Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ozvala se rána a kolem létaly kusy motoru, líčí cestující z Airbusu

Na palubě Airbusu A380 společnosti Qantas, kterému shořel jeden z motorů a musel nouzově přistát v Singapuru, cestovalo 433 pasažérů. Krátce po startu slyšeli silný výbuch a viděli, jak z trupu odpadávají kusy pláště. Na palubě prý ale vládla klidná atmosféra.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

C2 H5 OH purum

no to vypouštění paliva -

 taky žádná výhra.  Ale co mezitím  asi vypouštěli ti pasažéři, to možná byl pošmak.....

0/0
5.11.2010 22:50

kOBLICH

Kroužilo více než dvě hodiny...

...než vypustilo dostatečné množství paliva.

Co na to naši zelení? Není to strašlivá ekologická katastrofa, při níž začnou všem postiženým růst druhé hlavy, odpadávat maso z kostí a rodit se budou jen voliči socialistů? Vždyť to muselo být nějakých 80 až 100 tun strašlivých, život naprosto hubících ropných produktů...

0/0
4.11.2010 13:36

u.boat

Re: Kroužilo více než dvě hodiny...

Pokud k vypouštění dojde v dostatečné výšce (myslím že se udává alespoň 5000m) stačí se odpařit než dopadne na zem. Takže kontaminace pak nehrozí.

0/0
4.11.2010 13:53

Moravian

Re: Kroužilo více než dvě hodiny...

Je to tak..Diky rychlosti se palivo (konsistenci blizko kerosene) rozprasi na miniaturni kapicky, nez mohou dopadnout na zem jsou pryc nebo jsou tak rozfoukane vetrem ze i kdyby clovek stal primo pod teoretickym dopadem palivove plochy, nejspis by vubec niz nezaznamenal.

0/0
4.11.2010 14:33

pes Muki

Re: Kroužilo více než dvě hodiny...

Kdyz pristavaji letadla na letadlovych lodich a maji nejaky zbytek paliva, vypusti ho, nez pristanou

0/0
4.11.2010 14:41

D.E.S.

Re: Kroužilo více než dvě hodiny...

to není pravda ... naopak, když přistávají a dosednout, musejí dát plný plyn. Kdyby se hák nezachytil, aby mohli bezpečně prolétnout ..

0/0
4.11.2010 15:19

p266

Re: Kroužilo více než dvě hodiny...

Kolega nad Vámi asi nemyslel, že by vypustili úplně všechno palivo, že by jim nezbylo na oblet.

0/0
4.11.2010 15:46

Ghost47

Re: Kroužilo více než dvě hodiny...

Všechno samozřejmě nevypouští, ale moc paliva si nechat (obzvlášť pokud je to letadlo vyzbrojené) nemůžou. Jinak by to podvozek nevydržel, už takhle musí u námořních letadel být celá konstrukce dost zesílená.

0/0
4.11.2010 16:07

Vsěvolod Sidorič Majskij - poét

Re: Kroužilo více než dvě hodiny...

Ono dopraváky normálně nemají přistávací hák a nepřistávají na letadlové lodi! ;-D;-D

0/0
4.11.2010 21:29

D.E.S.

Re: Kroužilo více než dvě hodiny...

to není pravda ... naopak, když přistávají a dosednout, musejí dát plný plyn. Kdyby se hák nezachytil, aby mohli bezpečně prolétnout ..

0/0
4.11.2010 20:00

vaclavnt

To je drsný ...

„Pak se odchlípl kousek pláště a bylo vidět pěnu pod ním. Z trupu vyčuhovaly dráty“ - tak to jsem nezažil ani v Iljušinu IL-18 (možná proto, že tam žádný dráty nebyly ...)

0/0
4.11.2010 12:43

CasVyprsel

Re: To je drsný ...

Místo toho tam byly vedeny k prvkům řízení provázky. :-P

0/0
4.11.2010 12:50

Mysel

Re: To je drsný ...

Kryt motoru v tomto pripade neni totozny s trupem. Ze by dalsi perla "prekladatele"?

0/0
4.11.2010 13:44

u.boat

Re: To je drsný ...

spíš laická výpověď pasažéra která letadlům nerozumí.

0/0
4.11.2010 13:54

captain cook

Re: To je drsný ...

viz doleji:

Cetl jsem v originale 2 verze vypovedi toho pasazera. Nine News skutecne mluvi vseobecne o obnazenych dratech, ale ve zpravodajstvi ABC to upresnuji, ze Tyler Wooster mluvi o kridle a motoru pod nim, ne o trupu letadla.

0/0
4.11.2010 18:22

4x-smazany-ucet

Novinařina...

Pasažér doslova řekne: "Slyšel jsem hlasitou ránu, jako když se střílí z brokovnice," a novinář to přeloží v headlinu: "Krátce po startu slyšeli silný výbuch"

Za to bych ty pisálky vyhazoval.

0/0
4.11.2010 12:32

CasVyprsel

Re: Novinařina...

A další novináři tuto zprávu převezmou a upraví na: "Krátce po startu se zřítilo letadlo".

0/0
4.11.2010 12:34

mirekrt

Bez frustrace...

Je zbytečné se rozepisovat a polemizovat, jestli pilot něco vidí, nebo ne, jestli to cestující nahlásili a co pak na zemi říkali, piloti v cocpitu mají tolik kontrolních údajů, mají tam tolik supermoderních počítačů, že v momentě prvního záchvěvu jakékoliv poruchy o tom pilot ví ve zlomku sekundy. Navíc mají některé aerolinky datalink z letadla na svou domovskou základnu, takže i oni tam vidí, co se děje. Airbus 380 má navíc na směrovce kameru, která snímá celý trup i křídla s motory a pilot to má přímo na očích.

Takže "novinářská latina" ( neboli neznalost novinářů) funguje i tady v tomto případě. A přitom stačí, kdyby si redaktor našel během pár minut potřebné věci na netu, kde se dozví skutečně všechno a nemusí otrocky opisovat zahraniční zprávy.

0/0
4.11.2010 12:27

Mysel

Re: Bez frustrace...

Jenze to by nevznikl tenhle "senzacni" clanek.

Na druhou stranu je zajimave si precist, jak minimalni znalosti z oblasti letectvi ma prumerny uzivatel leteckych linek. Chudak asi predpokladal, ze ty zbyle tri motory jsou tam jen na ozdobu...

0/0
4.11.2010 13:41

p266

Re: Bez frustrace...

Tak mohl mít třeba obavu nejen o motor, ale i o křídlo. S polovinou motorů letadlo doletí, s polovinou křídel je to horší.

0/0
4.11.2010 15:48

captain cook

Re: Bez frustrace...

ano. Kridlo bylo vybuchem motoru c.2 poskozene a predpokladam, ze to byl pro posadku potencialne mnohem zavaznejsi problem pri pristani, nez letet o 3 motorech.

Dale take bylo oznameno, ze i v motoru c.1 se ukazal "problem" - nebylo ho totiz mozne hned po pristani zastavit.

0/0
5.11.2010 9:55

Si0 po třetím zákazu

Ach jo. Tady se zase budou exhibovat

frustrovaní odporníci na letectví a budou dělat z ostatních diskutérů tupce. Podobně samozvaní experti na překlady z novinářské angličtiny do novinářské češtiny.

0/0
4.11.2010 12:02

captain cook

Re: Ach jo. Tady se zase budou exhibovat

jakymi technickymi nebo jazykovymi kvalifikacemi se muzes pochlubit ty, ze pausalne znehodnocujes vsechny pisatele jako "samozvane experty" po strance odborne i jazykove?

0/0
4.11.2010 12:15

Si0 po třetím zákazu

Re: Ach jo. Tady se zase budou exhibovat

Samozvaní jsou proto, že je k jazykové expertíze nikdo nezval. Pan Satinský je nazýval "dobrovolní poradci".

0/0
4.11.2010 12:30

CasVyprsel

Re: Ach jo. Tady se zase budou exhibovat

K diskuzi pod nějakým článkem je třeba být pozván aby člověk mohl vyjádřit svůj názor k tématu?

0/0
4.11.2010 12:32

captain cook

Re: Ach jo. Tady se zase budou exhibovat

Moje otazka se tykala tvych kvalifikaci.

0/0
4.11.2010 12:32

Mysel

Re: Ach jo. Tady se zase budou exhibovat

A pak se vyskytne nekdo, komu se nelibi, ze si ctenari dovoli kritizovat spatnou praci novinaru (zde mnohdy spise "novinaru"), aby byl zajimavy. Ale aspon je nejaka legrace.

0/0
4.11.2010 13:43

iacobau

Ach ten překlad

Z trupu žádné dráty nečouhaly. Pouze odletěla část pláště levého vnitřního motoru. Ten pán mluvil v originále pouze o motoru a o křídle.

0/0
4.11.2010 11:57

captain cook

Re: Ach ten překlad

precetl jsem si to ve 2 verzich, na australske ABC a na Nine News. "devitka " skutecne mluvi vseobecne o dratech, ale ve zpravodajstvi ABC to upresnuji, ze Tyler Wooster mluvi o kridle a motoru pod nim, ne o trupu letadla.

0/0
4.11.2010 12:10

sthroodle

problem v minulosti

to same letadlo uz ma z drivejska za sebou minimalne jedno nouzove pristani kvuli problemu s prednim kolem

http://www.youtube.com/watch?v=1hRCvyj6O8g

tim samozrejme nechci rict, ze to nejak souvisi, jen takova "zajimavost" ;-)

0/0
4.11.2010 11:43

stefi_ul

Re: problem v minulosti

Praskla pneumatika neni tak uplne nenormalni zalezitost. Samozrejme u takoveho drobecka je to o dost vaznejsi.

Minuly tyden nebo preminuly, ted uz nevim, bylo o letani nekde v Angole a to byla jizda. Ranveje deravy, letadla zaplatovany... to sem koukal, co dokazi piloti nekdy vydrzet.

0/0
4.11.2010 11:54

unbreakable debater vol.14

Re: problem v minulosti

Tohle je jiný incident. Evidentně piloti nemohli ovládat přední podvozek, tak prolétli nad letištěm, aby se věž přesvědčila, že jej mají vytažený.

0/0
4.11.2010 12:00

nadrchalp

Když jeden motor nefunguje

Někde jsem slyšel a četl, že když má letadlo dva motory a jeden přestane jít, není potřeba dělat paniku, letadlo "doklouza" třeba až 150km. Když vidím obří Airbus se čtyřmi motory, myslím, že k panice opravdu nebyl důvod, pakliže nehrozilo nějaké velké vznícení letadla. Ale i když nebyla panika, určitě se lidé bály, což je přirozené, zvláště v takové situaci. Zase to bylo po startu, o to to bylo "snazší". R^

0/0
4.11.2010 11:37

ODSCSSD3

Re: Když jeden motor nefunguje

150 kilometru doklouza uplne bez motoru...   s jednim motorem muze letet mnohem dal

0/0
4.11.2010 11:38

nadrchalp

Re: Když jeden motor nefunguje

nebo tak ...

0/0
4.11.2010 11:40

Larrax

Re: Když jeden motor nefunguje

záleží na výšce, z 10 km ano, ale z nějakých 5 dost těžko, s jedním motorem se dá letět, ale je riziko, že taky odejde, proto se jde na nejbližší letiště a to i při menších závadách, než na motoru

0/0
4.11.2010 12:11

pes Muki

Re: Když jeden motor nefunguje

Moderni tryskova letadla maji pomerne malou nosnou plochu, takze jim to klouzani kdyz prestanou vsechny motory moc nejde.

0/0
4.11.2010 14:48

1000mb

Re: Když jeden motor nefunguje

B 747  dal asi 150 km.Ale nevím,z jaký výšky.

0/0
4.11.2010 21:22

nadrchalp

Re: Když jeden motor nefunguje

ježiši, co to mé prsty napsaly .... *báli

0/0
4.11.2010 11:40

CasVyprsel

Re: Když jeden motor nefunguje

Podle mě, byly obavy právě z toho vznícení nebo jiného vážného poškození draku od porouchaného motoru.

0/0
4.11.2010 11:47

fulcrum

Re: Když jeden motor nefunguje

Jenže je rozdíl mezi "přestane jít" kvůli technické závadě na přívodu paliva apod. a něco jiného je exploze v motoru, která mohla poškodit elektrické vedení nebo ještě hůře vedení hydrauliky.

Jinak čtyřmotorový stroj tohoto typu by se třemi motory celou cestu teoreticky zvládl absolvovat (byť v nižší letové hladině), ale při takto vážné závadě se samozřejmě okamžitě startuje procedura nouzového přistání.

0/0
4.11.2010 11:48

stefi_ul

Re: Když jeden motor nefunguje

Tohle je podminka konstrukce letadel dalkovych trati. Nejedna se o doklouzani, ale normalni let na jeden motor. Vyrovna se pouze smerovka a leti se dal. Samozrejme to ma dalsi ukony a nastaveni.

U ctyrmotorovych to snad bylo tusim i na dva, ale to nevim uplne presne. U dvoumotorovych to tak je.

Klouzani se pouziva jen u vypadku VSECH motoru a z tech 10km+- to hlavne zalezi na zatezi letadla a dalsich okolnostech. Smer vetru. Pri zataceni taky ztrata rychlosti.

0/0
4.11.2010 11:51

p266

Re: Když jeden motor nefunguje

Je to ještě lepší. S jedním motorem dokáže to letadlo i odstartovat a stoupat. Moderní letadla mají motory takového výkonu, aby i s polovinou motorů mohla bezpečně létat, včetně stoupání. A při pravděpodobnosti selhání motoru menší než 1 během 50 000 letových hodin (použil jsem pravidlo pro certifikaci ETOPS 180) vám vyjde, že by pravděpodobnost nezávislého selhání obou motoru v rozmezí jedné hodiny byla 1: 250 000 000. Prakticky neznám situaci, kdyby se něco takového v moderní historii letectví stalo.

0/0
4.11.2010 12:06

p266

Re: Když jeden motor nefunguje

S jedním motorem u dvoumotorového letadla. Samozřejmě.

0/0
4.11.2010 12:11

Larrax

Re: Když jeden motor nefunguje

ale oni nevěděli (a stále nevědí) proč ten motor selhal, jedna z možností je sopečný prach, takže okamžité přistání na nejbližším letišti je jediné možné řešení bez ohledu na statistiky

0/0
4.11.2010 12:14

p266

Re: Když jeden motor nefunguje

To já ale vůbec nepopírám. Já jenom potvrzuju příspěvek nade mnou, že moderní letadla mají díky vysokému výkonu svých motorů a jejich vysoké spolehlivosti velkou bezpečnostní rezervu pro případ selhání některého z motorů.

V případě selhání motorů z jakéhokoliv důvodu je ale bez ohledu na vysokou bezpečnost co nejrychlejší přistání ta nejbezpečnější alternativa.

0/0
4.11.2010 12:20

kOBLICH

Re: Když jeden motor nefunguje

" Prakticky neznám situaci, kdyby se něco takového v moderní historii letectví stalo. "

Ne? co třeba: http://www.lkpr.info/takeoff/nehody/ch4.htm

0/0
4.11.2010 13:48

fulcrum

Re: Když jeden motor nefunguje

Ovšem to není závada motoru, ale vnější okolnost. Stejně jako případy, kdy posádce došlo palivo a zhasly všechny motory, což se z různých důvodů stalo už mnohokrát.

0/0
4.11.2010 14:49

p266

Re: Když jeden motor nefunguje

Hovořil jsem o poruše, která by nebyla způsobena vnějšími okolnostmi. Pokud dojde palivo, vytvoří se námraza, letadlo vletí do sopečného mraku či nasaje ptáky do obou/všech motorů a dojde tak k vysazení všech motorů, není na vině ani tak nespolehlivost motorů, jako vnější příčiny.

0/0
4.11.2010 15:53

D.E.S.

Re: Když jeden motor nefunguje

s jedním motorem neodstartuješ, to je jistá smrt .. ;-€

0/0
4.11.2010 15:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.