Diskuze

Čitelné, nebo s „krucánky“? Děti ve 40 školách začnou zkoušet nové písmo

Není Fanda jako Fanda. Většina prvňáků se sice začne učit tohle jméno a další slova psát tak jako generace před nimi, ale několik stovek dětí na to půjde jinak. Zítra totiž startuje pilotní projekt ministerstva školství: čtyři desítky základních škol v celé zemi otestují, jak se v praxi osvědčí písmo Comenia Script.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MM

venenum

5. 9. 2010 12:42
Krok zpět

Psací písmo je "vychytaný" vynález, zavádění Comenia Scriptu je krokem zpět.

Škody, které přechodem k Comenii vzniknou, se budou napravovat jen velice obtížně.

0 0
možnosti
HS

Prasadko

4. 9. 2010 14:58
Psací písmo je nesmyslný přežitek.

Mám ještě v živé paměti, jaké utrpení mi působilo psaní na prvním stupni základní školy. Je dobře, že se budou děti učit psát písmem, které se podobá písmu tiskacímu. Žiju ve Švýcarsku, tady se taky psací písmo neučí a děti kvůli tomu nejsou ani méně vzdělané, ani hůř vychované než v Čechách. Dokonce bych řekla, že je tomu naopak.

0 0
možnosti
LG

l.g

4. 9. 2010 22:04
Re: Psací písmo je nesmyslný přežitek.

Přežitek? Vy máte snad dojem, že to jak se podpisujete je přežitek? Že by bylo víc cool se podepisovat tiskacím? Připomínám, že přes 90% podpisů lidí používajících latinku vychází z psacího písma.

K těm Vašim pocitům z dětství: Stejné by jste pravděpodobně měl i kdyby jste se v dětství učil psát Comenia Scriptem.

Můžete mi vysvětlit, co je na tom dobře, když se děti budou snaži psát jako stroj? Krom toho to není otázka vzdělání nebo nevzdělání. I když neznalost jednoho typu

latinkové abecedy by se posléze za jistou nevzdělanost považovat dala. Je to

spíš otázka kulturní.

0 0
možnosti

lipan z coridy

3. 9. 2010 9:35

Ať se učí dál psací a dítě se časem rozhodne jak bude psát tak jako mi všichni kdo tak  v součastné době píše. A zajisté se všichni podepisujete TISKACÍM.

0 0
možnosti
MM

venenum

3. 9. 2010 9:18
Přečtěte si

http://www.cuni.cz/IFORUM-6121-version1-Comenia.pdf

.

Lencová, Brousil a Štorm v této veřejné oponentuře vydané u příležitosti výstavy písma Comenia kritizují kvalitu českých učebnic a dalších tiskovin používaných ve školství (jsou prý "trapné", "budí lítost", mají špatnou diakritiku, atd..). Tím zdůvodňují nutnost změny psacího vzoru.

Čili: v učebnicích je ošklivé tiskací písmo = zrušíme tedy psací písmo a nahradíme ho tiskacím. Absolutně nechápu. Měnit by se snad měly učebnice, ne psací vzor - ten v nich přece není, knihy se tisknou tiskacím písmem, ne psacím.

Nevyhovuje-li tiskací písmo, nahradíme psací vzor právě tiskacím ? ? Pak budou učebnice krásnější ? ? Jezdí-li po silnicích ošklivé motorky, zrušíme auta a všem nařídíme jezdit na nových motorkách, údajně hezčích ?

0 0
možnosti
LG

l.g

4. 9. 2010 14:57
Re: Přečtěte si

To jsou dva trochu odlišné problémy. Změnu psaného vzoru proszuje vlastně jen Lencová jakožto autorka Comenia Scriptu.

Kritika úrovně sazby učenic je celkem oprávněná. Tento problém řeší písmo Comenia Antiqua od Štorma a Comenia Sans od Brousila (oboje sazbové písmo určené k sazbě textů v učebnicích). Tato 3 písma spolu velmi dobře komunikují, takže projekt je jako takový celkem v pořádku. Tedy až na to, že Lencová chce změnit psaný vzor na nespojitý, což je poněkud rozporuplné, né-li blbost.

0 0
možnosti
BP

bo55bo

2. 9. 2010 9:09
Neni to tak davno ...

a v jedne sousedni zemi se za vrchol kultury povazovalo psani svabachem. Pouziva ho dnes jeste nekdo ? Dokonce, krome historiku, ho vetsina lidi uz ani neprecte ...;-)

0 0
možnosti
MN

_m-

2. 9. 2010 10:42
Re: Neni to tak davno ...

Kde není jiná zbraň nastoupí demagogie.

0 0
možnosti
NP

net.Xtreme počtvrté

2. 9. 2010 7:58
Nesouhlasím s anketou

Děti by se měli učit normální bezpatkové tiskací, nové je příšerné a drahé a staré psací k ničemu.

0 0
možnosti
NP

net.Xtreme počtvrté

2. 9. 2010 7:59
Re: Nesouhlasím s anketou

A já bych se měl učit gramatiku....měly;-D

0 0
možnosti
KK

Karel Kocourek

2. 9. 2010 0:05
Staré psací písmo je nesmysl

Staré psací písmo je nesmysl, který zničil logické uvažování celé generace žáků. Proč?

- Spojované písmo je nadstavbou "tiskacího" písma. Člověk při pokusu psát rychleji začne písmena spojovat instinktivně a přirozeně, ale měl by si uvědomit, že základní jsou písmena nespojovaná, tiskací.

- Pokud už se má vyučovat písmo spojované, logika věci vyžaduje, aby se první a poslední znak slova psal bez příslušných napojovacích tahů zleva, resp. zprava. Notorickým příkladem nesmyslu je malé s, které vypadá jak polovina lipového lístečku, ale celá ta šikmá čára neslouží na začátku slova k ničemu; s je takové to bříško.

- Výsledkem je, že se staré psací písmo zásadně odlišuje od tištěného písma, v podstatě nutí děti učit se písma dvě.

- Historicky je písmo ovlivňované i používanými psacími pomůckami. Dnešní kvalitní pera umožňují psát spojovaně i nespojovaně bez nežádoucích kazů, jako rozpíjejících se skvrnek v místě přiložení pera. Není důvod odmítat nespojované písmo z technických příčin.

0 0
možnosti
LG

l.g

2. 9. 2010 9:23
Re: Staré psací písmo je nesmysl

- Z hlediska historického je to přesně naopak. Nespojité písmo je důsledek technologie sazby.

- Systém spojování znaků se vyvíjí už několik set let a dosáhl víceméně optimálního stavu při zohlednění rychlosti psaní, čitelnosti a schopnosti rozpoznat jednotlivé znaky i při zkomolení. Nespojité písmo je na tom mnohem hůře.

- Ano to je pravda. V branži IT se tomu říká zpětná kompatibilita.

- To je naprostý nesmysl. Obě písma jsou úplně stejně monolineární a kvalita psacího náčiní má na ně úplně stejný dopad.

0 0
možnosti
SS

Karboxyl

1. 9. 2010 20:10
Není moc dobré

To nové písmo mi nepřijde nijak moc dobré, protože má ty nesmyslné "zobáčky" či jak to nazvat. To určitě psaní neurychlí.  

Ale nvou psací předlohu to utrčitě užnutně potřebovalo.

0 0
možnosti
SS

Karboxyl

1. 9. 2010 20:07
Renonc

"Háčky a čárky se nad písmeny píší hned, ne až po dopsání celých slov."

Pokud vím, tak se nikdy neučilo, že háčky a čárky se doplňují až po napsání slova. Aspoň u nás na škole tomu tak rozhodně nebylo.

0 0
možnosti
KK

Karel Kocourek

2. 9. 2010 0:10
Re: Renonc

U nás na škole se to sice výslovně nevyžadovalo (r. 1971-1980), ale děti, které tak psaly (patrně pod vlivem rodičů) byly ostatním dávány za vzor. Oceňovala se schopnost napsat celé slovo jedním plynulým tahem. Moji prarodiče tak ovšem psali  zásadně. Zřejmě nějaký pozůstatek po starších nedokonalých perech, které v místě přiložení na papír udělaly takovou malou skvrnku.

0 0
možnosti
E

ELAPHURUS

1. 9. 2010 20:02
Přeju paní neučitelce

mnoho neúspěchů při laboratorních pokusech s nebohými dětmi....

0 0
možnosti