Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před padesáti lety u Stéblové zahynulo přes 100 lidí při vlakovém neštěstí

Bylo typické nevýrazné podzimní odpoledne. Mnoha lidem z vlaků mezi Stéblovou a Pardubicemi a jejich příbuzným však 14. listopad 1960 změnil život. Právě tady se před padesáti lety stala největší železniční katastrofa země v dějinách. Při neštěstí zahynulo 118 lidí, dalších 106 bylo zraněno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Astaroth

city elefant

Jezdim do prace touto novou laminatovou skorepinkou a taky mam divny pocit, kdyz ve stanici projede 80km/h vlak s hrbatou a 20+ lozenymi wapkami, to by pri kolizi projelo elefantem jako nuz maslem, nacez by hrbatou jen oplachli od cestujicich a z podvozku vytahali kousky hliniku a laminatu ;-( Mam radeji jednotku 460, na rozdil od ostatnich cestujicich.

0/0
15.11.2010 9:16

jmhad

současný stav nahrává

opakování situace.Výpravčí ze stanic zmizeli a jejich výsosný úkol dát roukaz k odjezdu převzali právě průvodčí,které nechci nikak urážet,ale přeci jen jsou na jejich profesi kladeny po všech stránkách nižší nároky než na ony výpravčí.!

0/0
15.11.2010 6:51

AAA2

Re: současný stav nahrává

To je ale kravina. Pruvodci jen signalizuje moznost odjezdu, nikoli rozkaz k nemu. Rozhodne nevyhodnocuje, zda je pred nim volna trat.

0/0
15.11.2010 12:38

Chytracisko

Omylem asi ne

tu baterku jsem měl a omylem zavaděním o knoflík se na ní zelené světlo dát nedá, muselo to být trochu jinak.

0/0
15.11.2010 6:02

AAA2

Re: Omylem asi ne

Taky se tato verze nikdy neprokazala, vlasne se nikdy neprokazalo co to udajne zelene svetlo bylo pokud vubec bylo. V clanku taky zcela chybi dost zasadni informace ze vlak projel na odjezdu cervenou.

0/0
15.11.2010 12:40

Antikodex

Takovýmto nehodám bohužel 100% nezabrání ani elektornika

Viz havárie tramvají v Ostravě (viník P.Hroch).

Snad jen rakousko-uherský systém "Žezlo" na jednokolejce byl neprůstřelný...:-/

0/0
14.11.2010 17:39

NORDMAN

Re: Takovýmto nehodám bohužel 100% nezabrání ani elektornika

Tam zadna elektronika nebyla - zadny automaticky stop na jednokolejce, kdyz tam vjedou soucasne 2 soupravy najednou.

.

Prilis drahe - levnejsi je odsoudit p. Hrocha. ;-(

0/0
14.11.2010 20:16

1000101110110100

Re: Takovýmto nehodám bohužel 100% nezabrání ani elektornika

Pokud je odborář debil a ignoruje jasné varování (o předpisech nemluvě), pak není o čem diskutovat. Jakkoli bych souhlasil s tím, že bezpečnostní systém má odboráře na místě odstřelit, pochybuji, že by to u ochránců zvířat prošlo.

0/0
14.11.2010 22:59

Dluhoslavův účetní

Uvnitř unikátní videodokument

;-D;-D;-D V čem je unikátní páni redaktoři? Tedy kromě unikátní intonace komentátora? ;-D

0/0
14.11.2010 16:36

Josef II

Zatim docela zajimava diskuse.

Prispevky od pametniku a od lidi kteri o tom neco vi. Takto by mely vypadat vsechny diskuse. Jenom trnu, kdy se sem dostavi hloupi vtipalkove a zacnou si na ucet tech zahynulych, delat legraci. Tak je to vzdy v cernych kronikach. Ma to byt cesky nebo cerny humor . Jine narody se takhle nebavi !! Zamysleme se nad nestastnym osudem neznamych. Take jezdime vlakem. Cest jejich pamatce - rad bych prispel na pomnik.

0/0
14.11.2010 16:17

pingu1

Re: Zatim docela zajimava diskuse.

..obavam se ,ze pametniku tu moc nebude...;-)

0/0
14.11.2010 19:31

metafrik

Re: Zatim docela zajimava diskuse.

Jine narody se takhle bavi

0/0
15.11.2010 12:40

Villy

Jsem

si vědom, že v kontextu tohoto neštěstí je to maličkost, možná hloupost, ale správné obraty jsou: vlak je lokomotivou veden (nikoliv tažen) a lokomotiva je v čele vlaku (nikoliv vepředu). Ale to jen tak pro upřesnění ...:)

0/0
14.11.2010 14:49

tomsk88

1953 Zámrsk

nenakoukne sem náhodou někdo, koho se tato nehoda dotkla????

0/0
14.11.2010 14:07

;;;

Re: 1953 Zámrsk

Je to přeci jen už skoro 60 let, každopádně díky za podnět o této málo známé tragédii: http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003526-Z-archivov-Ciernej-kroniky-poziar-vlaku-R-39-pri-stanici-Uhersko-7-9-1953/

0/0
14.11.2010 23:35

běžný ovčan

...

tak to jsou čerstvé zprávy

0/0
14.11.2010 13:14

pletiplot

Re: ...

Čerstvá zpráva je to proto, že jde o připomenutí 50. letého výročí.

0/0
14.11.2010 15:13

Kačenkin forever

Re: ...

Kam až sahá lidská hloupost ???

0/0
15.11.2010 6:29

Lupulin

to je jasný....

dneska by za to mohla demokratická vláda a lobing kdy špatně postavili mosty a tak se ptám co to způsobilo v době komunistické když přece všechno tak skvěle fungovalo....co bolševici? kde udělali soudruzi chybu???

0/0
14.11.2010 12:13

ELAPHURUS

Re: to je jasný....

Plácáš nesmysly, taková neštěstí se neohlíží na to, kdo je zrovna u lizu....

0/0
14.11.2010 12:29

Inž.ZABABA

Re: to je jasný....

Ale ano - speciálně u Stéblové se jako příčina v druhé či třetí řadě uvádí špatná práce s lidmi, dnes by se řeklo personalistika. Aneb bolševici nahnali na dráhu lidi z cizích oborů, a nutili je do výkonu služby s malou praxí/zaškolením. Třeba ten průvodčí byl snad narychlo přeškolený číšník. Dále byly tlaky na strojvedoucí ve stylu dohnat a předehnat, byly unavení atd. atd. I to samozřejmě na nehodu zadělá... Ale tyhle podrobnosti si snad radši sami někde najděte, nejsem historik.

Jinak o tomhle neštěstí jsme měli na VŠ přímo seminář - byl to příklad zřetězení chyb, kde kdokoliv by ho přetrhl, mohl ještě vše zachránit. Plus nikdy neobjasněné mystérium zeleného světla, které svědci (a bohužel i vlaková a loko četa) viděli, ale nikdy se nezjistil s jistotu zdroj...8-o

0/0
15.11.2010 10:19

rastakajwana

Re: to je jasný....

Když nebudeš vynechávat sezení, máš šanci na vyléčení, i když pravděpodobnost pracuje proti tobě

0/0
14.11.2010 12:43

bledy kanadan 7

Re: to je jasný....

běž se trochu projít,je tam hezky !

0/0
14.11.2010 12:53

datel0013 - živého mě nedostaneš

Re: to je jasný....

Takže, za nehodu ve Vraňanech, ve Studénce nebo při strážce tramvají v Ostravě mohl současný režim? 8-o

0/0
14.11.2010 13:21

unbreakable debater vol.13

Re: to je jasný....

Komouši to tvrdí. To je zřejmě to, na co diskutér naráží, a co autoři reakcí nad tebou zřejmě nepochopili.

0/0
14.11.2010 13:30

136N

Re: to je jasný....

Kreří prosím kteří , sděl ať si rozšíříme obzory .;-)

0/0
14.11.2010 15:32

unbreakable debater vol.13

Re: to je jasný....

Třeba Mr-Hu. ;-D

0/0
14.11.2010 16:25

Tomas.Kubicek

Jezdím tam

a tohle jsem nevěděl. :-(

0/0
14.11.2010 12:10

kotatkoxxl

Re: Jezdím tam

já tam jezdila denně 4 roky a býval tam pomníček, takový malý, skoro nebyl vidět, ale byl hned na konci nádraží. Je to už pěkných pár let (1980-84), nevím, jak to tam vypadá teď. Ale o této nehodě jsme věděli, dokonce si jednou spolužák přinesl žertovný umělý prst a tvrdil, že ho tam našel s kamarádem ještě od té nehody. Nebyl to příjemný pocit i když jsme věděli, že je to blbost.

také hodně známý byl právě onen hyenismus, jak přeživší místo pomoci raněným okrádali mrtvé a šperky i peníze. Neštítili se ničeho, ani zlomení prstu, když prsten nešen sundat :o(

0/0
14.11.2010 16:36

antif

Upřesnění článku

Máte trochu nepřesné informace. Je pravda že zde došlo ve stanici k rozvícení zeleného světla v ruce pracovníka ČSD, aly byto to trochu jinak. Ve stanici kromě výpravčího sloužil i pracovník v zácviku, který si hrál s baterkou na nástupišti před souprvou vlaku. Při manipulaci s baterkou rozvítil zeleného světlo, aniž by si uvědomil, že tím dává návěst "volno". Na to reagoval průvodčí a dal strojvedoucímu signál k odjezdu. V té době ještě neexistovalo bezdrátové spojení s obsluhou vlaku, takže neštěstí bylo nevyhnutelné.

0/0
14.11.2010 11:45

BlueFlash

Re: Upřesnění článku

Tak bezdrátový spojení neměli ani u tý srážky v roce 1990, kdy se srazil ten motorák s nějakou tou lokomotivou. Bylo to na železnym mostě, z motoráků vytekla nafta, která byla zachycena na konstrukci toho mostu. Také ohnivé peklo. A taky železničáři o srážce věděli, ale nezabránili. Snažili se volat do nějaký restaurace u trati, ale pozdě.  :-/

0/0
14.11.2010 12:05

KMJ

Re: Upřesnění článku

To že někde na peronu svítí zelená baterka neznamená pokyn k odjezdu a průvodčí vůbec nemá co dávat žádné pokyny strojvedoucímu . Od toho je vlakvedoucí a výpravčí . Celé to zavinil naprostý diletantismus a zbrklost .

0/0
14.11.2010 12:39

pidro

Re: Upřesnění článku

Když víš o něčem prd, tak to ještě nedávej veřejně najevo!

0/0
14.11.2010 13:05

;;;

Re: Upřesnění článku

Ma pravdu, bliknuti zelenou jeste neni "pohotovi k odjezdu"; ocasa tady delas ze sebe ty.

0/0
14.11.2010 13:12

xxxl Jirka

Re: Upřesnění článku

Pro upřesnění, návěst "volno" se baterkou nikdy nedávala a ani nedává.

0/0
14.11.2010 16:13

Hynek Vilém Jarmila reloaded

šmankote a proč je to headline dne?

To nemá iDnes záasdnější zprávu?

0/0
14.11.2010 11:41

datel0013 - živého mě nedostaneš

Re: šmankote a proč je to headline dne?

Asi proto, že je to dnes 50 let. Počkej za rok, až bude výročí 11.9.  :-)

0/0
14.11.2010 12:30

b arbudo

Re: šmankote a proč je to headline dne?

... teprve desáté? Na pravdu bude brzo i po padesáti letech ...

0/0
14.11.2010 16:18

rychloslimejs

panove a damy

Prdte na to, vzpomeňte na mrtvé... Kdo,kdy,kde,na to je pozdě...

0/0
14.11.2010 11:24

tenisák lokeťák

Děkuji za připomenutí

můj táta tam byl, naštěstí přežil, byl v soupravě v posledním vagónu, jinak jsem byl pohrobek... Ale jako účastník této nehody nechce na to vzpomínat, jak mi řekl... do dnes ho v noci budí řev těch chudáků lidí z toho motoráku, kteří tan uhořeli a nebylo možné jim pomoct.. a pak.. samozřejmě se tam objevilo dost hyen, kteří mrtvým stahovali prstýnky a hodinky.... 

0/0
14.11.2010 10:54

rychloslimejs

Re: Děkuji za připomenutí

Ať ma dlouhý a šťastný život...

0/0
14.11.2010 11:12

Lupulin

Re: Děkuji za připomenutí

prostě zlatej komunismus.... :D :D :D :D :D :D :D :D

0/0
14.11.2010 12:16

136N

Re: Děkuji za připomenutí

Proč to ? Tak za nehodu v Ústí n/L může tento systém " demokracie " ?8-o

0/0
14.11.2010 15:36

India

Pozor na interpretaci.

Kromě obětí, které zahynuly při srážce vlaků, také mnoho lidí uhořelo. Žhavé uhlí z lokomotivy totiž spadalo na naftu unikající z motorového vlaku. "Kdyby se to podařilo uhasit, řada lidí by se zachránila. Všichni jsme však byli rádi, že hoří, že je alespoň nějaké světlo a určitý přehled na místě tragédie," říká Jaroslav Peterka.

Jinak je článek napsaný velmi poutavě. Musela to být hrůza....

0/0
14.11.2010 10:47

rychloslimejs

Re: Pozor na interpretaci.

Bohužel,takových nehod bylo víc,jenže oběti byly nežádoucí,socialismus se nemýlil...

0/0
14.11.2010 11:15

nestačímsedivit

Re: Pozor na interpretaci.

a zdá se že ty se také nemýlíš

0/0
14.11.2010 11:40

KMJ

Asi tak .

Dá se říci , ža naprosto největší podíl viny měla lokomotivní četa . Vše co udělali bylo špatně . Odjezd bez řádného vypravení , říznutá veksle , projetá odjezdová návěst na stůj a nakonec topič shodil oheň . Na druhou stranu je pravda že tehdy strojvedoucí ani topiči neměli pořádný zácvik a na lokomotivu si v podstatě mohl vylézt kde jaký lojza z ulice . Není náhodou že tehdy taky bouchaly lokomotivy a vina byla vždy na četě . Ona totiž lokomotiva bez vody bouchne , ale čety si myslely , že to nějak dopadne . Dopadlo .

0/0
14.11.2010 10:35

Faustino

Re: Asi tak .

Popelníky právě otevřeli aby nebouchnul kotel. Že okamžitě chytne ta rozlitá nafta je nenapadlo.

0/0
14.11.2010 10:49

KMJ

Re: Asi tak .

Je provděpobné že při odjezdu měl plné sklo a tak nedostek vody rozhodně nehrozil . A shodit oheň a otevřít popelník je něco úplně jiného . Z blbosti se nadělá nejvíc škody .

0/0
14.11.2010 11:13

153624

Re: Asi tak .

Otec tehdy začínal jezdit s motoráčkem, takže vím z jeho vyprávění, že zácvik byl dost dlouhý, přezkušování se s řidiči z povolání nedalo srovnat(zcela jiná liga), přitom asi jouda nebyl,když se vyučil a pak udělal strojní prumku v Brně na Sokolské.

Ale vím,že se našli jedinci,kteří porušovali předpisy a pak to byla často jen náhoda,že se nic nestalo,Dnes se to děje běžně.

0/0
14.11.2010 11:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.