Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zvládli byste státní maturitu? Vyplňte si testy a srovnejte se správným řešením

Čtvrťáci si v říjnu vyzkoušeli státní maturitu nanečisto. iDNES.cz vám nyní přináší všechny testy, které u maturitní generálky studenti dostali, a připojujeme k nim i řešení. Zkuste si vyplnit test z českého jazyka, matematiky a cizích jazyků a zjistěte, zda byste maturitu podle nových pravidel zvládli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kobza

státní maturity se blíží

Zdravím středoškoláky čtvrťáky z Prahy. Maturity se blíží, takže stojí za to pomalu se začít připravovat. Máte obavy z maturity z angličtiny, matematiky, ekonomie nebo zeměpisu? Nevěšte hlavu a neváhejte se mi ozvat a po společné přípravě to určitě zvládnete. Jakožto absolvent VŠ studia v angličtině a lektor středoškoláků vím, o čem maturity jsou. Najdeme pro vás optimální způsob přípravy. Kontakt flexy@atlas.cz nebo icq 322 576 117. Jirka

0/0
5.11.2010 13:18

Philosopher

Re: státní maturity se blíží

Ty komiku ....

0/0
5.11.2010 13:21

Philosopher

Zdejším "češtinářům"

Našel jsem tu už tři "borce", kteří se vysmívají studentům v oblasti českého jazyka. A ejhle; klidně napíší slovo "vyjímka" ....

0/0
4.11.2010 14:16

Philosopher

Co to je ??

Koukám na test lehčí varianty matematiky. A troufnu si tvrdit, že 75% procent příkladů jsme řešili na základní škole (tedy podobných příkladů). 

0/0
4.11.2010 12:35

Philosopher

Re: Co to je ??

Ještě dodám:

Úloha 1 - 7.třída ZŠ, Úloha 2 - 7-8.třída ZŠ, úloha 4.1 - 6.třída ZŠ, úloha 5.1 - 6.třída ZŠ, úloha13 - 6-7.třída ZŠ, .....

0/0
4.11.2010 12:56

Hlava dubová

Re: Co to je ??

no, ze střední školy jsem nějakejch dvacet let a lehčí verzi matematiky jsem zvádl za 20 minut víceméně z hlavy na 49bodů z 50!!  Fakt nechápu, jak tohle může někdo neudělat......

0/0
4.11.2010 13:06

Philosopher

Re: Co to je ??

Možná ta úroveň obtížnosti odpovídá úrovni znalostí toho, kdo ty testy sestavoval.

0/0
4.11.2010 13:14

terezav

vlastně ani

nechápu, proč je kolem takové státní maturity tolik povyku; testy mi nepříjdou nějak zákeřné; navíc, aby uspěl stačí mu 33-45% splnění podmínek testu; je to nastavené opravdu mírně; pokud půjdou někteří ze studentů na vš, nějakých 45% jim pravděpodobně nikdy stačit nebude, tam tak minimální pass je 60%, obvykle ale více; 33% na splění zkoušky, která není nijak složitá mi příjde fakt směšné; to, že propadla třetina studentů je tristní a naprosto to vypovídá jak dotovaná výuka státem vypadá; dál to snad nemá ani cenu komentovat

0/0
4.11.2010 11:31

Vlada_07

Ostuda !!

Díval jsem se zatím  jenom v rychlosti na češtinu a nechápu, jak může třetina tzv. studentů propadnout. Spíš to vidím tak, že ta třetina jsou notoričtí flákači a troubové, kteří si hodlají koupit maturitu na nějaké skvělé soukromé střední škole. Nezvdládnout v 19 letech takovou zkoušku z mateřského jazyka se dá vyložit jako totální ostuda pro studenty i pedagogy.

Při psaní slohové práce mají k dispozici i Pravidla českého pravopisu. Nebylo by pak lepší, aby použili moderní outsourcing a nechali i tu práci napsat někým, kdo bude mentálně schopen použít vlastní hlavu a ruku k sestavení dvaceti řádků textu, psaného v mateřském jazyce?

0/0
4.11.2010 9:53

Rudla01

Re: Ostuda !!

Já myslím, že ta třetina se na to vyprdla, nebo to sabotovala...

0/0
4.11.2010 12:00

richu.ch

fajn ...

matika, nemcina, anglina, franina, rustina na vyssich urovnich ok .... brnkacka ...

0/0
4.11.2010 0:07

b.vodka

nechapu na co si studenti stezujou..

Maturovala jsem pred cca sesti lety a dala bych vyssi uroven, a to jsem nepatrila k jednickarkam. Nicmene, jsem za toto rada, protoze se, alespon bude maturini vzdelavni vice hodnotit, kdyz jim tolik studentu neprojde. Maturita bude brana seriozneji a bude mit nejaky standardizovany ramec, podle ktereho se budou pak ridit nejen vysoke skoly, ale i zamestnavatele..

0/0
3.11.2010 21:41

Hlava dubová

Re: nechapu na co si studenti stezujou..

nechapu, jak jednodussi verze muze byt brana prestizne.... Kdyz jsem delal prijimaci zkousky na stredni skolu pred nejakejm 25 lety, tak to bylo zhruba tak stejne tezke...

0/0
4.11.2010 13:08

BigM

Zvládla

0/0
3.11.2010 21:27

Kurri22

Lehká matematika

Ta lehčí verze matematiky je až neuvěřitelně jednoduchá.

0/0
3.11.2010 21:25

ostravak73

Konzervatoř

Jsem zvědav na maturitni práci studenta operního zpěvu, nebo bude mít zase někdo vyjímku.

0/0
3.11.2010 19:35

Philosopher

Re: Konzervatoř

Uděluje se výjimka a nikoliv vyjímka .... Mne by zajímala naopak Tvá maturitní práce z ČJ.

0/0
4.11.2010 13:06

GregoryPeck

Získal jsem mindrák

Vyzkoušel jsem si lehčí test z češtiny a myslel jsem si, že to bude brnkačka, protože po celý život bylo sepisování studií, pojednání a kompilace textů podstatnou součástí mé profese. No, narazil jsem a stěží mohu být alespoň dostatečný. 

0/0
3.11.2010 18:55

petr.n_22

.

Zkoušel jsem těžší matiku a těžké mi to nepřišlo. Nicméně mě zarazilo, že tam byli třeba limity, které se na spoustě SS vůbel neučí.

0/0
3.11.2010 18:32

eltanin

Re: .

No, tak v tom případě spousta SŠ nedokáže připravit na těžší matematiku. To by neměl být problém, ne? Pokud si dobře vzpomínám, tak lehčí verze měla být ta, na kterou by měla připravit každá škola.

0/0
3.11.2010 19:34

petr.n_22

Re: .

Lehčí verze měla být ta, ze tkeré se nepředpokládá, že se půjde na VŠ. Zdá se mi to jako podraz, ti studenti těžko dostanou informaci typu "těžší maturitu neberte, jsou tam věci které jsme Vás neučili", resp. "z této SŠ na VŠ jít nemůžete".

0/0
3.11.2010 21:55

Reep88

Uspěl

Zvládl.

Matematika lehká verze - měl by zvládnout žák 9. třídy, popř. prvního ročníku střední školy.

Čeština lehká verze - radši bez komentáře.

Jenomže! Od našich let se hodně změnilo. Osobně si pamatuji, jak z naší třídy šli na střední školu s maturitou jedničkáři, dvojkaři. Ano, našel se chlapec, vyjímečně nadaný na technické předměty, kterého přijali s jednou trojkou - tuším, z češtiny.

Dnes, když můj starší syn vyprávěl, na jaké školy šli jeho spolužáci trojkaři, čtyřkaři...To nechápu. Za nás děti s podobnými výsledky chodily na učební obory. Dnes, slečna má dvě čtyřky, jde na Obchodní akademii! Potom se nemůžeme divit, když nám maturant napíše " šel jsem do obchodu z mámou ", popř. ono " Míšy ". Úroveň vzdělání všeobecně strašně klesla. A za to nemohou až tak studenti. Nevěřím, že jsou hloupější. !

0/0
3.11.2010 18:29

Deedee37

Re: Uspěl

Přesně tak.

Bohužel znám jednu slečnu, která má titul Mgr. a tvrdí, že šmoulová zmrzlina má zelenou barvu!! (šmoulové jsou totiž zelení a nosí modré čepičky). A co už opravdu vůbec nechápu - zastává vedoucí pozici!!! 8-o

Strašné je, že titul má z pedagogické fakulty a mohla by těmi svými znalostmi zásobovat naše děti!!! ;-O

0/0
3.11.2010 18:40

Micha(e)la

Re: Uspěl

No, posuzovat inteligenci někoho podle toho, jestli dovede popsat šmoulu, to je teda opravdu objektivní. Navíc byste, když se navážíte do těch barev, mohl vědět, že vnímání modrozelené barvy je značně subjektivní, někdo jí vidí jako modrou, někdo jako zelenou a někdo jako modrozelenou.

0/0
3.11.2010 21:32

Deedee37

Re: Uspěl

A všimla jste si, jak barevně popsala celého šmoulu? Zelený s modrou čepičkou, to ani když přimhouříte obě oči, neodpovídá realitě.

Bohužel toto je jen špička ledovce jejích bravurních znalostí, trávila jsem s ní (nedobrovolně) mnoho času, takže si samozřejmě dovoluji hodnotit její inteligenci. Nehledě na to, že se povyšuje svým titulem! Přeci je chytřejší než někdo s maturitou ....

0/0
3.11.2010 21:49

zikkurat

Re: Uspěl

S tou Míšou je to složitější. Je to klasický chyták češtinářů (samozřejmě, že správně je -i). Vzdělanější žák (student) začne přemýšlet nad vzorem žena - vybaví se mu totiž jména Andrea, Korea. Začne myslet a je zle. Díky obrozencům máme jazyk, jaký máme. I se všemi vyjímkami a nelogičnostmi.

0/0
3.11.2010 19:17

reinkarnované kotěxxl1

Není to zase tak těžké

testy jsem nedělala, ale jen pročítala matematické otázky. Víc než polovinu bych jich zvládla ještě dnes (čtvrt století po maturitě z matematiky). S dvouma otázkama bych nehla a zbytek tak napůl, vypadly mi vzorečky, ale postup mi je jasný. Předpokládám, že matematické tabulky mohli studenti používat tak, jako jsme je mohli používat i my a pak bych to viděla na relativně pohodový test, který by musel vyjít nejhůř na 3. Studenti, kteří látku probírají jsou na tom daleko lépe, tak nechápu, jak mohlo tolik lidí u tohoto testu vyhořet - brala jsem si lehčí variantu. Je ovšem fakt, že jsem četla, že v ČR je pouze něco kolem 5ti % lidí, kteří jsou schopni odmaturovat z matematiky.

Jinak sama se státníma maturama souhlasím, jelikož se ukáže, jak na tom jednotliví studenti a školy jsou. Je to konečně srovnatelné, což dosud nebylo. Soukromé i státní školy budou mít stejnou laťku a ne jako dosud, že na soukromých školách (většině) se dala matura "koupit".

0/0
3.11.2010 18:26

NikolaRigóová

Nebuďte chytří

Velmi mě udivují příspěvky, ve kterých se lidé, kteří vystudovali před nějakými 12 lety, chlubí tím, jak by dnes maturitu zvládli na 1, jako tehdy! Je mnohem lehčí psát test z dob, kdy jste chodili na střední školu, když máte možnost dále studovat a v učivu se zdokonalovat.

Když jsem nastupovala do prvního ročníku, nevěděla jsem, jakým způsobem bude maturita ve čtvrtém ročníku vypadat. Navíc vysoké školy nebudou brát ohledy na výsledky z této pseudomaturity, tudíž je jejich zavedení naprosto zbytečná práce pro lidi, kteří je opravují, a úředníky, kteří je zpracovávají.

Test z českého jazyka ve vyšší úrovni by se dal přirovnat k OSP v testech od firmy SCIO. Znalosti z českého jazyka jsme v testu použili minimálně. Přitom NSZ na vyské školy jsou vypracované firmou SCIO. Tak proč se v tom neudělá pořádek?! Jednou Cermat, poté SCIO.

Samozřejmě pan ministr nepřizná chybu v přípravách nových maturit, tudíž odevšad ke mně doléhají názory, jak je tato maturita přínosná.

0/0
3.11.2010 17:13

Deedee37

Re: Nebuďte chytří

Mě pro změnu udivilo, že ty maturity nejsou nejtěžší.

Ano, maturovali jsme sice už "dávno" (před 5lety), sama jsem proti státním maturitám (např. protože nynější maturanti neměli dostatek času na přípravu a jak sama říkáte, v prváku nevěděli, jak to ve čtvrťáku bude). Proto mě tolik překvapilo, že ta nová maturita je mnohem lehčí než ta, která byla aplikovaná na mě a mé spolustudující.

VŠ nestuduji a nikdy jsem nestudovala a proto jsem neměla více nastudováno než studenti, kteří maturovali na zkoušku. A dalo by se odmaturovat. Jak jsem psala již jednou, překvapilo mě, že jsou jednodušší.

0/0
3.11.2010 17:31

Manstein

Re: Nebuďte chytří

Prave proto jsem si udelal hlavne test z cestiny, protoze me znalosti meho materskeho jazyka od me vlastni maturity pouze upadaji, kdyz jsem dale studoval jen matiku a fyziku a zivim se fyzikou a sve prace pisu v anglictine. Navic jsme se za meho mladi snad nic z toho, co je v testu, neucili. Takze tu svoji dvojku z obtiznejsiho testu povazuji za dukaz, ze je to opravdu velmi jednoduche a neni potreba se na to cokoliv ucit.

0/0
3.11.2010 17:42

Deedee37

Re: Nebuďte chytří

R^

0/0
3.11.2010 17:52

rubínově rudý banánovník

povinně zavést testy paměti

je neuvěřitelný, jak někdo může volit ods či naprosto do nebe volající volba top09, toto neni snad ani debilita ale naprostá paměťová disfunkce, lidi, kteří neprojdou testy, prohlásit za nesvéprávný, dnešní článek o oblíbenosti hrábě bilderberga mluví za vše, k maturitám, já osobně bych přitvrdil a to hlavně v němčině (to sem psal už tehdy), která paradoxně nejvíc studentíky nejvíc trápila a těm, co to neudělají, bych druhou možnost pěkně mastně zpoplatnil, ať smradi ví, zač je toho loket;-D

0/0
3.11.2010 17:00

mráček11

Český jazky / vyšší obtížnost

Státnice z českého jazyka za 3, začínající učitel ZŠ. Maturita z ČJ za 1.

83/100. Těsná jednička. Musím říct, že test pro maturanty byl podle mého názoru hodně těžký. Je třeba se velmi dobře orientovat v českém jazyce, aby maturující mohl pomýšlet na nejlepší známku. Řada otázek opravdu složitá. Podle toho, co jsem se já učil na maturitu (pouze litetaru), tak bych měl s těžsí variantou problémy.

Jaké jsou vaše postřehy???

0/0
3.11.2010 16:06

Manstein

Re: Český jazky / vyšší obtížnost

Viz nize. Z cestiny jsem maturoval pred skoro 30. lety za 2, od te doby delam fyziku, dnes bez pripravy obtiznejsi varianta testu za 76%. Takze podle mne zadne znalosti potreba nejsou. U nekterych otazek je nutne se aspon malinko zamyslet, ale ne moc.

0/0
3.11.2010 16:13

Marta5535

Re: Český jazky / vyšší obtížnost

Ovšem je rozdíl, když si to děláte doma na koleně, a když v páchnoucí přetopené místnosti vedle nervózních žáků. Já osobně si myslí, že studenti to neudělali většínou kvůly slohové práci. Nevíte, kdo Vám to bude opravovat a co od Vás očekává, jelikož Vás nikdy neučil. Hodnocení slohové práce je tudíž velmi neobjektivní a nespravedlivé.

0/0
3.11.2010 16:28

Manstein

Re: Český jazky / vyšší obtížnost

To je mozne, posuzovani slohovych praci tady ale neposoudime a samotna specifikace statnich maturit na nej ma mensi vliv, nez konkretni ucitele, kteri prace opravuji. Jinak k tomu vlivu prostredi - nedelal jsem to doma na kolene, ale v praci mezi spoustou lidi a mezi resenim spousty pracovnich problemu a ukolu :-)

0/0
3.11.2010 16:40

Deedee37

Re: Český jazky / vyšší obtížnost

Ale slohovou část "na zkoušku" studenti nepsali, ne?

Částečně s tím slohem máte pravdu, ale v práci se odráží i gramatická dovednost .... je důležité pást bez hrubek, oddělovat správně jednotlivé věty, popř. užívat i jiných slov než pořád ta samá - mít, být, vlastně ....

0/0
3.11.2010 16:53

Marta5535

Re: Český jazky / vyšší obtížnost

Ano, psali jsme i sloh na zkoušku. Na výsledcích mě udivilo, že člověk, který má samé jedničky a sloh má vždy brilantní, to neudělal. Zatím co osoba, které nemá slovní zásobu, špatně skloňuje, dělá hodně chyb, ze slohů má špatné známky, to udělala na 100%. Čím to je?

0/0
3.11.2010 18:14

Deedee37

Re: Český jazky / vyšší obtížnost

Netuším, nehodnotila jsem slohovky .o))

že by na ty premianty působil stres? a že drtivá většina našprtaných studentů je v háji, když musí improvizovat? .o)

nic proti, nevím, jak jste dopadla, ale vypadáto, že i Vy jste ta osoba, která má běžně jedničky a "závidíte" nějakému tupínkovi, že to udělal a Vy ne .o))

0/0
3.11.2010 18:20

Marta5535

Re: Český jazky / vyšší obtížnost

Já rozhodně samé jedničky nemám a nikdy mít nebudu. Moje slohovka byla strašná a zasloužím si ten výsledek, co mám. Jen mi je líto mých spolužáků, kteří jsou si jisti, že tu slohovku napsali dobře, ale hodnocení bylo jiné. Nejvíc mě naštvalo, že měli stejně špatný výsledek, jako já. A mimochodem nejsou to šprti a ten člověk, co měl 100% není hloupý, ale jen neumí moc dobře česky.

0/0
3.11.2010 18:36

Deedee37

Re: Český jazky / vyšší obtížnost

V době, kdy jsem studovala já, byla v naší třídě bohužel drtivá většina studentů, kteří se vždy naučili probíranou látku, ale uměli ji nazpaměť .o(( a když přišlo na lámání chleba a psali jsme testy bez přípravy apod., tak oni byli v háji, protože to neměli naučené .o((

Mimochodem, taktéž jsem nepatřila k premiantům (vyjma zš), ale i doma mi bylo vtloukáno do hlavy, že nemusím mít vše naučené slovo od slova, ale orientovat se v problému, umět k nějakému řešení dospět ..... Když jsem maturovala z němčiny, tak jsem se nenaučila ani jedno téma z paměti, ale procházela jsem si slovíčka, která by se mohla hodit k tématu, hodně jsem četla ..... Nakonec jsem si vytáhla jedno z nejhorších témat, a to "životní prostředí" a odnesla jsem si domů krásnou 3 (za nevalnou gramatiku .o))

A faktor štěstí u maturity dokáže udělat se studentem zázraky .o))

0/0
3.11.2010 18:53

terezav

Re: Český jazky / vyšší obtížnost

Marto sorry, ani já nejsem žádnej češtin, ale napsat "kvůly" je docela strašný;

a pokud Vám slohovku opravuje někdo kdo Vás nezná, může být jeho hodnocení jiné než objektivní? myslím, že ne; učitelka, která Vás zná 4 roky, Vás vidí dosti subjektivně a v hodnocení Vaší slohovky se promítne to, jak s Vámi byla 4 roky spokojená či nespokojená, jak Vás má ráda a tak; člověk, který Vás nezná, hodnotí slohovku - Váš momentální výkon, co se Vám zadařilo; když učitelka dává 4 roky někomu jedničky, neznamená to, že jeho slohovky jsou dobré - může to znamenat, že se jí líbí styl žáka nebo jeho obličej

0/0
4.11.2010 11:46

Marta5535

Re: Český jazky / vyšší obtížnost

Moje čeština je opravdu hrozivá, já osobně opravdu na jazyky nejsem. (Omlouvám za slovo kvůly :-)). Proto se mi nelibí, že sečtělí lidé, kteří mají přečtenou skoro celou knihovnu, dopadli stejně jako já. Je to vůči nim hrozně nespravedlivé. Jinak s tou objektivitou to myslím tak, že každý učitel hodnotí úplně jinak bez ohledu na to, koho hodnotí. Zarazilo mě, že ve výsledcích byly extrémní rozdíly. Buď měli lidé 100% nebo 33% a málo kdy se objevila nějaká střední hodnota.

0/0
4.11.2010 21:34

Deedee37

ČJ

48b. z 68b. bez přípravy, při práci .o)) ta čeština není tak strašná. Bojím se, že studenti, co tento test nezvládli, téměř nečtou. Nevhodně užívají slova, zaměňují je, nedokáží samostatně myslet, logicky uvažovat, porozumět dané problematice ........ je to smutné, škoda .o((

0/0
3.11.2010 16:04

reinkarnované kotěxxl1

Re: ČJ

a ty se divíš? V naší rodině vždy existovalo pravidlo, že vždy musí být pod stromečkem kniha (samozřejmě i během roku, ale vánoce byla kniha pravidlem). Dnes jsou to ve většině rodin mobily, PC hry a další blbiny, kniha je unikum. Taky jsme měli povinnou četbu a psaní čtenářských deníků (obsah se nedal stáhnout z netu, net v té době nebyl). Slovní zásoba se tenčí na poangličtěné názvy a věcný význam slov leckomu moc neříká.

0/0
3.11.2010 18:34

Deedee37

Re: ČJ

nedivím, ale je mi to líto .o((

Je mi 26, nepřijdu si stará, ale hodnoty mám asi jiné než většina mých vrstevníků .o((

Nedávno jsem objevila knihu s Kopytem a Mňoukem, měla jsem radost, že vydali všechny příběhy v jedné knize. Když jsem to pak říkala kolegyním v práci, koukaly na mě jako na blázna, tuhle školní klasiku prostě neznají .o))

0/0
3.11.2010 18:59

Vlada_07

Re: ČJ

Mám přesně stejný dojem. Navíc potvrzený i tím, že studentíci klidně přiznají, že nikdy nedočetli žádnou knihu. Na tomto stavu se aktivně podepisují i snaživí rodiče, kteří v zájmu uklidnění malého dítěte zapnou DVD přehrávač, kde běží nějaký akční animovaný seriál a téměř se nemluví. Čtení pohádek je takzvaně out. SMS zprávy jsou dalším hřebíčkem do rakve zpracování češtiny. To ale potom nemůžeme ani pomýšlet na to, že by mládežníci mohli dosahovat nějakého jiného než základního stupně v jazycích ciczích, když nejsou schopni projít jazykem mateřským.

0/0
4.11.2010 9:59

Deedee37

Re: ČJ

R^

0/0
4.11.2010 12:52

_xprim01_

Školy neučí jak myslet

Je to smutné, ale je to tak. Biflování je bohužel nejsnadněji hodnotitelné, takže se stává hlavním "nástrojem" výuky. Pak se nemůžeme divit, že žákům chybí kreativní myšlení. Místo nesmyslného drilu je lepší naučit je metodám, jak se s problémem mají vypořádat.

0/0
3.11.2010 15:49

sf15

Re: Školy neučí jak myslet

jak se maj vypořádat s problémem, když neznají ani názvosloví natož co který slovo znamená??prostě vždy je určitá část co se musí naučit na zpaměť jinak nedaj do kupy nikdy nic

0/0
3.11.2010 16:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.