Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tajný bezpilotní raketoplán po sedmi měsících míří na Zemi

Americký bezpilotní miniraketoplán X-37B se po sedmi měsících vrátí na Zemi. Stroj provozovaný vojenským letectvem Spojených států by měl přistát na základně Vandenberg v Kalifornii mezi pátkem a nedělí. Američané jsou na informace, co stroj ve vesmíru dělal, skoupí, mise byla tajná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rundlik

Tak či onak,jde především o špionážní program.

0/0
2.12.2010 11:43

rundlik

Re: Tak či onak,jde především o špionážní program.

...a nepočítejte nikdo s tím,že s tím někdy někdo poletí vstříc jasným zítřkům.

0/0
2.12.2010 11:44

rundlik

Re: Tak či onak,jde především o špionážní program.

Údajně tohle zařízení už objevilo Usámu,sledovalo situaci v KLDR a v Íránu.

0/0
2.12.2010 11:46

ADix

...

aha slovo tajné se v dnešní době používá asi jako miluji tě mezi dětmi školou povinnými...a bezpilotni sou snad dneska všechny raketoplany ne ? Piloti tam sou jen kdyby se neco posralo...at se to zriceni muze zase na nekoho svest...

0/0
2.12.2010 8:20

Červená_Karkulačka

Re: ...

;-DAno, pak jde o řízené padání...Rampa McQuak.

0/0
2.12.2010 11:11

marena11

novináři na baterky

tady si někdo plete slova automatický a řízený.;-D

0/0
1.12.2010 22:32

BigM

jak

tajný? je to ve všech novinách

0/0
1.12.2010 19:45

Moudry_muz

dotaz

jsem laik, ale stejně mi to nedá. Proč se tomu říká první bezpilotní letoun? Já doteď myslel, že ti kosmonauti jsou tam pro jiné účely, vědecké převážně, ale na pilotování jsem nikdy nepomyslel. Nejedná se jenom o autorovu neschopnost se vyjádřit? To fakt pilotuje posádka raketoplánu vzlet i přistání, navíc při takovém přetížení, které vyhladí vrásky i nejstaršímu člověku na planetě?

0/0
1.12.2010 19:29

LUF4

Re: dotaz

Máš pravdu. V americkém raketoplánu veškerý přistávací manévr z hlediska posádky byl omezen na stisknutí jedno ze tří tlačítek určujících místo přistání: Kalifornie, Arizona, už nevím třetí

0/0
1.12.2010 19:33

Moudry_muz

Re: dotaz

počkejte, jedná se o vtip, že jo?

0/0
1.12.2010 19:35

LUF4

Re: dotaz

Nejedná. Četl jsem knížku od R. Feynmana -to byl slavný fyzik, Nobelista a ten se podílel na vyšetřování havárie Challengeru (byl mimochodem ten kdo oficiálně odhalil příčinu havárie) a v té knize to píše jako zajímavost. V tomhle mu věřím, četl jsem od něj víc knih co u nás vyšly

0/0
1.12.2010 19:42

LUF4

Re: dotaz

Tahle kniha

http://www.kosmas.cz/knihy/63298/snad-ti-nedelaji-starosti-cizi-nazory/

0/0
1.12.2010 19:45

Deleter

Re: dotaz

Co jsem viděl já, tak příčinu havárie odhalil ten technik, kterej se při startu modlil Bože ať ten O-ring vydrží. Protože riziko bylo známo předem, ovšem politický tlak také.

0/0
1.12.2010 19:49

LUF4

Re: dotaz

Tak to možná beru zpět. Ale byl členem vyšetřovací komise a před veřejností vysvětloval příčinu havárie:

http://www.youtube.com/watch?v=8qAi_9quzUY

0/0
1.12.2010 20:07

dci

Re: dotaz

A v Sojuzech maj malej glóbus s jehlou na ramínku, kterou zapíchnou tam, kde chtěj přistát.

0/0
1.12.2010 20:33

Mysel

Re: dotaz

Treti je Disneyland.

0/0
2.12.2010 0:43

ddratm

Re: dotaz

Posádka je plně vycvičena pro manuální sestup, třeba Neil Armstrong na Gemini 8 bravurně zvládl nouzový návrat, to samé Voschod 2 s A. Leonovem. Navíc na orbiteru není při návratu takové přetížení jako u klasických kosmických lodí.

0/0
1.12.2010 19:42

LUF4

Re: dotaz

Tos zřejmě četl něco o starých raketách, o manévru - sestupu z orbity a vstup do atmosféry; u klasického modulu následuje v podstatě jenom pád.  ohledně raketoplánu by údajně člověk nemohl přistání zvládnout, nedokáže reagovat potřebnou rychlostí aby udržel v té rychlosti správný sklon ...atd

0/0
1.12.2010 19:50

ddratm

Re: dotaz

Ani u klasického návratového modulu není přistání tak jednoduché, rozhodně se nejedná o pád, ale o celkem přesné navedení pod přesným úhlem do atmosféry (pod malým úhlem by se od atmosféry odrazil, pod příliš velkým by v ní shořel) Ohledně raketoplánu psal kdysi mgr. A. Vítek v Letectví, že astronauti trénují na trenažéru kompletně celý sestup na manuál, tak nevím....

0/0
1.12.2010 20:12

LUF4

Re: dotaz

Možná máme pravdu oba, zvládli by to manuálně kdyby vypadly počítače

0/0
1.12.2010 20:23

Stoura

Re: dotaz

S tím pádem to vůbec není pravda. Například Apollo bylo schopno celkem dost slušně během aerodynamického sestupu manévrovat a pomocí náklonů měnit směr i výšku - prakticky plachtit. Ta kabina byla počítána tak, že by s aktivním řízením nejspíš zvládla i přistání při letu z Marsu (teoreticky mohla o atmosféru brzdit až z 20 km/s).

0/0
1.12.2010 21:28

tarten

Re: dotaz

Nevím, jestli opravdu všechny vzlety a přistání byly automatické nebo ne, ale v každém případě jsou američtí kosmonauti k tomu vycvičeni a ovládání je funkční. Jisté je, že řídí jiné fáze letu. To zmíněné přetížení je mnohem menší než v konvenčních kosmických lodích, je to jedna z výhod raketoplánu, nejen pro kosmonauty, ale zejména pro náklad.

0/0
1.12.2010 20:04

MiroTR

Re: dotaz

Jen posledních několik minut před přistáním.

0/0
1.12.2010 20:06

3 x zablokovany exorcista

Re: dotaz

Přistávací manévr začání zážeherm brzdícich motorů OMS, tím dráha přejde na eliptickou , nasledne se lod otoci přídí vpřed se sklomem 30St. V tomto okamžiku jsme ve výšce 120km a máme rychlost 7.6km/s čas do přistání 35min. Vzdálenost od letiště cca 8000km.  Začání zpomalovaní aerodynamickým třením o atmosferu. Po cca 15min se provede pravotočiva zatáčka , pak levotočiva, účelem je dále srazit rychlost. Jakmile se takto dobrzdi na cca 765m/s jsme ve vysce 25km a cca 100km od letiště. V tomo kamžiku začíná manévr TEAM , ten nám dále srazí rychlost na 240m/s ve výšce 9,5km. Následuje manévr HAC, tedy zatáčka s poloměrem cca 6km která navede raketoplan na osu dráhy ve výšce 3km,13km  od paty dráhy. Zde končí veškerá automatika a další přistání je stejné jak s každým letadlem. Teda stejné neni, přistání je velice strmé cca 19St. Ve výšce 500m vysunutí podvozku podrovnání na 1.5St, snizeni klesání na 2.7m/s a klasicky po glisadě sedáme v rychlosti 360km/h, následuje, padák, brzdy a stojime.

0/0
1.12.2010 20:54

BobTheSinc

Re: dotaz

R^ diky velice zajimave, strucne a prehledne R^

0/0
2.12.2010 13:55

tyr2

uplne kazdý raketoplan

je riadeny automaticky.  je to prilis zlozite, rýchle a riskantne, aby to clovek v tak narocnych podmienkach zvladal.

"pilot"  je vlastne len na okrasu, stara sa aby nejak prezil a robi len niekolko malych uplne bezvyznamnych ukonov. je to len koli pocitu, ze raketoplan aspon nejak riadia.

starsie raketoplany lietali zamerne s predpotopnymi pocitacami s feritovou pamatou, lebo tie boli dokonale preskumane. pre istotu tam boli 5 nasobne zalozene.

bolo by to dost blbe, keby pocas pristavania hodil pocitac modru obrazovku. :-)

0/0
1.12.2010 19:06

NovoCZ

Re: uplne kazdý raketoplan

Jo, třeba že by ještě hodil hlášku "přejete si poslat oznámení o chybě?"

Jinak 100% potvrzuju, rusofilové co se tady rozplývaj nad tím že konečně amíci dohnali Velké Rusko jsou jako obvykle mimo mísu ;-)

0/0
1.12.2010 19:12

LUF4

Re: uplne kazdý raketoplan

Když Microsoft začal distribuovat Visty tak v NASA rozhodli že pilotované raketoplány přestanou protože už jsou moc nebezpečné

0/0
1.12.2010 19:39

Boma

Tuším

že někdy kolem roku 1966 bylo v americe sestrojeno letadlo podobné TU 144 a Concordu, avšak při zkušebním letu o něj zavadil doprovodný stíhací letoun Starfligter(nevím jestli to píši správně) a došlo k havárii. Další už postaven nebyl, jmenoval se tuším " Valkerie" . Víte o tom něco?

Hezký den

0/0
1.12.2010 17:35

rude boy

Re: Tuším

http://cs.wikipedia.org/wiki/B-70

0/0
1.12.2010 17:42

Boma

Re: Tuším

To je ono díky.

Hezký den

0/0
1.12.2010 17:45

Barry Goldwater

Re: Tuším

Šlo o prototyp nadzvukového bombardéru Valkyria. Američané měli 2 prototypy a jeden se zůčastnil společného letu s dalšími letadly pro reklamní účely. Při tomto letu došlo ke kontaktu s letounem Starfighter a ke zřízení obou letadel. Druhá Valkyria skončila v muzeu. Dál nebyla vyvíjena a dalším strategickým nadzvukovým bombardérem byl až B1. 

0/0
1.12.2010 17:44

tučňák v exilu

Re: Tuším

Jinak jako obrana proti B-70 byl vyvinut MiG-25, a pro jeho překonání byla (na základě mylných odhadů výkonů 25) vyvinuta F-15.

0/0
1.12.2010 17:48

ivan.ivan

Re: Tuším

Záchranné sedadlá na Valkyre fungovali tak, že sa museli najprv odsunút od prístr. dosky, kde si jeden z pilotov zakliesnil ruku. Aby si ju uvolnil, vytrhol si z nej kus mesa

0/0
1.12.2010 19:16

MiroTR

Re: Tuším

Pokud vím, tak se katapultoval celý kokpit, ne jen sedadla s piloty.

0/0
1.12.2010 20:23

ddratm

Re: Tuším

To si pleteš s F-111, Valkyrie měla katapultovací kapsle podobné této

http://www.b58hustler.net/b58people54.jpg

zavírá se automaticky, což se stalo osudným pro jednoho z pilotů, když si při jejím zavírání ufiknul prst.

0/0
1.12.2010 22:00

anywherehome

Re: Tuším

asi si na něj pamatuju v dokumentu na ČT.....zrušili ho, bo nové rakety SSSR byly schopny sestřelit téměř cokoliv....letadlo nahradil nějaký pomalejší, ale ten lítal u země, aby nebyl tak snadno zachytitelný

0/0
2.12.2010 8:22

venkovan.1975

Kalendář

Mezi pátkem a nedělí? Že by v sobotu? : )) Vím, jak to mysleli, ale napsané je to legračně.

0/0
1.12.2010 17:32

Moudry_muz

Re: Kalendář

protože tam nemůžeš pro ten význam, který autor myslel, napsat MEZI. Legrační a hlavně špatný autor ;-)

0/0
1.12.2010 19:33

xxxiksiksiks

To je skvělé

R^

0/0
1.12.2010 17:00

Nubby

To je stejne dobry...

...Soveti vyvinuli svuj vlastni raketoplan...vyvoj spolkl nejake penize...pak jej sestrojili...to taky stalo nejake penize, pak s nim podnikli jeden let a rozhodli se projekt zavrhnout...A to se vyplati! ;-)

0/0
1.12.2010 16:02

Barry Goldwater

Re: To je stejne dobry...

To, co sověti vyrobili, nebyl raketoplán. Buran byl pouze kosmický kluzák, neměl na rozdíl od amerického raketoplánu raketové motory. Na oběžnou dráhu byl vynesen obří raketou, tuším že Proton. Jeho vývoj byl záležitostí politickou, aby neinformovaní lidé věřili, že Rusové raketoplán také umí postavit. Ze stejných důvodů byl postaven nadzvukový dopravní letoun TU 144, který se později po několika haváriích sám zrušil.

Ty vodiíko-kyslíkové motory raketoplánu byly záležitostí klíčovou a stály američany mnoho potu, práce a peněz. Rus na to nestačil.

0/0
1.12.2010 16:10

Nubby

Re: To je stejne dobry...

Vsak raketoplan taky neni schopen se sam dostat na obeznou drahu...Ten Buran vynasela tusim Energia. Ale jinak hadat se urcite nechci, jsem v tomto laik...;-)

0/0
1.12.2010 16:16

yhw

Re: To je stejne dobry...

Energia je správně.

0/0
1.12.2010 16:19

Barry Goldwater

Re: To je stejne dobry...

Souhlas, ale pomocné startovací motory na tuhé palivo, připojené k raketoplánu, pomáhají pouze při startu. Větší část dráhy už raketoplán letí na svůj vlastní pohon a navíc může motory používat pro uměnu výšky orbitu. Ruský buran měl pouze male raketové motorky pro stabilizace ve vesmíru a proudové motory pro řízení letu při přistání. 

0/0
1.12.2010 16:42

Deleter

Re: To je stejne dobry...

Prosímvás najděte si na KSC relevantní údaje. SRB mají tah 29MN, SSME 6,5MN, to je trošinku rozdíl, že. Ano, SSME hoří déle, ale dělat ze SRB nějaký nepodstatný přípohon, to je dost odvážné.

0/0
1.12.2010 19:56

tarten

Re: To je stejne dobry...

Ze SRB nikdo nedělá nějaký nepodstatný přípohon, ale pomocný startovací motor. Pomocný = není v činnosti sám, a ani tak dlouhou dobu, jako hlavní motor integrovaný v raketoplánu. Nic to neříká o jeho důležitostti.

0/0
1.12.2010 20:11

Deleter

Re: To je stejne dobry...

Stejně tak nevypovídá o vyspělosti orbiteru, jestli má, nebo nemá hlavní motory. Chyba samozřejmě je, pokud je nemá, přestože je potřebuje.

0/0
1.12.2010 20:27

dci

Re: To je stejne dobry...

Vždyť důležitost SRB nikterak nebagatelizuje. A má pravdu - jsou to pomocné startovací motory. Že jsou několikrát silnější, než trojice SSME, je v tomto ohledu nepodstatné.

0/0
1.12.2010 20:32

svatapravda

Re: To je stejne dobry...

změna výšky orbitu hlavním motorem je nesmysl, SSME běží jen jednou kontinuelně při startu, dotáhne shuttle+external tank těsně pod orbit, ET pak padá zpět na zemi, shuttle za pomoci orbital maneuvering system dosáhne požadované orbity

0/0
2.12.2010 0:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.