Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Typický pragocentrismus, bouří se Ostrava proti Bártovým škrtům v kraji

Rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty zastavit stavbu několika již rozestavěných silnic v Moravskoslezském kraji vyvolalo v regionu ostrou kritiku. Sílí i hlasy, které říkají, že ministrovo rozhodnutí je projevem pragocentrismu, zjednodušeně řečeno znevýhodňování okrajů republiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

zapalik

Slezkocentrismus

je ještě horší. Jak mohl vůbec alespoň částečně vzdělaný člověk (Miroslav Gebauer) napsat, proč ministr nezastavil raději tunel Blanka? Ten k tomu má stejnou pravomoc jako pro štelování antény na Gebauerově zchátralém OKD paneláku.

Blanku si staví Praha ze svého, nemá ze státního rozpočtu ani korunu. I kdž by měla, výhody poplynou nejen Pražanům, ale i projíždějícím.

0/0
27.8.2010 11:20

Skeptik Pavel

Horká kaše

Mě dojímá jak se  neustále nadává na Prahu, resp. na celý správní systém u nás. Typické chození okolo horké kaše. Přitom, kdyby se po roce 1989 obnovilo zemské zřízení, tj. i samospráva Moravy a Slezska, tedy obnovil model, který dobře funguje v Rakousku  a Německu, navzdory rozpadu Československa, tak se tady neustále nemusí řešit věci kdo na koho doplácí. Nějakou dobu jsem pobýval ve výše uvedených zemích. Že by tam existovala obdobná nespokojenost či provleklé, nekonečné diskuse na téma, kdo doplácí na Vídeň nebo Berlín, tak to rozhodně ne. Kdy už to tzv. politické  ale i společenské elity pochopí, že změna je nutná. Protože silné residuum komunistického centralistického pojetí státu vesele přežívá dál.  Kontrola toku penězi musí být  absolutní  a té se Praha nevzdá a tak se vymýšlejí  různé krajské modely, jenže výsledek je typu vlk nažral ale koza zůstala celá. Z moravského pohledu poměry před listopadem 1989 přetrvávají dál. A stát jako celek to v rozvoji brzdí.

0/0
28.8.2010 0:10

Skeptik Pavel

Re: Horká kaše

Když už to na začátku 90. let vypadalo s obnovou Moravy nadějně, tak nám nejprve vrazili kudlu do zad Slováci (k velké radosti Klause, zvlášť když krachla možnost spolkového uspořádání jako trojfederace). Potom k tristnímu vývoji podstatně přispěla aktivita tzv. Hnutí mlčících Moravanů rekrutující se z "elit" severní Moravy která se nechala defacto ovládnout hysterickým kvičením "elit"  pražských - údajným rizikem odtržení Moravy a strašení brnocentrismem. Že to je nesmysl museli tihle mlčící "Moravané" moc dobře vědět, když se v něm rekrutovali herci, zpěváci, VŠ učitelé (nebo že bychom měli tak hloupé elity?). Zvítězil pragmatický kalkul před rizikem společenského znemožnění u svých kolegů  Praze - co tam probůh  na té Moravě vyvádíte.? Spacifikujete to tam, jinak si v televizi  neškrtnete!. Nebudou granty, a učit v Praze? - o tom si nechte snít, jestli se nedistancujete od té moravistické vlny. A hlavně bacha na Brno. Rozděl a panuj funguje  spolehlivě.

0/0
28.8.2010 0:46

Skeptik Pavel

Re: Horká kaše

Dokážu si představit, když promoravské hnutí kulminovalo, jak museli v Praze znervóznět a žhavily se linky hlavně do Ostravy či Olomouce a pár servilních jedinců ze severomoravské kulturní fronty jim v  tom ješte vydatně pomáhalo. Ono  se ukazuje, že ti "naši moravští" herci  a umělci nebudou nikdy riskovat rozkol s Prahou, až na pár výjimek jako byl hlavně Karel Kryl, který si musel pragmatický obrat národa vychutnat až do dna. Tak  si teď Ostraváci neztěžujte. Malá domů má možná dočasný efekt ale s touto taktikou se celková situace na Moravě a ve Slezsku nikdy nezmění k lepšímu.

0/0
28.8.2010 0:58

Jsem tady

Hmm..

Praha vs zbytek, Ostrava vs. zbytek.

Moravskoslezský kraj je druhý největší kraj v republice, přesto byl posledních 60 let zneužíván. Podívejte, praha je 4 evropské město, co se týče životní úrovně. Moravskoslezký kraj, Ostrava díky své zapomenutosti má pro všechny inteligentní lidi jediný potenciál - opustit ho. Neznám nikoho generace 1985 a mladší zůstávavajícího zde z jiných důvodů než nostalgie. Sám jsem se přesunul do Brna na výšku a cílem je Erasmus a země jako Holandsko, Británie, či podle toho jaká bude nabídka. Bydlet v Praze rozumím, tam je ale naprosto jiná životní úrovn než ve zbytku republiky. Brno je na tom lépe, ale zdaleka ne tak jako Praha. Proto není divu, že lidem nebydlícím v Praze se zdá postup některých politik/zákonů vskutku divný a nepraktický. Ale co uděláte. Snad to povede ke zlepšení, ale upřímně na to vskutku nikdo nechce čekat, když pro to sám nemůže nic udělat, než se rozčilovat....

0/0
27.8.2010 10:58

Jsem tady

Re: Hmm..

Ad mé rodné město 8km od Ostravy - Byl zde strhnut most spojující dvě městské části, a místo 2 minut, které trvala cesta, to nyní trvá zhruba 30 minut po jednoproudé cestě, kde je třeba zastavit v jednom směru a sjet až na hlínu, aby mohl druhé projet. Byl strhnut protože bylo v plánu postavit nový. A to je nyní zastaveno. Hmm... takže nevím nevím, ale tohle mi příjde jako poměrně důležité, když zrovna před strhnutím se do města začaly dostávat nové firmy(počítačové/technolgické v městě, pekárny/věci pro ostravu za městem) a celkem zvedat "úroveň města"(snad poprvé tak výrazně od 89, (a jen pamětníci ví, kdy předtím)). Nyní se to samozřejmě zastavilo, když spousta obchodování probíhá např s polskem/sloveskem dalším městy jihovýchodně, a cesta která trvala 40 minut nyní trvá hodinu 30. Já vím, v praze se to může zdát směšné, ale tohle opravdu není praha.:)

0/0
27.8.2010 11:05

tetek.

A potom se pražáci diví, že je nikdo kromě jich

samotných nemá rád. :-P

0/0
25.8.2010 7:45

zapalik

Re: A potom se pražáci diví, že je nikdo kromě jich

Nás to ale nemrzí, protože nás je hodně a máme se rádi navzájem. A to nám stačí. ;-D

Dělám si legraci.

Fakt bych nevyvolával vášně. Je to hloupé. Normální Pražan vážně nemůže za rozhodnutí úředníků, které se nakonec stejně podařilo zvrátit.

0/0
27.8.2010 11:25

botostroj

Takhle na pražáky.

http://www.youtube.com/watch?v=0Uv4WBBj9VI&feature=related

0/0
24.8.2010 19:39

Mitchell

Je to normální?

D1 už vede až do Ostravy, R 48 bohužel končí u Bělotína, ale pokračuje čtyřproudová silnice I/48 až po Hukvaldy a pak je (bohužel) dvouproudová. Na I/58 se staví obchvat Příbora. I/11 je ještě celkem hodně slušná přes Opavu a Bruntál až do Šumperka. Stav I/57 na Krnov neznám. I/44 přes Červenohorské sedlo je zrekonstruovaná. Tak co tu pořád někdo vyřvává o Pragocentrismu? A ještě argumentovat stavbou tunelu Blanka, který financuje město. Chachaři, chce to trochu realismu. Nové cesty se staví především na hlavních tazích - a to byla D1 a bude R 48. Zbytek holt musí počkat.

A nésu z Práglu. :-)

0/0
24.8.2010 18:19

honza83

Re: Je to normální?

D 1 vede z Prahy do Kroměříže a pak z Lipníka před Bohumín, jen jaksi chybí dostavět úsek mezi Kroměříží a Lipníkem. Než něco plácneš, chce to zjistit fakta. No a I/11 je tak "slušná", že v zimě jet po ní je opravdu dobrodružství, člověk neví, zda dojede z Ostravy do Opavy nebo zda v některém kopci bude stát kamión. Jinak ti doporučím jít na týden žít do některé z obcí na silnici I/11 mezi Českým Těšínem a Mosty (kromě Jablunkova a Mostů, ty už obchvat mají) - přejít cestu v jakoukoli hodinu je záležitost tak na půl hodiny, o dodržování 50 km rychlosti si může člověk nechat jen zdát. V Ostravě zase jako jediném městě je nutno mít dálniční známku pro použití dálnice vedoucí přes město.

0/0
24.8.2010 20:34

Mikesus

Re: Je to normální?

A je problém jet po R35?

0/0
24.8.2010 20:36

Mikesus

Re: Je to normální?

Musím jen souhlasit. Do našeho reginou ani nevede dálniční spojení s Prahou a stejně ho chtějí zastavit. V Ostravě mají dálnic jak nas****no a stejně si budou chachaři stěžovat. Spíš bych řekl, že jim vadí, že Ostrava není hlavní město. Je tam D1 bez přerušení a stejně nadávají. Vždy když tam jsem v okolí, tak si užívám, kolik tam mají Déček, eRek a čtyřpruhů. Hold to je klasický ostravský názor, když nemůžeme mít mi, tak nikdo. A když se nedělá u nás, tak je to špatně.

0/0
24.8.2010 20:34

Jan9002

Re: Je to normální?

Ty jsi jel po Rku z Ostravy do Opavy? V OVa nemáme dálnic jak na***no, ale jenom jednu. A pak ještě Rko do Frýdku (12 km) Pokud ještě nějakou znáš, tak napiš. Já tu bydlím celý život, a nenašel jsem.

0/0
27.8.2010 8:17

Jan9002

Re: Je to normální?

Příteli, jel jsi po té zrekonstruované silnici přes Červenohorské sedlo? Dvouproudová silnice se spoustou zatáček. Pokud v té zatáčce potkáš kamion, tak musíš couvnout, protože se tam nevytočí.Můžeš být rád, jestli není zima, protože pak ten kamion zůstane stát a nerozjede se. (Nemůže jinudy, jinudy se do Jeseníku nedostaneš, jedině objížďkou cca 160km)  Pak přijedeš na vrchol a pokračuje cca 10 km nádherná čtyřproudová cesta, která končí ve vesnici a pokračuje dále jako okreska. Pokud si něco přečteš v novinách, nemusí to být pravda. Je třeba osobní zkušenost.

0/0
27.8.2010 8:23

Jules navždy

Vždycky bude lidem něco vadit,

ale obecně těch staveb zastavil ještě málo, takže severomoravoslezané mohou být ještě rádi.

0/0
24.8.2010 17:52

semafor

Re: Vždycky bude lidem něco vadit,

Ty také. Do Tvé vesnice ještě nedorazily zvěsti o povolení dokončit dvě výstavby? Ve které vísce žiješ?

0/0
24.8.2010 18:15

semafor

Re: Vždycky bude lidem něco vadit,

Obecně. Ve které vísce žiješ, že se k Tobě ještě nové zprávy nedostaly?

0/0
24.8.2010 18:17

semafor

Re: Vždycky bude lidem něco vadit,

Promiň, Tobě by to stačilo snad jen jednou.

0/0
24.8.2010 18:19

jíran

Anketa jednoho pražáka

http://www.youtube.com/watch?v=rWfQdrkp6ps&feature=search

0/0
24.8.2010 17:05

Aqua

To by mohla říct každá vesnice

vod vostravy po Sibiř, "máme se špatně, tak je to třeba Washingtonocentrismus"... vodtrhnout je a bude klid, Praha si zaslouží lepší periferii...

0/0
24.8.2010 15:26

daBmV

Re: To by mohla říct každá vesnice

porad mi prichazi na mysl jak dopadli nasi ex bratri, ktere jsme tak vykoristovali, ze se z toho ani po odtrzeni nedokazali dodnes vzpamatovat...

0/0
24.8.2010 15:27

p555

Re: To by mohla říct každá vesnice

blbost... ti se zpamatovali velice rychle... a cisla hned v roce 93 ukazali ze slo mnohem vice tovaru do Cech a ne opacne... ted uz maji euro a tady se jen placame...

0/0
24.8.2010 16:42

honza83

Re: To by mohla říct každá vesnice

Tak zrovna v oblasti výstavby silnic jsou na tom lépe než ČR - už jim jedou projekty na bázi PPP, celkově mají rozestavěných 200 km dálnic a rychlostních silnic (v ČR je letos rozestavěných 164 km), o tom, že na Slovensku je technologicky výstavba dálnic mnohem náročnější než v ČR, to je jako nošení dříví do lesa.

0/0
24.8.2010 16:45

Jan9002

Re: To by mohla říct každá vesnice

Já jsem pro, ať se udělá z prahy samostatný stát. Jsem zvěda, jak je ty ředitelství uživí.

0/0
27.8.2010 8:25

Sub7

...

Tak to zkusme bez primitivních výkřiků o pragocentrismu: Napojení Místecké má být dokončeno do 3 měsíců. Kolik bude stát zakonzervování stavby (a její pozdější obnovení), případně penále za nedodržení podmínek uzavřených smluv - a kolik by stálo tu stavbu dokončit? I další 2 zastavené stavby lze obhajovat závažnými argumenty, ale toto se příčí zdravému rozumu.

0/0
24.8.2010 15:15

daBmV

Re: ...

jo, tak to by me taky zajimalo. naivne doufam, ze to maj pravne podchycene a spocitane, ze to takhle vyjde levneji. horsi varianta je ta, ze to vyjde levneji ted a za par let nekolikanasobne draz...

0/0
24.8.2010 15:26

jahoda22

Re: ...

pokud nemate informace, tak nevite.. ja doufam, ze je to fundovane rozhodnuti.

je to jejich odpovednost

0/0
24.8.2010 15:38

honza83

Tahle věta mě rozesmála

"Ujišťuji vás, že v Moravskoslezském kraji se bude z národních peněz stavět výrazně více než v rámci Prahy." No bodejť by ne, když z Prahy už není dálnice a rychlostní silnice kam stavět snad jen s výjimkou D3. Naopak v Moravskoslezském kraji chybí dobudovat D1, postavit silnici R 48, silnici Krnov - Opava - Ostrava a Český Těšín - Slovensko.

0/0
24.8.2010 14:29

FandaVV

Re: Tahle věta mě rozesmála

Proč jen Krnov? I Vidnava si zaslouží dálnici za národní prachy...;-) V Praze mne napadá jednak dodělat oba okruhy (safra - to nějak moc velký luxus, co?), kromě D3 (je víc pro "pražáky" nebo obsluhu JČ?) ještě nová R12 (rychlostní kolínská).

0/0
24.8.2010 14:34

nekdoosmdesatyšesty

Re: Tahle věta mě rozesmála

R4, R6, R7, D8, D11

0/0
24.8.2010 14:40

honza83

Re: Tahle věta mě rozesmála

To nemyslíte vážně, R4 je hotová v úseku Praha - Skalka (43 km), R6 je z Prahy hotová v úseku 31 km, R7 zhruba 17 km, D8 je hotová z Prahy do Lovosic a D 11 až před Hradec Králové. Nedokončené úseky tedy rozhodně nejsou na území Prahy!

0/0
24.8.2010 14:50

nekdoosmdesatyšesty

Re: Tahle věta mě rozesmála

? Na uzemí Prahy je v tomto případě rozestavěna snad jen R1 8-o

Aha, pardon, teď teprve koukám, že Bártu chytáte za slova... :-/

0/0
24.8.2010 14:53

FandaVV

Re: Tahle věta mě rozesmála

Shrnuto: i dálnice na těšínsku je pro pražáky fajn, a stejně i ostravak bude rád, když nebude stát v hodinové koloně na JS, až pojede do Pařýža, ale prosviščí si po okruhu, no ni?R^

0/0
24.8.2010 14:55

Ťula

Re: Tahle věta mě rozesmála

A poďme, půjčíme si na to;-)

0/0
24.8.2010 14:41

honza83

Re: Tahle věta mě rozesmála

Protože to bylo před pár let stanoveno jako vládní priorita + nově vybudovaný přecgod pro kamióny v blízkých Bartultovicích. Hlavně úseky Opava - Ostrava a Český Těšín - Slovensko je nutno dokončit co nejdříve, to vám potvrdí, každý kdo tam žije, případně pravidelně projíždí.

0/0
24.8.2010 14:43

p555

Re: Tahle věta mě rozesmála

nebo je to tim, ze v Prahe se stavi z prazskych penez?

0/0
24.8.2010 16:43

wcbaba

Všechno je jinak, Bártovi někdo vysvětlil a on to snad

i pochopil, že sesmluvněné a rozestavěné práce nelze jen tak od stolu zastavit.

0/0
24.8.2010 14:18

FandaVV

Re: Všechno je jinak, Bártovi někdo vysvětlil a on to snad

já bych zkusil ještě totéž vysvětlit Kalouskovi - ten byl na začátku, ne?

0/0
24.8.2010 14:30

mckorbik

Re: Všechno je jinak, Bártovi někdo vysvětlil a on to snad

Kalouska mi ani nepripominej jak to jmeno slysim tak se mi jezi chlupy :) Ten nema v politice co delat.

0/0
24.8.2010 14:33

FandaVV

Jedna perla za druhou

...myslí, že pragocentrismus hraje roli i v rozvoji turistického ruchu v Jeseníkách, který není tolik rozvinutý jako třeba v Krkonoších... a to jako že v Kerkonoších jsou pražáci aktivní moc, anebo v Jeseníkách málo? Nemůžou si za to vždy ti místní?

Anebo tahle:..úřednice se mě zeptala, odkud jsem. Když jsem řekl, že z Opavy, nevěděla, kde to je...- inu jak psal už Hašek: to je syn toho zabitýho, to bude taky pěknej lotr.

A když už se nějaký politik (namátkou Říman a věrchuška socanů) přesune z kraja razovyteho do Prahy, tak za jeho seky mohou taky pražáci? To je jak pro Slováky přestal být každý jejich politik důvěryhodný, páč v Praze už nebyl jejich-byl už federální. A kam to vedlo...

0/0
24.8.2010 14:13

Ťula

Re: Jedna perla za druhou

Ale Fanouši, neber je vážně;-D Já se tady bavím, jak jsou samou zlostí a nenávistí celí zezelenali antipražáci. A za ten Haškův příměrR^

0/0
24.8.2010 14:39

honza83

Re: Jedna perla za druhou

Ono na tom názoru něco bude, v Krkonoších a na Šumavě (NP) se vesele povoluje jedna nová lanovka a sjezdovka za druhou, v Jesenících povolí jen nevýznamné malé areály na okrajích pohoří s párset metrovými sjezdovkami, v Beskydech ani to ne, naopak na Pradědu a Lysé hory cíleně lyžování likvidují. Obojí prý kvůli vzácné přírodě. Tak pak ať odeberou Šumavě a Krkonoším statut NP a vyhlásí za NP Beskydy a Jeseníky.

0/0
24.8.2010 14:39

Ťula

Re: Jedna perla za druhou

Ano celá Morava a Slezko musí být jednoznačně chráněným územím;-)

0/0
24.8.2010 14:42

daBmV

Re: Jedna perla za druhou

tak zrovna Lysa hora je pekny priklad. az na to, ze ta u Rokytnice nad Jizerou, kde se o sjezdovce dohadovali pekne dlouho. Nicmene hazet to na "prazaky" je stale celkem ubohe.

0/0
24.8.2010 15:15

honza83

Re: Jedna perla za druhou

V Krkonoších se dohadovali, ale nakonec povolili, v Beskydech desetiletí fungující sjezdovku na Lysé hoře zakázali, na Pradědu byla nejdelší sjezdovka zkrácena o několik desítek metrů s odůvodněním, že lyžaři ničí zvláštní rostliny (ty přitom rostou jen na skalách + další se tam vyskytují jen díky tomu, že se nálety neudrží kvůli lyžování). A o těchto výjimkách na povolení lyžování v chráněných územích rozhodují úředníci na MŽP v Praze (za jedno takové rozhodnutí musí platit stát Figurovi odškodné 38 miliónů).

0/0
24.8.2010 16:22

gargam31

no nic pepicci nasi milovani

jdu sekouknout na diskuzi o MuDrRathovi, tam bude jiste sranda.

0/0
24.8.2010 14:04

ruralrb

Jestlipak víte o tom, že.........................

se vždy ve slovech Ftanku, Fýk a Fčela, píše vždy po F měkké Y

0/0
24.8.2010 13:58

vodnicivcechach

Re: Jestlipak víte o tom, že.........................

zejmena ftanku se mekke y vyjima :-P :-D:-D:-D

0/0
24.8.2010 14:04

gargam31

Re: Jestlipak víte o tom, že.........................

on myslel do tanky ftanky, he.

0/0
24.8.2010 14:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.