Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Libavé mířily na Evropu jaderné střely, tvrdí po letech zkoumání historik

Sovětská armáda měla ve vojenském prostoru Libavá na Olomoucku rozmístěné jaderné hlavice. Tvrdí to vojenský historik Martin Vaňourek, který zkoumal zdejší vojenské stavby. O přítomnosti jaderných zbraní v libavských lesích podle něj existují zřetelné důkazy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

krvavadasen3

.

Popis činnosti k odpálení je blábol. Už vidím,že couvá z bunkru,pak se dávají nálože,něco se překládá. Já jsem byl za totáče u rakeťáků (konvenkční rakety země zduch-Volchov a Něva). Okruh kolem Prahy. Rakety byly na rampách non stop připravené okamžitě k odpálení ,ne že by byly někde v bunkru. Na technických oddílech byly rakety také už smontované,naplněné palivem a připravené k transportu na palebné oddíly. Ten okruh kolem Prahy chránil Prahu před raketami a letadly od imperialistických soudruhů. Takže popis "pana historika" je úplně mimo. Takticky nemožné. Logicky-je válka,vyjedu z bunkru,zvednu kládu a pálím. Ne že bych někde prováděl časově zbytečné manipulace popsané panem historikem. Dále bych historikovi přál pobyt na palebňáku,neustálá pohotovost, vteřiny na nástup k palpostům při poplachu. Historiku,přečti si "fortifikace.net".

0/0
13.12.2010 10:58

Tectosagos _)

Co to je za blábol "naváděcí raketa na nosiči"?

To nejdřív letěla naváděcí raketa a pak teprve ostrá raketa řízená tou naváděcí,

nebo ta naváděcí jen umístila majáček a podle něj ostří hoši shazovali bomby z kukuruzniků? ;-D

Fantazie o autech couvajících z krytu i celou cestu na odpalovací stanoviště jsou zvlášť padlé na hlavu,

autor zřejmě ztratil kontakt s realitou i zdravým rozumem.

"Gyroskopicky již zaměřená raketa" - to napíše jen diletant. Rv

0/0
7.12.2010 13:16

Plecháč

Netrapte se "zjištěním vojenského historika"

Netrapte se "zjištěním vojenského historika". Uniforma z nikoho nedělá znalce. Pan Vaňourek je ve skutečnosti hospodský někde z Mohelnice, jinak je to amatér, jako stovky jiných zájemců o historii. Vybírá si především taková témata, která zviditelní jeho osobu. A to že nosí uniformu a v ní obchází znalce věcí a pamětníky? To je drzost a zároveň výsada, kterou mu zařídil kamarád a souputník Eduard Stehlík, t.č. pplk. AČR. Ten Vaňourka používá na "špinavou práci", kdy nechce být, nebo nemůže být s aktivitou osobně spojován... Je to sehraný tým... Můžeme se určitě těšit na nějaké další dílo, které téma "objasní". Ne jako odborná práce profesionálního vojenského historika (ten na tom bude jen za daně poplatníků na Žižkově pracovat) ale jako soukromá komerční práce... Nejdříve je potřeba vzbudit "fundovanými" články zájem odborné i laické veřejnosti, no a pak se vypustí nějaké nové dílko, knihkupci se přetrhnou a lidé senzace chtiví v roli zákazníků také... Složenky se neptají...

0/0
7.12.2010 10:05

petr_kkk

další do řady

Ani jedna věc uvedená v článku není důkazem. Pouze předpokladem k tomu, aby tam mohli být nějaké rakety. O tom, jestli s jadernou hlavicí, či ne, není zřejmé.

Například, že tam je hromosvod svědčí pouze o tom, že někdo je trošičku zodpovědný a nechce si nechat zničit hračky jakéhokoli původu.

Miluji takovéhle blbce hledající senzace pomocí stupidních "důkazů" nedokazujích vůbec nic.

0/0
6.12.2010 22:19

mlada_fronta

Re: další do řady

Ano, ze zbytků infrastruktur po 122. rb SA opravdu nelze nijak vyvozovat, že tato jednotka byla opravdu vyzbrojena "ostrými" jadernými hlavicemi. Ani užší okruh velitelů brigády, natožpak mužstvo této jednotky, nemuselo mít ponětí, zda opravdu cvičí s ostrou nebo pouze se cvičnou jadernou municí (= věrnými atrapami ostrých hlavic, fyzicky nerozpoznatelných od skutečných) s tím, že ostré hlavice by se dodaly k bojovým oddílům okamžitě (během hodin, letecky) při až prvním viditelném zhoršení mezinárodní situace.

=====

Nicméně, na vrcholu studené války v roce 1983 se patrně jadernými zbraněmi nechrastilo "jenom jako", ale opravdu. Pro Sověty asi opravdu nemusel být problém takovouto jednotku vyslat  do ČSSR s ostrou jadernou municí - tato jednotka navíc nespadala do sestavy CGV. Jsou to ale všechno jen nepřímé důkazy, pravdu znají jenom (ještě na dlouho) nepřístupné sovětské/ruské archivy.

0/0
7.12.2010 7:59

mirekzelen

kdyby

jste se raději zajímali co s napadaným sněhem - ten je aktuální!!!

0/0
6.12.2010 21:39

mlada_fronta

Kdo je vojenský historik Martin Vaňourek?

Všechna tato fakta v článku uvedená zjistili a publikovali již před historikem Vaňourkem chlapci ze serveru www.fortifikace.net - velice všem doporučuji navšívít jejich stránky. Také se tu níže jeden z autorů fortifikace.net (olympic) právem ohradil proti některým nepřesnostem v článku.

=========

V té souvislosti mne napadá otázka, k čemu vlastně máme ÚSTR, ÚSD, VHÚ a podobné instituce, když o naší nedávné minulosti stále skoro nic nevíme? Nevím, z jakého ústavu je pan Vaňourek, ale to, že se o historii studené války za dob ČSSR dozvídáme od party nadšených mladých historiků-amatérů a nikoliv od akademického ústavu, je jedna veliká ostuda. Těch pár kluků z fortifikace.net si zaslouží opravdu obdiv, protože byť jsou naprostí laici, přesto se pokouší pracovat jako opravdoví akademičtí historikové - pracují s prameny (vč. vyhledávání žijících pamětníku v zahraničí), vyslovují hypotézy, podrobují je kritice, ověřují jejich věrohodnost ...

0/0
6.12.2010 18:47

Homer.Simpson.

Jo, jaderný hlavice tu byly

děda je měl schovaný ve sklepě hnedka za zavařeninama.;-)

0/0
6.12.2010 18:31

boojum

Ka6d7 kdo tvrd9, 6e tadz bzlz SS12 BEZ hlavic,

tak neví co mluví! SS12 měl adolet cca 900km a přesnot v rádu mnoha stovekmetrů. Bez jaderné hlavice byla téměř bezcenná(mohla trefit tak civilní město al etěžko vojenský cíl) Než by byly halvice odvezeny, byla by základna dávno zničena. Proto musely být hlavice připraveny hned u raket. Jinak to nedávalo smysl.

0/0
6.12.2010 16:46

Reeve

Re: Ka6d7 kdo tvrd9, 6e tadz bzlz SS12 BEZ hlavic,

Je otázka, zda tam skutečně byly připraveny a zda se jen nepočítalo s jejich návozem z týlu (Ukrajina ap.) v případě zvýšeného napětí. Skladovat jaderné hlavice doslova v polních skladištích (žádné obrovské střežené podzemní komplexy u nás nebyly) by bylo trochu riskantní.

Na webu najdete řadu svědectví, jak český záklaďáček omylem prošel přes dráty a zatoulal do těsné blízkosti sovětských palpostů (a naopak svědectví, jak příslušníci sovětských osádek zdrhali ze střeženého prostoru do českých hospod nebo šmelit alkohol za kradené PHM). Při takovémhle stupni "ochrany" by jistě nebylo rozumné skladovat u těch palpostů za pouhými jedněmi či dvěma plechovými dveřmi desítky smrtících jaderných hlavic.

0/0
6.12.2010 17:24

Pavel Brno

Re: Ka6d7 kdo tvrd9, 6e tadz bzlz SS12 BEZ hlavic,

Máte pravdu, já tam sloužil - u rakeťáků v Hranicích na Moravě v roce 89/90 a na Libavé bylo cvičiště. Když jsem se přeškoloval z houfnice 122 mm na tu krávu, počítalo se především s jadernou hlavicí ( dle tabulek výpočtu prvků střelby), ale "na skladě" na raketách určitě nebyla. Jedno je ale jisté - zaplať pánbůh, že základní službu mí synové snad nezažijí. Benzín jsme prodávali lampasákům ;-)

0/0
6.12.2010 20:37

astrix01

Re: Ka6d7 kdo tvrd9, 6e tadz bzlz SS12 BEZ hlavic,

Milý pisálku, i SSSR měla druhy vojsk, kde byli  u mašin tzv. furťáci.  Za knipl  letadla ani u nás se nikdy neposadil zedník s 5 třídami. Pokud  vybírali do obyčejných funkcí záklaďáky, tak ti byli mimořádně   kádrování,  musel mít min. stř.školu.  U jednotek tohoto typu nikdy nesloužili  vojácj  z ruských  republik. 

0/0
6.12.2010 20:54

PDW

No, tak dohady jsou jedna věc a skutečnost

je trochu jinde - ano, vše , jak popsal ,tam bylo včetně raket v průjezdných bunkrech, ale JH tam nikdy nebyly, byly pouze v Brdech. Dost lampionů, co tam sloužila, o tom ví, ale zřejmě se jich autor zapomněl zeptat. Rv;-)

0/0
6.12.2010 16:32

boojum

Re: No, tak dohady jsou jedna věc a skutečnost

V Bdech byly protiletadlové S200 Vega (SA-5), ty sice také mohly mít jadernou hlavici, ale byly použitelné i s konvenční (217kg těžkou hlavicí), přesnot byla zajištěna koncovým aktivním navedením. Byly určeny proti B52 (stíhačky je dokázaly vymanévrovat).

0/0
6.12.2010 16:48

Jan9002

06.12.2010 10:40 Petyo, odpvděl jsem Vám

0/0
6.12.2010 15:33

Karel48

rakety

byly v Brdech, zcela nedaleko místa, kde měl stát US radar. Kvůli tomuto radaru měli místní i celostátní bolševici pravidelná hysterická cvičení , angažovali plejádu psychicky narušených slačálků, májíčků a starostů z Trokavce. Teď  mlčí o téže veci. Fuj !

0/0
6.12.2010 14:06

Jsem Neprůstřelný Boris Patriku

Re: rakety

R^

0/0
6.12.2010 15:52

zajtsef

Ještě pár poznámek ke článku voj. historika

Já myslím, že to není vojenský historik v pravém slova smyslu. 

Tak třeba proč odhaduej ten pán dobu pobytu raket na Libavé na asi 5 let? To není třeba odhadovat! První hledání objektů bylo na jaře r.1983. O rok později začala výstavba PRTB Kozlov. Podrobnosti najdete na Fortifikaci.net. V r. 1988 byla podepsána mezi USA a SSSR Dohoda o likvidaci raket stř. doletu. Stahování techniky od nás začalo 25.2.1988 a bylo ukončeno 16.3.1988. Ano, odhad pana historika byl přesný, ale od běj bych čekal fakta, ne odhady!

Dále vytýkám autorovi, že nerozlišuje mezi objekty pro skladování a ošetřování JH v PRTB ve třech Granitech v Kozlově a pohotovostními těžkými průjeznými úkryty v jednotlivých palpostech.

To bádání o SS-12 na Libavé mi přijde poněkud povrchní, což je u tak zajímavé otázky škoda....

olympic

0/0
6.12.2010 13:42

999666999

To není žádné tajemství,

ale z druhé strany sem mířilo co? Bílé holubice? ;-D;-D;-D Ivan se stáhl, ale Amíci mají jaderné střeli pořád v Německu Itálii Turecku a bomdardéry v Anglii. Co pečou v Albánii ví jen bůh.;-)

0/0
6.12.2010 13:17

999666999

Re: To není žádné tajemství,

střely omluva

0/0
6.12.2010 13:18

Agent Přisluhovač

Re: To není žádné tajemství,

Mají to v krvi, Hitler taky kvůli nim musel stavět Atlantický val....;-O

0/0
6.12.2010 13:21

prazakm

Re: To není žádné tajemství,

Ivan se stáhnul pár kilometrů na východ. To vcelku nehraje roli.

0/0
6.12.2010 13:38

Agent Přisluhovač

Skepse.

Nevím, jestli se něco nezměnilo, ale Martin Vaňourek je především amatérský historik a nadšený fanda všeho zeleného (resp. khaki, feldgrau, hechtblau usw.)střílejícího, explodujícího atd. Bohužel, často (ne vždy!) u něj nadšené fandovství přebije věcnost a práci s fakty, což bude asi i tato "kauza".

Aby bylo jasno, to, jestli tam ti Rusáci atomovky měli nezpochybňuju, ale v této reportáži, tak jak ji i-dnes sesmolila, o tom není sebemenší důkaz. Rv

0/0
6.12.2010 13:15

136N

Re: Skepse.

Stímto názorem souhlasím , takto to vidím i já .R^

0/0
6.12.2010 13:41

Ajvn

"UFO" nad Berounskem v 80.letech

Mozna si pametnici vzpomenou. Nekdy v 80.letech (snad mezi 84-86?) bylo na Berounsku pozorovano na nocni obloze zvlastni pomalu se pohybujici teleso, ktere nam, pozorovatelum, nepripadalo stylem pohybu zname a bezne a s trochou bujnejsi fantazie jsme ho nazyvali UFO. (Byl jsem tehda kluk, pozorovali jsme to s rodinou). Dokonce se na to tema objevily den na to i dotazy na ofic.mista od jinych pozorovatelu. Na veci byla zajimava reakce na tuto udalost v novinach. Co si pamatuju, z jeji formy bylo zrejme, ze ofic.mista tato pozorovani viditelne zlehcovala a vsichni jsme nasledne po te dospeli k zaveru, ze sledovanym objektem nebylo UFO ani nic nadprirozeneho, ale patrne slo o vzdusny vojensky transport (neco na bazi vzducholode? ... objekt byl tichy) neceho velmi zasadniho, dost mozna samotnych hlavic. Jakeho typu jsme se mohli jen domnivat. Ze jsme meli na Berounsku na dosah silo prazske raketove obrany pobliz Bubovic a brdske lesy netreba dodavat, to celou tuto uvahu jen podporilo.

0/0
6.12.2010 12:51

battleship

Re: "UFO" nad Berounskem v 80.letech

;-D

0/0
6.12.2010 13:03

Reeve

Re: "UFO" nad Berounskem v 80.letech

Pražská protiletecká obrana přece nebude v blízkosti Prahy sundavat letadla (ani cizí rakety) jadernými hlavicemi.

0/0
6.12.2010 17:14

gotzur

I kdyby se o tom tehdy vědělo,

pochybuji velmi, že by někdo proti tomu (u nás) protestoval.

0/0
6.12.2010 12:44

prazakm

Re: I kdyby se o tom tehdy vědělo,

Veřejně ne, ale objevil se třeba nápis na betonové zdi u silnice E55 u Bžan: Lepší pershing v zahradě, nežli Gustav na Hradě. STB potom celou zeď krásně natřela...

0/0
6.12.2010 12:49

136N

Re: I kdyby se o tom tehdy vědělo,

 Starou Belu STB ,předseda MNV to nechal zatřít . Už si viděl policajta makat ?;-)

0/0
6.12.2010 13:44

136N

Re: I kdyby se o tom tehdy vědělo,

 Starou Belu STB ,předseda MNV to nechal zatřít . Už si viděl policajta makat ?;-D

0/0
6.12.2010 18:02

prazakm

Rudé právo

Koukám, že je tady plno pochybovačů o tom, jestli tady jaderné hlavice vůbec byly. Vážení, na to si stačí v knihovnách dohledat odpověď v Rudém právu, někdy z roku 1983. Tehdy to sem rusáci přivezli, jako odvetu za rakety MX. A nijak se to netajilo, naopak to KSČ vydávala za důkaz, jak nás Varšavská smlouva krásně ochraňuje. Jestli byly v Libavé, to nevím. Ale byly minimálně v Českém Středohoří, v Červeném újezdu.

0/0
6.12.2010 12:28

semafor

Re: Rudé právo

Plno pochybovačů?

Tady jsou většinou lidé, kteří si myslí, že závěry historika jsou k ničemu!

0/0
6.12.2010 12:30

Yesname

Re: Rudé právo

A nejzajímavější je, že si to každý zdůvodní úplně jinak, že? Někdo to bere jako triviální až neužitečnou informaci, kdežto někdo jiný to bere jako útok na nejbližšího a nejdražšího a nejmilovanějšího spojence.

0/0
6.12.2010 13:15

prazakm

Re: Rudé právo

Hlavice MX, ne rakety...

0/0
6.12.2010 12:42

CasVyprsel

Re: Rudé právo

Nebyly MX (Missile eXperimental) mezikontinentální balistické rakety ICBM, označené jako LGM-118A Peacekeeper? A nejednalo se náhodou o reakci CCCP na rakety Pershing II?

0/0
6.12.2010 12:52

prazakm

Re: Rudé právo

MX byly vícenásobné hlavice. A myslím, že se opravdu jednalo o reakci na Pershingy.

0/0
6.12.2010 12:55

CasVyprsel

Re: Rudé právo

Raketa MX nesla vícenásobnou hlavici MIRV ale každá termonukleární bojová nálož uvnitř nesla označení W87. MX ale byl jen nosič této hlavice.

0/0
6.12.2010 13:06

prazakm

Re: Rudé právo

Máte pravdu, je to tak, už jsem to našel. To nám kdysi tloukli na základní škole do hlavy, že je to pershing s hlavicí MX která se nad cílem rozdělí až na 20 malých hlavic a každá zasáhne jiné město. Soudružka učitelka zřejmě také neměla dost informací, ale něco nám říct musela...

0/0
6.12.2010 13:37

CasVyprsel

Re: Rudé právo

Jojo, během branné výchovy se dalo dozvědět plno podobných perliček od učitelek, jejchž zaměření bylo poněkud jiné než znalost zbraní hromadného ničení.

0/0
6.12.2010 13:41

Ti-Li-Ling

Kdo tyhle historiky platí?

Když se "škrtá", měli by se rekvalifikovat na asistenty úklidu a asanovat současné svinstvo.

0/0
6.12.2010 12:24

semafor

Re: Kdo tyhle historiky platí?

R^

0/0
6.12.2010 12:26

Picolik

Co resi?

Nechapu co se resi. To ze tu soveti meli jaderne rakety vedi vsichni. Otazka podle mne bz mela znit spis tak kdo a kde ma u nas jaderne rakety dnes...

0/0
6.12.2010 12:24

roby

a když jste to

tak pěkně popsali tak příště prosím stejnou reportáž o amerických raketových základnách v Evropě

0/0
6.12.2010 12:16

Linde CZ

Re: a když jste to

tady se to nekoho hodne dotklo ;-D

0/0
6.12.2010 12:24

semafor

Re: a když jste to

Rv

0/0
6.12.2010 12:27

CasVyprsel

Re: a když jste to

Proč ne, mě to zajímá. Klidně ať napíší podobný článek o jaderné výzbroji NATO v Evropě. Mě takové informace nepohoršují narozdíl od těch kteří vidí ve všem útok na svého velkého bratra.

0/0
6.12.2010 12:42

pilot Čkalov

Faktografická hodnota tohoto histrika je asi stejná,

jako u jeho kolegy, který vydává leteckou historii na kila.Masivní hromosvody se stožáry a kovovými sítěmi, se stavěly u každého muničáku s pěchotní municí. Nehledě na to, že po roce 1989, zpravodajci jedněch našich nových bratrů, odebírali vzorky zeminy a stavebních materiálů z lokalit, kde se předpokládálo uložení jaderné munice (nejen ve VVP Libava).  Jaderné hlavice při delším skladování kontaminují  zářením izolační baritové omítky. U konvenčních střel se tyto omítky nedělaly.

0/0
6.12.2010 12:15

battleship

Hromosvody jako důkaz?

Pokud Vám to neuniklo, tak hromosvody a Faradayovi klece byli u každého muničáku a soudit podle nich na přítomnost jaderné munice je čistá spekulace.  Rv

0/0
6.12.2010 12:12

TarasBulba

Já mám dojem, že ví pendrek

Byl tu objekt, patřičně vybavený, zabezpečený, obsazený "kompetentní" osádkou. Ano, to už se delší dobu ví. Když jsem viděl titulek, tak jsem čekal, že někde vyšťourali něco nového, ale teď koukám, že je to pořád ve stejném stádiu dohadů. Jestli tam opravdu měli nachystané jaderné hlavice, to se zkrátka furt neví.

0/0
6.12.2010 12:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.