Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češtinu nechceme, lepší jídlo ano, přály si děti v unikátním minisčítání

Děti prostřednictvím dotazníků úřadům vzkázaly, že nejméně je baví čeština a vůbec jim nechutná ve školních jídelnách v Praze. V Česku skončilo po více než měsíci historicky první školní minisčítání, které zábavnou formou představilo žákům základních škol a gymnázií taje statistiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

majkl1

Pochopitelně!

Tam jsou potřeba znalosti a ne plky. A špatně napsané i či y se nedá svést na chybu programu či operačního systému. A navíc zatím ještě většina občanů česky rozumí.

Vůbec je to nehoráznost, chtít po robátkách, aby se učila něco o takových pitomostech, jako je podmět a přísudek, natož o jejich nějaké shodě. Ke komunikaci přece stačí citoslovce a pár vulgarismů. Souvislá věta holá, natož rozvitá je přeci přežitek!

To bi tak hralo, mladi vpred. Dobit ten zpichli dobitek co jeste rozlisuje picha a picha.

0/0
14.11.2010 17:23

danny47

Nechtěj se učit češtinu....

zřejmě budoucí novináři a journalisté... ;-D

0/0
13.11.2010 12:46

opportunity

Re: Nechtěj se učit češtinu....

R^

0/0
13.11.2010 15:08

12mmmm12

Nedivím se jim,

když si vzpomenu, jaké stupidní básničky jsem se musel učit, co sesmolil jakej doveda, když byl v rauši a co když měl absťák, komu vojíždel ženu a kdo zase jemu milenku je mi na zvracení Rv

0/0
13.11.2010 12:36

kocour Mikeš

Re: Nedivím se jim,

Přesně tak.!

0/0
13.11.2010 12:56

roby

Re: Nedivím se jim,

a podařilo se vám naučit se alespoň jednu? Nebo si alespoň zapamatovat její název a autora? Ať víme, o čem to mluvíte

0/0
13.11.2010 18:20

kaksikymmenta

Je mi líto...

...jak čeština dopadla. Přitom je to tak nádherný jazyk plný zajímavostí, obratů a kdo ví čeho dalšího. Češtinu budete potřebovat celý život, tak se ji koukejte pořádně naučit. Když někdy čtu články, texty, příspěvky, komentáře s hrubkami, chce se mi zvracet.

0/0
13.11.2010 12:13

12mmmm12

Re: Je mi líto...

Nechci ti brát iluze, ale k čemu je čeština?8-o Anglicky se domluvíš všude k PC je nutná a zdá se že ani dítkům nevadí ;-D;-D;-D

0/0
13.11.2010 12:39

kaksikymmenta

Re: Je mi líto...

Já vím, že jsem asi přehnaný patriot, ale čeština prostě k našemu národu patří. Je to něco, čím mluvíme, píšeme a vyjadřujeme se každý den. Vždyť český jazyk je také zapsán v Guinessově knize rekordů. Mluvte si po zbytek života anglicky, ale s tím u nás moc nepochodíte. Každý angličtinu preferuje, ale nikdy jsem od takového člověka neslyšel jedinou celou větu od velkého písmene po tečku. Bohužel není chaotičtějšího jazyka než angličtiny...

0/0
13.11.2010 12:49

captain cook

oba jste vedle

Kazdy narod ma svou materstinu na niz ma duvod byt hrdy, protoze rec je soucasti narodnich dejin, tradic a kultury. Je velka narodni ostuda kdyz ji clenove naroda spravne neovladaji a kdyz skoly neumi zarucit, aby ji deti radne ovladly. Ptat se "k čemu je čeština?" a tvrdit, ze Cechovi zijicimu v Cesku staci anglictina protoze "Anglicky se domluvíš všude k PC je nutná" je samozrejme blbost.

Na druhou stranu je stejna blbost tvrdit, ze "není chaotičtějšího jazyka než angličtiny." Anglictina je bohaty a krasny jazyk. Tve domnenky chaosu jsou zalozene na tom, ze o anglictine namas poneti. Kdybys ji skutecne ovladal, dival by ses na ni uplne jinak.

0/0
13.11.2010 14:20

kaksikymmenta

Re: oba jste vedle

Možná ano. Ale angličtinu ovládám. Nedělá mi problém se naučit jakýkoliv jazyk. Angličtina mezi ně samozřejmě patří. Kromě jazyka studuju i podrobněji gramatiku a zajímám se o ni. Angličtina chaotická je, protože nikde není více výjimek než pravidel samotných, má spoustu němých hlásek, které se vypouštějí, odlišná výslovnost zdánlivě podobných slov, prakticky žádné tvarosloví, nesmyslné obraty, až přehnaně moc českých ekvivalentů na jedno anglické slovo... a takhle bych mohl pokračovat dál. Angličtina sice pro život dobrá je, ale rozhodně bych volil jednodušší jazyk.

0/0
14.11.2010 1:35

captain cook

Re: oba jste vedle

v posledni vete jsi vyslovil pravdu - anglictina neni jednoduchy jazyk, za jaky ji opovrzlive povazuji ti, kdo anglicky neumi. Ze je slozita ale jeste neznamena, ze je chaoticka. V jejim zdanlivem chaosu je system na jehoz pochopeni je treba mit slusnou praktickou uroven znalosti jazyka.

Ziji uz mnoho let v anglicky mluvicim prostredi, mam anglickou maturitu a dalsi zkousky  slozene na urovni anglictiny jako materskeho jazyka. Psanou cestinu pouzivam mene nez 5% meho casu, ustni znacne mene nez 1% casu. Pres dlouholety zivot v anglicky mluvicim prostredi jsem si zachoval obstojnou znalost cestiny, na vyssi urovni nez dnesni prumerny absolvent ceske stredni skoly. Jsem dostatecne kvalifikovany ohodnotit oba jazyky. Zvlast me rozzlobi kdyz vidim jak je cestina zanedbavana a zprznovana cizimi vyrazy v pripadech kdy existiuji perfektne vystizne ceske vyrazy. O blbostech typu "k cemu mi je cestina, kdyz anglictina...rustina....cinstina atd.  je praktictejsi" ani nemluve.

0/0
14.11.2010 7:11

kaksikymmenta

Re: oba jste vedle

No ovšem, přesně tohle říkám i já. Já jsem prošel spoustou jazyků (němčina, polština, angličtina, maďarština, finština), i když žiju v Čechách. Ale zkrátka a dobře se nemůžu zbavit dojmu, že z uvedených jazyků angličtina téměř logiku od těch ostatních postrádá. Holt moderní doba ji vyžaduje a není čas se zabývat se otázkami, proč to tak je. Nikdo mi třeba nevysvětlí, proč se "knight" a "night" čte skoro stejně (skoro stejně i vypadají) a proč se "hear" a "heart" čte úplně odliště (i když skoro stejně vypadají). A s tou češtinou taky máte pravdu, používání cizojazyčných výrazů v české větě je u mě nekulturní chování. Na smyslu věty to vůbec nepřidá a navíc se ten člověk u mě ztrapní, že se neumí vyjadřovat ve své mateřštině. Otvírá se mi kudla v kapse, když slyším například: "To byl joke." Na to, jaký čas češtině věnujete, ho zvládáte dobře, klobouk dolů.

0/0
14.11.2010 10:54

opportunity

Re: Je mi líto...

R^

0/0
13.11.2010 15:06

ELAPHURUS

V jedné nejmenované školní jídelně

mírně nadprůměrné kvality obědy probíhají takto : Polévku si nebere 50 % dětí, dalších 30 % dětí ji ihned po třech soustech vylije do odpadu. Výběr ze 2 hlavních jídel dopadá takto : U 50 % žáků je vyhozeného jídla víc než polovina, u čtvrtiny aspoň čtvrtina, zbytek nenechá žádný zbytek.... Za vinu to dávám jednoznačně rodině....

0/0
13.11.2010 11:54

captain cook

Re: V jedné nejmenované školní jídelně

to je jednoduche. Zadne mlsky, tycinky nebo bramburky sebou do skoly, jen kus ovoce a chleba s pomazankou atd na svacu. Kdo nechce jist co mu ve skolni jidelne daji, at mu vyhladne k veceri.

0/0
13.11.2010 12:07

nikdynicnebylo

Český jazyk a literatura

No já nevím, vy tu všichni hořekujete, jak literatura nemá nic společného s českým jazykem, ale u nás se předmět vždycky jmenoval Český jazyk a literatura. Čeština jako jazyk se už učil minimálně, protože naprostou většinu mluvnice má podle mě a zjevně i podle učitelů žák umět už ze základky.

0/0
13.11.2010 10:54

ročník 68

Čeština děti nebaví

anglicky taky neumí a na SŠ jich polovina neudělá maturitu z matiky.Tak co umí a co by je zajímalo ?

0/0
13.11.2010 10:48

danny47

Re: Čeština děti nebaví

Počítačové hry.... ;-)

0/0
13.11.2010 12:47

opportunity

Re: Čeština děti nebaví

R^

0/0
13.11.2010 15:06

PájaZítra

Biflovat se biografický data spisovatelů je blbost

ale už není blbost si od nich něco přečíst, nejlíp umí češtinu ten, kdo v mládí hodně četl, viz třeba já a moje generace (jsem r. 1968), počítače ze nás nebyly, v televizi akorát ajn kesl buntes nebo televarieté, tak jsme si po večerech četli...

Dnešním parchantům bych naložil češtiny (myslím tím hlavně praktický používání jazyka - písemný a ústní projevy a ne biflování větných rozborů) minimálně 1,5× tolik, než mají teď, ať umí do života aspoň pořádně mluvit a psát, když už nic jinýho. Je to hnus, jak dnešní puberťáci píšou, však je toho plnej internet, ani obyčejnej vtip neumějí pořádně napsat s interpunkcí, uvozovkama a bez hrubejch chyb... (a pro kritiky mýho psaní - já píšu jako bych mluvil, tedy hovorově, i když samozřejmě spisovně to umím taky, jen se v tom nevyžívám)

0/0
13.11.2010 10:17

Hairy_ass

Re: Biflovat se biografický data spisovatelů je blbost

Já bych to zas nevtahoval na celou dnešní generaci, dnes se taky najdou děti, co hodně čtou a umějí spisovně psát. R^

0/0
13.11.2010 10:23

ErSi

Re: Biflovat se biografický data spisovatelů je blbost

ano, když hodně hledáš, tak mezi stovkou jednoho najdeš.

0/0
13.11.2010 10:51

opportunity

Re: Biflovat se biografický data spisovatelů je blbost

R^

0/0
13.11.2010 15:07

captain cook

jidla ve skolni jidelne

podival jsem se na internetu jako priklad na jidelnicek v ZS Jizni v Praze

http://www.jidelna.cz/index.php?page=listek&Zarizeni_ID=93

Kdyz porovnam s tou hruzou blivajzovskou servirovanou ve skolni jidelne za hluboke totality, nemohu se vynadivit tem prijemnym zmenam.

Nevim proc si tady ruzni stezuji na jidla ve skolni jidelne. Tento jidelnicek mi pripada naprosto dobry, jedine na muj vkus prilis mnoho mleka, ktere neni pro deti az tak zdrave jak se nam ruzni lide snazi namluvit.

(Cituji naseho rodinneho lekare: "Kravske mleko je vyborne....pro telata. Dite starsi 3 let zdaleka nepotrebuje pit tolik mleka kdyz ma jinak pestrou stravu se syry, jogurtem atd.)

0/0
13.11.2010 10:13

Hairy_ass

Re: jidla ve skolni jidelne

Já například nepiji mléko, protože je zdraví prospěšné, ale prostě proto, že mi chutná. Navíc to mléko tam mají jen jako volitelný nápoj.

0/0
13.11.2010 10:17

opportunity

Re: jidla ve skolni jidelne

Mléko jedině od sedláka. Z obchodu se hodí leda do těsta.

0/0
13.11.2010 15:08

Lobo - poslední Czarnian

Školní jídelny

jsou zlo;-€R^;-O

0/0
13.11.2010 9:41

karel60

Re: Školní jídelny

Nejlepší je McDonald!!

0/0
13.11.2010 9:44

Lobo - poslední Czarnian

Re: Školní jídelny

Tam jsem byl jednou, a když vezmu v úvahu ceny, tak zas tak o moc lepší než školní jídelny nebyl. Ale tam mě nikdo nenutí to jíst.

0/0
13.11.2010 9:55

ELAPHURUS

Re: Školní jídelny

Ale to není ta místnost označená KFC :-)

0/0
13.11.2010 11:49

roby

myslím,

že v našem školství jsou PC neúměrně preferovány, nejsou chápány jako prostředek k usnadnění práce ale spíš jako cíl žití. O tom svědčí i jejich obliba u žáků. Bohužel u mnohých končí tento zájem jen hraním nejrůznějších, vesměs stupidních her.

0/0
13.11.2010 9:37

ELAPHURUS

Re: myslím,

Kvalitní názor !!!!!!R^

0/0
13.11.2010 11:49

Vheliska

školní jídelny

Stravování ve školních jídelnách je špatné po celé republice nejen v Praze, ale tím se nikdo nezaobírá. Vyplňování formulářů no jen si dětičky zvykejte ať vidíte jaký jsme národ byrokratů a zbytečných složitostí, prozatím tímto marotonem prochází všichni dospělí a to už i při koupi třeba žárovky chtějí vědět směrovací číslo vyšeho bydliště.;-D

0/0
13.11.2010 9:05

topič elektrárenský

Správně,

už odmala je potřeba děti připravovat na to, že celý život budou sledovány, sčítány, že budou vyplňovat formuláře a dotazníky. Jednoduše řečeno, že Velký Bratr ve svém špehování lidí nepoleví ani okamžik. A tato akce má jediný cíl, připravit děti na to, že je to vlastně docela normální, když jednou za několik let vyplní formulář s rodným číslem a adresou, kde pěkně uvedou vše, co zvědavý stát potřebuje vědět.

0/0
13.11.2010 8:58

noorange

Národní obrozenci dostali opravdu pěkný dárek.

Kdyby ti intelektuálové nejančili s češtinou, tak už jsme dávno mluvili německy a naše hatmatilka by byla libůstkou některých vědátorů. I ten mistr Jan  to zmrskal s těmi háčky. Ovšem kdyby Přemysl Otakar II. u těch Dürrenkrut 26. srpna 1278 vyhrál.....kdyby....tak by...

0/0
13.11.2010 8:52

Hairy_ass

Re: Národní obrozenci dostali opravdu pěkný dárek.

Pane kolego, nevíte snad, že ptát se na "kdyby" nemá smysl? ;-D

0/0
13.11.2010 9:17

noorange

Re: Národní obrozenci dostali opravdu pěkný dárek.

proto to končím právě takto: .....kdyby....tak by...:-), pane kolego

0/0
13.11.2010 10:36

rebbe

Chybí zde pedagogové s láskou k českému jazyku

kdo chce zapalovat, musí sám hořet. Místo nesmyslné jazykovědy, biflování, studia archaických autorů, musí být výuka zaměřena na sloh, pravopis a schopnost veřejného projevu ve správné češtině. Místo K.V. Raise, A. Jiráska by měly být povinnou četbou kniky spíše stylově a česky vynikající, např. K. Čapek a modernější čeští autoři. Učit se datum narození třeba B. Němcové pro lepší češtinu nic nepřinese, seznam jejích děl také ne. Spíše je pro češtinu dobře, mít vedle ní ještě druhý jazyk, pokud možno odlišný. Tím se tříbí cit pro to, co je česky a co je třeba germanismus nebo anglicismus.

0/0
13.11.2010 8:44

Hairy_ass

Re: Chybí zde pedagogové s láskou k českému jazyku

Mně přijde zvláštní, že celé generace dětí před tím se dokázali naučit češtinu i historii literatury zároveň, ale teď to podle mnohých nejde. Dnes bohužel není moc učitelů, kteří by svým výkladem dokázali žáka pohltit a pomoci mu nadchnout se pro učivo, ale existuje snad víc způsobů - naučné pořady v televizi, učební programy na PC. Pokud zrovna nestudujete na VŠ, tak po Vás přesné datace a místa většinou nechtějí, a zapamatovat si pár jmen a názvů zas takový problém není, pokud tedy nechcete přiznat, že děti hloupnou, čemuž ani já nevěřím.

0/0
13.11.2010 9:14

MiroTR

Re: Chybí zde pedagogové s láskou k českému jazyku

Kantor musí mít v první řadě podmínky k tomu, aby naučil.  A to dnes nemá.  Domácí úkoly jsou pro chudáky děti nadměrná zátěž,  když zlobí a kantor na ně houkne, mají z toho trauma, atd. :-/

0/0
13.11.2010 9:25

saldo

Re: Chybí zde pedagogové s láskou k českému jazyku

Generace ... se dokázalY!! I to je čeština.

0/0
13.11.2010 10:04

Hairy_ass

Re: Chybí zde pedagogové s láskou k českému jazyku

omlouvám se.

0/0
13.11.2010 10:09

ErSi

Potřeby dítěte

Mislím si, že bi vzdělávání mnělo vycházet z potřeb Ďiťete, jak jiš na přelomu stolení zprávně zpozorovala paní Motesorri. Takže by se mněla čeština zrušit je to bolševickej přežitek a mi musíme hleďet fpřed a hlavně na západ !!!!!!!

0/0
13.11.2010 8:18

dropa

Re: Potřeby dítěte

Pravda! Z východu je tu špatnosní už dost...:-) ;-(

0/0
13.11.2010 8:27

noorange

Re: Potřeby dítěte

Z východní roské říše je dobré jen to sluníčko.

0/0
13.11.2010 8:45

hňup

Re: Potřeby dítěte

nevím jak jiní, ale já ty ten tvůj "zvratr" , po odhalení, že se nejedná o chyby, ale hloupost, vůbec nečet.

0/0
13.11.2010 10:06

Hairy_ass

Copak, chtít za poradce

podnikatele roku, papeže nebo presidenta se nám může zdát zvláštní, ale děti jsou už takové. S češtinou se to dalo čekat, bohužel.

Jen pro zajímavost, počešťování některých slov cizího původu přináší zajímavé paradoxy. Třeba slovo filosof počeštělé na filozof v překladu mění svůj význam. Filosof je z řeckého filosofia, což se dá přeložit jako láska k moudrosti. V řečtině existuje také zajímavé slovo zofos, což je temnota. Jaká musí být pak náplň práce lidí, kteří se označují jako filozofové, nechám na Vás. ;-)

0/0
13.11.2010 8:01

Grandpasfuckteens

Re: Copak, chtít za poradce

V tom případě je největším filozofem Michael Kocáb R^

0/0
13.11.2010 8:03

trasprd

Re: Copak, chtít za poradce

To, co píšete, pane, je naprostá blbost. Jakmile čeština převezme nějaké slovo, začíná podléhat slovotvorným procesům a jazykovému vývoji. Proto píšete, na přelomu století moderní, tvar president a ne původní praesident. Proto píšete komunismus a ne komunism, jak to psal ještě prezident Masaryk. O nějakou podobnost s výchozími cizojazyčnými slovy zde vůbec nejde, přijde mi to spíš jako takové romantické staromilectví u vybraných slov :o)

0/0
13.11.2010 8:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.