Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kolik lidí špatně křížkovalo, nikdo neví. Napoví to až statistický model

Složité křížkování v komunálních volbách trápilo voliče i komisaře, kteří hlasy sčítali. Kolik lidí se spletlo, není možné zjistit. Statistický úřad sice odhadne množství neplatných hlasů, ani to ale o počtu zmatených voličů nic neřekne. Každý měl totiž v komunálních volbách několik hlasů podle velikosti své obce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vsamotar

Vtip

Moc se mi líbil včerejší vtip - "...voliči k některým jménům dělali křížky, k jiným kosočtverce..." ;-D

0/0
19.10.2010 10:41

vokroj

Re: Vtip

R^

0/0
19.10.2010 11:17

vokroj

Ano, takhle podobně zmanipulovali komunisti

volby v r.1948. Hrozilo, že na Moravě nebude  v roce 1948 vedoucí úloha KSČ, tak nebyl křížek jako křížek, stačilo označení přetáhnout a neplatilo a nebo naopak ,...apod.

0/0
19.10.2010 10:25

denny2006

to je jasný

křížkování poškodilo levici.

0/0
19.10.2010 9:42

performance

Re: to je jasný

kdyby se místo křížků dělali hvězdičky .....

0/0
19.10.2010 9:52

roby

Re: to je jasný

v této souvislosti užijte raději y. Jinak myšlenka hodná velké osobnosti  kterou, až na ten pravopis určitě budete

0/0
19.10.2010 10:47

vokroj

Re: to je jasný

a jéje, jak začínají modráci opravovat pravopisné chyby, tak jde do tuhého ...

0/0
19.10.2010 11:50

Krak

Re: to je jasný

Oni nemodráci mají nějakej jinej pravopis? 8-o

0/0
19.10.2010 11:57

vokroj

Re: to je jasný

nic, jen zase stará modrá myšlenka ... kdo nechce, ten nerozumí ...

0/0
19.10.2010 12:16

Poslední_Mohykán

Re: to je jasný

Jak to souvisí s brutální pravopisnou chybou?

0/0
19.10.2010 12:20

Krak

Re: to je jasný

Když tomu nerozumí, ať to nedělá...

0/0
19.10.2010 12:21

vokroj

Re: to je jasný

Ano, každý svým rozumem

0/0
19.10.2010 12:36

iuos

hmm

lidi se obecně málo křižujou

0/0
19.10.2010 9:40

masoreti

letošní volební piškvorky

se divíte, když je ten systém zbytečně složitý?

0/0
19.10.2010 9:37

performance

Vidíte - zlaté staré časy, kdy byla k dispozici jediná

kandidátka Národní fronty - nikdo nemusel o ničem přemýšlet, manifestačně hodil lístek do urny a bylo. Účast skoro 100% a kdo si nesplnil svoji občanskou povinnost ........

0/0
19.10.2010 7:42

masoreti

Re: Vidíte - zlaté staré časy, kdy byla k dispozici jediná

dnes máte k dispozici sice 150 lístků, ale on je ten výsledek skoro stejný, tj. občan není nijak schopen dění aktivně ovlivnit. v socialismu si na to aspoň nehráli.

0/0
19.10.2010 9:39

denny2006

Re: Vidíte - zlaté staré časy, kdy byla k dispozici jediná

přesně naopak,popleto.

0/0
19.10.2010 9:43

masoreti

Re: Vidíte - zlaté staré časy, kdy byla k dispozici jediná

ale jděte, naivko. 

0/0
19.10.2010 10:16

turista-

Re: Vidíte - zlaté staré časy, kdy byla k dispozici jediná

a jak to můžete ovlivnit, když média zastrašují prosté lidi, že "malé" strany "nemají šanci se tam dostat", takže je nikdo nevolí, a ty "velké" strany jsou jedna jako druhá?

0/0
19.10.2010 10:28

denny2006

Re: Vidíte - zlaté staré časy, kdy byla k dispozici jediná

mluvíme o komunální volbách a hádejte,kdo je celkový vítěz? Do senátu je přímá volba a do PS se dostaly strany W a TOP09 bez zázemí v regionech,málem i blouznivci od zelených a Zemana.

0/0
19.10.2010 11:38

vokroj

Re: Vidíte - zlaté staré časy, kdy byla k dispozici jediná

a kdo volil dříve byl lepší, soutěžilo se, který obvod bude nejlepší, přijeli jsme tenkrát až k večeru a mohli se zblánit ... dodnes slyším " proboha lidi, kde jste"?

0/0
19.10.2010 10:40

IARK - BAN za králíčka.

Nevadi

aspon se nezapocita hlas tech, kterym uz davno meli sebrat volebni pravo, at voli jen ti, co vydelavaji. Copak muze o tom kdo a jakou dostane podporu rozhodovat ten co ji ma dostat? 8-o

0/0
19.10.2010 7:41

iuos

hmm

hlavně by neměli mít právo volit vězni

0/0
19.10.2010 9:40

Králík z klobouku

Volič je pořád chytřejší než úředníci

Voliči mají vesměs celkem jasno. Ale nepodepsaný leták "Informace o způsobu hlasování", který byl přiložen k hlasovacím lístkům, nechali sesmolit hlupáka, který vůbec netuší, že obec může být rozdělena do volebních obvodů, a tedy volič může zakřížkovat pouze tolik jmen, kolik zastupitelů se volí v jeho volebním obvodu. Takže leták, který měl lidi poučit, je místo toho mystifikoval a mátl. Tuším, že hlavně je třeba vyměnit pár nekompetentních úředníků na ministerstvu vnitra.

0/0
19.10.2010 0:33

chessfan

Nutnost změnit volební systém!

Konec křížků a kroužků! Tak vážení takhle tedy ne! Vy byste si snad chtěli zvolit toho koho chcete?To vám zatrhneme.Napíšeme článek, kde označíme voliče za úplné pitomce kteří neumějí ani na prstech počítat, a dobře to prolobujeme. Však oni to pak už sami budou chtít. Musíme jít té demokracii naproti.

Příklad ze současných voleb:bratránek bydlí ve vidlákově,je členem místní ODS (budiž mu odpuštěno).Vstoupil tam v dobré víře, která mu asi stále ještě zůstala, na začátku 90. let.Tehdy jsem je také volil snad po 15 let (budiž mi odpuštěno). Bratránek se do žádné funkce nikdy necpal, je živnostník-provozuje hospodu, nemá to zapotřebí.Jak se domnívám, mezi  místními je docela oblíben,nežije si nijak nad poměry, ale ani nijak špatně (to je reakce na zmínky u "noorange" o závisti - jen jestli to u něj není nějak jinak...).Na kandidátce ODS byl někde na konci za místními šíbry - typicky do počtu.A výsledek - byl zvolen jako jediný z celé místní ODS!! To je komunální politika dle mých představ!

0/0
18.10.2010 23:51

guang

Re: Nutnost změnit volební systém!

No někdo má představy, že zvolej bratránka, někdo má představy jiné... A vo tom to je...;-)

0/0
19.10.2010 7:35

chessfan

Milá redakce

nesmíte soudit podle sebe a považovat voliče za úplné poplety/tupce. Pokud někdo nevyužije všech svých hlasů - je to jeho právo a nemusí to být popleta. A navíc pokud někdo odevzdá neplatný hlas - rovněž to nemusí být úplný blb, ale může se tak vyjádřit - nechce podpořit žádného z kandidátů. Je to tak těžké pochopit? V redakci asi ano.

Například u nás v senátních volbách postoupili bývalý komunista a odéesák - nepodpořím ani jednoho. Pravděpodobně se volby nezúčastním - ale protože jsem zvyklý k volbám chodit a nehodlám vybírat menší zlo, mám ještě možnost zúčastnit se voleb(dát tak najevo svůj zájem volit) a současně nepodpořit žádného z kandidátů (např. vhodit prázdnou obálku či oba hlasovací lístky). Jsem tedy popleta??

Asi to bylo na redakci moc složité, omlouvám se.

0/0
18.10.2010 23:29

roedor

Re: Milá redakce

ve volební komisi už jsem sčítala všechny druhy voleb a je pravda, že teď v komunálních bylo neplatných hlasů o hodně víc než třeba v parlamentních. Někdo nepochopil, kolik může zaškrtnout lidí (v Praze to bylo IMO dost blbě provedené, na lístku byl uvedený celkový počet členů zastupitelstev a v druhém rohu lístku kolik se volí v obvodu...) Pár jedinců si u lístku (spíš plachty) dokonce vystřihlo jednu stranu a výstřižek házeli do urny:-) 

0/0
19.10.2010 7:49

petrph

statistický model???

Nějak se mi nechce věřit že by se tenhle údaj o počtu vyřazených lístků nikde nepořizoval. Jednako, do zápisu okrskové komise o volbách by ten údaj jít měl, a tenhle zápis už se generuje z počítače z pořizování dat a jen podepisuje.

Druhako, tenhle údaj je jeden z kontrolních, podle kterých se v počítači kontroluje zda se při sčitání lístků nespletli (počet všech voličů v okrsku <= počtu vydaných obálek <= (počet platných +počet neplatných lístků). Čili, jak to vidím, jediná blbost ČSU je v tom že si ten údaj nedali poslat současně s dávkou výsledků voleb.

Takže doufejme, že si tu vlastní blbost a vytváření jakéhosi modelu ČSU vypracuje zadarmo po večerech a nezahrne ho do nákladů voleb co zacvakáme z našich daní. Když už se to nedá řešit tak, že by jim ten údaj okrskové komise třeba naemailovaly dodatečně a jen se to sečetlo..

:-P

0/0
18.10.2010 22:50

LaDinek007

Re: statistický model???

milý pane. šetřte slovy jednako a druhako a vraťte se z teorie do praxe. Komise vyřazuje neplatné hlasy a neplatné hlasovací lístky a pečetí je do obálek, ale zápis takovýto údaj opravdu neobsahuje. Obsahuje odevzdané obálky, přijmuté, počet odevzdaných lístlů a celkový počet hlasů. Kontrolou je, že samozřejmě počet přijatých obálek nesmí být víc než vydaných, stejně tak počet lístků nesmí převyšovat počet obálek. Počet odevzdaných hlasů pak nesmí být vyšší než součin odevzdaných lístků a počet zastupitelů.  asi by nebyl problém to do zápisu dát, nicméně to součástí zápisu není. My měli volby společně se senátními. 2 lísty byly vhozeny v modré obálce, asi 5 lístků prohozeno senátní s komunálními. V komunálních pak asi 4 obálky obsahovaly víc než jeden hlasovací lístek. Tuším 5 hlasovacích lístků bylo špatně a to se lidé nebáli křížkovat. Obvod s asi 450 voliči, dorazilo přes 300. Křížkování tedy vyřadilo asi 1,5 %. čsu se asi bude lišit, protože započítá i chyby v obálách.

0/0
19.10.2010 0:22

turista-

Re: statistický model???

A to, co obsahuje zápis, definuje volební zákon. ČSÚ se jím musí řídit, takže je v tom nevinně.

0/0
19.10.2010 9:36

performance

Mělo by se to změnit,

tento systém výrazně poškodil VV - neb jak pravil John, kdyby se sečetly hlasy těch voličů VV, kteří špatně křížkovali (a jejich hlasy tak byly neplatné) volební výsledky VV by byly několikanásobně větší.

0/0
18.10.2010 22:26

Juan Perveres

Re: Mělo by se to změnit,

Ano,ano, už můj dědeček říkal, že kdyby byly v p...eli ryby , nebyly by potřeba rybníky.

0/0
18.10.2010 23:43

vsemocnycenzor

ale vím,

ti co to počítali, a bylo jich relativně málo .......................................

0/0
18.10.2010 22:02

antizelenka

je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

kdo nezvládne jednoduché křížkování - nemá mít možnost rozhodovat o složitých věcech

prostě přirozená selekce ;-DR^

P.S. příště bych to ještě více zkomplikoval

0/0
18.10.2010 21:07

noorange

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

možná, že by to bylo řešeníR^

0/0
18.10.2010 21:10

antizelenka

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

takový přirozený vstupní testík,

maturita z volební připravenosti;-)

0/0
18.10.2010 21:25

noorange

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

stačil by stůl s kruhovým a čtverhranným otvorem a na něm kostku a kouli ... a výsledek?  95% voličů prokázalo úžasnou sílu a 5% úžasnou inteligenci ;-D

0/0
18.10.2010 21:36

BigM

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

;-D;-D

0/0
18.10.2010 21:41

antizelenka

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

to je geniální,

voliči každé strany by dostali jeden tvar ( kostka, koule, kytička.....) a museli by trefit odpovídající urnu

a schválně bych dal kouli pravicovým stranám, to by se oranžoví soudruzi divili, jak mají málo hlasů ;-D

P.S. samozřejmě s časovým limitem

0/0
18.10.2010 21:45

noorange

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

koukám, že bychom to vymachrovali k dokonalosti. Zaplať Pánbůh, že se dokážeme ještě zasmát!;-D Už vidím bloudící voliče s oranžovou  kytičkou a třešničkama ;-D

0/0
18.10.2010 21:49

turista-

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

A voliči ODS tam budou strkat co, ptáka?

0/0
19.10.2010 9:37

Jimmy888

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

Ted je otazka, az budes mit treba 80 let, slabsi zrak a misto 29 krizku napric celou tou uzasnou plachtou omylem zaskrtnes 30 jmen, byt mozek budes mit v lepsi kondici nez kdejaky vychlastany tricatnik, jestli ti ta selekce taky prijde tak skvela.

0/0
18.10.2010 21:58

performance

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

...pokud bych se dožil tak vysokého věku tak by mi volby určitě byly u ........ 

0/0
18.10.2010 22:16

jural

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

hm, a ja ziju v domneni, ze 80 neni az tak vysoky vek.

0/0
18.10.2010 22:47

IARK - BAN za králíčka.

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

Dle meho clovek, ktery nijak neprispiva do statni pokladny by nemel rozhodovat o vedeni statu a komu se penizky budou davat, je to stred zajmu ;-) o tom co se s penezi bude delat by meli rozhodovat ti co vydelavaji :-P

0/0
19.10.2010 7:40

LaDinek007

Re: je to dobrý způsob jak vyřadit hloupé z voleb

ovšem o to složitější test by měli absolvovat budoucí zastupitelé. minimálně přezkoušení ze zákona o obcích a občanského a obchodního zákoníku. dále pak obecný rozhled a kupecké počty.

0/0
19.10.2010 0:25

hph

Mohla by redakce

najmout experta na čárky? Aby aspoň v nadpisech byly správně, když už teda ne vždy v textu. Slyšela někdy redakce o vedlejších větách a pravidlech pro jejich písemné vyjádření?

0/0
18.10.2010 20:42

turista-

Re: Mohla by redakce

Co můžou dělat. Můžou najmout akorát to horší, co leze ze škol. Chytrý člověk pisálka dělat nebude.

0/0
18.10.2010 20:48

semelik

jojo, kvalitního čárkologa aby dneska pohledal

0/0
18.10.2010 20:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.