Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Titanic šel ke dnu kvůli zmatku v rozkazech, tvrdí vnučka důstojníka

Po téměř sto letech se vynořilo svědectví, které vrhá nové světlo na jednu z nejznámějších katastrof 20. století. Podle vnučky důstojníka Charlese Lightollera může za zkázu Titaniku chyba v komunikaci na palubě. Více než 1 500 lidí mohlo přežít, pokud by loď nepokračovala po srážce s ledovcem v plavbě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

bitkar

komunikace

a to jako nemohl zarvat bacha ledovec napravo, zatoc doleva??? to jsou hovada celkem. Hlavne dve minuty ze sledoval jak se lod toci spatne... no, to je fakt lamerina.

0/0
23.9.2010 10:18

LUF4

Těžko mluvit o zločinu

když se nepředpokládalo že by se Titanic mohl potopit i nabouraný ledovcem

0/0
23.9.2010 9:25

jmhad

žádná novinka

ve starých zprávách,v článcích i knihách se ona možnost záměny levá - pravá připouští a někde se dokonce uvádí jako jedna z příčin z celé oné jejich řady.Ale někdo se chtěl teď zviditelnit.:-(

0/0
23.9.2010 6:27

Qesospi Cobigan

nejasná komunikace...?

jakože by to byl u toho ledovce PRVNÍ manévr kormidelníka od vyplutí....?

0/0
22.9.2010 22:08

byvalyvoliccssd2

Kormidlo do krajní polohy a zpětný chod byl jediný způsob,

jak v této situaci Titanic potopit. Kormidlo mělo malou účinnost a loď najela bokem. Kdyby jen vyhnuli kormidlo, loď by ledovec minula. Kdyby dali jen zpětný chod či neudělali nic, pak by loď narazila přídí, prorazila jen jeden či dva oddíly, ale zůstala na hladině. S rozpáraným bokem neměla šanci.

0/0
22.9.2010 22:01

dolch

Re: Kormidlo do krajní polohy a zpětný chod byl jediný způsob,

Nedávno jsem viděl nějaký dokument, kde vybádali, že do lodi teklo už před nárazem. Měla nějak špatně zakalené nýty nebo co a ty snadno praskaly. Ledovec loď nerozpáral, jak se traduje, ale po lehkém šťouchnutí prostě většina nýtů popraskala. Podle tohoto dokumentu byl Titanik v podstatě odsouzený ke zkáze ještě před vyplutím. Těžko říct, kde je pravda, už se to asi nikdy nedovíme.

0/0
22.9.2010 22:28

byvalyvoliccssd2

Re: Kormidlo do krajní polohy a zpětný chod byl jediný způsob,

Těch  nedostatků byo víc, ale nijak tragické. Např. mu dvakrát začalo cestou hořet uskladněné uhlí (loď byla poháněna parními turbínami s kotlem na uhlí).

0/0
22.9.2010 22:39

Phantom2005

Re: Kormidlo do krajní polohy a zpětný chod byl jediný způsob,

Na tehdejší poměry byla ocel v pořádku, ale dneska by kvalitář poslal celou takovou várku zpátky do pece. Ocel Titaniku totiž obsahovala vysoký podíl síry a dalších znečišťujících příměsí, v ledové vodě zkřehla a při nárazu pak velmi snadno praskla.

0/0
23.9.2010 8:50

Phantom2005

Re: Kormidlo do krajní polohy a zpětný chod byl jediný způsob,

Jenže to na lodi nikdo nevěděl - testovací plavba vůbec nezahrnovala krizové manévrování, takže o poddimenzovaném kormidle neměli ponětí.

Důstojník Murdoch si taky neuvědomil, že při "hard to starboard" musí strojník odstavit turbínu (střední šroub), protože ta nebyla schopná zpětného chodu. Jejím odstavením bylo kormidlo v podstatě úplně vyřazeno, protože na něj přestala od středního šroubu proudit voda.

Stejně jsou to jen samé kdyby a koneckonců, těch 1500 obětí přispělo sice tragicky, ale nezanedbatelně ke zvýšení bezpečnosti mořeplavby - USA založily ledovou hlídku, byly formalizovány procedury pro rádiové spojení, pro postup záchranných prací atd.atd.

0/0
23.9.2010 9:00

oscr666p

Titanic šel ke dnu kvůli zmatku v rozkazech

Pokud vím,tak osud té lodi byl díky novinářům  zpečetěn v podstatě už dávno před tím než vůbec vyplula.Co se týká kormidla,bylo úplně fuk kam s tím otočil stejně by za daných okolností ke srážce došlo!!Posádka neměla potřebné vybavení(dalekohledy),první důstojník nebyl muž na svém místě(protichůdné povely) a kapitán se nechal ovlivnit majitelem a nedal na svůj instinkt a zkušenosti(modrá stuha a ignorování nejméně osmi varování o ledovcích!!!).Nejdůležitější ovšem je že i přes potopení titaniku nemusel nikdo utonout protože nejbližší loď nebyla vzdálená 4 hodiny ale pár minut.Dokonce se i zjistilo jméno lodi i kapitána a byl u výslechu.Tvrdil ovšem že si myslel že na lodi probýhá oslava.Takže spekulace o kormidelníkovi nota bene předaná ještě přes dvě generace je naprosto zcestná a zbytečná.

0/0
22.9.2010 21:44

tučňák v exilu

Re: Titanic šel ke dnu kvůli zmatku v rozkazech

Kec. Kapitán Californianu byl vybrán jako obětní Beránek, i když se za něj postavily mj. profesní organizace kapitánů a navigátorů. A nalezení vraku Titanicu konečně potvrdilo jeho verzi - od Titanicu byl vzdálen 20 mil a vzhledem k tomu, že Titanic ani nevypouštěl světlice v intervalech, ale náhodně... A mezi Titanicem a Californianem navíc bylo ledové pole.

0/0
22.9.2010 23:30

spiq

Re: Titanic šel ke dnu kvůli zmatku v rozkazech

Nehlede na to, ze z Californianu videli svetlice vice barev, coz prave ukazuje na tu oslavu a dustojnici Titanicu tvrdili, ze vypousteli jen bile svetlice v danem intervalu. Nicmene se diskutuje jeste o jine lodi, ktera byla cca mezi Californianem a Titanicem, blize k Titanicu, ale neozyvala se zadnym zpusobem.

Btw take se diskutuje p tom, ze Titanic vlastne nebyl Titanic ale Olympic a ze nedoslo ke srazce s ledovcem ale s jinou lodi - dukazem maji byt ruzne zachranne cluny.

0/0
23.9.2010 5:04

Vlk_bílý

No, především,

loď byla bíle natřena a výrazně označena červeným křížem. Nebyla ozbrojena a kapitán té ponorky dostal rozkaz, že tu loď musí !! potopit. Byla to prasárna, zvláště na konci války.

0/0
22.9.2010 21:12

duhacenzor

Re: No, především,

SSSR neměl podepsané ženevské normy, tudíž jejich plněním nebyl nijak vázán a nemůže být za jejich neplnění ani nijak postihován, je mi líto, nezastávám se ruských bolševiků, byli stejná hovada jako esesáci, nenávidím ruský bolševismus, ale chyba byla v prvé řadě u velení německé maríny, že označili ohromný parník zmíněným zdaleka viditelným "terčem", nevyzbrojili ho, popř. neeskortovali torpédoborci, MUSELI vědět, že takhle označenou německou loď v Baltu posílají Rusům na jatka i s celou posádkou a těmi přepravovanými evakuanty.

0/0
22.9.2010 21:27

barbud o

Re: No, především,

... asi jako Hirošima?

0/0
22.9.2010 21:28

zlomená lopata

Re: No, především,

Hirošima zkrátila válku. Tento masakr těžko!

0/0
22.9.2010 21:33

barbud o

Re: No, především,

... masakr jako masakr, teror jako teror ...

... nebo vezli tajnou zbraň ...

... nebo jakou trotlovinu kdo vymyslel ...

0/0
22.9.2010 21:41

duhacenzor

Re: No, především,

Ve Východním Prusku Rusové záměrně a cílevědomě bombardovali kolony evakuovaných Němců, převážně žen a dětí letectvem, dělostřelectvem, raketomety, přejížděli přes ně tanky, bylo to superostré, masakrů, uznávám, že superhovadských, tam bylo něúrekom, už z těchto důvodů muselo německé vělení předpokládat, že Rusové budou stejným způsobem útočit na evakuační lodi a snažit se je proto ochránit a ukrýt, Gustloffa poslali na válečné moře plné nepřátelských ponorek pomatlaného červeným křížem, osvětleného,  neozbrojeného a osamoceného - nepochopitelná tupost....nebo to měla být opravdu návnada, co kryla další tajný, veledůležitý  transport?

0/0
22.9.2010 21:58

tučňák v exilu

Re: No, především,

Pokud byla označena ČK, pak bylo nalodění příslušníků posádek pro nové ponorky válečnýám zločinem, loď byla legitimním cílem a Němci nesou veškeré následky. Pokud nebyla, pak byla legitimní cíl ;-)

0/0
22.9.2010 23:43

Lord Havelock Vetinari

Titanic zná každý..

..ale Gustloff, kde zařvalo 9000 pobaltských Němců, se ani pořádného filmu zatím nedočkal a v učebnicích o něm není taky vůbec nic.

0/0
22.9.2010 20:58

zlomená lopata

Re: Titanic zná každý..

To byla ta civilní loď, ktarou potopil hrdinný kapitán ruské ponorky na konci války?

0/0
22.9.2010 21:02

duhacenzor

Re: Titanic zná každý..

Žádná nepřátelská loď není ve válce lodí "civilní", navíc německé ponorky se chovaly stejně, jako ponorky jejich do 22.6.1941 nejbližších spojenců.

0/0
22.9.2010 21:07

duhacenzor

Re: Titanic zná každý..

Nikoli pobaltských, ale východopruských.

0/0
22.9.2010 21:04

zlomená lopata

Re: Titanic zná každý..

Vzhledem k tomu, že chlapi válčili nebo byli mrtví, tak tam zařvali hlavně ženské a děti.

0/0
22.9.2010 21:07

duhacenzor

Re: Titanic zná každý..

To ano, to souhlasí. Podobně jako Coventry, Varšava, Majdanek, Treblinka, Osvětim a další německé pomníky německého způsobu vedení WW2.  To  co se dělo 1945 v Pomořanech, Slezsku, Východním Prusku bylo husté, stejně jako nálety na Hamburk, Kolín, Drážďany atd. , ale Němci si o bezskrupulózní postup řekli sami, první porušili jakékoliv civilisované nebo obecně pochopitelné normy vedení války. Mohli by být rádi, že je spojenci po jejich vzoru nenahnali po kapitulaci do plynu, jako to Němci poraženým a zajatým dělali celou válku.

0/0
22.9.2010 21:16

nibor

Re: Titanic zná každý..

Ta "civilní " loď byla zapsána v Kriegsmarine a na její palubě byli přepravováni i vojáci včetně ponorkářů. Bohužel legitimní cíl.

0/0
23.9.2010 9:46

víťula_

snůška kravin

pozdější pokusy s Olympikem (sesterská loď Titaniku) jasné prokázaly že srážku nešlo odvrátit, protože byl prostě moc blízko. Od předání zprávy na můstek do nárazu uběhlo jen cca 37 vteřin, vzdálenost od ledovce byla ve chvíli jeho spatření hlídkou asi 450 metrů. Navíc se ledovec nacházel téměř přesně před přídí, takže bylo jedno jestli to obrátil kormidelník vlevo či vpravo. Obojí bylo špatně, protože srážku nešlo odvrátit a tímto se Titanic akorát vystavil ledovce nejcitlivějším místem - bokem lodi. Je pravda že po srážce se ještě několik minut pokračovalo rychlostí asi 6 uzlů, ale Ismay (gen. ředitel White Star line) se dostavil na můstek až potom co loď definitivně zastavila. Navíc silně pochybuju, že by plutí několik minut nízkou rychlostí mohlo mít na rychlost potopení natolik zásadní vliv.

0/0
22.9.2010 18:57

Mirco1

Re: snůška kravin

Pozor, je pravdou že nějakou dobu po srážce byl ještě dán povel poloviční rychlostí vpřed nepamatuji si, kolik minut tak ještě bylo než byl znovu dán povel stop - patrně proto, aby mohly začít být spouštěny čluny.

0/0
22.9.2010 19:04

re_visor

Re: snůška kravin

někde jsem četl, že pokud by místo snahy vyhnout se ledovci jen vypnuli motory (takže by do chvíle nárazu stačili maličko zpomalit) a narazili do ledovce přídí, že by se potopili o hodně později nebo vůbec, díky tomu že by voda tekla do méně komor než tekla ve skutečnosti,kdy ledovec zasáhl loď po straně a prorazil díru do několika komor zároveň...

0/0
22.9.2010 19:17

Blamik

Re: snůška kravin

ono se svým způsobem tak i stalo. Jen provedení kontra pro několikatunové lodní šrouby byla operace dlouhodobější, než představa že se v tu ránu šrouby začaly otáčet obráceně..

0/0
22.9.2010 19:20

Dalšínickvpekle

Všechno to jsou nesmysly

Pravda je odhalena tady - http://www.vidchili.com/video/cWUFfdw0kDY/Pravda_o_zkáze_Titaniku_1_8/

0/0
22.9.2010 18:56

Oerteplur

Ví to přesně, protože náhodou stála na můstku

R^

0/0
22.9.2010 18:39

Mirco1

Kapitáne, víte, hrozně se bojím...

... a nedá mi vůbec spát myšlenka, co kdybychom narazili na ledovec!

- Buďte ujišťěna madam, že se není nad čím strachovat, ten ledovec popluje dál, jako by se nic nestalo.

0/0
22.9.2010 18:02

Niky79

Hehe

"Pravý důvod, proč Titanic narazil do ledovce je, že kormidelník stočil loď špatným směrem"

Pravy duvod je ten, ze tam ten ledovec byl.

0/0
22.9.2010 17:56

Mirco1

Ten článek i bez zbabrání redaktorem iDnes....

.... je nesmysl, protože je úplně jedno na kterou stranu kormidelní kolo a tedy i loď Hitchens otočil - ledovec se totiž v okamžiku, kdy jej Fleet z "vraního hnízda" spatřil, nacházel PŘÍMO před lodí. Takže by se o něj Titanic opřel jedním či druhým bokem a to v obou případech, protože Murdoch bohužel vydal následně zcela osudový druhý rozkaz "plnou parou vzad". Tím ubral kormidlu extrémně na účinnosti, takže Titanic při vychylování od původního kurzu opisoval větší oblouk než pokud by plul stále plnou parou vpřed a tudíž se s ledovcem střetl. To je zajímavý příklad toho, že dvě řešení, každé z nichž by samo o sobě katastrofě zabránilo, se vzájemně v kombinaci oslabila natolik, že ke srážce došlo.

0/0
22.9.2010 17:50

Borisovic

Re: Ten článek i bez zbabrání redaktorem iDnes....

no ja to z clanku pochopil tak ze tocil nejakou dobu doleva a pak zas doprava takze udelal takovy dlouhy oblouk nez se zacel vyhybat a pak uz bylo pozde

0/0
22.9.2010 18:10

Mirco1

Re: Ten článek i bez zbabrání redaktorem iDnes....

Ty dvě minuty, o kterých v článku mluví, tak za ty už byl dávno ledovec na úrovni zadní poloviny lodi a pokud vím, ten rozkaz otočit kormidlo na opačnou stranu mu Murdoch zcela úmyslně dal, aby před ledovcem "uhnula" záď. Murdoch ovšem zemřel při katastrofě, takže už o tom nemůže vypovídat.

0/0
22.9.2010 18:20

Elija69

co protistrana ?

Co na to říká protistrana na takové nařčení ?

0/0
22.9.2010 17:45

LUF4

Těžko mluvit o zločinu

když se nepředpokládalo že by se Titanic mohl potopit i nabouraný ledovcem

0/0
22.9.2010 17:24

Závist musí bolet

Blíží se výročí, autorka studuje historii...

Ano, je pravda, že onen důstojník velmi chytře "hájil" před vyšetřovací komisí svého chlebodárce tak, že z něj byl vyšetřovatel zoufalý :-) Ale žeby za to mohl kormidelník, jen a pouze on asi nebude pravda, protože kormidelník vždy vykonával pouze nařízení důstojníka, který s ním sloužil.

Sám mohl tak maximálně tiše pouštět větry.

Za zkázou byl souhrn všech možných okolností, které skvěle popsal velmi čtivou formou pan Miloš Hubáček v knize TITANIK, jenž čerpal z dochovaných písemných záznamů jednotlivých účastníků a komise samé.Že loď neměla dostatečný počet záchranných člunů či vorů, které by pobrali všechny lidi /a to přesto splňovalo požadovaný počet daný nařízením :-)) /je fakt, který se také podepsal na počtu obětí.

0/0
22.9.2010 17:09

duhacenzor

Re: Blíží se výročí, autorka studuje historii...

R^ Podotýkám jen, že nejpodstatnější problém Titaniku spočíval právě v nedostatečném počtu záchranných člunů.

Mimochodem ze všech zvěstí okolo Titaniku je nejkurióznější, že tehdejší US feministky ostře odsoudily ženy na Titaniku za "zradu ženského hnutí": ty ohavné "zrádkyně" totiž nastoupily do záchranných člunů, namísto, aby "dokázaly" svoji "rovnoprávnost" tím, že by zůstaly na palubě potápějící se lodi a způsobně tam zahynuly. Škoda, že feminstky necestovaly na Titaniku a neukázaly světu tu svou rovnoprávnost,  nebyla by jich škoda;-D

0/0
22.9.2010 19:20

generál custer VII.

1912 byl velmi chladný rok

po atlantiku plulo hodně ledovců. Dneska by to označili jako jasný důkaz oteplování.

0/0
22.9.2010 17:05

Blamik

pokyny pro port a starboard byly v té době

zavedené pojmy. udivilo by mne u anglického loďstva že by zrovna to mělo problém s pravidly které samo propagovalo do mezinárodních pravidel lodní dopravy... ale budiž...

I kdyby nakrásně došlo k problému s pochopením signálu mezi můstkem a kormidelníkem pochybuji nad časovým údajem 2 minuty. Tolik času dle svěděctví mezi zahlédnutím objektu a srážkou s ním Titanik neměl...

0/0
22.9.2010 17:01

GEORGE MICHAEL

Re: pokyny pro port a starboard byly v té době

R^R^ Přesně, přesně - vždyť k té srážce došlo během několika desítek vteřin. Určitě to nebyly celé dvě minuty.

0/0
22.9.2010 17:16

smíšek36

Re: pokyny pro port a starboard byly v té době

no dvě minuty je jen dvanáct desítek vteřin....;-D,  pravdou je že manévrovací schopnosti tehdejších parolodí nebyly nic extra....

0/0
22.9.2010 17:47

Blamik

Re: pokyny pro port a starboard byly v té době

To ano, ale budu-li vycházet z dostupných údajů zahlédl Fleet ze strážního koše tmavý předmět 0,5 NM před přídí. Převod je jednoduchý, něco přes 900 metrů. Při udávané rychlosti 22.5 námořních uzlů tedy 41,6 Kmph, měla posádka reakční čas 1,5 minuty. 2 minuty by znamenaly provedení úkonu 1.4km před ledovcem. Něco zabrala komunikace koš-můstek, pak můstek strojovna, následně jednotlivé úkony. Tedy pokud komunikace trvala přibližně 15 vteřin (cinknutí, zvednutí sluchátka, příjem zprávy a to samé zase do strojovny) přišlo by provedení příkazu tak cca do 60ti vteřin od zahlédnutí objektu. Mimochodem se prakticky nikde nezmiňuje že povel k šroubu pro zpětný chod bylo možné provést až cca po 1né minutě od ohlášení (zastavit šroub, spustit šroub v obráceném převodu - turbína byla jednosměrná)..

Pokud by ale byla pravda že Titanik viděl nebezpečí ještě daleko dříve před katastrofou pak by šlo spekulovat nad tím že svědci maskovali při vyšetřování sérii fatálních chyb při ovládání plavidla.

0/0
22.9.2010 18:29

Rubik1

Re: pokyny pro port a starboard byly v té době

Z údajů o rychlosti a vzdálenosti to bylo přibližně půl minuty.

0/0
22.9.2010 18:09

bloud-velbloud

pravda o černobylu

tam taky zařvali jenom dva lidé

jeden zařval "vypni to" a druhej " nejde to"

0/0
22.9.2010 16:54

juklíček

kdyby to Titanic napral přímo do ledovce

tak lidi mohli vylízt na ten ledovec a nemuseli skákat do ledové vody a zmrznout tam  a možná by se titanic vůbec nepotopil, že.

0/0
22.9.2010 16:48

vitaboch

Re: kdyby to Titanic napral přímo do ledovce

To by se nepotopil, protože na čelní srážku byly ty vodotěsné komory koncipované. Loď mohla plout s tím, že nabírá vodu do tří různých úseků, bohužel nabírala vodu do čtyř....

jinak ta první věc je debilita největšího rázu. za prvé vidím, jak někdo leze bez horolezeckého vybavení na ledovec a za druhé, na následky podchlazení by zemřeli tak jako tak...

0/0
22.9.2010 17:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.