Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Trasa metra B slaví výročí, komunističtí pohlaváři ji otevřeli přesně před 25 lety

Přesně 2. listopadu 1985 se sešli komunističtí pohlaváři ve stanici metra B Náměstí Republiky. Přestřihli pásku a zahájili provoz na lince B. Trasa měla sedm stanic a měřila 4,9 kilometru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vokroj

Jo, před 25 lety

a jezdí dodnes ....

0/0
3.11.2010 19:15

Rickr

Jak zkonit zajímavý článek

Vážený ab, autore článku.

Stanice na I.B se vyjma Smíchovského nádraží stavěly jako ražené, to co hloubili z povrchu a následně po zastřešení zasypali jsou pouze podpovrchové vestibuly, vlastně jakési podchody pod komunikacemi. Z nich vede do hloubky ražený šikmý eskalátorový tunel a dole jsou komplet ražené stanice - na I.B již převážně Pražského pilířového typu se širšími průchody a úzkými sloupy, oproti trase A, kde jsou použity pilíře sovětského typu.

0/0
3.11.2010 15:11

Pepa z Hongkongu, sponzor ODS

Bývaly doby, kdy se v Česku ještě stavělo

a vydrželo to i pro další generace R^

0/0
3.11.2010 11:46

opportunity

Re: Bývaly doby, kdy se v Česku ještě stavělo

Brzy budeme i metro vozit z Číny :-)

0/0
4.11.2010 9:34

Menetekel

Jako příští téma doporučuji "kterak stavěli paneláky"

které stojí dodnes a byty v nich se prodávají za cca 15x vyšší cenu, než za ně zaplatili původní majitelé, srovnatelnou s cenou malého domku za městem. V této souvislosti si bohužel musíme ač neradi přiznat, že to byli právě ti pohlaváři, kteří vytvořili v této zemi něco, co má dodnes přidanou hodnotu. Dost možná právě proto dnes mají zaslouženě tak vysoké penze  ;-)

0/0
3.11.2010 8:45

mubu

Re: Jako příští téma doporučuji "kterak stavěli paneláky"

Jakeš prý má penzi 13500 Kč, což se mi zase nezdá tak vysoký důchod (myšleno samozřejmě relativně).

0/0
3.11.2010 8:57

IMO

Víc takových článků!

Protože autor zajímavého článku poněkud mate pojmy o základní atavební technologii použité při stavbě metra v Praze a dokonce zmíněnou terminologickou a technologickou nejasnost v textu řeší i pomocí nicneříkajícího archaického slůvka "kutat", pokládám za dobré připomenout, že se používaly dvě technologie a to ražba, anebo hloubení. Trasu a stanice prováděné hornickým způsobem, tedy "ražbou", stavěl Metrostav a stanice a části trasy hloubené (bagrováním z povrchu/, realizovaly Vojenské stavby. Stanice Můstek je samozřejmě celá ražená, což z článku není zcela zřejmé. Jinak se mi článek líbí a takových z technické historie, pokud jde o mne, si přeji "víc a houšť"! :-)!R^

0/0
3.11.2010 6:29

C2 H5 OH purum

a co jako - prosím kapitalističtí pohlaváři

 otvírají dnes ?  Snad se slávou rozkradené strategické podniky, jako rozvody elektr.energie, vodárenství, nejlepší výrobní kapacity, jako pivovarnictví, sklárny, výrobu vojenských a nákladních automobilů,  cukrovary, světoznámé sklářství, i ty znojemské okurky, zavedené výroby obuvi, prosperující družstevní zemědělství, pěstování tradičních plodin, jako chmel, cukrová řepa, zlikvidování  soběstačného zásobování potravinami, - a tisíce dalších. A  jak kapitalističní pohlaváři, jásají nak zmizením  (rozkradením) - ČKD, Kolben-Daněk, Poldi Kladno, Živnostenské banky ( kam zmizely tuna zlata  ?), Vítkovické železárny ? Atd..... Atd.

 Jak dnešní  kapitalističní  pohlaváři, s radostí jásají,  a otvírají na orné půdě stavbu  všemožných a nemožných skladů a sádrokartonových montoven ? Jak kapitalističní  pohlaváři jásají nad likvidaců  lesů, vyvážením dřeva jako z rozvojové země?  Jak  zodpoví  ( a věřím, že se jednou budou zodpovídat), že  ze státu s rozvinutým průmyslem, udělali montovnu ?

0/0
3.11.2010 0:08

IMO

Re: a co jako - prosím kapitalističtí pohlaváři

Jelikož byl veškerý majetek zaniklé ČSSR, tedy zejména všechny státní podniky, "ekonomicky transformován", metodou "při zhasnutí" a dle toho kterého máme t. č. na Hradě, bohužel "úspěšně", a jeho příkladným  "motorem privatizace", jak známo, byl jistý Viktor Kožený, t. č. Bahamy, odkud nebyl vydán k odpykání trestu za mezinárodní finanční podvody do USA, veškeré konkurence schopné tradiční a úspěšné české podniky logicky zanikly, aniž by jejich zbohatlí tuneláři byli postaveni před soud.

0/0
3.11.2010 6:50

IMO

Re: a co jako - prosím kapitalističtí pohlaváři /dokončení/

Místo konkurence schopné výroby jsme ale dosáhli předního postavení ve světovém měřítku, pokud jde o zkorumpovatelnost vládních a politických představitelů! a v kradení našich občanů při nákupech v zahraničí. Otec "úspěšné" privatizace, Václav Klaus, je podruhé naším panem prezidentem a údajně požívá až 80% podpory občanů. Pokud očekáváte odpovědi na vámi položenou závěrečnou otázku, nemyslím, že se jí proto lze dočkat dříve, než po ukončení probíhajícího prezidentského období, tj. nejdříve až někdy po 03/2013, kdy bude možno působení Václava Klause seriozně hodnotit.

0/0
3.11.2010 6:51

mubu

Re: a co jako - prosím kapitalističtí pohlaváři /dokončení/

zapomněl jste na čelné místo v kriminalitě, v počtu policistů na obyvatele, ...

za komunistů se metro stavělo neustále. Před začátkem kopání áčka letos na jaře Metrostav nekopal asi čtyři roky (po dokončení kopání do Letňan). A aby se uživil, tak jel stavět tunely na Island a Bakalovu haciendu na Modravu.

0/0
3.11.2010 8:28

Von der Tann

Doplnění

Za komunistů měly trasy metra zpravidla za následek neuvážené rušení povrchové dopravy, zejména v centru ale i na Pankráci.

Dneska se staví metro i tam kde je dostatečné pokrytí povrchovou dopravou (Praha 6)

BTW pořád je levnější dát do tramvají klimatizaci než kvůli jízdě v chládku kopat 50 m hluboké tunely...:-P

0/0
2.11.2010 21:43

animl

hloubená

Už jsem dneska jednou psal, že redaktoři na idnes jsou amatéři. Celá první trasa B měla pouze jednu hloubenou stanici a to Smíchovské nádraží. Jinak byly hloubeny pouze vestibuly. Stanice jsou jinak všechny ražené.:-)

0/0
2.11.2010 20:23

radio_svobodna_evropa

jaky nadpis, takova diskuze

nejdriv sem ten clanek nechtel ani otevrit, neb sem tusil, tusil sem spravne, komunisti otevreli metro, komunisti za vsechno muzou, dneska se to dela lip, fakt retorika k popukani, metro za komunistu staveli delnici, kterym byly komancove ukradeny stejne jako dnes, a papalasi co ho otvirali byli asi tak vitani jako dnesni papalasi, kdyz nekde prestrihavaj pasku nebo klepou na zakladni kamen, rozdil tady ale je, dnes se krade ve velkem, tehdy si to malokdo dovolil ....

0/0
2.11.2010 18:56

1000mb

Re: jaky nadpis, takova diskuze

Co to tady melete?8-oTen článek je absolutně nestranný,kromě těch pohlavárů jsou zde holá fakta,co,kdy a za jak dluho bylo na metru postaveno.

0/0
2.11.2010 19:33

krkavec běžné velikosti

Re: jaky nadpis, takova diskuze

R^

0/0
2.11.2010 19:35

opportunity

Re: jaky nadpis, takova diskuze

;-DR^

0/0
4.11.2010 9:36

Von der Tann

Doplnění

Za komunistů měly trasy metra zpravidla za následek neuvážené rušení povrchové dopravy, zejména v centru ale i na Pankráci.

Dneska se staví metro i tam kde je dostatečné pokrytí povrchovou dopravou (Praha 6)

BTW pořád je levnější dát do tramvají klimatizaci než kvůli jízdě v chládku kopat 50 m hluboké tunely...:-P

0/0
2.11.2010 17:19

Anton Semjonovič Makarenko

Re: Doplnění

Myslíš, že Letiště Praha nebo FN Motol jsou dostatečně pokryté povrchovou dopravou?

0/0
2.11.2010 17:37

Von der Tann

Re: Doplnění

Letiště - jednoznačně vlak

FN Motol - vzhledem k max. 15 tis. cestujícím ve směru budoucí trasy metra je metro drahý luxus - dnes 2 linky BUS:-P

0/0
2.11.2010 21:46

Clancy Wiggum

Re: Doplnění

Naprostý souhlas, jen pro upřesnění, FN Motol - dnes 5 autobusových linek + 1 noční.

0/0
4.11.2010 9:30

Rudla01

Re: Doplnění

Ty tunely nejsou kvůli chládku, ale kvůli přepravní kapacitě...metrem přepravíte mnohem víc lidí za mnohem menší čas, než strovnatelnou trasou tramvají.

0/0
2.11.2010 17:41

mattiCZ-2

Re: Doplnění

No samozřejmě. R^R^ To snad nemyslel vážně...

0/0
2.11.2010 18:26

mattiCZ-2

Re: Doplnění

8-o Kvůli jízdě v chládku? 8-o

0/0
2.11.2010 18:25

unbreakable debater vol.10

No to jsou zase perly v této diskusi

8-o

1) Nebýt komunistů, metro by stálo tak jako tak. Postavilo by se z peněz z Marshallova plánu, jako mnoho infrastruktury na západě.

2) Metro se za první republiky sice plánovalo, ale než se stačilo hrábnout, přišla válka

3) Rozvoj infrastruktury by probíhal vyváženěji. Komunisté sice nechali postavit metro, ale kašlali na dálnice.

0/0
2.11.2010 16:45

Anton Semjonovič Makarenko

Re: No to jsou zase perly v této diskusi

Mám pocit, že stav dálniční sítě ČSSR plně vyhovoval automobilovému provozu.

0/0
2.11.2010 16:48

unbreakable debater vol.10

Re: No to jsou zase perly v této diskusi

To tvrdili na schůzi? ;-D

0/0
2.11.2010 16:55

Anton Semjonovič Makarenko

Re: No to jsou zase perly v této diskusi

Kolika násobně bylo míň osobních aut než dnes? O kolik byla nižší kamionová doprava?

Nejdřív přemýšlej než se někomu začneš posmívat. To by Vás na CEVRO mohli učit.....

0/0
2.11.2010 16:58

mattiCZ-2

Re: No to jsou zase perly v této diskusi

;-DR^

0/0
2.11.2010 18:27

hanys66

Re: No to jsou zase perly v této diskusi

V té době byla těžká doprava především na kolejích

0/0
2.11.2010 17:02

Karel:Martel

Re: No to jsou zase perly v této diskusi

kašlali na dálnice a proto se jich postavilo zhruba stejně jako po roce 1989:-P

0/0
2.11.2010 17:08

Don Corleone

Re: No to jsou zase perly v této diskusi

No to je teda perla! Nějak jsem si nepovšimnul, že by od r. 1989 uběhlo už 41 let. Že by mi něco ušlo?

0/0
2.11.2010 19:21

othoma

Re: No to jsou zase perly v této diskusi

ušlo ,že v 50. letech jezdilo pár set tisíc aut, takže dálnice nebyly prioritou, představte si, že někdo musel vybudovat i ty okresky, myslim samozřejmě asfaltové, ne  prašné cesty z 20.- 30.let...

0/0
2.11.2010 19:54

Karel:Martel

Re: No to jsou zase perly v této diskusi

tak připočti 20 let první republiky "inteligente":-P

0/0
2.11.2010 20:49

othoma

Re: No to jsou zase perly v této diskusi

přesně tak, svět není jen černobílý, 500 km dálnic tehdy odpovídalo 2 mil os.aut  a nízké nákladní dopravě,

dnešních 1100 km dálnic neodpovídá 5 mil. os. aut a vysoké nákladní dopravě. K ideálu je potřeba přes 2 000 km dálnic. To samé metro: 41 stanic proti 16 postavených po revoluci (chybí nutně trasa D). Netřeba připomínat, že státní dluh byl přesto 0 a dnes je 1,3 bil Kč. To jsou fakta, žádná politika ...

0/0
2.11.2010 19:33

mubu

Re: No to jsou zase perly v této diskusi

chudáci komunisti nevěděli, co dělat dříve. Obrovské lidské i materiální zdroje spolklo budování přehrad na Vltavě a na Váhu, rozvoj těžkého průmyslu, energetiky, stavba Gabčíkova, atd,

ted se akorát tak zavírají železniční tratě, omezuje se veřejná doprava, ...

0/0
3.11.2010 8:24

vransen

Za peníze

co stát lidem a podnikům sebral, si dnes každý koupil svoje osobní auto. Ten problém podle mě stojí tak, že buď se bude v Praze jezdit metrem a nebo si to každý zváží sám. Může se to zdát divné, ale většině lidí ta spíš druhá varianta.

0/0
2.11.2010 16:36

topič elektrárenský

Re: Za peníze

Opravdu? A proč je potom metro tak narvané, když většina lidí upřednostňuje tu druhou variantu? Kdyby všichni ti, kdo dnes jezdí metrem, použili místo toho svá osobní auta, tak by Praha vypadala jako odstavná plocha obrovského autobazaru. Něco jiného je přání a něco jiného realita, daná možnostmi stávajících komunikací.  

0/0
2.11.2010 16:45

Anton Semjonovič Makarenko

Re: Za peníze

R^

0/0
2.11.2010 16:53

vransen

Re: Za peníze

Skoro bych si tipnul, že dnes se za prací jezdí mnohem dál, než dřív. Doba, kdy mamča byla doma nebo prodávala v místní sámošce okousaný salát, je dávno pryč.

0/0
2.11.2010 16:54

Anton Semjonovič Makarenko

Re: Za peníze

Nejvíc lidí pracuje na Praze 1. A tam se nějako jinako než metrem velmi špatně dostaneš.

Praha není jako tvá rodná víska se 300 obyvateli. U nás to vypadá jinak.

0/0
2.11.2010 16:56

Dlohosh028

Komunističtí pohlaváři

Nemuseli do toho tahat politiku, možná by stálo za připomenutí, že "demokratičtí" pohlaváři za stejnou dobu postavili mnohem méně stanic, navíc ošklivějších.

0/0
2.11.2010 16:35

hanys66

Re: Komunističtí pohlaváři

pan redaktor si tím potřeboval odkašlat;-D

0/0
2.11.2010 17:04

lovec vetřelců

Komunisti byli zločinci.

Postavili statisíce bytů, které rozdali lidem, aby jim je dnešní demokrati mohli prodat.

0/0
2.11.2010 16:30

vransen

Re: Komunisti byli zločinci.

Pro vás to bude asi těžko pochopitelné, ale do těch vašich bytů se dnes nikdo moc nehrne a nehrnul vlastně ani tehdy.

Mimochodem, nekomoušům se ty byty nijak extrémně nepřidělovaly...

0/0
2.11.2010 16:40

Anton Semjonovič Makarenko

Re: Komunisti byli zločinci.

;-D;-D;-D

Jsi zdrav? Jak je možné, že panelákové 3+1 na sídlišti má stále reálnou hodnotu 2,8 milionu?

0/0
2.11.2010 16:54

Don Corleone

Re: Komunisti byli zločinci.

Zapomněl jste na jeden detail - KDE! Chtěl-li byste prodat panelákové 3+1 v Mostě za 2,8 mil. Kč, akorát by se Vám vysmáli do úsměvu. A to, že v Praze se ty byty prodávají za takovou cenu, není odrazem jejich bůhvíjaké stavebně-architektonické úchvatnosti, ale toho, že prostě jsou na relativně dobrém místě a vzhledem k poptávce jich je málo. V Praze byste prodal za milióny i zemljanku (kdyby byla na Václaváku).

0/0
2.11.2010 19:27

hrcprcsalala

Re: Komunisti byli zločinci.

A kolik statisíců bytů a domů komunisti lidem ukradli?

0/0
2.11.2010 16:43

Von der Tann

Za komunistů

to byla prestižní stavba, postavilo se toho relativně dost a relativně rozumně.

Mínus - naddimenzované stavební řešení/atomový kryt a  brutální zásahy do povrchové zástavby.

Dneska se staví podle partikulárních zájmů a tak draho, aby se přiživilo x vyžírků..:-P

0/0
2.11.2010 16:23

Menetekel

Re: Za komunistů

navíc na ni přispěli i ze SSSR svými vozovými soupravami, které z části v rámci RVHP věnovali k oslavám VŘSR a vydržely tam několik desetiletí. Fakta jsou fakta...

0/0
2.11.2010 16:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.