matematika je bolševická pavěda absolutně k ničemu, že společná výuka se žáky pomocných škol bude pro všechny přínosem atd. ???

Bylo by namístě se zamyslet  jestli už konečně tyhle nebezpečné blázny co škodí všem  nevyhnat z toho školství.

0/0
8.12.2010 12:03

eltanin

Pro odpůrce matematiky

Pro ty, co tady v diskusi prosazují, že matematika je zbytečné učení vzorečkům, které člověk stejně nikdy v životě nevyužije, se mi podařilo najít docela hezký dopis nějakého pana učitele matematiky, ve kterém reagoval právě na takovéto názory.

K nalezení zde: http://www.lidovky.cz/matematika-umoznuje-mnohe-pochopit-dbp-/ln_dopisy.asp?c=A090123_131505_ln_dopisy_gab

Osobně si sice nemyslím, že dobrý učitel musí nutně chodit na koncerty vážné hudby, ale je to zase jiný pohled na věc a jako takový je jistě zajímavý. :-)

0/0
8.12.2010 11:31

single_female_lawyer

Re: Pro odpůrce matematiky

To je teda snůška blábolů. Uvědomme si, že náš školský systém je 200 let pozadu za vývojem společnosti. Lpí na nesmyslech, je složitý, dlouhý atd. Pro život naprosto k ničemu. Je zde jen proto aby se děti neflákali venku nebo aby měli učitelé, jichž je jako much, zaměstnání. Ovšem praktický význam to nemá žádný.R^

0/0
8.12.2010 11:51

rohovín jednorohý

Re: Pro odpůrce matematiky

Jasně k čemu matematika a logika, nejdůležitější je umět všechno demagogicky okecat a umět dělat dobrý dojem na menežéry lidských zdrojů z humanistických universit. A těmhle jak známo matematika a logika opravdu velmi zapáchá.

0/0
8.12.2010 12:06

single_female_lawyer

Re: Pro odpůrce matematiky

z matematiky ti stačí první stupeň základní školy:-P

0/0
8.12.2010 12:21

Deleter

Re: Pro odpůrce matematiky

Máte tam chybu, místo "ti" mělo být zcela jistě napsáno "mi."

0/0
8.12.2010 12:31

rohovín jednorohý

Re: Pro odpůrce matematiky

No nějaký pahumanistický tlachal ten si s tím určitě vystačí, technik který tady tvoří hodnoty ten si s tímle nevystačí a bez těch techniků by pošli hlady bohužel hlavně ti humanističtí parazitující tlachalové.:-)

0/0
8.12.2010 13:17

Deleter

Re: Pro odpůrce matematiky

Oni ti tlachalové primárně potřebují statistiky, a to jak ve smyslu těch lidí, tak jejich výstupů. A to docela určitě není matematika prvního stupně ZŠ. Ostatně, když jsme u toho prvního stupně, tak množinové operace jsou pro obrovskou skupinu lidí španělská vesnice, přestože jde o učivo první třídy...

0/0
8.12.2010 13:32

eltanin

Re: Pro odpůrce matematiky

Množinové operace v první třídě... Nejde náhodou o pozůstatek takové té hrůzy "New math," či jak se to jmenovalo? Jak se celý svět zbláznil do Bourbakiho a chtěl všechno vysvětlovat pomocí teorie množin? :-)

0/0
8.12.2010 13:48

Deleter

Re: Pro odpůrce matematiky

Né, to je takový to HRUŠKY + JABKA = OVOCE atp.

0/0
8.12.2010 14:45

Deleter

Re: Pro odpůrce matematiky

Výborný odkaz. Konstatování o zbytečnosti (vyšší) matematiky vídám, pohříchu, velmi často, viz tato diskuse, a - popravdě řečeno - mám občas problém definovat, k čemu je dobrá, protože pro mne je tak samozřejmá, jako je denní světlo.

0/0
8.12.2010 12:30

eltanin

Re: Pro odpůrce matematiky

Já osobně myslím, že pan docent trochu přehání, ale slouží to jako pěkná ukázka. Považujeme za samozřejmé, že pan docent matematiky je schopen napsat ve své mateřštině a bez chyb takový ucelený text a že má přehled o tom, jak souvisí matematika s jinými vědními obory, s uměním, hudbou apod. Ale to, že by pan docent psychologie nebo historie měl ovládat alespoň nejnutnější základy matematiky, aby byl schopen třeba aspoň nějakých statistických vyhodnocení, to už samozřejmé není? Pro hodně lidí dnes zřejmě ne.

S takovýmto přístupem budeme za chvíli vyvažovat zlatem každého, kdo bude schopen spočítat, kolik procent je 59 ze 607. A většina populace bude na tyto vyvolené zírat jako na kouzelníky. Ale zase, dovedete si představit, jaké budete mít, jako člověk matematiky znalý, zlaté časy? ;-)

0/0
8.12.2010 14:29

Deleter

Re: Pro odpůrce matematiky

Inu, pokud neskončíme na hranici, nebo tak. Nedávno mi jeden technik naprosto vážně tvrdil, že sníží-li cenu za subdodávku z 900 na 418, že ušetří 115%...

0/0
8.12.2010 14:47

falda

Problém není ani tak

konkrétně ve školství, jako v celé naší prohnilé a zkorumpované společnosti, která si vzdělání (nemyslím tím narychlo získané tituly vyvolených) naprosto necení a vzdělané lidi naopak šikanuje a dělá si z nich rukojmí. Jsou jí nepohodlní, protože nedělají vždy to, co od nich dnešní konzumní společnost žádá. Zde se neodměňuje se za práci a za schopnosti, ale za konexe, a to ještě důsledněji než za minulého režimu. Mladí nemají motivaci se učit - u svých rodičů vidí, že úspěšný není ten, kdo je vzdělaný, slušný a pracovitý, ale ten, kdo je bezohledný a arogantní, k čemuž samozřejmě vzdělání není třeba. Mnohé děti jsou v takovém duchu vychovávány. Pak se divte, že nejen nás, ale postupně celý svět válcuje u nás tolik nepupulární Čína (a samozřejmě v menší míře i jiné, zejména asijské země), kde funguje navzdory všem našim propagandistickým žvástům filosofie přesně opačná.

0/0
8.12.2010 9:42

danax

vzdělanější lidé mají méně dětí

 a ti ostatní to nevytáhnou.... prostě jen průzkum porodnosti po 15-ti letech

0/0
8.12.2010 9:18

231

To ze jsme klesli na zebricku,

neznamena že jsme se museli zhorsit. Mohli jsme zustat na stejne urovni a ostani se mohli zlepsit. Výsledky také může ovlivnit kvalita testu.

Pokud nekdo chce vyvozovat z techto testu pokles urovne vzdelani, mel by napred tyto testy dat rocnikum ktere podobne hodnoceni v minulosti absolvovaly.

P.S. Amim si pak predstavit, ze podle novinaru by nektery rocnik byl napred genialni, pak by zbIbnuI, ale za rok by se zase stal geniálním.

0/0
8.12.2010 9:06

eltanin

Re: To ze jsme klesli na zebricku,

Na to je úplně snadný recept. Jděte do škol a vyžádejte si archiv zadání čtvrtletních písemek z různých předmětů a uvidíte. na kolika školách náročnost rok od roku rostla, zůstávala stejná, či klesala. :-)

0/0
8.12.2010 10:44

single_female_lawyer

No a? žádná tragédie když si uvědomíme

že jsou to vědomosti které stejně nikdy nebudou v reálném životě potřebovat.;-D;-D

0/0
8.12.2010 8:53

DaliborX

Re: No a? žádná tragédie když si uvědomíme

No nevím. Že by nikdo nepotřeboval porozumět psanému textu?

0/0
8.12.2010 9:22

Deleter

---

A) Žádný z ministr ze žádného ministerstva nebyl dosud schopen předložit nějakou seriozní dlouhodobou koncepci čehokoliv

B) Vzdělání je pro spoustu lidí ztráta času, investovaný čas a peníze se pak nedostatečně odrážejí v kvalitě zaměstnání a ohodnocení

C) Ostatně mediální příklady, kdy nejvyšší pozornost a příjmy si zaslouží lidé vzdělanostně podprůměrní, ale vynikajícími vrozenými vlastnostmi, tomu pouze napomáhají.

0/0
8.12.2010 8:11

Deleter

Re: ---

D) Test je zjevná slátanina určená nikoliv k porovnávání žáků (jaký by to mělo mít smysl?), nýbrž k odsávání veřejných peněz

0/0
8.12.2010 8:23

noboty666

Omlouvam se,

ale z vetsiny diskutujicich se mi chce zvracet.

0/0
8.12.2010 1:37

hany1

Re: Omlouvam se,

Umíš napsat i jiný příspěvek? Tohle jsem už od tebe četla několikrát!

0/0
8.12.2010 7:16

Deleter

Re: Omlouvam se,

Zřejmě nausea.

0/0
8.12.2010 8:15

-dejf-

Dobre vam tak

jj, integrujte neschopne a line, venujte jim veskerou pozornost na ukor vsech ostatnich, aplikujte neustale ruzne ulevy, snizujte pozadavky, davejte odmeny za "snahu" a ne za vysledky a dalsi kraviny, potirejte jakekoli tendence k vycnivani, schopni jsou zde prece jenom k tomu, aby pomahali neschopnym .....

a budeme vsichni svorne stastni a hloupi, doufajice, ze se najde nekdo, kdo za nas vzdy vse vyresi.......R^

0/0
8.12.2010 0:32

zdeseny obcan

Re: Dobre vam tak

Najde se. Cinan. Tam maji vzdelani v ucte a ani by je nenapadlo nicit budoucnost tech nadanych jen proto aby se blbci necitili ukrivdeni.

Cinan to tady jednou skoupi a pologramotni domorodci na nej budou otrocit.

0/0
8.12.2010 1:01

danax

pokud bude číňan

vyplácet sociální dávky, bude to OK

0/0
8.12.2010 9:20

falda

Re: pokud bude číňan

Jděte mu to poradit, když o tom tolik víte. A taky Američanovi!

0/0
8.12.2010 9:44

DaliborX

Vše je o přístupu.

Všechno je to o přístupu dětí k učení. Pokud nemají zájem nedá se s tím absolutně nic dělat. Asi řeknete co můžeme očekávat od dětí. Ale ... . Na jednu střední školu přišla Japonka. Nebudu tady komentovat co se asi naučila bez znalostí češtiny, ale hlavně ji překvapilo neuvěřitelné ( pro ni ) chování českých spolužáků v hodinách. Bavení se, pošťuchování, naprostý nezájem o výklad učitele, to vše je v Japonsku ( a asi nejen tam) naprosto nemožné. Hodně se mluví o kvalitě učitelů.  Opravdu jsou mezi nimi rozdíly. Jenže jak dlouho vydrží snaha těch dobrých učit v takovýchto třídách?

0/0
7.12.2010 23:51

Amálie

Posuzování "čtenářské gramotnosti"

podle úzce zaměřeného testíku je postavené na hlavu a nelze ho brát vážně. Podle některých formulací byl text testu navíc zřejmě přeložen z jiného jazyka, protože působí zbytečně šroubovaně - a už tato skutečnost může být pro české žáky nevýhodou. Spíš by se to mělo označovat za "čtecí gramotnost" nebo spíš porozumění psanému textu, protože se "čtenářstvím", tedy čtením literatury to nemá nic společného.

0/0
7.12.2010 23:06

PRG-SYD

Re: Posuzování "čtenářské gramotnosti"

No, mozna takhle jde "okecat" cteni, ale vysledky matematiky uz tezko....

0/0
7.12.2010 23:18

sojkal

Re: Posuzování "čtenářské gramotnosti"

Stačí si porovnat obecné znalosti starších lidí a mládeže při programu TV Prima / pokud úmyslně nevybírají blbce / 

0/0
8.12.2010 6:51

ralfa

Stav školství

Přesně jak to dnes se školstvím je !

http://strejcek.blog.idnes.cz/c/153867/Skolstvi-Upadek.html

0/0
7.12.2010 22:26

danny47

Ještě tam chybí jedna informace

V jaké třídě se to srovnání dělalo "tehdy" a nyní ... Pokud se pamatuji, tak minule (kde to pro nás dopadlo ještě dobře) to byli mladší školáci ... tenhle test byl plánován pro vyšší ročníky...

0/0
7.12.2010 21:27

Nenecháme se okrádat kapitalisty

proč?

protože učit se bolí!!! Rodiče nemaj čas a náladu nahnat dítko se učit, to zapne komp a buď kecá na fejsbuku nebo paří wowka případně střílečku po netu. Druhej den to pak ve škole kecá o tom že úča nemá právo mu dávat 5 ze slovních úloh, protože se na to učil/a ale nechápe to, že prý stačí dnes umět jazyky

0/0
7.12.2010 21:19

huh

Když ten test gramotnosti mají špatně...

Na otázku 11 není žádná z možností správně. A co s tím má školák dělat? (Výrok 4 Ne je "Vědci připouštějí..." , tedy je to výrok o tom, co někdo říká. Věta „Je těžké prokázat, že jedna věc určitě způsobila jinou.“ podporuje to, co ti vědci říkají, ale ne výrok 4 Ne.)

0/0
7.12.2010 21:11

zlata47

Re: Když ten test gramotnosti mají špatně...

...taky jsem se nad tím takhle zamýšlela. Navíc by mne zajímalo, kdo ty testy pro 15-i leté děti vymýšlí (nebo jsou ve všech zemích stejné?)? Příp. kdo je překládá...

Vždyť zrovna tato ukázka je pro ně velmi zmatečná - pokud neznají základy (alespoň) výrokové logiky. Myslím, že i středoškoláci by s tím měli problém a ne tyto děti.

Tak mě napadá ... jak "gramotný" je ten, kdo chce po dětech, aby rozuměli takovým s odpuštěním "blábolům". Nebylo by lepší, kdyby opravdu četli něco smysluplného např. z literatury .... a pak o tom diskutovali? Aby tedy uměli prezentovat opravdu své názory a uměli je i obhájit?

0/0
7.12.2010 21:48

zlata47

Re: Když ten test gramotnosti mají špatně...

Ještě dodávám: je samozřejmé, že pokud chci obhajovat nějaký svůj názor, musím hlavně  v ě d ě t . A to je důležité. Pokud se nechci učit, tak se učit nebudu a učitelé se mohou rozkrájet... argumenty pak nahradím křikem, silou, agresí? Jenže - kdo na takové lidi ve světě čeká??? Měli bychom se pokusit vzpamatovat včas.

0/0
7.12.2010 22:00

holkazdaleka5

Re: Když ten test gramotnosti mají špatně...

ve vsem zemich jsou stejne (vydane v anglictine), prijde na to, kdo je preklada. mozna, ze ten prekladatel se nevyjadril exaktne.

0/0
7.12.2010 22:03

Deleter

Re: Když ten test gramotnosti mají špatně...

No a je určitě takový text, vzhledem k odborné úrovni a termínům, vhodný pro deváťáky?

0/0
8.12.2010 8:48

zajicek8

Re: Když ten test gramotnosti mají špatně...

Otázky k tomu ukázkovému příklady mi připadají velmi špatmě zformulované. Jsou používány termíny výrokové logiky na úrovni výuky na gymnáziu. Také je z textu jasné, že jde o nepodařený překlad.

Domnívám se, že dost žáků, zvláště kluků(holkám chybí ta drzost) se na takhle nesrozumitelné texty vykašlalo - prostě loterijně zaškrtávali, vypisovací otázky přeskočili

0/0
7.12.2010 22:44

Homer.Simpson.

soušky s drdólem

to nevytrhnou;-D

0/0
7.12.2010 21:07

PRG-SYD

Neco na tom asi bude...

Pred dvema lety jsme se prestehovali do Australie. Dcera v te dobe byla ve treti tride. V Australii kvuli jazykove bariere zacinala druhou tridou. Z pocatku jsem ty skoly tady nechapal. Po kazde otazce, co jste delali ve skole, byla odpoved "hrali jsme si". Ale neni hra jako hra. Vetsinou je nejakou zajimavou formou neco nauci a deti pak nemaji pocit "biflovani". Taky tu kladou obrovsky duraz na nacionalitu. Mnozstvi vsemoznych praci na tema "Austrlie" je az udivujici...

Nicmene po dvou letech v mistni skole se dcera podstatne posunula v matematice, a ac je o rocnik nize, nez by byla v CR, pri rozdilovych zkouskach nema jediny problem a naopak vedeomostmi deti ve sve puvodni tride prevysuje.... To uz taky neco naznacuje....

0/0
7.12.2010 20:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.