Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Jak zvládnout smyk? Chce to klid a potlačit pud sebezáchovy

Na prostranství u Velkého boleveckého rybníka v Plzni se tento týden uskutečnil kurz bezpečné jízdy. Instruktoři z BESIPu a Automotoklubu tam každý den zdarma učili 14 zájemců zvládat nástrahy jízdy po kluzké vozovce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Barrak Obama

/

mam hammera takže tyhle veci moc neresim ale jsem skvelej ridic asi to mam vrozene. zkouset si to na parkovisti je ok ale dulezity je zvladnout stres a strach, proto radim zkousejte to taky na normalni silnici v provozu tyhle manevry. Treaba jak se vyhnout chodci a pod.

0/0
28.10.2010 15:38

dracekvo

..

Já se tyhle věci naučil podvědomě při blbnutí na zasněženém parkovišti a nikdy pak nebyl problém se zmatkováním při nečekaných situacích. Zato v autoškole mě naučili jen dávat blinkr a jezdit rovně. Do reálnýho života houby. Dokonce ani o mrtvém bodu v zrcátku mi nic neřekli, na což jsem málem doplatil při první samotné jízdě. Od té doby si to vždy hlídám.

0/0
19.10.2010 8:35

honza - octavia

nejlepsi je

si to nekde na uzavrene plose sam zkusit. ja osobne mam 4x4 a dost casto se do smyku dostavam zamerne ale co se tyce zvladnuti necekaneho smyku tak u 4x4 je dulezite nebrzdit ale naopak pridat a otocit volant na opacnou stranu nez chci jet 4x4 si s tim vetsinou poradi ale nesmi byt aktivovano ESP a podobne veci, protoze nedovoli protoceni vsech kol.

0/0
18.10.2010 14:25

mcsoap

Užitečná věc

Od mého učitele autoškoly jsem se naučil co je to převodovka (domeček plný koleček), a že ve městě je jedno jakým jedu pruhem a nemusím nikoho pouštět (což samozřejmě není pravda). Ale nikdy mě nenaučil jak zvládnout zledovatělou vozovku s automatem, když se to auto utrhne. Všichni maj strašnou potřebu radit, ale když se jim utrhne na ledu ABSkovej prstýnek tak ste všichni ve svodidlech. A boural jsem snad na ledu? Ne. Jediný co mě nikdy nezradilo je považovat všechny okolo za magory a předvídat ty nejstrašnější scénáře. (provocation) A to mám ten hroznej manuál, už abych měl prachy na nějaký pěkný Volvo v automatu :) (/provocation)

0/0
17.10.2010 22:06

GenEtt

Ono je to hezký

hrát si se smykama na parkovišti nebo v nějaký škole smyku, ale když si to valíte kilem po upravený silnici a v zatáčce se objeví zamrzlá kaluž, nepomůže nic. Je to o štěstí a předvídavosti, umět číst terén.

0/0
15.10.2010 21:38

Junqueira

...

a nejaky rady pro automat?

0/0
15.10.2010 21:37

Lev_z_Rožmitálu

Re: ...

rada pro automat je jednoduchá: manuál

automat mají jedinci s inteligencí na úrovni orangutana:-P

0/0
16.10.2010 14:15

ples

Re: ...

Jezis, tyhle kecy miluju.

Sam bych si automat nikdy nekoupil. Je jedno, z jakeho duvodu. Ale abych majitele automatu osocoval a nadaval jim do hlupaku...?

Myslim, kamarade, ze jsi vetsi hlupak nez ti, co maji radi pohodlne cestovani bez kvedlani sajtrpakou...

0/0
16.10.2010 17:20

hurkadavid

Re: ...

Ježíš, Ty jsi ale v..... Možná to je tím, že jsi auto s automatem nikdy neřídil a tak žiješ v  tom, že to je jen pro staré a špatné řidiče. Dost se mýlíš. A když budeš mlít něco o tom, že se s tím nedá sportovně jezdit, poprřemýšlej, které sportovní auto ho nemá. A mimochodem - kurzy smyku radí i řidičům automatů.

0/0
17.10.2010 7:20

majkl1

Je škoda,

že podobné kursy nepořádá, třeba i za rozumný peníz, většina autoškol. Řadě přispívajích teoretiků totiž uniklo to nejpodstatnější - správná reakce řidiče musí být reflexivní, což znamená naučená. V rámci destin vteřiny se nedá přemýšlet a teoretizovat.

0/0
15.10.2010 18:13

iuos

hmm

ono by kolikrát stačilo,, kdyby lidi než vyrazí do ulic, zkusili dupnout na brzdu mezi garážema, nebo si zkusili udělat pár smyků na zasněženym parkovišti před supermarketem

0/0
15.10.2010 15:21

666.hell

Re: hmm

Ano to je pravda, zkusit si co auto dela na nejakem parkovisti u supermarketu. Ale ma to jeden hacek. Tady v praze to vetsinou netrva ani 15 minut a prijede policie, at uz mestska nebo statni. Pri trose stesti to dopadne domluvou a odjezdem z parkoviste. Vyborne se jezdi na strahove, ale to je ten samej priklad (pravda je tam zakaz vjezdu, ac nechapu proc) je tam obrovskej plac bez provozu. Ale panum z PCR se to proste nelibi. Takze kdyby tady nekdo vedel o nejakem vetsim placku, at uz v praze ci v okoli, dejte vedet.

0/0
19.10.2010 9:31

iqtykve

Můj první větší smyk.....

ááá," ku-va" bum. 360° a do škarpy na bok, to jsem jel cca 50-60, mírná zatáčka namrzlá silnice . Víc jsem nestihl. Tož tak asi nejsem profík :-(

0/0
15.10.2010 12:23

pekelný dědek

....

tyhle kurzy jsou akorát na vytáhnutí peněz z kapes naivních řidičů......Já si udělal vlastní kurz.Mošnovské letiště,5 pneumatik,samozřejmě sníh a neustálý trénink.Člověk v tom zpočátku lítá,ale po pár hodinách pochopí co je třeba udělat aby se smyk zvládnul.Naštěstí jsem nikdy žádnou složitou situaci řešit nemusel,protože si dávám v zimě velký pozor.Ale i tak si každou zimu tenhle "kurz" zopakuju.

0/0
15.10.2010 11:43

hojakar

Zapoměli zmínit základni pravadlo

Párkrát jsem už absolvovovatel podobný kurz "bezpečné" jízdy, jak v Moste, tak ve Vysokem Myte. Vzdy nam kladli na srdce, ze zakladni pravidlo bezpecne jizdy je smyk nedostat!!! Pokud ridic smyk dostane, tak s nejvetsi pravdepodobnosti uz udelal nejakou chybu-prevazne jel rychle. Coz me v tomhle clanku chybi.Pak samozrejme prichazi odpoved na otazku jak zvladnout smyk...Takze radeji bych byl, aby 90% ridicu neumelo smyky zvladat jednoduse z toho duvodu ze ten smyk nikdy nedostali...

0/0
15.10.2010 11:31

vlastovka09

Re: Zapoměli zmínit základni pravadlo

R^

0/0
16.10.2010 10:29

hurkadavid

Re: Zapoměli zmínit základni pravadlo

Pravidlo číslo jedna........ A pak si pamatuju? Řídit a ne brzdit. To mi jednou na dálnici zachránilo život. Takže všem, co říkají, že kurzy jen vytahují peníze: K něčemu to je

0/0
17.10.2010 7:22

hejhulapp

Jenom nechápu,

jak je možné, že pro národ takových mistrů za volantem (soudě dle diskuse) je každočně sníh a náledí na silnici takovou pohromou ....

0/0
15.10.2010 3:09

dropa

Re: Jenom nechápu,

Já bych řekl, že tlachání je jedna věc a praxe druhá!

Druhak je na silnici "trochu" víc lidí než na této a jiných diskuzích!! :-)

0/0
15.10.2010 11:49

Tryskomys Muf

Re: Jenom nechápu,

Protoze, ti co se poucili ze sve hlouposti, tak uz vesmes nejsou mezi zivymi, ci jsou zmrzaceni a maji hodne jine starosti nez tlachat na forech, tudiz zde se objevuji hlavne nabuseni vylizani jelimani pro ktere je "bezpecna" jizda na namrzle okresce ve 150 druha prirozenost, a kteri budou ve vecnych lovistich do dvou let.

0/0
15.10.2010 12:02

řehoř z řep

No byl bych klidnější

kdyby řidiči jezdili bez smyků.

0/0
15.10.2010 1:04

freak5

...

Spíš to chce si zjistit alespoň základní informace o tom(a následně vyzkoušet), co udělá s autem přesun hmotnosti tam, či onam ... o ničem jiném to není - ať už se tomu říká jakkoli.:-)

0/0
15.10.2010 0:53

Rubik1

Re: ...

c

0/0
16.10.2010 3:37

Rubik1

Re: ...

To je rada jak Brno! Kdo ji pochopi je genius a zadne rady nepotrebuje.

0/0
16.10.2010 3:37

mike226

moc jednoduchý popis

Ono to není tak jednoduché. Ale možná, že bude víc napsáno zítra v novinách. Každopadně vůbec nezáleží na tom jestli máte auto s předním nebo zadním náhonem. Naopak, je důležité jestli se bavíme o smyku na přední nápravu, nebo na zadní nápravu, případně o krizovém brždění. Trochu rozdílné ovládání je pak u vozů s ABS a bez, ale rozhodně bych se postavil proti tvrzení článku, že ABS můžete nahradit přerušovaným bržděním. Sice v článku připouštějí že se prodlouží brzdná dráha, ale vždycky jsou v případě krizové situace lepší zablokovaná kola, než přerušované brždění. Podle mě je to v podstatě blbost, kterou by vůbec neměli uvádět jako možnost. Jiná věc je když se chcete s autem bez ABS vyhnout překážce, to vám nic jiného nezbyde než na chvíli odbrzdit, ale¨v této souvislosti to v tom článku nepopisují.  Každopádně každá možnost vyzkoušet si jak se dá auto zvládat v krizových situacích je dobrá a ten pán v tom článku také asi ví o čem mluví i když tam popisuje některé věci nepresně.

0/0
15.10.2010 0:02

PanKedlubna

Re: moc jednoduchý popis

tak zalezi na konkretni situaci, ale z tim prerusovanym brzdenim u aut bez ABS a pokud ridic navic nepouziva rucku a plyn, maji pravdu spis oni

0/0
15.10.2010 0:14

habr

Re: moc jednoduchý popis

Mám vždycky velkou radost, když se v podobných diskusích píše o používání ruční brzdy a plynu.  To si může dovolit jen ten co to umí (hodně dobře) a bude počítat v danou chvili a vteřinu, že krizová situace nastaneaby se mohl připravit. V praxi když se před řidičem začnou dít nečekané věci, či když mu náhle ustřelí auto, tak je zpravidla š´tastný když rychle začne brzdit a točit volantem na vyrovnání smyku či do volné díry vedle před ním havarovaných míst.

Pokud vím- smyk a dopravní nehoda je v rychlosti "hele a bum". Časo není chvilka ani mezi tím "hele a bum" na pomlčku 8-o

0/0
15.10.2010 0:26

PanKedlubna

Re: moc jednoduchý popis

tak samozrejme vzdycky tu bude rozdil mezi tim, kdo jezdi napr 2 roky o vikendu na nakupy a diskoteky a tim, kdo najezdi treba 500 km denne, nebo jezdi okruhy, pro jednoho prask, bum, pro jineho zase jinak

0/0
15.10.2010 0:40

kuba.s

Re: moc jednoduchý popis

každou zatáčku s ručkou 500km denně.... ;-D

0/0
15.10.2010 13:25

habr

Re: moc jednoduchý popis

Pokud v krizové situaci potřebuji s autem udělat nějaký úhybný manévr je lepší aby se kola točila (pootáčela při přerušovaném brždění). Takže to v článku popisují.  Pokud potřebuji zabrzdit před překážkou je to otázka, ale často je skutečně lepší aby se kola zablokovala a před sebou si nahrnula třeba posypový materiál který potom zvýší tření.

Nicméně není od věci se snažit jet, respektive počítat s tím, že budu muset hodně rychle brzdit. S ohledem na odstupy aut jedoucích za sebou na  příjezdových komunikacích do větších měst a prakticky každodenními hromadnými haváriemi, zejména rádno když se jezdí do práce, poměrně velká část řidičů si myslí, že to mají v ruce a auto zastaví na "fleku".

0/0
15.10.2010 0:20

dropa

Re: moc jednoduchý popis

To nahrnutí se mi stalo kdysi u 120tky po mírném přibrždění na čerstvě dosněžené nové silnici, která se napojovala obloučkem na starou. Jaké bylo překvapení, když po odbrždění se nezačly otáčet kola a auto se sunulo "předlouhou" dobu stále rovně... Bylo to v podhůří na hlavním tahu.

0/0
15.10.2010 1:48

Thorough

Re: moc jednoduchý popis

V článku není nic o tom že by se mělo ABS nahradit přerušovaným brzděním. Je v něm napsáno že se u auta BEZ ABS může řidič pokusit o přerušované brzdění. Dále na sněhu a ledu znamenají zablokovaná kola to že se auto stane neovladatelným, takže nic takového.

0/0
15.10.2010 0:32

PanKedlubna

Re: moc jednoduchý popis

tak ja cist umim a zaroven reaguju trosku jinak, nez zde uvadite:prerusovane brzdeni s ABS je samozrejme hloupe

0/0
15.10.2010 0:37

rogerer

já teda nevím

co na to msmyku zvladl kdyz se tam tocil jak kolotoc....na normalni uzci silnici nema sanci....chce to hlavne praci s plynem...podradit pridat a vyvizt se z toho o tom to je...

0/0
14.10.2010 23:35

Culeto

Re: já teda nevím

Smyk točil v původní trajektorii, pouze se točil kolem své osy.Čili nesnažil se tam dávat kontra bo nemusel. K přidání plynu může dojít až mám adhezi, když není , můžeš si zatím třeba otevřít okénko, vyjde to nastejno.

0/0
15.10.2010 20:00

českej Pepik

Já teda moc nevím, ale většinou mě ze smyku dostane plyn:-)

a spojku zmáčknout s brzdou najednou??? -to je návod na to, jak nikoli zvládnout smyk, ale jak ho dostat. (tohle je návod jak nedostat smyk při najetí na kaluž-většinou ve vyjetých kolejích)

0/0
14.10.2010 23:03

českej Pepik

Re: Já teda moc nevím, ale většinou mě ze smyku dostane plyn:-)

jo a volant ...on ho furt jen držel

0/0
14.10.2010 23:05

zabili black_jacka, parchanti

Re: Já teda moc nevím, ale většinou mě ze smyku dostane plyn:-)

s nahonem na predek se musi pridat... coz je obcas taky dobra sebevrazda....

spojka plus brzda je samo nesmysl... zbytek zivota se stravi v hodinach....

0/0
14.10.2010 23:05

habr

Re: Já teda moc nevím, ale většinou mě ze smyku dostane plyn:-)

To je zajímavé. Mne když ve vyjetých kolejích ve vodě začala prokluzovat kola v záběru, tak naopak ubráním "plynu" se mi vrátila adheze. Když vletím do vyjeté koleje plné vody, tak jsem zpravidla rád, že dokážu udržet volant v rovině, protože jednak do řízení je to obrovská rána a potom veškerá voda vytlačená předním kolem před auto mi vletí na čelní sklo a prakticky chvíli než zaberou střerače nic nevidím. Takže naprosto podvědomě uberu a i vyšlápnu spojku. A kupodivu, auto se i trochu srovná, přibrzdí /podle mocnosti vody na silniciú a jede se za chvíli zas dál.  

0/0
15.10.2010 0:33

520519

Jak zvládnou smyk

Dámy a pánové, vůbec nedejte na ty nesmysly co Vám výše zmínění amatéři v návodu "Jak zvládnout smyk"  radí !!! Jako profesionál jsem najezdil 2 700 000 km a mohu Vás ubezpečit, že vymáčknou spojku při smyku se rovná naprosté smrti a v životě žádný smyk nesrovnáte, protože se auto stane naprosto neovladatelné a jede už jen jako sáňky.

0/0
14.10.2010 22:42

zabili black_jacka, parchanti

Re: Jak zvládnou smyk

kolik smyku jsi zazil....

vymacknuti spojky mi jednou zachranilo kejhak... ale je fakt, ze to bylo u auta s nahonem na zadek...

0/0
14.10.2010 23:03

zabili black_jacka, parchanti

Re: Jak zvládnou smyk

jsem to pomotal.... neslapal jsem tenkrat na nic a zadek zacal brzdit....

0/0
14.10.2010 23:10

Dexempo

Re: Jak zvládnou smyk

No já moc nechápu sllovní spojení "vymáčknout spojku" To jako sešlápnout, nebo ji nechat jen tak? Díky. 

0/0
14.10.2010 23:05

zabili black_jacka, parchanti

Re: Jak zvládnou smyk

ja to chapu jako "aktivaci"

0/0
14.10.2010 23:06

Deleter

Re: Jak zvládnou smyk

No jo, ale když je spojka aktivní, tak spojuje...

0/0
15.10.2010 15:15

majkl1

Re: Jak zvládnou smyk

To že auto jede jako "jako sáňky" způsobuje sešlápnutá brzda a zablokovaná kola-, spojka s tím nemá co dělat. Pokud má vůz alespon trochu reagovat na řízení, pak se jeho kola musí odvalovat. To byste jako profík měl vědět. Zjednodušeně - Brzda, pak spojka + řízení, brzda. Ale pořád je to jen slovní popis. Praxe musí být nacvičena a zažita. Včetně nezvyklé práce s vlastním řízením.

0/0
15.10.2010 18:23

Bubrak

chce to trenink

s tou brzdou to tak je, zvlast na motorce je to casto otazka zivota/smrti, protoze v naklonu do zatacky se brzdit uz moc nemuze a clovek musi chladnokrevne spocitat kdy brzdu pustit a poklopit bez ni

0/0
14.10.2010 22:28

bertmax

A to bych

chtěl vidět,jak se dá v automatu vyšlápnout spojka,máme ve vozovém parku skoro 100 aut a 90% jsou automaty;-D;-D

0/0
14.10.2010 22:24

Bubrak

Re: A to bych

pokud mluvili o spojce, tak evidentne ne o automatu ;-D

0/0
14.10.2010 22:28

bertmax

Re: A to bych

;-Dpodle té univerzální rady;vyšlápněte spojku,ruce na 3/4 na 3;radši  řeknu našim řidičům ať se nesmýkají;-D;-D

0/0
14.10.2010 22:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.