Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Studenti neumí číst v papírových jízdních řádech, ukázal průzkum

Čtyři z pěti studentů si nedokážou najít dopravní spojení v klasickém jízdním řádu, ukázal průzkum na třiapadesáti středních školách. Například nejbližší spojení z Trutnova do Prahy našlo bezchybně pouze osm procent studentů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Vedoucí kolotoče

Kladivka a krizky...

...holt na pochopeni znacek v papirovem jizdnim radu je treba vystudovat Sorbonu minimalne, na to prava z Plzne nestaci... ;-D

0/0
18.8.2010 11:47

Warhead_bia :P

no...

na vlakaci to jeste jde ale ty busove mi prijdou skutecne dost neprehledne, ale je to papir nelze od toho cekat nemozne

0/0
17.8.2010 10:07

jyr

Do dopravních prostředků, které neřídím, nenastupuji.

A zvláště vlak a tramvaj. Jedouli proti sobě (za sebou) po stejné koleji, neuhnou cenzor !

Tištěné jízdní řády vlaků a autobusů jsem se nikdy nesnažil pochopit. Zvlášť, dokud fungovala nádražní hospoda.

0/0
17.8.2010 9:56

děndě

kdo?

To by mne docela zajímalo, jak a kde by se to měli učit.  Já jsem chtěla svým, dětem ukázat, jak na papírové jízdní řády- marně jsem je na nádraží hledala.  A ve škole jim vyučující tlučou do hlav, že knihy a noviny jsou zastaralé, že musí mít doma počítač a vše s dá vyhledat tam. tak nevím. Já umím obojí, ale jen proto, že za nás nebyla informační centra a díky základkou povinným dětem jsem se musela naučit pracovat s interentem.

0/0
15.8.2010 12:23

Nikanika

nepotřebují to

Neřekla bych, že je to v dnešní době potřebná schopnost. Já sama jsem v papírových jízdních řádech nehledala minimálně deset let. Já nevím jak vy, ale vůbec by mě nenapadlo si jízdní řád koupit. Zvlášt, když se několikrát do roka mění. Mobil i s internetem mám u sebe za jakékoliv situace a zjištění potřebné informace tak trvá řádově minutu.

0/0
12.8.2010 13:22

_m-

Re: nepotřebují to

Mobil s kalkulačkou taky.  A asi umíte malou násobilku, ne?

0/0
17.8.2010 10:09

chassis hunter

hmmm...

od 16ti let jsem znal skoro cely jizdni rad DP mesta Ostravy....kam jsem potreboval se dostat,jsem dostal bez sebemensich problemu...byl to takovy maly konicek...nejlepsi byla linka 32...to byla takova hezka okruzni jizda Ostravou....dobre na rande;-D;-D;-D

0/0
11.8.2010 22:03

opportunity

Re: hmmm...

32? Odkud kam? Ta jela přes Slezskou, ne?

0/0
17.8.2010 10:01

kocynder

Co voůlili,to nám vládne

0/0
11.8.2010 21:57

modrá_krkavka

No jó, tak už jsem doma!

Proto dopadli ty volby jak dopadly! Oni se v těch volebních seznamech vůbec nevyznali! Proto mě bylo divné, když politologové tvrdili že ve světě mládežníci z přirozeného protestu volí levici!:-/Rv

0/0
11.8.2010 21:10

modrá_krkavka

Re: No jó, tak už jsem doma!

.....pro ESK, ještě když se u nás jezdilo vlevo, tak jsem dělal na PC 286 ve FOXce program na jednoduché účetnictví!;-D;-D

0/0
11.8.2010 21:13

beruskaES

Re: No jó, tak už jsem doma!

nerada hážu všechny do jednoho pytle, proto jsem psala většina. Vím že jsou třeba takoví, kteří jsou v důchodu, snaží se jít aktivně s dobou a učit se pracovat s novými technologiemi. A těch já si vážím a líbí se mi to :-) Je skvělé na univerzitě vidět, jak se i nadále vdělávají lidi o generace starší než jsem já sama. Že mají zájem. :-)    ...ale to už mluvím mimo téma.

0/0
11.8.2010 22:27

beruskaES

ESK

Většina studentů neumí číst v jízdních řádech, většina důchodců neumí pracovat s PC.  Každý si informace hledá podle toho, jak je jim to příjemné. Hlavně že se cíle doberou. R^

Navíc studenti jsou chytří:-) - proč to dělat složitě když stačí zvednout telefon a zeptat se nebo mrknout na net?

0/0
11.8.2010 20:58

jajes

a proc by meli?

0/0
11.8.2010 20:53

wcbaba

Studenti nebudou muset umět nic, hlavně že budou platit !

0/0
11.8.2010 19:04

kocynder

Re: Studenti nebudou muset umět nic, hlavně že budou platit !

Pravdu díš,ale mladí tomu nerozumí!

0/0
11.8.2010 22:10

velitel mesta bugulmy

redesign nutný

V jiné zemi by si výsledek průzkumu přeložili tak, že už je nejvyšší čas nahradit stávající příšerný design jízdních řádů něčím jiným, co je uživatelsky příjemnější. A měli by pravdu. Pozn. už dávno nejsem ve studentském věku a v řádech číst umí, jen si je dovedu představit daleko, daleko lépe navržené.

0/0
11.8.2010 18:29

jirří

Re: redesign nutný

R^R^R^

0/0
11.8.2010 18:37

turista-

Re: redesign nutný

Muzes nam prozradit, co konkretne je na jizdnim rady tak "uzivatelsky neprijemneho" ? Tabuky JR jsou na svete vsude stejne a nevim co na nich jeste vylepsovat:

Ukazka Nemecko:

http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe/dn?mainframe=result&dosearch=1&searchmode=table&table_nr=750

Ukazka CR:http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/-3546/

0/0
11.8.2010 18:41

František . Pohřbený

Kdyby jenom v jízdních řádech

Dnešní studenti mají problém s čímkoliv napsaným na papíru . A nejen to . Další obrovský problém mají nejen matematikou ale i s obyčejným psaním a čtením . O schopnostech pochopit psaný text a schopnosti napsat slohové cvičení ani nemluvě .

0/0
11.8.2010 18:22

SuSE

proc

ten clanek evokuje, ze za to mohou oni studenti? neni to nahodou zapricineno neprehlednoti tech radu? ve spatnych a neprehlednych podkladech se nevyzna ani sam jejich tvurce...

0/0
11.8.2010 18:22

turista-

Re: proc

Az na to, ze driv se v tom vsichni vyznali. Uroven studentu klesa, to ti rekne kazdy zkusenejsi ucitel.

0/0
11.8.2010 18:42

tom-2718281828459

Re: proc

stejně jako dnes nikdo nepotřebuje umět počítat s logaritmickým pravítkem tak dnes již nikdo nepotřebuje nepřehledné jízdní řády českých drah. A není to známka úpadku.

0/0
11.8.2010 19:10

turista-

Re: proc

Stejně jako jsem se ptal nahoře, ptám se i tebe. Co KONKRÉTNĚ je na jízdním řádu nepřehledné? Viděl jsi ho vůbec někdy?

A mimochodem, nevydávají ho České dráhy, ale SŽDC, s.o.

0/0
11.8.2010 21:27

tom-2718281828459

Re: proc

kouknul jsem se, šlo by to udělat lépe, ale dá se v nich bez větších problémů orientovat. Asi jsou ti studenti opravdu blbí. Alespoň že to umí najít na internetu.

0/0
11.8.2010 22:17

tom-2718281828459

Re: proc

tak jsem se koukl jak takový řád ČD vypadá a asi máte pravdu, vždyť je to triviální, dokonce jsou tam i vysvětlivky, co víc by lidé mohli chtít. ;-)

0/0
11.8.2010 19:14

ivoš

A proč by vlastně

měli studenti umět číst?

0/0
11.8.2010 18:11

BlackMax

A to je špatně?

A kolik z nás ještě umí orat pluhem nebo rozdělávat oheň křesadlem. Takové průzkumy jsou naprosto zbytečné a jejich autoři by je měli dělat ve vlastní režii. Každý normální, IT gramotný člověk bude hledat údaje o spojení na internetu, nota bene když ten papírový jízdní řád si musím jít koupit nebo musím jít na nádraží, abych si spoj vyhledal. To je asi tak 100 x náročnější (a dražší) než najít spojení v databázi. A když si vzpomenu na studentká léta, kdy jsem ty papírové jízdní řády kupovat musel, co na to padlo lesa... Už ne více.

0/0
11.8.2010 18:06

halalik

Re: A to je špatně?

"Jizdní řád" je strukturovaná informace, kterou MUSÍ být schopen student rozluštit a informačně vytěžit!

Pokud si neporadí s pouhým jizdním řádem, jak pak bude třeba schopen "číst" například technický výkres, nebo nedejbože ten výkres i nakreslit/vytvořit?

To je právě to děsivé.

0/0
11.8.2010 18:10

flames828

Re: A to je špatně?

A kolik lidí pravidelně čte a maluje technický výkres?

0/0
11.8.2010 18:15

ivoš

Re: A to je špatně?

Řekl bych, že z vysokoškoláků poměrně velké procento.

0/0
11.8.2010 18:20

SuSE

Re: A to je špatně?

rekl bych, ze krom cvut/vut zlomek procenta vysokoskolaku...

0/0
11.8.2010 18:25

flames828

Re: A to je špatně?

Měl jsem jednoho kamaráda, ten je momentálně velmi vystudovaný a dosti štědře zaplacený specialista v dost ojedinělém it oboru, nicméně mu prakticky denně při dojíždění na gympl ujelo mhd, neb se nebyl schopen za roky naučit, v kolik mu to jezdí a kdy musí vyrazit, aby to stihl. Podle úvahy ´neumí číst řád = je nevzdělatelný´ by se kolem něj měl vytvořit nějaký časoprostorový paradox a pohltit vše do jádra červí díry.

0/0
11.8.2010 18:29

BlackMax

Re: A to je špatně?

A co takhle logaritmické tabulky, ještě používáte? V principu to o mnoho náročnější než jízdní řád nebylo...  A vzhledem k tomu, že budoucí inženýři nejsou schopni vytěžit při řešení zápočtové písemky libovolnou literaturu, kterou si donesou, tak je vůči tomu jízdní řád drnkačka.

0/0
11.8.2010 18:27

amadis von gallien

Ani to najit nemohli!

Na sebe navazujici spojeni v CR najit nelze. Neslo by to ani jen u vlaku, natoz v kombinaci s busem. Zpozdeni 15 minut a vice jsou sice kazdodenni soucasti provozu hromadnych dopravnich prostredku, ale do tech (uprimne receno velice neprehlednych) knizek, kterym se rika jizdni rad, nejsou zahrnuta.

Kdyz uz dopravce chce, aby si lide spojeni nasli i v pap. jizdnim radu, ma ho zpracovat prehledne. Srovnani napr. se svyc. SBB, nem. DB nebo franc. SNCF/TGV/TER nevyzniva pro ceske dopravce prilis lichotive.

0/0
11.8.2010 17:41

ivoš

Re: Ani to najit nemohli!

Nelze? A dříve to šlo? -Já jsem ještě generace zkažená socialismem, tak mně osobně to nedělá potíže.

0/0
11.8.2010 18:13

zákazník

za mých mladých let

se tohle učilo ve 4.třídě. 

0/0
11.8.2010 17:40

SuSE

Re: za mých mladých let

jizdni rady nazpamet? u nas se zase ucilo zapamatovani celeho prazskeho telefonniho seznamu, pozdeji zlatych stranek..

0/0
11.8.2010 18:24

turista-

Re: za mých mladých let

Proc nazpamet? Clanek je o pouhem HLEDANI v jizdnim radu, ktery mam pred sebou.

Cele to ukazuje, ze lidi hloupnou a dela jim problemy zpracovani psanych informaci. To neni jenom jizdni rad, ale i ceniky v bance, nabidky mobilnich operatoru, ruzne smlouvy, navody k pristrojum atd.

0/0
11.8.2010 18:47

SuSE

Re: za mých mladých let

Rozumim, ale vidim to trosku jinak. Neresme nasledek, ale pricinu. Tj. proc jim nechteji rozumet? Hledat spoj(-e) v tluste knize, kde stravis cas najitim prislusneho spoje(-ni) a nasledne zkoumanim "neplati pro", "nejezdi v", "ceka na pripoj od" je minimalne neefektivni a nekomfortni. Kdyz pouzijes IDOS, tak najde dle zadanych kriterii v case idealni spojeni a vydefinujes si pouze pozadovane parametry. Stejnetak ruzne zmeny tras/radu, vyluky apod. snadno zapracujes do vyhledavaciho algoritmu, nikoli vsak do jiz vytistenych radu.

0/0
11.8.2010 20:22

SuSE

Re: za mých mladých let

...a co se tyce tech pouzitych primeru, opet bych si dovolil nesouhlasit. Kdyz date teenagerovi do rukou slozity mobil, pocitac, vsamoznou elektroniku ci pristroj, za chvilku uz zna vsechny funkce a hrave se tam orientuje; navodu netreba. Kdyz totez date zastupci starsi generace, bude hodiny studovat 100 strankovy manua a stale nebude znat casto ani gro. U sazebniku bank je zamerem, aby byly neprehledne a tezko uchopitelne. Poplatek je xx, kdyz plati bod e a neplati zaroven bod j. Bod e plati, je-li splnena podminka v casti 8.2 a splnuje-li vlastnik podminky v casti 6.2.2 pod body a-e....apod. Tam je ucel autora odradit, nikoli obeznamit. Smluvy totez, zalezi jak jsou pravniky koncipovany. Spise jsou na nich trestani zastupci starsi generace nez mladi, kteri nastraham 21. stol. celi snaze. Doba se proste meni a trendy vyvyji, u vyhledavani spojeni tomu neni jinak.

0/0
11.8.2010 20:31

lucky_24

Ta ilustrační fotka

se tentokrát povedla. A je na ní i vidět, že vyhledat si spojení je k ničemu, když pak má vlak 3 hodiny zpoždění.

0/0
11.8.2010 17:36

Daun

A proc by to proboha meli umet?

To nechapu.

0/0
11.8.2010 17:21

kepir kalam

Re: A proc by to proboha meli umet?

Proste na to nemas.

0/0
11.8.2010 17:26

ivoš

Re: A proc by to proboha meli umet?

To je úroveň názorů mojí bejvalky - co to ty děti ve škole učí, když to přece nebudou v životě potřebovat? Ona - a ty zřejmě taky - perfektně ví, co budou potřebovat za dvacet let.  Já se klidně přiznám, že nevím, jaké vědomosti budu potřebovat zítra.

0/0
11.8.2010 18:31

orken

No ja si myslim

ze kdyz je clovek inteligentni a casto pracuje s ruznymi materialy, kde musi fakt premyslet, tak to proste vyresit musi. Ja mam dojem, ze dneska jsou obrovkske rozdily, na jedne strane je inteligentni mensina, co opravdu vyuziva vsechny dostupne informacni zdrojem, umi premyslet. A na druhe strane velka lina vetsina Rv

0/0
11.8.2010 17:21

flames828

Re: No ja si myslim

Skutečně? A jaký společenský benefit pramení ze schopnosti používat papírový jízdní řád?

0/0
11.8.2010 17:31

topič elektrárenský

Re: No ja si myslim

Ta inteligentní menšina už tuto zemi dávno opustila, proto ty průzkumy mezi dětmi těch, kteří tu zůstali, dopadají tak, jak je v článku uvedeno. Hledání spojení v tištěném jízdním řádu patří podle mne k základnímu vzdělání, spoléhat se na techniku je cesta do pekel. Vybije se baterka a co potom?

0/0
11.8.2010 17:33

kokrspanel

Re: No ja si myslim

Já tu ještě jsem, tak nehaž flintu do žita :-P

0/0
11.8.2010 17:40

MaeVar

Re: No ja si myslim

Vybije se baterka? Od toho je v aute nabijecka;-). Ono vseobecne, jezdit vlakem je utrpeni, natoz se pritom jeste orientovat podle tistenejch jizdnich radu, ten ti nerekne o 2 hodinovym zpozdeni nebo o planovany vyluce. Proto je lepsi se hromadny doprave vyhejbat jak to jen jde, pak znalost cteni jizdniho radu opravdu potreba neni.

A libi se mi, jak jsou tady vsichni pohorseni ze studentu, ale ze SS si zive vzpominam na to, jak duchodci kolikrat na nadrazi blokovali pokladnu s tim ze si spoj neumeli najit v jizdnim radu. Samozrejme je jeden rozdil mezi studentama a duchodcema - duchodce nastve 10 lidi, ktery kvuli nemu musej cekat, student nenastve nikoho protoze si to najde sam.

Asi mame kazdej jinou predstavu zakladniho vzdelani, ale na topice asi opravdu staci jen umet cist jizdni rady:-)

0/0
13.8.2010 11:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.