Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rolls-Royce vymění polovinu ze svých letadlových motorů

Firma Rolls-Royce, jejíž motory způsobovaly letadlům technické potíže, vymění čtyřicet ze svých osmdesáti motorů. Zaplatí za to kolem třiceti milionů dolarů. Při letu stroje společnosti Qantas motor shořel a jeho části spadly do Indonésie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

captain cook

Rolls Royce zatajil Airbusu i aerolinkam

ktere maji na svych A380kach namontovany motory RR Trent 900, ze nasel defekt ve starsi verzi tohoto motoru, provedl modifikaci, ale nechal aerolinky pouzivajici puvodni verzi, aby s ni nadale letaly. Zdroj: mluvci Qantasu.

Zatimco Singapore Airlines a Qantas letaji s A380 od 2007/2008, Lufthansa zacala teprve v kvetnu tr. a ma jedno letadlo starsi verze a 3 novejsi.

http://www.skynews.com.au/topstories/article.aspx?id=541202&vId=

Proto take LH ma vadne moduly jen na 1 motoru (jina zprava rika, ze na dvou), zatimco Qantas priblizne na 12 a Singapore Airlines dokonce mozna az na 25 motorech!!! Velka vymena motoru na soucasnych letadlech zrejme zpozdi dodavky Airbusu A380 zakaznikum pro pristi rok.

0/0
19.11.2010 7:05

Vsěvolod Sidorič Majskij - poét

Dik ACE 2 za velmi fundovany prispevek.

Jako letity letecky konstrukter [chvilku i A 380} a priznivec letectvi davam jednicku za zpracovani informaci jejich hloubku,pregnatnost a  prezentaci !R^R^

0/0
18.11.2010 23:09

captain cook

Re: Dik ACE 2 za velmi fundovany prispevek.

pridavam se. Diky ACE 2 za detailni informace, podane technicky a vecne.

Konecne se podrobne detaily dostavaji na verejnost.

http://www.abc.net.au/news/stories/2010/11/19/3070934.htm

http://www.skynews.com.au/national/article.aspx?id=541081&vId=1945773

Zda se, ze k uspokojivemu zakonceni tohoto incidentu mohou cestujici dekovat nasledujicim: 1)zkusenosti a chladnokrevnosti kapitana letadla a cele posadky. Richard Champion de Crespigny patri k nejzkusenejsim pilotum Qantasu. Zacal svou leteckou karieru jako pilot australskeho vojenskeho letectva a od 1986 leta s Qantasem.

2) nejnovejsi technologii pouzite v navrhu a stavbe A380. Odbornici priznavaji, ze predchozi modely letadel by podobnou katastrofu tezko pretrvaly v jednom kuse. 3) davce stastne nahody, napr. ze srapnel z motoru neposkodil trup a celou hydrauliku, ale vyradil jen jeden hydraulicky okruh a ze prervany privod paliva nezpusobil pozar.

0/0
19.11.2010 6:49

roba21

Chudák RR, má jen 80 motorů

.... :-/

0/0
18.11.2010 23:00

captain cook

Re: Chudák RR, má jen 80 motorů

hodne slabomyslne. Na lepsi ses nezmohl?

0/0
19.11.2010 7:06

Uncle Hell

Hele...

...sranda je, že se to děje jen u "klokaňáků". Es-li to taky nebude tím, že tam mají fšecko "naruby"!

;-D;-D;-D

0/0
18.11.2010 18:52

Tomach

Re: Hele...

jestli to nebude tim ze mas naruby mozek ty.

jestli ono to nebude tim ze Qantas a Singapore Airlines maji motory od RollsRoyce a ostatni od GE. 

Jinak to ze se nekdo z takoveho kocourkova smeje australanum ze maji neco naruby je ponekud.... ehm... no asi ze patris tam kde jses.

0/0
19.11.2010 2:00

captain cook

Re: Hele...

jestli ono to nebude tim, ze Uncle Hell se mylne domniva, ze se musi postavit na hlavu kdyz chce pohled na protinozce. Takhle to pak dopada kdyz udelal stojku a nahrnula se mu krev do hlavy!

0/0
19.11.2010 6:02

ace-2

den Blbec

Já bych jenom dodal, že Rolls Royce o problému věděl a pro motory již měl připravený "opravný set", nicméně dle dostupných informací se ta informace nějak nedostala do Qantasu, nebo se aspoň nedostala na ta správná místa.

Jinak to byla z pr.dele klika, že to letadlo nespadlo. Proražená nádrž, palivo vyteklo ven, odešel kompletně jeden hydraulický okruh letadla. Nešlo přečerpávat palivo z nádrží, dodatečných nádrží  a vyvažovacích nádrží. Takže letadlo se potýkalo s vážným nevyvážením a přistávalo navíc přetížené. Zpětný chod motoru šel pouze na jednom ze 4 motorů, nešlo vysunou sloty na náběžné hraně, takže letadlo přistávalo ještě za vyšší rychlosti. Aby nebyla v kokpitě nuda, tak nešel vytáhnout podvozek a byl vysunut jen shozen a zajištěn pomocí gravitace. Jako perlička na zavěr, nešlo na sousedním motoru od poškozeného vypnout zapalování díky přerušení kabelového svazku a motor musel být pak zhasnutý velkým množstvím vody z požádní stříkačky. Dobrá práce pilotů nemyslíte ?

0/0
18.11.2010 17:56

Jardajar

Re: den Blbec

ECAM actions to jistí.R^;-D

0/0
18.11.2010 18:08

ace-2

Re: den Blbec

ECAM to jistě zjednodušuje a zpřehlednuje. Nicméně vyvážit rozvážené letadlo, opravit svazky kabelů a zastavit vytékající palivo, nebo hydrauliku z useknuté přívodu neumí. Ono je pak složitý, když ECAM oznámí "fuel imbalance" s radou přečerpat palivo, když přečerpávání nefunguje, stejně tak vyprázdnit nádrže, když nefungovalo nouzové vypouštění paliva.

Štestí též bylo, že nejméně kvalifikovaný pilot posádky během letu byl letitý vojenský instruktor. Takže posádka měla jistě přehled a jednala relativně klidně. Doufám, že ještě někoho napadne říkat, že piloti jsou přeplácená práce a moc toho  dnes nedělají a od řidiče autobusu se to příliš neliší. ;-D

0/0
18.11.2010 18:28

vena.m

Re: den Blbec

Inu, když si pak přečteš. že si schrupnout a probudí se desorientovaní před přistáním a zabijí 155 lidí tak to pak nahrává i na druhou stranu ... ake je pravda, že uměli ...

0/0
18.11.2010 18:30

sittingsnake

Re: den Blbec

No a práve v takýchto prípadoch väčšinou nastupuje Mc Gyver, ten však bohužial na palube tohto lietadla nebol a prúser bol v tom že tam nebol ani jeho zástupca Chuck Norris.

0/0
18.11.2010 19:09

Jardajar

Re: den Blbec

Jako jeden z mála asi víš o čem mluvíš.R^:-)

0/0
18.11.2010 20:06

Qíteček na hrob cenzora

Re: den Blbec

Notykoky, eště že nelítám...

0/0
18.11.2010 18:10

D.E.S.

Re: den Blbec

odkud máš tuto informaci ? mohl by jsi dát zdroj ?

0/0
18.11.2010 18:18

Cocik

Re: den Blbec

Tohle je pravdiva a pomerne znama informace, ktera se objevila kratce po nehode na odbornych leteckych serverech (celkem by me zajimalo, jak to v kokpitu vypadalo, kdyz system zahlasil tech 50 inopu). Kazdopadne k tem reverzum se slusi poznamenat, ze ta 380 ma uz z tovarny reverzy jenom dva - na motorech #2 a #3. Bohuzel dvojka se rozpadla, takze zbyl jenom ten na trojce.

0/0
18.11.2010 18:28

ace-2

Re: den Blbec

Těch informací je povícero, ale zde je třeba analýza celkového poškození přímo od vyšetřovatelů Airbusu:

http://blogs.crikey.com.au/planetalking/2010/11/17/the-anatomy-of-the-airbus-a380-qf32-near-disaster/

0/0
18.11.2010 18:29

vena.m

Re: den Blbec

Tak buď je to tím, že to byla fakt náhoda jak sviň a nebo tím, že to letadlo je díky své velikosti opravdu hooodně stabilní a dost toho vydrží ... toť ale otázka ...

0/0
18.11.2010 18:28

ace-2

Re: den Blbec

Bylo to oboje, jak konstrukční odolnost tedy moderní návrh konstrukce tak i notná dávka štěstí. Na několik stovek °C rožhavený kus rozlomené turbíny mohl hravě zapálit palivo. Stejně ta motor, na kterém přestal fungovat hasicí systém.

0/0
18.11.2010 18:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.