Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Další letadlo mělo problém s motorem. Může za to výrobce, tvrdí aerolinky

Boeing 747 australských aerolinek Qantas se musel vrátit na letiště v Singapuru, protože měl problém s motorem. Ve čtvrtek explodoval motor Airbusu A380 stejné letecké společnosti. Podle firmy může za výbuch vada materiálu nebo chybná konstrukce motoru Rolls-Royce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

a.je.to

není to podivné

jedna letecká společnost a poruchy na dvou letadel od dvou různých výrobců a můžou za to asi všichni výrobci letadel světa ... 8-o

0/0
7.11.2010 19:37

captain cook

dal sis praci precist clanek nebo ctes jen titulky?

Tady se nejedna o poruchy na letadlech dvou vyrobcu, ale o poruchy MOTORU, ktere jsou od jednoho a toho sameho vyrobce - Rolls Royce. To je trochu rozdil, nemyslis?

Oba vyrobci letadel, Airbus i Boeing, pouzivaji na ruznych seriich svych letadel motory RR a v danem pripade A380 a B747 patrici Qantasu, mely motory RR. Take okolnosti jsou podobne, v obou pripadech se to stalo jen nekolik minut po startu ze Singapore pri letu smerem na Australii, kdyz letadla jeste nabirala vysku.

Predbezne vysetrovani Qantasu pry vyloucilo sabotaz.

0/0
8.11.2010 9:45

captain cook

obe letadla a sopka Merapi

letadla Qantasu pravidelne proletavaji oblasti sopecneho prachu z indonezske Merapi, v soucasne dobe nejaktivnejsi a nejnebezpecnejsi svetove sopky. Kdyz se leta z Australie do Evropy pres Asii, je temer nemozne se ruzne rozptylenemu nebo naopak misty koncentrovanemu sopecnemu prachu, vytvorenemu erupcemi indonezske sopky, vyhnout. Cetl jsem ve zpravach, ze se ruzni vysetrujici odbornici touto moznosti zabyvaji.

0/0
6.11.2010 4:21

captain cook

Re: obe letadla a sopka Merapi

Chtel bych dodat, ze prach neni mozne videt na radaru a jeho rozptyleni neni zdaleka rovnomerne. Proto je mozne aby jedno letadlo proletelo nahodne koncentrovanym oblakem sopecneho prachu, zatimco jine se mu stejne nahodne vyhnulo.

0/0
6.11.2010 4:24

Deleter

Re: obe letadla a sopka Merapi

Ježiši ty seš TAK chytrej! Jak to děláš?

0/0
6.11.2010 13:43

captain cook

Re: obe letadla a sopka Merapi

no to vis, za chytrost se zadny clovek stydet nemusi. Na rozdil od tebe ja prispivam k debate konstruktivne a fakty, zatimco ty ses na zadny pozitivni prispevek nezmohl. Je jasne, ze kdyz na to sam nemas, uzije te jen na hodne nejapne poznamky bez hlavy a paty.

Kdyby blbost kvetla, byl bys kvety cely osypany.

0/0
7.11.2010 15:17

avoris

Re: obe letadla a sopka Merapi

Ja mela za to, ze sopecnej prach zpusobuje trosku jinej druh problemu - laicky receno se naplaca na lopatky, roztavi se a motor se zahatla bordelem a vysadi. Minimalne ten problem A380 vypada trosku jinak... ? Co vlastne presne bylo tomu motoru ze 747? (Napada me, ze to fakt mozna nebylo tak vazny a nemuseli se kvuli tomu vracet, ale spis den po vaznejsim problemu ve sve spolecnosti proste nechteli riskovat...)

0/0
6.11.2010 20:37

captain cook

Re: obe letadla a sopka Merapi

Dalsi detaily zatim nejsou znamy. Shoda je v tom, ze motory obou letadel byly Rolls Royce, ale nevim ktery RR model u toho 747. Zajimave je, ze i v druhem pripade doslo k problemu s motorem jen par minut po odletu ze Singapore smerem na Australii a v dobe kdy letadlo jeste stoupalo. A380 melo nedavnou hlavni udrzbu provadenou v hangarech Lufthansy ve Frankfurtu a B747 melo udrzbu provedenou v Sydney. Qantas vyloucil sabotaz.

0/0
7.11.2010 15:10

mazec v luftu s Fw 190 A-8

Každým okamžikem jsou ve vzduchu na celé planetě

stovky a stovky letadel s desítkami tisíců lidí na palubách. Denně jsou vzduchem přepraveny statisíce lidí v tisících letadel. To chce iDnes informovat o každé závadě? No, tak to by si měli zřídit na to zvláštní rubriku se sekcemi např. motory, podvozky, draky, avionika, posádka, hydraulika, elektroinstalace, obslužný personál, mechanizace křídla....atd. No a tam by mohli podrobně informovat o kdejakém kiksu s letadly souvisejícím.

0/0
5.11.2010 21:03

kiv

Re: Každým okamžikem jsou ve vzduchu na celé planetě

Ano, bezpečnější dopravní prostředek než letadlo je na této planetě již jedině výtah ... ;-D Ale to těžko vysvětlíte bulvárnímu novinářstvu  ... Oni potřebují hořící letadla, mrtvoly a uslzené vdovy ... :-/

0/0
5.11.2010 21:15

captain cook

Re: Každým okamžikem jsou ve vzduchu na celé planetě

jj. Tech nejakych uz skoro 20000 uspesnych pristani A380 je pro ne nuda. To neprodava noviny.

0/0
6.11.2010 4:03

J@W

Rols-royce???

To už jako rolsrojs není jako rolsrojs??? Toš už fakt néni na nic spolehnutí8-o

0/0
5.11.2010 20:51

mazec v luftu s Fw 190 A-8

Re: Rols-royce???

Ale je. Z těch tisíců a tisíců vyrobených motorů občas může sem tam nějaký kus trošku zazlobit. A navíc není jisté, zda-li není na vině technický personál při údržbě.

0/0
5.11.2010 21:06

captain cook

Re: Rols-royce???

v danem pripade se jedna o udrzbu motoru provadenou primo specialisty z Rolls Royce

0/0
6.11.2010 3:34

Dr.Ozd

Když vidím ten motor z A380...

jen se utvrzuji v teorii že velmi,ale opravdu velmi brzy se některá z těchto létajících stodol rozpadne přímo ve vzduchu a bude tu najednou třeba 800 mrtvých.2 nebo 3 roky nazpět jsem viděl dokument o výrobě těchto letadel a vše lze shrnout do jediné věty.Šetřit,šetřit a znovu šetřit kde se dá.Samozřejmě na hmotnosti.Toto letadlo by se totiž při použití běžných materiálů vůbec nevzneslo.Takže samé nové neprověřené technoogie,všechno je dimenzované na nejnižší snad ještě možnou míru bezpečnosti,celá křídla vcelku se spékají z jakýchsi kompozitů v obřích sendvičovačích,přičemž obrovské procento hotových je vyřazeno jako zmetky,apod.Koukal jsem na to jak zjara a to jsu přitom technik.Osobně bych s tím nikdy neletěl,život mám zatím rád.

0/0
5.11.2010 20:21

kiv

Re: Když vidím ten motor z A380...

Žádné letadlo by se za použití "tradičních" materiálů své doby nevzmeslo ...;-D Ale jinak souhlas - ani ne tak přezlimitní boj s váhou ale spíše "cost cutting" jako takový. Létání nikdy nebyla lidová zábava jako dnes a jak se ukazuje, nejde donekonečna zlevňovat letenky aby mohlo létat stále  více lidí, obzvláště v situaci, kdy se veškeré vybavení letišť, ŘLP  i samotných letadel neustále zesložiťuje a tím zdražuje ...

Od počátku prodotovaný EU projekt A380 byl a je zbytečně megalomanský, který se nemá šanci ani v horizontu desetiletí zaplatit - rentabilita je někde na 350-400  prodaných kusech a když vezmeme v úvahu , že B747 se od r. 1969 prodalo nějakých 1200 ks je jasný, že je to celé ekonomická černá díra .. Snad nebude i technická, neboť opravdu stačí aby jedna mašina pohřbila 500 - 800 lidí a bude definitivně s celou A380  "vymalováno" ... 

0/0
5.11.2010 20:50

ddratm

Re: Když vidím ten motor z A380...

No je možné že zaplatíme daň za přechod na kompozity, tak jako jej lidstvo kdysi zaplatilo katastrofami Comety, aby začal zlatý věk proudového dopravního letectví, ale statisticky to bude spíš průšvíh s Boeingem 787, který je mnohem inovativnější, tudíž nevyzpytatelnější a bude jich brzy létat x-krát víc...

0/0
5.11.2010 21:19

kiv

Re: Když vidím ten motor z A380...

Dreamlinera bych se oproti  A380 nebál ...:-) Na rozdíl od těch zadotovaných eurohujerů z Airbusu, který  má mimochodem 3 ředitele aby to bylo "takové celé vesničkově střediskově vyvážené"  nefunguje fa Boeing primárně na politickou objednávku a jde si tvrdě za svým ziskem. ;-D Ano, je taky "skrytě dotována" přes armádní a Naval zakázky ale je to pořád vcelku fair soutěž.  

Co jserm poznal, je tam taky občas slušný bordel ve výrobě ale pořád to má jisté hranice,  o pracovním nasazení a efektivnosti oproti EADS ani nemluvě ...:-/

0/0
5.11.2010 22:40

captain cook

Re: Když vidím ten motor z A380...

kdybys s kompozity pracoval, pak bys tak neinformovane nebreptal. Ty nejsou zadnou novotou, jak se mylne domnivas. Pouzivaji se ve svete uz hodne dlouho. Uz je to pres deset let kdy jsem se zucastnil prace na vyzkumu jejich dalsich inovaci a modifikaci a to uz byla jejich buhvi kolikata generace.

0/0
6.11.2010 3:41

ddratm

Re: Když vidím ten motor z A380...

Řeč je samozřejmě o letounech větší velikosti a nových technologiích spojování několika kompozitových celků (viz. problémy s centroplánem u Boeingu 787 a jeho zesilováním) ne o monokokových ultralightech :) Nevyzpytatelným stále zůstává u kompozitů zásah bleskem. Sledoval jsem testy kdy se kompozit vyvinutý s touto ochranou v jedné z deseti zkoušek rozpadl....

0/0
6.11.2010 13:35

martanecek

Re: Když vidím ten motor z A380...

vubec nevite o cem mluvite...

0/0
5.11.2010 20:51

Tomach

Re: Když vidím ten motor z A380...

;-D Jo, tak ten 5ti dilny dokument jsem take videl. Ta sranda jake komplikace se projevili pri spojovani nemeckych a francouzskych casti ci anglickych... jooo to byla sranda. Take jsem si rekl ze do toho prvnich par let nesednu, dokud nevychytaj detske problemy... Ono mimochodem co pry piloti o Airbusech obecne rikaji neni az tak lichotive v porovnani s Boeingem (zname manzel je pilot).

Pravdou je ze uz jsem myslel ze to maji vychytane a pristi rok uz jsem chtel s A380 letet. No radeji stale stary dobry 747.

Na druhou stranu, u kazdeho noveho stroje lze nejake ty "teething problems" cekat tak uvidime. A problemy mivaji vsechna letadla.

0/0
5.11.2010 23:19

captain cook

Re: Když vidím ten motor z A380...

motor z A380 a kompozity nemaji souvislost. Zrejme tomu nerozumis protoze pletes dve nesouvisle veci dohromady. Take tve tvrzeni, ze se jedna o "samé nové neprověřené technologie" je nesmysl. Jak jsem se zminil, mam osobni zkusenosti z vyzkumu kompozitu z vice jak pred 10 lety a mohu te ujistit, ze ty technologie nejsou ani nove ani neproverene.

Samozrejme, ze te nikdo nenuti letat....ani jezdit autem, autobusem ci tramvaji, ktere take pouzivaji kompozity. Muzes nadale jezdit na kole.... ne, pockej- tam jsou take kompozity ...tak uz ti nezbyva nez chodit pesky.

0/0
6.11.2010 3:48

modra_kravka

To se zase podařilo redakci vložit pěkně zmatený článek,

kde se prolínají dva typy letadel a konkurenčních výrobců (Boeing - Airbus).Motor RR Trent 900 byl upraven pro A 380. Poškození zadní části je zajímavé. Zřejmě se urvaly lopatky ze křídele, když odlétly i kryty (deflektory) motoru.

0/0
5.11.2010 19:45

unbreakable debater vol.14

Nemůže to mít spojitost s výbuchem té sopky v Indonésii?

8-o

0/0
5.11.2010 18:59

captain cook

Re: Nemůže to mít spojitost s výbuchem té sopky v Indonésii?

vzhledem k tomu, ze se jedna o motory a letadla Qantasu pravidelne a opakovane proletavaji oblasti, kde je momentalne velka sopecna cinnost znama nepriznivym ucinkem na letecke motory, uz par odborniku zacina davat tato fakta dohromady.

0/0
6.11.2010 3:51

mazec v luftu s Fw 190 A-8

závada

Můj názor (netvrdím, že to tak je na 100%) je ten, že se jedná o nějakou technickou závadu způsobenou např. při montáži, údržbě, možná i výrobě jednotlivých součástí, ale určitě se nebude jednat o konstrukční závadu.

0/0
5.11.2010 18:21

dtx

Re: závada

Souhlasim... 747ky litaj uz peknou radku let a ze by se najednou objevila konstrukcni chyba? haha

0/0
5.11.2010 18:49

danny47

Nějak nechápu...

proč je v článku o problémech letounu B747 vložený rámeček s údaji o letounu Airbus A380 ????

0/0
5.11.2010 18:07

martin_simek

Inu pravda, je to takova mensi lapalie ...

;-)

0/0
5.11.2010 17:23

Ion Tichy

Re: Inu pravda, je to takova mensi lapalie ...

Bílá hora že byla "menší lapálie"??......dodnes se z toho nevzpamatovali.....;-D;-D

0/0
5.11.2010 18:23

kuchi22

stale bezici motor

to cocik: ten bezici motor ktery nesel vypnout je zamer a ne chyba. Letadlo bez funkcnich motoru totiz moc dlouho neleti, ale s bezicima motorama pristat muze. Proto je v pripade preruseni spojeni s kabinou bezpecnejsi (pochopitelne jsou situace kde je to naopak) nechat motor bezet a ne vypinat. Tuto vychytavku nema jen A380 ale i dalsi letadla. Pri bouracce A340 pri predavani zakaznikovi motor bezel dokonce 8h nez mu doslo palivo jelikoz se k nemu hasici nemohli dostat a uhasit ho vodou a penou.

0/0
5.11.2010 17:19

Cocik

Re: stale bezici motor

bohuzel nechapete, co mam na mysli ... problem je v tom, ze po zavade prislo letadlo (podle predbeznych zprav) o zeleny okruh hydrauliky a ovladani motoru #1, ktery se tudiiz muse zhaset penou ... vysetrovani bude muset proverit, zda neni v umisteni techto prvku uvnitr kridla designova chyba, ktera zvysuje pravdepodobnost ztraty systemu pri zavade hp casti motoru

0/0
5.11.2010 17:30

kuchi22

Re: stale bezici motor

pokud jste to myslel takhle tak jsem vas opravdu nepochopil;-)

0/0
5.11.2010 17:37

Cocik

Re: stale bezici motor

V pohode, zadnej stres, nekdy mam problem vysvetlit veci polopaticky :-)

Kazdopadne to pristani bych opravdu rad videl. MLW, bez slats, jeden motor nefukcni, druhej vedle nej neovladatelnej, reverz jenom na #3. Kluci v kokpitu si museli poradne vyzkouset asymetricky brzdeni...

0/0
5.11.2010 17:51

kuchi22

Re: stale bezici motor

staci vyuzit youtube: http://www.youtube.com/watch?v=UJN8Paj8I4g

0/0
5.11.2010 17:55

Cocik

Re: stale bezici motor

Diky za link. Bohuzel sedim v Cine, takze dokud se mi poradne nerozbehne VPNka nebo to nekdo nehodi na youku, tak se na to pres cenzuru nepodivam :-)

0/0
5.11.2010 17:59

kuchi22

Re: stale bezici motor

tak to preju peknou a zadnym letadlem nerusenou noc;-)

0/0
5.11.2010 18:05

captain cook

Re: stale bezici motor

vybuchem motoru c. 2 byla poskozena mala cast kridla. je to videt na zaznamech. Je docela mozne, ze to mohlo ovlivnit hydrauliku. Tim vetsi obdiv k pilotum, kteri museli zvladnout asymetricke podminky pri pristavacim manevru toho kolosu. Kapitan de Crespigny (s 35letou letaci zkusenosti u Qantasu a take castecne v australskem valecnem letectvu RAAF) ma muj neskonaly obdiv.

0/0
6.11.2010 3:59

Deleter

Re: stale bezici motor

"Neskonalý obdiv" za to, že zvládl standardní úkon? WTF? ;-D;-D;-D

0/0
6.11.2010 13:43

Ghost47

Re: stale bezici motor

No... jeden motor zničený, druhý na tom samém křídle zaseknutý na maximálním tahu, díra v křídle, půlka hydrauliky pryč, to už mi jako moc standardní situace nepřipadá ;-)

0/0
7.11.2010 11:51

captain cook

Re: stale bezici motor

mel bys vedet, ze Deleter se vubec nezajima o nejakou faktickou diskuzi, protoze nema nic konstruktivniho, co by do ni dodal. Proto se jenom navazi do diskuteru a blbe keca.

0/0
8.11.2010 9:48

Deleter

Re: stale bezici motor

Myslíte, že by bylo lepší umístit to vně křídla?

0/0
6.11.2010 13:37

1000101110110010

Moc se mi líbí ta dramatizace...

... jak ještě navíc letadlu s čoudícím motorem při přistání explodují pneumatiky ... ;-D

0/0
5.11.2010 17:14

libedejroznec

ty

motory se testují tak brutálně a vydrží takové věci, že to je jedině blbou údržbou.. ničím jiným ..  padělky součástek a je te v .....

0/0
5.11.2010 17:09

captain cook

Re: ty

veskera udrzba motoru byla od zacatku az do ted provadena primo specialisty od Rolls Royce.

0/0
6.11.2010 3:55

JUDr. Charles Lynch

Zase quantas

Kdyby do těch letadel lili pořádný palivo a ne ňáký sratchky, tak by s těma motorama problémy neměli Rv

0/0
5.11.2010 16:42

incomming_message

Re: Zase quantas

Pane doktore, jen Qantas, bez u, ...:-)

0/0
5.11.2010 16:45

Firebreather

Re: Zase quantas

Pane prichozi zpravo, jen incoming message, bez dvou m. ;-D

0/0
5.11.2010 16:54

incomming_message

a sakra

;-D

0/0
5.11.2010 16:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.