Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pařížský tribunál odsoudil za nehodu concordu americké aerolinky

Americká letecká společnost Continental Airlines nese vinu za havárii letounu Concorde Air France, který se před deseti lety zřítil u Paříže. Rozhodl o tom francouzský tribunál, který zároveň odsoudil mechanika. Nehoda si vyžádala 113 životů a zapříčinila i konec éry nadzvukových concordů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kardzi

konec concorde

Myslim, že by dříve nebo později i bez této tragédie byl concorde jednou provždy přesunut do muzea. Dnešní trend je úsporné a pohodlné létání. Bylo o tom x pořadů, kde zástupci aerolinek tento trend potvrzují a také nepřímo bylo oznámeno, že concorde to má zpočítané (ještě před tragédií). Velkým mínusem byla cena letenky, která byla astronomická a s tím spojené veliké množství spáleného leteckého paliva. S tím souvisí i bezohlednost k životnímu prostředí.Jeden let concorde vyprodukoval zplodin asi jako 20 stejných letů 747. Dále byl pro cestující nepříjemná nadměrná hlučnost. Sice letíte rychle, ale ve vzduchu když vám nenapíšou na displejí že letíte rychleji než zvuk, tak víte stejně prdlajs.

0/0
7.12.2010 6:59

Bedlam3

Re: konec concorde

A o pohodli si v Concordu taky muzes jenom nechat zdat. Vsechno je male, vcetne ulicek,hajzliku, sedacek.

0/0
7.12.2010 9:09

Phantom2005

Re: konec concorde

Taktak, prolezl jsem si Concorde i Tu144 v muzeu v Sinsheimu - Tu je uvnitř o chlup větší, v Concorde jsou sedačky asi tak široké jako v MHD Karose.

Jediná výhoda Concorde byla v rychlosti, někomu se prostě vyplatilo střihnout to přes oceán za cca 4 hodiny.

0/0
7.12.2010 9:46

1000101110110100

A nebylo by fér...

...zmínit i tu druhou verzi, kterou francouzský soud, šetřící havárii francouzských aerolinek na francouzském letišti - kupodivu - nezvolil?

.

Aneb podvozek, na němž chyběl distanční kroužek mezi koly a byl tudíž špatně sestavený...

.

Myslím že bude dobré se poučit a pamatovat si, že do francouzského letadla má smysl nastupovat pouze tehdy, pokud před ním bude startovat létající vysavač... Tam, kde to z technických důvodů není možné, použijeme asi jiných aerolinií.

0/0
6.12.2010 20:03

0xFF

Re: A nebylo by fér...

:-)R^ Už se těším na tu spršku reakcí.

0/0
6.12.2010 20:16

Homer _1

Re: A nebylo by fér...

V egoismu, sebestřednosti, samožerství a pokrytectví na žabožrouty nemá nikdo na světě...

0/0
6.12.2010 23:33

Phantom2005

Re: A nebylo by fér...

Dalších několik faktorů - letadlo přetíženo o cca 2-3 tuny, start po větru a zanedbaný/poškozený povrch ranveje.

Nicméně všechno se to opíralo o prehistorický francouzský zákon z dob počátků letectví, který říká, že za škody způsobené součástkou letadla zodpovídá majitel/provozovatel letounu, ze kterého součástka pochází. Původně ten zákon řešil situace kdy z eroplánu něco upadlo a na zemi to poškodilo kočár, zabilo koně atd. atp.

0/0
7.12.2010 9:50

captain cook

Re: A nebylo by fér...

zatimco nepopiram, ze titanova lamela nemela na ranveji co delat a nepochybne zapricinila roztrzeni pneumatiky, letadlo, jehoz palivove nadrze mohou byt prorazeny pouhym kusem pneumatiky, take nema v provozu co delat. To je nehoda, ktera jen ceka na nestastnou shodu okolnosti, aby se uskutecnila!

Roztrzena pneumatika pri startu nebo pristani neni az tak uplne vzacny pripad a kdyby kazda roztrzena pneumatika mela potencial ohrozit palivove nadrze letadla, pak navrhari letadla patri pred soud za nedbalost.

0/0
7.12.2010 10:00

Tomaseq

Concorde

Bylo vyrobeno cca 20 konkordů včetně prototypů a předseriové výroby. Jeden spadl v roce 2000 a druhý se poškodil při tvrdém přistání v roce 198x. Všechny ostatní se dochovaly v muzeích nebo depozitech po celém světě ... Nějaký milionář má údajně kabinu pilotů z Concorde doma ...

0/0
6.12.2010 19:56

jrozec

Coze

No tvrdit, že většina slitin titanu má větší tvrdost než většina slitin hliníku by se dalo, ale tvrdit totéž i vůči nerezovým slitinám oceli bych si netroufl. A čistý hliník ani titan se v letadle asi nepoužívá...

0/0
6.12.2010 17:46

pepa.mccarthy

...

Co se dalo čekat, když francouzský soud soudí francouzské aerolinky? Méně už se píše o tom, že concorde byl proti regulím přetížen a navíc startoval po větru, což prodloužilo jeho startovací dráhu o nejméně několik desítek metrů a lamelu trefil právě v místech, kde již měl být dávno několik metrů nad zemí. Navíc problémy s pneumatikami a křehkou nádrží se potichu řešily již před tím. Nejsem odborník přes letectví, ale z mého pohledu je podíl Air France na neštěstí minimálně padesátiprocentní.

0/0
6.12.2010 16:33

Salada

Re: ...

Si to představujete jako ".. tak co, piere, kudy budeme startovat?" Směr startu neurčují aerolinky ale řídící na věži. A jsou na to postupy, do jaké síly větru se smí startovat a tak. Směr startu se neřídí nějakou korouhvičkou na kostele.

0/0
6.12.2010 18:06

1000101110110100

Re: ...

Jistě. Tady to například řídil francouzský odborář... přemýšlím, jestli bych nebral raději tu korouhvičku.

0/0
6.12.2010 19:51

Angelost

zadost uzavreni diskuze

Zavrete tuhle diskuzi! Jak to tu ctu, tak je to samej upadek naroda...!

0/0
6.12.2010 16:19

Bedlam3

Re: zadost uzavreni diskuze

Jasne starosto!!;-D

0/0
6.12.2010 17:23

martin_simek

Odvazny rozsudek ...

0/0
6.12.2010 16:14

pragina

Concord

 - to krásné letadlo v podobě létajícího ptáka -= nemohlo za svůj pád , ale všechno si - " vyžral " - už není - jenom v muzeu - takže zase - lidský činitel  - byl to neelegantnější  - " létající stroj " - nyní se mi nelíbí žádný - :-(:-(:-(:-(:-(

0/0
6.12.2010 16:12

Bedlam3

Re: Concord

Mne se libi nejvice Boeing 747.R^

0/0
6.12.2010 17:23

Miroslav Jindra

Re: Concord

To je bez fantazie, asi jako Skoda Fabia....

0/0
7.12.2010 7:18

venkovan.1975

Letopočet

Ve zvukovém komentáři toho videa máte mylně rok - letos to skutečně nebylo...

0/0
6.12.2010 16:11

Moudry_muz

zajímavé

ale jak věrohodné jsou tyto informace, případně, jak věrohodný je tento francouzský tribunál? :-/

0/0
6.12.2010 15:03

hawkeye91

Re: zajímavé

řekl bych, že rozhodně věrohodnější, než všechny soudy u nás dohromady

0/0
6.12.2010 15:22

JAN2010

Re: zajímavé

R^

0/0
6.12.2010 15:24

1000101110110100

Re: zajímavé

Předpokládám, že do roka tentýž tribunál odsoudí tutéž leteckou společnost, že Airbus Air France se u Brazílie zřítil proto, že americkému letadlu, které přelétalo nad ním upadla titanová lamela a strefila se... dále už to myslím známe.

0/0
6.12.2010 19:54

PIRÁT PIRÁT PIRÁT

Pařížský tribunál

Jako když si to ček čte, tak si řikám že víc náhodnejch okolností se seběhnout nemohlo......................todle bylo prostě někde napsaný :-/

0/0
6.12.2010 14:50

all_the_way

Klasický žabožrouti

a jejich zahraniční politika ve stylu: "jet si tvrdě vlastní zájmy, hlídat si Němce a Angičany a občas kopnout Američany do kotníku" (pozn. protože výš nedokopnou). Z toho titulu vůbec nejsem překvapen, že francouzský soud dospěl po deseti letech k závěru, že za havárii francouzského letadla ve Francii mohou Američané. Mimochodem co je to za nádrž když se dá prorazit kusem pneumatiky. A jak mohlo dojít ke vznícení kerosinu za takových podmínek, když kerosin má skutečně hodně vysokou teplotu vzplanutí (nevzplane ani když se do něj hodí hořící zápalka). Přijde mi to hodně podezřelý. Chtělo by to uvolnit víc informací.

0/0
6.12.2010 14:35

sef_Cezu

Re: Klasický žabožrouti

Nechytrač když tomu vůbec nerozumíš, ty kerosine.

0/0
6.12.2010 14:43

all_the_way

Re: Klasický žabožrouti

to je přesvědčivý argument á la fotbalová tribuna, odborníku

0/0
6.12.2010 14:48

sef_Cezu

Re: Klasický žabožrouti

Ono si stačí domyslet z čeho by ta nádrž musela být aby nikdy nepraskla, to za prvé a za druhé benzín je taky celkem slušně hořlavý a zkus hodit sirku do ohně za podmínek aby se z něj neodpařoval. Myslím, že si můžeš dovolit i víc než sirku.

0/0
6.12.2010 15:12

all_the_way

Re: Klasický žabožrouti

co je to za nesmysly? Sirku do ohně? A co má benzín společnýho s kerosinem? Benzín je mnohem vyšší ropnej derivát, než kerosin, a je těkavej z principu. Kerosin je v podstatě odpad po výrobě všech vyšších derivátů. Mě jde o to dozvědět se, jakým mechanismem ke vznícení došlo, protože ohledně tohoto detailu tam bylo zatraceně málo informací.

0/0
6.12.2010 15:33

sef_Cezu

Re: Klasický žabožrouti

Asi jsem inteligenčně hluboko pod tebou a proto tě vůbec nechápu co na tom nemůžeš pochopit. Prostě jsi se rozhodl, že je to chyba Francouzů a ty jakožto odborník na konstrukci letadel a paliva máš jasno. Kerosín prostě nehoří a nádrž prostě musí být ocel.. hotovo.

0/0
6.12.2010 15:48

all_the_way

Re: Klasický žabožrouti

o tom, že kerosin nehoří jsem nic neříkal, to mi akorát cpeš do huby. Říkal jsem, že má mnohem vyšší teplotu vzplanutí, než vyšší ropné deriváty. Že nádrž má být z oceli, to je další blbost co mi cpeš do huby a nikdy jsem jí neřekl.

0/0
6.12.2010 15:58

sef_Cezu

Re: Klasický žabožrouti

tak si to po sobě přečti: " Mimochodem co je to za nádrž když se dá prorazit kusem pneumatiky. A jak mohlo dojít ke vznícení kerosinu za takových podmínek, když kerosin má skutečně hodně vysokou teplotu vzplanutí (nevzplane ani když se do něj hodí hořící zápalka)."

Pořád nechápeš, že se vždycky!!!! najde něco čím prorazíš něco i kdyby to byl tank, ale náklady na to vynaložené jsou absolutně vyhozené. A proč by kerosín nemohl hořet když se rozptýlí krásně u motorů, to taky nevim co je k nepochopení.

0/0
6.12.2010 16:02

all_the_way

Re: Klasický žabožrouti

Kolik Boeingů 737 ať už classic, nebo NextGen shořelo poté, co jim vlastní prasklá pneumatika prorazila palivovou nádrž? Co tady furt meleš o tancích, průstřelech a podobnejch kravinách, ty jeden zatracenej demagogu!? Já chci, aby letadlo, kterým letím nebaflo jak celuloiďák poté, co mu praskne pneumatka. Nepotřebuju aby jeho nádrž přežila výstřel z antimateriálový pušky, nebo zásah raketou země/vzduch, já chci, aby nádrž přežila takovou banální kokotinu, jako je prasknutí vlastní zatracený pneumatiky, ke kterýmu dochází každej druhej den, tak už se konečně prober! To co meleš je úplně mimo mísu. Já tvrdím, že za nehodu může špatná konstrukce letadla, které není schopné přečkat takovou banalitu, jako je prasknutí vlastní pneumatiky a ty mi cpeš do huby ocel, tanky, střely a podobný hovadiny a děláš z letecký pneumatiky zbraň hromadnýho ničení....

0/0
6.12.2010 16:27

Mysel

Re: Klasický žabožrouti

Mate naprostou pravdu. Obavam se vsak, ze diskuse s umanutym trollem je marna...

0/0
6.12.2010 17:09

Miroslav Jindra

Re: Klasický žabožrouti

Nadrze Concordu byly mockrat predmetem oprav a uprav a tenhle Concord mel vsechny updaty. Doslo k tomu nasledovne: pneumatika po prasknuti triskla do palivovych nadrzi a neprorazila je, jenom v nich udelala jakousi tlakovou vlnu a palivo zacalo nekudy unikat. Zaroven bohuzel pretrhla i par kabelu v podvozku. Doslo ke zkratu a vzniceni paliva. Bohuzel pilot celkem dlouho nic netusil, prisel o vykon a ten je pri vzletu potreba...

0/0
6.12.2010 16:04

b arbudo

Re: Klasický žabožrouti

... výkon mu ovšem nijak nechyběl ...

... chybělo mu řízení poloviny křídla ...

... a to u samokřídla většinou dost vadí ...

0/0
6.12.2010 18:25

1000101110110100

Re: Klasický žabožrouti

Dlouho nic netušil? S letadlem, z něhož dole tryskají plameny? Jak dlouho po startu to celé skončilo potvrzením existence gravitace? Mimochodem, letadla poměrně často přistávají na břicho a zpravidla to nekončí explozí palivové nádrže. Proč?

0/0
6.12.2010 20:00

Miroslav Jindra

Re: Klasický žabožrouti

Netusil, kde je kamen urazu - ze predu proste vidis dopredu, zpetny zrcatka nemaj. Pri pristani mas letadlo skoro prazdny, palivo uz je dopredu vypusteny. A Concorde na bricho pristava imho o dost hur nez ostatni letadla. Ale podivejte se, kolik Boeingu. Busu, DC atd. chciplo kvuli konstrukcnim vadam... u Concorde byla tohle  jedina totalni havarka za 24 let sluzby.

0/0
7.12.2010 7:17

michal II

Re: Klasický žabožrouti

No kdyz treba z nakladaku upadne kolo, flakne mi do auta, jas nabouram, muzu si za to samozrejme ja, pripadne RSD, bo vcas to kolo nedokazali uklidit. To vse jenom proto, ze ten nakladak byl americky a ty ja miluju. Je to tak spravne?

0/0
6.12.2010 14:47

Honzik007

Re: Klasický žabožrouti

vystihls to presne ;-D;-D

0/0
6.12.2010 14:49

all_the_way

Re: Klasický žabožrouti

přesně to vystihl Honzíku, přesně. Analogie ranvej vs. dálnice je stoprocentní. Dálnic je v ČR několik stovek kilometrů, ranvej má kolik 4 km? A obojí by mělo být stejně detailně sledované a udržované, že jo? Vy dva géniové se sejděte někde na pivo, to bude radosti u vedlejších stolů z těch jasnozřivejch a jednovětejch řešení a mouder.

0/0
6.12.2010 14:58

Honzik007

Re: Klasický žabožrouti

nechapes ironii :-)

0/0
6.12.2010 15:14

all_the_way

Re: Klasický žabožrouti

občas ne, ale jsem rád, že jsme se přenesli na věcnou rovinu ;)

0/0
6.12.2010 15:40

all_the_way

Re: Klasický žabožrouti

to nikdo netvrdi. Mě zajímá jak mohlo dojít k proražení nádrže kusem pneumatiky (tím pádem vnějšího pláště letadla a nádrže) a když už k tomu došlo, jak moho dojít ke vzplanutí. To by mě zajímalo. To, že mají žabožrouti "debris" na ranveji a vůbec je to nevzrušuje, to neřeším, stačí se podívat na ulice jejich metropolí a člověku to do sebe zapadne....

0/0
6.12.2010 14:52

Honzik007

Re: Klasický žabožrouti

Konkordy mely problem s prasklymy pneu casto (odhaduje se cca 100 pripadu), z toho asi 20% z nich nasledne skoncilo prorazenou nadrzi. Podle odborniku nebyla nadrz dostatecne chranena. Vyrobce se mam dojem hajil tim ze jde o to aby bylo letadlo lehci. Zrejme byla nadrz ze slitin hliniku aby byla lehci. No a ze to chytlo uz muze byt smula, napriklad se o toho porusil elektricky kabel a ten to zapalil.

0/0
6.12.2010 14:59

all_the_way

Re: Klasický žabožrouti

no konečně nějakej pořádnej argument. Mě z toho vyplývá špatná konstrukce letadla (co do bezpečnosti). Když musejí z důvodů hmotnosti poddimenzovat opláštění nádrží, nechápu jak to mohlo projít homologacema pro letectví. Kabeláž v okolí takového místa jako je nádrž bude určitě taky opláštěná, ale nic jinýho, než tohle mě taky nenapadá. A zdá se mi to jako důvěryhodné vysvětlení, protože pokud je to tak, tato havárie odhalila konstrukční slabinu Concordu a proto jejich užívání skončilo (rentabilita mohl být jen zástupný důvod, aby si v BAC-Aerospatiale nepřipadali blbě). Škoda jen, že jsme se k tomu dobrali až po pár zbytečných šťouchancích.

0/0
6.12.2010 15:06

Honzik007

Re: Klasický žabožrouti

Dovody ukoceni provozu byly asi oba. Jednak to nebylo rentabilni a jednak ani bezpecny. Kdyby to vynaselo tak by se ty letadla vyplatilo predelat. Jenze komu by se chtelo predelavat nerentabilni letadla se spatnou povesti. Tak to radsi skoncili.

0/0
6.12.2010 15:18

Cocteau A.

Re: Klasický žabožrouti

Už si to úplně nepamatuji, ale zkoušeli ty nádrže zpevnit. Jenže s tímto opatřením bylo letadlo tak těžké, že bylo ještě více ekonomicky neúnosné.. jestli tohle řešili po nehodě nebo už předtím si už nevybavuji.. ale problémy s pneumatikama mívaly Concordy v hojném počtu už dříve. Jako u každé letecké katastrofy se tu hold sešlo několik za sebou jdoucích příčin, což vyústilo v tragédii.. konstrukční vada letounu, upadlá lamela z DC-10, předčasné vypnutí motoru... a kdoví, co ještě, musela bych si o tom znovu načíst, už je to dlouho, co jsem se o to zajímala, atak mi ty okolnosti trochu vypadly..:-(

0/0
6.12.2010 16:11

Salada

Re: Klasický žabožrouti

Pokud vím, Concorde měl na motorech forsáž. Nevím, jestli i při startu. Nicméně takový kerosin rozprášený ve vzduch je pěkně hořlavý. Třeba chytnul od vyústění motoru.

Jak je zápalné dřevo? Taky ho jen tak nezapálíte. U kamaráda jsme brousili dřevěnou podlahu. Bylo z toho velké množství jemňoučkého prachu. Nabral jsem ho lopatkou a vyhodil do vzduchu. Pak do toho mraku stačilo hodit sirku a to by jste koukal na tu ohnivou kouli.

0/0
6.12.2010 18:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.