Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před toxickou katastrofou v Maďarsku varoval už v červnu letecký snímek

Úniku jedovatého bahna z odkalovací nádrže u maďarské hliníkárny se možná dalo předejít. Hrozící ekologickou katastrofu prý už v červnu odhalily letecké záběry. Podle expertů je na nich nevelký proud červené hmoty prosakující skrz ochrannou hráz. Tragédie si vyžádala už devátou oběť.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Leninovo bytostné já

tek to je hustý

Rv

0/0
13.10.2010 20:20

Paul Sulc

Pani redaktori, mimo permanentnich narku,

mohl by nekdo vysvetlit co se s im odpadem deje za normalnich podminek? Nejak se to zpracovava, ne? Nebo se to proste jen nekde zakopava, ci co se s tim deje, kdyz se hraze zrovna neprotrhnou. A jake tezke kovy to obsahuje. Dobyvaji se z toho smejdu nejakym zpusobem ?? Zda se ze doba vzdelanych redaktoru, kteri maji prehled o tom, o cem pisi, je davno pryc. Ted dela redaktorum casto problem i formulace vety, nekdy i pravopis.

0/0
13.10.2010 19:56

greybeard-

Re: Pani redaktori, mimo permanentnich narku,

Taková nádrže existují i u nás např ve Stráži p.R. Vznikla jako odpadní nádrž po chemické těžbě uranu. Kaliště obsahuje stopové množství různých kovů např titanu, ale vzhledem k velikosti nádrže jsou to množství nezanedbatelná avšak současné technologie k jejich vytěžení jsou příliš drahé. Proto se tento pro nás odpad ukládá v kalištích pro příští generace, které buď budou mít technologie k kjejich vytěžení a nebo budou tyto prvky příliš vzácné a jejich následné zpracování už se vyplatí.

0/0
14.10.2010 2:50

Kosatka Dasha

to je fakt vyborny

:-/oni to vedeli a nic neudelaliRv

0/0
13.10.2010 16:37

Zetor Milda

Odezva minulosti, varování pro jiné.

Zajímalo by mne, zda-li v prvopočátku kdokoli demonstroval, že to tam nechtějí. Kde byly všechny organizace chránící životní prostředí, když se schvaloval onen projekt?! Kolik je podobných odkališť v EU a v jakém stavu?! EU

0/0
13.10.2010 15:15

werr

Re: Odezva minulosti, varování pro jiné.

Pokud mam spravne info tak bauxit v teto lokalite byl objeven nekdy pred 70-80 lety. A dale pokud vim tak hlinikarna prosla vyraznym rozsirenim vcetne stavby odkalist nekdy v 50 letech. Tou dobou se v Budapesti projizdeli ruske tanky a to co mely nabito rozhodne nebyly cvicne slepe granaty. Takze tehdy asi moc ekologu nebylo natoz, aby protestovali. Tehdy se nejen ve vychodnim bloku na ekologii moc nekoukalo.

Na posledni otazku je odpoved jednoducha. Je jich dost. Nebo slovy klasika nepocitane. Nastesti velka cast takovych provozu zejmena na "vychode" uz nejede a nektere byly (snad) ekologicky zlikvidovany.

0/0
13.10.2010 21:05

Kladýnko

Nakonec to ruplo stejně na jiném místě než, to prosakovalo

maďarský kapitalista byl velký optimista, když takové svinstvo skladoval za touto chatrnou hrází, anebo mu to bylo jedno (to nejspíš), neviditelná ruka trhu mu holt kázala minimalizovat náklady. Tiše doufám, že tak daleko s budováním kapitalismu ještě u nás nejsme, ale obávám se, že s touhle vládou to brzy dotáhneme.:-(

0/0
13.10.2010 13:22

dneska.taky.lidi.věří.všemu

Re: Nakonec to ruplo stejně na jiném místě než, to prosakovalo

přesně tak, protrhlo se to o 400 metrů jinde než je zachycený únik, nicméně to ruplo v nejlogičtější místě, si myslím, že to protíkalo někde pod tou hrází dlouho až to celý promočilo a v tom nejnamáhanějším místě to povolilo.

0/0
13.10.2010 13:43

Kladýnko

Re: Nakonec to ruplo stejně na jiném místě než, to prosakovalo

Ono to vypadá že se hejbla celá zhruba půlka té hráze a tím rohem se to pak vyvalilo ven. Jo sypaná hráz je prevít i když je za ní jen voda, natož tohle...:-/

0/0
13.10.2010 14:05

rafol

Re: Nakonec to ruplo stejně na jiném místě než, to prosakovalo

Prave, ze to na sypanou hraz nevypada. Spise betonovou. Nejsem stavar, ale myslim, ze sypana by mela byt odolnejsi treba i vuci seismickym vlivum, a ze Madarsko seismiskou oblasti je.

Ovsem s tim dukazovym snimkem to opet nejaky novinar trochu prehnal. U vidim, jak by na tom oznacenem miste půl roku hlidali a ono by jim to prasklo o pul km dal. :-/

0/0
13.10.2010 16:19

Fénixův bleší chlup

Re: Nakonec to ruplo stejně na jiném místě než, to prosakovalo

Přesně tak, to by se za socialismu nestalo!! I v Černobylu měli problém jen proto, že si pohrávali s myšlenkou zavedení kapitalismu a začali ho šířit po městě, tak je spravedlivě seknul boží trest!! R^ 8-o

0/0
13.10.2010 14:03

Kladýnko

Re: Nakonec to ruplo stejně na jiném místě než, to prosakovalo

Cítím jidášův osten ironie v tvém příspěvku, ale mýlíš se, nejsem zastánce socialismu, oba systémy mají více vad než předností. Jsem (liberály zatracovaným)zastáncem třetí cesty, prostě něco mezi.:-)

0/0
13.10.2010 14:15

Fénixův bleší chlup

Re: Nakonec to ruplo stejně na jiném místě než, to prosakovalo

Velká inkorporace socialismu do kapitalismu se ale v reálu nějak zvrhává v byrokratický moloh s byrokratickým omezováním a nařizováním, který si na sebe nikdy nedokáže vydělat. 8-o

0/0
13.10.2010 14:19

Kladýnko

Re: Nakonec to ruplo stejně na jiném místě než, to prosakovalo

To myslíš EU? Ta ale není o třetí cestě, ta je jen o té byrokracii...

0/0
13.10.2010 14:30

gaDzin

Re: Nakonec to ruplo stejně na jiném místě než, to prosakovalo

No a to je prave ta zlata stredni cesta. Ja jsem taky pro tu zlatou stredni byl, ale pomalu me prechazaji iluze a zacinam procitat do reality :-(

0/0
13.10.2010 17:34

Lenoch netáhlo.

Čím více se plíží termín komunálních

voleb, tím je větší potřeba medu na mazání kolem úst. Ještě, že naše vedoucí síla

vyslala své nezávislé kandidáty, kteří jsou na nich závislí. Křížkujte opatrně. Net je plný informací,které Vám pomohou.

0/0
13.10.2010 12:51

Lenoch netáhlo.

To je tak, když vládnou bařtipání bez

odpovědnosti a s procentuálním podílem na zisku.Ještě, že pan Kalousek uvolní 40 miliard na likvidaci ekologických nezátěží.

   Co ušetřili nečinností mají v kapse. Tedy nazdar.

0/0
13.10.2010 12:46

Kozousek

Copak hliněná hráz...

je odolná vůči louhům? Kdo tohle navrhl musel být buď blázen a nebo úplný laik.

Co je tohl za technologii?  Chybí mi vyjádření našeho ekonomického experta z Hradu a nebo alespoň jeho poradců. Ti také rozumějí všemu. Od not až po kouření.RvRv 

0/0
13.10.2010 12:42

barbud o

Re: Copak hliněná hráz...

... a nebyl to cíl? Velkoplošný trativod ...

0/0
13.10.2010 12:51

Naked and petrified

Tak jed, nebo "jen" louh?

iDnes tady pora domila Jed, More jedu, Rudy jed (nenarazi na CSSD?) - al enikde ani slovo o slozeni. Ze by byla pravda, ze je to jen louh, ktery ti vepri jimkovali nezneutralizovany a jedu tam zase tak moc neni?

0/0
13.10.2010 12:38

Lenoch netáhlo.

Re: Tak jed, nebo "jen" louh?

Rudý jed zneutralizujeme modrým jedem.

0/0
13.10.2010 12:48

Mr. Datel

Re: Tak jed, nebo "jen" louh?

Definice jedu neuvažuje složení, ale pouze množství. Čili voda je též jed, viz norimberský trychtýř.

0/0
13.10.2010 17:46

mlady volic kscm

inu nevim, skoly na to nemam, lec staveti obri

hraze jedu u lidskych obydli mozna neni to nejlepsi reseni. co s timto jezerem chteli vubec delati?

0/0
13.10.2010 12:27

IARK - BAN za králíčka.

Re: inu nevim, skoly na to nemam, lec staveti obri

nic, nechat ho tam, ale co chtit od komunistu, ze? (nez zacnes neco placat, tak tohle je vysledek vyroby hliniku, kde tam rudu dovazelo rusko, delalo hlinik a ten zas odvazelo, jen aby jsi vedel ci to je vina ;-))

0/0
13.10.2010 13:42

barbud o

Re: inu nevim, skoly na to nemam, lec staveti obri

... v tom případě to musela být v podstatě bezodpadová technologie ...

0/0
13.10.2010 14:19

Zla Lopata

A co to bylo za latku?

Takovou zasadni informaci, jake povahy byla ta latka, co to bahno obsahovalo nam redaktor neposkytne?

0/0
13.10.2010 11:06

českej.venkovan

Re: A co to bylo za latku?

..tekuté...

0/0
13.10.2010 12:17

mircxxx

Re: A co to bylo za latku?

ale to je veřejně známe. stačilo sledovat Události Komentáře na čt24 asi 2dny po "tragedii". asi čtvrtek to byl. Je to silný louh s příměsí chromu a olova. Pak se tam mohou nacházet další těžké kovy, jako rtuť. Ph této kaše je kolem 13. Po průchodu krajinou možná o něco málo nižší

0/0
13.10.2010 12:23

barbud o

Re: A co to bylo za latku?

... a je v tom i dost arzenu ...

0/0
13.10.2010 12:25

warekkonecnesmazan

tak jednou za sedmero horami

letel snimek a kricel pozoooor prijde nestesti na tuto zem ;-D

0/0
13.10.2010 10:49

lopee

Re: tak jednou za sedmero horami

letící a letecký je kapku rozdíl:-/

0/0
13.10.2010 11:10

warekkonecnesmazan

Re: tak jednou za sedmero horami

to se velmi omlouvam letecky snimek umi vlastne jen anglicky :-P

0/0
13.10.2010 12:30

on2.

to je taky napad

delat nadzemni jimku.

0/0
13.10.2010 10:47

Mitchell

Před čím ten snímek varoval?

Nechci zlehčovat tuto katastrofu, ale na snímku označené místo průsaku kalu je cca 400 metrů od místa, kde došlo k protržení hráze. ... Jinak ta odkalovací nádrž měla být úplně jinak udělaná - buď pod úrovní terénu a nebo kolem ní měla být záchytná hráz. Takhle to byla časovaná bomba.

0/0
13.10.2010 10:47

Al Coholic

Re: Před čím ten snímek varoval?

přesně tak ,průsak je kus vedle od protržení. Každopádně je divné, že ten průsak nikdo nezjistil a kdovíjak dlouho to kontaminovalo okolní krajinu že..

0/0
13.10.2010 12:15

javim

Re: Před čím ten snímek varoval?

Přijde mi, že ten průsak je přesně v místě, kde došlo k tomu menšímu protržení (viz čelní pohled na snímku 31), což klidně mohlo způsobit takový pohyb hráze, že se definitivně roztrhla právě v tom rohu. Uvidíme co na to řeknou experti (jestli něco řeknou :)

0/0
13.10.2010 12:37

Mitchell

Re: Před čím ten snímek varoval?

Máš pravdu, je to v tom místě. Ale nezdá se mi, že by se pohla celá hráz a utrhlo se to až v tom rohu a v místě toho původního narušení by to neteklo. I když možné je všechno.

0/0
13.10.2010 13:36

kalifkaca

Re: Před čím ten snímek varoval?

to jsem ráda, že nejsem jediná, které se to místo průlomu zdá být někde jinde...

0/0
13.10.2010 12:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.