Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čitelné, nebo s „krucánky“? Děti ve 40 školách začnou zkoušet nové písmo

Není Fanda jako Fanda. Většina prvňáků se sice začne učit tohle jméno a další slova psát tak jako generace před nimi, ale několik stovek dětí na to půjde jinak. Zítra totiž startuje pilotní projekt ministerstva školství: čtyři desítky základních škol v celé zemi otestují, jak se v praxi osvědčí písmo Comenia Script.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

venenum

Krok zpět

Psací písmo je "vychytaný" vynález, zavádění Comenia Scriptu je krokem zpět.

Škody, které přechodem k Comenii vzniknou, se budou napravovat jen velice obtížně.

0/0
5.9.2010 12:42

Prasadko

Psací písmo je nesmyslný přežitek.

Mám ještě v živé paměti, jaké utrpení mi působilo psaní na prvním stupni základní školy. Je dobře, že se budou děti učit psát písmem, které se podobá písmu tiskacímu. Žiju ve Švýcarsku, tady se taky psací písmo neučí a děti kvůli tomu nejsou ani méně vzdělané, ani hůř vychované než v Čechách. Dokonce bych řekla, že je tomu naopak.

0/0
4.9.2010 14:58

l.g

Re: Psací písmo je nesmyslný přežitek.

Přežitek? Vy máte snad dojem, že to jak se podpisujete je přežitek? Že by bylo víc cool se podepisovat tiskacím? Připomínám, že přes 90% podpisů lidí používajících latinku vychází z psacího písma.

K těm Vašim pocitům z dětství: Stejné by jste pravděpodobně měl i kdyby jste se v dětství učil psát Comenia Scriptem.

Můžete mi vysvětlit, co je na tom dobře, když se děti budou snaži psát jako stroj? Krom toho to není otázka vzdělání nebo nevzdělání. I když neznalost jednoho typu

latinkové abecedy by se posléze za jistou nevzdělanost považovat dala. Je to

spíš otázka kulturní.

0/0
4.9.2010 22:04

lipan z coridy

Ať se učí dál psací a dítě se časem rozhodne jak bude psát tak jako mi všichni kdo tak  v součastné době píše. A zajisté se všichni podepisujete TISKACÍM.

0/0
3.9.2010 9:35

venenum

Přečtěte si

http://www.cuni.cz/IFORUM-6121-version1-Comenia.pdf

.

Lencová, Brousil a Štorm v této veřejné oponentuře vydané u příležitosti výstavy písma Comenia kritizují kvalitu českých učebnic a dalších tiskovin používaných ve školství (jsou prý "trapné", "budí lítost", mají špatnou diakritiku, atd..). Tím zdůvodňují nutnost změny psacího vzoru.

Čili: v učebnicích je ošklivé tiskací písmo = zrušíme tedy psací písmo a nahradíme ho tiskacím. Absolutně nechápu. Měnit by se snad měly učebnice, ne psací vzor - ten v nich přece není, knihy se tisknou tiskacím písmem, ne psacím.

Nevyhovuje-li tiskací písmo, nahradíme psací vzor právě tiskacím ? ? Pak budou učebnice krásnější ? ? Jezdí-li po silnicích ošklivé motorky, zrušíme auta a všem nařídíme jezdit na nových motorkách, údajně hezčích ?

0/0
3.9.2010 9:18

l.g

Re: Přečtěte si

To jsou dva trochu odlišné problémy. Změnu psaného vzoru proszuje vlastně jen Lencová jakožto autorka Comenia Scriptu.

Kritika úrovně sazby učenic je celkem oprávněná. Tento problém řeší písmo Comenia Antiqua od Štorma a Comenia Sans od Brousila (oboje sazbové písmo určené k sazbě textů v učebnicích). Tato 3 písma spolu velmi dobře komunikují, takže projekt je jako takový celkem v pořádku. Tedy až na to, že Lencová chce změnit psaný vzor na nespojitý, což je poněkud rozporuplné, né-li blbost.

0/0
4.9.2010 14:57

bo55bo

Neni to tak davno ...

a v jedne sousedni zemi se za vrchol kultury povazovalo psani svabachem. Pouziva ho dnes jeste nekdo ? Dokonce, krome historiku, ho vetsina lidi uz ani neprecte ...;-)

0/0
2.9.2010 9:09

_m-

Re: Neni to tak davno ...

Kde není jiná zbraň nastoupí demagogie.

0/0
2.9.2010 10:42

l.g

Re: Neni to tak davno ...

A co jste nám tím chtěl sdělit?

0/0
2.9.2010 21:48

net.Xtreme počtvrté

Nesouhlasím s anketou

Děti by se měli učit normální bezpatkové tiskací, nové je příšerné a drahé a staré psací k ničemu.

0/0
2.9.2010 7:58

net.Xtreme počtvrté

Re: Nesouhlasím s anketou

A já bych se měl učit gramatiku....měly;-D

0/0
2.9.2010 7:59

venenum

Re: Nesouhlasím s anketou

http://www.facebook.com/pages/-Jsme-PROTI-zruseni-psaciho-pisma-/115654701801081?ref=ts

(7.172 lidem se líbí skupina: "... Jsme PROTI zrušení psacího písma....")

Jak je to možné ?

0/0
2.9.2010 8:41

l.g

Re: Nesouhlasím s anketou

Z vašich slov je patrné, že jste problematiku viděl akorát z rychlíku ale

naštěstí je Váš názor statisticky téměř bezvýznamný. :-) Tato změna by prospěla 30% populace. Zbytku naopak (viz texty níže). Anketa to jen dokládá.

0/0
2.9.2010 9:10

Karel Kocourek

Staré psací písmo je nesmysl

Staré psací písmo je nesmysl, který zničil logické uvažování celé generace žáků. Proč?

- Spojované písmo je nadstavbou "tiskacího" písma. Člověk při pokusu psát rychleji začne písmena spojovat instinktivně a přirozeně, ale měl by si uvědomit, že základní jsou písmena nespojovaná, tiskací.

- Pokud už se má vyučovat písmo spojované, logika věci vyžaduje, aby se první a poslední znak slova psal bez příslušných napojovacích tahů zleva, resp. zprava. Notorickým příkladem nesmyslu je malé s, které vypadá jak polovina lipového lístečku, ale celá ta šikmá čára neslouží na začátku slova k ničemu; s je takové to bříško.

- Výsledkem je, že se staré psací písmo zásadně odlišuje od tištěného písma, v podstatě nutí děti učit se písma dvě.

- Historicky je písmo ovlivňované i používanými psacími pomůckami. Dnešní kvalitní pera umožňují psát spojovaně i nespojovaně bez nežádoucích kazů, jako rozpíjejících se skvrnek v místě přiložení pera. Není důvod odmítat nespojované písmo z technických příčin.

0/0
2.9.2010 0:05

l.g

Re: Staré psací písmo je nesmysl

- Z hlediska historického je to přesně naopak. Nespojité písmo je důsledek technologie sazby.

- Systém spojování znaků se vyvíjí už několik set let a dosáhl víceméně optimálního stavu při zohlednění rychlosti psaní, čitelnosti a schopnosti rozpoznat jednotlivé znaky i při zkomolení. Nespojité písmo je na tom mnohem hůře.

- Ano to je pravda. V branži IT se tomu říká zpětná kompatibilita.

- To je naprostý nesmysl. Obě písma jsou úplně stejně monolineární a kvalita psacího náčiní má na ně úplně stejný dopad.

0/0
2.9.2010 9:23

venenum

Re: Staré psací písmo je nesmysl

R^

0/0
2.9.2010 9:46

venenum

Re: Staré psací písmo je nesmysl

Staré psací písmo zničilo logické uvažování ??? Jak jste na to, probůh, přišel ???

Naopak Comenia Script, je-li psána částečně spojovaně, významně narušuje logiku uvažování. Spojíte-li totiž písmena "podle toho, jak pohybujete loktem po podložce", čili nahodile (někdo zvládne spojit dvě, někdo v tomtéž slově tři, jiný spojí v tomtéž slově všechna), slovo se vám rozkouskuje. A to pokaždé jinak - podle toho, kdo text píše. Navíc některá písmena Comenie s jinými spojit jdou, jiná nikoliv (zpravidla ta, která přišla o kličky).

Jakmile se v takto individuálně rozkouskovaných slovech pokusíte určit předpony, kořeny, přípony či koncovky, máte problém. Každé dítě bude slovo vnímat po svém. Bude se ptát: "Proč předpona nekončí tam, kde se slovo opticky rozpadá na části, proč je o písmeno delší ?" S rozdělováním slov na konci řádku budou obdobné potíže.

I psaní nespojovanou Comenií může přinášet obtíže, a to pokud nebudou striktně dodržovány šířky mezer. Význam sdělení se může výrazně změnit.

0/0
7.9.2010 16:28

Karboxyl

Není moc dobré

To nové písmo mi nepřijde nijak moc dobré, protože má ty nesmyslné "zobáčky" či jak to nazvat. To určitě psaní neurychlí.  

Ale nvou psací předlohu to utrčitě užnutně potřebovalo.

0/0
1.9.2010 20:10

Karboxyl

Renonc

"Háčky a čárky se nad písmeny píší hned, ne až po dopsání celých slov."

Pokud vím, tak se nikdy neučilo, že háčky a čárky se doplňují až po napsání slova. Aspoň u nás na škole tomu tak rozhodně nebylo.

0/0
1.9.2010 20:07

Karel Kocourek

Re: Renonc

U nás na škole se to sice výslovně nevyžadovalo (r. 1971-1980), ale děti, které tak psaly (patrně pod vlivem rodičů) byly ostatním dávány za vzor. Oceňovala se schopnost napsat celé slovo jedním plynulým tahem. Moji prarodiče tak ovšem psali  zásadně. Zřejmě nějaký pozůstatek po starších nedokonalých perech, které v místě přiložení na papír udělaly takovou malou skvrnku.

0/0
2.9.2010 0:10

Karboxyl

Re: Renonc

Tak já jsem poněkud mladší, u mě jsou to léta 89 - 94 a pokud si dobře vzpomínám, tak se na jednolitost tahu vůbec žádný důraz nekladl a naopak nám učitelka neustále radila, ať dělám čárky a háčky rovnou a ne až na konec. A taky jsem to tak dělal už od prvopočátku.

0/0
2.9.2010 0:25

Karel Kocourek

Re: Renonc

To je vývoj...

0/0
2.9.2010 0:58

_m-

Re: Renonc

V hodinách psaní se to vyžadovalo (jsem o generaci starší) právě proto, že hodiny psaní sloužily k nácviku plynulého písma. Ale při diktátu to po nás nikdo nechtěl.

0/0
2.9.2010 9:54

venenum

Re: Renonc

"Podle současné písmové předlohy se vyučuje zásadně psaní, nikoliv krasopis. Děti nejsou klasifikovány podle „krásy“ svého písma, nýbrž podle čitelnosti a v jejich písemném projevu se respektují odlišnosti a odchylky od normy víceméně už od 1. třídy. Ani sklon písma není přísně vyžadován, a pokud dítě tenduje např. k písmu stojatému, je mu umožněno, aby tak psalo.

Autorka Comenia Scriptu a jeho propagátoři z řad novinářů tedy bojují s dávno mrtvým nepřítelem, když kritizují současný písmový vzor jako cosi, co způsobuje, že děti jsou nuceny ke krasopisu, že se učí něco, co v životě nebudou potřebovat, že se musí podřizovat drilu atd. atd."

více na http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=3185&start=230 (od: Lubor Kasal)

0/0
2.9.2010 10:02

_m-

Re: Renonc

Vždyť píšu, že jsem o generaci starší. A ani za nás už se nevyučoval krasopis, jak tu neustále někteří tvrdí.

0/0
2.9.2010 10:41

venenum

Re: Renonc

Nepolemizuji s Vámi, jen doplňuji. Raději dříev, než zase někdo další začne plácat nesmysly ;-)

0/0
2.9.2010 12:50

ELAPHURUS

Přeju paní neučitelce

mnoho neúspěchů při laboratorních pokusech s nebohými dětmi....

0/0
1.9.2010 20:02

ELAPHURUS

Čmárat doma si můžou dětičky, co chtějí

Ale psací písmo je psací písmo.... Kdo ho nebude umět stane se analfabetem... Mít děcko na pokusné škole, okamžitě ho přehlásím jinam....

0/0
1.9.2010 19:58

marvinka

Re: Čmárat doma si můžou dětičky, co chtějí

až na toho analfabeta..

0/0
2.9.2010 11:43

lopatol

Geniální komerční záměr

Paní/slečně Lencové se možná podaří úžasný komerční tah. Bez jakéhokoli rozumného zdůvodnění prosadí do škol novou, nevázanou písařskou normu, která je coby nevázaná nevhodná k rychlejšímu psaní, nicméně školství coby rezort plný nesoudných nedouků náchylných ke kdejaké novátorské volovině (třeba alternativní školy) se tohoto nápadu jistě chytí. No a při pohledu na cenu jednoho tzv. "balíčku", která je 1000,-, lze podnikatelce Lencové už jen gratulovat k brzkému zbohatnutí oblbnutím tradičně slabě řízeného ministertva školství. Co takhle uzavřít kontrakt s asijskými automobilkami na dovoz levnějších, neupravených modelů a zavést u nás jízdu vlevo? To by bylo obdobné terno. Bože,kam až ten bordel ve školství dospěje...

0/0
1.9.2010 15:49

BlackMax

Re: Geniální komerční záměr

Školství je plné takových nedouků, jaké si národ zaplatil – pozdě bycha honiti. Co je rozumné zdůvodnění a co ne, o tom lze diskutovat. Argumenty pro zjednodušení písma ve školách mně osobně připadají rozumné a pokud by se děti místo složitého psacího písma lépe naučily číst s porozuměním či vyhledávat a hodnotit informace, zřejmě by je ani nenapadlo formulovat své myšlenky tak dogmaticky a nepodloženě jako ctěný lopatol. Takže já hlasuji pro nové písmo.

0/0
1.9.2010 18:10

ELAPHURUS

Re: Geniální komerční záměr

O jednodušším písmu se vůbec nedá v tomto případě mluvit... i brailovo je mnohem jednodušší...

0/0
1.9.2010 20:03

BlackMax

Re: Geniální komerční záměr

Brailovo písmo? Jednodušší? Snad pro jelena, když ho ohmatává parožím.

0/0
1.9.2010 21:59

Diskutovat na iDmůžete neomezeně

Re: Geniální komerční záměr

naučit se ho není žádný problém, horší by to bylo s rychlostí psaní

0/0
1.9.2010 23:56

lopatol

Re: Geniální komerční záměr

Jak může nový font přispět k lepšímu porozumění, vyhledávání a hodnocení informací? K tomu je nutné změnit direktivní přístup výuky a podporovat samostatnost při zpracování komplexních úloh, často v týmu, To naše školství zatím nedělá. Nový font kvůli nevázanosti bude mít zásadní nevýhodu, a tou je výrazné zpomalení při zaznamenávání informací.

0/0
2.9.2010 11:58

l.g

Re: Geniální komerční záměr

Pro Radanu Lencovou tenhle humbuk znamená spíš prestiž. Zavedení jejího písma vůbec neznamená, že na tom zbohatne. Na tvorbě písma se nijak závratně zbohatnout stejně nedá. :-)

0/0
2.9.2010 9:32

venenum

Re: Geniální komerční záměr

A nemělo by to být spíš opačně ? Neměl by písmo pro 10,5 mil. obyvatel navrhovat někdo, kdo tu prestiž už má ?

.

Celé je to nějak opačně...  8-o8-o8-o

0/0
2.9.2010 10:34

lopatol

Re: Geniální komerční záměr

Naopak zbohatnout se na tom dá velmi slušně. Stačí se podívat na neskutečně vysoké ceny výukových balíčků a uvědomit si, jaké další výukové materiály dostojí změn. Všude se samozřejmě platí autorská práva. Skutečně geniální komerční tah. Jen by mě zajímalo, jakým způsobem se zatím pokusné a omezené zavedení podařilo prosadit. Zda skutečně ignoranstvím úředníků na MŠMT nebo jejich komerčně-přátelskými vazbami na autorku.

0/0
2.9.2010 12:02

venenum

Re: Geniální komerční záměr

Aha ! 96.600 prvňáků x 1.000,-Kč  za balíček = 96.600.000 Kč pro nakladatelství Svět  (a povinně !! - z našich daní nebo kapes rodičů prvňáčků), kdyby to klaplo.

K tomu do každé třídy plakát za 700,- nebo aspoň 650,- (no neberte to, série je omezená) , řekněme 4.500 x 700,- = 3.150.000,-  plus do každé školy font (v diskusích koluje zmínka o 7.500,- na školu), aby bylo možné připravovat individuální materiály.

To celé opakovaně každý rok !!, protože se jedná o spotřební zboží (vyjma fontů).

Další "nezbytné" pomůcky budou následovat.;-D Za stejně přemrštěnou cenu.

Nejsem nepřející, slušným schopným lidem fandím, ale tohle se mi nelíbí.

0/0
3.9.2010 11:30

Danhill.M

!!

Je to dobře že se to ruší jde se s dobou. A napsaní je jednouší. !!

0/0
1.9.2010 15:32

ELAPHURUS

Re: !!

Je složitější, nečitelnější, pomalejší....

0/0
1.9.2010 19:59

zadluzenicz

zajímavé, nápad se mi líbí

Už na střední jsem přestal používat psací písmo a přešel na psané "tiskací", protože nebyla nejmenší šance po mě cokoliv přečíst. Kromě podpisu si nevybavuji, že bych v posledních letech zkoušel psát jinak. Pro dnešní děti uvyklé mobilům a počítačům musí být klasické kudrlinky něco jako švabach.

0/0
1.9.2010 11:22

a_léta_běží_vážení

Tímhle písmem (či podobným) píše z basy Kájínek

a všichni si stěžují, že se to špatně čte

0/0
31.8.2010 22:10

kiii

zruste i nasobeni a deleni

to je, myslim, vyborna

metoda: predejit problemum tak, ze se zjednodusi zadani... priste by se

treba mohlo v matematice ucit jen scitani, protoze mene inteligentnim

detem by jine operace mohly delat problemy, nebo treba v dejepise by se mohly

uplne zrusit letopocty a zkratka by se rikalo, ze se ta ci ona udalost proste nekdy v minulosti stala... 

0/0
31.8.2010 21:59

zadluzenicz

Re: zruste i nasobeni a deleni

Zjednodušování matematiky se na školách všech stupňů děje již léta.

Tohle je ale něco úplně jiného: to je jako používat obrázkové písmo vs latinku. Písmo slouží k zápisu a čtení informací a čím jednodušeji to dokáže bez ztráty této informace, tím je kvalitnější. Z tohoto pohledu nejde o zjednodušení ale o zkvalitnění.

0/0
1.9.2010 11:25

BlackMax

Re: zruste i nasobeni a deleni

Zdá se, že ve vašem případě jste už pokročil ke zrušení diakritiky, takže na předcházení problémům s háčky a čárkami jste odborník...

0/0
1.9.2010 18:04

Leninovo bytostné já

písmo je škaredé

už od pohledu. To jsou všichni tak slepí Rv

0/0
31.8.2010 20:42

venenum

Re: písmo je škaredé

je takové středověké, bez rozmachu Rv

0/0
31.8.2010 20:57

l.g

Re: písmo je škaredé

To by tak nevadilo. Předloha vzorového psaného písma by měla být funkční. Ne pro parádu. Z hlediska estetického je Comenia Script celkem v pořádku.

0/0
1.9.2010 1:27

venenum

Re: písmo je škaredé

No jo, ale když člověk Comenií píše, má pocit, jako když natírá plaňky u plotu - co písmenko, to několik tahů, pak přeskočit mezeru a další tah nebo čára + zvednout "brk" a přidat křivku, zase mezera, čára, čára, mezera ....

:-/:-/:-/

0/0
1.9.2010 8:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.